Modelism - RHC Forum: Bimotor Electric - Sens Rotire Elice - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Bimotor Electric - Sens Rotire Elice

#1 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 13 March 2009 - 10:01 AM

Am intrat in posesia unui bimotor P 38 J - LIGHTNING ( alaturi de inca alte 10 modele de la FSK ) exact ca cel din poza :

Dar cand am "rasfoit" pe net la kit rewiew despre acest model am gasit inca o poza care m-a incurcat putin.
Eu aveam si am de gand sa pun elicile la fel si cu sens de rotire normal si identic la cele doua motoare, cu unghiuri
de 2 grade dreapta si in jos la ambele.

Ar trebui sa le fac ca in poza ?

Fisiere atasate


Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#2 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 13 March 2009 - 10:55 AM

Mie mi se pare foarte logic cum e acolo, si asa ar trebui sa fie orice bimotor, dupa logica normala.
Daca tot ai doua motoare, de ce sa nu profiti si sa isi anuleze cuplul unul altuia, cam cum e si cu elicopterele birotor?

Banuiesc ca ce se vede acolo este cel mic, de spuma. Nu de modelul Ziroli vorbesti, cel de 3 metri, nu?

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 March 2009 - 10:57 AM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#3 Useril este offline   Rontaila 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 324
  • Inregistrat: 29-May 07
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI /BERCENI
  • Interests:Tot ce zboara cu motor sau se scufunda in mare

Postat 13 March 2009 - 10:59 AM

Salut ,

in prima poza se poate observa ca eliciile sunt cu acelas sens de rotire ,daca ai vrea sa le faci sa se invirta insenuri opuse ce elicie folosesti pentru cea care se invarte invers?

Bafta si CAVOK
Primul sosit ,ultimul plecat..
0

#4 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 13 March 2009 - 11:00 AM

Vezi postarearenatoa, la Mar 13 2009, 10:55 AM, a spus:

Mie mi se pare foarte logic cum e acolo, si asa ar trebui sa fie orice bimotor, dupa logica normala.
Daca tot ai doua motoare, de ce sa nu profiti si sa isi anuleze cuplul unul altuia, cam cum e si cu elicopterele birotor?


Da este modelul de spuma de la FSK.
Si cred ca gasesti mult mai greu elice pe invers,
Iar daca ar fi un bombardier ( B 25 ) de exemplu cu motoare termice, alea se pot invartii in sens invers caci habar nu am ?

Ideea ar fi ca NU ESTE obligatoriu ca in poza si ca merge si cu rotire in acelasi sens ! Asa este ?

P.S. Modelele sunt bestiale si zboara extraordinar ( eu am SPITT, ZERO,STUKA,YAKOLEV,BF,FOCKE etc )

Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 13 March 2009 - 11:08 AM

Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#5 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 13 March 2009 - 11:08 AM

Nimic nu este obligatoriu, dar sunt unii maniaci de scale care respect si culoarea fularului pilotului :)

Kit-ul de P38 de la E-Flite vine cu elice imperecheate contrarotative.
Pe de alta parte, acest design a facut din P38 unul din cele mai stabile aeronave din istorie.
Posibil sa zboare bine si cu ambele in acelasi sens, dar atunci nu va mai fi P38 :D
... cu picioarele pe pamant ...
0

#6 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 13 March 2009 - 11:13 AM

Vezi postarearenatoa, la Mar 13 2009, 11:08 AM, a spus:

Nimic nu este obligatoriu, dar sunt unii maniaci de scale care respect si culoarea fularului pilotului :)

Kit-ul de P38 de la E-Flite vine cu elice imperecheate contrarotative.
Pe de alta parte, acest design a facut din P38 unul din cele mai stabile aeronave din istorie.
Posibil sa zboare bine si cu ambele in acelasi sens, dar atunci nu va mai fi P38 :D



Elicea modelului de la FSK vine demontata : respectiv palele separat, si butucul separat.
Palele pur si simplu se introduc in fantele din butuc si se asigura cu o pcatura de CA.
Am sa vad daca punindu-le invers la una din elici obtin o elice " pe dos "
Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#7 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 13 March 2009 - 11:23 AM

Vezi postareaREAL DESIGN, la Mar 13 2009, 11:13 AM, a spus:

Elicea modelului de la FSK vine demontata : respectiv palele separat, si butucul separat.
Palele pur si simplu se introduc in fantele din butuc si se asigura cu o pcatura de CA.
Am sa vad daca punindu-le invers la una din elici obtin o elice " pe dos "

Aha... probabil tocmai de asta au livrat asa ciudat, cu pale demontate, desi nu sunt pliabile.
Daca desenul din postul initial este de la FSK, atunci cu siguranta au prevazut o metoda de a avea perechea respectiva de elice contrarotative.
Elicea "pe dos" nu o obtii din montarea palei invers, decat daca pala este simetrica complet, ceeace nu se prea face. Eu zic sa te uiti inca odata cu atentie la pale, si, aproape sigur vei constata ca sunt 3 "pe stanga" si 3 "pe dreapta".

Uite si o pereche de elice contrarotative de 9x7 de la Master Airscrew:
http://masterairscre...ladeseries.aspx

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 March 2009 - 11:37 AM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#8 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 13 March 2009 - 11:48 AM

[quote name='renatoa' date='Mar 13 2009, 11:23 AM' post='283887']
Aha... probabil tocmai de asta au livrat asa ciudat, cu pale demontate, desi nu sunt pliabile.
Daca desenul din postul initial este de la FSK, atunci cu siguranta au prevazut o metoda de a avea perechea respectiva de elice contrarotative.

Nu elicile nu au pale diferite. Desi sunt demontate ele sunt comune pentru toate modelele lor , mai putin cele cu 4 pale.
Eu am toate modelele aste :

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 13 March 2009 - 11:49 AM

Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#9 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 13 March 2009 - 02:39 PM

Vezi postarearenatoa, la Mar 13 2009, 11:23 AM, a spus:

Aha... probabil tocmai de asta au livrat asa ciudat, cu pale demontate, desi nu sunt pliabile.
Daca desenul din postul initial este de la FSK, atunci cu siguranta au prevazut o metoda de a avea perechea respectiva de elice contrarotative.
Elicea "pe dos" nu o obtii din montarea palei invers, decat daca pala este simetrica complet, ceeace nu se prea face. Eu zic sa te uiti inca odata cu atentie la pale, si, aproape sigur vei constata ca sunt 3 "pe stanga" si 3 "pe dreapta".


Renatoa, cum poti debita asa ceva?! Nici daca pala e simetrica complet nu poti obtine o elice de sens contrar.


0

#10 Useril este offline   Rontaila 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 324
  • Inregistrat: 29-May 07
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI /BERCENI
  • Interests:Tot ce zboara cu motor sau se scufunda in mare

Postat 13 March 2009 - 02:56 PM

Nu elicile nu au pale diferite. Desi sunt demontate ele sunt comune pentru toate modelele lor , mai putin cele cu 4 pale.
Eu am toate modelele aste :
[/quote]

Daca palele sunt identice atunci se vor invirti in acelas sens pentru a crea tractiune ,lucru des intilnit la bimotoare, poti face incercari cu elicii identice si cu elicii pereche si vezi care se comporta mai bine
Primul sosit ,ultimul plecat..
0

#11 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 13 March 2009 - 02:56 PM

Vezi postareanavigator, la Mar 13 2009, 02:39 PM, a spus:

Renatoa, cum poti debita asa ceva?! Nici daca pala e simetrica complet nu poti obtine o elice de sens contrar.

Ai putea sa imi explici *civilizat* de ce ?
Nu vad nici un impediment ca o pala *complet* simetrica, prin invartire cu un unghi sa nu duca la o elice de sens opus.
Poate nu avem aceasi notiune despre simetrie, nu ma refeream la conturul palei, ci la sectiune ei, profilul.
Prin simetrica inteleg ca nu mai are bord de atac si de fuga distinct.

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 March 2009 - 03:00 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#12 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 13 March 2009 - 03:19 PM

nu exista pala de elice complet simetrica asa cum crezi tu,pentru ca randamentul ei ar fi unul foarte slab.
Inotdeauna bordul de atac este mai gros si cel de fuga mai subtire;si totusi profilul ei este simetric.(vezi biconvex simetric de exemplu)
flying is my life...
0

#13 Useril este offline   MADA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 987
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 13 March 2009 - 04:25 PM

@real design, ambele motoare se rotesc in acelasi sens si folosesti cele doua elici din kit, montate absolut identic
0

#14 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 13 March 2009 - 04:35 PM

Vezi postareaMADA, la Mar 13 2009, 04:25 PM, a spus:

@real design, ambele motoare se rotesc in acelasi sens si folosesti cele doua elici din kit, montate absolut identic



Merci Mada ! Asa am sa fac ! Mai dau unghi anticuplu ?
Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#15 Useril este offline   Calin 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2468
  • Inregistrat: 11-June 07

Postat 13 March 2009 - 06:10 PM

Vezi postareaREAL DESIGN, la Mar 13 2009, 04:35 PM, a spus:

Merci Mada ! Asa am sa fac ! Mai dau unghi anticuplu ?



e foarte interesanta intrebarea... eu as zice nu. In esenta cand dai unghi nu dai pentru compensarea cuplului motorului ce compensarea factorului "P". Acest factor presupune ca o pala intr-o anumita pozitie e mai eficienta decat geamana

Acuma in cazul unui bimotor, nush cum se calculeaza aceasta chestie dar presupun ca fortele se compun si acest P factor influenteaza mai putin un avion cu unghi zero la motor si cu elicile in acelasi sens de rotatie...

Citeaza

Effects
Single engine propeller aircraft

The aircraft has a tendency to yaw to port if using a right-hand propeller, and yaw to starboard with a left-hand propeller. The right-hand propeller is by far the most common. The effect is noticeable during take off[2] and in straight and level flight with high power and high angle of attack[1].

Multi engine propeller aircraft (clockwise rotation)

With engines rotating in the same direction the p-factor will affect VMC (minimum control speed) in asymmetric flight.

Considering right-hand tractor engines (lines projecting from propeller discs represent the p-factor induced thrust lines:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1e/Pfactor_me.png

At low speed flight with the port engine failed, the off-centre thrust produced by the starboard engine creates a larger yaw-couple to port than the opposite case. The port engine in this scenario is the critical engine, namely the engine whose failure brings about the more adverse result. In the case of using handed engines (i.e. not rotating in the same direction) the p-factor is not considered in determining the critical engine.

Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/P-factor

Si eu sunt interesat sa iau un bonanza bimotor in curand, doar sa vad care e diferenta intre monomotoare si bimotoare, aparent nu e asa simplu cum pare zborul cu un bimotor (termic).

Aceasta postare a fost editata de Kriminel: 13 March 2009 - 06:11 PM



0

#16 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 13 March 2009 - 07:27 PM

Vezi postareaKriminel, la Mar 13 2009, 06:10 PM, a spus:

e foarte interesanta intrebarea... eu as zice nu. In esenta cand dai unghi nu dai pentru compensarea cuplului motorului ce compensarea factorului "P". Acest factor presupune ca o pala intr-o anumita pozitie e mai eficienta decat geamana

Acuma in cazul unui bimotor, nush cum se calculeaza aceasta chestie dar presupun ca fortele se compun si acest P factor influenteaza mai putin un avion cu unghi zero la motor si cu elicile in acelasi sens de rotatie...


Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/P-factor

Si eu sunt interesat sa iau un bonanza bimotor in curand, doar sa vad care e diferenta intre monomotoare si bimotoare, aparent nu e asa simplu cum pare zborul cu un bimotor (termic).



Cred ca in aer la viraje din directie ar trebui un mixaj intre directie si acceleratie astfel incat motorul interior
virajului sa reduca putin ( sau mai mult ) - nu stiu !
Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#17 Useril este offline   Rontaila 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 324
  • Inregistrat: 29-May 07
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI /BERCENI
  • Interests:Tot ce zboara cu motor sau se scufunda in mare

Postat 13 March 2009 - 08:13 PM

Vezi postareaREAL DESIGN, la Mar 13 2009, 07:27 PM, a spus:

Cred ca in aer la viraje din directie ar trebui un mixaj intre directie si acceleratie astfel incat motorul interior
virajului sa reduca putin ( sau mai mult ) - nu stiu !


Raspunsul este NU,in aer nu se face virajul din diferenta de tractiune ci din eleroane si directie .
Primul sosit ,ultimul plecat..
0

#18 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 14 March 2009 - 01:46 PM

De ceva timp, muncesc si io la remotorizarea bimotorului Skylander SK 105.
Am vrut sa postez niste explicatii dar vad ca mi-a luat-o inainte Kriminel. O sa detaliez, totusi, pe romaneste.Cateva precizari, notiuni:

1. Sa definim putin, sensurile de rotatie:
1.1. Spunem ca un motor se roteste "spre dreapta" sau in sens "orar" (CW - ClockWise) sau in sens "anti-trigonometric", atunci cand, vazut din cockpit, pala "de sus", se roteste spre dreapta;
1.2. Spunem ca un motor se roteste "spre stanga" sau in sens "anti-orar" (CCW - CounterClockWise) sau in sens "trigonometric", atunci cand, vazut din cockpit, pala "de sus", se roteste spre stanga;
2. Numerotarea/denumirea motarelor incepe cu nr. 1 de pe aripa stanga din spre varf si se continua pana la varful planului drept.
3. In cazul bimotoarelor, cand:
3.1. Nr. 1 se roteste spre dreapta si nr. 2 spre stanga, se cheama ca motoarele/elicele sunt "contra-rotative";
3.2. Nr. 1 se roteste spre stanga si nr. 2 spre dreapta, se cheama ca motoarele/elicele sunt "invers contra-rotative";
4. Majoritatea covarsitoare a motoarelor termice sunt "pe dreapta";
5. Majoritatea covarsitoare a elicelor sunt "pe dreapta";


In cazul bimotoarelor, exista conceptul de "motor critic".
Daca avionul (modelul) ar evolua cand cu un motor oprit cand cu celalat oprit, momentele de giratie induse de motorul care mai functioneaza, vor fi mult diferite.
Asta se datoreaza sensului de rotatie ale elicelor.

Motorul critic este acel motor care daca cedeaza in zbor, atunci motorul ramas functional induce un cuplu de giratie mult mai mare decat ar induce motorul critic, in cazul in care doar el ar ramane functional.

De ce se intampla asta?
In cazul ideal (care o fi ala?), curentul de aer "loveste" discul elicei perfect axial. Adica axul elicei nu are nici un fel de "unghi de incidenta".
Insa, sunt situatii cand acest "unghi de incidenta" este semnificativ. De exemplu in rulajul pt. decolare (mai ales la tren de aterizare cu bechie) precum si in evolutii cu viteza redusa dar cu unghi de incidenta (general) mare.

In aceste cazuri, fileurile de aer percuteaza discul elicei non-axial. Atunci, pala de elice care se deplaseaza "in jos", genereaza mai multa portanta/tractiune, decat pala care se deplaseaza "in sus", datorita incidentelor locale diferite. Daca faceti un desen, devine clar ce si cum.
Astfel, zona din discul elicei in care palele se deplaseaza "in jos" au contributie mai mare in generarea vectorului tractiune decat zona in care palele se deplaseaza "in sus". Deci, vectorul tractiune totala, nu-si va mai avea originea in ax, ci undeva deplasat, in zona palelor care "coboara".

Asa cum este si ilustrat in link-ul Krimielului (valabil pt. motoare ce se rotesc normal, adica in sens orar, vazut din carlinga).
In acest caz, "motorul critic" este motorul nr. 1 (stanga).
Daca acesta cedeaza, vectorul tractiune a nr. 2 (dreapta), are bratul mai mare decat l-ar avea nr. 1 (stg.). Cand zic bratz, ma refer la definitia din fizica mecanica, adica la perpendiculara pe vectorul tractiune dusa din CG al modelului.

In cazul in care un motor cedeaza, de obicei viteza de zbor scade. Incidenta de zbor trebuie sa creasca. Motorul ramas trebuie turat. Astea sunt premisele agaravarii "factorului P" si a intrarii in scena a concepturi de "motor critic".

Conceptul de "motor critic" nu-si are rostul cand motoarele sunt contra-rotative. Ambele motoare sunt "ne-critice".

Trebuie spus ca la P 38 (avionul mare), ambele motoare erau "critice", de fapt... Motoarele erau "invers contra-rotative". Se zice ca din considerente de stabilitate sporita a platformei de tragere, Kelly Johnson a decis compromisul asta.

Cei de la E-Flite au totusi, un P38 cu elice contra-rotative.

REAL DESIGN, io as zice in felul urmator:
Pe modelul tau, lasa linistit motarele in acelasi sens. Nu-ti bate capul cu cuplul motor. Un click-doua de eleron si de directie rezolva problema...
Multi dintre cei ce au facut incercari comparative cu motoare contra-rotative si cu motoare in acelasi sens pe modele, au ajuns la concluzia ca nu sunt modificari semnificative de comportament.
Unii, pt. a preintampina situatia, fac ca ambele motoare sa fie usor divergente, adica sa traga 2-3 grade in afara, astfel ca atunci cand un motor tace, celalalt sa compenseze intru catva tendinta de giratie pe directia motorului oprit.
Altii zic ca nici asta nu are mare importanta.
Altii totusi, doar motorul critic il rotesc inspre afara si inspre in jos, celalalt lasindu-l "drept"...

In cazul meu, doarece este "tema de cercetare" evolutia cu un motor oprit, ma muncesc sa setez statia sa pot guverna unul din motoare individual, pt. a-l putea orpri/reduce in zbor.
O sa mai folosesc un mixaj ce o sa-l accesez doar in rulaj pe sol, care-mi mixeaza motoarele cu directia.
Doamne fereste sa nu uit switch-ul activ in zbor!
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu