motoare electrice de ce?solutia???
#1
Postat 17 February 2004 - 10:58 PM
Fiind un fan al modelelor electrice am achizitionat un ARF. Toate frumoase pana la partea cu motorizarea. De ce spun asta? motorul venit cu modelul este cu reductor ceea ce face ca rotatia elicii sa fie in sens opus motorului...efectul il banuiti....elicea nu trage modelul ci il impinge spre inapoi...
care sunt solutiile(daca exista) pentru a corecta acest lucru (si sa nu spuneti schimbarea polaritatii)
Numai bine
Ovidiu
#2
Postat 18 February 2004 - 08:00 AM
Sau daca vrei sa te scarpini amarnic, mai pune un inversor mecanic de sens, sau schimba elicea cu una pe sens invers, sau cumpara alt model fara reductor, sau.... vezi? solutii aberante sunt.
De ce nu vrei sa schimbi polaritatea alimentarii motorului? Atentie - a motorului nu a variatorului!
Daca ai variator RONDO, nix problem, il demontezi de la bornele motorului si il montezi invers. Simplu!
big
#3
Postat 18 February 2004 - 08:13 AM
Big, la 18 Feb 2004, 08:00, a spus:
o rotesti 180 °
Walter Born
#4
Postat 18 February 2004 - 08:48 AM
tnt_o, la 17 Feb 2004, 22:58, a spus:
@ BIG
Ar mai fi o solutie. Daca tnt_o nu vrea schimbarea polaritatii, poate zbura modelul invers! Ce daca zboara in marsharierre? BA devine BF, eleroanele/flapsurile de la aripa devin fante de BA, intreaga configuratie devine canard (nu se angajeaza usor!).
Singura problema pe care o intrevad ar fi ca trebuie montat o oglinjoara de aia mica de stomatologie (cum are nevasta-ta) langa carlinga, sa vada si pilotul ala mic din cockpit incotro zboara.
Ce mare filosofie?
...................
Sau se monteaza faching controllerul ala pe invers pe motor!!
@ tnt_o
ATENTIE (dupa cum bine a zis si fricosu' ala de BIG care vad ca nu e in stare sa zboare un model pe invers)!!
Acumulatorii la controller ii cuplezi exact asa cum trebuie: firu' roshu la firu' roshu si negru la negru! Adica plus la plus si minus la minus!
Vrajitoria are loc intre controller si motor. Acolo poti sa cuplezi ce vrei cu ce vrei pana ce se invarte in sensul pe care-l doresti, cu sau fara reductor, cutie de viteze, banda transportoare, stergator de parbriz, vibrator pt. gagica, etc.
Ar fi bine de stiut cum a fost setat motorul din fabrica. Adica ar trebui stiut daca timmingul a fost setat pt. mers normal sau reverse. Nu e mare filosofie daca motorul a fost avansat pt. sens normal si tu il folosesti pe reverse. Atata tot ca nu functioneaza la randament maxim si se cam incalzeste si se termina acumulatorii mai repede. Nu e o catastrofa, dar se poate si mai bine. La brushlessuri in schimb, e nasol daca motorul e avansat pe sensul celalalt. Se poate bushi controllerul, care e scump al dracului!
Incerc sa scriu un articol despre cum se face treaba asta. Daca altineva mai stie amanunte picante despre timmingul motoarelor electrice, este SOMAT sa scrie!
#5
Postat 18 February 2004 - 09:14 AM
big
#6
Postat 18 February 2004 - 09:27 AM
Big, la 18 Feb 2004, 09:14, a spus:
big
@ BIG
La ce stiinta te referi? La aia de motoare electrice? Nene, sa-ti spun un secret, ca nu ne aude nimeni: eu nu prea stiu mare lucru. De fapt nu stiu nimic! Da' cand dai o explicatie sau un sfat, toata poanta e sa o spui cu convingere si un aer de superioritate!
Atunci toata lumea se da un pas inapoi si zice cu admiratie natanga: "Baga-mi-as, mare mester..."
Aaaaaa!! Sau te refereai la stiinta de a pilota aeromodelu pe invers?? Vezi ca sunt doctor!
#7
Postat 18 February 2004 - 09:34 AM
Big.
#8
Postat 18 February 2004 - 10:37 AM
Se pare ca doar cativa dintre voi au inteles cu adevarat problema mea...performantza... Analizand motorul si cupland firele asa cum trebuie...rosu la + si negru unde a mai ramas loc liber motorul se roteste in sens invers celui dorit. Schimbarea polaritati am facut-o si merge binisor insa dupa cum spunea "cineva" in mesajul anterios asta inseamna pierdere de performantza. Citind si prin alte parti am prins idea ca se poate schimba sensul de rotatie al motorului si fara a se schimba polaritatea motorului fara a recurge la reductoare multiple sau alte artificii mecanice. A facut cineva asa ceva, sau stie pe cineva care stie nr de tel al cuiva care a facut lucrul acesta?
rumegati problema si astept cu interes parerile voastre.
O zi buna
Ovidiu
#9
Postat 18 February 2004 - 12:33 PM
nu cred ca pierderea de randament prin cuplarea inversa a bornelor electromotorului este atit de semnificativa, in raport cu pierderile generate de ceilalti factori de atenuare pentru randamentul unei masini electrice (frecari in lagare, frecari cu aerul, histerezis, pierderi in conexiuni, etc.)
bafta si minuni.
"...NU TREBUIE CONFUNDAT ADEVARUL CU PAREREA MAJORITATII..."-Jean Cocteau
"...DACA VEI AVEA SUFICIENTA INTELEPCIUNE SI RABDARE SI VEI STA ATENT PE MALUL RIULUI, VEI PUTEA OBSERVA, LA UN MOMENT DAT, PLUTIND LA VALE, CADAVRELE DUSMANILOR TAI" -citat : -Sun Tzu -ARTA RAZBOIULUI
"...cine nu are timp, nu invinge niciodata"-Antoine de Saint d'Exupery
"Cuvintele sincere nu sunt niciodata placute, cuvintele placute nu sunt niciodata sincere" -Lao Tze
"...esential in existenta unui om ca mine este ceea "ce" GINDESTE si "cum" GINDESTE, si NU ceea ce FACE si ce SIMTE."-Albert Einstein-BUCURIA GINDIRII
NOTA: daca, intimplator sau nu, unele cuvinte sau elemente de sintaxa din postarile mele comporta dificultati de compilare pentru unii cititori, sint disponibile scurte seminarii de dezvoltare a perceptiei si comunicarii interpersonale.
de asemenea, RECOMANDAM IMPERATIV celor care se cred indreptatiti sa corecteze modul de redactare al textelor un scurt curs de ISTORIE LINGVISTICA, precum si consultarea unui Indreptar ortografic, ortoepic si de punctuatie.
#10
Postat 18 February 2004 - 08:14 PM
Aceasta postare a fost editata de Corsair4FU: 18 February 2004 - 08:57 PM
#11
Postat 20 February 2004 - 11:16 AM
sa inteleg ca prea multe nu sunt de facut in aceasta privintza, poate doar achizitonarea unui motor /elici de sens invers.
multumesc pt sfaturi
O zi buna
Ovidiu
#12
Postat 20 February 2004 - 11:56 AM
tnt_o, la 20 Feb 2004, 11:16, a spus:
Ovidiu, tata!
Vezi pana ce-ti zic cu vorba buna! Baga de seama!
LIPESTE DREAKU MOTORU PE DOS LA CONTROLLER SI ...GO FLYING!!
Evident, pune si elicea cum trebe. Adicatelea cu extradosul palelor (partea aia mai bombata...) inspre in fatza. Adica in directia in care vrei sa zboare ventilatoru!
...pana-ti zic cu vorba buna, ca acu' te zic lui BIG!
#13
Postat 20 February 2004 - 06:27 PM
stai voi linistiti asta am si facut inainte de a va intreba pe voi ce si cum...eram mult prea nerabdator sa il vad in aer asa ca nu am prea stat pe ganduri si am schimbat polaritatea cu riscul de a pierde ceva din performantze sau de a-l praji (desi nu cred ca e cazul...)
Abia dupa ceva zile dupa ce l-am pus in aer am vazut un articol intr-o revista in care spuneau cei de acolo ca au schimbat sensul de rotatie al motorului prin desfacerea nu stiu a ce....
numai bine
Ovidiu
#14
Postat 20 February 2004 - 06:54 PM
sau poate asa a fost proiectat modelul http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
Este cam aiurea sa modifici motorul daca nu permite alimentarea inversa.
Eu spun ca este mai bine si mai simplu sa cumperi o alta elice care este invers sau daca este posibil poti sa scoti reductorul ala.
Daca cumperi o alta elice iti functioneaza cum ar trebui si nu pierzi din turatie.
#15
Postat 24 February 2004 - 12:06 AM
Motorasul chiar nu marge invers?
si 10 modelisti nu-l pot ateriza.....
#16
Postat 24 February 2004 - 02:25 PM
vin cu o alta intrebare.
care sunt consecintele conectarii unui motor electric, in cazul de fatza speed 400 al carui tensiune nominala este 8.4V la un acumulator de 9.6V
banuiesc ca o sa se pape periile mai repede insa asta este de asteptat....
a experimentat cineva o asemenea configuratie?
O zi buna
Ovidiu
#17
Postat 24 February 2004 - 02:45 PM
La nouavirgulashase voltzi ai tai, abia incepe sa se simpta bine si spiiiidu' ala!
#18
Postat 25 February 2004 - 07:45 AM
Big
#19
Postat 25 February 2004 - 08:30 AM
Big, la 25 Feb 2004, 07:45, a spus:
Big
De asta Big se supravolteaza periodic!
Are muschi, nu gluma!
Doar magnetu' l-a cam lasat!
ValterasMagnetizatuSupravoltatu"
#20
Postat 25 February 2004 - 08:52 AM
Ca asa e unii, iubeste si lasa! Adica dupa ce v-ati bazat pe magnetismu' meu incomensurabil, sa va mijlocesc tot felul de relatii, mai mult sau mai putin modelistice, ba cu ciobenu' ba cu oile, ba cu iarba, ba cu rapa rosie sau reprezentantii autoritatilor vocale, acum ziceti ca m-a lasat magnetismu'? Rusine! Si mai eram bun si sa va arunc caramizile cu motor la RR2003, ca unii cu muschii ca papiota , nu era in stare dom'le sa le duce nici macar pana la start! De lansat in zbor nici vorba!
Aaaaiiii ce ma inervat!
BigCuMagneuIncaVivacePeProbateZau
#21
Postat 25 February 2004 - 10:51 AM
la pretul la care o sa il iau nu mai conteaza ca o sa isi piarda magnetismul....cel mai probabil inainte de a o face o sa ajunga acolo unde numai ramele ajung la fel ca predecesorul lui.
Avand in vedere ca romanul e inventiv si scoate apa si din piatra seaca ma gandesc ca exista cineva care sa fi incercat sa schimbe axul unui asemenea motor (speed 400). Cu ce rezultat?
poate ajuta cineva cu un ax pt un speed400.
O zi buna
Ovidiu
Aceasta postare a fost editata de tnt_o: 25 February 2004 - 10:53 AM
#22
Postat 25 February 2004 - 10:11 PM
#23
Postat 26 February 2004 - 01:45 AM
Citeaza
Mare bafta ca nu ai portret pe forum ca iti punea nea' Valterash un sufletzel la gura + un papion aerodinamic cu mireasma de strawberry
Ai venit ca oaia intre magari, te pui pe postu de moderator din oficiu "las ca scriu eu ce trebe scris ca la Corsair4FU si altii le e rusine :) "
Daca o luam din alta perspectiva tu nu ai niciodata nimic de zis numai de facut aberatii la subiect si ar trebui sa mai intelegi un lucru ca nimeni nu este obligat sa scrie pe forum + dupa ce s-a dat nenumarate raspunsuri la subiect care nu au fost de ajutor intr-un fel sau altul, sa incepem sa analizam bobina motorului etc . No offence dar deschide-ti tu un subiect (preferabil in zona tomberoanelor) si o sa vezi ca o sa ai multi radioamatori la el (nu dau nume)
Aceasta postare a fost editata de flying123: 26 February 2004 - 04:58 AM
#24
Postat 26 February 2004 - 08:15 AM
Nu sunt de acord cu tine! Sa nu ma intelegi gresit! Nu ca nu pot sa pun sufletzele si papioane si alte cele la cine vrea muskii si mausul meu! Pot sa pun ce vreau!
Dar prea dai cu toporu' in Rares! Eu il inteleg f. bine. Si eu ma astept sa gasesc prin felurite subiecte tot soiul de retete magice si fermecate care sa-mi faca sa-mi zbarnaie electronu' prin motor! Trebuie sa-i intelegem frustrarea asa cum si Rares tre sa inteleaga ca "perlele" sunt greu de gasit. Putine retzete gen "elixiru' tineretzii" ne sunt la indemana. Mare parte din activitatea de (aero)modelism este de genul "trial and error". Adicatelea mai incerci, mai gresesti... Cateodata iti mai si iese...
@ Rares & tnt o
Uite daca vrei sa te apropii cu un pas de performanta, vezi ca sunt pe net tot soiul de utilitare si programele de calcul si predictie a performantelor propulsoarelor electrice (baterie+motor+reductor+elice). De ex:
http://www.slkelectronics.com/ecalc/
Gasesti si teorie kklau. Tre numai sa cauti si sa intelegi. Dar stau io si ma intreb? Oare chiar am ajuns noi (io in particular) la nivelul la care sa ne nemultumeasca profund performantele sistemelor scoase de producatori consacrati si sa avem nevoie de super tunninguri si stoarceri de ultime procente de performantze? Asta o faceam cand zburam in competitii combaturi captive de ex. Acu, eu cel putin, parca as vrea zboruri mai mult gen Fun Fly, din categoria bascalie-relaxare-enervare de colegi.
Revin. Superperformante dintr-un motor ordinar (banuiesc ca e vorba de motoare ieftine cu perii si ferita, din neamul lui 400), nu prea mai sunt de stors. Poate de facut rodaj initial ca lumea, sa se aseze si periile bine pe colector, de reglat timingul cum trebe (asta pare a fi cel mai important) si poate de modificat bucshile si pus rulmenti (complicat de cioplit).
Alceva ce mai vreti?
#25
Postat 26 February 2004 - 02:40 PM
Plecand de la o problema banala am ajuns sa creem tensiuni in randurile noastre. Rares ai dreptate multa lume abereaza si isi exprima propriile orgoli in subiecte care nu au nici o legatura cu ceea ce vor ei sa spuna si probabil ar fi de preferat ca oamenii sa isi trimita mesaje personale in cazul in care au de ceva spus unei persoane (pentru cei care nu stiu acest lucru este posibil numai vointza sa fie) si sa nu mai arate tuturor cat de lunga si ascutita au limba.
Mai baieti exista subiecte fara nuante tehnica asa ca puteti abera acolo cat de mult vreti despre cum si ce o sa faca Valteras sau cui ii este rusine sa faca observatiile de rigoare.
@ flying123 Nu pot sa spun decat ca erai mai folositor daca macar puneai o aberatie tehnica cat de mica decat sa judeci un coleg de suferintza.
In opinia mea rostul unui forum este de a inlesni comunicare intre oameni cu aceleasi interese fie ele de ce natura vrei tu. Ca sa fie toata lumea multumita putem deschide un subiect "Barfa Zilei" sau spuneti voi cum vreti si acolo o sa punem abera cat de mult vreti despre ce a mai scris in Adevarul sau cine are aripa mai rosie si mai mare.
Prefer sa nu primesc nici un raspuns la subiectul decat sa citesc 10 mesaje in care X il judeca pe Y. Daca aveti ceva de spus oameni buni spuneti fie prostia cat de mare macar punem dezbate, lucru din care probabil o sa invatzam ceva. Daca nu sunteti in stare nici macar de o aberatie mai bine va abtineti si lasati bitisorii liberi pentru cei care inca mai au ceva de spus.
Vreti sa fim o comunitate fie ea si virtuala atunci lasati orgoliile inainte de a deschide monitorul.
O zi buna tuturor...
Ovidiu
#26
Postat 26 February 2004 - 04:01 PM
Draji tovarasi de suferinta,
Nu are rost sa va suparati ca vacaru' pe sat! probabil ca v-a sarit tandara prima data cand io si Big ne-am cam duios balacarit unul pe altul in subiectul vostru. Aveti dreptate! Era total off topic! Dar pe Big puteati sa-l iertati! In afara de exercitarea pur democratica a dreptului la replica, drept raspuns la aciditatea mea cu supravoltatul, toate mesajele lui au fost constructive! Deci nu are rost sa va suparati pe el!
Poate cel mult pe mine, caci eu am divagat cel mai mult, in subiectul vostru. Rog moderatorii sa stearga toate mesajele mele din acest subiect, ca eu nu am cum. Da' parca nu au fost toate numai balarii, nu-i asa? Ce ziceti? Poate v-ati si ales cu cate ceva... Si mai am... Iar altii au si mai si!
Iar pe flying 123 l-am "plesnit" prieteneste, desi interventia lui nu era chiar rautacioasa la adresa lui Rares...
Ideea e ca intr-adevar, nu tre sa ne balacarim in direct ci mai bine sa "cladim" cate ceva. Sunt atatea de facut incat nu tre sa ne risipim aiurea. Si aici ma refer si la tine Ovidiu. Prea te-ai ambalat cu ultimul mesaj! Inca iti mai palpita vena aia de la gat! Ce vrei? Asta e "mireasma" Forumului asta. Sa mai refuleze si cate o bascalie, in limita bunului simtz. Daca vreau rigurozitate si scrobeala academica, ma duc dracului la rafturile din biblioteca si ma ingrop in ceasloave, ca am destule!
Dar eu unul, vreau sa mai vad si un pic de destindere si voie buna chiar si intr-un subiect strict tehnic. Din acest motiv, sunt sincer mahnit ca Hat Shat are ban de la stapanire. Mai Uebmastarilor, lasati omul sa scrie! Mi-e dor de ... ale lui!
Uite, ca sa incheiem intr-o nota tovaraseasca si sa revenim la ...motoarele noastre, te intreb pe tine, Ovidiu: la ce dracu' vrei sa schimbi axul la un 400, cand tot motorul de nou-noutz nu costa decat fo 5-6-7 euro? Are rost? Uite, daca ai fi mai aproape, ti-as da eu un ax de 400, cu tot cu motor (bunicel!), ca mi-e sila sa stau ca boul doua ceasuri sa fac dispozitive sa scot axul ca sa-ti trimit numa' sarma aia de 2,3 mm diametru!
Rares, la RR iti dau si tie un Speed 400/7,2 V. Nu mai fii suparat.
Hai sa ne impacam...
#27
Postat 27 February 2004 - 08:50 AM
Valteras nu mi s-a pus pata pe tine,nu m-am suparat dar vorba lui ovidiu...forumul este pt intrebati(sectiunea asta) nu ca sa isi spuna xulescu parerea despre cum piloteaza zetuescu.Ca mai scapa o boaba nu-i bai,dar sa sa schimbe subiectu mi se pare putin cam aiurea.Ori pe forum ori la cursul de mecanica...tot una ii...
de la vectori ajungem "printr-o paranteza" la salamul de pe vremea lu' raposatu si la manele.Stiu cum ii cu perlele dar sigur putem mai mult.
#28
Postat 27 February 2004 - 08:55 AM
Nu pot decit sa va dau un sfat prietenesc care cred ca va rezolva multe din problemele voastre importante.
Faptul ca mai sunt unii care se ambaleaza putin in cazul unor intrebari mai mult sau mai putin stupide este firesc. Toti am fost la un moment dat incepatori si am avut o tona de intrebari pe care i le-am pus unora sau altora. Sunt convins ca daca a fost pusa o intrebare serioasa, ati primit si raspunsuri adevarate fara bascalie care sa va solutioneze problema. La intrebarea cu schimbarea sensului de rotatie al lui tnt_o cred ca s-a raspuns destul de pertinent. Ce alte solutii sa existe decit schimbarea polaritatii sau intercalarea unei roti in plus la reductor. Asta e! Ce mai vreti sa reinventati ceva care este uzual folosit de catre toti modelistii?
Eu nu va pot recomanda altceva decit sa aveti un pic de rabdare si sa va puneti banii la pusculita pentru a va putea deplasa la Rapa Rosie peste doua luni. Daca sunteti curiosi puteti vedea ca si eu m-am inscris pe forum in luna Aprilie 2003 si am pus prima me-a intrebare. Valteras foarte amabil si la subiect mi-a propus sa-mi pun ouale rosii de Pasti intr-un cosulet si sa merg la Rapa ca ma va lamuri. Pe-atunci aveam un model care zbura ca o caramida. De-atunci am deja 8 alte modele care si zboara dintre care 2 integral facute de mine. Nu trebuie decit sa vedeti odata si voi cum si cu ce zboara altii si veti primi raspuns aproape la toate intrebarile voastre. Nu va bateti capul sa folositi folie de alimente cind exista folii speciale pentru impinzit. Nu incercati sa legati joystick-uri USB la statia R/C fiindca nimeni nu are asa ceva, toata lumea s-a invatat si trebuie sa se invete cu doua manse asa cum trebuie. Si nu in ultimul rind un sfat din partea mea. Nu va bateti capul pentru planuri de aeromodele daca pina acum nu ati lucrat cu asa ceva. Cumparati-va un model de-a gata pentru ca preturile sunt destul de accesibile de cind exista polistiren pe lumea asta. Cumparati-va un set de acumulatori un regulator si un motor adecvat. Acestea sunt intradevar mai scumpe dar le veti avea o viata daca aveti grija de ele si le veti putea muta de pe un model pe alta. Nu merita sa va bateti capul cu motorase de casetofon sau CD-ROM sau alte minuni. Zburati macar odata si va veti lamuri definitiv. Ori va veti imbolnavi incurabil de aeromodelism, ori o veti lasa balta definitiv ( mai putin probabil...)
un fost incepator de la RR 2003!
#29
Postat 27 February 2004 - 09:38 AM
Am recitit toate mesajele din acest subiect, cu intentia de a-mi face autocritica. Am facut si o statistica cu mesajele trimise. Sunt 28 de raspunsuri, in total, pana acum.
In ceea ce ma priveste, socoteala a iesit in felul urmator:
- sase mesaje pur costructive si la obiect, dupa stiina mea;
- un mesaj pur bascalios si off topic (ala cu Big Supravoltatul), pentru care imi cer scuze de deranj;
- juma de mesaj (din alea sase) a fost bascalios (ala cu zburatul aeromodelului cu coada in fatza - scuze!)
Nu comentez aceste cifre, va las pe voi s-o faceti, daca ati fost cumva ofensati.
Doar as vrea sa va atrag atentia asupra unui model de bun simtz si minte deschisa (dupa standardele mele, evident). Cititi deci, ultimul mesaj a lui Zozo si trageti invataminte, ca aveti de unde (pacat ca nu e fata si necasatorita, ca l-ashi cere de nevasta!).
Asa dupa cum spune, la intrebarea ta tnt_o cu schimbatul sensului, s-a raspuns destul de clar, inca de la inceput, de catre mai multi tovarasi. Treaba e oabla: se schimba alimentarea cu reglaj corespunzator de timing si GATA. Sau, normal, se cauta o elice pe sensul celalalt (mai greu). Altceva nu mai e de facut.
Daca chiar vreti sa puneti in aer un model care sa zboare, o dracovenie, ceva, orice, dupa cum zice Zozo: luati un kit ieftin din polistiren si GATA. Dupa aia, solutia se mai rafineaza, kitul urmator e mai evoluat, poate faceti unul integral din capul si atelierul vostru.
Daca insa vreti sa "pushing the edges of technologies" atunci evident nu trebuie umblat pe carari batatorite prea mult ci trebuie luat muntele direct in piept. Si nu e nimic de condamnat in asta.
Eu personal, inca ma mai joc in parculetzul din fata casei, desi am mai luat cate un delusor in piept, din cand in cand.
Si hai sa revenim la oile noastre, ca astea acusi iau muntele in piept si se duc dreaku' la pascut!
Valterash Ciobenash cu oile pre imash, ...bagamiash...
#30
Postat 27 February 2004 - 10:35 AM
Apropo, mama hamigdala unde esti???? Ca nu mai stim nimic de tine.. :D

Ajutor






















