Modelism - RHC Forum: "Hai facem impreuna un planor un planor de top!" - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

"Hai facem impreuna un planor un planor de top!" ... redivivus ... poate a treia oara e cu noroc!

#31 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 22 July 2018 - 09:20 AM

Eu as lua in considerare si RES-DART pentru un viitor model...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#32 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 22 July 2018 - 12:42 PM

Renatoa,
Sincer? nu ma tenteaza o aripa zburatoare, in plus e si cam grea comparativ cu alte RES.


Sigur daca fac un Triple RES de la Aeronaut nu iese peste 400-420 gr . Poate si mai jos asta daca sunt atent la ce si cum lipesc, la infoliere cu folie oralight usoara si la echipare, servo de 4-5 gr, HV preferabil si baterie 2 S 600-750mah fara UBEC poate, desi asta nu ar fi o greutate de bagat in seama.

La Speed (1800mm anvergura) aripile fara folie au avut in jur de 100 gr cu carbon pe lonjeroane si scurgere si lipite cu epoxi.

Construit clasic si doar cu Kanagoom si oralight ,sigur as scoate aripile de RES la 200 gr, poate si sub, cu servo cu totFuselajul cu intaririle de rigoare, modificat pentru ampenaj demontabil si impanzit a avut 180 gr. fara intarituri iese sigur si pe la 150-160 .Construind ampenajul fara a-l placa cu balsa de 1 mm pe ambele fete nu ar avea mai mult de 15-20 gr impanzit .Deci tinta de 400 gr nu ar fi de neatins.
La RES din cate am vazut baietii sunt pe la 400 gr, aia mai competitivi.
Intradevar Mad Res cu 290-320 gr pare ceva incerdibil si nu stiu daca nu ar fi interesant pana la urma.
Deocamdata ma mai gandesc , am destule alte treburi de facut si nu e o chestie care sa fie de stricta necesitate
BaftaCiao Sorin

0

#33 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 22 July 2018 - 02:20 PM

Vezi postarearenatoa, la 21 July 2018 - 04:20 PM, a spus:

Da, e exact ce se vorbeste aici, balsa plin frezat, 190g o aripa de 2m. A mea Samba constructie clasica are mai mult. aproape 250g neinfoliata !

Fiind plin probabil si-au permis sa foloseasca cea mai moale/usoara balsa de se gaseste, dupa infoliere si fiind capacita cu platbande de carbon pe post de lonjeron, devine suficient de rigida. :unsure:
Tot nu imi e clar cum vin imbinarile celor trei panouri...


Copii, la Picares-ul meu, aripa nuda, are 146g.
0

#34 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 22 July 2018 - 03:02 PM

Dane,

mi-a scapat asta cu greutatea la Picares .Tre sa ma uit pe postarile tale dar parca imi amintesc ca tu ai facut varianta Langohr (magar) de vreo 2,5 mhttp://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/blush.gif
Oricum nu stiu , dar e posibil ca la Triple RES aeronaut sa scot aripi nude (adica in curu gol) la 2 m anvergura tot pe la 150 gr.

Da sa mai stdiez putin postarile tale.
Apropo ai reusit sa-l incerci in zbor?
Bafta
Ciao Sorin

0

#35 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 22 July 2018 - 04:24 PM

Vezi postareadan_mitea, la 22 July 2018 - 02:20 PM, a spus:

Copii, la Picares-ul meu, aripa nuda, are 146g.


Da, si daca mai tii minte mi-am exprimat la vremea respectiva oroarea... :)

Chestia este ca toate astea pe la 400g, din cate vad din relatarile pe rcgroups nu rezista la o aterizare mai tare... pe cand Samba a dus doua plantari verticale si nu a necesitat decat relipirea ampenjului. La cum zbor eu prefer genul un pic mai greu, dar sa tina la tavaleala.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#36 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 22 July 2018 - 06:12 PM

Vezi postarearenatoa, la 22 July 2018 - 04:24 PM, a spus:

Da, si daca mai tii minte mi-am exprimat la vremea respectiva oroarea... :)

Chestia este ca toate astea pe la 400g, din cate vad din relatarile pe rcgroups nu rezista la o aterizare mai tare... pe cand Samba a dus doua plantari verticale si nu a necesitat decat relipirea ampenjului. La cum zbor eu prefer genul un pic mai greu, dar sa tina la tavaleala.


Renatoa, cand eu ziceam mai bine mai greu si mai solid sa tina la tavaleala nu erai de acord.Acuma cand vreau si eu mai usor te-ai schimbat.
BaftaCiao Sorin

0

#37 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 22 July 2018 - 07:40 PM

Vezi postareaSORIN CAIUS, la 22 July 2018 - 03:02 PM, a spus:

Dane,

mi-a scapat asta cu greutatea la Picares .Tre sa ma uit pe postarile tale dar parca imi amintesc ca tu ai facut varianta Langohr (magar) de vreo 2,5 mhttp://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/blush.gif
Oricum nu stiu , dar e posibil ca la Triple RES aeronaut sa scot aripi nude (adica in curu gol) la 2 m anvergura tot pe la 150 gr.

Da sa mai stdiez putin postarile tale.
Apropo ai reusit sa-l incerci in zbor?
Bafta
Ciao Sorin


In final este varianta de 2m. L-am zburat, dar nu m-a prins.
Este intr-o bucata. Mai mult, am lasat geamul deschis si vantul a zburat de doua ori aripa (montata) de pe suportul ei. Nu a patit nimic. Acum am legat-o de suport.



0

#38 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 July 2018 - 08:34 PM

Am facut o mica pauza strategica si nu am mai postat pe aici din doua motive:
- am lasat sa se stinga "natural" chestiile off-topic (cu toata consideratia fata de colegi, chestiile cu MadRES sau Dart sau alte chestii colaterale nu isi au locul aici)
- am mai lucrat putin la un nou program, unul care porneste de la definitia aripii asa cum e exportata de XFLR si scoate direct G-code pentru frezarea in XPS.
Modelarea 3D a aripii s-a stabilizat si asta e algoritmul final. Pe linga definitia clasica a aripii (la pozitia X ai coarda Y si coarda e data inapoi cu distanta Z profilul este cutare si ai unghiuld diedru cutare si washout cutare) mai am un set redus de parametri care imi spune ceva de genul "faci abstractie de cum incearca XFLR sa defineasca aripa, el incearca sa aproximeze o aripa eliptica, tu calculezi o aripa eliptica perfecta de anvergura si coarda centrala pe care ti le dau eu si cu distributia profilelor pe lungime data de proiectul ala XFLR cu balamalele la un anumit procent din coarda si cu torsiunea / washout calculate in jurul acelei balamale ca sa iasa in linie dreapta si fara diedru ca asta se rezolva din joinere" . Suna complicat ...dar nu foarte- foarte. Curbele spline nu mai intervin la calcul coarda si contur aripa (aici bag direct ecuatii ce descriu elipsa) ci doar la calculul profilelor intermediare. Setul de profile folosit de XFLR il convertesc la un model intern cu 500 de puncte (mai dese la BA) si calculez rapid (sub 1 secunda) 500 de functii spline ce descriu cum evolueaza cele 500 de puncte de pe profil in lungul corzii. Deci...daca vreau sa vad profilul la 31.45926 cm de la centru iau valorile celor 500 de functii spline dand ca parametru distanta aia de 31.45926, calculez cat e coarda la distanta aia si care e pozitia in spatiu a BA, calculez si cat e torsiunea / washout la pozitia aia si aplic rotirea in jurul balamalei si aia e, am calculat exact cum e taietura la pi*10 cm.
La modelul STL 3D aveam o colectie de maxim 400 de taieturi, de ajuns pentru aripa de 4m cu taieturi la fiecare 5 mm.La ultimele variante am indesit foarte mult taieturile pe ultimii mm ca sa pot face varful aripii corect.
La programul CNC nu mai folosesc colectia aia statica de taieturi, lucrez cu o singura taietura. Programul scoate doua fisiere cu G-code, unul pentru taierea "rough" si unul pentru cea de finalizare. Pentru fiecare tip de taiere dau niste parametri gen diametrul sculei, viteza de deplasare (feedrate), cu cat se taie peste cota "adevarata" (cata "carne" se pastreaza la taierea rough de exemplu) si care este avansul in lungul aripii (cu cat se suprapun trecerile succesive).
Algoritmul e foarte simplu:
- ne bazam pe faptul ca taiem cu viteza mare un material moale
- tai niste pozitive in care pun extradosul si intradosul pe aceeasi placa de polistiren extrudat XPS de 120x60x5 cm
- variatia pe lungimea aripii a profilului nu e foarte brusca
- stiu exact cu ce scule tai (de exmplu freza de 3 mm pentru roughing cu cap plat si de 1 mm daca se poate ball nose sau chiar plana, merge si 2 mm ball nose pentru finisare) deci stiu exact ce corectie trebuie sa fac la coordonate (de exmplu la freza de 3 mm plata intre BA si locul unde e profilul gros partea taietoare este muchia din dreapta deci fac o corectie stanga cu raza sculei, pe la "cocoasa" partea taietoare e aia plata deci nu fac corectie iar spre BF muchia taietoare devine aia din stanga deci fac corectie drepta cu raza sculei). Oricum nu prea conteaza ca la roughing tai cu cativa mm mai sus de cota iar la finisare daca am ball nose nu prea trebuie facuta corectie iar la freza plata de 1 mm corectia pe lateral e mica.
Programul face cam asa:
- ma pozitionez X0 Y0 Z o inaltime de "parcare" (sa zicem 50)
- intru cu freza pina la X0 Y0 Z "cota peste profilul real" (mai mare la roughing si 0 sau chiar negativa foarte mica la finalizare - asta e pozitivul si"minusul" de la pozitiv se transforma in "plus" la negativ care ar trebui sa dispara prin slefuire)
- fac o taiere laterala pentru zona plata a matritei din fata BA (inclusiv un canal de adunat rasina excedentara)
- fac taierea pe contur de extrados BA->BF cu corectie laterala in stanga intre BA si "cocoasa", fara corectie in zona cocoasei (25-35%) si dreapta inspre BF (corectia verticala va fi aia de "cota peste profilul real")
- iar o zona plata / canal de la BF extrados
- in continuare aceeasi chestie dar pentru intrados: zona plata/canal de la BF, profil BF->BA intrados, plata/canal de la BA
Am ajuns in capatul din dreapta al placii, avansez in lungul aripii cu cat am pus parametru ala de suprapunere pasi in fisier, calculez noul profil si repet aceeasi chestie dar spre stanga ca sa nu mai pierd vremea (deci intrados BF<-BA urmata de extrados BA<-BF.
Deci pozitivele de la un segment sunt unul linga altul, extrados BA->BF si intrados BF-> BA. 4 segmente, 4 placi de polistiren.
Frezam cu viteza maxima in spuma, turnam rasina cu filler, asteptam sa se intareasca, cu rasina negativ inca prinsa in pozitivul de polistiren trag o frezare de planeitate (ceea ce va deveni dosul matritei negative0 si o frezare de taiere ca sa despart cele doua jumatati.
Cu putin noroc matritele negativ brute pentru 4 segmente se pot obtine intr-un week-end. Chestia tine la polistiren la care pot sa fac taieturi pe lateral cu adancime destul de mare, la corian se schimba treaba si trebuie schimbata strategia de taiere. Dar la spuma e OK, nici nu trebuie motor de frezare puternic, merge si un brushless de 100-200W.
Programul pentru cod CNC e aproape gata (probabil maine il termin), motorul de frezare de 500W inca e pe drum (daca nu apare la timp e si varianta brushless), sper ca in luna august sa umplu garajul de fulgi de polistiren si sa obtin primele matrite.
Scopul final al acestor eforturi nu este neaparat realizarea unui proiect comercial (acolo sunt de acord ca trebuie matrita de aluminiu) ci realizarea unei tehnologii rapide de prototipare si productie serie mica (cum pare a fi "piata" din Romania). Targetul meu de pret e maxim 100 de euro per cele 2 matrite de segment adica vreo 500 de euro setul complet de matrite (aripi / stabilizatori / fuselaj).
Adica ceva ce se poate amortiza la 5 bucati.
Si dupa ce am pus tehnologia la punct voi pune programele la liber sa puteti face orice matrite de aripi si fuselaje si cozi. (Dupa ce fac primele matrite voi face un program de definire si creare fuselaj cu forme complexe ...cam in genul cum e definita aripa, descriu o colectie de sectiuni in lungul fuselajului cu forme gen cerc sau elipsa sau patrat cu colturi rotunjite si pilon sau intersectie sau decupare de aripa si pilon de stabilizatori si alte maruntisuri ... dar asta e cu bataie lunga)
Si ca sa nu ma bateti la cap sa va fac matritele ca nu aveti CNC-uri (si nici nu prea am timp) voi pune la vanzare si vreo 5 bucati de mini-CNC-uri de taiat spuma cu curse active de 90x30x10cm la un pret de sub 200 de euro bucata. Ceva nu foarte complicat de buget redus (tevi de 10 mm si 16 mm sprijinite, rulmenti liniari facuti cu rulmenti normali circulari ce ruleaza pe teava, transmisie cu suruburi trapezoidate T8 cu piulita cu arc anti-backlash, motoare NEMA 17, motor de frezare brushless de 100-150W, electronica cu Arduino uno/CNCShield, posibilitate de adaptare cap taiere laser, masa de fixare cu vacuum).. in principiu ruda mai de "buget" a ceea ce folosesc eu (tije sprijinite de 20 mm pe Y si 12 mm pe X si suruburi cu bile 1204). Dar pentru taiat spuma si facut matrite in tehnologia asta rapida un CNC de 200 de euro e de ajuns si destul de compact sa il poti folosi pe balcon (asta un cazul in care nu ai un garaj).
Mai pe romaneste in clar: nu va mai chinuiti sa faceti CNC-uri de taiat spuma cu fir cald ca la acelasi pret va dau eu un CNC "adevarat" de frezare sau daca nu va convine il faceti singur ca planurile vor fi la liber (mai greu cu realizatul ca ar trebui sa aveti deja un CNC si / sau imprimanta 3D).
Si daca nu vor exista doritori pentru CNC-urile astea va rog sa imi dati o lista de 5 cercuri de modelism (de preferat ce lucreaza cu copii) sa le fac o donatie.


0

#39 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 30 July 2018 - 02:10 PM

[quote name='SORIN CAIUS' timestamp='1532256130' post='911414']
Renatoa,
Sincer? nu ma tenteaza o aripa zburatoare, in plus e si cam grea comparativ cu alte RES.


Sigur daca fac un Triple RES de la Aeronaut nu iese peste 400-420 gr . Poate si mai jos asta daca sunt atent la ce si cum lipesc, la infoliere cu folie oralight usoara si la echipare, servo de 4-5 gr, HV preferabil si baterie 2 S 600-750mah fara UBEC poate, desi asta nu ar fi o greutate de bagat in seama.

Am mai studiat putin varianta RES de la Aeronaut si am vazut ca producatorul declara 520 gr. .Desi la Speed greutatea pe care am avut-o eu nu ar justifica 520 gr cu folie usoara construit clasic aripile si doar un minim de modificare la fuselaj
Deci ma gandesc ca nu prea se poate scoate la 400 gr mai ales ca la fuselaj la partea din spate unde e decupat pentru asezarea ampenajului trebuie modificat ca altfel acolo se rupe Oricum mai trebuie bagate 4 baghete de pin de 3x3 sau de balsa de 5x5 pentru intarire din spatele aripii pana la capat .Nu vad de unde s-ar mai putea usura decat eventual ceva gauri in partea de placaj a fuselajului .Eventual cupola (cabina care are lateralele din placaj s-ar putea face doar din balsa ca e suficient oricum nu tine nimic.Sa lasi ampenajele neplacate dar totusi demontabile poate ar ajuta ceva.
Ma gandesc serios sa abandonez ideea RES Aeronaut .
Ar ramane varianta Mad Res daca vreau un model usor, sau eventual alte variante-
http://www.rc-fliege...n_flyer_de.pdf.
Am mai gasit mai multe variante majoritatea pe la 450gr se pare ca totusi, cu unele exceptii, cam pe aici se invarte greutatea normala a unui RES

O sa mai caut si alte variante

Sorin
0

#40 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 30 July 2018 - 02:17 PM

Exista un topic dedicat de RES lemn 2m, o sa il rugam pe stefan sa mute acolo postarile astea care nu au legatura cu un "planor de top" :p si continuam acolo...

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 30 July 2018 - 02:17 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#41 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 01 August 2018 - 12:12 PM

Am terminat programul pentru facut fisiere CNC - cel putin partea pentru matrite pozitive taiate in polistiren extrudat.
Se pot face aripi din 1, 2 3 sau 4 segmente (si stabilizatoare - sunt cazuri particulare pentru aripi de 1 si 2 segment dar din care se foloseste doar o matrita).
Programul face fisierele pentru 4 faze / scule diferite:
- frezare grosiera ("roughing")
- frezare de finisare
- planeizare dos matrite negative (din rasina) turnate in pozitivul de extrudat
- gauri de centrare pentru pozitionarea corecta a matritelor
Fiecare faza / scula are parametri specifici intr-un fisier de configurare.
Azi / maine completez programul pentru frezare negative direct in corian / plexiglas / MDF (e acelasi algoritm, pun doar un parametru si se schimba sensul / semnul coordonatei Z) si pentru frezaere miez (e acelasi program de frezare pozitive doar ca nu se mai frezeaza spatiul si santurile de degajare exces de rasina de la bordurile de atac si fuga...eventual cu un mic parametru pentru compensare grosime material compozit la suprafata).
Am primit mail ca motorul de frezare a ajuns in europa, cu ceva noroc saptamina viitoare va fi montat pe CNC.
Dupa ce voi taia primele matrite daca totul e OK programul va fi disponibil (sursa si executabil)aici pe forum ca sa puteti face matrite pentru orice fel de aripa.
0

#42 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 02 August 2018 - 09:40 PM

Ceva "quality time" petrecut in datacenter in Germania saptamina asta si am mai facut doua modificari importante (imbunatatiri):
- am marit numarul de segmente de aripa la 5 ...pentru cei ce se intreaba la ce e buna chestia asta ii rog sa arunce o privire la modelul Plus /5, putin diferit de modelul Plus (Plus are central de 77 cm si urechi de 1440 parca, la Plus /5 urechile se desfac si ele in 2 bucati si practic aripa are 5 segmente in jur de 750-770 mm). Cam asta e planul : se poate face un planor de 4 m similar Plus care se descompune in 5 segmente de aripa de 80 cm si doua bucati de fuselaj de 80 cm sau pe acolo....
- am mai bagat 4 parametri pentru cele 3 tipuri de segmente (central / median / varf) si acum pot face si profilul ferestrei de servo ("adancitura" in matrita pozitiva si "excrescenta" in matricea negativa). Cei 4 parametri pentru fiecare tip de aripa sunt cele 2 distante ce determina pozitia ferestrei in lungul aripii ("lungimea" ferestrei) si cele 2 procente din coarda intre care apare ferestra ("latimea" ferestrei). Ar mai putea fi un parametru suplimentar ("adancimea") dar daca nu il dau explicat va fi ceva gen 0.5 mm.
Cu programul stau bine, cu timpul liber stau mai prost, sunt cam pe drumuri in urmatoarele doua saptamani asa ca frezare in spuma doar in ultima decada din august daca am noroc sa mai stau pe acasa.
Daca stau prea mult pe drumuri poate ma apuc sa scriu programul pentru fuselaj (descrierea geometriei prin niste parametri si iesire STL si G-code pentru variate F3J/F5J si X-tail/V-tail)
0

#43 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 August 2018 - 05:42 PM

O pauza vineri in aeroportul din Frankfurt si o duminica prea calda si am inregistrat progrese notabile la programul de fuselaje.
Am terminat partea de calcul pentru forma bruta a fuselajului ...arata ca in imaginea atasata.
Intr-un fisier de configurare se dau ca parametri:
- lungimea celor doua bucati de fuselaj
- diametrul firewall-ului
- diametrul cozii la capat (nu ma mai complic sa fac doua fuselaje diferite pentru ampenaje in + si in V, va fi un singur tip de fuselaj si ampenajele interschimbabile se vor monta cu niste adaptoare)
- inaltimea maxima a fuselajului
- latimea maxima a fuselajului
- inaltimea la imbinarea intre segmente
- latimea la imbinarea intre segmente
Vor mai fi cativa parametri dar pe care inca nu i-am "procesat"
- pozitia si forma canopiei
- profilul, distanta fata de firewall, inaltimea, coarda si unghiul profilului aripii precum si operatiunea booleana (daca se face o "diferenta" cu corpul fuselajului pentru a realiza un "pat" pentru aripile in 3 segmente sau o "adaugare" pe o latime data pentru aripile din 2 sau 4 segmente).
Calculul formei brute a fuselajului se fac cu functii spline pentru "inaltimea sectiunii" / "latimea sectiunii" / "deplasarea sectiunii in sus" (ce determina curbura, firewall si coada au centrul pe axa z=0).Sectiunile verticale in fuselaj sunt elipse.
Am atasat si un model 3D brut (cu 40 de sectiuni pe lungime in loc de 400 si cu 20 de puncte pe sectiunea eliptica in loc de 200... probabil modelul final va avea 400 de puncte ca sa pot calcula precis intersectia cu aripa). Ca de obicei ...salvati fisierul STL si stergeti extensia TXT.

Fisiere atasate


0

#44 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 August 2018 - 11:51 PM

Am lucrat putin la partea de adaugare / scoatere profil aripa din fuselaj si rezultatele sunt acceptabile (pentru partea de fisier STL...pentru CNC vor fi mult mai bune).
Deocamdata la mdelul 3D STL sunt limitat de numarul de felii in lungime (din 10 in 10 mm in afara zonei unde se intersecteaza cu aripa si la fiecare 1 mm pe portiunea aripii) si de numarul de puncte pe conturul unei sectiuni (400 ...suficiente pentru fuselajul fara aripa dar cam grosier in zona cu aripa). Dar nu e o problema majora, la partea de CNC nu lucrez cu toate punctele in memorie (static) ci fac calculul cu cate puncte vreau pe contur si sectiunile le fac cat de des vreau (dinamic).
Modelul asta STL era mai mult sa vad daca algoritmul de calcul operatiune booleana (diferenta / adaugare) intre fuselaj si aripa era corect (si este).
Atasat cateva imagini cu ce poate face programul. Nu poate trata inca o configuratie de tip pilon ...nu cred ca imi bat capul sa tratez si cazul asta.
Majoritatea fuselajelor de la CLM-Pro au pilon, fuselajele de la NAN si DSComposites au diferenta cu aripa sus, Volo si Viator au "aripioare" amplasate la mijlocsau in partea de sus.
Aripa are profilul intr-un fisier dat si parametrii de amplasare si scalare (inclusiv grosimea) in fisierul de configurare.
La cat de rapid merge programarea la fuselaj cred ca pina la sfarsitul saptaminii va fi gata si partea de CNC / G-code.
Motorul de frezare inca nu a sosit ....asa ca fulgi de polistiren ceva mai incolo.

Fisiere atasate


0

#45 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 07 August 2018 - 12:01 PM

Pentru cei care vor sa se implice in proiect chiar si cu un rol minor de review.
Am pus o varianta a programului (fara generare de cod CNC, doar model 3D STL) sa puteti experimenta diverse forme de fuselaj.
Modificati dupa dorinta fisierul fuse2cnc.cfg la urmatorii parametri


SEGMENTP 600 => "segment pod" ...lungimea primului segment
SEGMENTB 1000 => "segment boom" ...segmentul cu coada
FIREWALL 40 => diametru firewall
POSMAXHW 300 => "position maximum H & W" distanta fata de firewall unde se obtine inaltimea si latimea maxima
FUSEMAXW 55 => "fuselage maximum width" latime maxima fuselaj
FUSEMAXH 54 => "fuselage maximum heigth" inaltime maxima fuselaj
SEGMENTH 40 => " segment height" inaltimea imbinarii intre segmente
SEGMENTW 40 => "segment width" latimea imbinarii intre segmente
TAILDIAM 10 => "tail diameter" diametrul boom-ului la coada
OVERLAP 50 => "overlap" lungimea bucatii de imbinare intre cele 2 segmente
CURVEPAR1 10 => "curve parameter 1" vezi explicatii mai jos
CURVEPAR2 20 => la fel
CURVEPAR3 15 => la fel
CANOPYD1 150 => parametru pentru canopie - nefolosit acum
CANOPYD2 250 => => parametru pentru canopie - nefolosit acum
WINGCHORD 250 => "wing chord" coarda aripii la centru
WINGWIDTH 60 => "wing width" latime aripa, relevat in contiguratiile cu sectiune aripa "aditionata" pentru 2 sau 4 segmente
WINGPOSH 11.75 => "wing position height" inaltimea unde se monteaza aripa
WINGPOSL 300 => "wing position length" distanta fata de firewall unde se monteaza aripa
WINGANGLE -1 => "wing angle" unghiul aripii...folosit pentru rotirea profilului aripii pentru un unghi corect intre aripa si stabilizator
WINGSLIM 0.9 => "wing slim factor" factor de subtiere / ingrosare a profilului de baza din profile.dat
WINGOPER 0 => "wing operation" 0 nu face nimic, -1 face "diferenta", 1 face "adaugare"
COMPWALL 0.5 => "composite wall" grosime compozit, va fi fiolosit pentru calculul imbinarii intre segmente


Salvati fisierul si rulati programul din nou.

Cei 3 parametri de definire a curburii determina forma arcuita a fuselajului. Corpul este facut cu curbe spline definite in 5 puncte:
- firewall (punctul 1) si coada (punctul 5) sunt fixe (pe 0)
- punctul 2 de control este in zona in care inaltimea si latimea fuselajului sunt maxime
- punctul 3 e la imbinarea intre segmente
- punctul 4 e la jumatatea boom-ului (la segmentb/2 fata de coada).
Astea sunt cele 5 puncte de control si se calculeaza niste curb spline pentru
- latime profil (variaza inte firewall => fusemaxw => segmentw => (segmentw+taildiam)/2 => taildiam
- inaltime profil (variaza intre firewall => fusemaxh => segmenth => (segmenth+taildiam)/2 => taildiam
Sectiunile prin fuselaj sunt elipse (sau cercuri) cu diametrele calculate de cele 2 curbe spline.
Arcuirea e data de curba spline (cu capetele pe 2 puncte fixate in 0) definita de cei 3 parametri. Astia reprezinta cu cat se abate sectiunea respectiva (cu + in sus si cu - in jos) fata de o axa dreapta ce trece prin centru firewall si coada.
Daca asta 3 parametri sunt 0 fuselajul este drept (ca o bata de baseball mai aerodinamica).
Primul parametru este abaterea in zona latime/inaltime maxima, al doilea la imbinare, al treilea la jumatatea boom-ului.
fiserele STL se pot vizualiza usor cu urmatorul program:
https://papas-best.com/stlviewer_en

Va rog sa imi trimteti fiserele de configurare pentru fuselaje interesante (ce pot fi folosite ca fuselaj de productie .. fuselaje distorsionate cu valori mari pentru parametrii de curbura nu fac parte din aceasta categorie).

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 07 August 2018 - 12:02 PM

0

#46 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 19 August 2018 - 02:54 PM

A sosit in final motorul de frezare de 500W, acum o saptamina au sosit si driverele pentru motoarele pas cu pas, in sfarsit am toate piesele si am inceput montarea CNC-ului in garaj (mai bine zis in beciul de sub garaj).
Am mai "mesterit" putin la program sa imi faca o estimare a greutatii totale. Am mai bagat 4 parametri in fisierul de configurare:
- greutatea specifica a tesaturii (gr/mp)
- un factor de calcul pentru greutatea compozitului (2.2 x greutatea tesaturii pentry carbon, 2.4 x greutatea pentru kevlar, 2.35 x greutatea pentru kevlar cu disser carbon ..nu sunt valori fixe ci se pot pune valorile estimate cu calculatorul de la www.r-g.de)
- densitatea spumei (cam in jur de 35 kg/mc)
- o valoare "deadweight" (o estimare a greutatii motor + con + pale +ESC + receptor + baterie + servo + cabluri + conectori + suruburi + bowden). Sa zicem 100 motor + pale, 100 servo, 100 baterie, 100 "diverse".
400 g e o valoare buna de pornire, cred ca valoarea poate varia cam intre 350 si 450 de grame. Poti avea servo e 10 grame sau de 25 grame, poti avea ESC de 20 grame sau de 60 grame.
Programul calculeaza volumul si suprafata aripii (si aspect ratio) si estimeaza greutatea (greuate spuma + compozit + lonjeron).
Se estimeaza apoi greutatea ampenajelor (deriva cu 6% din suprafata aripii, profundorul cu 11%) si a fuselajului (anvegura in cm / 2 - 20 ...se cam potriveste pentru fuselajele pe care le am).
In fine, se estimeaza greutatea gata de zbor si incarcarea alara (2 valori, considerand numai suprafata aripii sau luand in calcul inclusiv profundorul conform regulilor FAI).
Pentru un kevlar cu disser carbon de 98 gr/mp, spuma de 35 kg/m3 si greutate suplimentara de 400 grame rezultatul e urmatorul:
Wingspan 3840mm Root chord 248 mm Aspect Ratio 20.053 Wing surface 73.532 dm2 Total surface 1.511 mp Volume 7405.839 cm3
Estimated wing weight 708.408 grams
Estimated fin weight 27.772 grams
Estimated elevator weight 42.582 grams
Estimated fuselage weight 172.000 grams
Estimated AUW 1350.762 grams
Estimated wing load 16.549 - 18.370 gr/dm2
Fara sa o aduc din condei am picat exact pe greutatea pentru care a fost proiectata aripa de catre Geral Taylor (1350-1360 grame) - si asta cu unul dintre cele mai grele materale. Singurele greutati estimate care par ciudate sunt alea de la ampenaje...darau fost calculate cu tesatura grea.
Daca se iau materiale ceva mai bune (cu carbon de 68 gr/mp de exemplu) si se mai poate scadea 100 grame:
Estimated wing weight 617.733 grams
Estimated fin weight 22.332 grams
Estimated elevator weight 32.608 grams
Estimated fuselage weight 172.000 grams
Estimated AUW 1244.673 grams
Estimated wing load 15.249 - 16.927 gr/dm2
Si in fne daca luam un CW40 si un factor de 2.5 (intra ceva mai multa rasina) se obtine greutatea unui Ultima (care este de fapt mpdelul scalat la 4 m):
Estimated wing weight 533.104 grams
Estimated fin weight 17.254 grams
Estimated elevator weight 23.299 grams
Estimated fuselage weight 172.000 grams
Estimated AUW 1145.656 grams
Estimated wing load 14.036 - 15.580 gr/dm2
Cand voi ajunge in etapa de rerealizat aripa cred ca voi folosi tesatura la kilogram (de 68-93 gr/mp, 50-100 cm lungime, latime 100-150 cm, cu ceva gauri) si probabil greutatea va fi in intervalul 1250-1350 grame. La 200 de euro kilogramul ar trebui sa contina 10-15 mp, sa zicem ca doar 50% sunt utilizabili si tot ar trebui sa fie de ajuns pentru 3 planoare.
0

#47 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 October 2018 - 03:16 PM

Am mai lucrat putin la programul de fuselaje: am adaugat si suporturi de aripa tip pilon. Acun programul trateaza 3 cazuri de aripi: aripi cu montaj median ("aripioare" laterale - ca la Viator sau Volo), aripi cu profilul "scos" din fuselaj (Xplorer, Shadow, Ultima) si aripi montate pe pilon (Ultima2).
Pilonul are un profil aerodinamic, calculat din profilul aripii (grosimea laterala a pilonului este dublul grosimii aripii in pozitia respectiva) iar pe verticala inaltimea pilonului este calculata sa corespunda profilului aripii.
Urmeaza sa mai adaug la fisierul de configurarea cativa paramteri care sa descrie pozitia si dimensiunile pilonului pentru profundor si a celui pentru deriva si cateva linii de program care sa trateze calculul suportilor pentru ampenaje (nu e foarte complicat, poate il fac chiar azi sau saptamina asta).

Fisiere atasate


0

#48 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 October 2018 - 05:13 PM

Cam asa arata zona de suport de ampenaje; nu e perfecta dar pentru o prima incercare merge. Doar un singur pilon deocamdata, profundorul si deriva sunt puse unul peste altul (ca la Xplorer si Viator) si nu decalat (ca la Ultima).
Si cam asa arata fuselajul pentru Altius de 3.6 m: lungime 1700 mm, latime 40 mm, inaltime 60 mm, firewall de 30 mm, la imbinarea intre segmente sectiune ovala de 30x40 mm. Toate valorile astea se pot modifica foarte usor.

Varianta asta de program cu iesire catre fisier STL e aproape gata (probabil voi mai lucra putin la forma pilonului pentru ampenaje), in curand ma apuc de partea de program pentru iesire G-code (pentru matrite). La varianta asta cand calculez suprafata voi face ajustari pentru :
- fuselaj din 2 bucati
- canopie
- gaura pentru joiner central (sectiune dreptunghi sau patrat)
- gauri pentru pini de pozitionare
- gaura pentru conectori de servo (mufa MPX cu 6 pini sau mufa Dean cu 4 pini)

Fisiere atasate


0

#49 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 October 2018 - 07:20 PM

Un decupaj de canopie cam grosier (am pus grosimea materialului 2.5 mm pentru o vizualizare mai buna) si cam patratos (urmeaza sa ii rotunjesc colturile).

Fisiere atasate


0

#50 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 10 October 2018 - 07:24 PM

Ender 67,
Fa niste racordari la pilon, la profilele laterale de pe fuselaj si la pilonul pentru ampenaje.Tehnic sunt mai usor de realizat fuselajele daca au racordari si sunt si mai rezistente in portiunile respective daca sunt curbe .
BaftaCiao Sorin

0

#51 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 October 2018 - 07:52 PM

Ma gandeam si eu sa fac racorduri ...nu stiam daca sa le fac "prin program" (cu niste calcule suplimentare) sau "fizic" (dupa ce se obtine matrita negativa din rasina se ia matrita si se frezeaza/ slefuiesc muchiile respective).
Cam complicat sa fac calcule de racorduri, inca nu imi vine in minte nici un algoritm simplu pentru racorduri curbe cu exceptia unor curbe spline. Dupa ce termin cu decuparea canopiei incerc saptamina asta si ceva racorduri.
0

#52 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 10 October 2018 - 08:02 PM

Auziti, stimati sculeri-matriteri... nu credeti ca la AD2018 a devenit mai productiv, ieftin, eficient, cum vreti voi, sa produci un pod de fuselaj prin 3D print decat prin tehnicile arhaice cu rasinoase vacuumate ?
Cine are nostalgii si neincredere nu il opreste nimeni sa dea un strat de fibra extra peste ABS.
Intreb si eu dupa ce am vazut in we un Spitfire de 7kg integral 3D printat, de nu mi-a venit sa cred ca filamentu va tine o aterizare cu hopurile alea...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#53 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 October 2018 - 08:41 PM

Vezi postarearenatoa, la 10 October 2018 - 08:02 PM, a spus:

Auziti, stimati sculeri-matriteri... nu credeti ca la AD2018 a devenit mai productiv, ieftin, eficient, cum vreti voi, sa produci un pod de fuselaj prin 3D print decat prin tehnicile arhaice cu rasinoase vacuumate ?
Cine are nostalgii si neincredere nu il opreste nimeni sa dea un strat de fibra extra peste ABS.
Intreb si eu dupa ce am vazut in we un Spitfire de 7kg integral 3D printat, de nu mi-a venit sa cred ca filamentu va tine o aterizare cu hopurile alea...


Ba da ... de ce crezi ca stau atat sa bibilesc modelul 3D in format STL ?!?!? Partea proasta e ca imprimantele 3D uzuale au o cursa pe verticala de 18-20 cm ... sa tiparesti un fuselaj de 180-200 cm mai greu, trebuie facut pe bucati. Cine se incumeta sa ia la mana modelul asta de fuselaj si sa il imparta pe felii si in fiecare felie sa puna niste elemente de legatura (de exemplu niste tevi prin care sa treaca tije subtiri de carbon) e liber sa o faca.
Modele 3D de fuselaje am si eu o gramada, ma chinui sa fac programul asta ca sa se poata realiza orice tip de fuselaj pentru F5J (si voi face si o varianta pentru F3J, ii bag o ogiva in fata) cu geometria determinata doar de niste parametri (si un fisier de profil).
Eu folosesc modelul 3D in STL doar pentru vizualizare, pe mine personal ma intereseaza ca format de iesire G-code pentru frezare matrita de fuselaj din 2 bucati (si de asta inca nu m-am apucat). Fuselaje pentru prototip(uri) am o gramada, vreau sa fac "programul de aripi" + "programul de fuselaj" + "programul de ampenaje" ca sa fie un pachet complet. Asta si in ideea de productie de serie mica (si pentru alte modele cu alta geometrie).
Am mai bibilit la canopie, am mai bagat niste sinusuri si niste radicali pe acolo si rezultatul e interesant.
Deocamdata atat seara asta ca maine dimineata la 6 am avion.

Fisiere atasate


0

#54 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 14 October 2018 - 12:11 AM

Am cam terminat partea de iesire STL (fara racorduri, nu cred ca merita, voi face racorduri "fizice" in matrita si intarire cu roving de carbon).
Piloni pentru ampenajele horizontal si vertical. "Codita" de la cel orizontal se poate taia pentru a face loc conectorului parghiei de control.
Pilonii sunt definiti cu 3 parametri:
- HTAILPOSL sau VTAILPOSL - pozitia pe lungime unde incepe pilonul (masurat de la coada)
- HTAILPOSH sau VTAILPOSH - inaltimea pilonului (cota 0 e centrul firewall-ului si a cozii)
- HTAILCHORD sau VTAILCHORD - coarda (lungimea) pilonului (pilonul pentru deriva poate fi si partial).
Latimea canopiei poate fi selectata: ingusta - medie - lata (cea mai potrivita este cea medie).
Gata, nu va mai plictisesc cu fuselajul ca oricum asta va fi pe ultimul loc la realizare practica.
Mai am ceva idei pentru ampenajl in V ...e un caz particular de pilon (sau aripioare laterale) rotit cu un anumit unghi.
Printre picaturi in mini-concediul de saptamina viitoare sper sa scriu codul pentru V-tail si sa incep sa scriu si codul pentru CNC (G-code).
Acum un set complet de parametri are 30 de linii:

SEGMENTP 900
SEGMENTB 900
FIREWALL 30
POSMAXHW 150
FUSEMAXW 40
FUSEMAXH 50
SEGMENTH 41
SEGMENTW 30
TAILDIAM 15
OVERLAP 100
CURVEPAR1 5
CURVEPAR2 15
CURVEPAR3 10
CANOPYPOS1 100
CANOPYPOS2 300
CANOPYTYPE 2
WINGCHORD 250
WINGWIDTH 45
WINGPOSH 20
WINGPOSL 350
WINGANGLE 2
WINGSLIM 0.9
WINGTYPE 1
HTAILCHORD 125
HTAILPOSL 225
HTAILPOSH 10
VTAILCHORD 150
VTAILPOSL 75
VTAILPOSH 5
COMPWALL 1

Fisiere atasate


0

#55 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 October 2018 - 02:28 AM

Ampenaj in V .... unghiul se poate modifica cu un parametru.

Fisiere atasate

  • Fisier atasat  vtail.png (29.67K)
    Number of downloads: 12

0

#56 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 15 October 2018 - 09:46 AM

Vezi postareaender67, la 15 October 2018 - 02:28 AM, a spus:

Ampenaj in V .... unghiul se poate modifica cu un parametru.


Ce înseamnă modificare cu un parametru ?

Clasic are 110 grade. Am întâlnit și cu unghiuri mai mici și mai mare. La planorul meu l-am făcut de 120 grade cu suprafață portantă mărită. Stă foarte bine în termică la raze mici de viraj, iar folosirea direcției nu-mi influențează nici picatul, nici cabratul. Pe capete am pus winglet mic tot la 120.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#57 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 October 2018 - 10:34 AM

VTAILCHORD 120 => coarda
VTAILPOSL 100 => incepe la 100 mm fata de capat
VTAILPOSH 0 => pozitia verticala (0 e centrul firewall-ului si al sectiunii din capat)
VTAILSIZE 100 => cat se modeleleaza din pilon
VTAILANGLE 110 => unghiul!!! (Trotter e singurul model cu ampenaj in V pe care il am si acolo e 109 grade parca).
Fara complicatii inutile cu definire profil pentru stabilizatori, iau profilul definit pentru aripa si il simetrizez (il fac cu camber 0). Probabil are o grosime de 7-8%, bun pentru ampenajele orizontale si in V, se poate "subtia" sau "ingrosa" (pentru deriva) cu un parametru. Nu ma mai complic cu HT8 sau HT12 al lui Mark Drela, folosesc un profil Gerald Taylor si il simetrizez.
Am lasat unghiul ca parametru ca poate fi folosit modelul si pentru niste aripioare gen "canard" sau semistabilizatoare orizontale actionate independent.
Stabilizatoarele au un "unghi de rotire" 0 (adica sunt orizontale / verticale), "unghiul de decalaj" (sau unghiu de diferenta intre aripa si stabilizatori) este definit la aripa.
Deci: 3 tipuri de aripi (montate median, montate pe fuselaj scobit si pe pilon), 3 tipuri de ampenaje (combinat vertical si orizontal, decalate si in V).

Incepe sa arate a model de fuselaj utiizabil, singura chestie "neortodoxa" e ca pilonul de aripa nu e oval ci are o sectiune aerodinamica (de fapt si Ultima 2 are la fel) si sustine aripa complet de la BA la BF.
Probabil ma mai distrez zilele astea cu modelarea unui varf rotunjit (sa poata fi folosit si pentru fuselaje F3J) eventual ceva optimizare de algoritmi si dupa aia trec la generare G-code.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 15 October 2018 - 10:38 AM

0

#58 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 15 October 2018 - 02:15 PM

Ender 67,
Sfatul meu e sa faci racordarile in desen ca sa iti iasa matrita cu racordarile facute , sa frezezi ulterior in matrita e tiganie,.Daca nu faci racordarile e greu sa se muleze fibra in fuselaj pe langa faptul ca acolo rezistenta nu va fi ok.
Tu fa cum vrei dar eu ti-am spus cum trebuie sa fie o matrita.
Bafta Ciao Sorin

0

#59 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 October 2018 - 06:27 PM

Nu prea ma intereseaza sa fac racordari la modelul asta 3D pentru ca asta e folosit (cel putin pentru mine) doar pentru vizulalizare. Modelul 3D e facut cu "felii" de grosime variabila, in unele zone (de exemplu la bot) distantate la 12.5 mm, in alte zone (la curbura canopiei sau intre pilonii stabilizatoarelor) din mm in mm, in unele zone neinteresante (de emplu pe boom ...sau coada, portiunea dreapta) la distanta mai mare (la cativa cm) iar in zonele de aripi si stabilizatori mult mai dese (pentru aripa folosesc 250 de puncte si pentru stabilizatori din 2 in 2 adica 125 puncte, punctele mult mai dese la bordul de atac). Pe conturul circular folosesc 720 de puncte in modelul asta (360 de puncte pe jumatate, fac calculele numai pe partea dreapta si stanga o fac prin oglindire).
Nu are sens sa fac racord aici ca nu folosesc datele calculate pentru modelul 3D ca sunt complet irelevante...la CNC am nevoie de "felii" de grosime constanta, mai subtiri si mai dese(egale cu pasul de prelucrare). Deci ce se vizualizeaza si ce se va freza sunt chestii similare dar nu identice (pentru ca se obtin prin acelasi formule matematice de modelare) dar nu folosesc valorile calculate pentru modelul 3D (si pastrate intr-un spatiu de memorie pentru tot fuselajul) ci punctele de pe contur sunt generate conform unor formule matematice la fiecare "felie" / "pas".
Asta nu inseamna ca nu voi face racorduri...dimpotriva. Numai ca nu are rost sa calculez zeci-sute-mii de puncte intermediare (si cu rezultate dubioase) cand am o solutie foarte eleganta direct in G-code - miscarile in arc de cerc facute cu G2 si G3. Stiind unde sunt muchiile ascutite (ca le calculez cu precizie - de exemplu intersectia fuselajului cu aripa stiu ca va fi la pozitia 243 din 360, adica la 243 se face saltul de la forma de elipsa la peretele ala lateral al aripii) ... stiind chestia asta (unde intervine ruptura) pot sa bag in program ca de la pozitia 233 de exemplu (cu 10 pasi inainte) sa ma deplasez cu un arc de cerc spre pozitia peretelui aripii fiolosind un G2 . Cam asta e toata smecheria (si la modelare si la frezare), ma "deplasez" pe un contur eliptic si cand se indeplinesc anumite conditii (canopie / aripa / stabilizator) "sar" de a profilul eliptic la anumite pozitii precalculate fie pe axa x fie pe axa z (axa y fiind in lungul fuselajului).
Mai e o "smecherie" pe care am folosit-o in program. Dupa cu spuneam eu calculez doar jumatate de puncte (sa zicem cele din dreapta). Cand scriu modelul 3D al fuselajului orice suprafata pe care o scriu "normal" va fi scrisa si "in oglinda" ...asa se obtine modelul complet. Programul face si cele doua jumatati (stanga si dreapta) ce pot fi folosite pentru frezarea celor doua matrite si le scrie "culcat" (adica "tai"exact pe mijloc si pun partea plana la orizontala, rotite cu + sau - 90 de grade). Bineinteles ca nu ma apuc sa calculez ca nebunul mii de puncte rotite cand ele sunt deja "calculate". Modelul are valori pentru X pozitve si pentru Z pozitive si negative. Cand rotesti 90 de grade (fie stanga sau dreapta) valorile X devin valori Z (toate pozitive), valorile lui Z devin valori pe X (pastrand semnul pentru jumatatea din stanga si cu semn schimbat pentru jumatatea din dreapta). Cam asta e "smecheria", valorile [X,Z] din modelul calculat se transoforma in [Z,X] pentru semimatrita stanga si in [-Z,X] pentru semimatrita dreapta (si frezarea o fac pentru acelelasi valori Y, am terminat de frezat un contur pentru un Y trec la urmatorul Y ...modificat cu pasul de frezare),
Si cum spuneam...asta e pura TEORIE deocamdata ca fuselaje pentru cateva bucati de prototip am.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 15 October 2018 - 06:32 PM

0

#60 Userul este online   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 October 2018 - 06:50 PM

Programul e destul de compact, sub 400 de linii. Dupa ce il mai periez putin il voi posta aici, pe rcgroups si voi trimite si un articol la RC Soaring Digest. Asta va fi varianta simpla de generat STL disponibila pentru tot poporul. Se pot lua cele 2 jumatati si sa se frezeze matritele (asa brut sau cu ceva modificari).
Varianta PRO (cea care va genera direct G-code pentru frezarea matritelor ... inclusiv racorduri) nu va fi disponibila public (va fi pentru uz personal si pentru cei ce se vor implica in constructia planoarelor, daca vor fi cereri vor fi si versiuni contra cost pentru uz comercial). Asta va fi si "politica" pentru programul de aripi, va fi o versiune publica si una comerciala sau cu acces restrans (deocamdata).

Fisiere atasate


0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro