Modelism - RHC Forum: Planor Radu Manicatide - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Planor Radu Manicatide Un proiect excelent și pentru începători

#1 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 December 2017 - 09:13 PM

Întotdeauna m-au interesat provocările și turismul în afara traseelor marcate.
Planorul lui Radu Manicatide, datorită configurației, se înscrie într-o mare măsură în categoria provocărilor.
Există extrem de puține documente (mai mult poze) și deloc planuri ale planorului, sau, cel puțin, nu le-am găsit eu.
Vorbim de un planor în configurație Rață, deși am putea spune că e vorba despre un biplan cu aripile montate în tandem pentru că aripa frontală este cu foarte puțin mai mică decât cea posterioară.
Aripa/aripile nu reprezintă o provocare în proiectare și construcție singurul lucru deosebit fiind acela că au coarda profilului neobișnuit de mare în comparație cu anvergura.
Pe de altă parte, tot proiectul este extrem de simplu și ieftin de realizat și de aceea m-am hotărât, pentru începători, să-l duc la bun sfârșit fără ajutorul calculatorului, ploterului, laserului, sau a oricărei alte scule moderne, folosind instrumente accesibile oricui și metode învățate de mult.
Materiale pentru proiectare: hârtie milimetrică; creion-radieră; riglă; compas; echer; raportor.
Materiale pentru construcție: plăci de balsa; placaj ușor; baghete de pin, sau brad; baghete de balsa pentru BA și BF; folie termocontractabilă pentru foliere; clei.
Echiparea: un motor brushless mic; elice pliabilă; variator; acumulatori; 4-5 servomecanisme (încă nu știu precis câte).
Scule: traforaj; cutter mic, sau orice fel că nu contează; șlefuitoare (făcute în casă); pile pentru lemn; șmirghel; fier de călcat (deși am o sculă specializată pentru foliere, de data asta voi pune imagini și filmări folosind un fier de călcat normal); o menghină (Cine are. Cine nu, să nu o cumpere special pentru că poate fi înlocuită de alte artificii).
Cam asta. Dacă am uitat ceva, le voi prezenta pe parcursul construcției.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#2 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 December 2017 - 09:36 PM

https://www.coincommunity.com/forum/uploaded/oih82w8/20130215_ThisThreadIsUselessWithoutPics.jpg
... cu picioarele pe pamant ...
0

#3 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 20 December 2017 - 01:29 AM

Vezi postarearenatoa, la 17 December 2017 - 09:36 PM, a spus:

https://www.coincommunity.com/forum/uploaded/oih82w8/20130215_ThisThreadIsUselessWithoutPics.jpg


Pun io și "Pics" timp să am.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#4 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 20 December 2017 - 01:49 AM

Aceasta este una dintre puținele imagini disponibile cu planorul RM-2.
Fisier atasat  IMG_20171219_182833.jpg (25.48K)
Number of downloads: 93
Scurtă istorie.
Radu Manicatide mai construise anterior un planor - RM-1 - cu care câștigase premiul I al Aeroclubului Regal (denumirea nu e completă) fapt care l-a încurajat să treacă la al doilea. RM-2 a fost calculat și proiectat în întregime de tânărul Manicatide fiind terminat în 1927. A evoluat cu acesta la Sinaia, fapt care a constituit o încântare pentru privitori. Mai există o poză cu acest planor, în zbor ținut de niște ajutoare. După mărturiile celor prezenți planorul evolua la viteză foarte mică, ajutoarele mergând fără efort pe lângă. Din păcate "pics-ul" acesta nu l-am găsit, dar îl am în calculatorul din țară.
De remarcat că la acea dată Manicatide nu avea nici studii în domeniu, nici brevet de pilot.
Se spune că cele două planoare au fost calculate și construite pentru propria greutate și înălțime. Plecând de la aceste date am extrapolat dimensiunile după imaginile existente. Din păcate nu se știe/scrie nimic despre profilul aripilor, fiind oarecum vizibil doar profilul aripii anterioare.

P. S. Renato, ai puțintică răbdare stimabile că mai pun "pics-uri". :)
URA şi la zbor fofezelor !
0

#5 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1810
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC

Postat 20 December 2017 - 08:55 AM

http://www.airwar.ru/enc/la/rm12.html
Aterizari fericite !

PopaD
0

#6 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1810
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC

Postat 20 December 2017 - 09:13 AM

http://www.rhcforum....rul-lui-tomcat/
Aterizari fericite !

PopaD
0

#7 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 December 2017 - 10:44 AM

Motanu a lins toata smantana... :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#8 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 20 December 2017 - 05:14 PM

Vezi postareapopad, la 20 December 2017 - 09:13 AM, a spus:



Mulțam pentru informații, dar eu vorbesc despre RM 2, nu RM 11/12, iar abordarea este de altă natură.
În principiu intenționez să demonstrez că se poate construi cu costuri minime atât în ceea ce privește materialele, cât și utilarea. Dacă s-a mai făcut acest lucru nu este o problemă că se face din nou. Începători vor fi mereu și vor prefera să caute cât mai puțin. :)
Mai există alternativa construcțiilor din depron și hârtie, dar de asta se ocupă cu foarte mult succes Tantar. A demonstrat că poți obține lucruri frumoase cu altfel de materiale.
Eu voi trata subiectul unei construcții de lemn. :)
URA şi la zbor fofezelor !
0

#9 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 20 December 2017 - 05:17 PM

Vezi postarearenatoa, la 20 December 2017 - 10:44 AM, a spus:

Motanu a lins toata smantana... :)


Nu știu care e motanu', dar se pare că a lins lapte covăsit. :rofl:
Pentru alte discuții pe temă voi scrie la "discuții libere" în măsura timpului disponibil.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#10 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 December 2017 - 05:23 PM

Tomcat = motan :)
Asa il cheama pe useru de posta popad link la modelul lui de RM12
... cu picioarele pe pamant ...
0

#11 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1810
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC

Postat 20 December 2017 - 07:01 PM

Este vorba de planorul M-1 ? Nu gasesc nici o referire la planorul RM-2.

"Încã din aprilie 1926 era preocupat de aviatie, câstigând cu un planor propriu, M-1, locul I la concursul de aeromodele si planoare."

Aceasta postare a fost editata de popad: 20 December 2017 - 07:03 PM

Aterizari fericite !

PopaD
0

#12 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1810
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC

Postat 20 December 2017 - 07:12 PM

Am gasit, din pacate fara poze:

"Manicatide este unul din cei mai prolifici proiectanţi şi constructori de aeronave din România; a arătat această calitate încă din aprilie 1926, când a câştigat, cu planorul - aero-model RM-1, locul întâi la Concursul naţional de aeromodele şi planoare; în anul următor a proiectat şi construit, tot cu fonduri proprii, aeromodelul-planor RM-2."

Scuze, asteptam planuri si poze.
Aterizari fericite !

PopaD
0

#13 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 21 December 2017 - 09:23 AM

Vezi postarearenatoa, la 20 December 2017 - 05:23 PM, a spus:

Tomcat = motan :)
Asa il cheama pe useru de posta popad link la modelul lui de RM12


Ești mare belea. :rofl:
Am spus că nu știu cine e motanul, nu că nu știu ce înseamnă Tomcat.
Până la urmă cum s-a terminat discuția cu apartenența construcțiilor și a pozelor ?
Analizând puțin fundalul imaginilor am descoperit o perdea cu un motiv foarte cunoscut și folosit în România. Am avut perdele identice acasă și nu erau din Italia.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#14 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 21 December 2017 - 09:36 AM

Vezi postareapopad, la 20 December 2017 - 07:12 PM, a spus:



Nu există planuri originale. Atât primul planor cât și al doilea au fost proiectate pe paginile unui caiet. Tot în caiet se aflau și calcule plus extrase din publicații privind diferite soiuri de lemn și proprietățile lor. Din păcate acel caiet s-a pierdut.
Poze/imagini originale sunt doar 3. Cea mai cunoscută e cea pe care am încărcat-o aici, mai există o poză cu evoluția (se găsește mai greu pe net) și încă o poză luată din față - un prim-plan cu Manicatide pe scaunul planorului. Din păcate ultimele două le am acasă (în țară). Tot în țară mai am o schiță a planorului, făcută din memorie.
Proveniența lor e poveste lungă.
Poate, la încheierea subiectului voi vorbi despre asta.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#15 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 26 February 2018 - 01:10 AM

Să nu las de izbeliște subiectul pentru că, totuși, am înaintat ceva la acest proiect. Să văd cât timp am în seara asta, poate pun ceva și din etapele de construcție.

Cum spuneam, RM 2 este un planor super de interesant, iar faptul că planurile lui nu mai există nicăieri ne lasă libertatea să-l reproiectăm noi după imaginile - puține - existente. Fiind un model cu grad destul de scăzut de dificultate, sunt de părere, că se potrivește pentru orice aeromodelist - mai ales începător - care vrea să construiască o ”jucărică” simplă și care să ofere satisfacții mari.
În urmă cu aproximativ 30 de ani, printr-o întâmplare fericită legată de proiectul meu de Bac., am intrat în posesia unor informații foarte credibile despre proiectele lui Radu Manicatide în studiul zborului la viteze mici având ca obiect structuri ”Canard” (Rață). Las pe altă dată istoria.

Pentru munca de proiectare, cel mai simplu lucru ar fi să apelăm la un PC cu un program CAD instalat și să trecem la treabă. Simplu ? Foarte. Pentru cine cunoaște, dar știu destule persoane care au acasă un PC, sau Laptop, dar nu au habar unde e butonul ”ON/OFF”, caz în care devine inutilă orice discuție despre CAD. În schimb, oricine știe ce e aia o foaie de hârtie format A4, un creion, radieră, trusă de geometrie simplă, niște carioci subțiri, ... . Pentru prima fază de proiectare nici nu e necesar mai mult, ba, io, mai trag și câte o linie la mână că mi-e lene să mai pun echerul. Merge. Nu trebuie talent, ci doar atenție.
Cam asta : Fisier atasat  Unelte.jpg (61.88K)
Number of downloads: 44

Orice proiect are nevoie de desene. Acestea au rolul de a clarifica în subconștient imaginea 3D a ceea ce urmează să se realizeze. În prima fază de proiectare nu este necesar să stabilim cote, ci numai imagini de subansamble și vom merge pe cel mai simplu principiu, acela al corespondenței pieselor/subansamblelor ce urmează a defini forma finală. Odată ce am stabilit în imagini și în conștient acest lucru, am ordonat fazele de montaj ale subansamblelor și pieselor, cotarea dimensională devine floare la ureche. Principiul corespondenței nu se referă la scrisor, plicuri și Poșta Română (asta e pentru cârcotași). :rolleyes: Principiul corespondenței ajută și la stabilirea ordinii de montaj a diferitelor piese.
Așa că am trecut la desenat. Pentru imaginarea obiectului tridimensional am nevoie de 3 imagini/desene (lucru învățat de orice elev cu 12 clase).
Un desen din profil (lateral), unul din elevație (de deasupra) și o imagine frontală.

Fisier atasat  RM2 Pofil.jpg (84.78K)
Number of downloads: 31 Fisier atasat  RM2 Elevatie.jpg (74.74K)
Number of downloads: 31 Fisier atasat  RM2 Fata.jpg (76.47K)
Number of downloads: 35

În același timp cu desenatul identificăm și subansamblele, le numerotăm și le denumim. În cazul de față e vorba doar de identificare și numerotare că denumirile există deja în vocabularul limbii române. Obligatoriu să le scriem - ne oferă ocazia să determinăm dacă nu cumva am uitat ceva.

După identificarea subansamblelor trecem la identificarea pieselor separate pe fiecare subansamblu în parte. Aici ne ajută foarte mult cariocile pentru că vom folosi pentru fiecare piesă din ansamblu câte o culoare diferită.
În cazul de față vom începe cu ampenajul orizontal și aripa pentru că diferența dintre cele două este doar de gabarit și profil, dar amândouă vin montate cu aceeași soluție tehnică, pe fuselaj.
Datorită mărimii reduse a modelului și țintei de greutate de sub 500 grame se vor observa unele elemente de structură care lipsesc. Sunt înlocuite de altceva.
Aripa va avea o anvergură de 1000 mm, iar ampenajul orizontal 800 mm (aproximativ la scara 1:5 față de planorul real).
Începem cu nervura centrală fiind cea mai importantă. Fisier atasat  Nervura centrala.jpg (107.67K)
Number of downloads: 41
Am început desenul nervurii în creion. Forma nervurii nu este cea reală. Poate să semene, dar deocamdată nu are nicio importanță.
Există o structură clasică pentru o aripă: nervură, bord de atac, lonjeroane principale (intrados - extrados) care se chesonează, lonjeron secundar (eventual - nu-i obligatoriu), colțari, elemente de legătură între planuri, bord de fugă, casetarea câmpului de atac al aripii (pe engleză americănească - D-Box). Toate elementele enumerate trec prin nervură și în consecință forma acesteia ca piesă de montaj va trebui să conțină toate locașurile necesare. Fiecare element este colorat diferit după care am trecut cu carioca neagră și am identificat forma finală a piesei nervură centrală (doar 3 nervuri vor avea acea formă). În principiu toate nervurile vor fi prelucrate în pachet. Aripa nu-și schimbă profilul, deci treaba ar putea să pară simplă. Nu e foarte complicat. Se scot 3 nervuri din pachetul prelucrat și se confecționează cele trei nervuri centrale. Altă parte de nervuri se vor prelucra tot în pachet pentru segmentul de aripă care are prevăzute eleroane, sau în cazul ampenajului orizontal - partea de profundor. Aproximativ întregi vor rămâne doar două, maxim patru nervuri. Asta urmează să stabilim la proiectarea ansamblului aripă unde determinăm distanța dintre nervuri și câte nervuri vor fi necesare per total.
Următoarea formă de nervură este cea de care spuneam că e în zona eleron/profundor. Pe aceeași coală am desenat și ampenajul vertical pentru că acesta va fi fixat de nervura exterioară a aripii prin intermediul unor șuruburi, sau tije, iar găurile de fixare din derivă vor fi date prin corespondență (suprapunere) și în nervură/nervuri.
Fisier atasat  RM2 Detalii.jpg (71.46K)
Number of downloads: 47

Un alt aspect la care este folositoare folosirea culorilor este corectarea. Am uitat să desenez zonele de ușurare așa că le-am făcut portocalii.

Voi reveni.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#16 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 26 February 2018 - 01:17 AM

Pffff ce de greșeli. :huh:
URA şi la zbor fofezelor !
0

#17 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 March 2018 - 06:26 PM

Am revenit cu încă ceva desene. sper să apuc să pun și câteva poze cu construcția.
Pentru că am plecat de la ideea că-i voi pune și motor, am proiectat și o gondolă detașabilă care va fi montată deasupra aripii. Când voi zbura la pantă îl voi folosi fără motor.
Fisier atasat  Gondola motor.jpg (303.81K)
Number of downloads: 36
În continuare voi folosi metoda culorilor cu excepția aripii și ampenajului orizontal deoarece am detaliat structura pe nervură.

Am desenat numai câte jumătate de ampenaj orizontal și jumătate de aripă. Nu este necesar mai mult. De data asta am stabilit și niște cote, numărul de nervuri și materialul din care vor fi confecționate. Nici aripa nici ampenajul orizontal nu vor avea clasicul lonjeron principal, ci doar chesonare între nervuri. Și aripa și ampenajul vor fi acoperite în întregime cu balsa de 0,8 mm, dar vor exista lonjeroane secundare, mai subțirele, care vor delimita profundorul și eleroanele.
Fisier atasat  Aripa si ampenaj.jpg (124.94K)
Number of downloads: 38
Ampenajul va avea 23 de nervuri: o nervură centrală din placaj de tei cu grosimea de 4 mm (una dintre nervurile care vor fi folosite ca șabloane pentru prelucrarea în pachet); două nervuri de balsa de 2 mm care vor forma tot partea centrală; 18 nervuri din balsa de 1 mm; două nervuri din placaj de aviație cu grosimea de 1 mm - pe capete.
Aripa va avea 29 de nervuri cu un montaj similar cu a ampenajului. Cele două nervuri apropiate de pe capetele de plan vor fi din placaj. Trebuie să suporte ampenajele verticale.

Fuselajul (Corabia, sau bărcuța :) )
Fisier atasat  Fuselaj.jpg (49.94K)
Number of downloads: 45
Se pare că va fi ansamblul cel mai complicat din toată construcția, dar nu implică dificultăți majore, ci doar puțină răbdare.

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 17 March 2018 - 06:28 PM

URA şi la zbor fofezelor !
0

#18 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 March 2018 - 06:36 PM

Profilul de aripă și cel de ampenaj. Am pus cotele exacte. Cine dorește să folosească profilul îl poate importa chiar și în word pe format A4.Fisier atasat  Profile nervuri.jpg (204.52K)
Number of downloads: 32
Am mai folosit acest tip de profil și am fost foarte mulțumit. E potrivit pentru planoare de câmpie, dar face față cu succes și curenților dinamici.
Să nu mă puneți să explic empiric cum am ajuns la profil pentru că nu sunt în stare. E calculat și construit după tabel de coordonate. Am șters grila ajutătoare pentru că am considerat că nu e de folos.

Pfff... Iar s-a dus timpul ...
URA şi la zbor fofezelor !
0

#19 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 March 2018 - 06:41 PM

ia d'aici... cu "de toate" :)

http://airfoiltools.com/images/airfoil/e387-il_l.png

http://airfoiltools....airfoil=e387-il

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 17 March 2018 - 06:43 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#20 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 17 March 2018 - 07:14 PM

... sau gasiti fisierul DAT si programul pus de mine in alt topic va calculeaza tot setul de nervuri numai bune pentru taiat ...
0

#21 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 March 2018 - 10:03 PM

Da măi băieți. De acord.
Ender, programul tău e fain.

Citiți vă rog ce am scris prin prezentare.
Sunt oameni care nu știu unde e butonul de pornire a calculatorului și singura lor soluție e să se roage de cineva, sau să copie 1:1 de undeva.
Să fii modelist nu implică să fii inginer aeronave, sau de altă specialitate. Un junior clar nu se va putea folosi nici de ce a pus Renato, nici de progrămelul pus de tine.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#22 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 18 March 2018 - 02:24 AM

Aici nu sunt de acord .., programul a fost facut sa fie folosit de toate categoriile. De la juniori la seniori. Daca ai un calculator cat o fi el de amarat iti face nervurile.
Imi amintesc ca acum vreo 2-3 ani ne interesau short kiturile de Allegro si Bubble Dancer si erau disponibile si planuri si fisiere de taiere dar aveau o hiba: erau pentru materiale de la americani cu sistem de masura imperial.
Ultima versiune a programului pusa in topic poate sa faca nervurile pentru un proiect de complexitatea Allegro / Buuble Dancer / Supra (adica cu trei profile, la centru , la imbinarea intre segmente si la varf).
Daca vin la RR18 (si la alte concursuri de peste an) vin si cu 1-2 taietoare laser (au dimensiunea de 20x120 cm) sa tai kituri pe loc (cu ce profil / anvergura / tehnologie vrea clientul). Si voi avea si cateva kituri de Dynamo gata taiate sa facem ateliere de montaj oentru juniori.
0

#23 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 18 March 2018 - 09:30 AM

Viorele, mai lasa de-o parte cartea aia cu fofeaza... suntem in 2018 ;)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#24 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 18 March 2018 - 11:28 AM

Din păcate nu e așa cum spuneți voi. :pardon:
Din generațiile noi din ce în ce mai puțini copii au destule cunoștințe de operare. Abia se descurcă cu programele din Office. Asta și pentru că noile telefoane oferă aplicații extrem de simplu de utilizat: "pune dejtu', dă cu dejtu' în sus, jos, lateral, ține dejtu' 3 secunde,..., - rezolvat problema.
E tragic, dar ăsta este adevărul. Suntem în 2018, dar ce spuneți voi sunt excepții.
Nu mă credeți ? Intrați într-un liceu, la clasele de a XII-a și faceți un experiment. Să nu credeți că vorbesc doar de România. Noi stăm binișor, încă. Dacă se poate spune așa.

La cei ma maturi...
Exemplu: Omul are un laptop cu care "se descurcă" (zice el) și te cheamă că are o problemă, în ideea că știe că te cam pricepi, dar nu e prea sigur. El a învățat că dacă-i apare o fereastră de dialog și nu știe ce să facă, e mai sigur să dea click pe "X".
Ești tu la comenzi și apare o fereastră de dialog în care scrie: "sistemul nu a reușit să producă modificări. Instalați, sau verificați întâi ...". Nu stai pe gânduri și dai "OK" că e mai la îndemână. Vrei să știi ce a urmat ?
"Noaptea minții". Am "jurat" că nu mai ajut proști cu pretenții. :rofl:
URA şi la zbor fofezelor !
0

#25 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 24 March 2018 - 02:15 PM

Ia uite la astia.
Cica planor polonez din 1949 - IS-5 Rata :lol:

link
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#26 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 24 March 2018 - 02:21 PM

Si filmulet


Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 24 March 2018 - 02:21 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#27 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 24 March 2018 - 04:15 PM

E planorul lor așa cum putem spune și noi că YAK 52 a avion românesc. :)
Știam de el, dar nu are sens o discuție pentru că a fost un eșec și cluburile lor au continuat să zboare Grunnau.
Avionetele RM 10/11/12 au zburat începând din anul 1944.
Dacă urmărești istoria planoarelor de la noi, vei observa că se vorbește de IS 3D și IS 7. Unde-i 5-ul ? Nu se vorbește despre el pentru că a fost un mic eșec, dar licența a fost vândută. Unde ? Ai găsit răspunsul. :D
URA şi la zbor fofezelor !
0

#28 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 24 March 2018 - 10:04 PM

Mulțumesc pentru postare Bogdane.
Dacă mai găsiți (sunt cu siguranță), mai puneți, că eu nu am timp să pun ce am făcut. :pardon:
Le pun eu, cătinel, cătinel.

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 24 March 2018 - 10:09 PM

URA şi la zbor fofezelor !
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro