Modelism - RHC Forum: Build log / studiu de caz: inlocuire aripi Cumulus XXL - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

Build log / studiu de caz: inlocuire aripi Cumulus XXL ... aripi noi pentru un zburator clasic ...

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2015 - 03:53 PM

Am fost intrebat de un coleg de forum daca se pot inlocui aripile unui Cumulus XXL(care a suferit un crash...si a fost reparat) cu ceva similar.
Raspunsul meu initial a fost rezervat(nu aveam date deloc despre aripa originala) dar ulterior am propus realizarea unei aripi cu profil AG35.
Ce se inlocuieste: anvergura 2250 mm, profil GQ/W 10%, coarda cam 22 cm,suprafata 42.1 dmp, greutate cam in jur de 400 grame echipata
Pentru ca la vremea respectiva nu aveam un kit de coarda 22 cm am propus utilizarea unei corzi de 20 cm si marirea anvergurii spre 250 cm.
Aripa va avea urmatorea structura:
- segment central de lungime 1 m si coarda de 20 cm => suprafata de 20 dmp
- urechi: segmente de 50+25 cm, coarda intermediara intre segmente de 15 cm, coarda finala 10 cm.=>suprafata aproximativ 23 dmp pentru ambele urechi
Suprafata aripii va fi cam aceeasi,diferenta de caracteristici de zbor va fi data de profilul diferit (AG35 e mai subtire,8.7% fata de 10%).
Cam atat despre partea de "proiectare", trecem la realizarea practica.
0

#2 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 16 November 2015 - 03:59 PM

Nu-l face mai subtire, ca il strici :(
Cumulus-ul are farmecul lui asa cum este, daca il faci sa fie mai de viteza... eu personal avand unul nu as aprecia aceasta schimbare ... nea Gheorghe stie ce implica noile planuri ? faptul ca pastrezi suprafata nu e totul...
Si cu coarda mai mica, cum se va aseza pe fuselajul ala care ii impune o coarda anume, nici mai mare, nici mai mica ?

Cat de stricat e originalul? nu vad ce ar fi de nereparat ... :unsure:
... cu picioarele pe pamant ...
0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2015 - 04:50 PM

Primul aspect de care trebuie tinut seama este legat de modul de prinderepe aripa. La Cumulus XXL prinderea se face cu introducerea BA intr-un locas profilat si si un singur surub pozitionat mai aproape de BF (vezi fotografia),
Flapsul este unibloc si actionat de un singur servo. Incercam sa pastram aceeasi solutie (un singur flaps) dar pastram in rezerva si solutia cu doua flapsuriactionate independent (pentru un spor de manevrabilitate, dar si usurinta in constructie).
In orice caz, avem nevoie de o solutie "solida" in zona centrala, capabila sa reziste la solicitari. Am optat pentru doua nervuri facute din profil de brad de 18x7 mm (se gaseste la BricoStore/BricoDepot).
Chesoanele le facem fie din bagheta balsa profil 15x5 mm("hard balsa"/...am avut o bagheta de 33 grame, mai am inca una de 24 grame) sau chiar din profil de brad de 15x3 mm (greutate similara de 25-27 gr dar rezistenta ceva mai mare).
Imbinarea intre segmentul central si urechi se va face cu profile Graupner (teava dreptunghiulara alama13x3 mm si platbanda otel 12x2 mm).
Aripa nu trebuie sa depaseasca 400 de grame, alocam niste plafoane maximale de 200 grame pentru segmentul central si 100 grame pentru fiecare ureche.
Hai sa vedem daca ne incadram in "buget" pentru segmentul central:
- cele doua nervuri centrale de brad 15 g
- nervurile de balsa de 2 mm 9 g
- platbanda carbon 4x1mm (3buc: lonjeroane+BF) 18 g
- servo 15 g
- capac servo si elemente comanda 5 g
- cabluri extensie servo 10 g
- bloc balama textila 15 g
- chesoane din bagheta de brad 15x3 mm 25 g
- D-box din kevlar-carbon l 5 cm L 1m 30 g
- profile Graupner de imbinare 10 cm 30 g
- adeziv 8 g
- folie 0.3 mp 20 g
Uite ca iese de 200 grame, si fara sa o aducem "din condei" (greutatile sunt reale sau maximale ...in sensul ca prin prelucrare se mai pierde din greutate).
0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2015 - 04:59 PM

Vezi postarearenatoa, la 16 November 2015 - 03:59 PM, a spus:

Nu-l face mai subtire, ca il strici :(
Cumulus-ul are farmecul lui asa cum este, daca il faci sa fie mai de viteza... eu personal avand unul nu as aprecia aceasta schimbare ... nea Gheorghe stie ce implica noile planuri ? faptul ca pastrezi suprafata nu e totul...
Si cu coarda mai mica, cum se va aseza pe fuselajul ala care ii impune o coarda anume, nici mai mare, nici mai mica ?

Cat de stricat e originalul? nu vad ce ar fi de nereparat ... :unsure:


Asta era planul a, cu AG35 coarda 20 cm. Si cu aripa care era deja in lucru pentru planorul de 2.5 m.
Planul b este tot cu AG35 dar de coarda 9 inchi / 22.5 cm ... intre timp am facut kitul gata de taiat.
Nu stiu cat de stricat e originalul ... dar nu il repar pentru ca a fost deja reparat. Ceea ce fac e o inlocuire...si i-am spus beneficiarului din start ca e pe probate: nu ii place cum zboara nu il cumpara si il folosesc eu.
In nici un caz nu am pretentia ca fac ceva ce o sa zboare mai bine decat Cumulus XXL de la mama lui... ideea mea era sa fac un set de aripi de schimb cu rezistenta ceva mai mare (vezi compozitele din solutia constructiva) si la care sa pot asigura usor un set de "piese de schimb" (sa am un set de nervuri de rezerva in caz de reparatii).
De fapt nici nu am vazut cum arata reparatia ... pina la urma poate fi o solutie si asta, s avd ce se mai poate "repara" la reparatie....



Aceasta postare a fost editata de ender67: 16 November 2015 - 05:02 PM

0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 29 November 2015 - 05:01 PM

Aproape am terminat segmentul central ...si rezultatele sunt promitatoare.
Fiind vorba de o aripa pentru un planor electric (deci fara cerinte de rezistenta foarte speciale) si mai ales pentru ca e un proiect low-cost am incercat cateva tehnici si materiale noi:
- d-box-ul de carbon a fost inlocuit cu d-box de balsa de 1 mm ...dar placat cu o folie de colantare auto imitatie carbon
- balamaua textila pe care o foloseam de obicei a fost inlocuita cu o balama simplificata: doua baghete de brad de 3x6 si 2x5 mm distantate la 2 mm si lipite cu folie de laminat hartie: rezultatul m-a surprins, balamaua are o elasticitate pe care nu am vazut-o nici la Pulsar
- am zis sa inlocuiesc platbanda de carbon de la BF cu o varianta mai "woodie" (o bagheta de brad de 2x5 mm slefuita pentru un profil triunghiular) dar nu am fost multumit de rezultat (si nici un nu am fost convins de rezistenta) asa ca am revenit la solutia clasica cu BF de carbon
- lonjeronul a fost facut cu 2 bucati platbanda carbon 4x1 mm , chesoanne de 4 mm grosime si matisare
Inca nu m-am hotarat daca sa folosesc si "inlocuitori" de carbon strips sau sa merg pe o solutie fara placare nervuri. "Inlocuitorii" de carbon strips sunt de fapt fasiute de folie de laminat hartie (au o rezistenta mai mare decat folia si lipiciul e mai "consistent").
Ce a iesit: o aripa care neinfoliata are 124 de grame la 99 cm lungime; inca nu am pus traversele de balsa pentru sustinere servi si probail inca ceva elemente de rigidizare in zona prinderii de fuselaj. In mod normal asta ar trebui sa mai adauge 5-6 grame... inca 20 de grame folia si ajungem la 150 de grame. Destul de bine: cea mai usoara varianta cu D-box de carbon mi-a iesit la 161 grame (dar profilul era ceva mai subtire si lungimea de 95 cm).
Daca sunteti intersati de tehnica de executie am creat un album Picasa aici

Fisiere atasate


0

#6 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2015 - 05:12 PM

Stii ca originalul are flapsul ingustat la mijloc, ca sa cuprinda fuselajul la bracare 90 grade in jos ?

" ...dar placat cu o folie de colantare auto imitatie carbon"
prostitutie totala :p
... cu picioarele pe pamant ...
0

#7 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 29 November 2015 - 05:33 PM

Vezi postarearenatoa, la 29 November 2015 - 05:12 PM, a spus:

Stii ca originalul are flapsul ingustat la mijloc, ca sa cuprinda fuselajul la bracare 90 grade in jos ?

" ...dar placat cu o folie de colantare auto imitatie carbon"
prostitutie totala :p

Stiu de chestia cu geometria flapsului: deocamdata platbanda nu e taiata in zona respectiva, urmeaza sa fac ceva modificari la fata locului ...
Da, asta e solutia mea low-cost: balsa+ colant in loc de D-box de compozit, folie de laminat la balama si in loc de carbon strips. Nu zice nimeni ca au rezistenta compozitelor ... dar macar au o rezistenta mai mare si arata binisor. "Nechezol"curat ... (pentru cine isi mai aminteste).
Am facut o comanda la Polydis de 1 mp de tesatura de carbon si 1 mp de carbon-kevlar ... sa speram ca livreaza saptamina asta. Astea sunt pentru d-box-uri low cost home made...
In paranteza fie spus: mini-DLG-ul de la HK (care a fost la reducere) ... crezi ca are pe centru ranforsare cu carbon la aripa? De unde ... tot colant din asta are (daca vrei iti fac o poza ... mi-a sosit saptamina asta prima comanda facuta week-end-ul trecut).

Aceasta postare a fost editata de ender67: 29 November 2015 - 05:34 PM

0

#8 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2015 - 06:02 PM

Cum adica modificari la fata locului ?!!! :o

Acolo trebuie sa ai din start doua blocuri de balsa care sa asigure nervurile de langa fuselaj, lipite in pozitie, inainte de infoliere, doar nu o sa infoliezi la predare !

Poate ca era cazul de pus din start o imagine a ceeace incerci matale sa simulacrezi :)

Fisiere atasate


... cu picioarele pe pamant ...
0

#9 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 29 November 2015 - 06:21 PM

Vezi postarearenatoa, la 29 November 2015 - 06:02 PM, a spus:

Cum adica modificari la fata locului ?!!! :o

Acolo trebuie sa ai din start doua blocuri de balsa care sa asigure nervurile de langa fuselaj, lipite in pozitie, inainte de infoliere, doar nu o sa infoliezi la predare !

Poate ca era cazul de pus din start o imagine a ceeace incerci matale sa simulacrezi :)


Deocamdata arata asa ... neterminata evident, zona centrala e fara nici o ranforsare, la fel nu m-am hotarat daca un servo sau doua pentru flapsuri, platbanda de la flaps e continua, piesele e ranforsare nervuri flapsuri trebuie slefuite (gen racord sfert de cerc).
Intentia mea era sa finalizez cat pot structura, sa ii fac o vizita beneficiarului, sa vad sistemul de prindere de la Cumulus, sa vad daca ii place aripa si daca ii place sa stabilesc celelalte detalii (un servo sau 2, cu sau fara servo incluse, infoliata sau neinfoliata).
La a doua vizita livrarea finala.
Daca nu ii place...nu-i nimic, si asa aveam in plan sa fac o aripa de genul asta pentru mine.
Mai exista si a treia varianta, sa renuntam la adaptarea pentru Cumulus si sa punem aripa pe un fuselaj de compozit.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 29 November 2015 - 06:21 PM

0

#10 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 29 November 2015 - 06:40 PM

Mai este si a patra varianta.

Ciao Sorin.
0

#11 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2015 - 07:19 PM

Cand ai BF de platbanda de carbon capacirea nervurilor este obligatorie, acel milimetru terminal de balsa este ceva de rezistenta ze-ro ! Si nu cu folie de laminat !
... cu picioarele pe pamant ...
0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 29 November 2015 - 07:31 PM

Vezi postarearenatoa, la 29 November 2015 - 07:19 PM, a spus:

Cand ai BF de platbanda de carbon capacirea nervurilor este obligatorie, acel milimetru terminal de balsa este ceva de rezistenta ze-ro ! Si nu cu folie de laminat !

Stiu asta... oricum puneam carbon strips la flaps...
Problema e la zona mediana a nervurii: nu stiu daca merita .. si nici nu prea mai am. si ce am pastrez pentru planoarele mari.



0

#13 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 04 December 2015 - 10:55 PM

Am primit banda de carbon de la Phoenixmodels ... deci va avea carbon capstrips pina la urma.
Am inceput acum vreo 2-3 zile lucrul si la urechi, cu progres ceva mai lent. Prefer sa lucrez urechile in paralel, etapa cu etapa.
Deocamdata sunt intr-o faza intermediara, "greblele" sunt gata, am terminat si distractia cu matisarea.
Seara asta sper sa termin cu balamalele, eleroanele si BF.
Nu stiu cat de bine se vede in poza, primul cheson e de fapt tub dreptunghiular de alama 13x3 mm (interior 12x2 mm).
La ultima sedinta de taiere la LaserCut am apucat sa tai niste sticlotextolit de 1.5 mm, niste perechi de V-uri pentru diedru de 3, 4 si 5 grade aproximativ.
Astea vor fi doar de test, dupa primul zbor de incercare voi face perechea cu unghiul ales din placa de cabon cu tesatura de 2 mm de la HK (mi-a sosit in ultimele pachete).
Sistemul asta de prindere si fixare unghi diedru il voi folosi si la nervurile de 9 inchi dar un pic modificat (tevile sa fie in prelungire si cea din ureche montata deja inclinata).
Sau pastrez chestia cu V-uri pentru diferite unghiuri, ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea de la camp si fiecare isi poate alege unghiul diedru care ii convine.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 04 December 2015 - 10:56 PM

0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro