Modelism - RHC Forum: Vreau sa-mi construiesc un CNC pentru MDF - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 6 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »

Vreau sa-mi construiesc un CNC pentru MDF

#1 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 07 January 2017 - 04:56 PM

Salut,
Sunt nou pe acest forum, nu cunosc prea multe despre constructia unui CNC insa as vrea sa ma apuc de unul.
Vreau sa fac frezari in structura de MDF cu grosimea de 18 mm. Mai exact, vreau sa fac usi frezate pentru mobilier. Tipurile de frezare sunt; in profunzime ( pe adancime de 12-18 mm ), pe suprafata ( adincime 3-4 mm ), pe margine cu raza 3 mm si gaurire cu diametru de 5 mm cu adancime de 12 mm. De asemenea mai stiu ca dimensiunea mesei ar trebui sa fie aproximativ 2ml pe axa x si 1 ml pe axa y. Spun aproximativ pentru ca ne vom raporta la dimensiunile materialelor folosite pentru constructia CNC-ului ( profile, suruburi etc ). In cazul in care este complicata constructia pe axa x, fac un compromis si reduc dimensiunea pe aceasta axa. Ca si frezare as vrea, daca este posibil, sa lucrez cu 1-2 freze, nu in acelasi timp, sau sa am posibilitatea de schimbare usoara fara sa se modifice parametrii si fara sa pierd pre mult timp cu aceasta. Precizia pentru prelucrarea piesei este acceptata pana la 0.5 mm pe lungimea piesei de aproximativ 1.9 ml. Ideea este ca daca fac o frezare perimetrala, frezarea sa se inchida bine. Din punct de vedere al costurilor, m-am raportat la construcțiile făcute de alți hobiști iar acestea erau in jurul a 1000 €. Nu am alt reper. Este drept ca acele construcții erau de dimensiuni mici. Eu m-am gândit ca poate un astfel de proiect sa ma coste vreo 3000 -4000 euro. CNC-ul va lucra in medie 4-5 ore pe zi 3-4 zile pe saptamana. Nu vreau sa fac rabat de la calitatea produselor chiar daca asta ar insemna o suplimentare de buget.
In acest sens va solicit sprijin si ajutor, de orice fel. Multumesc si va apreciez pe toti pentru realizarile voastre. Am vazut multe proiecte si am citit multe comentarii pertinente si la un nivel maxim de profesionalism. Chiar am avut o recomandare de la o astfel de persoana.
Cu Respect
giotto
0

#2 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 07 January 2017 - 06:20 PM

Salut si bine ai venit. E cineva foarte priceput in cnc-uri aproape de tine, Sabinescu este nick-ul lui pe acest forum si este din Lupeni. Suna-l pe el si poate te intelegi sa ti-l faca el (Sabin, 0726133044). In principiu este o masina fara pretentii ceea ce vrei tu. La 0,5 mm toleranta, masina va putea fi facuta cu pinion-cremaliera in loc de surub cu bile (macar lungimile de 2 m). Daca ai loc in atelier, probabil ca aria efectiva de lucru ar fi bine s-o faci de 2,5 m / 1,30 m, caci MDF-ul este 1,22/2,44. Sabin a mai facut una asa mare din otel, asa ca are experienta. Cred ca este cam singurul care a facut unul asa mare.
0

#3 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 10 January 2017 - 02:01 PM

Cea mai mare problema pe care o s-o ai va fi praful. Cauta solutii tehnice astfel incat masina sa nu fie afectata prea mult de praf. Aproape orice element de transmisie si actionare existent pe piata acum, iti poate asigura precizia dorita.
Planeitatea masinii o scoti din reglajul picioarelor pe inaltime. Nu ar trebui sa fie probleme deosibite, nu se inventeaza apa calda. Sistem de exhaustare cat de bun se poate,
Fara nici un fel de probleme poti gasi ghidaje pana in 3m lungime. Peste lungimea asta, pana in 6m sunt mai accesibile cele din bara rotunda. Parerea mea e ca nu trebuie sa exagerezi cu cursele. Ai pe ce sa tai placa de PAL, nu e musai s-o pui intreaga pe masa masinii. Rar apar usi mai late de 1 m dar e bine de luat ca limita dimensiunea recomandata mai devreme de steelmind. Nu exagera mult in plus, ca exista tendinta asta si nu cred ca se justifica.
Ia in cosiderare o cursa pe verticala de cel putin 60-100 mm ca vei avea de frezat si usi gata montate. Printre elementele de PAL, vor fi comenzi si pentru lemn masiv si acolo e mai usor de frezat usa cand e deja asamblata. Adica sa poti prelucra si cantul usii, pe toata grosimea lui. De regula operatia o faci pe alta masina, dar nu se stie niciodata cand apar prelucrari interioare pe adancime mare.
Fiind curse lungi, vezi de o actionare puternica si rapida, altfel prelucrarile vor fi lente si nu-i cazul aici.
Studiaza partea de actionare si vezi ce poti folosi. Eu am folosit pana acum doar motoare pas cu pas si sunt multumit de ele, dar aici cred ca s-ar potrivi servomotoare. Pret ceva mai mare, dar scapi de multe griji.
Si ar mai fi un sfat, cauta un model de structura cu ghidajele sub suprafata mesei de lucru, chiar daca ai de rezolvat problema cu bratele inalte ale axei mobile. Ghidajele orizontale nu te vor incurca la acces.
Poate n-ar fi rau sa studiezi variantele deja existente pentru prelucrat lemn si sa alegi ce-ti place de acolo.

PS. Cam ce mijloace de prelucrare ai disponibile pentru realizarea CNC-ului? Altfel pusa intrebarea: crezi ca ai la dispozitie cele necesare sa faci singur structura? Sau ai nevoie nu numai de sfaturi ci si de ajutor la realizarea concreta? Te descurci cu partea de soft si electronica? Ai mai lucrat pe cnc, ai ceva experienta legata de domeniul asta? Presupun ca la partea de prelucrat lemn totul e OK. O sa mai fie partea cu sculele, dar exista surse accesibile. Sa ajungi acolo...
Intreb cu scopul ca ar fi util sa stim cam cat de detaliat ar trebui sa fie ajutorul solicitat. Poti face masina singur sau va trebui sa apelezi in final la cineva sa te ajute fizic? Daca ai nevoie de mult ajutor, apeleaza la cineva din apropiere sau la cineva la care poti ajunge usor. Am citit ca ai scris ca nu cunosti prea multe despre constructia unuia, dar poate ai alte cunostinte, apropiate de domeniul asta si doar vrei sa fii modest.

Eu am inca in lucru doua cnc-uri pentru lemn, dar o sa ma misc mai greu si o sa ma depasesti cu realizarea. O sa revin daca e cazul, dar nu lua de bun ce fac.
Spor la treaba!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 10 January 2017 - 02:36 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#4 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 10 January 2017 - 06:55 PM

La Multi Ani si scuzati dar pun o intrebare ...
As fi si eu interesat de constructia unui astfel de utilaj, avand in vedere preturile foarte mari ale CNC-urilor dedicate .

Intrebarea :

La astfel de prelucrari ( frezari in MDF ) pentru a putea
realiza si frezarea de contur a usii/sertarului, se poate fixa placa si cu altceva in afara de vacum ?
Am vazut ca CNC-urile dedicate au astfel de prindere - cu vacum.
Ma gandesc ca nu cumva eventuale menghini sa nu lase urme in cantul usilor asta in cazul in care am rezolvat
inaltimea de prindere asa incat sa nu intre in conflict cu freza taietoare.

Exista si situatia de creare a unei " ferestre " in centrul usii .. pentru geam sa spunem .... in acest caz nu atingem cu freza
masa de lucru ?
Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#5 Useril este offline   cnc_step 

  • Membru Detasat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 723
  • Inregistrat: 17-January 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 10 January 2017 - 07:23 PM

Vezi postareaREAL DESIGN, la 10 January 2017 - 06:55 PM, a spus:

La astfel de prelucrari ( frezari in MDF ) pentru a putea
realiza si frezarea de contur a usii/sertarului, se poate fixa placa si cu altceva in afara de vacum ?
Am vazut ca CNC-urile dedicate au astfel de prindere - cu vacum.
Ma gandesc ca nu cumva eventuale menghini sa nu lase urme in cantul usilor asta in cazul in care am rezolvat
inaltimea de prindere asa incat sa nu intre in conflict cu freza taietoare.

Exista si situatia de creare a unei " ferestre " in centrul usii .. pentru geam sa spunem .... in acest caz nu atingem cu freza
masa de lucru ?


Exista o varianta cu scotch dublu fata. Sun role de 1m latime pe lungimi mari si se taie din ea.
Iar pentru ca sa nu se muste din masa, de obicei masa la un astfel de cnc-router este materialul de sacrificiu.
Dar daca utilajul este construit corect, dupa terminarea lui se frezeaza integral masa, sau materialul de sacrificiu, si orice proiectare de produs se va face cu cota zero pe masa, sau materialul de sacrificiu.
Banda adeziva are o grosime de 0,3 - 0,5mm, iar orice frezare de produs nu va avea cum sa rada masa.


0

#6 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 10 January 2017 - 10:47 PM

Vezi postareaREAL DESIGN, la 10 January 2017 - 06:55 PM, a spus:

La astfel de prelucrari ( frezari in MDF ) pentru a putea realiza si frezarea de contur a usii/sertarului, se poate fixa placa si cu altceva in afara de vacum ?
Am vazut ca CNC-urile dedicate au astfel de prindere - cu vacum.
Ma gandesc ca nu cumva eventuale menghini sa nu lase urme in cantul usilor asta in cazul in care am rezolvat inaltimea de prindere asa incat sa nu intre in conflict cu freza taietoare.

Exista si situatia de creare a unei " ferestre " in centrul usii .. pentru geam sa spunem .... in acest caz nu atingem cu freza
masa de lucru ?


Din ce stiu (si nu o spun numai dupa ureche) cel mai usor este sa poti fixa usa pe toate laturile. Exista niste scule minuscule cu care poti face usor treaba. Oricum ar fi, o sa faci prelucrarile pe rand. Adica fixezi laturile scurte si le prelucrezi pe cele lungi, apoi schimbi, fixezi laturile lungi si le prelucrezi pe cele scurte. Asta este in teorie, ca in realitate laturile, complet, le faci pe alta masina, mult mai eficient.

Cel mai probabil o sa apara prelucrari interioare si atunci nu mai conteaza unde fixezi rama. Dar ce este cel mai important este faptul ca rama interioara nu e obligatoriu sa fie centrata pe cea exterioara. Nu stiu daca se intelege se vreau sa spun, dar abaterile de ordinul zecimilor sau chiar ale milimetrilor, sunt greu de observat. Si la fel, n-as vrea sa se inteleaga asa cum s-a intamplat pana acum, ca ma doare in cot de cote si de precizie. Posibil sa ne intelegem greu la discutiile astea pe net, dar am avut atelier de mobila acasa si cu multa vreme in urma, pe la turci tot la un atelier de mobila am lucrat. Cum nici aia nu se omorau cu lemnul masiv, m-am specializat pe prelucrat MDF sau PAL. Asa ca pricep problemele si stiu exact ce spun. Cu atat mai mult cu cat formele gravate interior, sunt oarecum artistice si nu au nici o legatura cu exteriorul.

Parerea mea ar fi ca e de cumparat minim 4 scule de fixare a materialului pe masa de prelucrare, ca e nevoie de un material de sacrificiu cum spunem noi sau de distantiere care sa tina materialul la o oarece distanta de masa de lucru, si de multa pasiune. Important ar mai fi motorul de frezare si sculele folosite, dar e mult de discutat pe langa ele. Putem sa le lasam pe mai tarziu. Orice masina ai construi, cu mecanica (transmisie si actionare) pe care o gasim in comert si cu softurile disponibile, nu poti gresi nimic.
Sfatul meu ar fi sa nu te cramponezi de falsele probleme, pe care le avem toti pasionatii de cnc-uri, legate de precizie. Construieste ce poti indiferent de conditii, vezi de toate problemele pana la alea legate de masina si cand masina te va nemultumi ca precizie, nu-ti ramane decat sa faci mici modificari. E mult pana acolo si din ce stiu, s-ar putea sa nu ajungi la etapa asta. Asa ca ai de la mine un sincer "Spor la treaba" si din toata inima un "succes in tot ce faci." Cu respect, yo, adica ovidiu.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 10 January 2017 - 10:55 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#7 Useril este offline   REAL DESIGN 

  • R.D.
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5482
  • Inregistrat: 24-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti -

Postat 11 January 2017 - 09:23 AM

Multumesc pentru solutii .... si este bine de stiut .
Daca nu externalizezi serviciile nu se justifica investitie de 80.000 Euro ...
Se gasesc si SH dar probabil vor incepe sa " inchita " fonduri pentru schimbat
una alta si tot la sume mari se ajunge.

Ar mai fi varianta : :blink:

https://www.youtube....h?v=uoFcKBx4nTE
Warn Warn Warn Warn Warn Warn .. for ever !
0

#8 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 11 January 2017 - 03:28 PM

Scuze pentru raspunsul de mai devreme. Am facut o incurcatura. De fapt imi cer scuze pentru incurcatura nu pentru raspuns. Mesajul era pentru Giotto, dar te-am citat din greseala pe tine. Doar prinderile ar fi fost pe subiect...
Sunt si la noi pe la unele firme tot felul de sisteme de prindere frumusele, in genul celor de la gestaco. Se preteaza cele cu manerul orizontal. Le-am vazut mereu pe la targuri sub diferite marci, posibil si cu preturi sau calitati diferite. Sunt si unele extrem de micute. O poza cu ceva in genul celor la care me refer, ar fi aici, dar le gasesti la multe magazine. Se adapteaza usor la o prindere pe masa masinii, au gabarit micut pe verticala si pot fi rotite sa nu incurce prelucrarea, pe masura ce ajungi la ele. Sunt multe variante.

Giotto, sper sa nu-ti gresesc ID-ul ca am de umblat dupa miel.
Parerea mea ar fi sa vezi daca ai nevoie de un astfel de cnc. Vad ca stii ce ai de prelucrat, dar daca nu ai anumite prelucrari care sa justifice utilizarea lui, nu te misti mai rapid decat cu sculele conventionale. Pentru ce se face in mod clasic, nu e nevoie de cnc.
Il utilizezi tu sau o sa ai pe cineva care o sa stea langa el? Eu zic ca e greu de facut o socoteala legata de eficienta daca nu-l faci bun. Si ma refer la flexibilitate mare in prinderea PAL-ului pe masa masinii, la prinderea sculelor in axul frezei, la reglaje. Posibil sa ai de platit ceva in plus si operatorului, ca nu mai e suficient cineva care sa impinga o placa pe masa unei freze verticale. Tu stii mai bine daca ai lucrari de serie sau unicate, ce si cum se merita.
Pana una alta, mai da un semn de viata cand ai ocazia.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 12 January 2017 - 12:46 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#9 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 06 February 2017 - 11:05 PM

Multumesc steelmind, multumesc bitex.
Pentru o perioada am fost ocupat, motiv pentru care nu am dat nici un semn de viata. Acum am putina “liniste” si reiau subiectul/proiectul la studiat.
Steelmind, ai dreptate, iau in calcul si varianta prin care sa pozitionez placa de MDF cu dimensiunea respectiva. Spatiu este cam limitat dar….
Bitex, am luat in calcul praful rezultat si da, trebuie o exhaustare pe masura si o pozitionare a ghidajelor astfel incat sa nu se incarce cu praf. Am posibilitatea de taiere a placilor ptr ca am atelier de productie mobilier si prefer sa pun, daca nu o coala, macar o jumatate de coala si sa decupez usile din aceasta placa. Pentru gaurire, pot sa pun placile taiate la dimensiune si efectuez gaurirea pe placi independente.
Aveti dreptate amandoi, nu se justifica sa fac masa utila mai mare de 2.5 ml/1.3 ml. Deasemenea nici cursa pe verticala nu trebuie sa fie mare. Probabil ca voi prelucra si lemn, pe viitor, dar oricum nu voi face frezari mai adanci de 50 mm.
Intre timp am aflat, si mi-ai confirmat, ca ar fi recomandat servomotoare. Nu stiu ce inseamna ca si cost. Nu stiu exact prin ce se diferentieaza. Avantajul ca nu-si pierde pasii. Altele avantaje nu stiu. Mai sap sa vad cate ceva despre ele. Probabil ca si configurarea lor este diferita de acele motoare pas cu pas.
Studiez produsele celor de la TEKRO, HI-END, ROCAST, ITEM.
Referitor la mijloacele de prelucrare, nu am posibilitatea sa fac singur aceasta structura. Dar am cautat colaboratori. Am gasit un baiat care prelucreaza metal cu utilaj CNC, mai are si alte utilaje pentru prelucrat. Nu stiu exact cat de bine lucreaza, am sa-l testez. Nu ma descurc la electronica si nici la soft. Am doi amici cu care nu am mai vorbit demult. Cu aceasta ocazie am sa-i contactez si am sa le propun acest proiect. Unul dintre ei este foarte bun in proiectare autocad, nu stiu daca ajuta pentru ceea ce vreau eu, poate doar pentru proiectarea in vederea executiei. Daca este vorba despre G Code………, nu cred ca ma va ajuta cu asa ceva. Celalat este un bun electronist.
Nu am mai lucrat cu CNC.
Iau in calcul si varianta ca cineva cu experienta sa se ocupe de acest proiect cap-coada, daca este peste puterile mele, si ma refer aici la timpul necesar pentru constructie.
Motorul de frezare trebuie sa fie puternic cu racire si sa am pridere rapida, in vederea schimbarii frezei.
Referitor la precizie si perfectiune, la fel ma-m gandit, sa-l fac si sa adaug/modific pe parcurs functie de necesitati si dorinte. Insa vreau sa incep bine documentat pentru ca greselile sa fie cat mai mici si mai putin costisitoare.
Ma gandesc la un sistem de vacuum pentru fixarea placii pe masa de lucru. Un sistem care sa funtioneze doar pentru piesa pozitionata pe masa indiferent de marimea ei.
Cu siguranta voi avea un operator. Stiu din experienta ca daca faci un proiect de executie bun, restul sculelor isi fac treaba. Nu voi lucra serie industriala dar voi lucra unicate si serie mica.
Am vazut un link de la REAL DESIGN, interesant, probabil si cu un cost mic. Insa trebuie sa fii foarte atent si sa intervii la modificarea adancimii, schimbarea frezei, modificarea sablonului functie de dimensiunile usii, si sa mentii cursa frezei permanent lipit de sablon. Altfel….., eu am nevoie si de gaurire.
0

#10 Useril este offline   cnc_step 

  • Membru Detasat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 723
  • Inregistrat: 17-January 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 07 February 2017 - 10:48 AM

Daca tot vrei sa te apuci sa lucrezi mdf, lemn etc, eu iti propun sa pui deoparte 1000-1400$ si sa-ti cumperi pentru axa X, o axa bosch rexroth ckk.
Este complet inchisa, nu vei avea problema cu praful, si este de precizie maxima.
In al doilea rand trebuie sa dimensionezi masinaria nu doar pentru usi de mobilier, ci pentru cea mai mare piesa care trebuie lucrata (cap de pat, usa de intrare, etc).


0

#11 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 07 February 2017 - 12:05 PM

Vezi postareamincof, la 07 February 2017 - 10:48 AM, a spus:

Daca tot vrei sa te apuci sa lucrezi mdf, lemn etc, eu iti propun sa pui deoparte 1000-1400$ si sa-ti cumperi pentru axa X, o axa bosch rexroth ckk.
Este complet inchisa, nu vei avea problema cu praful, si este de precizie maxima.
In al doilea rand trebuie sa dimensionezi masinaria nu doar pentru usi de mobilier, ci pentru cea mai mare piesa care trebuie lucrata (cap de pat, usa de intrare, etc).


Sunt adeptul preciziei maxime, dar acolo unde are rost. Sincer, nu vad rostul unor elemente de precizie maxima in tema lui de proiectare; mobilierul de lemn se bucura de precizii de 3-5 zecimi nicidecum de sutimi. Omul nu vrea sa faca nici elici, nici fuselaje etc, nici balsa nu va prelucra. Inteleg ratiunea de a fi cat mai ermetica axa impotriva prafului dar asta are solutii mult mai ieftine cu burdufuri. Majoritatea marile companii producatoare de cnc-uri pentru mobila folosesc burdufuri. Ma mir ca-i dai un astfel de sfat.
0

#12 Useril este offline   znecula 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 845
  • Inregistrat: 03-April 05
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 07 February 2017 - 12:08 PM

Vezi postareagiotto, la 06 February 2017 - 11:05 PM, a spus:


dar oricum nu voi face frezari mai adanci de 50 mm.
Intre timp am aflat, si mi-ai confirmat, ca ar fi recomandat servomotoare. Nu stiu ce inseamna ca si cost. Nu stiu exact prin ce se diferentieaza. Avantajul ca nu-si pierde pasii. Altele avantaje nu stiu. Mai sap sa vad cate ceva despre ele. Probabil ca si configurarea lor este diferita de acele motoare pas cu pas.
Studiez produsele celor de la TEKRO, HI-END, ROCAST, ITEM.
Referitor la mijloacele de prelucrare, nu am posibilitatea sa fac singur aceasta structura. Dar am cautat colaboratori. Am gasit un baiat care prelucreaza metal cu utilaj CNC, mai are si alte utilaje pentru prelucrat. Nu stiu exact cat de bine lucreaza, am sa-l testez. Nu ma descurc la electronica si nici la soft. Am doi amici cu care nu am mai vorbit demult. Cu aceasta ocazie am sa-i contactez si am sa le propun acest proiect. Unul dintre ei este foarte bun in proiectare autocad, nu stiu daca ajuta pentru ceea ce vreau eu, poate doar pentru proiectarea in vederea executiei. Daca este vorba despre G Code………, nu cred ca ma va ajuta cu asa ceva. Celalat este un bun electronist.
Nu am mai lucrat cu CNC.
Iau in calcul si varianta ca cineva cu experienta sa se ocupe de acest proiect cap-coada, daca este peste puterile mele, si ma refer aici la timpul necesar pentru constructie.
Motorul de frezare trebuie sa fie puternic cu racire si sa am pridere rapida, in vederea schimbarii frezei.
Referitor la precizie si perfectiune, la fel ma-m gandit, sa-l fac si sa adaug/modific pe parcurs functie de necesitati si dorinte. Insa vreau sa incep bine documentat pentru ca greselile sa fie cat mai mici si mai putin costisitoare.
Ma gandesc la un sistem de vacuum pentru fixarea placii pe masa de lucru. Un sistem care sa funtioneze doar pentru piesa pozitionata pe masa indiferent de marimea ei.
Cu siguranta voi avea un operator. Stiu din experienta ca daca faci un proiect de executie bun, restul sculelor isi fac treaba. Nu voi lucra serie industriala dar voi lucra unicate si serie mica.


Am lucrat si eu ca si Ovidiu vreo 10 ani in bransa.
Nu direct in productie, dar suficient de aproape incat sa stiu toate detaliile.
Sa o luam pe rand:
-cursa pe Z e bine sa o faci de macar 100mm. Nu se stie niciodata cand vei avea nevoie sa prelucrezi o bucata de lemn groasa. Aproape ca nu e diferenta de pret sa realizazi axa Z co o cursa de 50mm sau de 100mm. Iar ca gabarit pe inaltime nu te incurca nicicum in atelier.
-Servomotoarele. Da e un avantaj mare cand ai mult de lucru si curse mari ale masinii. Castigi timp la deplasarile in gol. Precizie si control ridicat. Dezavantaj: pretul driver-motor mai mare. Configurarea softului (Mach3 sau ce-o fi acolo) nu e un impediment.
-Cu structura masinii si executia e clar. Trebuie sa apelezi la terti.
-Electronica si soft la fel. Va trebui insa sa angajezi un operator bun la toate. Sau daca te tine cureaua, un proiectant cu multa fantezie care ar putea sa-ti ofere direct codul masina (codul G), sau, sa faca operatorul treaba asta. Adica sa primeasca proiectul de la designer si sa faca el codul G. Oricum va trebui sa stii si tu cat de cat treburile astea. Altfel vei fi la mana lor sau doar a unui dintre ei. O spun din proprie experienta.
-Motorul de frezare. Da e bine sa fie robust si chiar cu racire. Vezi cam ce foloseste Katran. Sunt bune si la PAL-MDF. Daca vrei viteza si debitari dintr-o singura trecere a foii de pal pune macar 2,2kW. Ca sa schimbi sculele rapid (daca schimbarea unei pensete ER 20 sau cat o fi acolo consideri ca e greoaie) va trebui un motor cu ATC. Dar e nevoie de ceva mai multi bani. Macar 1500 euro, zic eu. Asta daca esti foarte norocos. Dar ar fi bine sa te documentezi temeinic, eventual sa-l vezi inainte de a-l cumpara.
-Autcad. Da se poate lucra si cu el. Depinde si de cel ce-ti face proiectarea. Poate fi Corel sau alte softuri mai pretentioase.
-Masa cu vacuum. Foarte indicata dar sa fie bine executata si ai o pompa de vacuum pe masura. Asigura fixari rapide si foarte sigure. De multe ori insa vei avea nevoie de piese de sacrificiu special facute de pus sub materialul de frezat. Astea se justifica cand faci piese in serie.
La unicate ridica pretul de cost.

Sper sa ai rabdare sa citesti.

Stima.

Aceasta postare a fost editata de znecula: 07 February 2017 - 12:13 PM

0

#13 Useril este offline   cnc_step 

  • Membru Detasat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 723
  • Inregistrat: 17-January 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 07 February 2017 - 04:06 PM

Vezi postareasteelmind, la 07 February 2017 - 12:05 PM, a spus:

Sunt adeptul preciziei maxime, dar acolo unde are rost. Sincer, nu vad rostul unor elemente de precizie maxima in tema lui de proiectare; mobilierul de lemn se bucura de precizii de 3-5 zecimi nicidecum de sutimi. Omul nu vrea sa faca nici elici, nici fuselaje etc, nici balsa nu va prelucra. Inteleg ratiunea de a fi cat mai ermetica axa impotriva prafului dar asta are solutii mult mai ieftine cu burdufuri. Majoritatea marile companii producatoare de cnc-uri pentru mobila folosesc burdufuri. Ma mir ca-i dai un astfel de sfat.



Oricum o axa bine definita cu burduf il va duce la un pret mult mai mare decat i-am propus eu. Axa asta care am propus-o costa oficial 8000$, dar ebay este plin de oferte.
Nu inteleg de ce, daca poate sa scoata o axa de precizie sub pretul uneia construita de el si super protejata de praf tu ii sugerezi ca nu renteaza.
Poate ca tu ai alte date pe care eu nu le detin, si poate nu pot sa le aprofundez. Dar trebuie sa terminam cu un hobby scump daca piata ne ofera industrial profesional la un pret redus.
Dar fiecare doarme pe ce parte isi asterne si crede ca-i este bine.
0

#14 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 07 February 2017 - 07:19 PM

Vezi postareamincof, la 07 February 2017 - 04:06 PM, a spus:

Oricum o axa bine definita cu burduf il va duce la un pret mult mai mare decat i-am propus eu. Axa asta care am propus-o costa oficial 8000$, dar ebay este plin de oferte.
Nu inteleg de ce, daca poate sa scoata o axa de precizie sub pretul uneia construita de el si super protejata de praf tu ii sugerezi ca nu renteaza.
Poate ca tu ai alte date pe care eu nu le detin, si poate nu pot sa le aprofundez. Dar trebuie sa terminam cu un hobby scump daca piata ne ofera industrial profesional la un pret redus.
Dar fiecare doarme pe ce parte isi asterne si crede ca-i este bine.


Ce repere contine axa de care spui tu ?
0

#15 Useril este offline   cnc_step 

  • Membru Detasat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 723
  • Inregistrat: 17-January 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 07 February 2017 - 07:44 PM

Vezi postareasteelmind, la 07 February 2017 - 07:19 PM, a spus:

Ce repere contine axa de care spui tu ?


Surub cu bile de 16-20 (depinde de care cumpara, 20-145,10-145, etc), sine rexroth cu 4 patine cu 4 randuri de bile, plus ca este facuta cu profilul lor revolutionar care are o stabilitate foarte buna.
Au magneti standard in profil pentru senzori de cap si home, etc.

https://dc-us.resour...2009_08-ckk.pdf

Aceasta postare a fost editata de mincof: 07 February 2017 - 07:47 PM

0

#16 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 07 February 2017 - 09:50 PM

Vezi postareamincof, la 07 February 2017 - 07:44 PM, a spus:

Surub cu bile de 16-20 (depinde de care cumpara, 20-145,10-145, etc), sine rexroth cu 4 patine cu 4 randuri de bile, plus ca este facuta cu profilul lor revolutionar care are o stabilitate foarte buna.
Au magneti standard in profil pentru senzori de cap si home, etc.

https://dc-us.resour...2009_08-ckk.pdf


Hiwin: 1) surub roluit de 25, clasa 5, 1250 mm, cu piulita cu flansa cu 4 circuite si preload=228 euro cu TVA ; 2) 2 sine de 25 mm, clasa 5, 1500 mm, + 4 patine cu kit antipraf SW (adica ful raclare)= 513 euro cu TVA; 3) Bk25+BF25= 180 Euro cu TVA. Total = 921 Euro. O placa de aluminiu de 1500/300/25 este cam 200 euro cu transport iar burduful pana in 50 euro. Am scris preturile la setul de 25 pentru ca pe astea le stiu; ca sa fie comparabil cu ce ai scris tu ar fi trebuit sa am preturile la 16-20, dar nu le am. Presupun ca vreo 15-20 % mai putin decat 910 Euro, adica vreo 750 Euro (+200 placa + 50 burduful). Deci nu este deloc asa : ''Oricum o axa bine definita cu burduf il va duce la un pret mult mai mare decat i-am propus eu ''.
0

#17 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 07 February 2017 - 10:07 PM

Am sapat prin emailuri si am gasit preturi si la surub+ patina de 16 si lagare BK+BF; A) surub 16 mm, pas 5, piulita,clasa 5, 1250 mm = 174 Euro cu TVA; B) lagare BK+BF = 105 Euro cu TVA. In total 280 euro cu TVA, impreuna mai putin cu 128 Euro decat cele de 25. Nu am pret la sinele de 16 ca nu am cerut niciodata.

Aceasta postare a fost editata de steelmind: 07 February 2017 - 10:07 PM

0

#18 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 07 February 2017 - 10:16 PM

Salutare tuturor.
Mincof, Intai as vrea sa-ti multumesc pentru amabilitate si pentru oferta facuta... E putin cam devreme, am trecut asa ceva pe lista, dar sa termin niste mecanici si sa mai scap de materialele vechi. Poate apucam sa mai vorbim despre ce ziceam ca vreau sa testez. Nu e graba mare si nici ceva foarte important acum.
Axa recomandata este performanta si are avantajul ca e gata facuta, se scapa de multe belele. Dar parerea mea sincera e ca-i putin cam scumpa (chiar asa ieftina cum apare pe ebay) pentru aplicatia lui. E de discutat, n-as insista ca fiecare le stie pe ale lui. Lucrurile se vor complica spre final si ce castiga cu precizia din partea axelor o sa piarda pe toate celelalte parti. E doar o parere, poate nu va fi asa. Daca vrea sa mearga pe ideea asta, gaseste axe destul de bune, facute si de alte firme. Poate nu la fel de precise, dar poate cu un pret ceva mai mic. Are de cautat, de analizat, de tras linie, de socotit si de comparat. Parca am vazut cnc-uri pentru lemn destul de mari pe la 5000 dolari, gata de pus la treaba. Nu stiu care-i tinta lui ca performanta si pret.


Giotto, nu stiu ce sa spun de partea cu etansarea... Intai ca daca nu e protejat, indiferent unde-i pus, ghidajul tot se va umple de rumegus. La fel si surubul. Pe de alta parte, n-am vazut la multe cnc-uri industriale pentru lemn ghidajele sau suruburile protejate. Posibil sa fie o falsa problema, ridicata la fileu doar de noi. Oricum, protectia aia de cauciuc pe la unele sisteme, nu este perfect etansa.
Nu stiu cum este mai bine si ce sa recomand, ca nu am utilizat niciodata cnc atat de mare la lemn. La astea mici am curatat totul bine cat de des am avut ocazia. De fapt problema e mai degraba cu ungerea, ca ar trebui asigurata, dar nu se moare din asta. Rumegusul e curatat permanent de piesele racloare de pe elemente. Doar ca odata cu el pleaca de acolo si lubrifiantul. Cred ca partea cu ingrijitul masinii ar putea fi treaba operatorului. Zic si eu. 10 minute pe zi s-or gasi.
Legat de pret si prelucrari, totul se va aduna si in final pretul va fi mult diferit fata de socoteala de acasa. E de stat mult pe net, prin documentatii. Sau cum spuneai, sa te ajute cineva la ce e nevoie...
Spor la treaba!

PS. Daca e sa fiu sincer, as merge asa cum stiu ca fac in ultima vreme. O structura ieftina, cu materiale ieftine. Nu este nimic de pierdut, mereu sunt operatii de facut pe cate o masa, de orice fel ar fi ea. Macar sa fie ieftina. Nici macar cu suruburi cu bile sau ghidaje prismatice.
Ceva in genul asta sau asta, eventual asta. Si pentru ca vopseaua e scumpa, as construi cat mai mult din inox.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 07 February 2017 - 10:35 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#19 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 07 February 2017 - 11:55 PM

Salut,
Ai drepate Bitex, am studiat producatori mari de cnc BIESSE, HOMAG, WEINIG etc si nu am vazut sa aiba o protectie speciala. Ghidaj liniar si ax surub cu bile sau tip cremaliera etc
Nu cred ca voi avea o problema cu praful pentru ca asa cum am zis, voi folosi exhaustare si voi monta o fusta in jurul frezei. Deasemenea voi incerca o constructie hand made pentru a proteja ghidajul si axul care cred ca va fi de tip surub cu bile. Pe partea de ghidaje cred ca potrivit ar fi sa merg pe ghidaj liniar tip sina cu patina. Ma gandeam la HIWIN dar costul este mare. Verific alternative, MonoRAIL sau Bosch.
Pe axa X ma gandesc la un servomotor Mecapion, banuiesc ca este suficient unul ? Inca nu stiu costul pentru acesta.
Pe axa Z, voi folosi motor puternic pentru frezare, minim 2kw pentru ca vreau si eficienta. O singura trecere. Cursa probabil ca va fi ceva mai mare de 100 mm
Trebuie sa ma documentez referitor la motorul pentru frezare si la tipul de raciere pentru acesta. Poate fi si un motor cu ATC, este de putere mare cu dimensiuni mici si racire de tip ventilator electric, insa necesita un convertizor de frecventa de minim 5 kw la 380. Nu stiu cat este de zgomotos. Nu am vazut si nu stiu cum se schimba frezele de pe ax. Sunt cu pensete elastice ?
Pe partea de proiectare, a pieselor pentru executie, ma descurc eu, insa mai departe…. sunt blocat. Trebuie sa ma documentez in privinta limbajului , cod G.
0

#20 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 07 February 2017 - 11:58 PM

steelmind, iau in calcul ce spui tu, si voi compara, din punct de vedere al costului, cu varianta mea.
0

#21 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 08 February 2017 - 01:16 AM

bitex, am vazut video-urile trimise, si da, imi place ideea de simplitate. Costuri mici, fara prea mari batai de cap. Insa ma intreb, daca intru cu o freza de 25-40 mm in diametru in material, daca nu cumva structura respectiva intra in vibratie. In acest caz va produce zgomot, si piesele vor fi neuniforme. Deasemenea, nu stiu daca acele profile cornier sunt speciale,in sensul ca nu au abatere de la planeitate, pentru ca-mi va fi greu sa sa le scot eu in plan. Probabil ca sunt la firmele de specialitate. Voi cauta.
0

#22 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 08 February 2017 - 05:58 AM

Vezi postareagiotto, la 08 February 2017 - 01:16 AM, a spus:

bitex, am vazut video-urile trimise, si da, imi place ideea de simplitate. Costuri mici, fara prea mari batai de cap. Insa ma intreb, daca intru cu o freza de 25-40 mm in diametru in material, daca nu cumva structura respectiva intra in vibratie. In acest caz va produce zgomot, si piesele vor fi neuniforme. Deasemenea, nu stiu daca acele profile cornier sunt speciale,in sensul ca nu au abatere de la planeitate, pentru ca-mi va fi greu sa sa le scot eu in plan. Probabil ca sunt la firmele de specialitate. Voi cauta.


Entuziasmul este bun. Te poate duce insa in zone de ne-realism; cu un motor de 2,2 kw nu vei putea intra in material cu freze de 25-40 mm si sa mai fie si dintr-o singura trecere, cum spuneai mai devreme. Lucrul asta il faci cu motoare de la 5-7 kw in sus. Exista tentatia de a crede ca 2,2 kw este ''suficient de bun'' insa motorul are cuplul destul de slab. Sa nu uitam ca puterea este cuplul ori turatia (P=Mxn/9550); ceea ce inseamna ca o putere mare poate sa insemne un cuplu mai mare si turatii mici sau cuplu mic si turatii mari. Altfel spus, 20 = 10 (cuplu) x2 (viteza) dar poate fi egal si cu= 2 (cuplu) x 10 (viteza). Aceste spindle-uri chinezesti de 200-300-500 euro bucata sunt din cele cu cuplu mic si turatie mare, gen '' 2 (cuplu) x 10 (viteza)''. Poti sa le folosesti cu incredere dar nu la parametrii de adancime si diametre de freze de care vorbesti (daca era asa atunci motoarele alea de 3000-5000 euro nu-si mai aveau rostul). Pe de alta parte, motorul trebuie corelat cu solutia de structura asa cum intuiesti si tu; un motor de 5kw pe o structura de glisare gen role de sertare ar arata ca Mr. Bean cu muschi pe steroizi. Tocmai de aceea design-ul masinii trebuie sa incorporeze o proportionalitate a componentelor . Daca vrei sa stai intr-un buget minim si rational, la tema ta de 0,5 mm abatere mergi pe motor de MINIM 2,2 kw, sine liniare profilate clasa de precizie intre C 10 si C7, cremaliera cu pinion pe X si Y si surub cu bile pe Z. In felul asta poate ramai sub 5-6000 euro (depinde de manopera celui care ti-o va face ). Daca bugetul tau este mai mare de atat, poti sa incepi sa te arunci la un ATC. Cu toata exhaustarea, praful de la MDF intra si in suflet asa ca pinion-cremaliera este mai bine decat surub cu bile. Un motor cu ATC este pe con si nu pe penseta; uzual BT 30, dar si ISO 20. Masa vacuumatica este pe pompa blower, care trage volume mari de aer la viteze mici; chiar si asa costa ceva. Concluzia mea: daca ai buget peste bugetul minim, nu-l baga in elemente de cinematica de precizie (gen suruburi cu bile pe toate axele sau sine mai precise de C7, adica C5 sau C3) pentru ca ingropi banii intr-o zona care-ti produce niste precizii de care nu ai nevoie la lemn. Motoarele pas cu pas este bine sa fie mai de soi, gen Leadshine, caci au inductanta cea mai mica (adica se incalzesc mai putin si le poti exploata continuu mai mult timp intr-o sesiune de frezare). Just my 2 cents.

Aceasta postare a fost editata de steelmind: 08 February 2017 - 06:03 AM

0

#23 Useril este offline   cnc_step 

  • Membru Detasat
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 723
  • Inregistrat: 17-January 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 08 February 2017 - 12:00 PM

Vezi postareasteelmind, la 07 February 2017 - 09:50 PM, a spus:

O placa de aluminiu de 1500/300/25 este cam 200 euro cu transport iar burduful pana in 50 euro. .



Pai tu vrei sa spui ca la o axa de 1500 pui o placa de aluminiu? Asta va fi o porcarie de axa, va fi sarita din cote din primul moment cand pui sinele si axa z pe ea, care daca duci si motorul la jumatate si si tragi de el o si torsionezi , o si indoi.
Inteleg ca nu-ti trebuie precizie, dar sa bagi 900E (1100$) intr-o axa care va scoate doar niste forme pe langa cote, decat sa bagi vreo 1300$ intr-o axa de mare precizie, este o teapa romaneasca de a te uita la 2lei.
Si oricum este mai aspectuasa, nu mai ai pierderea de cel putin 300mm pentru strangerea burdufului pe laterale, etc.
Asta nu se numeste axa liniara. Crezi ca astia s-ar mai complica sa faca profile speciale cu insertii in interior pentru stabilitate si alte forte aparute?
0

#24 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 08 February 2017 - 12:41 PM

Vezi postareamincof, la 08 February 2017 - 12:00 PM, a spus:

Pai tu vrei sa spui ca la o axa de 1500 pui o placa de aluminiu? Asta va fi o porcarie de axa, va fi sarita din cote din primul moment cand pui sinele si axa z pe ea, care daca duci si motorul la jumatate si si tragi de el o si torsionezi , o si indoi.
Inteleg ca nu-ti trebuie precizie, dar sa bagi 900E (1100$) intr-o axa care va scoate doar niste forme pe langa cote, decat sa bagi vreo 1300$ intr-o axa de mare precizie, este o teapa romaneasca de a te uita la 2lei.
Si oricum este mai aspectuasa, nu mai ai pierderea de cel putin 300mm pentru strangerea burdufului pe laterale, etc.
Asta nu se numeste axa liniara. Crezi ca astia s-ar mai complica sa faca profile speciale cu insertii in interior pentru stabilitate si alte forte aparute?


Vorbim de lucruri diferite.
0

#25 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 08 February 2017 - 11:08 PM

Va salut,
Mizez pe experienta ta, steelmind, cand spui ca un motor de 2.2 kw nu este suficient pentru frezare dintr-o trecere insa totusi adancimea de frezare nu va fi mai mare 8-10 mm. Cu siguranta nu voi cumpara un motor mai mare care costa si de 10 ori mai mult. Prefer sa fac doua treceri. In aceasta situatie ma voi multumi cu un motor de minim 2.2 kw. Ideea este sa nu se supraincalzeasca avand in vedere ca dublez "munca motorului ).
Referitor la ghidaje, initial am gandit sa folosesc solutia de tip cremaliera cu pinion, insa am luat in calcul faptul ca praful se depune intre dinti, daca aceasta este montata cu dintii in sus, si ma va incurca. Dar in acel moment nu mi-a trecut prin cap ca as putea sa o montez cu dintii in jos. O iau in calcul, mai ales ca este o solutia ieftina.
Referitor la motoarele pas cu pas, in practica, am inteles ca aceste motoare isi pierd pasii. Cat de real si cat de important ar trebui sa fie pentru mine ? Daca folosesc aceste motoare, care crezi ca ar fi indicate pentru X ( banuiesc ca sunt 2 motoare pentru X ), Y,Z ?
Cu programarea si cu limbajul G code cum va descurcati ? Ce ar trebui sa stiu?
0

#26 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 08 February 2017 - 11:26 PM

Vezi postareagiotto, la 08 February 2017 - 01:16 AM, a spus:

bitex, am vazut video-urile trimise, si da, imi place ideea de simplitate.

Buna. N-o lua chiar cuvant cu cuvant. N-am construit niciodata asa ceva. Ideea era ca exista multe variante posibile si ar fi mult de studiat. Si aia cu inoxul aproape ar fi o gluma daca n-ar fi aproape adevarata.
Pana si ceilalti, pe afara, merg spre cele doua denumiri distincte, de router si milling, pentru cnc-urile lor, desi in esenta fac acelasi lucru. Ambele frezeaza, dar au cateva particularitati care le diferentiaza. E complicat sa faci o structura mare si usoara, sa ai o actionare relativ ieftina dar sa vrei s-o soliciti si rapid si cu regim "dur" de prelucrare.
Sunt adeptul ambelor abordari, dar in cazul asta as recomanda sa construiesti o structura simpla si ieftina, dar cu cursele dorite. Nu este complicat sa faci alta din moment ce ai descoperit adevaratele probleme pe o structura, oricare ar fi ea. Indiferent de ce o sa faci, nu vei fi multumit de prima constructie. Vazand si facand iti schimbi ideile, mai ridici sau cobori limitele.
Fiecare firma are profile cu tot felul de configuratii in interior pentru a obtine rigiditate sporita cu un consum mai mic de material. Nu e un profil minune, este doar normal pentru aplicatiile astea. Alea integral din otel sunt cu adevarat frumoase. In rest, au componente clasice. Nu-mi place la ele ca vin cu lungimi standard si trebuie sa tii cont de ele si de prinderile recomandate inca din faza de proiectare, cand inca nu sunt achizitionate. Si nu-mi mai plac deoarece pentru axa fixa ar trebui doua care tot se monteaza pe o structura din ce se nimereste si pentru portal tot nu-s suficient de solide. Oricat m-ar impresiona aspectul, o axa de 200 mm latime si 1500 lungime, din profil de aluminiu, incastrata doar la capete, n-o vad bine cu motor de 5 kW.

Exceptand frezele profilate pe care nu le poti inlocui aproape cu nimic daca vrei sa mergi repede, si care au diametre marisoare, orice altceva merge taiat cu freze mici in diametru. Idea interesanta e ca o gaura se face prin generarea conturului cu o freza subtire si nu prin copierea diametrului sculei aschietoare. Cam asta-i avantajul cnc-ului.
Motoarele pas cu pas isi pierd pasii in sisteme incorect calculate sau daca sunt "actionate" incorect. Are si tehnica limitele ei. Mergand pe aceeasi idee, si servomotoarele pierd pasi pentru sistemele gresit dimensionate. La servo, avantajul ar fi ca se poate intrerupe prelucrarea in caz de probleme si teoretic nu strici piesa care era in lucru. Servomotorul necesita pentru functionare o bucla de reactie si se profita de acest lucru. Rezultatul este o actionare mai rapida datorita specificului servomotoarelor, corelata cu prezenta buclei de reactie care controleaza motorul si care eventual poate opri intregul sistem. Dar nu te lua dupa teorie ca un servomotor nu poate fi oprit de un prost cu mana sau de o bucatica de lemn ajunsa unde nu trebuie. Diferenta intre cele doua ar fi ca motorul pas cu pas are cuplu mare la turatie micuta si servomotorul exact pe dos, la turatie mare. Tu lemnul o sa-l prelucrezi la viteze mari si cursele in gol ar fi optim sa fie la viteze si mai mari. De aceea as recomanda servomotoare. Nu ca alea pas cu pas pierd pasi. Ca in orice actionare, daca pierd pasi inseamna ca a fost proiectata gresit. Daca ai prelucra ceva cu viteze mici, ti-as recomanda cu caldura orice motor pas cu pas, fara nici o jena.

PS. dupa o bere rece, as fi spus ca recuperezi de pe structura veche materialele bune si le folosesti la alta noua. Din nefericire berea rece e departe la orizont si iti spun gandind la rece. De pe o structura veche nu mai recuperezi nimic. Faci alta noua cum doresti dar in cunostinta de cauza si pe aia veche o folosesti la alte operatii. Nici macar nu o s-o vinzi. Poate gresesc? Poate da, sau poate nu. De aia iti recomand sa nu te arunci la ceva scump din prima incercare. Facand o gluma mai mult sau mai putin sarata, copilului meu i-am dat intai mancare cu o lingurita mica pana m-am prins ca-i place ce primeste. Abia dupa aia i-am facut cate o oala de mancare. No, zic si eu ca ardelenii...

Aceasta postare a fost editata de bitex: 08 February 2017 - 11:35 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#27 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 08 February 2017 - 11:28 PM

......sper doar sa ma incadrez in abaterea stabilita, folosind cremaliera.
0

#28 Useril este offline   giotto 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 16
  • Inregistrat: 06-January 17
  • Gender:Male
  • Location:Hunedoara

Postat 08 February 2017 - 11:51 PM

bitex, ca sa intelegem mai bine ce presupune frezarea, pot sa dau un exemplu, aceasta frezare pe suprafata de care discutam, poate fi facuta cu o masina manuala de frezat cu o putere de aproximativ 1600 W si cu turatie de 18000-20000/ minut, sprijinita de un sablon.
Ai dreptate, nu prea am ce recupera daca dau gres. Ca sa-mi fac " mana " am un second plan. Incep un astfel de proiect dar la dimensiuni mici cu titlul de material pedagogic.
0

#29 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 08 February 2017 - 11:52 PM

Scuze de interventie, e greu de sesizat aspectul. Noi, cand vine vremea urata afara, mai si glumim. Azi ninge si avem glume in program.
Spre deosebire de Alba ca Zapada si cei 7 pitici otravita de vrajitoare, cremaliera nu mananca mere dar nu are nici raie si nici paduchi. Este o varianta excelenta de actionare. Trebuie controlat jocul de flanc, asa cum trebuie controlat orice joc in orice antrenare. Spor la treaba!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#30 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 09 February 2017 - 12:01 AM

Vezi postareagiotto, la 08 February 2017 - 11:51 PM, a spus:

bitex, ca sa intelegem mai bine ce presupune frezarea, pot sa dau un exemplu, aceasta frezare pe suprafata de care discutam, poate fi facuta cu o masina manuala de frezat cu o putere de aproximativ 1600 W si cu turatie de 18000-20000/ minut, sprijinita de un sablon.


Scuze ca te-am citat, o fac cu placere, chiar daca o sa se simta ceva urma de rautate in raspuns.
Ca sa intelegi si tu ce inteleg eu mai bine sau mai rau, vreau sa-ti spun ca am lucrat in Turcia la un atelier de mobila ceva vreme, ca intors acasa mi-am construit propriul atelier de mobila si chiar si acum, dupa o caruta de ani, am pe CNC-ul meu oarecum facut de firma, o freza de prelucrat lemn. Adica aia de care tot spui in mesajul anterior, sau ca sa fiu mai exact, una si mai proasta ca aia. Una de putin peste 1kW, cu turatie reglabila de la 11500 la 35000 rpm, cu setul ala cacacios de freze in caseta de lemn, si care la Metro a costat 99 ron. Si merge fara probleme de ani de zile. Cu aia am frezat lemn, otel, plastic si fibra de orice fel. M-am cam enervat cand am stricat frezele, dar nu am murit inca. Uneori n-a fost rentabil. Stiu ca e tentant sa bagi in lemn o freza cu tais din carbura, profilat, de diametru mare. Culmea e ca la mana poti s-o faci. Dar pe un cnc trebuie inceput cu grija. E usor tare sa dai sfaturi fara sa fii implicat cu buzunarul in afacere.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 09 February 2017 - 12:02 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

Arata acest topic


  • 6 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro