Avioane pentru incepätori dotare cu functii
#1
Postat 10 December 2002 - 01:01 AM
Dati-mi voie sä abordez o nouä temä, i-as spune comparativä, intre recomandärile vinzätorilor de aeromodele din Germania si Romänia.
In Germania mai toti vinzätorii recomandä incepätoriilor, avioane färä eleron ! Majoritatea incepätorilor iau vinzätorii, in necunostiintä de cauzä, drept specialisti si asi ai zborului RC.
Argumentul principal este cä un incepätor are numai dificultäti supilmentare de pe urma eleronului iar pilotarea avionului este cu mult mai simplä din directie/profundor.
Adevärul este dupä pärerea mea altul: incepätorul va trebui sä-si cumpäre, dupä cel mult o zi de zbor un nou avion.
Pärerea mea personalä:
nu sint de acord cu aceastä recomandare. Pilotarea din directie / profundor este din proprie experientä mult mai grea.
Ce se recomandä in romänia si ca pärere aveti despre cele spuse ?
Salut
Gabi ( Corsair4FU, Gicä mestericä s.a.m.d )
#2
Postat 10 December 2002 - 08:43 AM
Nu stiu daca tu ai invatat sa zbori intre un singur zi, dar majoritate de omeni trebuie mai mult de cateva luni.
In plus functie de cirma este mult mai usor de inteles pentru incepatori de cat functie eleroane.
La reglat lafel, si daca mai sti sa zbori cu un avion adevarat, trebuie sa sti ca numai cu eleroane nu sa face nici o curba corecta. Adica sa invata deja de la inceput o gresala de pilotat , daca incepi cu eleroane si profundor numai.
Arta de a pilota este sa sti amanuntul asta ca curbe sa face NUMAI cu cirma. Cu eleroane nivelezi aripi in curba. Atit.
Incerca sa faci o curbe numai, si NUMAI cu eleroane la orice model. Nu face curba, sa incline, si atuns trebuie sa tragi de profundor.
Inseamna ca nu pilotez cu planoare .
Asa ai incarcat incepatori cu doue functie o data ca sa faca avion o curba (chiar daca e o curbe "murdara") si trebuie sa fi facut amandoue functie SI in timp corect.
Cu cirma avion face o curbe si FARA sa tragi. Asa este mult mai simplu, chiar daca avion pierde putin inaltimea.
Cred ca, daca toata lumea, nu numai "vanzatori germani nepricepatori" cum ziceai tu, recomanda avione cu cirma si profundor de cand exista modelism, atuns este ceva adevarat si corect in idea asta. Nu vrei sa ne inveti acum ca historia modelismului sau aviatiei chiar era gresit complet ?
Sa vedem ce spuni alti. Cred ca avem aici si inclusif profesori de zbori adevarati ;-)
Aceasta postare a fost editata de wabo: 10 December 2002 - 08:50 AM
Walter Born
#3
Postat 10 December 2002 - 09:00 AM
Concluzie: as recomanda incepatorilor sa ia curbele din directie, iar eleroanele sa le foloseasca numai pentru indreptarea aparatului. In plus, cred ca ar fi bine ca acestea sa functioneze la cel mult 50% din cursa.
Vivi
#4
Postat 10 December 2002 - 09:25 AM
Pana acum, aici, in tara zborul RC s-a deprins pornind de la planoare iar acestea in majoritatea lor aveau strict configuratie directie profundor...este mai simplu, implica doar doua canale (care pentru inceput deja sunt de doua ori mai mult decat poti pricepe :( ). Raman la parerea ca directie-profundor este o cale buna de a deprinde zborul RC (nu spun cea mai buna cale...).
Vivi a facut o specificatie care mie imi pare de aur: se poate folosi un model care sa aibe in configuratie si eleroane, iar acestea pentru inceput sa fie blocate.
Mai incerc sa adaug ca in cazul folosirii unui motor, cel mai bine este unul de maximum 2.5 cc, fara comada (...cu turaj fix). Acesta a crescut la randul lui pe planor, facind un foarte bun model de antrenament!
O ultima parere ar fi ca, un model cu cat e mai mare, cu atat se piloteaza mai usor (motor mic, model mare...asta deja cam inseamna ca ne limitam la motoplanoare!).
Eu mi-am pus casca, astept bombardamentele! :(
Cu rabdare si ciocan.
#5
Postat 10 December 2002 - 09:28 AM
eu cred ca aceasta discutie trebuie privita cu mai multa atentie si detaliata. Cu totii stim ca un viraj corect se face cu eleron si directie. orice simplificare de la aceasta schema duce la rezultate partiale. Buuuun. Daca luam cazul incepatorilor suntem tentati sa simplificam lucrurile, adica sa scoatem eleronul pt. ca manevrarea in viraj sa se faca mai usor (se da doar comanda de directie si eventual se sustine virajul cu eleronul dar nu este o catastrofa daca pilotul omite sa sustina). In acelasi timp pilotul incepator trebuie sa se concentreze la mai putine elemente. Daca insa incepatorul nostru are experienta din alte ramuri conexe ( RC auto, navo sau aviatie mare) si este asistat de un avansat, atunci se poate opta pentru sistemul de comenzi complexe, eleron+ directie+profundor. In acest fel elevul nostru invata ceva mai lent sa piloteze, risca mai mult sa dea de pamant cu modelul dar reflexele se fixeaza mai bine, elevul se formeaza mai fin pe comenzi inca de la inceput.
Dar eu cred ca in 90 % din cazuri se prefera folosirea comenzilor numai directie-profundor.
Big trainer
#6
Postat 10 December 2002 - 09:59 AM
Aceasta postare a fost editata de wabo: 10 December 2002 - 09:59 AM
Walter Born
#7
Postat 10 December 2002 - 10:02 AM
eu zic ca pentru un incepator cel mai important lucru este ca modelul sa fie extrem de stabil (in general planoare cred ca ar fi recomandabil)...daca are eleroane nu e rau de loc fiindca poti sa le blochezi pentru inceput pana deprinzi ceva reflexe, dupa care incepi sa le folosesti pe masura ce incepi sa "simti" modelul.
Toate cele bune.
Ba, eu de ce am doar 3 mesaje scrise ? Toate mesajele mele vechi s-au pierdut ? Pacat !
Aceasta postare a fost editata de chiftirica: 10 December 2002 - 10:06 AM
#8
Postat 10 December 2002 - 10:02 AM
Cel mai ieftin iese un avion in doua comenzi directie+profundor
Aripa este mai simpla deci mai ieftina
Doar doua servo fata de trei.
Statie in doar doua canale
Montaj simplificat
Un incepator va fi mai usor de convins sa dea un pret mai mic si sa riste sa inceapa initierea in acest sport.
Manevrabiliate avioanelor in doua comenzi sigur ca lasa de dorit (comparata cu cele cu eleroane) dar in general sint avioane cu viteza limita f mica, gen planor, motoplanor. Evoluind incet preiau mult din greselile pilotului si se autostabilizeaza.
Cred ca suma acestor elemente au facut ca pentru initiere sa se recomande (moto)planoare in doua comenzi pentru incepatorii de la zero.
PS Il rog pe domnul Wabo sa nu fie asa de vehement in exprimare fata de Corsair. :( Citez:"Nu vrei sa ne inveti acum ca historia modelismului sau aviatiei chiar era gresit complet ?" :( Nu cred ca Corsair a vrut sa ne invete ceva ci doar a incercat sa afle mai multe opinii.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#9
Postat 10 December 2002 - 10:12 AM
Walter Born
#10
Postat 10 December 2002 - 10:44 AM
Null probelmo WABO :(
Deci majortatea sint totusi de pärere cä primul avion poate sä aibä eleroane. Nu terbuie folosite dar este bine sä ai acolo un as in minecä la nevoie mare si mai ales la aterizare. Incepätorului i-se umflä pipota cind vede cä reuseste sä zboare si virajele murdare le lustruieste el mai tirziu.
Deci totusi väd cä este bine sä ai o functie in plus chiar dacä aceasta te-ar inväta la obiceiuri proaste de la inceput.
C4FU
#11
Postat 10 December 2002 - 10:59 AM
Evident chestia asta cu pretul este corecta, dar cred ca se opteaza pentru directie-profundor si pentru ca la aterizare comanda eleronului si a directiei sunt inversate iar cel mai rapid efect il are eleronul care nu te prea lasa sa gresesti (in limita de viteza se angajeaza imediat), pe cand directia (de obicei una de dimensiuni mici) datorita ughiului diedru mare al aripii (care face aeromodelul mult mai stabil) nu are un efect promt lasandu-i pilotului (elevului) timp de reactie.
Personal am invatat sa zbor pe un aeromodel construit de mine 1100mm anvergura cu un cox 0.8cmc obosit rau, acest model avea numai eleroane si profundor. :(
#12
Postat 10 December 2002 - 12:03 PM
#13
Postat 12 December 2002 - 09:16 AM
Ori faci niste eleroane frumooooooooase si le blochezi... ori construiesti modelul astefel incat daca ai chef, bani sau ai primit fun servo cadou ;) sa atasezi repede unele !
La multi bani si servo !
Chiftiricus Servous
#14
Postat 12 December 2002 - 09:24 AM
daca tot vorbim de eleroane hai sa mai taiem odata firul in 16:
O aripa fara eleroane trebuie sa aiba un unghi diedru ceva mai mare decat una cu eleroane. Apoi daca le blocam la inceput e bine sa ne gandim sa o construim cu doua servo. In acest caz se poate programa aripa sa avem bracaj diferential ca sa atenuam momentul negativ al eleroanelor. Concluzia ar fi ca avem mai multe probleme de rezolvat inca de din faza de proiectare. eu oricum prefer eleroane si cu 2 servo ca imi place sa ma joc cu microcomputerul!
Big Wings
#15
Postat 12 December 2002 - 09:39 AM
ne zici si noua ce inseamna "sa avem bracaj diferential ca sa atenuam momentul negativ al eleroanelor", ca io nu le prea am cu termenii... :rolleyes: ;)
merci,
Vivi
#16
Postat 12 December 2002 - 10:09 AM
cand un eleron se bracheaza pozitiv, adica urca, portanta pe acea semiaripa scade ca urmare a faptului ca unghiul de incidenta scade sau devine negativ. totodata viteza de deplasare a acelei semiaripi creste. Rezultatul este ca atunci cand dai comanda de inclinbare spre stanga botul avionului fuge spre dreapta. acest fenomen se numeshte efect negativ al eleroanelor. In cazul planoarelor acest efect este mai pregnant, data fiind anvergura (alungirea) mai mare a aripii cat si lipsa motorului, care prin tractiune si efect giroscopic are efect stabilizator. Acest fenomen negativ se diminueaza folosind bracajul diferential: se foloseste rata dierita de bracaj adica daca eleronul stang urca cu 2-3 unitati cel drept coboara cu 1 unitate. La planoarele mari se foloseste frecvent rata de 3:1 in cazul avioanelor mai putin. La aeromodele se foloseste cam aceeasi metoda dar uneori rata este mai mica din cauza profileor care au grosime relativa mai mica (reynolds asta cu numerele lui!). Exista aparate de zbor care se controleaza pe axa de ruliu cu spoilere adica un fel de eleroane ce se bracheaza doar in sus.
Cum se face practic: daca folosesti transmisia mecanica (parghii, echere) folosesti echere cu unghi diferit de 90 grade. Sau prinderea pe parghia servoului se face nu pe axa de rotatie. Asta cand folosim un singur servo pentru ambele eleroane. In cazul in care folosim 2 servo: Cel mai simplu este sa folosesti o statie cu computer ca sa mixezi diferit cele 2 servo ce actioneaza independent eleroanele. In acest caz poti sa reglezi foarte precis si sa obtii efectul maxim.
Big wings
#17
Postat 12 December 2002 - 11:06 AM
Acuma inteleg si eu la ce folosesc toate mixerele de la statie, ca eu folosesc doar eleroane/flapsuri. :rolleyes: ;) :rolleyes:
Vivi
Aceasta postare a fost editata de Vivi: 12 December 2002 - 11:07 AM
#18
Postat 12 December 2002 - 11:27 AM
Io mai mixez uneori si eleronul cu directia. daca tot am statie deshteapta de ce nu?
Big Mix
#19
Postat 12 December 2002 - 12:15 PM
Domn BigSpecialist ma-i lumat o tirä cu temenii tehnici. Diedru - EWD; Amvergurä - Spannweite- Wingspann; Anvergurä - Streckung.
Nene Big si Nene Vivi aflati cä si eu fac la fel toatä ziua dau din botoane la FC 16 ca sä väd ce se intimplä. La capitolul eleron - flaps folosesc si Mix 5->2 cu potentiomertu trimm, deci corecturä a profundorului in functie de flaps. Ambele eleroane in sus -> profundor in jos. Avionul reactioneazä destul de brutal si in functie de vitezä asa cä flapsurile nu le-am putut folosi la aterizare. Am fäcut numai experimente la 50- 60 m altitudine.
Undeva este o gresalä de programare dar unde ?
#20
Postat 12 December 2002 - 12:28 PM
1. Pt acrobatie: Profundor master - Flaps slave. Tragi de profundor - > se lasa flapsurile. Impingi de mansa se ridica (!!) flapsurile. Este folosit pentru a face figuri "patrate". Eu l-am folosit de amuzament cu o valoare de 50% (mansa 100%-> Flaps 50%) si a avut ca efect loopinguri mult mai strinse.
2. Pentru aterizare Flaps master - Profundor slave. Cind cobori flapsurile avionul are tendinta sa lase botul. Pentru a corecta aceasta reactie se mixeaza o miscare de profundor in sus. Valoarea este extrem de mica adica 2%-5%. Deci la flaps total scos profundorul o sa fie ridicat max 5% fata de pozitia lui neutra. Eu am renuntat la acesta corectie pentru ca valoarea optima de miscare a profundorului este direct legata de vitezele de aterizare. Ba era prea putin (nepericulos) ba prea mult (periculos) si trebuia sa tin mansa impinsa. Cel mai simplu este sa scoti flapsurile si sa faci corectia prin ochiul si mina ta.
Eu merg cu o statie Hitec Eclipse 7 dar sint convins ca aceste mixaje sint pe orice statie cu computer.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#21
Postat 12 December 2002 - 12:31 PM
Anvergurä - Spannweite- Wingspann
diedru - unghiul pe care il fac cele doua semiaripi cu orizontala.
streckung - alungirea aripii, adica raportul dintre coarda medie si anvergura.
in privinta mixajului flaps profundor eu as incepe cu unghiuri mici de bracaj/ mixaj. nu ar fi lipsit de interes un slow pentru flaps. Sau sa folosesti pentru flaps un comutator cu 3 pozitii :bagat/ 5 grade/ 15 grade. astfel il poti scoate progresiv. nu cunosc statia ta Corsare dar la a mea se poate folosi asa ceva.
Si inca ceva: eu nu as folosi eleroanele pe post de flaperoane. pentru ca te angajezi usor (stall) si daca te prinde putin de tot asimetric - gata vria. mai bine pune un flaps clasic si gata.
Big Woody U.
#22
Postat 12 December 2002 - 12:52 PM
vreau sä-ti räspund la ultimul mesaj. Am nevoie de citziva termeni.
Mä adresez tuturor modelistilior.
Pe partea de sus a planului semisimetric curentii produc depresiune si " sug " planul in sus dependent de viteza curentiilor si de unghiul diedru. In germanä " Auftrieb " Care este termenul romänesc.
Cind viteza cureniilor este prea micä sau unghiul fatä de curenti devine prea mare, botul in sus, curetii se rup, depresiunea dispare ai avionul gireazä pe axa logitudinalä . In germanä Strömungsabriss. Termenul romänesc ?
multumesc anticipat
#23
Postat 12 December 2002 - 01:17 PM
auftrieb - portanta
partea de sus a planului (profilului alar) extrados
partea de jos a planului - intrados
fenomenul de care vorbesti se numeste desprinderea startului limita. sau angajare in limita de viteza.
Big
#24
Postat 12 December 2002 - 01:51 PM
Deci, eu tind sä cobor eleroanele la aterizare. Eleroanele coborite cresc portanta la vitezä constantä. De accea avionul ridicä botul dacä dacä nu apäs mansa OK ? Deci cu eleroanele coborite reduc diteza de aterizare färä ca avionul sä piardä prea repede altitudine. Dupä mai multe incercäri am deactivat mixerul si am pus un Gyro pe Profundor. Teste la atitudine de sigurantä au arätat rezultate bune. Totusi nu amincercat sä aterizez cu flaps.
Altä treabä: Flapsuri separate. Incerc sä programez un mixer adequat pentru Flaperon/Profundor
Cine are experientä si i-mi poate da sfaturi ?
#25
Postat 12 December 2002 - 02:03 PM
Parerea mea vb unui de-i zice Vodkaroiu!
Big Flaps
#27
Postat 12 December 2002 - 03:54 PM
...ma poate lamuri cineva?
Cu rabdare si ciocan.
#28
Postat 12 December 2002 - 04:09 PM
O folosire uzuala este in aterizari tip Harrier: picaj la 90 grade, se bracheaza flapsurile si eleroanele. Frina aerodinamica incetineste mult viteza de picaj. Rederesare in ultimul moment (altfel nu mai sint necesare mixaje ci o punga sa stringi ce mai ramine :) ) si aterizare la picior. Daca nu este corect setat modelul paraseste axa de picaj fi intr-o redresare pe fata fie pe spate. Se corecteaza din computer in asa fel incit cele doua suprafete, eleronul si flapsul, sa aiba efecte egale.
Configuratia se mai foloseste la planoarele cu performante bune la aterizare.
PS pentru Corsair: daca despre mixajul din poza ne povesteai tu atunci mesajele de mai sus sint gresite pt ca de fapt era vorba de mixaj flaps-eleron.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#29
Postat 13 December 2002 - 12:08 AM
Subiectele par incinse. Imi place mult spiritul saritor, la care pentro o idee imediat se raspunde. Nu numai ca se raspunde dar incep si tot felul de teorii care de care mai savante. Cred ca asta e spiritul romanesc, adica noi stim totul dar nu ne pricepem.
Discutzia a inceput simplu, pentru incepatori, pentru vulturashi care abia acum vor sa stie ce sunt aripile.Daca ma transpun in ipostaza de incepator, la sfarsitul discutziei, sunt deja bulversat, nu mai intzeleg nimic, imi trec prin cap termeni necunoscutzi si dorintza de a vedea ceva zburand, si eu sa dirijez acest lucru ,imi este deadreptul imposibila.
Incerc sa ordonez ideile:
- cel mai bine incep cu un planor, stabil, cu doua comenzi, profundor , directzie
- aripile in structura clasica cu dublu diedru, ce imi asigura stabilitatea in locul eleroanelor
-ma inarmez si cu un sandow, adica o guta de 1-1,5 mm,150-200 m, un scripete
- incep primele lectzii de zbor cu lansari la sandow, fac tururi de pista si multe aterizari
Scopul este sa deprind miscarile mansei si mai ales sa incep sa apreciez corect distantzele atat in altitudine cat si in atitudine
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#30
Postat 13 December 2002 - 12:19 AM
Daca vretzi sa incepetzi acest hobby, primul pas este sa luatzi legatura cu un aeromodelist consacrat de la care incercatzi sa invatzatzi despre ce este vorba.
Am chiar amici care uneori viseaza noaptea niste ciudatzenii si aberatzii si cand ne intalnim incep sa fabuleze. Eu zic ca nu tot ce zboara se mananca , si invers! Aeromodelismul poate fi numit o stiintza, deci are legi si principii clare, intocmai ca aviatzia.Inventziile in domeniu sunt putzine si sunt in linia legilor clasice. Invatzatzi din experientza altora, cu modestie, experientza acumulata in timp!
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003