Modelism - RHC Forum: Motor Termic O.S. 46LA - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

Motor Termic O.S. 46LA Intrebare Combustibili

#31 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 19 November 2017 - 08:44 PM

Vezi postareaViP_Eol, la 19 November 2017 - 07:11 PM, a spus:

Sfatul meu în privința asta este că neapărat trebuie să te întâlnești cu un modelist mai vechi care zboară termice. Dacă motorul stă de ceva timp și spui că bujia este blocată, de preferat ar fi să nu încerci să-l pornești până nu-l desfaci și-l inspectezi. Dacă a fost folosit cu ulei de ricin și nu a fost curățat și stocat cum trebuie riști să-l distrugi.
Pentru deblocarea bujiei poți încerca s-o încălzești și pe urmă să încerci s-o desfaci.
Ai ales un model bun pentru început. E un trainer F3A. Nu trebuie să te sperie profilul simetric. Modelul este blând și se comportă foarte bine în aer. O să vezi că viteza de înfundare este foarte mică. Chiar cu motorul oprit are finețe destul de mare și zboară aproape ca un planor. Bechia cu roată este un avantaj fiind mai ușor de controlat în rulare. Singurul dezavantaj este dat de trenul de aterizare care este prea elastic și-ți va creea probleme în iarbă mai mare. Are prostul obicei de a "păși" la decolare și există riscul să dai cu "nasul" de pământ. Aș recomanda să-i pui un tren lamelar din fibră, sau durAl.
Spor la meștereală.


Multumesc pt sfat, asa voi face, cel mai probabil primul zbor o sa fie pe Chitila unde sunt destui care zboara termice. Pana atunci trebuie mesterit la el...probabil in vacanta acum.

Referitor la motor are niste depuneri galbene, cred ca a fost folosit cu ulei de ricin. El are compresie buna si am observat ca are o pelicula de ulei in el. Am desfacut toba si m-am uitat prin gaura aia cum se misca pistonul in el si totul este uleios inauntru.
Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#32 Useril este offline   Horja 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1852
  • Inregistrat: 10-January 08
  • Gender:Male
  • Location:Vaucluse

Postat 19 November 2017 - 08:54 PM

Vezi postareadan_mitea, la 15 November 2017 - 07:46 PM, a spus:

Am vreo doua motoare in care am folosit ameste sintetic cu ricin. S-au blocat. Tot zic sa le desfac si sa le curat.
Am o Raduga 7 adusa din tara si care a mers cu ulei de ricin de la spital. Este un bloc. Am sa incerc s-o fierb...
Numai bine, mesteri mari.

Feon..... aer cald la 60-80 grade deblocheaza fara greseala facand uleiul de ricin elastic. Temperaturi mai inalte de 100 il intaresc.... cum bine stiti.
Am folosit cu succes la un evolution blocat complet .....piston, carburator, bujie
Chiar si acum mai folosesc ricin la rodaj metanoale ... metanoale.
Numai bine

Aceasta postare a fost editata de Horja: 19 November 2017 - 08:56 PM

0

#33 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 12:45 AM

Nu am mai apucat sa postez dar am reusit sa pornesc motorul, m-am chinuit ceva ca montasem un filtru si lungea traseul de la rezervor.... apoi bujia care nu cred ca avea tensiune suficienta ... am un aprinzator cu baterie (glow plug igniter) si dupa ce am schimbat bateria a fost mult mai bine. Am setat ralantiul cat de cat sa nu se opreasca si am constatat ca nu sta pe loc. Trebuie sa mai invat sa il reglez, m-am jucat doar cu "needle valve" si cu aerul via "throttle" dar am vazut ca mai are un reglaj la carburator cu un surub cu arc. Acolo nu am umblat si nu stiu daca este necesar ....


Filmulet scurt cu el mergand: https://www.youtube....eature=youtu.be

Urmeaza sa lipesc aripa si poate primul zbor daca vremea permite.

Aceasta postare a fost editata de Alexandru E-ZG: 17 February 2018 - 12:46 AM

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#34 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 12:53 AM

Sunt fericit ca nu se opreste daca intorc avionul pe toate partile, m-am chinuit ceva cu furtunul care se monteaza in rezervor pt era mult prea tare si nu ajungea pana jos (rezervorul este foarte scurt).... a trebuit sa folosec furtun de la pompa care este mult mai moale. Ce diametru se foloseste pt furtunul din rezervor ?
Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#35 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 February 2018 - 03:09 AM

Turația din videoclip este prea mare dacă e vorba de ralanti.
Rezervorul.
Trebuie să folosești rezervor dedicat pentru metanol. Un rezervor nou are tot ce-i trebuie. Tot la magazinele de profil găsești și furtunele speciale. Nu trebuie să se dizolve de la combustibil și să fie destul de moi să permită curbarea fără gâtuire.
În rezervor, prin dop, intră 3 conducte. Trebuie să fii sigur că după montaj nu scapă combustibil sau aer.
I. Conducta cu sorb. Pe capătul unuia din furtunele interioare trebuie să ai un sorb. De obicei este din alamă cromată, sau inox. Tai lungimea furtunului în așa fel încât împreună cu sorbul să nu atingă fundul rezervorului (să ai cam 3 mm distanță). Sorbul are rol și de lest pentru furtunul de alimentare pentru ca, în orice poziție se află modelul, sorbul să fie în combustibil. De pe capătul conductei care iese din dop duci furtunul de alimentare al motorului.
II. Conducta de presiune. Este cea care este curbată în interiorul rezervorului. Nu se montează furtun la interior și trebuie să ai grijă ca partea curbată să fie în sus. Pe partea care iese din rezervor se cuplează un furtun care va duce la ștuțul de pe tobă.
III. Conducta de umplere a rezervorului. Este cea mai scurtă. Nu se montează furtun pe ea la interior. La exterior montezi un furtun destul de lung care să-ți permită alimentarea ușoara. După umplerea rezervorului furtunul trebuie închis (eu pun, forțat, un șurub).

Mai mult ca sigur că ai cam făcut ce am scris până acum. Le-am repetat deoarece trebuie verificate înainte de fiecare zbor. Să nu uit: furtunele trebuie asigurate cu cleme care să le blocheze pe ștuțuri.

IV. Cursa carburatorului. Cursa servo-ului trebuie să permită închiderea completă, altfel riști să nu poți opri motorul. Când ești cu stick-ul pe minim, motorul trebuie să stea în ralanti. Oprirea completă o faci din trimaj, sau din "cut off; trottle off dacă stația are această opțiune. În același timp, cu stick-ul pe maxim, carburatorul trebuie să fie complet deschis (să nu se vadă vreo muchie a obturatorului). Dacă nu e deschis complet nu merge reglat din butonul de trim pentru că strici reglajul pe minim. Te uiți în meniul stației și setezi cursa pentru motor pe maxim. Dacă nici așa nu merge trebuie să cauți o eche mai mare pentru servo, dacă tija de comandă este pe ultima gaură.

V. Reglarea turației după pornirea motorului.
În mod normal ai un singur jiclor, dar sunt și OS-uri cu două, dar au și două comenzi pentru carburator. Nu este cazul.
Din păcate motoarele pe metanol se reglează pentru fiecare zi de zbor, sau chiar la fiecare zbor. Funcționarea motorului este influențată de temperatură, presiune atmosferică și umiditate.
După pornire ridici modelul cu botul sus (la verticală), accelerația pe maxim și strângi ușor jiclor-ul. Vei observa (auzi) o creștere în turație. Continui să strângi ușor până sesizezi o scădere a turației și atunci revii cu un sfert de tură, reduci accelerația și pui modelul pe sol după care reduci încet până la minim (ralanti). Motorul este reglat de zbor. Nu brusca accelerația la sol că riști să se oprească. În zbor e altă poveste - îl mai ajută și curentul de aer să "învârtă" elicea.

Norme de siguranță.
În general nu se iese de unul singur la zbor. În mod special, pentru motoarele termice, trebuie să mai existe cel puțin o persoană care să te asiste/ajute.
La umplerea rezervorului și manevrarea combustibilului trebuie să ai mănuși de protecție. Alcoolul metilic este foarte toxic și se absoarbe și prin piele. Cantitatea absorbită este foarte mică așa că semnele apar în timp îndelungat.
După umplerea rezervorului ridică modelul la verticală să se scurgă combustibilul ajuns, eventual, în tobă. Umplerea rezervorului se face cu jiclor-ul închis, sau furtunul clipsat.
După zbor lași motorul să se răcească. Nu alimentezi imediat. Ai mari șanse să ți se aprindă combustibilul în tobă.
Alcoolul metilic arde cu flacără incoloră. Dacă o vezi, înseamnă că deja ai dat foc la ceva.

No. Succes. Zboruri multe.

P.S. Motoarele OS sunt foarte bune. La ralanti torc ca un motan alintat și la maxim țipă ca unul în călduri.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#36 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 10:50 AM

Multumesc mult pt sfaturi sunt ff utile pt multi incepatori. Din toate de mai sus am omis sa montez "furtunele trebuie asigurate cu cleme care să le blocheze pe ștuțuri" ...

Cam cat la suta din cursa totala a carburatorului tineti deschis la pornire. In carte zic undeva la 15-20% dar eu ca sa pornesc am folosit 40% aproape...si needle valve inchis apoi am rotit ca la carte 2 ture. Am observat ca trebuie sa pun botul avionului in jos ca sa vina prin cadere putin combustibil si apoi aplic demarorul. In carte citisem ca este suficient sa pui demarorul si trage singur nu trebuie amorsare nimic...

Si inca ceva am vazut la un anume moment putin combustibil iesind pe langa con dupa aplicari repetate de demaror si fara succes. Mi-a fost frica sa nu ii fac "hydrostatic lock" si am scos bujia am bagat iar demarorul ....pus bujia inapoi si a mers dupa.

Ps dupa folosire am scos combustibilul am pus ff putin ulei after run pe la bujie si atat. Mai trebuie facut altceva ?

Aceasta postare a fost editata de Alexandru E-ZG: 17 February 2018 - 10:53 AM

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#37 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 February 2018 - 12:21 PM

Needle valve e în engleză. Needle = ac și valve = robinet. Pe românește - jiclor. În vorbirea curentă se aude "jigleor". Vine din francezul "giclor".
Tu ai un general pe spatele motorului. La pornire stă complet deschis. Se închide la umplerea rezervorului și pe perioadele de repaos. Pentru pornire, reglare și funcționare se folosește numai jiclor-ul de pe carburator unde ai și comanda de accelerație.
Motoarele OS ar trebui să pornească ușor la pală. Folosirea demarorului uzează prematur rulmenții de pe ax. Dacă urmărești videoclipurile de pe youtube o să observi că majoritatea aeromodeliștilor își pornesc motoarele manual.
La pornirea cu demarorul trebuie să dai din stație închis-deschis-închis-deschis de câteva ori și în felul acesta îți trage imediat combustibil.
Pornirea la pală.
Ai nevoie de o mănușă de protecție. Eu folosesc tipul din construcții. Mai există niște "degete" speciale, din cauciuc dur, dar sunt mai greu de folosit pentru începători.
Deschizi gazul pe maxim. Deschizi jiclor-ul 3 ture. Faci amorsare. Duci pala până în poziția în care simți rezistență, astupi carburatorul cu degetul și învârți pala, dai drumul la deget (se numește aspirație) . Repeți mișcarea în mod continuu până vezi combustibil pe furtun și mai faci 3 aspirații să fii sigur că a ajuns combustibil în carburator. Închizi jiclor-ul un sfert de tură. Duci pala în punctul în care opune rezistență. Alimentezi bujia și aștepți cca 5-7 secunde după care dai la pală. Pentru demaror rotești elicea în sens invers pornirii până opune rezistență după care acționezi cu demarorul.
Ai grijă să ai câmpul elicei liber.
După pornire decuplezi alimentarea bujiei și începi să închizi jiclor-ul încet. Faci reglajul cum am scris în celălalt răspuns.
Când ții motorul în repaos trebuie să ai carburatorul închis. În felul ăsta nu riști să-ți intre mizerie.
Este de preferat să nu-i pui ulei de conservare prin capul pistonului. Desfacera și strângerea repetată a bujiei uzează filetul și garnitura de cupru, plus că va îngreuna următoarea pornire. Ulei se bagă prin carburator, după care învârți de elice ca la aspirații. În acest fel vei avea o peliculă foarte fină de ulei pe tot traseul de alimentare a motorului și nu vei avea probleme la următoarea pornire.

Cam asta ar fi. :)

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 17 February 2018 - 12:26 PM

URA şi la zbor fofezelor !
0

#38 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 02:30 PM

Va multumesc mult pt sfaturi. Atasez o poza cu reglajele care se pot face. Sunt putin confuz pt in manual aloca 3 pagini acelui "Principal" si nu foarte multe despre Jiclor... poate fac eu o confuzie intre ele cert este ca nu m-am atins de acel surub cu arc. Sa ma corectati daca fac sunt inversate in poza.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Untitled.png

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#39 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 02:59 PM

Vezi postareaAlexandru E-ZG, la 17 February 2018 - 02:30 PM, a spus:

Va multumesc mult pt sfaturi. Atasez o poza cu reglajele care se pot face. Sunt putin confuz pt in manual aloca 3 pagini acelui "Principal" si nu foarte multe despre Jiclor... poate fac eu o confuzie intre ele cert este ca nu m-am atins de acel surub cu arc. Sa ma corectati daca fac sunt inversate in poza.


Cred ca am facut o confuzie pt la OS MAX 46 LA Jiclorul este montat in spate si cu un furtun catre carburator. Se poate monta si direct la carburator dar din motive legate de taiatul degetelor a fost pus pe spate. NU am montat un robinet de OFF, cand alimentez inchid acel Jiclor. Acum nelamurirea mea este legata de acel surub cu arc "CARBURETTOR AIR-BLEED ADJUSTMENT". In manual se face referire la pozitia avionului in raport cu orizontul...
Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#40 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 17 February 2018 - 03:15 PM

Acel surub din carburator este pentru amestecul aer-carburant. Daca nu l-ai atins, lasa-l asa.
Uite cum pornesc eu motorul invers. Contrar primei vederi, porneste foarte usor si nu ai surpriza sa se porneasca in sens gresit:
https://youtu.be/QLFNVrhYCto
Un avantaj suplimentar ar fi ca folosesti bordul de atac al elicei. Acesta este rotund si nu ai nevoie de manusa.
Apropos, o alternativa la manusa este un baton din lemn cu un furtun din cauciuc rigid la un capat.
Numai bine, mestere.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 17 February 2018 - 03:20 PM

0

#41 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1349
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 17 February 2018 - 03:19 PM

Are doua reglaje pe combustibil tot motorul ala, high speed needle, cel de care spui ca-i montat in spate, respectiv low speed needle, pe care cred ca nu l-ai descoperit inca. Surubul de care intrebi tu, doar limiteaza oarecum plaja de lucru a clapetei de acceleratie. Atentie daca-l desfaci prea mult iese afara intreg ansamblu, daca-l strangi prea tare nu mai poti misca acceleratia. Bafta la reglaje, de principu cheia succesului este bujia potrivita alaturi de un combustibil bun.
0

#42 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 17 February 2018 - 03:21 PM

Cam asa ceva:
https://www.towerhob...p?&I=LXL405&P=0
0

#43 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 17 February 2018 - 03:23 PM

Vezi postareaxorg, la 17 February 2018 - 03:19 PM, a spus:

Are doua reglaje pe combustibil tot motorul ala, high speed needle, cel de care spui ca-i montat in spate, respectiv low speed needle, pe care cred ca nu l-ai descoperit inca. Surubul de care intrebi tu, doar limiteaza oarecum plaja de lucru a clapetei de acceleratie. Atentie daca-l desfaci prea mult iese afara intreg ansamblu, daca-l strangi prea tare nu mai poti misca acceleratia. Bafta la reglaje, de principu cheia succesului este bujia potrivita alaturi de un combustibil bun.

Scuze, dar acel surub, efectiv obtureaza un canal de aer. Se si vede canalul in fotografia postata de proprietar.
0

#44 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 03:32 PM

Vezi postareaxorg, la 17 February 2018 - 03:19 PM, a spus:

Are doua reglaje pe combustibil tot motorul ala, high speed needle, cel de care spui ca-i montat in spate, respectiv low speed needle, pe care cred ca nu l-ai descoperit inca. Surubul de care intrebi tu, doar limiteaza oarecum plaja de lucru a clapetei de acceleratie. Atentie daca-l desfaci prea mult iese afara intreg ansamblu, daca-l strangi prea tare nu mai poti misca acceleratia. Bafta la reglaje, de principu cheia succesului este bujia potrivita alaturi de un combustibil bun.


Exact despre acel low speed needle intrebam. Surubul legat de clapeta este altceva nu am unmblat la el ca nu a fost nevoie. Din ce am vazut este o gaura mica in varful carburatorului pe unde trage aer si acel surubel care obtureza gaura aia mai mult sau mai putin. Inteleg ca ralantiul depinde de reglajul principal facut cu motorul la maxim. Eu l-am pornit si incercam sa ajustez ralantiul din throttle trimmer dar cu amestec bogat ca era 2 ture deschis.

Probabil greseala mea de aici vine ca nu se fac reglaje cu motorul decat la turatie maxima cand ai o singura variabila in calcul (combustibilul...).

@Dan_mitea: cat de usor se invarte motorul al meu mai ales cand are combustibil in el dupa ce ii dau la pala se opreste imediat, din compresie daca trec de punctul de rezistenta al palei si il las sa ma loveasca la deget doare destul de tare (fara bujie aprinsa desigur :) ). NU stiu daca e normal dar pare sa fie greu de invartit mai ales cand are combustibil prin el se simte o diferenta. Ma jucam cu el dupa ce il cumparasem si nu opunea atata rezistenta ca dupa ce l-am pornit prima oara....

Aceasta postare a fost editata de Alexandru E-ZG: 17 February 2018 - 03:37 PM

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#45 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 February 2018 - 07:08 PM

No așe. Amu mai venim acasă.:) Am văzut poza cu carburatorul.
Șurubul de pe carburator nu e jclor și e bine să nu umbli la el cum zicea și Meșterul Dan. Restul reglajelor rămân valabile, dar cu jiclor-ul de pe spate.
Meștere Dan. Matale-i spui ”baton”, io i-am spus ”deget”. Frumoasă pornire. Așa pornesc și eu, dar Alexandru e începător și e mai bine să-și ferească degetele continuând mișcarea de dat la pală spre piept, decât să-și uite degetele în câmpul elicei.

E foarte bine că motorul opune ceva rezistență. Asta înseamnă că are compresie bună și chiar la rece, dacă scapi pala peste degete tot doare. Indiferent cum pornești motorul dând la pală, e bine să ai protecție. Un aspect scos în evidență de Meșterul Dan - bordul de fugă al palei este ascuțit și taie. În mod normal și elicea de nylon trebuie pregătită. În primul rând o elice nouă trebuie ajustată. În special bordul de fugă are ”nereguralități” de la injectare. Se șlefuiește cu grijă cu șmirghel fin. Urmează echilibrarea elicei. Elicea care a stat foarte mult nefolosită trebuie scufundată câteva ore în apă (numai la cele de plastic). Nu apă fiartă. Temperatura camerei, sau cum curge pe robinetul de apă rece.

Pornirea care a prezentat-o Meșterul Dan nu este clasicul dat la pală. Poți încerca, dar ai grijă la degete. Duci elicea rotind-o normal până opune rezistență și de acolo îi dai un ”brânci” pe bordul de atac. Nu te apeși pe ea să învingi următorul punct de compresie. În felul ăsta elicea va fi propulsată înnapoi pe sensul normal de pornire cu destulă forță să facă prima compresie, ceea ce ar fi destul pentru pornirea unui OS.
Ai văzut că face amorsare cu degetul pe carburator, după care mai rotește elicea de câteva ori la rece. Învârtirea la rece este echivalentul a 5 - 7 secunde de bujie aprinsă. Avansații au mâna formată și la pornirea pe care ai văzut-o în videoclip ”conduc” pala până la următorul punct de compresie și-și lasă să alunece degetele pe lângă ea lăsând-o apoi liberă. În felul ăsta aplică o mică presiune suplimentară chiar în punctul de compresie ceea ce propulsează pala în sens invers cu forță și mai mare.

De ce se fac reglajele cu modelul la verticală ? Modelul tău e un acrobat trainer. Înțeleg că vei încerca să faci și ceva figuri cu el. În momentul cînd modelul urcă la verticală cantitatea de combustibil pe care o primește motorul scade simțitor. Dacă mergi pe setări făcute cu modelul la orizontală, motorul se va opri în porțiunea de funcționare verticală din lipsă de combustibil.

Oiiii. Sunt multe de explicat, dar cel mai bine e să le înveți pe parcurs de la cineva care le cunoaște și te poate asista pe viu. Ai destui oameni pricepuți prin zona ta.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#46 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 17 February 2018 - 10:16 PM

Va multumesc mult pentru sfaturi. Momentan voi folosi demarorul pana ma invat cu el... sunt patit cu o pala de la drona (mult mai usoara) care se oprea si am nimerit cu degetul in ea si tot a taiat ca prin unt =)) Mai am un motoras magnum 46 (asta are si rulmenti) venit cu un graupner 400 de care un neamt vroia sa scape ala o sa fie proiectul 2 termic pt o sa implice si acel rodaj dar pana acolo mai am.... dupa ce il termin pe acesta de construit cu motor OS o sa ma anunt pe forum pt partea de CG este destul de importanta ... asta nu este o spuma ca tot ce am zburat pana acum... si toata dinamica de zbor ma astept sa fie fff diferita.

Imi propun acrobatie cu acest Travel Air dar nu inainte sa stapanesc zborul normal... sunt patit de la multiplex cularis unde am avut un centraj prost la primul zbor combinat cu zona stramta de aterizare care au dus la un minunat inceput de vrie langa sol ....l-am troznit la primul zbor noroc ca am reusit sa ii ridic botul ca il faceam praf....asa doar l-am strambat putin.
Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#47 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1349
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 17 February 2018 - 11:02 PM

Vezi postareaAlexandru E-ZG, la 17 February 2018 - 03:32 PM, a spus:

Exact despre acel low speed needle intrebam. Surubul legat de clapeta este altceva nu am unmblat la el ca nu a fost nevoie. Din ce am vazut este o gaura mica in varful carburatorului pe unde trage aer si acel surubel care obtureza gaura aia mai mult sau mai putin. Inteleg ca ralantiul depinde de reglajul principal facut cu motorul la maxim. Eu l-am pornit si incercam sa ajustez ralantiul din throttle trimmer dar cu amestec bogat ca era 2 ture deschis.

Probabil greseala mea de aici vine ca nu se fac reglaje cu motorul decat la turatie maxima cand ai o singura variabila in calcul (combustibilul...).

..............

Asa cum ai spune si numele, "low speed needle valve" regleaza regimul de mers la turatii mici, mai exact regleaza raportul aer combustibil pentru pozitia acceleratiei in zona de minim. De obicei necesita ajustare acest reglaj pentru cazul in care motorul nu reuseste sa mentina turatia minima un timp indelungat, adica se ineaca daca-l lasi sa functioneze un timp indelungat la relanti, sau din contra, nu are repriza, adica da sa se opreasca dupa ce a rulat un timp la relanti si-l accelerezi brusc. Daca ai aceste simtome recomandarea mea ar fi in primul rand sa verivici furtunul din toba si etanseitatea rezervorului, sa te asiguri ca ai bujia potrivita si eventual sa-l atingi cu ceva mai mult nitro. Doar daca nu da rezultate in felul asta te gandesti sa intervii la acel reglaj, iar atunci cand o faci, iti notezi pozitia initiala si dai cate maxim o jumatate de tura, dupa care verifici simtomele, actionand mai departe dupa caz functie de cum se acutizeaza sau dispar. Atentie, mai ales daca motorul este montat pe un acrobat se verifica obligatoriu repriza cu avionul tinut cu botul in sus.
0

#48 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1349
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 17 February 2018 - 11:12 PM

Vezi postareadan_mitea, la 17 February 2018 - 03:23 PM, a spus:

Scuze, dar acel surub, efectiv obtureaza un canal de aer. Se si vede canalul in fotografia postata de proprietar.

Eu scuze, ulterior am inteles ca se referea la low speed needle valve.
0

#49 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 18 February 2018 - 11:27 AM

Vezi postareaxorg, la 17 February 2018 - 11:12 PM, a spus:

Eu scuze, ulterior am inteles ca se referea la low speed needle valve.


Carburatorul de pe OS46 LA nu are low speed needle. M-am uitat si nu exista asa ceva. Are decat surubelul si high speed needle.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Capture.JPG

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#50 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 18 February 2018 - 01:29 PM

În general, motoarele pe metanol nu au al doilea jiclor (cel pentru turație mică). Este întâlnit numai la motoare începând cu 15 cc. Am întâlnit astfel de carburatoare numai la OS, vechile MVVS și la o serie de motoare rusești fabricate de fostul DOSAF.
Motorul tău are un al doilea jiclor, dar nu-l vezi și nu poți umbla la el. Lucrează solidar cu obturatorul carburatorului (comanda de accelerație).

Motor Magnum.
Hm. Dacă-ți face probleme nu te chinui cu el. Direct la gunoi. Dacă vrei, îți mai dau și eu două de 20 cc.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#51 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1349
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 18 February 2018 - 03:58 PM

Vezi postareaAlexandru E-ZG, la 18 February 2018 - 11:27 AM, a spus:

Carburatorul de pe OS46 LA nu are low speed needle. M-am uitat si nu exista asa ceva. Are decat surubelul si high speed needle.

Are, doar ca se regaseste si cu alte denumiri. Ai mai jos o prezentare generala a carburatoarelor OS, nu te lasa indus in eroare, este identic cu al tau cel din imagine doar ca la tine high-speed needle este montat in spatele motorului. Aici misteriosul surub este numit "air adjustments", se regleaza si are exact functionalitatea pe care ti-am descriso anterior. Sub denumirea de "Idle SPEED Stop" se regaseste surubul la care am crezut initial ca faci referire. Marea majoritate a motoarelor cu metanol au reglaj al amestecului separat pentru pozitia de minim si maxim a acceleratiei. Eu personal am intalnit un singur motor care sa nu poata fi reglat la minim si anume un AP de 1 cc, in rest marea majoritate pot fi reglate in doua punte, cele de la ENYA chiar in trei puncte, "MID RANGE ADJUSTMENT".

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: OS carb.jpg

0

#52 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 18 February 2018 - 04:44 PM

Dragii mei, vorbim de un LA. Este un motor excelent, dar care are o fractiune din puterea unui AX. In schimb este foarte usor.
Nu are acel jiglor. Va atasez fotografiile. Surubul care se vede are intra intr-un canal din baril si are rolul de a nu-l lasa sa se deplaseze axial. Nu are nici un rol in a limita cursa barilului. Barilul nu are nici o miscare axiala. V-am facut o fotografie cu el inchis si alta cu el deschis.
Debitul de carburant se regleaza din jiglorul din spate, iar debitul de aer din baril. Surubul din fata, regleaza cantitatea de aer la relanti. Eu nu l-am atins niciodata si toate motoarele au mers perfect.
Numai bine, mesterilor.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG_1202.jpg
  • Imagine atasata: IMG_1203.jpg
  • Imagine atasata: IMG_1204.jpg
  • Imagine atasata: IMG_1205.jpg
  • Imagine atasata: IMG_1206.jpg

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 18 February 2018 - 04:45 PM

0

#53 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 18 February 2018 - 04:56 PM

Hmmm interesant, da l-am gasit dar nu prea scrie mare lucru despre el la manual... Imi propun mai intai sa reglez motorul cum ati spus "la blana" din jiclorul principal iar apoi daca nu reusesc sa tin un ralanti decent voi umpla la restul.

In manual nu am gasit denumire de low speed needle (vedeti poza). Manualul confirma asadar spusele lui Dan_mitea.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Capture.JPG

Aceasta postare a fost editata de Alexandru E-ZG: 18 February 2018 - 04:59 PM

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#54 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1349
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 18 February 2018 - 07:34 PM

Vezi postareadan_mitea, la 18 February 2018 - 04:44 PM, a spus:

Dragii mei, vorbim de un LA. Este un motor excelent, dar care are o fractiune din puterea unui AX. In schimb este foarte usor.
Nu are acel jiglor. Va atasez fotografiile. Surubul care se vede are intra intr-un canal din baril si are rolul de a nu-l lasa sa se deplaseze axial. Nu are nici un rol in a limita cursa barilului. Barilul nu are nici o miscare axiala. V-am facut o fotografie cu el inchis si alta cu el deschis.
Debitul de carburant se regleaza din jiglorul din spate, iar debitul de aer din baril. Surubul din fata, regleaza cantitatea de aer la relanti. Eu nu l-am atins niciodata si toate motoarele au mers perfect.
Numai bine, mesterilor.

Idle SPEED STOP sau surubul care mentine barilul in interior, la modelele mai vechi venea cu arc de sigurantare, la altele cu contrapiulita si mai nou vad ca vine taiat fix la dimensiune, caz in care, da, nu mai poate limita deplasarea circulara a barilului.
Majoritatea aleg OS-ul tocmai pentru ca functioneaza fara reglaje complicate, fiind pre reglat din fabrica. Am auzit inclusiv ca ar fi pre rodat, nu am avut curiozitatea sa citesc manualul ca sa vad daca se recomanda bujie de rodaj la OS. In cazul unui motor SH daca numai ai garantia unui reglaj corect, ori in cazul altor producatori ce lasa libertate mai mare modelistului, lucrurile se pot complica putin insa. Pana la urma depinde si de pretentii si ce intelege fiecare prin turatie de relantii. Daca vrei "sa-i numeri palele la relanti" cred ca si la OS trebuie un pic muncit la reglaje. Apropo noi pe vremuri le atingeam cu acetona ca sa tina relantiul cat mai jos.
0

#55 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 18 February 2018 - 08:49 PM

Nu am vazut bujie de rodaj la OS. Nici nu stiam ca exista. Rodajul este minimal. In general un rezervor la sol, pe modelul cu aripi si cateva zboruri cu amestec mai bogat.
Numai bine mesterilor.
0

#56 Useril este offline   Alexandru E-ZG 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 285
  • Inregistrat: 12-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti Piata1 Mai
  • Interests:Aviation , Aeromodelism , Electronics

Postat 18 February 2018 - 08:53 PM

Hmm interesant. Am gasit in manual o procedura de rodaj dar nu asa detaliata ca la magnum 46...este posibil sa aiba un prerodaj

Intentia mea e sa nu fuga cand sta la ralanti. Voi incerca sa il reglez de zbor cum ati recomandat si dupa reduc turatia pana unde vad ca se opreste si ajustez din trimmer ca sa stea acolo. Dupa ce se incalzeste oricum merge altfel pare sa fie mult mai stabil...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Capture.JPG

Ez1,2&Fc1,xl&Cl&Trex450Sport,ZOHD Drift,ExplorerLR4,B.Mcps - H.A9xTaranis/RM/Zorro-CRSF
0

#57 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1349
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 18 February 2018 - 09:54 PM

Motorul nou trebuie sa scartaie spre PMS. Daca nu, inseamna ca l-au rodat altii inainte.
0

#58 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 19 February 2018 - 12:20 AM

Într-adevăr nu are al doilea jiclor, nici măcar încorporat cum am întâlnit la unele ASP-uri.

Alex, în principiu, la ralanti modelul trebuie să stea pe loc, sau mai bine spus să nu aibă tendința să plece. Depinde și de teren. Dacă ești pe o pistă betonată, normal că turația motorului la ralanti trebuie să fie foarte mică. Dacă e teren cu iarbă, modelul stă pe loc și la o turație a motorului puțin mai mare.
Nu stau să fac teorie, dar în general, la motoarele de aviație cu răcire pe aer, o turație foarte mică grăbește uzura.
Ceea ce spune Meșterul Dan despre rodaj este foarte corect. Același lucru îți spune și cartea. Sunt două metode de rodaj. Una presupune un combustibil cu procent mai mare de ulei, cealaltă presupune funcționarea cu un amestec mai bogat (aproape înnecat). La motoarele mele și cele de la club am combinat metodele. Asta pentru că-mi prepar singur combustibilul. Oricum, la OS ajunge ce spune la carte. Obișnuit și cu alte tipuri de motoare, am demontat și OS-urile după rodaj așa cum am învățat. Nu este necesar. Calitatea materialelor și precizia prelucrării pieselor este la superlativ.
Singurul lucru care ar trebui să-l faci ar fi strângerea șuruburilor de pe capacul chiulasei. Nu forțat. Verific asta la fiecare motor nou după prima funcționare. Nu este tot timpul necesar, dar e mai bine să verifici.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#59 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 19 February 2018 - 12:35 AM

În loc de P.S.
Uită-te în cartea motorului ce turație trebuie să aibă la ralanti.
La tine scrie că ești din București, dar ai pomenit ceva de Travel Air. Dacă ești "vecin" cu el, îl sun pe Cosmin să caute turometrul și mergeți să-l luați. Eventual și ceva combustibil cu 10% nitro.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#60 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 19 February 2018 - 12:43 AM

:clapping: :rofl:
Tare nătărău mai sunt.
Modelul se cheamă "Travel Air".
URA şi la zbor fofezelor !
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro