Regulator motor periat comandat din electronica unui servou Realizarea unui regulator semi-artizanal de acest gen-oare este practi
#1
Postat 18 February 2009 - 10:06 PM
Dupa ce am citit “nitel†pe aici si pe net (in vederea realizarii unu regulator mai « eftin ») am ajuns la urmatoarele concluzii:
1- motorul trebe « comandat » prin intermediul unei punti « H » din tranzistori MOFET , care se pare ca sunt cei mai potriviti (vorbim de motoare ce consuma 5-10 amperi/6-12V in sarcini curente si intre 40-70 A pe durate scurte .
2- comanda MOSFET-ilor cu tensiuni continue dar mai mici decat o anume tensiune (sa-i zicem « optima ») de deschidere al lor , duce la o incalzire exagerata a acestora care inseamna in cel mai bun caz o pierdere f.mare de energie (caldura) , « aruncata » pe(prin) radiatoarele MOSFET-urilor iar in cel mai rau caz , distrugerea regulatorului si poate a altor circuite valoroase (receptorul de ex)
3- un englez (da’s-un australian) zic asa cica : daca,,,,comanda MOSFETurilor s-ar realiza NU prin curent continuu ci prin curent pulsatoriu , atunci s-ar produce mult mai putina caldura disipata apoi de radiatoare. Adik in loc sa variem turatia unui motor prin variatia tensiunii in comanda unui MOSFET sa-i aplicam acestuia « trenuri » de curent pulsatoriu de diverse lungimi si « umplere » (asta tot n-am inteles ce drk.inseamna !) , dar tensiunea acestor impulsuri sa fie apropiata de tensiunea « optima » de deschidere a MOSFETurilor.
Deci sa alternez perioade de alimentare cu curent maxim cu perioade de 0 volti , perioadele astea fiind foarte mici ca sa afecteze fizic motorul (printr-o functionare sacadata).
Deci nu se variaza tensiunea in MOSFET deci tensiunea aplicata motorului (cred eu ?!) ci se variaza timpul de alimentare cu tensiune maxima a motorului. Sper sa nu gresesc , da’ eu traduc asta cam asa :
In loc sa merg normal pe jos 5 km in una ora , am sa alerg 5 minute ; ma opresc si-mi trag sufletu 10 minute , iar alerg.. deci in 4 cicluri de 15 minute , am alergat efectiv 20 minute si 40 minute m-am odihnit , dar in ambele cazuri viteza mea MEDIE de deplasare este 5 km/ora.
4- circuitele electronice ce comanda « in impulsuri » puntea « H » mi-se par teribil de complicate si greu de realizat (PCB, piese, etc) dar ma « roade » o chestie ciudata : cica si comanda motoarelor servourilor se realizeaza tot cu curent pulsatoriu cu o tensiune de cca 5 volti . Postez aici o imagine , sper eu semnificativa :
http://www.99poze.ro/hotlink/tn_3e817bb7a3c787caa054d66780f3fb02.jpg
sau http://www.99poze.ro/hotlink/tn_3e817bb7a3...66780f3fb02.jpg
INTREBARE : As putea oare , intr-un mod relativ simplist sa preiau curentul pulsatoriu din circuitul servoului si sa-l transmit cumva in comanda MOSFETurilor din puntea H ?
Deci , inloc sa comand « torsiunea » bratului servoului sa comand lungimea si /sau frecventa « trenurilor » de impulsuri pe comanda MOSFET ?
INTELEG ca rationamentul meu este poate naiv si poate am folosit unii termeni nepotriviti, dar sunt convins ca « mesheriasii » vor intelege exact ce vreau sa spun ! Pe « laturashi » ii rog sa se abtina cu mishtouri (sa dea dovada de un comportament ecologic)
#2
Postat 18 February 2009 - 11:11 PM
Variatoarele de turatie folosite in modelism folosesc exact acelasi principiu ca si ce-i folosit in electronica de servomecanisme. Si acelasi principiu pe care-l amintesti tu in mesaj. Totul e legat de PWM.
Cateva diferente ar fi ca e scoasa bucla de reactie pe potentiometru si electronica e adaptata pentru curenti mult mai mari decat in servouri. In rest e cum zici. Adica mare lucru n-ar fi de inventat.
Undeva in adancul sufletului am sentimentul ca e ceva mai mult de atat. Daca scoati bucla de reactie de pe electronica unui servo si incerci sa o folosesti ca variator de turatie pentru acel motoras, se observa ca nu exista liniaritatea dorita intre semnalul de intrare si turatia motorului. Cred ca si daca rezolvi cu problema legata de consumul motorului, tot nu poti face variator bun din electronica de servo (desi e plin netul de scheme). In schimb, poti construi un variator destul de simplu fie cu, fie fara schimbarea sensului de rotatie. Sunt subiecte si pe RHC despre asta. Dar un variator bun nu cred ca scoti la pret mai mic decat ce exista pe piata. In mod curent poti cumpara variatoare pe la 15-30 ron (cred ca SH). Nu cred ca poti construi unul de aceeasi calitate in acelasi pret. Plus ca asta-i treaba de electrionist. Nu mai vorbesc ca exista microcontrolere pe acolo...
Recitind mesajul tau sunt tentat sa raspund ca se poate realiza ce spui. Dar nu stiu ce sa zic de rezultat.
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 February 2009 - 11:12 PM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 18 February 2009 - 11:24 PM
#4
Postat 18 February 2009 - 11:58 PM
N-o lua ca rautate, dar daca un regulator e problema unui modelist atunci ar trebui sa ne gandim cum sa facem mai ieftin acele cu gamalie. Ca in mod sigur ajungem la concluzia ca-i mai ieftin sa le facem decat sa le cumparam.
Daca-i vorba de joaca sau studiu, e OK. Pentru altceva am mari indoieli.
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#5
Postat 19 February 2009 - 10:51 AM
sonic xz, la Feb 18 2009, 11:24 PM, a spus:
@sonic : este si mai simplu (si cel mai ieftin) sa comand un servou si 2 comutatoare (fara retinere; sau mai elegant cu 2 tiristoare/triace) de curent mare (gen cele de pe la masinile de spalat mai vechi). asa este! dar vezi tu junioare , eu am luat deja o statie 2,4Ghz cu 5ch din care 4 proportionale si parca nu ma lasa inima sa pun ce zici tu!
@bitex : Sa stii ca multe teorii astazi unanim acceptate au fost considerate initial ipoteze false ! aia cu "15-30 ron/buc" (un regulator navo SH) am luat-o ca pe o ironie. (Desi ma bate gandul sa folosesc unul de fo'35 roni, nou , combinat cu un servo care sa schimbe polaritatile pe contactele motor !).
Am mai vazut ceva la 85-90 lei , zic eu acceptabil iar alea de 150-200 lei mi-se par putin sarite din limita unui pret de bun simt. Si mai au o problema "strofocanta" : daca se folosesc o perioada mai lunga sa zicem "cu gazu'la juma" se incing in draci si se mai si ard! Adik ar trebui sa pleci usor de pe loc apoi sa-i dai "full gaz" pe tot traseul iar in apropiere de zona tinta sa treci iar pe "half gaz" apoi "full stop" si "cuvare" (scuze I.....!) In principiu oricum cred ca asa se utilizeaza curent, dar daca din varii motive tre'sa o misti cvasipermanent cu "juma'de gaz"? Faptul ca se cam incing imi comfirma (zic si eu! :blink: ) ca H-bridge-ul lor este comandat in curent continuu cu tensiune variabila si NU cu trenuri de pulsatii de tensiune (amplitudine/ecart) fixa dar de lungimi diferite sau cu grade diferite "de umplere". "Variatoarele de turatie folosite in modelism folosesc exact acelasi principiu ca si ce-i folosit in electronica de servomecanisme." -? oare asa sa fie? Daca as fi perfect convins , pur si simplu as cumpara unul si i-as dubla (tripla) MOSFETurile sau le-as inlocui cu unele de putere superioara. Dar sincer inca ma indoiesc. (no offence! :) ) Dar poate ca ma insel , nu-i o problema, doar sa-mi explice cineva :De ce?
Intrebare suplimentara: Trenurile de impulsuri care comanda servoul sunt "produse" de electronica servoului prin conversia semnalului primit de la receptor?
SAU
Aceste trenuri provin direct din receptor iar servoul mai intai le amplifica apoi le "transpune" in miscari controlate ale bratului servo?
#6
Postat 19 February 2009 - 11:26 AM
#7
Postat 19 February 2009 - 01:41 PM
Poti s-o iei ca ironie pe aia cu 15-30 ron bucata, dar pierzi... Am vazut la vanzare si variatoare brushless in banii astia. E o invitatie sa stai printre noi ceva mai mult ca apar si oferte bune. Nu m-am referit la variatoarele de navo.
S-au jucat si altii inaintea ta cu asa ceva:
http://members.tripo...9/speedcnt.html
http://www.nyblimp.c...rticles/ESC.htm
Exista documentatie adunata de unii modelisti care au studiat problema.
La un navo fara pretentii poti folosi si un switch ca inertia este destul de mare. Daca nu te deranjeaza unele aspecte poti folosi cu succes unul. Ca oricum porneste lin si nu se opreste nimic brusc. Ba mai mult, poti folosi si statie RC neproportionala din acelasi motiv.
E o confuzie uneori legata de statiile astea. Faptul ca nu-s proportionale se refera doar la faptul ca nu poti avea proportionalitate legata de pozitiea "mansei" tinand cont si de factorul timp. Dar poti avea o proportionalitate perfecta a raspunsului modelului (in functie de timpul de actionare), daca te ajuta mecanica pe care o comanzi.
Scuze ca o iau offtopic, dar pana data viitoare poate uit. Daca tii contactul facut la o statie tot sau nimic poti actiona ceva. La majoritatea sistemelor mecanice pozitia obtinuta se pastreaza dupa incetarea comenzii. O poti suplimenta sau reduce prin comenzile de pe statie dar mecanica nu revine la zero daca intrerupi actionarea. Adica denumirea nu se refera la faptul ca ai disponibile doar capetele de cursa ale sistemului actionat. Poti obtine si pastra orice pozitie intermediara. Cred ca mai degraba se refera la cum trimiti semnalul nu si la ce faci cu el.
Pana la urma se poate si cum zici tu, dar cred ca se poate folosi timpul si mai eficient.
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 February 2009 - 02:05 PM
Telefon: 0721 385365
#8
Postat 19 February 2009 - 02:33 PM
Sa folosesti contacti pentru a schimba sensul de rotatie mi se pare o solutie neeleganta. Ce contacti folosesti pentru curenti de 100A?
Pretul de 200 de lei este modic. Sunt variatoare ce trec de 200$. Si merita fiecare banut. Poti face:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXTJH5&P=0
mai bun si mai ieftin? Si macar tot atat de fiabil?
#9
Postat 19 February 2009 - 02:51 PM
#10
Postat 19 February 2009 - 03:10 PM
N-as ajunge chiar la barca din polistiren expandat cu componente lipite cu banda adeziva, dar un motoras "cuminte", recuperat de pe la un auto 1:1, la 12V, care sa consume 3-5A s-ar potrivi pentru o motorizare aproape decenta si silentioasa. Un variator de 10-15A e mai mult decat suficient. Daca e si cu revers e parfum... Dar am curajul sa repet ca nici nu-i nevoie de variator pentru asa ceva.
Oricum, nu-s in stare sa rezolv problema spinoasa a variatoarelor in modelism, asa ca ma retrag. Scuze ca nu pot si nu stiu mai mult.
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 19 February 2009 - 07:14 PM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 19 February 2009 - 07:20 PM
#12
Postat 19 February 2009 - 07:30 PM
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 19 February 2009 - 07:31 PM
#13
Postat 19 February 2009 - 07:47 PM
Un exemplu de etaj pilot pentru tranzistori cu efect de camp:
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp...42,C1041,P85072
Faptul ca deobicei se ignora aceasta problema duce la incalzirea finalilor.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 19 February 2009 - 07:56 PM
#14
Postat 19 February 2009 - 08:18 PM
Citeaza
... :blink:
#15
Postat 20 February 2009 - 05:28 AM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 20 February 2009 - 05:29 AM
#16
Postat 20 February 2009 - 11:17 AM
#17
Postat 20 February 2009 - 12:37 PM
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 20 February 2009 - 12:40 PM
#18
Postat 20 February 2009 - 10:30 PM
Defapt cred ca prototipul, si cand zic prototip ma refer a primul exemplar realizat inainte de seria mare trebuie sa coste cateva sute de EURO in asta intrand si partea cea mai importanta din regulator SOFTUL.
Revenind la teorie sunt multe de spus si chiar daca as explica aici dece e bine sa folosesti un driver de mosfet in loc sa ataci mosfeturile direct din procesor cum fac multi care posteaza pe net scheme de regulatoare....sau dece sa nu pui optocuplor direct pe grila mosfet-ului...sau dece se pun diodele acelea rapide si dece sunt patru la numar...si daca as explica toate astea tot ar fi nevie de experienta, aparatura , posibilitati de realizare mecanica si electronica de nivel industrial (pe noptiera nu merge facut) ca sa pui la punct un astfle de regulator care sa nu te lase cu barca in mijlocul baltii.
Cam asta am putut sa spun la ora asta tarzie. Daca mai vrei sa dicutam ... sunt deschis
Cu bine,
Charlie
#19
Postat 21 February 2009 - 10:09 PM
Freigeboren, la Feb 18 2009, 10:06 PM, a spus:
Dupa ce am citit “nitel†pe aici si pe net (in vederea realizarii unu regulator mai « eftin ») am ajuns la urmatoarele concluzii:
1- motorul trebe « comandat » prin intermediul unei punti « H » din tranzistori MOFET , care se pare ca sunt cei mai potriviti (vorbim de motoare ce consuma 5-10 amperi/6-12V in sarcini curente si intre 40-70 A pe durate scurte .
2- comanda MOSFET-ilor cu tensiuni continue dar mai mici decat o anume tensiune (sa-i zicem « optima ») de deschidere al lor , duce la o incalzire exagerata a acestora care inseamna in cel mai bun caz o pierdere f.mare de energie (caldura) , « aruncata » pe(prin) radiatoarele MOSFET-urilor iar in cel mai rau caz , distrugerea regulatorului si poate a altor circuite valoroase (receptorul de ex)
3- un englez (da’s-un australian) zic asa cica : daca,,,,comanda MOSFETurilor s-ar realiza NU prin curent continuu ci prin curent pulsatoriu , atunci s-ar produce mult mai putina caldura disipata apoi de radiatoare. Adik in loc sa variem turatia unui motor prin variatia tensiunii in comanda unui MOSFET sa-i aplicam acestuia « trenuri » de curent pulsatoriu de diverse lungimi si « umplere » (asta tot n-am inteles ce drk.inseamna !) , dar tensiunea acestor impulsuri sa fie apropiata de tensiunea « optima » de deschidere a MOSFETurilor.
Deci sa alternez perioade de alimentare cu curent maxim cu perioade de 0 volti , perioadele astea fiind foarte mici ca sa afecteze fizic motorul (printr-o functionare sacadata).
Deci nu se variaza tensiunea in MOSFET deci tensiunea aplicata motorului (cred eu ?!) ci se variaza timpul de alimentare cu tensiune maxima a motorului. Sper sa nu gresesc , da’ eu traduc asta cam asa :
In loc sa merg normal pe jos 5 km in una ora , am sa alerg 5 minute ; ma opresc si-mi trag sufletu 10 minute , iar alerg.. deci in 4 cicluri de 15 minute , am alergat efectiv 20 minute si 40 minute m-am odihnit , dar in ambele cazuri viteza mea MEDIE de deplasare este 5 km/ora.
4- circuitele electronice ce comanda « in impulsuri » puntea « H » mi-se par teribil de complicate si greu de realizat (PCB, piese, etc) dar ma « roade » o chestie ciudata : cica si comanda motoarelor servourilor se realizeaza tot cu curent pulsatoriu cu o tensiune de cca 5 volti . Postez aici o imagine , sper eu semnificativa :
http://www.99poze.ro/hotlink/tn_3e817bb7a3c787caa054d66780f3fb02.jpg
sau http://www.99poze.ro/hotlink/tn_3e817bb7a3...66780f3fb02.jpg
INTREBARE : As putea oare , intr-un mod relativ simplist sa preiau curentul pulsatoriu din circuitul servoului si sa-l transmit cumva in comanda MOSFETurilor din puntea H ?
Deci , inloc sa comand « torsiunea » bratului servoului sa comand lungimea si /sau frecventa « trenurilor » de impulsuri pe comanda MOSFET ?
INTELEG ca rationamentul meu este poate naiv si poate am folosit unii termeni nepotriviti, dar sunt convins ca « mesheriasii » vor intelege exact ce vreau sa spun ! Pe « laturashi » ii rog sa se abtina cu mishtouri (sa dea dovada de un comportament ecologic)
Salutare. Am facut io treaba aista si ai punctul de zero foarte mic ba aproape ca lipseste.
Deci nu este o idee prea buna SPOR la treaba.
#20
Postat 27 February 2009 - 12:26 PM
charlie, la Feb 20 2009, 10:30 PM, a spus:
Cam asta am putut sa spun la ora asta tarzie. Daca mai vrei sa dicutam ... sunt deschis
Cu bine,
Charlie
Uite am gasit relativ ieftin chestia asta:
ESC auto de 90A (fata) sau 45A (revers) in mod constant sau 300A (fata) si 150A (revers) pentru 20 secunde si BEC de 1A
Functii: Fata/Revers/ Frana
Dimensiuni: 34mm x 34.5mm x 25mm
Curent suportat constant: 90A fata / 45A revers / 1A BEC
Curent maxim suportat: 300A fata / 150A revers / 3A BEC
Rezistenta interna: 0.0087mOhm
Frecventa PWM: 1.5 KHz
Alimentare: 7.2 pana la 8.4 V (NiCd sau NiMh) ...............dar am unele nelamuriri:
1- care este diferenta dintre ESC de auto si ESC de navo?
2- cum se comanda din levierul statiei RC , comanda "frana" si in ce anume consta ea , electronic vorbind (la nivelul regulatorului) ?
3- (asta mi-a pus capacu') cum adica "Frecventa PWM: 1.5 KHz" ? Receptorul meu de DX5e Spectrum 2.4ghz , este compatibil cu chestia asta?
sau ce anume parametru este controlat de frecventa de comanda PWM a acestui regulator?
este mai indicat asta (pt o navo de nadit)?
ESC 110A / 40A cu BEC 1A si revers, pentru navo sau auto , etansat impotriva infiltrarii apei
Specificatii produs:
Alimentare: 6-14V, accepta acumulatori de NiCd, Nimh, LiPo, Pb ?
Curent suportat: 110A fata / 40A revers
BEC: 5V / 1A (clar necesita BEC extern!)
Protectie impotriva descarcarii totale a acumulatorului: DA, 5V (adica trebe Ac de 6 V pe care-l "protejeaza" pe la 5 V , dar daca e de 12 V , atunci..?)
Revers: Da, 40 A
Dimensiuni: 54.8 x 40 x 14.7mm
Masa: 59g
Aceasta postare a fost editata de Freigeboren: 27 February 2009 - 12:30 PM
#21
Postat 27 February 2009 - 01:24 PM
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 27 February 2009 - 01:26 PM
#22
Postat 28 February 2009 - 08:40 AM
ipsihi, la Feb 27 2009, 01:24 PM, a spus:
IPSIHI, eu inteleg asa: cand misc levierul emitatorului, se creeaza trenuri de impulsuri de cate 20 msec, adica cu o frecventa de 50Hz. Acestea sunt modulate/convertite in semnal radio ce este transmis si apoi preluat de catre receptor (presupun ca undele radio au o frecventa de 2,4Ghz -da acu chiar nu ma intereseaza asta).
Semnalul preluat de receptor, este demodulat/decriptat de catre receptor si repartizat pe fiecare canal , astfel incat pe canalul corespunzator levierului de comanda se reconstituie aceeasi structura a trenurilor de impulsuri (formate initial in emitator) adica tot lungi lungi de 20msec deci tot cu o frecventa de 50Hz.
Asta zic eu ca e semnalul PWM, care este preluat de etajul de comanda al regulatorului, si amplificat (credeam eu) la o tensiune (amplitudine) de 5 volti (dati de BEC) si aplicat pe MOSFET-uri.
In sirul asta de rationamente, unde gresesc? Se converteste in frecventa, semnalul primit de la receptor din 50 Hz in 1.5Khz ? Sau frecventa semnalului la iesirea din receptor trebuie sa aibe 1.5Khz ca sa functioneze ESC?
(Nu m-am gandit nicodata sa compar frecventa de emisie cu cea PWM.)
Tind sa cred acum , ca frecventa de comanda a MOSFET-urilor la numai 50Hz este prea mica si pentru a se evita incalzirea lor este necesara o frecventa cat mai ridicata, iar declararea frecventei PWM de 1.5khz de catre producatorul ESC este declararea unui parametru calitativ al ESC ( cum ar zice despre o masina ca este 1.9 diesel TD , sau TDI, etc). Ei, asta lamureste-ma!
Aceasta postare a fost editata de Freigeboren: 28 February 2009 - 08:46 AM
#23
Postat 28 February 2009 - 01:28 PM
#24
Postat 28 February 2009 - 01:33 PM
PS: Acum sa vad cati imi sar la gat ca am gresit, dar din ce am citit, asta am inteles eu (explicat pe taraneste).
PPS: Stiam eu ca am sa cam gresesc.
Cu respect,
Catalin C.
Aceasta postare a fost editata de protheus: 28 February 2009 - 01:35 PM
#25
Postat 24 June 2009 - 10:36 AM