Modelism - RHC Forum: motoare de racheta - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 4 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4

motoare de racheta

#91 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 23 April 2004 - 09:55 AM

Assasino, la 23 Apr 2004, 10:53, a spus:

se poate stii sigur unde va ateriza racheta dupa ce este lansata?

...doar daca este lansata sub un unghi de 30 grd fata de orizontala...cu o eroare de cativa zeci de metri :D
Lansata in plan vertical, se pune problema asimetriilor, conditiilor meteo si mai departe, dupa deaschiderea parasutei, totul este in voia vantului si a curentilor termici!!!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#92 Useril este offline   rocketistu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 107
  • Inregistrat: 01-January 04

Postat 23 April 2004 - 03:47 PM

numai sa nu patzesti ce a patit [skyman] cand am fost cu el la o lansare ... a lansat racheta vertical dar vantu a facut toata treaba si a dus racheta la vreo 50 m de locul lansari ... intr-un pom ... akolo a ramas
RocketisT PanA La Capat
0

#93 Useril este offline   NSC 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 10-April 04

Postat 23 April 2004 - 10:57 PM

Pentru cei toti interesati : ESTE VORBA NUMAI DE FIZICA ; in momentul in care un motor din patru nu porneste sau nu functioneaza normal ( sau macar la fel ca celelalte trei ) atunci cuplul fortelor motoare actioneaza asupra centrului de greutate al rachetei pozitiv in directia motorului care da o forta mai mica ( si avind in vedere timpul de functionare scurt al motoarelor racheta ) produce deviatia de 90º aratata in poza .

Personal am patit-o : din mijlocul unui teren de fotbal am reusit performanta de a rupe o banca din tribuna 1 a stadionului, din fericire pentru mine fara nici un accident major .

Ca sistem de initiere in acest caz recomand : fitil foarte bine calculate si preparate "made home" pentru ca stii mult mai bine ce faci .

Si culmea ! se poate calcula locul de aterizare destul de bine daca iei in considerare absolut toate elementele de zbor a unei rachete, dar totul pleaca de la caracteristicile de functionare a motorului ( daca pute-ti cautati cartea "Zborul Rachetei", formulele sint destul de complicate dar nimic care sa nu poata fi rezolvat cu ajutorul calculatorului ) oricum ma repet totul este legat de fizica .
0

#94 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 24 April 2004 - 07:34 AM

Poza pe care ai pus-o tu acolo sigur este trucata. In timpul zborului nu se poate obtine acea traiectorie (cu materialele si tehnica noastra). Poate daca ricoseaza de pe un colt de nor...

Problema cu motorul care se aprinde mai tarziu se poate manifesta cel mult la distanta mica de rampa si traiectoria nu este o linie franta ci o curba frumoasa, lina. Daca modelul este instabil atunci este instabil tot timpul. Ce-l face sa porneasca perfect vertical, sa zboare perfect vertical si la o anumita inaltime sa vireze la 90 grade apoi sa continue traiectorie rectilinie? Chiar daca ar exista un impuls scurt si puternic aplicat lateral, traiectoria tot nu poate fi "franta" in acel mod. Numai cu un control extrem de riguros se poate obtine ceva asemanator dar nu identic cu ce-i in poza, si in nici un caz manual (prin RC )sau accidental (din cauza de motoare sau alte alea...). Parerea mea.

Poate un navomodelist ne spune daca poate obtine acea traiectorie cu un model de viteza, pastrind viteza constanta? Si eventual cum face s-o obtina? Bineinteles motorul turat doar pe "inainte", functionare continua a motorului, fara pauze. Doar ca idee.

PS. Daca mai am timp incerc sa construiesc un model cu 3-4 motoare in tub (o singura treapta) dintre care doar 1 sa se aprinda (restul fiind tuburi goale sau cu masa cam jumatate ca cea a unui motor plin).
Ca tot este vorba numai de fizica, putem aminti INERTIA (ca proprietate a masei parca).

Aceasta postare a fost editata de bitex: 24 April 2004 - 08:36 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#95 Useril este offline   NSC 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 10-April 04

Postat 24 April 2004 - 09:09 AM

Normal ca poza este trucata, nici macar nu este trucata de mine, este copiata de pe un site de rachetomodele, dar exemplifica cel mai bine ce am patit eu . Traiectoria modelului a fost mai mult o elipsa atunci . Dar oricum numai frumoasa nu a fost pentru ca intr-o secunda cred ca mi-au aparut citeva fire de par alb si imi doream foarte mult sa am un sistem de autodistrugere al modelului dar nu aveam si stii care a fost rezultatul : niciodata nu am mai participat la un spectacol cu ceva in premiera ci numai dupa trei - patru teste in club .

Ce vrei sa incerci va avea ca rezultat un model distrus, sistemul de lansare afectat si in plus nu este sigur pentru tine . Parerea mea ar fi sa nu incerci real ci simulat pe calculator ca sa vezi ce se intimpla ! Inertia se manifesta dupa oprirea motoarelor asta daca pina atunci modelul nu este in pamint deja .
0

#96 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 24 April 2004 - 10:19 AM

Posibil sa se distruga modelul, dar sistemul de lansare nu e afectat. Si in functie de distanta de la axa modelului la axa motorului s-ar putea nici sa nu se simta. Tocmai asta vreau sa vad. Imi fac un sistem de lansare cu timer sa am destul timp sa ajung la o distanta de siguranta.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#97 Useril este offline   NSC 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 10-April 04

Postat 24 April 2004 - 04:06 PM

Idea cu timer este buna, dar imi permit sa te contrazic .

Avem urmatoarele date :
- pentru ca sa aiguri o traiectorie cit de cit atunci tija de lansare va fi cam de doua ori inaltimea modelului,
- tinind cont de greutatea modelului lansarea va fi inceata,
- un singur motor functional deci o singura forta care va actiona din lateral asupra centrului de greutate .

Toate aceste elmente pot sa aiba ca rezultat blocarea modelului pe lansator si in consecinta tot ce este sub model va fi ars, sau posibil sa cedeze gidajele de lansare si atunci iarasi nu e bine !

Deci ramin la parea mea ca nu merita incercat . Dar daca nu renunti la idee spune-mi si mie poate mergem impreuna .
0

#98 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 24 April 2004 - 05:27 PM

Ai ceva dreptate, dar mai am curajul sa aduc niste completari:
-faza cu greuatea modelului nu e relevanta, acel singur motor poate fi si de 5-6 ori mai puternic ca un altul (in alta situatie), pentru aproximativ aceeasi masa a modelului. Din moment ce nu lansez pentru concurs am aproximativ acelasi corp pentru toate modelele (cam aceeasi lungime, diametre apropiate ca valoare, aceeasi parasuta, aceleasi stabilizatoare). E normal sa obtin o inaltime mai mica a modelului in anumite cazuri, dar viteza de lansare este oricum foarte mare pentru toate cazurile.
-privind forta excentrica, depinde ce motor se aprinde. Teoretic, daca motoarele se aprind simultan sau ard toate, rezultanta este exact in lungul axei modelului (si coaxiala cu acesta). Momentul de frecare este proportional (printre altele, dar considerate constante pentru comparatie) cu distanta pana la axul rampei, inelele fiind in exteriorul corpului. Cazurile extreme sunt: sa se aprinda motorul de langa tija sau cel situat la cea mai mare distanta de tija. Daca se aprinde motorul de pe partea cu tija rampei acel moment este mai mic si datorita faptului ca "bratul fortei"este mai mic si conform aceleiasi teorii daca se aprinde motorul cel mai departat, frecarea este mai mare, acesta fiind cel mai defavorizant caz. Nici macar in acest caz nu exista riscul blocarii datorita distantei mari intre inelele de fixare pe tija (distanta masurata in lungul generatoarei corpului rachetei).

Nu renunt la idee si in locul unui motor mare am sa pun doua mici din care aprind unul singur. Nu am nevoie de performanta. Vreau sa urmaresc traiectoria, sa vad pe viu MITUL PORNIRII SIMULTANE a motoarelor si iau cazul cel mai naspa: sa porneasca un singur motor. Nu contest importanta pornirii simultane, dar stau si intreb cum se verifica daca un sistem asigura sau nu acest fenomen? Cine nu prezinta o proba video clara, sa vad cu ochisorii mei jeturi simultane din toate motoarele, nu reuseste sa ma convinga doar cu argumente teoretice ca modelul lansat a fost aprins simultan. Dupa lansare nu mai poti verifica nimic.
Problema nu e asa grava pentru mine, ca nu folosesc mai multe motoare si n-am nevoie de aprindere simultana, dar sunt curios...
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#99 Useril este offline   NSC 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 10-April 04

Postat 25 April 2004 - 12:53 AM

Nu ma mai joc - " Trisezi La Faza Asta " - cum adica greutatea nu este relevanta : presupunem ca vrem un model care sa indeplineasca niste conditii de zbor si pentru asta vom ajunge la niste date ( teoretice ! ) greutate = 500 g ; motorare necesare = 4 x 10 Ns in consecinta vom construi modelul iar la lansare pornesc doar trei motoare rezultatul ar fi cam asa : inaltimea maxima scade cu 40 %, viteza maxima se reduce cu 30 %, inaltimea la care se termina forta motoarelor scade cu 30 % iar timpul de atingere al inaltimii maxime scade "doar cu 20 %" ( presupunind traiectoria verticala) - iar daca cineva imi spune ca asta nu este relevant eu ma las de meserie :-)

Forta excentrica din ghidaj apare indiferent care motor nu se aprinde adevarat de valori diferite in functie de caz dar ea exista .

Distanta mare intre ghidaje mareste lungimea lansatorului si in plus pe ghidajul inferior va actiona forta excentrica amplificata chiar !

Pentru a observa o traiectorie curbilinie propun altceva :
- montarea a doua stabilizatoarelor din patru inclinat fata de axul modelului;
- montarea unor aripioare canard reglabile fata de ax ;
- montarea sub un anumit unghi ( mic ) a motorului;
- montarea a trei motoare din care unul mic si doua mai mari .

Iar pentru pornire simultana a mai multor motoare este chiar mai simplu si mult mai sigur un banc de proba dotat cu un deflector un panou de sticla de protectie si o camera video sau digitala si gata ai proba video !!!
0

#100 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 25 April 2004 - 08:28 AM

Am mai spus ca nu fac modele de competitie ci doar pentru distractie. La mine toate modelele sunt sa zicem identice. Probleme vor fi la ala la care pun 2 motoare si aprind unul, ca in plus fata de normal am un motor nefunctional, deci cateva grame in plus. Tu voresti de rachetomodele adevarate. La mine nu cred ca am 50 grame/model daca exclud din calcul motorul.
Forta excentrica apare oricum, asa cum zici si tu. Dar nu e motiv de blocare pe rampa. Poate daca singurul motor care porneste este prea mic si atunci nu se ridica de pe rampa.

Nu vreau sa observ orice traiectorie curbilinie ci vreau sa o observ pe cea care se obtine daca se aprinde un singur motor din 2 sau 3!

E o mica problema la proba video. In momentul aprinderii primului motor modelul este lansat indiferent daca restul s-au aprins sau nu. Deci modelul se inalta si in functie de sistem, restul motoarelor pot sa se aprinda sau nu, dupa cum le e norocul. Un fitil ramas in motor aprinde si in aer chiar cu intarziere, pe cand o rezistenta electrica ramasa pe rampa nu mai are efect. O fractiune de secunda intarziere "adunata" cu inaltarea modelului poate duce la neaprinderea unui motor.
La stand acea fractiune de secunda se poate observa la viteze mari de filmare, dar nu se simuleaza si "ruperea" modelului de sistemul de aprindere. Deci simularea pe stand nu-i concludenta pentru aprinderea electrica pe care o tot folosesc eu...

PS Ma lasa rece ca se inalta cu 40% mai putin sau cu 30% mai incet din moment ce se inalta, si ajunge pe sol intreaga si frumos. E ca la un zbor RC in care conteaza doar decolarea si aterizarea, mai putin evolutia intre ele! Repet, nu-i concurs.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 April 2004 - 08:30 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#101 Useril este offline   NSC 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 10-April 04

Postat 25 April 2004 - 10:21 AM

Practic eu nu-am participat la nici o competitie dar nici nu am facut modele de serie decit daca aveam nevoie de asa ceva . In cazul descris de tine atunci chiar ca nu ai probleme mari decit daca folosesti motoare prea mari .

Pentru sistemul de aprindere simultana ai absoluta dreptate de asta am recomandat fitil dar in schimb pentru bancul de proba poti sa realizezi un sistem care atunci cind un motor porneste tot sistemul de initiere sa fie indepartat deci celelalte motoare sa nu mai fie aprinse .

Sau chiar ai putea vedea efectul aprinderii simultane daca incerci sa lansezi in acelasi timp mai multe modele dotate cu un singur motor ( efectul este deosebit si merita chiar mai mult daca le lansezi secvential la un interval de timp foarte mic ) .

PS : Pe mine ma intereseaza ca modelul sa realizeze absolut toate conditiile de zbor pe care le doresc chiar daca sint numai pentru distractia mea .

Aceasta postare a fost editata de NSC: 25 April 2004 - 10:23 AM

0

Arata acest topic


  • 4 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu