Proiectat Cablaj
#61
Postat 22 April 2004 - 04:30 PM
Nu am avut timp sa incerc sa fac sita cu spray fotorezist.
#63
Postat 23 April 2004 - 03:33 PM
-ai o sita din, cred relon...nylon...ceva, extrem de fina. Ea da finetea cablajului. Cum ar veni orificiul este " pixelul ". Sita este bine intinsa pe un cadru din lemn.
-se da cu un fotorezist, se expune la UV, se introduce in revelator ( la vase emailate era apa chioara deoarece aveau ei un fotorezist ceva cu albus de oua...), se retuseaza daca este nevoie.
-pe sita se pune cerneala care are consistenta mierii.
-sita este pozitionata deasupra cablajului la ~2 mm.
-cu o spatula se apasa pe sita,care este elastica,cu o singura miscare ferma si lina. Cerneala trece prin gauri si ramane pe cablaj. Eu am obtinut rezultate bune si asezand sita direct pe cablaj dar meseriasii spun ca este gresit. Este suficient ca sa smirgheluiesti cablajul inainte.
-tot la Policolor am gasit o cerneala serigrafica care rezista si in acid azotic 50 %.
-La FEEA am gasit un om de bine care ne facea sitele pentru ceva vin :D . Mai mult ne costa drumul ca noi stateam in Focsani.
#65
Postat 24 April 2004 - 01:26 PM
In clorura rezista toate cernelurile. Complicat a fost sa gasesc una sa reziste la acid azotic. Aveam de facut multe sute de cablaje pentru o intreprindere si clorura era prea scumpa.
#66
Postat 31 October 2004 - 12:06 PM
materiale necesare
--spray cu fotorezit Positiv20 de la conex electronic de 400ml sau de 200ml cel de 400ml costa 450000 si poate acoperi 4-5 m patrati de cablaj, pt o pastrare mai buna ar trebui tinut la frigider
--neon UV 250.000 lei si corp de neon 200000 lei de langa conex electronic
--un geam de xerox trebuie pt fixarea filmului pe cablaj
se poate face rost de la un centru de copiere xerox sigur au pe acolo un xerox stricat
--soda caustica
--doua cuve de plastic se gasesc in obor la un pret modic
si binenteles programul in care se face cablajul eu recomand orcad-ul pt cei interesati de orcad ma puteti contacta la busuiulian@yahoo.com
#67
Postat 31 October 2004 - 12:23 PM
--dupa ce se face cablajul intr-un program "orcad de exemplu" se trage la imprimanta "nu neaparat laser" pe hartie de calc
--se ia bucata de cablaj se spala cu un burete de sarma si cu TIX "e cel mai ieftin" sau orice alt praf de curatat
pana cand cablajul capata un luciu intens,
se lasa la uscat (NU SE STERGE) apoi se aplica fotorezistul
--aplicarea fotorezistului se face intr-o camera unde nu exista lumina UV de ex in baie se poate folosi un bec de 20W ca sa nu se lucreze orbeste se lasa la uscat 24h
(LA INTUNERIC) si apoi se expune
la expunere se ia hartia de calc (filmul) pe care in prealabil sa imprimat cablajul se pozitioneaza pe bucata de cablaj apoi se aseaza geamul de xerox si se expune,
pt o distanta de 22 de cm si cu tipul de neon pe care l-am recomandat (UV 18W) timpul de expunere e de 12-13 minute
dupa expunere (TOT PE INTUNERIC SAU LA UN BEC CHIOR 20W) se introduce cablajul intr-o solutie de soda caustica si apa 7g soda la un litru de apa si se lasa 3-4 min., or sa apara traseele dar nu se scoate din solutie pana nu s-a indepartat tot stratul de fotorezist neexpus(dintre trasee) dupa asta se introduce in clorura ferica si se corodeaza. spor la lucru
#68
Postat 31 October 2004 - 05:13 PM
Toate bune si frumoase dar trebuie sa fii un adevarat artist sa dai fotorezistul uniform si nu prea gros. Cateodata mi-a iesit dar de mai multe ori nu.
Metoda Bitex mi-a dat rezultate mai bune.
Recomand calduros pozitia verticala in baia de clorura. Daca ai si o pompa pentru acvarii.....Cele din comert au si termostat.
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 31 October 2004 - 05:14 PM
#69
Postat 01 November 2004 - 02:35 PM
#70
Postat 01 November 2004 - 05:32 PM
Cred ca aici greseam. Eu uscam la etuva ( asa scria si pe tub ) si cred ca nu avea timp sa se uniformizeze.
Dar tot metoda Bitex.
#72
Postat 03 December 2004 - 03:13 PM
Se poate si asa ?, la 24 Apr 2004, 13:26, a spus:
Asa, asa ...
Ce cerneala ai gasit pentru acid azotic ?
Cu d-ala ma chinui si eu. Si am incercat de la oja pana la bitum dizolvat in gaz.
Nu ai gasit ceva care sa ramana acolo dupa corodare, adica sa nu trebuiasca sa o mai dai jos ?
Am incercat cu sacaz dizolvat in spirt tehnic dar e foarte lipicios si pana se usuca iti trece cheful. Am stat pana a doua zi si inca mai era lipicios.
Citeaza
Au la : CONEX ELECTRONIC SRL , Bucuresti : Tel: 242.22.06, 242.77.66
De 4 W - 920.000 si 8 W - 1.050.000 lei. Pentru stergatoare EPROM. Mici, la 15-20 cm.
Am vazut si pe la unele magazine cu tot felul de becuri colorate, cabluri si alte d-astea electrice. Si pretul mult mai mic.
Cred ca sunt pentru "lumina neagra". Sunt bune ?
Luxten produce in Bucuresti si Timisoara.
Aceasta postare a fost editata de degetzica: 03 December 2004 - 03:19 PM
#74
Postat 04 December 2004 - 03:26 AM
Dar de ce nu aplici metoda Bitex ? Este mai moderna :angry:
#75
Postat 04 December 2004 - 08:31 AM
Citeaza
O sursa puternica de UV este bulbul intern de la becurile "de neon" ALBE, ovale de 125W sau 250W, care se gaseau pe stilpii de pe strazi, prin intreprinderi dar si prin unele curti. Nu te urca pe stilpi sa iei unul, :angry: ci roaga cu ceva "racoritor" sau "incalzitor" pe vre-un electrician sa-ti dea unu sau doua dar si droselul (balastul) potrivit.
Infasori intr-o cirpa balonul becului si il ciocanesti cu grija sa spargi doar acest balon exterior (cel cu stratul alb de luminofor pe interior). Inauntru vei gasi un un alt bulb cilindric din sticla clara, cu filament si electrozi cam ca la lampile electronice care emite ultraviolete cind e alimentat cu tensiune. Atentie sa nu rupi legaturile cu dulia, chiar linga sticla. Si musai sa nu uiti sa inseriezi droselul potrivit (bec de 125W cu drosel de 125W), ca altfel face POC.
ATENTIE, ultravioletele sint periculoase pentru ochi dar si pentru piele deci trebuie sa construiesti o cutie cumva.
Am utilizat asa ceva ani de zile la stersul EPROMURILOR. Daca iti trebuie o suprafata mai mare de iluminat poti face o instalatie cu 4 chestii de astea.
Nu stiu daca sint bune si becurile care dau lumina portocalie ca nu le-am incercat.
#76
Postat 04 December 2004 - 09:02 AM
chestia cu ciocanitul e riscanta...., plus ca raman cioburi la baza becului......se poate face cu o nichelina inrosita....acolo unde se vrea ruperea.
si mai zic ca sursa aceasta de UV este si foarte puternica si foarte periculoasa.....a sters cineva pe genunchi un eprom si i-au aparut imediat pete rosii si un soi de iritare....care a degenerat in vreo 3-4 zile intr-o rana urata cu desprinderea pielii & stuff.
stergera epromului se poate face si cu neoane mici, blacklighturi..... e in jur de vreo 180.000 unul (cu tot cu suport).
#77
Postat 04 December 2004 - 09:31 AM
2 Am zis si eu ca e periculos si trebuie facuta o cutie.
3 Neoanele mici sint slabe (de exemplu epromurile rusesti nu si-ar face probleme ca ar fi "eradicate" :angry: nici cu Schvartzeneger linga ele)
Am dat si eu o idee, in caz ca cel interesat poate sa faca rost de acele becuri ovale si nu poate face rost de becurile lungi si cilindrice care mai sint folosite si la iluminarea pentru polimerizare a unei rasini ce se introduce uneori intre foliile de geam termopan pentru a le imbunatati proprietatile antiefractie. Deci daca cunosti o firma serioasa (adica mare) de geamuri termopan, poti incerca la ei sa-ti luminezi cablajele sau sa obtii informatii pentru procurarea becurilor. (Nu toate firmulitele de termopan au auzit de asta).
#78
Postat 04 December 2004 - 01:52 PM
PS. Lampi cu emisie in UV sunt/erau pe Academiei la putin peste 200.000 (4W sau 6W?), se mai gasesc pe la magazinele cu timbre si mai sunt folosite pe la astia cu verificarea bancnotelor. O lanterna completa e mai ieftina ca lampa luata separat. Mai gasiti discutie cam ca asta prin alte subiecte din tehnice. Dac-ar fi sa votez, as vota cu cele folosite la iluminatul stradal (recuperate de la electricieni), ca-s cele mai ieftine, adica gratis. Uneori se sparge si se lasa globul chiar la respectivul, ca justificare pentru el...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 04 December 2004 - 01:59 PM
Telefon: 0721 385365
#79
Postat 04 December 2004 - 03:32 PM
Stie cineva pe undeva in Romania, de preferabil in Bucuresti, refil-uri pentru marcarele permanente ? Pentru mine e bun si de la marcarele pe baza de toluen, sau mai stiu eu ce dizolvant deoarece am "Staedtler"-e (tot un fel de Rotring-uri dar facute din nu stiu ce plastic sau rasina care nu se dizolva in nici un dizolvant cunoscut: toluen, tiner, tetraclorura de carbon). Ale mele se numeau Stadtler Mars Matic si sint de prin 1980, astea de acum (ca am mai vazut firma asta) nu stiu daca mai sint rezistente.
Am scris cu ele ani de zile cu o vopsea pe baza de toluen, rosie, originala din Ungaria, venita cu un CNC de scris si gaurit cablaje in regim de serie mica. Mama ce scula!
Din pacate vopseaua mi s-a terminat si mi-e dor de usurinta cu care scriam cablajele cu ea si cu Staedtler-ul.
P. S. Ati vazut ca si Bitex mi-a dat dreptate cu becurile? :angry:
Aceasta postare a fost editata de navigator: 04 December 2004 - 03:33 PM
#80
Postat 04 December 2004 - 09:41 PM
Telefon: 0721 385365
#81
Postat 05 December 2004 - 11:58 AM
Am sters foarte multe zeci de epromuri de la cele de 16k rusesti dar si occidentale pina la cele de 512k doar occidentale (ca sa le rescriu cu soft pentru HC85, CIP si CIP 2+ ) si daca pe cele occidentale le tineam 15-20 minute la 2 - 2,5 cm de sticla bulbului (bineinteles cu quartzul epromului degresat) pe cele sovietice trebuia sa le tin cam dublu.
Pe unde am vazut ca se faceau cablaje folosindu-se UV, am vazut lampi asemanatoare ca marime cu cele normale (casnice) de 40 W dar care dadeau lumina UV de-ti luau ochii (la propriu) daca n-ar fi fost acoperite.
Acum, cu tehnologiile din ziua de azi, probabil ca s-or face cablaje si cu lampi mai slabe nu zic nu.
Oricum cine umbla cu surse UV trebuie sa se gindeasca in permanenta ca acestea STRICA VEDEREA IREVERSIBIL si PRODUC CANCER DE PIELE daca se expun la aceasta lumina ! ;) :D
#82
Postat 05 December 2004 - 01:03 PM
#84
Postat 09 December 2004 - 02:52 PM
Multumesc.
#86
Postat 09 December 2004 - 07:57 PM
Sa zic cam cum fac eu:
1. deschid un proiect nou si o schema.
2. realizez schema (introduc piesele si realizez legaturile electrice)
3. trec pe board si asez piesele cam cum doresc apoi folosesc rarsnets ca mai aranjeze trasesele, apoi folosesc route daca e cazul si tiparesc.
Astea le stii sigur. Mai mult dureaza setarile initiale care sunt foarte importante. Biblioteca e incurcata si prea complicata pentru incepatori ca mine asa ca mi-am facut o biblioteca cu cateva elemente mai simple, cum ar fi un conector, un pad cu formele dorite. Le gasesti pe toate acolo, cu foarte mici eceptii. Folosesc un .ULP pentru setarea pad-urilor ca forma, dimensiuni, gaura. A mai fost o discutie exact despre Eagle in Tehnice, cu ceva timp in urma. In schematic poti folosi circuitele gata construite ca porti logice sau mergi cu DILxx. Sunt incurcate setarile pentru Autoroute dar poti face rutarea pe bucatele. Oricum, baga la greu variante de rezerva pana le dai de cap. Uneori de exemplu pentru un potentiometru pe care stiu ca-l pun pe panou las in schema un jumper cu 3 pini, doar pentru fire. Modific pad-ul cat trebuie. De regula micsorez gaurile la maxim 0.5 mm ca asa le vreau pentru corodare. Am tiparit si help-ul si l-am citit dar tot ca inainte am ramas. Inca mai sper... Poate avem noroc sa mai intre utilizatori de Eagle si mai aflam una, alta!
Mai vorbim. Bafta!
Telefon: 0721 385365
#88
Postat 10 December 2004 - 10:26 AM
Multumesc.
#89
Postat 10 December 2004 - 02:22 PM
#90
Postat 10 December 2004 - 07:44 PM
Am eu o vaga senzatie ca ori pe undeva pe la colturi programul asta face si simulare si nu avem noi acces la modulul asta, ori urmeaza sa faca. Altfel nu vad rostul bibliotecii in halul asta.
Parca as recunoaste ca nu-i de nivelul Orcad-ului, dar e bun. Cred ca pentru ce facem noi merge si ceva mai simplu.
Ca sa treci din schema in board apasa butonul al 5-lea din bara, ala cu gandaci pe el. Mai simplu ca atat nu cred ca stiu.
Telefon: 0721 385365