Modelism - RHC Forum: Sfat pentru sudură - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Sfat pentru sudură a unui angrenaj planetar atipic

#1 Useril este offline   Săndel 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1210
  • Inregistrat: 10-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Brașov
  • Interests:Robotica, electronica.

Postat 22 March 2018 - 11:12 AM

Apelez la ce mai experimentați decât mine, în sudură, pentru sfătuire:

Este vorba de un motor electric, un inrunner, fără perii, pentru biciclete.
Acest motor, un Ansmann, are, spre surpriza mea, un angrenaj planetar cu role presoare nu roți dințate.
Soarele și planetele sunt ok dar inelul exterior care transferă rotația este crăpat.
Este un oțel călit, de forma unui inel de rulment. Funcționează la o presiune radială destul de mare, fiind necesară transmisiei de la ax la role și apoi la inelul ăsta.

Idei de sudură? :)
Am posibilitatea de a suda (nu eu) cu electrod...
Mă gândesc să debitez exteriorul crăpăturii în "V" cam 2mm fără să mă ating de calea de rulaj și să umplu V-ul cu electrod pentru oțel.
Curăț de zgură, rectific excesul de material, dau la cuptor la 120C 4 ore, mai dau două ture de oțel-arc de 0.5mm, pe exterior, pentru presiune suplimentară și-l fixez într-un punct de sudură.
Câteva poze:
https://photos.app.g...ZNdYfEvhkXOCkY2 - crăpătura în partea de sus. Marginile sunt depărtate din pricina presiunii. La demontare, marginile revin.
https://photos.app.g...o4gyxQ7xCto7Qr1 - detaliu material călit.

Cred că dacă nu ajung cu sudura până la calea de rulare și tratez termic toată piesa aș putea să-l salvez.

Eventual, poate-mi ziceți ce tip de electrod s-ar preta mai bine. Ce ține mai bine OLA-uri?

Aceasta postare a fost editata de Săndel: 22 March 2018 - 11:14 AM

- Captain Sum Ting Wong
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
0

#2 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 March 2018 - 01:32 PM

Vezi postareaSăndel, la 22 March 2018 - 11:12 AM, a spus:

Apelez la ce mai experimentați decât mine, în sudură, pentru sfătuire:

Este vorba de un motor electric, un inrunner, fără perii, pentru biciclete.
Acest motor, un Ansmann, are, spre surpriza mea, un angrenaj planetar cu role presoare nu roți dințate.
Soarele și planetele sunt ok dar inelul exterior care transferă rotația este crăpat.
Este un oțel călit, de forma unui inel de rulment. Funcționează la o presiune radială destul de mare, fiind necesară transmisiei de la ax la role și apoi la inelul ăsta.

Idei de sudură? :)
Am posibilitatea de a suda (nu eu) cu electrod...
Mă gândesc să debitez exteriorul crăpăturii în "V" cam 2mm fără să mă ating de calea de rulaj și să umplu V-ul cu electrod pentru oțel.
Curăț de zgură, rectific excesul de material, dau la cuptor la 120C 4 ore, mai dau două ture de oțel-arc de 0.5mm, pe exterior, pentru presiune suplimentară și-l fixez într-un punct de sudură.
Câteva poze:
https://photos.app.g...ZNdYfEvhkXOCkY2 - crăpătura în partea de sus. Marginile sunt depărtate din pricina presiunii. La demontare, marginile revin.
https://photos.app.g...o4gyxQ7xCto7Qr1 - detaliu material călit.

Cred că dacă nu ajung cu sudura până la calea de rulare și tratez termic toată piesa aș putea să-l salvez.

Eventual, poate-mi ziceți ce tip de electrod s-ar preta mai bine. Ce ține mai bine OLA-uri?


Pentru a putea spune ceva ar trebui să știm precis din ce material e inelul respectiv. Există posibilitatea să fie un oțel de rulmenți cementat ceea ce ar complica tratamentul termic.
La 120 grade la cuptor, poate, faci pâine.
Pentru sudura, revenire-călire-revenire la genul ăsta de piesă ai nevoie de un dispozitiv care să nu-l lase să se deformeze.
Sudura trebuie să fie completă - să cuprindă toată suprafața crăpată. M-am gândit la tip de electrozi și nu prea am ajuns la o soluție.
Ar fi o șansă cu sudură în mediu de Argon cu tijă de "sterlit", dar și așa tot ai nevoie de un dispozitiv care să țină piesa să nu se deformeze, iar după răcire să faci o rectificare. Garanții nu sunt că iese. Mai degrabă ai face o piesă nouă.
Genul ăsta de încărcare îl făceam înainte de '90 la recondiționarea planetarelor, dar fără un sudor foarte bun nu faci mare brânză.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#3 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 March 2018 - 02:00 PM

Scuze. Uitam să-ți spun cum și ce.
Recomandarea mea este sudura în Argon. Ai cele mai mari șanse de reușită.
Faci șanfrenare pe ambele părți ale piesei să te asiguri că sudura pătrunde de pe o parte pe alta. Poți obține o duritate undeva între 30-50 HRC, sau 160 HB. Depinde de "mânuța" sudorului.
Încălzești piesa la 450 - 600 grade celsius după care se trece imediat la sudură. Recomandabil un amperaj mic dar care să permită realizarea unei băi destul de bune pentru pătrundere în adâncime. Se începe de pe exterior cu un singur cordon, după care se trece imediat la interior cu cordoane care să ducă la umplere totala (cu o mică depășire de nivel). Imediat după sudură bagi piesa în cuptorul în care ai preîncălzit-o și o lași la răcire. Asta o să dureze câteva ore. E obligatoriu ca răcirea să se facă lent.
Urmează rectificarea.

Succes. :)
URA şi la zbor fofezelor !
0

#4 Useril este offline   Săndel 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1210
  • Inregistrat: 10-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Brașov
  • Interests:Robotica, electronica.

Postat 22 March 2018 - 02:01 PM

E un motor de bicicletă, în final... Nu transmisia unui strung de precizie. Sudură cu gaz inert n-am... mă gândesc că în teorie ar merge chiar și doar colier din arc (bandă OL de la un arc spiral)

Zici că-l deformez rău dacă sudez superficial?
Numai 2-3mm pătrundere ca să păstrez calea de rulaj.
- Captain Sum Ting Wong
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
0

#5 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 March 2018 - 02:03 PM

Pff.
Bară de sterlit.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#6 Useril este offline   Săndel 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1210
  • Inregistrat: 10-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Brașov
  • Interests:Robotica, electronica.

Postat 22 March 2018 - 02:06 PM

Bun... tre să încep să sun la prieteni... :D
- Captain Sum Ting Wong
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
0

#7 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 March 2018 - 02:11 PM

Vezi postareaSăndel, la 22 March 2018 - 02:01 PM, a spus:

E un motor de bicicletă, în final... Nu transmisia unui strung de precizie. Sudură cu gaz inert n-am... mă gândesc că în teorie ar merge chiar și doar colier din arc (bandă OL de la un arc spiral)

Zici că-l deformez rău dacă sudez superficial?
Numai 2-3mm pătrundere ca să păstrez calea de rulaj.


O sudură superficială clar deformează. Partea proastă este că datorită profesiei (deformație) nu prea le am cu soluții intermediare. :rofl:
Presupun că ar funcționa o perioadă și cu colier, dar fără sudură.
Dacă nu ai posibilitatea unei suduri în Argon, ar fi posibilă și cea clasică în arc electric, cu pericolul să-ți pătrundă zgură în interior. Procedeul e același ca la argon numai că folosești electrod sterlit, care și ăsta trebuie uscat vreo două ore la 200-300 grade.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#8 Useril este offline   Săndel 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1210
  • Inregistrat: 10-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Brașov
  • Interests:Robotica, electronica.

Postat 22 March 2018 - 02:24 PM

O să fac o probă cu un colier, atunci.

Se găsesc ocazional, pe piață, angrenaje (dințoase) pentru alte modele... o roată dințată sudată pe axul motorului iar ieșirea cu presiune, pene drepte și epoxy...

Dar colier, mai întâi. Asta mă costă doar juma de oră.

Mulțam de sfătuire. Revin cu rezultatele.
- Captain Sum Ting Wong
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
0

#9 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 22 March 2018 - 06:11 PM

Vezi postareaSăndel, la 22 March 2018 - 02:24 PM, a spus:

O să fac o probă cu un colier, atunci.

Se găsesc ocazional, pe piață, angrenaje (dințoase) pentru alte modele... o roată dințată sudată pe axul motorului iar ieșirea cu presiune, pene drepte și epoxy...

Dar colier, mai întâi. Asta mă costă doar juma de oră.

Mulțam de sfătuire. Revin cu rezultatele.


Pentru nimic. :)
Spor la ... ”pedalat”.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#10 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 23 March 2018 - 06:44 PM

As zice sa faci la un strungar bun un inel cu cateva sutimi mai mic in diametru. Il incalzesti si asa dilatat il pui peste piesa matale. Cand se va raci se va strange puternic. Cam ca la obada de la roata carutei. Procedeul se numeste fretare si se foloseste pe larg in industrie. Mi se pare o solutie eleganta.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 23 March 2018 - 06:46 PM

0

#11 Useril este offline   Săndel 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1210
  • Inregistrat: 10-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Brașov
  • Interests:Robotica, electronica.

Postat 23 March 2018 - 06:52 PM

Am notat.
Pe moment aștept să se întărească expoxy-ul. Pentru că nu știu unde am pus foile și arcurile plate, încerc un colier de kevlar.
Am bobinat cam 3mm grosime, pe toată lățimea inelului.

Pentru fretare am loc cam 6mm dar sunt curios acum dacă ține cu aramida.
- Captain Sum Ting Wong
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
0

#12 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 25 March 2018 - 07:48 AM

Vezi postareaSăndel, la 23 March 2018 - 06:52 PM, a spus:

Am notat.
Pe moment aștept să se întărească expoxy-ul. Pentru că nu știu unde am pus foile și arcurile plate, încerc un colier de kevlar.
Am bobinat cam 3mm grosime, pe toată lățimea inelului.

Pentru fretare am loc cam 6mm dar sunt curios acum dacă ține cu aramida.


Și kevlarul și aramida au ceva elasticitate. Dacă spui că ai destul spațiu, fretarea ar fi cea mai bună soluție.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#13 Useril este offline   Săndel 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1210
  • Inregistrat: 10-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Brașov
  • Interests:Robotica, electronica.

Postat 25 March 2018 - 02:03 PM

Are, întradevăr. Inelul ăsta e sub o tensiune așa mare încât e mai mult triunghiular decât circular. Iar la fiecare trecere a unei role, capetele crăpăturii se deplasează radial.
Cu kevlar apucă mult mai bine decât înainte dar scapă câd trece rola în dreptul crăpăturii.

Cu un inel suplimentar cred că ar scăpa mai puțin dar deformarea dinamică ar duce la același rezultat.

Am apelat la vreo două firme din domeniu pentru un inel sau două de schimb.
Aștept răspuns de la ei. Se pare că încă mai au piese...
Noroc că motoarele Tongxin au o construcție similară și sunt un pic mai populare decât Ansmann.

Deci așept să aflu dacă măsurătorile mele se pupă cu rezervele lor :D
- Captain Sum Ting Wong
- Wi Tu Lo
- Ho Lee Fuk
- Bang Ding Ow.
0

#14 Useril este offline   Ion_Bumbu 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 26-January 13
  • Gender:Male

Postat 22 July 2018 - 12:29 AM

Vezi postareaSăndel, la 22 March 2018 - 11:12 AM, a spus:


Eventual, poate-mi ziceți ce tip de electrod s-ar preta mai bine. Ce ține mai bine OLA-uri?


Cam tirziu dar poate mai foloseste altora.
Otel carbon, dificil de sudat sau avind compozitie necunoscuta se recomanda a fi sudate cu electrod inox E312.
La fel, la sudura Wig se foloseste bagheta inox 312.
In lipsa, dar sint mai putin rezilienti E309 sau bagheta 309.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro