Telemetrie Transmisia de date in modelism
#1
Postat 16 January 2003 - 01:17 PM
propun sä discutäm aici despre transmisia de date la modelele RC si anume informatii de lamodel la pilot. In special in domeniul aeromodelelor, de orice naturä, existä momente in care, nivelul de combustibil din rezervorul unui avion termic, rezerva de curent din acumulatorul unui planor sau altitudinea de zor constituie informatii importante pentru pilot. Producätorii de statii oferä timere care pot fi actionate de intrerupätoare sau de mansa de gaz. Dispunem de informatia - de cit timp merge motorul si avem o informatie vagä deoarece "viteza" de cronometrare nu vriazä in functie de pozitia mansei si nu coreleazä cu consumul de combustibil.
La sol avem aparate de mäsurä si posibilitäti de verificare. Dar in aer sau pe pistä, cind este vorbe de strategia Pit Stop si Lap Time....
Ce pärere, ce idei si ce solutii propuneti la aceastä temä ?
#4
Postat 16 January 2003 - 05:22 PM
Cine are vreo ideie pentru costructia macanismului plutitor sau a unui senzor ?
Senzorul capacitiv ar fi ok Marinare dar mai este nevoie de elecrtonica corespuzätoare.
#5
Postat 16 January 2003 - 08:30 PM
Privind masurarea combustibilului in rezervor mi se pare ca o buna solutie ar fi un debimetru montat pe furtunul de alimentare al motorului ce iti genereaza impulsuri electrice in functie de debit .impulsurile le trimiti la sol cu statia de 27 Mhz si le numeri cu un numarator electronic simplu .Debimetrul poate fi mecanic cu turbina si senzor magnetic de turatie .Cum procedezi la etalonare :
1. pui debimetrul pe furtunul de alimentare si dai drumul la combustibil , umpli rezervorul si citesti valoarea masurata sa zicem 75000 impulsuri .Acum daca gasesti un numarator care numara inainte si inapoi faci mai multe teste de umplere ca sa gasesti o valoare medie a capacitatii rezervorului sa stii pe ce te bazezi dupa care montezi debimetrul pe alimentarea motorului treci contorul pe numarat inapoi si de la 75000 el o sa numere inapoi spre zero proportional cu consumul.
2. daca numaratorul nu stie decat sa numere inainte dupa ce montezi debimetrul pe furtunul motorului resetezi numaratorul si pe masura ce se consuma gazul el urca spre cei 75000 cre este valoarea maxima a rezervorului.
Ca debimetru eu am vazut mai demult unele ptr auto care se aduceau de prin Taiwan si se puneau pe Dacii sa vezi consumul instantaneu .Senzorul era destul de mic .Ca numarator poti sa incerci unul cu LCD-uri de tip HED 061Tde la TRUMETER Co. Ltd.,Radcliffe, Mancester M26 1 NX, England tel + 44 161 - 724 6311.Oricum cred ca pe la tine gasesti ceva asemanator si in G .Aici nu este decat o idee de inspiratie.
Succes!
#7
Postat 16 January 2003 - 11:11 PM
Senzorul de nivel era cel mai dur, l-am facut chiar eu un condensator plan, cu ambele armaturi pe accesi parte a unei placi de sticlotextolit (folosit la montajele electronice) izolat chimic (era vopsit complet cu o vopsea insolubila- o rasina) de apa - isi modifica capacitatea in functie de cata apa are intre armaturi, (permeabilitatea apei e destul de mare - 81 aer - 1 varia capacitatea de la 7pF la 250pF, si implicit tensiunea de pe el.
Condensatorul asta era periodic incarcat cu o cantitate constanta de energie Q ->varia tensiunea de pe el
Daca lichidul vostru este foarte agitat nu-i bai putem "media" valoarea "nivelului pe o 1s 10s si ägitatia nu va mai aparea :rolleyes: :rolleyes:
Am sa revin cu scheme si explicatii detaliate cat mai curand, ideea va place http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/rolleyes.gif :rolleyes: :rolleyes:
#8
Postat 17 January 2003 - 01:16 AM
Sa nu uitam ca avionul mai face si acrobatie si-n perioadele astea, plutitorul o sa faca ca toate celea prin rezervor.
Cu debitmetru iar suna bine si e mult mai precis, dar n-o sa ingreuneze prea mult avionul?
Stie cineva la avioanele mari, cum se masoara nivelul combustibilului? Ma refer la un avion de acrobatie scara 1:1. Poate ceva din solutia adoptata acolo poate fi imprumutata si aici.
Corsair, in loc de potentiometru legat la plutitor, ai putea lega un ax de la un mouse, si cu rotita ceea dintata plus electronica din dotare, poate iese ceva. O sa fie insa de munca sa reusesti sa trimiti pana jos semnalul mouse-ului.
Pe de alta parte, nu cred ca e nevoie de o scula precisa. Un ..."ceva" care sa poata indica 4 nivele ale rezervorului cred ca este suficient. Si atunci scapi si de potentiometru. E nevoie doar de un senzor (de fapt 4) imersat in rezervor si electronica aferenta.
ALta idee: de ce neaparat sa trimiteti jos toata informatia asta, sa stiti on-line cat combustibil mai este? Puteti foarte bine folosi un difuzor piezo montat pe avion. Eventual cu cateva tonuri, pentru nivele masurate. Sunt sigur ca reuseste sa interaca decibelii motorului.... si oricine de jos il va auzi.
ei, mi-am dat si eu frau liber.....
alexella
#9
Postat 17 January 2003 - 10:17 AM
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#10
Postat 17 January 2003 - 10:45 AM
Imi place ideia cu debitmetrul!
MrSpace, un litrometru capacitiv asemanator am descris si eu aici!...ideia ta cu medierea nu cred ca e reala...medie la ce? Cam complicat sa mizezi pe un singur senzor!
Alexela, nu cred ca merge avertizorul piezo...nu se aude! Trebuie neaparat sa ajungi sa vezi ce inseamna un aeromodel cu motor termic in zbor! Teoretic, chiar daca s-ar auzi, cele cateva semitonuri te pot insela din doua motive: unul ar fi ca nu toti sesizeaza semitonurile distincte (batrana ureche muzicala) si doi, tonalitatea variaza in zbor in functie de viteza si distanta dintre tine si model (efectul Doppler, vezi cum se modifica fluieratul unei locomotive care se apropie de tine, dupa care trece...cu conditia sa n-o astepti in mijlocul drumului!!!)
Andrei, chiar te-ai rasturnat, in ciuda tuturor avertizarilor?!!! :rolleyes:...cred ca instinctul ti-a dictat in acel moment sa compensezi urgent cu eleronul...mare ti-a fost mirarea ca nu l-ai avut la indemana!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 17 January 2003 - 11:46 AM
Cu rabdare si ciocan.
#11
Postat 17 January 2003 - 11:06 AM
Treaba cu capacimetru nu mi se pare prea grozava - este prea sensibil sistemul electronic si nu vad cum ar arata construit in rezervor.
Mai era treaba aia cu debimetru care zice ca maroara cit combustibil sa consumat si numara invers.
idea este buna dar avind o valoare fixa la resetarea cronometrului o i ade la "75000" pina la 0.
DACA NU FAC PLINUL LA REZERVOR?
Eu zic ca trbuie gasira o solutie care sa functioneze pe principiul plutitorului.
Sa tinem cont ca avioanele nu se inclina foarte mult decit atunci cind fac o acrobatie in rest nu cred ca trec de 45 grade.
Am citeva idei si dupa ce fac un desen doua revin cu ele.
mai astept idei.
#12
Postat 17 January 2003 - 11:16 AM
Chiar credeti ca atunci cind va rotiti cu avionul si sunteti cu capul in jos va uitati sa vedeti cit combustibil mai aveti?
#13
Postat 17 January 2003 - 11:49 AM
...ideia mea ar fi folosirea rezervoarelor transparente, iar cei cativa senzori (fotosensibili) aplicati pe peretii exteriori ai rezervorului! In aeromodel este insa intuneric...trebuie o sursa de lumina, sau poate chiar senzorii asigura si asta!!!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 17 January 2003 - 11:52 AM
Cu rabdare si ciocan.
#18
Postat 17 January 2003 - 12:29 PM
#20
Postat 17 January 2003 - 12:42 PM
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#21
Postat 17 January 2003 - 12:48 PM
Ideia este sa masuram nuvelul combustibilului in rezervor dupa care vine problema indicatorului.
La un sistem cu ceva variabil ai o indicare mai precisa si sistemul electronic este mai simplu.
Iar la ideia cu lad-ul la 1/4 din rezervor nu vad cum face sa se aprinda la valoarea asta (adica cum masoara nivelul - daca reusesti sa masori la o valoare precisa indiferent de conditii la 1/4 din rezervor de ce nu ai faceo si la 1/2 sau alte valori?)
#24
Postat 17 January 2003 - 01:16 PM
Mesurerea se poate face cu electrozi un rezervor. De xe. la o distantä de 1 mm in combustibil resistentä mäsuratä ca 210 kOhm. Cred cä trebuie un amplificator pentru ontrarea intr-o poartä NAND ( CDB 400 ) ? Sper cä nu gresesc.
#25
Postat 17 January 2003 - 01:31 PM
1. folosirea unui sistem de senzori care sa determine unghiurile modelului in spatiu iar citirea nivelului din rezervor sa se faca numai atunci când modelul este intr-o anumita pozitie (o plaja ingusta). Si pentru o precizie mai mare, sa faca o mediere intre câteva citiri in conditii aproximativ identice (daca modelul ajunge ca inclinare in acele pozitii destul de des) si sa se trimita datele dupa aceea. La 3-4 citiri face o medie si comunica valoarea (problema e ca modelul poate sa nu ajunga in pozitia dorita pentru citire decât foarte rar).
2. folosirea aceluias sistem pentru determinarea inclinarilor modelului, iar citirea inaltimii nivelului de fluid sa se faca continuu, dar electronic sa se faca calcularea volumului, cu luarea in considerare a inclinatiei modelului.
Microcontrolerele pot rezolva partea electronica, cu senzorii e alta distractie.
3. debitmetru. Ideile de mai sus referitoare la debitmetru mi-au placut. Se poate realiza ceva si pentru diametre de conducta de câtiva mm. Sper ca se presupune ca tot ce nu a consumat motorul se gaseste inca in rezervor, ca altfel e naspa...
N-as merge doar pe un singur senzor montat in interior, ca exista doua unghiuri care conteaza (le-am numit "inclinari" ca am facut mai mult auto si nu cunosc toti termenii din aero dar ma refer la cele similare cu: ruliu si tangaj din navo) si e complicata partea mecanica pentru luarea lor in considerare. Apoi sistemul cu senzori capacitivi e bun ca principiu si destul de sigur, dar nu stiu cât de sensibil este (fluidul umecteaza bine electrozii, in functie de forma lor poate sa-l retina chiar si intre...). Varianta cu mai multi senzori montati inauntru, propusa ceva mai inainte de modelisti mai vechi, ar putea rezolva problema. E mai mult de munca cu partea electronica? Se citesc indicatiile a 3-4 senzori, se fac calculele de rigoare si se determina volumul? Pare corect.
Cred ca indicatorul de la sol trebuie sa fie cu ac indicator totusi. Ia mai putin timp citirea informatiei si e mai comoda urmarirea. Sau cu câteva LED-uri, pentru pragurile stabilite.
Am sa incerc sa caut solutii simple si suficient de precise pentru determinatea unghiurilor fata de ferticala, indiferent daca e usor sau greu. Cred ca important e sa fie facut ceva functional, ca prima etapa? Imi trebuie si la job asa ceva, deci am un motiv in plus. Arunca cineva manusa?
Ovidiu.
Telefon: 0721 385365
#26
Postat 17 January 2003 - 01:43 PM
Sa ma ierte cei cu electricele si toti ceilalti daca spun prostii, ca la auto-captive faceam plinul, mergea câteva secunde, daca pornea, si gata cursa. Modelul ramânea pe pista intreg, totul era OK. Tot eu.
Telefon: 0721 385365
#27
Postat 17 January 2003 - 02:10 PM
In primul rind nu este greu sa faci un sistem care sa citeasca niste date de la citiva senzori si sa ti le transmita.
Problema care ma framinta este cum si unde montezi senzori iar citirea se poate face numai intr-o pozitie exacta a avionului.
Eu zic ca trabuie sa ne gindim la un sistem care indiferent de pozitia avionului subansamblul cu senzori sa ramina intr-o pozitie orizontala sau verticala si sa-si modifice o valoare in functie de cit combustibil este. Trebuie facut ceva care sa masoare alceva intre un fel de plutitor sau ceva care sa stea la o extremitate (partea superioara) a combustibilului iar un alceva la extrmitatea cealalta (partea cea mai de jos) a combustibilului - eventual un senzor greu care sa stea tot timpul pe fundul rezervorului si un senzor plutitor iar acestea sa masoare sistanta dintre ele SA TONEM CONT CA AVIONUL ISI SCHIMBA POZITIA DECI SENZORI TREBUIESC SA FIE MOBILI NU PRINSI DE REZERVOR
#29
Postat 17 January 2003 - 03:54 PM
Mai e varianta cu rezervor sferic, doi senzori dispusi diametral opus, unul in fluid, celalalt imobil in partea superioara, si sa masoare permanent capacitatea stratului de aer+lichid. Pozitia lor sa fie mobila, odata cu lichidul.
Telefon: 0721 385365
#30
Postat 17 January 2003 - 04:15 PM
Oricit ar fi ideia de buna o eroare tot exista.
Reusesti sa rezolvi masurarea niveluluichiar si in timpul rotatiei avionului dar acest avion se mai inclina si in fata si in spate.
Dar promit sa revin cu o solutie 70-80% rezolvata teoretic.
............TEORIA CA TEORIA DAR PRACTICA NE OMOARA..................
Oricum am mai apelat la doua forumuri de electronica.