Condensator Nemarcat. Pot afla valoarea??
#1
Postat 07 July 2004 - 08:28 AM
Am un condensator electrolitic nemarcat. Exista vreo metoda prin care sa-i aflu caracteristicile (tensiune, valoare capacitate)??
Sau poate-mi dati o idee in functie de utilizare!!
Domeniu de utilizare:
Se pune in paralel cu acumulatorul de motor (6 celule), astfel incat sa "ajute" acumulatorul la solicitari de scurta durata, care depasesc capacitatea acestuia.
Cu stima.
#2
Postat 07 July 2004 - 08:54 AM
pare sa fie cu tantal? aluminiu?
daca se pune in paralel pe acumulator probabil ca e la max 25 de v.
despre capacitate gaseste si tu un aparat de masura care masoara si capacitati.
da macar + si - mai sunt marcate?
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 07 July 2004 - 08:54 AM
#13
Postat 07 July 2004 - 01:05 PM
#14
Postat 07 July 2004 - 01:29 PM
Dar, am mai citit inca o data ce-ai scris si vad ca este pus pe baterie, s-o ajute la solicitari subite!!.
Hm, interesanta idee si.. .nu este deloc noua. Este intalnita la amplificatoarele de putere de la masini, unde s-a ajuns la condensatoare de 1Farad. Un milion de micro adica.... si arata cam cat o sticla de lapte.
Teoretic, cu cat condensatorul este mai mare in capacitate, cu atat este mai bine pentru ca poate ajuta bateria mai mult! Acuma, tu zici ca-i pus in paralel pe baterie. S-ar putea sa fie, s-ar putea sa mai aiba un circuit inseriat, pentru ca daca pui un concensator in paralel pe baterie, in prima faza el se comporta ca o sarma, punand acumulatorul in scurt... Abia dupa ce s-a incarcat se comporta ca un condensator. Si cu cat are capacitatea mai mare, cu atat se comporta mai violent in prima faza de incarcare. (asta-i si motivul pentru care condensatorul de 1Farad care se pune la masina, are in cap un intreg montaj electronic care monitorizeaza starea acestuia de incarcare si-i da curent mai incetinel, sa nu arda toate sigurantele pe-acolo.)
Am bagat vorbele astea de mai sus ca acuma dupa ce ai zis ca LRP pune un condensator electrolitic in paralel pe baterie ca s-o ajute, sa nu dea lumea navala sa-si monteze si ei, scotzand scantei pe peste tot...
Asta cu ajutatul bateriei, tre' s-o mai rumeg. Nu motorul este cel care sufera daca bateria brusc are o cadere momentana de tensiune. Mai degraba receptorul intra in balarii daca nu-i mai ajunge tensiunea de alimentare data de BEC-ul variatorului. Mai ma gandesc...
Cat despre masurarea capacitatii lui, cel mai bine folosesti un capacimetru. Sunt si alte metode dar obtii rezultate orientative (care-ti pot fi si ele de folos..in oarece masura).
Inca ceva: daca vrei sa masori doar capacitatea condensatorului, cel mai bine este sa-i dezlipesti un piciorus de pe variator, pentru a-l izola complet de montaj.
Tensiunea lui se alege pentru aplicatiile standard, la un bun simt de dublul tensiunii la care este alimentat. Pentru siguranta si dispersie...
spor la mesterit
#15
Postat 07 July 2004 - 01:29 PM
#16
Postat 07 July 2004 - 03:11 PM
Citeaza
Iata si textul din instructiunile de la LRP:
"• A LRP Power-Capacitor stores battery energy and supplies this to the motor additionally when extra power is required. Furthermore the LRP Power-Capacitor lowers the internal resistance of the battery-speed control unit under high load, therefore the battery remains cooler and reaches a higher average voltage!
- Your car will accelerate faster and you’ll have more direct feeling of throttle control.
• Two different sized LRP Power-Capacitors are included in the LRP Quantum Competition World’s Option Kit.
- The large LRP Power-Capacitor gives maximum power and best possible acceleration. Under some circumstances it may cost a few seconds of runtime and may increase the commutator wear at the motor.
- The smaller LRP Power-Capacitor is a great compromise, as it increases power/acceleration as well as runtime, but cannot produce as much power/acceleration as the large LRP Power-Capacitor."
Zici ca ar mai putea sa aiba ceva electronica prin ei si sa fie "mascati" in condensatori??
Atunci mai bine nu ma risc..... la cat am dat pe variator.... :( :(
Nu stiu daca s-a inteles, dar eu nu am condensatorul in momentul de fata. Exista un kit cumparat de Mizzone si vroiam sa-l masor pe al lui, ca a fost o caciula de bani....
Cristi
#17
Postat 07 July 2004 - 09:03 PM
#18
Postat 07 July 2004 - 10:16 PM
Uite cum lucra treaba: condensatorul este pus in paralel pe baterie (sa zicem deocamdata ca direct, fara alt circuit intermediar). Conectezi bateria, m'nealui se incarca. Cand dai blana, ce-a acumulat el se aduna la ce poate da bateria si de aceea ai o acceleratie mai puternica. Dupa care mu-mu, ca tre' sa se incarce, si papa si el si motorul.
De-asta si comentariul cu compromisul: daca ai condensator mare, ai acceleratie mai mare dar ii ia mai mult timp sa se incarce si mai si solicita partea de comutatie din variator. Daca e mai mic ca si capacitate, da mai putin dar se si incarca mai repede. Il vad ca o idee interesanta, mai ales in situatiile de on-road, unde dai blana, franezi la curba, iar dai blana... si uite asa are timp sa se incarce si dupa aceea o zbugheste mai tare decat fara.
La cat de mare este el, s-ar putea sa nu aiba nici un circuit de comanda si sa fie pus direct in paralel pe baterie, dar avand in vedere ca la valori prea mari supra-solicita partea de comutatie a variatorului (dupa cum zice in prospect) ar fi bine sa nu pui ceva prea mare.
Daca tot ai dat o palarie de bani pe variator, gandeste de 3 ori inainte sa faci o modificare. Pacat de bani. Cat despre condensator, revin si inchei: masoara-l si.. pune unul la fel. Eventual, daca poti, desfa variatorul si urmareste schema sa vezi daca este pus direct pe firele de la baterie.
acuma, doua vorbe despre bogdanel.
nu doar din spirit de contradictie, dar ... bag si eu doua vorbe.
n-as considera o idee foarte buna sa pui un condensator polarizat in paralel cu motorul.
- cand franezi (adica inversezi tensiunea pe motor), condensatorul o sa fie impotriva ta. Ori o sa franezi mai greu ori iti explodeaza fie condensatorul fie finalul de la variator. Daca nu imediat, in timp....
Mai degraba il pui in paralel pe baterie....
alexella
#19
Postat 07 July 2004 - 11:19 PM
am mai forat si: condensatorul este ceva de genul 1000 - 4700 micro farazi, la vreo 10-15-V (vedeti ce valoare standard gasiti)
rolul lui esential este de a reduce solicitarea variatorului in perioada de "blana", cand datorita consumului mare energetic, tensiunea pe baterie scade mult si asta duce la supra-incalzirea variatorului. Pentru asta se foloseste un condensator mic, ceva de genul 1000 micro. Pentru efecte suplimentare, cum ar fi un boost al acceleratiei, se pune un condensator mai mare. Principial, poti sa-l pui oricat de mare dar... va creste proportional durata de incarcare a acestuia, durata pe care in loc sa poti da in motor, tre' sa bagi in condensator.
piesa intr-adevar nu este mai mult decat un simplu condensator. Dar, dupa cum bine ai intuit, e vanduta ca articol de modelism si asa ajunge la pretul de... parca 20$ nu? Pentru un simplu condensator.
semonteaza in paralel cu BATERIA (nu cu motoruuuul.....) si preferabil langa variator pentru ca sunt firele mai apropiate. Si il fixati mai usor pe undeva pe acolo.
uite, mai jos o poza cu o masina la care cineva a pus un condensator de 22.000micro. Sare ca o racheta, probabil dar... pana se incarca... se termina competitia..
[/URL]http://www.schumacher.clara.net/images/powercap.jpg
va mai dau niste link-uri mai jos, vizitati-le ca merita:
http://www.schumache...et/powercap.htm
[url="http://www.one18th.com/forums/showthread/t-1041.html%5b/URL%5d"]http://www.one18th.com/forums/showthread/t...1041.html://http://www.schumacher.clara.net/pow.....1041.html
gata, m-ati convins. Imi pun si eu si.. incep experimentele.
alexella
#20
Postat 08 July 2004 - 06:22 AM
e, scrie foarte clar ca NU se monteaza kit-ul pe variatoare care au si REVERSE!
cit despre dimensiunile condensatorului mic:diametru 10 mm, lungime 12 mm.
ala mare: 15 mm diametru, lungime 20 mm.
azi i le duc lui CristiM, la masurat.
terminalele sint marcate care-i plus si care-i minus.
nu cred ca au valori prea mari, ca ar minca din felia motorului, la incarcare, prea mult.
cred ca sint prevazute doar sa ajute un pic demarajul, in momentul initial al accelerarii.
bafta si minuni!
"...NU TREBUIE CONFUNDAT ADEVARUL CU PAREREA MAJORITATII..."-Jean Cocteau
"...DACA VEI AVEA SUFICIENTA INTELEPCIUNE SI RABDARE SI VEI STA ATENT PE MALUL RIULUI, VEI PUTEA OBSERVA, LA UN MOMENT DAT, PLUTIND LA VALE, CADAVRELE DUSMANILOR TAI" -citat : -Sun Tzu -ARTA RAZBOIULUI
"...cine nu are timp, nu invinge niciodata"-Antoine de Saint d'Exupery
"Cuvintele sincere nu sunt niciodata placute, cuvintele placute nu sunt niciodata sincere" -Lao Tze
"...esential in existenta unui om ca mine este ceea "ce" GINDESTE si "cum" GINDESTE, si NU ceea ce FACE si ce SIMTE."-Albert Einstein-BUCURIA GINDIRII
NOTA: daca, intimplator sau nu, unele cuvinte sau elemente de sintaxa din postarile mele comporta dificultati de compilare pentru unii cititori, sint disponibile scurte seminarii de dezvoltare a perceptiei si comunicarii interpersonale.
de asemenea, RECOMANDAM IMPERATIV celor care se cred indreptatiti sa corecteze modul de redactare al textelor un scurt curs de ISTORIE LINGVISTICA, precum si consultarea unui Indreptar ortografic, ortoepic si de punctuatie.
#21
Postat 08 July 2004 - 07:56 AM
O sa iau vreo 2-3 valori si o sa incerc. Va tin la curent cu rezultatele.
@alexella Cateva precizari:
Citeaza
Este exact pe firele care vin de la accu.!!
Nu este vorba de partea de comutatie a variatorului ci de colectorul rotorului de la motor (the commutator wear at the motor).
Ce nu am mai pus in citat este ca acest condensator nu ajuta in nici un fel variatorul ci doar acumulatorul, tinandu-l mai rece datorita eliminarii suprasolicitarilor de moment (acceleratii bruste).
Citeaza
pai... esti modest. Doua buc. condensatori si una bucata radiator aluminiu = $30+transport :D
@bogdanut
Doar nu crezi ca m-am ticnit "ca lupu" sa pun un condensator electrolitic pe motor!! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/mad.gif :D
Repeta in minte: gandeste-vorbeste; gandeste-vorbeste; gandeste-vorbeste; ...etc.
Cristi
#22
Postat 08 July 2004 - 08:00 AM
Condensatorul poate fi util atat pentru variatoarele Forward Only cat si pentru celelalte.
Totodata, combinatia dioda si condensatoarele neploarizate este pe motiv de filtrare de zgomot (produs de motor)
Bibliografie:
http://betterfly.ca/.../RC_Designs.htm
Schottky diode is needed to protect the main MOS-FET's from the back EMF generated by the motor when the speed controller is operating at less than full power, the back EMF pulse can be over 100 volts and this diode clamps it to about 1 volt above the battery supply.
Schottky Diode: Helps with more consistent braking, more efficient motor operation and allow cooler operation of electronic speed control. Schottky diode is only recommended on forward only, no reverse electronic speed controls
Aceasta postare a fost editata de alexella: 08 July 2004 - 08:19 AM
#23
Postat 16 July 2004 - 02:32 AM
Imi dau si eu cu parerea sper sa nu va suparatzi pe mine acu
#24
Postat 29 July 2004 - 09:58 AM
1. Exista condensatori f.mici care au capacitati mari. Asa cum s-a mai discutat de ex. despre cond. auto de 1F. Eu am un condensator de 0.1F /5V care nu e mai mare decat altele la 100uF/16V. M-am gandit ca ar fi vreun fel de acumulator mai smecher (asta al meu)
2.Nu conteaza valoarea exacta a unui condensator, decat daca e in vreun circuit oscilant, si nici acolo, ca daca ai nevoie, pui trimer sau reglezi din bobina. La cateva mii de micro, nu iti trebuie mai stiu eu ce aparat complicat. Iei o rezistenta si o sursa de tensiune stabilizata (de preferinta reglabila, pentru a masura mai repede). Stii ca se incarca condensatorul prin rezistenta
Ucond=Ualim(1-e^(-t/(RC))). Sper ca am scris bine. Oricum, condensatorul ajunge la aprox. 70% (ln2=0.693) din tensiunea de alimentare dupa t=RC, unde t in <s>, R in <ohm>, si C in <F>. Exemplu: un condensator se incarca la o tensiune de 12V prin rezistenta de 10K. Daca ajunge la 8.4V (70% din 12) in 14 sec., atunci capacitatea este: C=t/R C=14/10^3=14*10^-3F, adica 14000uF. Evident, pentru capacitati mai mici trebuie alese rezistente mai mari. Nu foarte mari, sa nu devina comparabile cu rezistenta de pierderi a condensatorului. Se poate vedea daca sunt pierderi incarcand condensatorul si masurand tensiunea pe el dupa un timp (numai cu aparate digitale sau analogice cu amplificator).
#25
Postat 30 July 2004 - 02:32 PM
One, la 29 Jul 2004, 09:58, a spus:
Toate-s bune si frumoase , dar dupa socoata mea 10k = 10*10^3 , deci 10^4. Rezulta ca in exemplu dat condensatoru va avea un zero mai putin (1400uF)
#26
Postat 14 August 2004 - 02:04 PM
Asta e consecinta utilizarii calculatorului: nu mai stii sa mai socotesti singur.
:(
Aceasta postare a fost editata de One: 14 August 2004 - 02:05 PM
#27
Postat 16 September 2004 - 10:32 AM
Am folosit un condensator de 4700 micro la 16v si s-a comportat bine. Are exact aceeasi dimensiune ca cel de la LRP!!
Am mai vazut, de asemenea, pe la altii (pe afara) 4700 micro/10v.
Ramane de facut un test in conditii de cursa.
Bafta.
#28
Postat 16 September 2004 - 03:12 PM
Bogdan
#29
Postat 17 September 2004 - 08:22 AM
Practic, tre' sa ai un condensator care sa aiba o tensiune peste tensiunea de utilizare.
Dar NU cu mult pentru ca cu cat creste tensiunea, cu atat dimensiunea condensatorului va fi mai mare. Ori pe masina vrei sa ai cat mai putine...
DAR, important este UNDE montam condensatorul.
Ei, pentru cei care-au fost atenti: unde montam condensatorul???
:unsure: :blink: