Intretinere ghidaje liniare si suruburi CNC
#1
Postat 11 January 2016 - 10:06 AM
Cred ca personal sunt poate putin exagerat in a tine masina cat mai curata insa banuiesc ca orice masina trebuie curatata si intretinuta daca vrei s-o folosesti un timp rezonabil.
La mine, atunci cand frezez altceva decat metal, de regula tubul aspirator de langa freza reuseste sa aspire tot spanul astfel ca foarte putin ajunge pe ghidaje / suruburi.
In schimb, cand frezez metal, cu tot cu aparatorile pe care le-am montat, ajung destul de multe particule in zonele mai sensibile.
De regula curat ghidajele si suruburile dupa fiecare prelucrare in metal: "pensulez" si aspir tot, ghidajele le sterg cu o carpa imbibata in ulei de mecanisme fine, suruburile le curat cu carpa si le ung cu vaselina pe toata lungimea. Dupa asta, dau niste ture cu masina pe toate axele, din capat in capat si indepartez excesul de lubrifiant.
Daca am o prelucrare mai lunga cu span care sare in toate directiile, mai curat ghidajele din cand in cand, intre operatii, insa nu am timp sa verific ca nici o bucatica de span nu ramane unde nu trebuie.
Mai precis, cat de sensibile sunt patinele, sinele, suruburile si piulitele astea ale noastre din CNC-urile hobby?
E o tragedie daca ramane span de aluminiu si "treci peste el" de cateva ori?
Am observat ca atat patinele cat si piulitele au ceva "bucse" la capete deci imi inchipui ca-i destul de greu sa intre ceva particule mai mari inauntru... i-adevarat?
Ce fel de uleiuri / vaselina folositi?
... niste lucrari :)
#2
Postat 11 January 2016 - 12:15 PM
informer, la 11 January 2016 - 10:06 AM, a spus:
e ok dar nu indeajuns. in felul asta cureti doar ghidajele si suruburile - piulitele si patinele trebuiesc si ele intretinute.
iti trebuie o pompa de ulei si pompezi in piulite si patine prin orificiul special prevazut pentru asta. doar asa mizeria adunata in interior poate fi indepartata.
#4
Postat 11 January 2016 - 12:29 PM
Aceasta postare a fost editata de informer: 11 January 2016 - 12:30 PM
... niste lucrari :)
#5
Postat 11 January 2016 - 02:01 PM
pe circuite ) . Patinele ( rulmentii liniari ) trebuie scoase si alea , si curatate temeinic ( WD40 ) . eventual ( nu necesar ) scoase bilele si curatat canalul ala
interior , si bineinteles , gresat .
Nu uita de rulmentii radiali-axiali , si aia trebuie verificati din cand in cand ...
Eu cand fac o curatare din asta ( cam odata pe luna ) , evident , in afara de curatarea masinii cu aspiratorul si pensula dupa fiecare sesiune de prelucrare , i-mi ia
cam o zi ... dar eu demontez complet masina si o realiniez ... dar asta sunt eu , mai tipicar ...
cheers.
#6
Postat 11 January 2016 - 02:52 PM
bile de 3.175 am luat tot din china. am completat cam 3-4 bile la piulita.
nu am gasit informatii despre cate bile ar trebui sa fie in piulita, eu am pus cat au incaput si sa ramana si loc liber de miscare.
#7
Postat 11 January 2016 - 03:39 PM
Eu prefer sa fac asa , dar uneori mai trisez ... duc piulita la capat de cursa ( fara sa demontez nimic ) ,
murdaresc bine surubul cu vaselina si fac o cursa completa pana la capatul opus .... piulita trece peste vaselina
si inghite o parte , pe care o scoate pe coada plina de mizerii ... repeti chestia asta de cateva ori , pana nu
se mai murdareste vaselina . Apoi cureti cum trebuie surubul si aia e ...
#8
Postat 11 January 2016 - 04:08 PM
katran, la 11 January 2016 - 03:39 PM, a spus:
murdaresc bine surubul cu vaselina si fac o cursa completa pana la capatul opus .... piulita trece peste vaselina
si inghite o parte , pe care o scoate pe coada plina de mizerii ... repeti chestia asta de cateva ori , pana nu
se mai murdareste vaselina . Apoi cureti cum trebuie surubul si aia e ...
Asa da, mi-o mai venit si mie inima la loc... :lol: .
... niste lucrari :)
#10
Postat 20 May 2016 - 12:10 PM
#11
Postat 20 May 2016 - 12:24 PM
florianmro, la 20 May 2016 - 12:10 PM, a spus:
Buna. Se gasesc piesele alea si separat. Vezi un exemplu AICI, dar se gassc efectiv la bucata in multe magazine. Si scula cu care se introduce vaselina o gasesti in si mai multe locuri, in tot felul de variante si dimensiuni. Un exemplu este asta. Daca nu gresesc se mai numeste decalimetru. Daca ai loc pe sub masina, daca ai acces (poti folosi tubulatura pana la ele daca e cazul) si iti place sa ai grija de sistem, merita folosite.
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 20 May 2016 - 05:23 PM
Ungerea nu este automata, nici nu ar fi nevoie pentru că nu trebuie pompat ulei non stop acolo
Are un rezervor de ulei cu o mică pompa hidraulica acționată de un levier, manual
Din când în când, cam la 2-4 săptămâni mai dau de levierul ăla
Masina lucrează cam 6 ore pe zi, în medie
Gone Sailing! S/Y Haimana