Modelism - RHC Forum: Discutii F5J / F3J - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Discutii F5J / F3J ... un fel de "cafenea" dedicata pentru modelele de competitie

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 August 2018 - 01:47 PM

As vrea sa deschid un topic pentru discutii general despre modelele F5J / F3J, cu subiecte mai generale decat topicurile dedicate (E)Xplorer / Ultima sau ce or mai fi. chestii mai generale legate de electronica si motorizare sau ceva de genul asta.
Incep cu un subiect de dezbatere mai simplu, sa ne facem incalzirea: ESC-urile de la F5J.
Regula de aur la tractiune zice "200W / kg" ...la planoare de competitie asta inseamna ceva peste 250 W (sau chiar 300 W si mai mult). Asta daca vrei sa urce modelul "vioi" si nu ca o martzoaga lesinata.
Lasam deoparte discutia "direct drive" / "reductor" (nu ne intereseaa in momentul asta), atingem doar in treacat subiectul "2S " / "3S " (fiecare are avantaje si dezavantaje, 2s eventual cu servo HV, 3S dar ar fi bine sa ai servo macar la 6V si BEC separata sau chiar powerbox ) ...retinem doar ca in general ai nevoie de un ESC de cel putin 30 A (si daca ai 2S chiar mai mult).
Modelele mai vechi de ESC-uri erau facute cu procesoare de 8 biti lente si cu FET-uri cu rezistenta interna mai mare, se puneau mai multe bucai in paralel, radiatoare mari, pret mai mare la ESC si greutate mai mare...in general avea doua reguli empirice "maperul si gramul" (adica un ESC de 40 A avea cam 40 grame) si "amperul si dolarul" (acum au mai scazut preturile).
Cu "invazia dronelor" s-a schimbat putin situatia in bine, au aparut procesoare mai rapide pe 32 de biti cu FET-uri mai bune si cu preturi mai decente (10-15 dolari pentru ESC opto de 30-60 A - intervalul care ne intereseaza).
Personal am prins 3 bucati (ultimele) de DYS XMS30A la magnficul pret de 3 lire bucata la T9 cand a fost reducere sau lichidare de stoc...
Problema cu ESc-urile astea e programarea...nu mai sunt facute sa fie programate din statie sau cu card de programare (nu mai intru in detalii tehnice cu passthrough sau programare prin interfata USB prin punctele de contact de pe cablaj...).
Subiectul de dezbatere propus azi este: cat de relevanta este de frana ("break") din software in conditiile in care ai o frana "mecanica" data de reductor (de obicei 5:1)? Avantajele folosirii unor ESC-uri de genul asta sunt legate de greutate (5-10g vs 30-60h), pret (5-15 USD vs 40-80 USD), software, etc. samd. Foloseste cineva ESC din seria BLHeli sau BL32 pe planoare?
0

#2 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2027
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 20 August 2018 - 04:05 PM

Frâna pe esc ar fi valabilă doar dacă reductorul permite elicei să se învârtă în continuare după oprirea motorului.
În principiu este necesar ca palele să se plieze cât mai repede pentru că ai de obținut condiția de 200 metri la 10 secunde după oprirea motorului. Plusul, sau minusul se penalizează.
Asta pe lângă faptul că o elice nepliată pune frână considerabil și poți să ai mama lui Explorer că tot vine jos repede.

Pe primul planor am esc BL de 60. Pentru al doilea (nu-i terminat) am luat tot un BL, dar de 40. Le programez din stație după beep-uri.
Acumulatori 3S de 800 mAh - airsoft.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 August 2018 - 04:26 PM

Vezi postareaViP_Eol, la 20 August 2018 - 04:05 PM, a spus:

Frâna pe esc ar fi valabilă doar dacă reductorul permite elicei să se învârtă în continuare după oprirea motorului.
În principiu este necesar ca palele să se plieze cât mai repede pentru că ai de obținut condiția de 200 metri la 10 secunde după oprirea motorului. Plusul, sau minusul se penalizează.
Asta pe lângă faptul că o elice nepliată pune frână considerabil și poți să ai mama lui Explorer că tot vine jos repede.

Pe primul planor am esc BL de 60. Pentru al doilea (nu-i terminat) am luat tot un BL, dar de 40. Le programez din stație după beep-uri.
Acumulatori 3S de 800 mAh - airsoft.

Partea de pliere a palelor tot "mecanic" se face ...cu clasicul elasticprins aproape de butuc.
La reductoarele pe care le am (4 buc Reisenauer micro 5:1 si un reductor pe un motor Kontronic) e aproape imposibil sa rotesti axul chiar daca palele ar fi desfasurate si s-ar comporta in regim de generator eolian.
BL ...te referi la BrushLess sau la familia de ESC-uri opto cu soft BLHeli sau BLHeli32? de exemplu asta:
https://hobbyking.co...-2-6s-opto.html
51A, 15-16 euro, 17 grame... comparat cu asta:
https://hobbyking.co...a-bec-2-6s.html
25 euro, 44 grame ...sau asta:
https://hobbyking.co...controller.html
33 euro, 60 g (dar si 60 amperi).
Sau vad ca a aparut o clasa noua de ESC care au si logger incorporat:
https://hobbyking.co...shless-esc.html 9mai noi, nu au aparut in HK NL)
https://hobbyking.co...ging-2s-8s.html
Lasand de o parte chestia cu frana tot ai ceva avantaje de greutate (economie de 30-40 grame), volum si pret. A folosit cineva ESC-uri facute pentru heli / drone in planoare?




0

#4 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 August 2018 - 06:16 PM

Erau ESC-uri bune si ieftine inainte de BLHeli, care crezi ca a fost oul, inainte de gaina...?
Esentialul era sa indeplineasca doua conditii:
- sa fie cu proc SiLabs, si nu cu Atmel...
- arhitectura N-FET only, P-urile au rezistenta interna de 2-3 ori mai mare, degeaba cu P/N rezulta arhitectura mai simpla/ieftina, dar cu caldura mai mare.
Cu N-Fet nici nu mai e nevoie de radiator, doar daca ai BEC, altfel la 2mO si 50A rezulta 100mW disipare, care la 50C/W cat este rezistenta termica a unui FET normal produc o abureala de 5 grade incalzire.

Preferatul meu este asta, cu el am zburat tot ce am avut peste 3m/1.5kg

O lista cat de cat cu suficient de multe ESC-uri, ca sa vedeti care este SiLabs/N-Fet, gasiti aici:
http://archive.is/3742T
Din pacate nu s-a mai actualizat din 2014, si cine stie cat va mai fi si acolo... eu am salvat-o intr-un excel.
renatoa de la aacr.ro
0

#5 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2027
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 20 August 2018 - 06:51 PM

Vezi postareaender67, la 20 August 2018 - 04:26 PM, a spus:

Partea de pliere a palelor tot "mecanic" se face ...cu clasicul elasticprins aproape de butuc.
La reductoarele pe care le am (4 buc Reisenauer micro 5:1 si un reductor pe un motor Kontronic) e aproape imposibil sa rotesti axul chiar daca palele ar fi desfasurate si s-ar comporta in regim de generator eolian.
BL ...te referi la BrushLess sau la familia de ESC-uri opto cu soft BLHeli sau BLHeli32? de exemplu asta:
https://hobbyking.co...-2-6s-opto.html
51A, 15-16 euro, 17 grame... comparat cu asta:
https://hobbyking.co...a-bec-2-6s.html
25 euro, 44 grame ...sau asta:
https://hobbyking.co...controller.html
33 euro, 60 g (dar si 60 amperi).
Sau vad ca a aparut o clasa noua de ESC care au si logger incorporat:
https://hobbyking.co...shless-esc.html 9mai noi, nu au aparut in HK NL)
https://hobbyking.co...ging-2s-8s.html
Lasand de o parte chestia cu frana tot ai ceva avantaje de greutate (economie de 30-40 grame), volum si pret. A folosit cineva ESC-uri facute pentru heli / drone in planoare?


Nu am elastic prins de butuc. Palele sunt pliate de curentul de aer.
Esc BrushLess de la Roxxy. Nu sunt pentru heli.
Degeaba au logger încorporat. În competiții sunt acceptate doar cele agreate FAI (ALTIS V).
În concluzie : reductorul nu lasă elicea să se învârtă - nu ai nevoie de frână.
Oricum, nu folosesc reductor. Mi-am făcut fuselajul cu diametrul puțin mai mare în bot față de 30 mm clasic. Eu am 40 mm diametru tocmai pentru a elimina nevoia de reductor. La greutatea la care se scot acum sunt și motoare de 28-30 care trag fără reductor. Pentru planorul pe care-l am în lucru am un Leopard. Mai multe date nu-ți pot da. Sunt în concediu în țară. Când ajung înnapoi în Germania pun și poze. Am promis.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 August 2018 - 07:04 PM

Din pacate nu se dau in specificatii ce fel de MCU au (sau foarte rar) si nici ce fel de FET-uri 9iar ..cu cateva exceptii).
Da macar avem 2 criterii importante:
- daca in specificatii zic ceva de un procesor si a nu e AtMel ...asta e de bine (cu atat mai mult daca zic de 32 de biti ...nu conteaza mult bus-ul dar prcesoarele mai complexe sunt facute cu o tehnologie VLSI mai noua si au frecventa mai mare)
- daca nu au radiator (si cu atat mai mult daca sunt pentru zona de 30-60-80 A) asta iar e de bine.
Si ESC-urile alea opto de 30 - 60 A par a fi exact ce trebuie daca ai un motor cu reductor: usoare, volum mic ..si ieftine.


0

#7 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 August 2018 - 07:10 PM

Unde nu se dau specificatii ? la producatori ? m**e lor ! de aia exista hackerii, sa compileze liste ca aia de iti dadui.

Daca tu vezi un builder/pilot de F5J stand sa programeze un blheli... au altele mai bune de facut, de exemplu sa produca intr-o ora banii de un ESC Castle ;)... vorba ta banii se invart altfel in "murica"... nici macar la ala de il recomandai eu nu s-ar uita, e prea ieftin sa inspire incredere :p
renatoa de la aacr.ro
0

#8 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 August 2018 - 07:54 PM

Vezi postareaViP_Eol, la 20 August 2018 - 06:51 PM, a spus:

Nu am elastic prins de butuc. Palele sunt pliate de curentul de aer.
,,,.
În concluzie : reductorul nu lasă elicea să se învârtă - nu ai nevoie de frână.
Oricum, nu folosesc reductor. Mi-am făcut fuselajul cu diametrul puțin mai mare în bot față de 30 mm clasic. Eu am 40 mm diametru tocmai pentru a elimina nevoia de reductor. La greutatea la care se scot acum sunt și motoare de 28-30 care trag fără reductor.


Trebuie sa fii sigur ca nu ai nici o frecare intre pale, butuc si (como se dicce) "yoke". Altfel poti sa ai sindromul de "pala bleaga" (cica au fost cazuri in care o pala a ramas "erecta" si se simte cam nasol...la zbor ma refer).
Chestia cu reductorul ... asa cum ma asteptam, multumesc de confirmare.
Ultimul meu planor (si preferatul meu) e un Viator facut de Viktor Frunze cu firewall de 32 m. Motorul e un Turnigy/DYS 2836 cu 1100KV si pale 12x6. Asta e un planor de 3.2m cu profil synerJ ...AUW 900-950 gr.



0

#9 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 August 2018 - 07:58 PM

Vezi postarearenatoa, la 20 August 2018 - 07:10 PM, a spus:

Unde nu se dau specificatii ? la producatori ? m**e lor ! de aia exista hackerii, sa compileze liste ca aia de iti dadui.

Daca tu vezi un builder/pilot de F5J stand sa programeze un blheli... au altele mai bune de facut, de exemplu sa produca intr-o ora banii de un ESC Castle ;)... vorba ta banii se invart altfel in "murica"... nici macar la ala de il recomandai eu nu s-ar uita, e prea ieftin sa inspire incredere :p


Chestia asta ma enerveaza si pe mine ...daca nu are un pret peste un anumit prag unii rejecteaza din start. Asa ca urmatorul proiect de planor va avea motor D2936 si servo-uri EMax. Mi-am propus o limita la electronica de 100 de euro (poate nu bag si receptorul in astia 100 ...as folosi totusi un FrSky si nu o clona...).



0

#10 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 7488
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 August 2018 - 04:09 PM

M-am gandit si eu sa folosesc ESC de drone tot din cauza greutatii reduse/dimensiunile mici. In final nu am facut-o; deocamdata.

Nu stiu daca un motor cu gearbox se opreste fara frana activa, nu am incercat - cred ca raspunsul e: depinde.

Megaimportant e BEC-ul - daca moare ramai fara planor.

Asadar ai urmatoarele variante:

- mergi pe 2s servo HV si nu folosesti BEC - o varianta la care m-am gandit dar sunt curenti destul de mari ca sa ai puterea necesara, Reisenauer are cateva motoare potrivite. Aici e locul ideal pentru un ESC mic de drone.

- mergi pe 3s cu BEC si ESC. Ce BEC folosesti ? Unul de 3 USD de la hobbyking ? Nu multumesc. Un BEC de firma gen Castle e 20 USD (altele sunt mai scumpe) si are 15g. La care adaugi un ESC mic + cabluri, lipituri, conectori ajungi la masa unui ESC cu BEC. Pai nu e mai simplu sa folosesti un ESC de firma gen Talon (care are BEC de firma incorporat) ?

Concret; planoarele mele:

1. Xplorer la 1600g - ESC Phoenix 40A (luat aproape moca, nefolosit de ani) cu BEC dezactivat (are un BEC minuscul) + BEC extern Castle (scump din magazin) - consum maxim 35A, duce fara probleme

2. Explorer la 1100g - ESC Talon 35A luat direct de la CC din state. Am si pale pentru varianta 2s dar merge atat de bine ca asa a ramas.

Oricum greutatea aia mica la ESC de drone e pana la urma inselatoare - e fara cabluri/mufe. Odata ce adaugi cabluri si mufe ajungi la masa unui ESC normal modern.

Eu am fost curios atunci (cand am facut achizitiile) si nu m-am lamurit: se poate activa frana la un ESC de drone ?

In final pentru F5J ESC-ul nu e important, sa duca curentul, sa aibe frana si cam atat. Daca se arde/opreste - planorul nu pateste nimic.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 21 August 2018 - 04:28 PM

0

#11 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 August 2018 - 04:33 PM

De fapt am cumparat piese pentru niste mini power-box-uri:
- 1 dioda Schottky dubla
- 6 sigurante resetabile (polyfuse)
Prin cele 6 polyfuse se alimenteaza cele 6 servo-uri...daca unul o ia pe aratura si incepe sa consume prea mult (din varii motive, electronica prajita, servo blocat ...etc.) i se taie macaroana (la cresterea intenstitatii curentului siguranta actioneaza ...daca servo isi revine siguranta va fi resetata automat)
Prin cele 2 diode Schotky se conecteaza cele 2 ramuri de alimentare, una de la BEC-ul din ESC (daca exista) si una de la bateria 2S pentru servo (am baterii plate sau baterii de airsoft).
iesirile celor 2 diode Schotky sunt conectate la alimentarea receptorului. Chiar daca pica una din ramurile de alimentare schema de alimentare redundanta garanteaza ca receptorul va fi intodeauna alimentat.
Am facut un stoc de piese pentru tote cele 6 planoare (cu ceva piese de rezerva).
0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 August 2018 - 05:11 PM

Am fost cam succint la postarea anterioara (desi nu imi sta in fire) si ar fi necesare niste explicatii:
- motoarele (fie cu reductor fie direct drive) se pot alimenta cu 2S sau 3S (in functie de greutatea modelului si setul de elici disponibile)
- de obicei pentru modelele usoare merge 2S, petnru modele mai grele sau cele cu balast e bine sa te gandesti din start la 3S
- servo-urile pe care le am sunt fie normale (4.8-6V) fie HV (6-8.4V) ...unele sunt pentru 4.8-8.4V (sau macar 4.8-7.4V)
- ESC de obicei au stabilizator liniar (maxim 2-3A), foarte putine au stabilizator in comutatie (pot asigura un curent mai mare dar sunt ceva mai volumininoase, in general se poate observa piesa mai patratoasa / voluminoasa, este o bobina sau bobine cu cuplaj / transformator)
- de obicei au la iesire 5 V..in unele cazuri rare 5.5V sau 6 V
- BEC-urile de obicei sunt cu comutatie si marea majoritate au tensiune de iesire selectabila (de exemplu 5.1v si 6.1 v ....am si cu 7.2 V)
Problema era sa gasesc o schema care sa accepte la intrare 2S si / sau 3S (cu alimentare redundanta), sa pot alimenta servo-urile cu ce tensiune vreau, sa am protectie la suprasolicitare pentru fiecare servo si sa am alimentare redundanta pentru receptor (fara brown-out, caderea tensiunii la receptor chiar si pentru cateva fractiuni de secunda determina resetarea procesorului si pierderea controlului cateva secunde bune ...daca esti in faza de lansare e aporape sigur ca urmeaza un crash).
De aia prefer niste ESC mai "skinny" (fara BEC) si un BEC separat si schema de alimentare redundanta si chiar a doua baterie. Probabil ajung la aceeasi greutate (sau choar putin peste) dar pot sa amplasez componentele altfel in spatiul redus (mai spre receptor).
0

#13 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 August 2018 - 05:21 PM

Am fost si eu o vreme fan polifuse, pana m-am uitat pe fisa de catalog a unuia... ai vazut ce timp de raspuns au ? ti se planteaza planorul si de la 100m pana sa reactioneze unul... si curentul este de ales cu schepsis, nu pui orice ca asa ai vazut la altii, trebuie sa fii sigur ca intra in blocaj la curentul de stall al servo-urilor pe care le folosesti efectiv, nu unele pe aproape.

Daca tot vrei sa te complici, atunci mergi pe sigurante solid state cu FET si MAX810.
renatoa de la aacr.ro
0

#14 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 August 2018 - 05:32 PM

Vezi postareastiganas, la 21 August 2018 - 04:09 PM, a spus:

Eu am fost curios atunci (cand am facut achizitiile) si nu m-am lamurit: se poate activa frana la un ESC de drone ?



Cele cu BLHeli au, dar nu se programeaza din betze, e cu computer si adaptor USB.
Coloana a doua, ultima de jos.

https://www.dronetrest.com/uploads/db5290/original/2X/0/0e97fad02b3d8b37914119630b9bd438795d387c.png

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 21 August 2018 - 05:33 PM

renatoa de la aacr.ro
0

#15 Useril este offline   victoras_h 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1102
  • Inregistrat: 11-December 05
  • Gender:Male
  • Location:Irving, Texas

Postat 21 August 2018 - 06:01 PM

Vezi postarearenatoa, la 21 August 2018 - 05:32 PM, a spus:

Cele cu BLHeli au, dar nu se programeaza din betze, e cu computer si adaptor USB.



Sau daca ai un quad pe care nu-l mai folosesti... mi-aduc aminte de cand am construit racer-ul, mergea sa le programez cu BLheli suite ca in poza de mai sus si eram legat cu usb de flight controller. De la ESC-uri parca era numai cate un fir in plus pentru programare.
0

#16 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 August 2018 - 06:16 PM

Pack-uri de receptie (toate sunt 2S)
- 180 mAh 25-40C 12g => capacitate prea mica, poate fi folosit la DLG-uri sau 4 servo analogice sau se pot pune 2 in paralel (2S2P)
- 350 mAh 20C 21 g =>capacitatea e cam la limita dar si aici se pot folosi in montaj 2S2P, in fuselaje inguste unul dupa altul
- 370 mAh 25-40C 24 g => la fel 2S2P, pot fi montate vertical (de exemplu un sandwich pack - receptor - pack)
- 1200 mAh 25-50 C 54 g => exact ce trebuie, poate fi bagata mai in spate, la nevoie exista si o varianta cu cele 2 celule separate, merge perfect si ca o baterie pentru F3J
...plus diodele Schotky si polyfuse.

Fisiere atasate


0

#17 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 August 2018 - 06:53 PM

Cateva ESC cu BEC cu comutatie (unele nu au mufele montate):
- YEP 30 A cu VEC de 5.5V / 4A la 27 g => incape cam in orice fuselaj
- Turnigy Plush 40A BEC 5V 5A la 50 g => mai patratos dar nu sunt probleme de dimensiuni
- YEP 60 A 5.5V / 6A la 59 g => in unele fuselaje slim poate fi cam la limita
- Hacker X-55-SB-Pro 55A BEC 5.5V 4A la 54-55 g => mai slim dar si ceva mai lung
Mai am prin cutii si un YEP 40 A sii care are BEC 5A pe la vreo 40-45 g ...

Regula empirica => "amperul si gramul".
4A ...de-ajuns pentru 6 servo digitale ...? Ce se intampla cand creste consumul la un servo...?

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 August 2018 - 06:55 PM

0

#18 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 August 2018 - 07:55 PM

Cu ce inlocuim ESC-urile din postul anterior?
1. BLHeli 30A la 10 g
+
2.1 BEC 5V 5A la 12 g
sau
2.2 SBEC 5V sau 6V 5A la 23 g
sau
2.3 BEC 7.2V la 5A (max 8A) la 34 g (dar se poate pune la o cura de slabire serioasa)
...si cred ca mai am vreo 2-3 tipuri
Un BLHeli32 de 51 A are 17 grame.
4A mi se pare la limita, de la 5A in sus stai mai linistit.
Eu am ceva mai multa incredere in BEC de la Hobbyking dar tot e bine sa le probezi ...de exemplu legi la iesire o rezistenta de 1ohm 40W sau 50W si vezi ce se intampla, daca apare fumul magic sau nu.
De remarcat ca un (BLHeli + SBEC) trag la cantar mai putin decat un ESC cu BEC, volumul poate fi mai mic sau mai mare.
Daca bagam in schema si (Schotky+6 polyfuse) astea au cam 3 grame, cu cablajul si 6 mufe de bagat in receptor inca vreo 2 grame ...deci cam 5 grame in total.
Pentru unele servo HV poti sa mergi direct pe alimentare din mufa fara BEC.
Bateria de receptie / servo incepe sa afecteze balanta ...dar daca iti permiti 30-50 grame in plus ca sa ai alimentare separata pentru servo si receptor (si eventual alimentare redundanta pentru receptor) eu cred ca merita.
Mai ramane problema pe care a ridicat-o carcotashul de serviciu (Renato) legat de timpul de raspuns al componentei polyfuse ....

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 August 2018 - 08:00 PM

0

#19 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 August 2018 - 08:19 PM

Si raspunsul la intrebarea legata de programare BLHeli, cum ziceau si colegii exita 2 metode:
- fie prin USB passthrough...adica folosind un FC de quad care e legat la calculator prin USB si transmite mai departe comenzile de programare
- fie direct prin conectare USB, se folosesc cele 4 puncte aurite fie cu niste pini tinuti cu mana (mai greu si trebuie sa ai mna sigura) sau daca ai centura neagra 2 dan la lipituri fine lipesti temporar 4 fire si o mufa
De obicei ESC-urile BLHeli au 2 fire(semnal de comanda si impamintare), exista si variante cu al treilea fir pentru telemetrie:
https://oscarliang.c...try-betaflight/
"ESC telemetry allows you to monitor the temperature of ESC, and the RPM of the motors. You can also monitor current usage without having a dedicated current sensor on the FC or PDB (real-time current draw and mAh consumed)"
Asta e telemetri acceptata de flight controller (pentru afisare in OSD) ... cum se folosesc datele astea sa pictezi pe ecranul statiei consumul instantaneu nu stiu dar e o problema ce poate merita rezolvata.

Fisiere atasate


0

#20 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 10:29 AM

Am cumparat 2 motoare incapsulate bune pentru F5J (55 de euro bucata):
https://www.topmodel...91910-f5j-light
Pentru ca diametrul axului e de 5 mm si nu aveam conuri de genul asta am mai luat si :
https://www.topmodel...pinner-z30z50mm
Nu va mai pun poze ca gasiti pe site. Primele impresii:
- greutate similara cu Reisenauer 5:1 + Tenshock Viper (83 grame fata de 80-82 grame)
- motor de 400W la 3S, poate fi folosit la planoare de pina la 1700-1800 grame
- calitatea peste motoarele HK GliderDrive (la care nu ar fi echivalent) ...nu pot sa compar cu Dymond XMax ca nu am (dar din fisele tehnice e mai bun, Dymond e mai greu la 98 grame, are ax de 3.17 mm fata de 5 mm cat are Xpower si e un motor de 250 W cu 942 KV .. asta e de 400W cu 1480 KV)
- e mai scurt decat viper cu reductor deci ai mai mult spatiu in fuselaj
- varful are o forma tronconica, diametriul la mijloc de 28 mm si un "manson" de 29 mm.
Transportul a fost ceva mai scump (si nu inteleg de ce, primesc pachete de la Hyperflight cu vreo 6 euro la posta si transportul din Franta cu Colissmo a ajuns tot la posta peste 9 zile si m-a costat 24 de euro). Plus vreo 3 euro ca am platit prin Paypal. Daca iei numai un motor si un con ajungi la vreo 95 de euro. Oricum combinatia (reisenauer + viper + con + transport) ajunge la 190-200 de euro deci dublu sau pe acolo.
Motorul il gasiti si la cehi dar un pic mai scump (64 euro) ...poate se compenseaza cu transportul la 1 bucata:
https://www.topmodel...etail&id=162452
Ieri am primit pachetul ... pe seara motoarele erau montate in Ultima si Ultima2. Am pus firewall de compozit de la NaN Models (la Ultima a trebuit sa scot firewall-ul de aluminiu cu 3 gauri pentru Reisenauer).
Deocamdata am pus pe conuri niste pale slim 13x7 pe care vreau sa le incerc la 2S (chiar daca producatorul spune ca recomanda 3S si pale de genul 10x5 - 11x6). Asa, ochiometric, 11x6x3 fac cam la fel cu 13x7x2.
Combinatia reisenauer+viper a fost "promovata" pentru un planor mai greu (Shadow - in jur de 1800 g) si pentru montarea intr-un fuselaj foarte slim (cu firewall de 28 mm).

Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 September 2018 - 10:32 AM

0

#21 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 September 2018 - 10:40 AM

Seamana a clona de MVVS la modul jenant...
renatoa de la aacr.ro
0

#22 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 11:26 AM

Da si nu...
DA: in sensul ca toate motoarele "motor in a can" pot fi considerate clone MVVS.
NU: MVVS are numai motoare incapsulate cu stator de 26 mm si exterior de 35 mm (similar cu Turnigy GliderDrive SK3).
Pentru exterior de 28-29 mm nu ai decat varianta Dymond XMax X28-L (https://www.der-schw...X-X28-L-a226296) care e similara la pret dar ma slaba (ax de 3.17 mm vs 5 mm, 250 W vs 400 W, 942 KV vs 1480KV). As zice ca e mai degraba o clona de Dymond si nu de MVVS.
Am pus informatia asta despre motor pentru ca a fost o dezbatere despre direct drive vs reductor si la vremea respectiva era numai Dymond in filtru pentru fuselaje slim (dar cam slabut...mergea numai la planoare ultrausoare) sau variantele AXI "long neck" (AXI 2217/12 dar care nu sunt incapsulate, au ax de 4 mm si 330W si costa 69-70 de euro ...adica la specificatii sunt cam ca un Turnigy.DYS 2836 dar rmult mai scumpe).
Motorul asta Xpower e alternativa la 1/3 - 1/2 pret fata de (Reisneauer+Leopard) sau (Reisenauer+tenschock). Incapsulat, ax de 5 mm, 400 W, dimensiuni mici ... am curaj sa il montez pe Ultima.


0

#23 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 September 2018 - 12:42 PM

Aiurea... existau pe heli motoare incapsulate si inainte de mvvs... si nu ma refer la inrunnere.

Si nici la dimensiuni nu ma refer, stiu ca mvvs-ul nu are nimic de 28mm... ci la design, la aparente, toate formele alea curbilicioase si fantele de aerisire, tot ce s-ar fi putut face altfel si gliderdrive/Axi le-au facut in stilul lor propriu fiecare... cred ca astia intentionat le-au facut la fel... sau mai mult nu pot :)
renatoa de la aacr.ro
0

#24 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 01:53 PM

Eu zic ca seamana mai mult cu Dymond ... si la fante de aerisire (doar 8 fante), si la firele lungi (in loc sa fie pini scurti pe carcasa), si la fapptul ca partea din spate se infileteaza si nu este prinsa cu suruburi ... nu are sens sa schimbi reteta daca prajitura iese bine,
Asta e, e o clona a unei clone. Conteaza notele de la "meritul tehnic" si nu alea de la "impresia artistica".
De 3 ori mai scump decat un motor chinezesc ce face aceai chestie dar nu e incapsulat ...dar de 3 ori mai ieftin decat inrunner cu reductor Reisenauer.
De vazut cum se comporta in timp, am vazut 2 rulmenti in capetele axului si pareau a fo de tip uzual cu diam inerior de 5 si exterior de 8 cred (similar cu cei de la servo...dar bineinteles ca e o ideea proasta sa schimbi asa ceva cu rulmenti de servo care au alte solicitari si alta clasa de precizie).
Si AXI nu are incapsulate, seria aia de "long neck" e outrunner pur, se invarte carcasa.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 September 2018 - 01:55 PM

0

#25 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 7488
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 September 2018 - 03:00 PM

E primul outrunner care merita luat in discutie pentru planoare F5J. Daca poate cat zice (400w) e remarcabil. Ca seamana sau nu cu MVVS nu conteaza. Eu cred ca la 2s nu o sa traga destul.

Asa, ca observatie, ca sa fie treaba completa ar mai trebui un con usor si pale meseriase/eficiente si aeronaut nu se califica. De palele china m-as feri caci risti sa-ti zboare.

Tot asa, ca observatie, acest motor nu a fost facut ca sa fie o alternativa ieftina la cele cu gearbox, a fost facut ca alternativa competitiva (in primul rand la acel inrunner Hacker folosit pe F5J care avea prostul obicei sa se arda). Competitorii de top vor mai degraba viteza (pale mici) decat tractiune. Adica cine il cumpara nu il cumpara pentru ca e mai ieftin (da faptul ca e mai ieftin nu deranjeaza).

Pacat ca nu sunt pale GM mai mici (da ar merita incercate 13x8)

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 21 September 2018 - 03:39 PM

0

#26 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 04:33 PM

De fapt am pale GM mai mici: 13x8 si 14x7 (astea le aveam pentru 3S cu reisenauer/viper). Plus unele ceva mai mari pentru 2S, nu neaparat cu Viper (care are cam 910KV) ci poate cu Scorpion care are KV 600: 16x10, 17x7 si 17x8.
Plus nste pale Aerostar de la Turnigy: 13x7 si 13x8. Nu sunt rele, au bucsa de aluminiu..dar sunt ceva mai graose.
Ce am pus acum sunt niste pale 13x7 luate de Stefan de la cineva din Ungaria...sunt subtirele si finute ca cele GM. Probabil abordarea corecta e sa incerc sa prind motorul intr-o menghina de banc si sa ii dau blana cu palele astea sa vad consum si daca rezista.
La pale Aeronaut am o colectie destul de mare dar in general era facuta pentru 3S si chestii sub 1 kg.
Nu ca ar conta prea mult chestia asta: pe site-ul francez apare si o poza de prost gust pri care se lauda ca a fost folosit de campionul francez F5J din 2018. Sin din specificatii pare a fi OK cu 10x6 (fara balast) sau 11x6 (cu balast). Cred ca am ceva Aeronaut de genul asta.

Specifications:
Recommended number of cells: 3 LiPo
KV: 1480 RPM/V
Max current: 38A (30")
Internal resistance: 30mOhm
Dimensions: Ø28.1x42.7mm
Shaft diameter: 5.0mm
Weight: 83g approx.
Recommended props: 10x5-11x6"

Measures:

  • Prop: AERONAUT CAM CARBON 10x6"
  • Controller: XPower XSreg40
  • Battery pack: Hot-LiPS VHD 1300 3S1P
  • RPM: 11900
  • Current drain: 34A
  • Static thrust: 1.5kg
Measures:

  • Prop: XPower CARBON 10x6"
  • Controller: XPower XSreg40
  • Battery pack: Hot-LiPS VHD 1300 3S1P
  • RPM: 12000
  • Current drain: 32A
  • Static thrust: 1.4kg
Measures:

  • Prop: XPower CARBON 11x6"
  • Controller: XPower XSreg40
  • Battery pack: Hot-LiPS VHD 1300 3S1P
  • RPM: 11000
  • Current drain: 37A
  • Static thrust: 1.7kg

0

#27 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1525
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 September 2018 - 07:09 PM

Ochiometric 13x7 la 2S ar trebui sa fie cam egal cu 10x6 la 3S, iar 14x7 la 2S cu 11x6 la 3S (13x7x2=182, 10x6X3=180, 14x7x2=196, 11x6x3=198). Asta asa, calcul la botu calului fara alte fineturi. Exista si varianta sa le alimentezi la 3S dar sa nu ii da gaz prea tare.
Ma gandeam la astea 2 perechi de baza pentru situatiile "gol" / "cu balast".
Apropo de GM ...cand am avut prima oara pale GM in mana mi-am adus aminte cu nostalgie de primele pale facute de mine, era un kit de planor de la TgMures si palele se faceau din balsa sau furnir ud si lipit ud pe sticla sub un unghi.
Asa si palele astea GM, nu se muleaza pe sticla dar se muleaza pe forma fuselajului (apropo, merg mult mai bine cu furcile normale si nu cu alea cu offset). Daca merita 35-40 de euro fata de pale de carbon de 10 euro de la HK... alta discutie.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 September 2018 - 07:12 PM

0

#28 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 7488
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 September 2018 - 09:15 PM

Nu am banc de masurat motoare dar am un watmetru si tin fuselajul in mana pentru teste.

Asadar vad consumul/puterea motorului, simt tractiunea (si vibratiile) si daca sunt la lumina naturala masor si turatia. Din astea imi cam dau seama cum merge motorul. A, si cu degetul masor temperatura, la astea fortate in planoare conteaza.

Palele aeronaut nu-mi plac, pe con normal stau mult in afara si nu par prea eficiente. Imi plac mai mult Graupner dar nu au gama foarte mare. GM sunt din alt film.
0

#29 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2027
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 21 September 2018 - 09:21 PM

Vezi postareaender67, la 21 September 2018 - 07:09 PM, a spus:

[...]
Exista si varianta sa le alimentezi la 3S dar sa nu ii da gaz prea tare.
[...]


Nu există. ;) Nu contează că-i dai volți mai puțini că amperii te prăjesc. Chiar dacă-i dai mai puțin "gaz", în cazul unei elice prea mare, tot se încălzește motorul. Poate ai norocul să nu-i arzi bobina, dar după 2-3 sesiuni de supraîncălzire ai terminat magneții.

Cu comparațiile ca la "botu' calului"... nu'ș ce să zic. Problema e mult mai complicată la calcularea unei elice. O putere a motorului mai mare îți dă viteză mai mare în concordanță cu pasul. Cuplul motor îți dă sarcina în concordanță cu diametrul rotorului. Asta așa... cât e posibil de simplu pentru că factorul cuplu (torkue) influențează și pasul maxim, dar îți dă și lățimea palei. Deci ... e complicat. :) Mai bine folosești ce recomandă fabricantul motorului. Nu că ar calcula ei ceva. Ei iau elice standard și fac probe de banc. Simplu.

Eu am pe ambele planoare motoare Leopard outrunner. Nu am folosit reductor pentru că nu-l consider necesar. Un Leopard 2835 are 560 w. Destul pentru un planor de 1800 grame. Nici prețul nu este mare - 22 de Lire fără transport. Am prieteni în Anglia. :D

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 21 September 2018 - 09:22 PM

URA şi la zbor fofezelor !
0

#30 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17684
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 September 2018 - 09:38 PM

In sfarsit cineva care a auzit de overpropping... :rolleyes: :blink:
renatoa de la aacr.ro
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro