Modelism - RHC Forum: Curea sincron vs cuplaj elastic - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Curea sincron vs cuplaj elastic

#1 Useril este offline   mishu_g 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 541
  • Inregistrat: 22-November 06
  • Gender:Male
  • Location:Deva - Hunedoara

Postat 10 August 2018 - 10:17 PM

Citind un topic de curand inchis ma tot gandesc cum sa fac transmisia de la motor la surub: curea sincrona sau cuplaj ???

Pentru a nu fi acuzat de ignoranta profunda marturisesc ca sunt inginer IT cu ceva cunostinte de mecanica :)

Subiectul ar fi o masina realizata cu materiale noi dar ramase din alte proiecte:

Ghidaje:
- liniare cu patine 20 mm cote utile probabil 700x600x200
- suruburi cu bile china 16x5mm
- motoare (NEMA34) si controllere Leadshine

Profile aluminiu gramada eterogena ...

Ma tenteaza teribil sa folosesc pe X si Y transmisie prin curele de 16 mm (Atentie discutam de transmisia motor -> surub 16x5 adica sa inlocuiesc cuplajele elastice)

Ce ar fi recomandabil ? citeam pe net ca nu ar fi ok standardul T sau AT pt ca au backslash ... ceva pareri ?
0

#2 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 11 August 2018 - 08:20 AM

Baietii astia din mecanica au luat backslash-u` din IT si-au uitat o litera... :D :D.
Gluma!... no offence :drinks: :drinks:
"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#3 Useril este offline   cnc_step 

  • Membru Detasat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 723
  • Inregistrat: 17-January 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 11 August 2018 - 10:10 AM

Nu inteleg de ce vrei sa folosesti curea si nu cuplaj. De obicei cueaua se foloseste numai la motoarele servo pentru a face un raport si a-i creste puterea. Industrial cred ca nu o sa vezi la nicio firma ca au stepper prin transmisie pe curea. Doar la nivel hobby gasesti asa ceva, si mai nou tot la nivel hobby au inceput sa puna curele si la transmisia pe cremaliera, unde aici roata dintata la steppere se pune numai pe axul motorului.
La steppere nu ai nevoie de asa ceva pentru ca puterea lor este extrem de mare fata de servo. Si pot sa-ti spun ca si financiar iese mai scump cu curea. Aici implica 2 role, o curea, o placa de baza pentru ansamblu, etc.
Pe cand la cuplaj implica o montura.
Mai am auzit si varianta ca axul nu este contact direct cu surubul si nu transmite eventualele vibratii. Total fals, pentru ca cuplajul are o parte nemetalica care exact rolul asta il are, plus de aliniere.
Iar daca vrei sa decuplezi toate vibratile absorbite de structura de la motor cum se vorbeste pe aici, poti sa faci si montura lui din materiale compozite (fibra de sticla, carbon, etc.)
Deci inca o data: La steppere cand folosesti transmisie pe surub, nu se foloseste cureaua, doar daca sunt unele probleme de montaj si care nu-ti permite alta varianta.
Cureaua o folosesti cand nu ai transmisii finale pe surub, si ai numai pe curele pe distante mari pentru diverse proiecte.

Aceasta postare a fost editata de mincof: 11 August 2018 - 10:12 AM

0

#4 Useril este offline   Elicopter 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 565
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Alba Iulia

Postat 11 August 2018 - 02:22 PM

Nu are rost sa te complici cu curele pe stepere , numai daca folosesti rack si pinion atuncea ai avea nevoie , pentru ca trebuie sa faci o demultiplicare la rotatii .Stepterele sunt puternice la turatie mica , dar servo au cuplu linear si la turaii mari , si la turatii mici , deaceea se pune un demultiplicator pe servo pentru a obtine si turatie , si cuplu .Dar de obicei marii producatori evita curele in centrele de frezare, se pun cuple directe pe servo , pentru o pozitionare buna , si control direct . La curea din cauza accelerarilor , si decelerarilor repide apare diferenta de intindere , si se poate deforma in timp, in plus nu se compara cu un culpaj direct cu folii de otel , care transmite direct legatura dintre servo , si surub cu bile .Oricum asta este ideea mea despre curele , si cuple , nu vreau sa ofer informatii eronate , eu asa vad lucrurile .

Ceea ce cauti aceea gasesti
0

#5 Useril este offline   mishu_g 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 541
  • Inregistrat: 22-November 06
  • Gender:Male
  • Location:Deva - Hunedoara

Postat 11 August 2018 - 09:46 PM

Astazi am facut un inventar al resturilor de aluminiu pe care le am si cred ca va iesi o masina cam bizara ... ma apuc de desenat cate ceva :)
#Mincof a punctat un amanunt legat de problemele de montaj.Da este o problema cu spatiul si transmisia pe curea la axa Y ma va ajuta putin.
Sunt curios ce iese.
Nu am inca un target foarte clar al lucrarilor si materialelor pe care le voi aborda.Mai am inca in atelier prima masina cat de cat serioasa pe care am facut-o in 2013.Acea masina facuta impotriva multor reguli a reusit performanta de a scoate bani frumosi din prelucrari in materiale plastice.

Din punct de vedere al costurilor este foarte clar ca varianta pe curea este mult mai scumpa decat cea cu cuplaj.
0

#6 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 12 August 2018 - 02:56 PM

Vezi postareaElicopter, la 11 August 2018 - 02:22 PM, a spus:

Nu are rost sa te complici cu curele pe stepere , numai daca folosesti rack si pinion atuncea ai avea nevoie , pentru ca trebuie sa faci o demultiplicare la rotatii .Stepterele sunt puternice la turatie mica , dar servo au cuplu linear si la turaii mari , si la turatii mici , deaceea se pune un demultiplicator pe servo pentru a obtine si turatie , si cuplu .Dar de obicei marii producatori evita curele in centrele de frezare, se pun cuple directe pe servo , pentru o pozitionare buna , si control direct . La curea din cauza accelerarilor , si decelerarilor repide apare diferenta de intindere , si se poate deforma in timp, in plus nu se compara cu un culpaj direct cu folii de otel , care transmite direct legatura dintre servo , si surub cu bile .Oricum asta este ideea mea despre curele , si cuple , nu vreau sa ofer informatii eronate , eu asa vad lucrurile .


Poate ma poti lamuri si pe mine cateva lucruri: 1) De ce se complica cu curele pe stepper ? Sa deduc ca NU este complicatie cu curelele pe servo ? ''Dar de obicei marii producatori evita curele in centrele de frezare, se pun cuple directe pe servo , pentru o pozitionare buna , si control direct '' - singurul lucru pe care-l inteleg de aici este ca marii producatori evita curelele pentru o pozitionare buna; ce nu inteleg este''si control direct'', pentru ca de fapt asta este subiectul in discutie. Nu ma lamuresc despre un subiect daca il mai afirmi inca o data pe subiect, fara sa ai argumente tehnice. ''.... in plus nu se compara cu un culpaj direct cu folii de otel , care transmite direct legatura dintre servo , si surub cu bile. Oricum asta este ideea mea despre curele , si cuple , nu vreau sa ofer informatii eronate , eu asa vad lucrurile'' - sa stii ca folosind de multe ori cuvantul DIRECT nu ajuta la explicarea sa si nici la avantajele sau dezavantajele sale. In plus, incerc sa vad care sunt informatiile pe care le oferi, caci nu vad nici o informatie aici despre cuplaj direct; vad doar de ce nu ti se par tie curelele potrivite, argumentul fiind ca daca marile companii nu folosesc curele, atunci nici hobbystii nu trebuie sa le foloseasca. N-am nimic cu opinia ta, chiar daca nu este si a mea. Am ceva cu faptul ca nu argumentezi relevant. Argumentul ''relevant'' este cel care se potriveste situatiei, mai exact: exemplul din care tu imprumuti o idee , trebuie sa fie cumva similar cu speta pentru care ''nu vrei sa oferi informatii eronate''. Ca sa fiu si mai DIRECT: motivele pentru care marile companii nu folosesc curele sunt: 1) fortele de taiere de la motoarele de frezare sunt colosale; un motor de frezare serios incepe de la 15 kw in sus iar cuplul motor incepe de pe la 100 Nm, o forta de taiere in otel la o astfel de masina incepe de la 300 daN in sus si ajunge pe la 1000 daN; in cazul jucariilor noastre de hobbysti, daca un motor chinezesc care are 2,2 kw va avea un cuplu de 0.5 Nm este mare minune iar forta de taiere in aluminiu (pentru ca otel prea putini frezeaza) este undeva pana in 30 daN - si cred ca sunt foarte generos cu motorul chinezesc cand spun asta . Asta inseamna, in termeni de cuplu motor cam de 200 DE ORI MAI MULT si forta de taiere, cam de MACAR 30 DE ORI de ori mai mult. 200 DE ORI si 30 DE ORI ! Tie ce iti spune asta ? Mie imi spune ca , curelele nu rezista la astfel de cuplu fara sa se intinda. 2) acceleratiile si deceleratiile pe care le au acele masini performante sunt de ordinul 1,5-3 m/s^2 iar masa pe care trebuie sa o accelereze si sa o decelereze la aceste valori incepe de pe la 200 de kg (un cap ''usor'' de frezare si se duce pana spre 700-1000 kg masa masinii impreuna cu diverse accesorii, de la menghine de 100 kg pana la trunnion tables etc, iar toate aceste mase accelerate, decelerate si forte aschiatoare colosale trebuie sa scoata 2-3 sutimi (lipsa vibratii !). In cazul nostru, vorbim de portaluri de 30-70 kg care se misca cu aceleratii de sub 0.1 m/s^2 ca sa obtina precizii de peste 1 zecime. In concluzie: DESPRE CE VORBIM DE FAPT ? Tu observi magnitudinea si intr-un caz si in celalalt ? Sunt 2 universuri paralele, iar prin paralele inseamna ca intr-adevar nu se vor intalni niciodata. Ca atare, motivele pentru care nu se folosesc curelele este ca nu rezista la fortele si acceleratiile/deceleratiile colosale in cazul masinilor industriale. Asta nu inseamna ca sunt mai putin precise decat cuplele ATUNCI CAND SUNT FOLOSITE IN LIMITELE DE FORTE DE ASCHIERE, CUPLU MOTOR, ACCELERARI SI DECELERARI ale unor mase in miscare mici, asa cum este cazul nostru. SUNT LA FEL DE PRECISE PRECUM CUPLELE ! Asta nu inseamna ca trebuie folosite curele neaparat; fiecare proiect are particularitatile lui, iar fiecare proiectant are piticii lui. De exemplu, eu am piticii cu vibratiile, la care curelele scoreaza mult mai bine decat cuplele (pana la anumite limite de rpm !). Datorita acestor pitici, pentru mine faptul ca curelele sunt o solutie ceva mai scumpa decat cuplele si mai elaborata de pus in practica, NU CONTEAZA. Pentru ca nu fac 1 masina pe zi in fiecare zi iar diferenta de bani in plus pentru curele+pinioane este un ban investit in atenuarea vibratiilor. Asta nu inseamna ca cuplele sunt mai proaste ! De asemenea Nu inseamna ca cuplele sunt mai bune ! Nu inseamna decat ca este o anumita ratiune, alta decat banii sau manopera suplimentara , care ajunge sa primeze ! Pentru mine. Dar alt proiectant, Mishu-g, poate are alti pitici. Poate el vrea sa-si asume faptul ca frezarea suportilor pentru motor la direct-coupling este dificil de realizat; asta nu inseamna ca cuplele sunt proaste ! Dificil de implementat nu inseamna solutie proasta. Inseamna exact asta: mai di-fi-cil de implementat CORECT. Nu imposibil, ci mai dificil. In acelasi timp, poate pentru proiectele lui nu conteaza vibratiile. Din nou, poate cuplele sunt mai adecvate in proiectul lui. Asta nu inseamna ca curelele sunt mai bune sau mai proaste ! Inseamna ca cuplele sunt mai ADECVATE proiectului lui. Nu ma astep la capatul acestor argumente sa-si schimbe cineva parerea, ci doar sa capete mai multa flexibilitate in gandire. Nu strica. iar sugestia mea este sa nu mai luam pe nemestecate argumentele marilor companii, chiar daca au sens tehnic. Argumentul tehnic trebuie CORELAT CU PROIECTUL SI CU CONTEXTUL. O companie mare nu vinde doar masini, vinde un intreg ecosistem.

Aceasta postare a fost editata de steelmind: 12 August 2018 - 02:59 PM

0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro