Postat 25 June 2005 - 03:21 PM
Schema este foarte asemanatoare cu ce exista pe site-urile pe care ne-a invitat amicul nostru din Olanda.
Este adevarat, cateodata se intampla sa o mai ia si invers.
In zbor curentul de aer invarte elicea in sensul care trebuie.
Din 10 porniri una cred ca este pe dos.
Daca dau gaz in continuare se schimba sensul pana la urma, are un mic mecanism soft care sesizeaza acest lucru si readuce lucrurile la normal.
Mai are un mecanism soft si hard pentru a nu deschide accidental doua MOS-uri de pe aceeasi ramura pentru ca pune in scurt accu ,mai ales la pornire.
Curentul max este reglabil de la 5-35 A
Peste aceasta valoare motorul se opreste, pentru repornire mansa trebuie adusa ( trecuta ) prin zero.
Am un sunt pe care masor o cadere de tensiune de 50mV, lungimea lui stabileste curentul max.
Pentru 35 A are cam 3-3,5 cm lungime.
In poza se vede o sarma galbena in sus.
Este suntul de 35 A folosit pe alt motor care este lipit pe masa pentru a nu se pierde.
Pentru motorul din foto are alt sunt cu I limitat la 12A.
Nu are senzori Hall, este sensorless.
Initial asa l-am facut , cu Hall ,dar am renuntat , era cam incalcit cu toate ca stia sa controleze motorul cu mare precizie.
Mos-urile parca au 75 A
Controller-ul este un Atmel uzual, 89C2051.
Fiecare faza comandata ( la turatie max in gol ) are cam 10 perioade cu un factor de umplere de la 0 la 100 %.
Mansa are 16 trepte de turatie.
La primele 2-3 trepte de jos se simte ca motorul are praguri de turatie, de aici in sus pana la max merge lin comanda, nu se mai simte nici un prag.
Pentru a tine reci tranzistoarele MOS le-am comandat cu niste tranzistoare
BC337/25 cu niste fronturi foarte abrupte.
Q are 24 Mhz
Nu i-am facut frana, variantele cu frana tind sa rastoarne modelul din cauza masei inertiale mari a motorului.
Frana se face foarte usor .
In pozitia stop pun in conductie oricare doi tranzistori dintre cei 3 legati la masa.
Clar, are 6 MOS-uri de 75 A ( 3 p-uri si 3 n-uri ).
In poza se vad mai greu, sunt pusi fata un fata si culcati.
Intre ei au vaselina siliconica.
O parte din caldura o radiaza si-n cablaj.
Pentru un curent mai mare cred ca trebuie niste mici radiatoare sau inca 6 MOS-uri in paralel.
Pana la 25 A tranzistoarele sunt complet reci.
O miscare brusca de mansa cu motorul oprit , deconecteaza motorul
La conectarea accu , daca mansa nu este in zero, motorul este blocat.
Aducerea mansei in zero deblocheaza motorul ( instant ) din orice limitare( U, I, sau altele )
Regulatorul nu raspunde la semnalele parazite din receptor daca nu sunt in gama de comanda ( 1,5ms+_0,55ms ).
Pentru pozitia de repaus ( cu emitatorul oprit ) daca detecteaza semnal parazit in afara gamei de comanda , motorul va fi deconectat automat.
Intr-o varianta viitoare mi-ar placea sa vad turatia motorului si U baterie pe un LCD 1x16
Pentru moment stiu cum s-o fac dar...cu inca un controller,
Gaselnita la aceasta poveste este soft-ul, nu schema.
Cu stima, albastru