Reglaje motor 4T
#2
Postat 17 February 2009 - 03:09 PM
2 este un surub cu care reglezi cursa la acceleratie (cel putin la al meu asa era)
3 este low end.
Reglajul este simplu
Reglajul il faci dupa rodaj cu motorul cald. Iti alegi o elice recomandata de producator si cam ce crezi tu de cuvinta ca ar face fata la ce ai tu acolo si combustibil de 4T (18% ulei si mult nitro .. evident tot in limitele propuse de producator).
Strangi jiclorul 1 pana cand atingi turatia maxima . Eu am folosit un turometru nu am reusit la 4T sa fac dupa ureche.. poate altii mai experimentati sa poata.
Dupa ce ai ajuns la turatia maxima il desfaci pana cand turatia maxima scade cu 400 de ture . Motorul in 4T trebuie sa mearga mai bogat decat 2T . Cand zbori trebuie sa lase o dara frumoasa de fum in spate. Daca nu e asa se va incinge si se va opri pana la urma.
Jiclorul 3 umbli la el daca nu ai repriza la acceleratie sau daca nu sta la relanti calumea. La 2T am tot umblat la ala dar la 4T am avut repriza buna si relanti stabil mereu si nu am avut nevoie.. Oricum.. daca il strangi ai repriza mai buna dar relanti instabil. Daca il desfaci rezultatul este invers. Trebuie sa gasesti un reglaj de compromis sa ai repriza buna si relanti stabil..
Dar repet.. nu cred ca ai nevoie .. merge cu setarile din fabrica de obicei.
Surubul 2 umbli la el doar daca nu se inchide butoiasul carburatorului de tot (ca sa poti sa inchizi motorul din statie).
Singura diferenta intre 2T si 4T la reglaj e ca 4T merge mai bogat un pic ..
#3
Postat 17 February 2009 - 05:09 PM
Turometrul e un instrument folosit des, merita cumparat unul sau imprumut de la cineva pentru rodaj? Turometrele care le-am vazut pe la noi nu arata zecile de rotatii ci primul digit al afisorului indica sutele. Este suficient de precis?
#4
Postat 17 February 2009 - 05:36 PM
liviu_vladut, la Feb 17 2009, 05:09 PM, a spus:
Turometrul e un instrument folosit des, merita cumparat unul sau imprumut de la cineva pentru rodaj? Turometrele care le-am vazut pe la noi nu arata zecile de rotatii ci primul digit al afisorului indica sutele. Este suficient de precis?
La uleiul de ricin nu stiu ce sa iti zic.. o fi bun o fi rau.. ideea e ca trebuie sa fie acolo ulei la rodaj.. Io personal am convingerea ca un ulei sintetic asigura ungerea mult mai bine ca uleiul de ricin.. dar or sti aia de ce scriu asa in manual.
Turometru cumpara-l ca e bun. Motorul nu se rodeaza complet la sol.. dureaza destul de mult.. ale mele au zburat dupa 2-3 rezervoare la sol dar si-au dat drumu dupa 3-4 litri. Pe tot parcursul rodajului am folosit turometru. Iar vara cred ca e destul de necesar .. cand e cald sa sti exact cate ture ai de la maxim .. (4T nu tipa ca 2T ..) Dar cum am zis si mai sus.. am vazut oameni care se descurca si fara.. io unu nu m-am descurcat fara.. Intotdeauna nu il imbogateam destul si ajungeam cu el jos de fierbea metanolu in carburator.
Aceasta postare a fost editata de ZOD: 17 February 2009 - 05:36 PM
#5
Postat 17 February 2009 - 06:01 PM
#7
Postat 17 February 2009 - 06:24 PM
Vis-a-vis de "or sti ei ce scriu" manualul e foarte spartan si cu aspect neingrijit. De-aia imi vine sa nu consider chiar litera de lege tot ce scrie acolo. Motorul e Magnum 52.
#8
Postat 17 February 2009 - 07:42 PM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 17 February 2009 - 07:43 PM
#9
Postat 17 February 2009 - 08:36 PM
liviu_vladut, la Feb 17 2009, 06:24 PM, a spus:
Cauta motorul echivalent de la O.S. si ia manualul de acolo. Imi vine sa pun pariu ca d.p.d.v. constructiv Magnumul tau e IDENTIC cu OS-ul, dar la ora asta mi-e lene de orice (inclusiv sa ma ridic din scaun ca sa plec acasa...). Manualele de la O.S. sunt foarte bine scrise, din ce am vazut pana acum (cel putin la motoarele in 2 timpi). Si respecta procedura de acolo. Iar de suficient, este suficient sa executi procedura o singura data.
La doi timpi reglezi turatia maxima o singura data la fiecare schimbare a conditiilor de zbor (variatii mari de temperatura, o alta elice, alt combustibil, alta altitudine - de exemplu te duci sa zbori in zona de deal sau munte, iar tu de obicei stai la campie). O sa apara in curand pe www.flightaddicted.ro un material referitor la metoda de reglare a motoarelor pe metanol, care este in mare identica cu ceea ce a zis Zod mai sus. Si da, precizia de 100 rpm e suficienta la un turometru. Recomand turometru optic, nu IR - cele IR au probleme pe vreme innorata, chiar daca aparent precizia lor e mai buna (doar 10 rpm fata de 100 rpm alea optice).
@Zod: 400 rpm sub RPM_MAX e suficient pentru descarcarea motorului in zbor? "Oamenii de bine" ziceau cam 500, chiar spre 600 daca vrei sa tii motorul o vesnicie :D
#10
Postat 17 February 2009 - 09:47 PM
Uite ce zice SIG referitor la reglaj:
"Pornind cu un amestec bogat, se sărăceşte încet, în acelaşi timp citind permanent turaţia motorului. Turaţia ar trebui să crească, să ajungă la un maxim, şi să scadă uşor. De îndată ce veţi vedea o scădere, ştiţi că motorul este subalimentat şi amestecul trebuie să fie îmbogăţit la loc. Deschideţi jiclorul până ce turaţia de vârf este atinsă din nou şi continuă îmbogăţirea amestecului până când turaţia scade cu aprox 100 - 200 rpm, mai jos de vârf, pe partea de amestec bogat"
Mai am o intrebare in legatura cu testul urmator:
"Înainte de fiecare zi de zbor ar trebui să efectuaţi un test simplu pentru a verifica reglajul jiclorului: cu motorul larg deschis, îndreptaţi avionul cu vârful în sus şi ţineţi-l acolo, timp de 5 - 10 secunde. În cazul în care motorul rulează stabil sau turaţia creşte foarte puţin, câteva rpm, sunteţi gata de zbor! Dar, în cazul în care motorul se turează şi apoi începe să piardă din turaţie, reglajul este prea sărac şi jiclorul trebuie să fie deschis uşor"
Ce se intampla cand avionul e cu botul in sus?
#11
Postat 17 February 2009 - 10:55 PM
Bafta!
Costel
L.E. - High end parca era jiclorul deamestec la turatie maxima, Low end cel de amestec la relanti. Nu are legatura cu clapeta din cate mi-aduc aminte.
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 17 February 2009 - 10:57 PM
#12
Postat 17 February 2009 - 11:12 PM
pavcostel, la Feb 17 2009, 10:55 PM, a spus:
Bafta!
Costel
L.E. - High end parca era jiclorul deamestec la turatie maxima, Low end cel de amestec la relanti. Nu are legatura cu clapeta din cate mi-aduc aminte.
#14
Postat 18 February 2009 - 07:47 AM
takeoff, la Feb 18 2009, 01:35 AM, a spus:

Si daca la el se cupleaza un furtun,sau se lasa asa.
multumesc anticipat
Raspuns confirmativ. E recomandat sa pui o bucatica de furtul la el, si sa-l scoti din capota lasandu-l liber, pentru ca mai scuipa ulei pe acolo.
#17
Postat 18 February 2009 - 09:42 AM
ave, la Feb 17 2009, 08:36 PM, a spus:
La mine asa a functionat.. 400 . Cum am zis si mai sus.. trebuie sa lase o dara frumoasa de fum in spate..
Si nu sunt deacord cu motorul sa tina o vesnicie. Nu am degand sa il las mostenire.. vreau sa ma bucur de el acum si la maxim. Mi se pare mie un pic aiurea ca sa ma tarai cu un motor in 4T .. imbogatit prea mult , cu putin nitro sa nu cumva sa tuseasca micutu.. si cu distractia mea cum ramane ?
Ale mele de ex s-au facut praf de la crash inainte sa se "consume" ... Carburatorul ala la 4T sta fix prost.. intre cilindru si firewall... la orice crash carburatorul are mult de suferit .. ceea ce s-a intamplat si cu ale mele. Daca mergeam pe principiul asta.. ramaneam si fara distractie si fara motor.
Uite motorul asta a murit de nervi intr-un crash stupid. http://www.youtube.c...h?v=3xm0jY5NT3g
E un TT de 15 cc cu elice 15x4 W si 30% nitro . Nu stiu daca mai avea viata in el cand a intrat in pamant dar nici ca l-am mai putut folosi. Asculta cum urla elicea si cum intra pe ture...io personal zic ca merita sa il duci la maxim ca sa ti se ridice pielea pe tine cand il auzi... Dar na.. asa sunt eu...
Dupa zborul asta a cazut panoul de foc la avion .... a meritat fiecare secunda !!!
#18
Postat 18 February 2009 - 12:41 PM
Multumesc de completare. Am precizat ca e la sol asa,
Citeaza
Off-Topic- Mai sunt si motoarele "dublu regim", care exploateaza tocmai asta, cand e cu botul in sus are amestec mai sarac si turatie maxima. Acrobatele captive parca. Scuze de divagatie.
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 18 February 2009 - 12:41 PM
#20
Postat 18 February 2009 - 03:26 PM
Teoretic, axa rezervorului trebuie sa fie in axa Cuiului de reglaj. ( High end). Practic, ca sa eviti innecarea si sifonarea, ar fi bine sa te muti cu el (rezervorul) un pic mai jos, sau macar furtunele sa descrie o "burta" in sus. La fata locului o sa le ajustezi, zic eu. Conteaza enorm pe unde rutezi furtunele, daca pui rezervorul in ax. Deasemenea sa te uiti cum vine stutzul de suprapresiune din toba, daca poti sa o rotesti in montura sa vina in sus, eviti sa se formeze dop din particulele de ulei adunate in toba. Aici fenomenul cel mai de temut este sifonarea, nu ca s-ar umple ceva de combustibil, el o sa curga jos, dar se va opri motorul sau va merge innecat.
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 18 February 2009 - 03:30 PM
#21
Postat 18 February 2009 - 09:19 PM
Cu riscul de a parea insistent revin la unele raspunsuri ale voastre care nu m-au luminat indeajuns.
Turometrele cu infrarosu nu sunt tot optice?
Ce importanta are la sifonaj cat lasi bucla de mare?
#22
Postat 18 February 2009 - 10:50 PM
Turometrele in IR sunt tot optice, evident, masurand in alt spectru insa. Problemele cu ce turometre am vazut se rezuma in 99% din cazuri la sensibilitatea senzorului. Multi rezolva asta fie punand motorul spre soare, fie cu o lanterna aprinsa in fata senzorului, de partea cealalta a elicei, evident. CEl cu senzor IR fie lucreaza prin reflexie, avand propriul emitator IR, fie citeste componenta IR din lumina ambientala.
Bafta!
Costel
#23
Postat 19 February 2009 - 12:28 PM
As vrea sa mai stiu ce metode ati adoptat voi pentru umplerea rezervorului. Verificati vizual nivelul sau bagati "orbeste" combustibil? Pe furtune, la capete trebuie puse acele mici coliere, sau nu e nevoie? Stiu, intrebarile sunt stupide, tipice unui incepator.
Aceasta postare a fost editata de liviu_vladut: 19 February 2009 - 12:29 PM
#24
Postat 19 February 2009 - 01:46 PM
liviu_vladut, la Feb 19 2009, 12:28 PM, a spus:
As vrea sa mai stiu ce metode ati adoptat voi pentru umplerea rezervorului. Verificati vizual nivelul sau bagati "orbeste" combustibil? Pe furtune, la capete trebuie puse acele mici coliere, sau nu e nevoie? Stiu, intrebarile sunt stupide, tipice unui incepator.
Nu sunt stupide.
Daca doresti pui coliere.. ca sa fi tu sigur.. eu la metanol n-am pus niciodata. Dar nu strica iti ia 2 minute sa pui niste soricei din aia de plastic (coliere de plastic) Cu atentie totusi pentru ca furtunele alea de silicon par elastice dar daca le trangi tare se sectioneaza.
Cu umplerea , daca poti sa vezi cat intra in rezervor bine, daca rezervoul e in burta avionului putin probabil.. Daca nu vezi si tu cand vomita pe toba... Acum depinde si cum alegi sa pui rezervorul.. cu valva , sau sa folosesti separat stutul la rezervor ala special pentru alimentare. Daca folosesti valva .. vezi cand incepe sa curga.. daca vezi cand incepe sa dea pe furtunul de suprapresiune ok.. Poti chiar sa scoti furtunul de suprapresiune si sa vezi cand curge pe acolo ca sa nu umpli toba.
Daca nu folosesti valva faci la fel.. doar sa ai grija cu furtunul care intra in carburator.. sa nu il inneci.
#25
Postat 19 February 2009 - 02:18 PM
Pentru motoarele la care ai acces...eu am fixul sa pot vedea ce-i cu ele... scot furtunul din toba si carburator, umplu rezervorul pe furtunul de la carburator, pana curge pe celalalt. Folosesc pompa manuala. Asa pot numara cate rotatii fac. La urmatoarea umplere numar din nou. Pot sti precis cat am consumat la zborul precedent. Este mai usor decat sa faci o fanta si sa vezi nivelul.
#26
Postat 19 February 2009 - 03:29 PM
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 19 February 2009 - 03:29 PM
#27
Postat 19 February 2009 - 04:32 PM
pavcostel, la Feb 19 2009, 03:29 PM, a spus:
hmmm... pai si dupa ce te-ai chinuit sa il reglezi 2 saptamani.. dupa primu zbor.. iar il dereglezi... e frumos asa? Ma miram io de ce unii regleaza la motoare toata ziua...
Chiar daca se inneaca prefer sa il intorc si sa misc un pic de elice sa vomite ce are prin el.. decat sa stau sa reglez din nou...basca ca tre sa astept sa se incalzeasca.. ca reglaj la rece e cam vax...
Hai ca dam in alte alea.. si complicam totul...
#29
Postat 19 February 2009 - 04:41 PM
Pana la urma e chestie de preferinta si obisnuinta... La inceput daca inneci motorul cum e? Va vedea singur apoi, important e sa-l porneasca si sa-si formeze rutina si "urechea".
Bafta!
Costel
L.E. -sau cum bine spune, throttle cut si daca e cu capul in jos o sa se scuture singur. (motorul, evident...)
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 19 February 2009 - 04:42 PM