Modelism - RHC Forum: Specificare parametrii miscare stepper - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Specificare parametrii miscare stepper Chestie teoretica si fara o utilitate directa!

#1 Useril este offline   ThePuiu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 107
  • Inregistrat: 14-October 16
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 29 April 2018 - 09:22 PM

Salutare! Mi-a trecut prin cap o chestie pe care as vrea sa o fac dar inca nu prea stiu de unde sa o apuc... Este vorba de o jucarie, ca un brat de robot care trebuie sa poata face o miscare dintr-un punct P1(x1,y1,z1) intr-un punct P2(x2,y2,z2) cu o acceleratie si o viteza specificata. Pentru usurinta intelegerii, imaginati-va doua roti dintate in plan intre care este o curea dintata. Una dintre roti este antrenata de un MPP, iar pe cureaua dintata este un reprer fix. Si acum dilema mea: Daca vreau sa invat masina sa faca ceea ce vreau eu sa faca am (cred) 2 posibilitati:
1) sa folosesc un MPP simplu controlat de un controler si un punct de "home". Prin soft, dupa aducerea in "home" sa ii spun exact citi pasi sa faca si cu ce frecveta
2) sa folosesc un MPP cu encoder in coada si dupa apasarea unui buton de "record" sa misc cu mana reperul iar masina sa memoreze parametrii miscarii.

daca exista si o alta metoda, va rog sa imi spuneti!
Ce ma intereseaza: daca ar trebui sa faceti asa ceva, ce metoda ati folosi? Repet, este vorba de o jucarie, dar as vrea ca miscarea sa fie "cat mai conforma" cu ceea ce i se "preda" masinii, iar poate cel mai important aspect ar fi ca metoda de "predare" sa fie cit mai simpla. Sint multe probleme care sint convins ca imi scapa din vedere, deci va rog abordati problema atat din punct de vedere teoretic cat si al realizarii practice intr-un atelier de amator relativ avansat.
In final, imi propun sa realizez practic jucaria atat softul cat si mecanica, evident, incercand sa pastrez costurile cat mai scazute si utilizand cat mai multe componente ce pot fi cumparate (axe, rulmenti, fulii, etc)

Multumesc pt orice idee!
0

#2 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 02 May 2018 - 12:21 AM

Buna seara. Am citit de vreo 2 ori mesajul sa vad daca inteleg exact ce doresti sa construiesti. Nu-s sigur ca am priceput, dar am timp destul. Practic doresti sa realizezi un brat robotic dar spui de doua roti de curea si o translatie a unui element mobil, solidar cu cureaua. Zici de P1 si P2 si dai coordonatele in spatiu. Alege sistemul de axe potrivit si o sa ai P1 (x1) si P2 (x2). Ca y si z pot ramane neschimbate. Bratul robotic este putin mai complex si uneori are cate 2-3 grade de mobilitate. Ba mai mult, bratul robotic de regula se confunda cu robotul intreg. Nu-i problema, ne lamurim mai tarziu.
Eu zic ca as merge pe prima varianta, fiind mai simpla din punctul meu de vedere. N-am probat niciodata nici macar din curiozitate daca poti avea o lege de miscare pe acea directie mai complexa si sa se poata respecta corect. Softurile de CNC-uri merg de regula cu aceeasi accelaratie la pornire si la franare, setabila dupa dorinta. Adica si dupa cat poate mecanica. La fel e si cu viteza. Nu stiu cum faci sa setezi acceleratie diferita de deceleratie, ca valoare. Teoretic poti face orice, dar nu stiu softul care s-o faca simplu.


Daca vrei sa construiest o structura adevarata, cu cateva grade de mobilitate si tot atatea motoare, atunci vezi de problema cinematica inversa... Parca existau niste programe care se ocupau de asta, daca iti place sa lucrezi cu matrice. Este destul de simplu sa mergi in cazul asta pe varianta 2, cu invatatul traiectoriei. Daca reusesti, e mai simplu decat sa scrii programul pentru structura ta. Pe de alta parte, daca nu te intereseaza neaparat traiectoria intre cele doua puncte, pentru orice CNC este o simpla linie de cod G (G00 sau G01). Le gasesti prin tutoriale, nu ai nimic de facut decat sa rulezi un soft care se ocupa singur de motoare. Multi dintre noi folosim Mach3, dar sunt si altele.


Ca sa revin la subiect, construiesti structura cu ce vrei, faci rost de drivere in comanda step/dir (ca-s mai simple si ieftine) si instalezi un soft care sa stie ce-i ala cod G. Restul face el.
Spor la treaba.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#3 Useril este offline   CNC_EVOLUTION 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 300
  • Inregistrat: 20-March 17
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 02 May 2018 - 03:50 PM

Teoretic un mpp controlat de arduino ar trebui sa poata face deplasarea din punctul a in punctul b cu acceleratie si viteza prestabilite daca nu pierde pasi si nu ar fi nevoie de encoder. Eu la extruderul meu incerc sa fac un lucru asemanator vreo 3...4 motoare controlate de arduino.
0

#4 Useril este offline   informer 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 598
  • Inregistrat: 26-June 13
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara
  • Interests:Electronica, Pescuit

Postat 02 May 2018 - 08:28 PM

Vezi postareaCNC_EVOLUTION, la 02 May 2018 - 03:50 PM, a spus:

Teoretic un mpp controlat de arduino ar trebui sa poata face deplasarea din punctul a in punctul b cu acceleratie si viteza prestabilite daca nu pierde pasi si nu ar fi nevoie de encoder. Eu la extruderul meu incerc sa fac un lucru asemanator vreo 3...4 motoare controlate de arduino.

Chiar si practic... ;) :drinks:
Oricum, ma gandesc ca acel encoder era pt. "invatarea" miscarii.
Apropo de asta, un mpp functioneaza si ca generator daca-i invartit nealimentat asa ca daca miscarea se poate descompune in numar intreg de pasi poti folosi acest lucru ca sa inlocuiesti encoderu`... teoretic :D

Aceasta postare a fost editata de informer: 02 May 2018 - 08:31 PM

"Cu cat cunosc mai bine oamenii, cu atat iubesc mai mult cainii."
... niste lucrari :)
0

#5 Useril este offline   icra 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 170
  • Inregistrat: 29-August 04

Postat 05 May 2018 - 07:31 PM

ThePuiu, eu zic sa incepi de la basic. Calculul din spatele mecanismului, nu trebuie sa intelegi totul,dar iti faci o idee. Cel mai bine sa incepi cu videourile acestui domn: https://youtu.be/FIx6olybAeQ care te trece prin teorie si aplicatie.
Pe urma daca nu ai renuntat, arduino, GRBL, stepers si multa printare dupa cum au zis si domnii de mai sus.
PS nu exista jucarie, unu robot tot robot este.

Aceasta postare a fost editata de icra: 05 May 2018 - 07:35 PM

0

#6 Useril este offline   ThePuiu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 107
  • Inregistrat: 14-October 16
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 06 May 2018 - 11:20 PM

Scuze pt intarzierea raspunsului, dar am fost plecat din tara si nu am avut timp sa raspund.
Deci, hai sa va spun concret ce as vrea sa fac, de fapt, cu ce as vrea sa ma joc pt ca asa cum spuneam nu va avea o utilitate: vreau sa fac un slider pt fotografie. Asta este format din una sau mai multe axe, dintre care una de translatie si una sau doua de rotatie. Pt simplificare o sa folosim cazul cel mai simplu cind exista doar axa de translatie (se considera ca aparatul foto nu se va roti in nici un fel). As vrea sa obtin o deplasare cat mai lipsita de smucituri indiferent de viteza (ma rog, in anumite limite) cu care se va misca aparatul (din motive evidente). Ce va intrebam eu dar se pare ca nu am fost in stare sa ma fac inteles: utilizatorul trebuie sa poata sa "spuna" sliderului ce vrea sa faca: pe ce distanta sa se miste si cu ce viteza (evident, dupa adaugarea celorlalte axe se va complica treaba!). Eu vad 2 modalitati de a "spune" sliderului ce vrei: sa scri un gcode in care ii specifici ce vrei sa faca (evident, nu o sa fie pus userul sa scrie gcode ci va fi o lista de setari care se vor putea face din Arduino) sau varianta 2 sa apesi un buton de "RECORD" apoi sa misti cu mana masinaria ca ea sa memoreze miscarile si apoi sa le poata reproduce (caz in care este nevoie de encoder pt ca driverul motorului nu permite citirea informatiei dinspre motor). Ma interesa din experienta voastra ce varianta vi s-ar parea mai user friendly... Ce alta dilema am: din cauza ca userul va putea misca caruciorul mobil cind axa nu este alimentata nu am nici un reper de HOME sau END al axei, deci nu ma pot baza pe "numararea" pasilor facuti ca sa stiu unde sint pe axa... Cum se rezolva asta? Un switch de home si primul lucru pe care il face sliderul la alimentare e sa se deplaseze in directia switch-ului pina il inchide si asa stie ca e in origine?
0

#7 Useril este offline   icra 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 170
  • Inregistrat: 29-August 04

Postat 15 May 2018 - 07:57 PM

https://m.youtube.co...h?v=smczeKoTNn4
0

#8 Useril este offline   ThePuiu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 107
  • Inregistrat: 14-October 16
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 15 May 2018 - 08:28 PM

Vezi postareaicra, la 15 May 2018 - 07:57 PM, a spus:


da, am vazut filmuletul si e foarte fain profilul, dar nu am gasit asa ceva de cumparat pe la noi... Vreau sa il improvizez cu o sina rectangulara + o patina de culisare.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro