Router CNC hobby " Low Cost " 1200x600x150 mm
#1
Postat 14 October 2015 - 05:11 PM
Multumesc Gabriel !
Denumirea “ Low Cost “ este cea mostenita de la modelul anterior si face referire la faptul ca este proiectat a se executa din cele mai accesibile componente care sa asigure - cel putin la nivel teoretic - prelucrari in materiale moi mdf / corian in limita unor tolerante apropiate de 0,1 mm.
Constructia presupune utilizarea profilelor de aluminiu de la ITEM si a placilor de aluminiu laminat 6082 de 15 respectiv 20 mm , axe suspendate de 25 si 16 mm iar singura exceptie de la “ mai ieftin nu se cade “ facand suruburile cu bile in defavoarea suruburilor trapezoidale .
E important sa stiti ca sunt absolut incepator in domeniul prelucrarilor prin aschiere si a masinilor unelte , formatia mea profesionala nu s-a intersectat prea des cu acest domeniu , dar consider ca investesc mult timp in documentare sunt un autodidact si am dorinta de a construi o masina ca cea de mai jos . Mentionez asta ca sa treceti cu vederea modul atehnic de exprimare si abordarile “plicticoase” la care voi solicita suport din partea voastra , a celor cu experienta !
Mai jos schitele , ele sunt disponibile in mai multe vederi si aici :
#2
Postat 14 October 2015 - 05:31 PM
Probabil e “ la mintea cocosului “ dar prefer sa intreb acum cand sunt la inceput decat sa constat mai tarziu greselile . Situatia care imi provoaca nemultumiri se datoreaza faptului ca in ciuda unor incercari repetate nu reusesc sa ansamblez corect cea ce urmeaza sa devina masa masini respectiv suportul axelor x …
Furnizorul de profile ITEM ma asigurat ca debitarea se face cu precizie de 0,05 mm si cu deviatie de max 0,1 grad fata de “ perpendiculara “ profilului … nu pot confirma pt ca nu am cu ce sa masor asemenea abateri la dimensiuni de 1200 mm respectiv 720mm , urmare am mers “ pe mana lor “
Trebuie sa cred ca e posibil sa existe erori de debitare mai mari …sau … clar nu am ideie despre cum se ansambleaza corect 5 piese astfel incat unghiurile ansamblarilor sa fie de 90 grade !
Are cinema rabdare sa imi explice cum ar trebui sa fac corect asta si care sunt sdv-urile minimale care ar trebui sa-mi asigure reusita ?!?
Mai jos cadrul in discutie :
#3
Postat 14 October 2015 - 09:36 PM
in felul asta sunt sigur ca profilele sunt la aceeasi distanta(cel putin la capete) si sunt si la aceeasi inaltime.
#5
Postat 15 October 2015 - 12:50 AM
OcsiRC, la 14 October 2015 - 05:31 PM, a spus:
Probabil e “ la mintea cocosului “ dar prefer sa intreb acum cand sunt la inceput decat sa constat mai tarziu greselile . Situatia care imi provoaca nemultumiri se datoreaza faptului ca in ciuda unor incercari repetate nu reusesc sa ansamblez corect cea ce urmeaza sa devina masa masini respectiv suportul axelor x …
Furnizorul de profile ITEM ma asigurat ca debitarea se face cu precizie de 0,05 mm si cu deviatie de max 0,1 grad fata de “ perpendiculara “ profilului … nu pot confirma pt ca nu am cu ce sa masor asemenea abateri la dimensiuni de 1200 mm respectiv 720mm , urmare am mers “ pe mana lor “
Trebuie sa cred ca e posibil sa existe erori de debitare mai mari …sau … clar nu am ideie despre cum se ansambleaza corect 5 piese astfel incat unghiurile ansamblarilor sa fie de 90 grade !
Are cinema rabdare sa imi explice cum ar trebui sa fac corect asta si care sunt sdv-urile minimale care ar trebui sa-mi asigure reusita ?!?
Mai jos cadrul in discutie :
Pentru perpendicularitate sugerez 4 buc din astea: http://www.rdgtools....te-9247843.html
Le vei folosi si in alte situatii decat la cadru.
Pentru inaltime sugerez un blat de bucatarie gros de macar 4 cm + 1 bucata de geam ''tempered'' care la IKEA costa vreo 80-100 de lei (se pun pe comode, am cumparat eu pentru acasa). Geamul are 80/40 cm. Blatul se pune in lungul profilelor iar lungimea geamului se aseaza pe latimea blatului. Profilele pe geam, prinse cu clesti de plastic de tamplarie (Dedeman, Brico, Hornbach etc). Alternativ, cumparate inca 2 profile de la ITEM mai mari de 720 mm, prinse dedesubt si perpendicular pe lungimile profilelor cadrului, prinse in clesti. Ulterior le folosesti la portal.
#6
Postat 15 October 2015 - 06:52 AM
:drinks:
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#7
Postat 15 October 2015 - 10:36 AM
Cea mai buna solutie este cea rudimentara , cu scule de precizie , care iti ofera si o oarecare liniste sufleteasca ca faci totul cum ar trebuii .
#8
Postat 15 October 2015 - 11:27 AM
Situatia e tragi-comica , problema e generata de elementele de imbinare a profilelor - 80x80 de la ITEM - am fost cu 2 dintre ele impreuna cu un profil la o firma de prelucrari prin aschiere si am verificat cu un “ echer calibrat “ - scos dintr-o cutie dedicata de zici ca era geanta diplomat - si am constatat ca “ coltarele “ nu prea au 90 grade …..
Am primit si o recomandare de montare , o sa o verific in weekend , si tot atunci , dupa multe rugaminti si insistente voi primi imprumut si 2 dintre “ echerele calibrate “ .
Urmatoarea intrebare :
Dupa ce voi reusi sa ansamblez masa de lucru .. sper sa-mi iasa .. e recomandabil sa “ asigur “ suruburile de fixare a elementelor de imbinare cu un thread locker , intreb asta pentru ca se pare ca parerile sunt impartite .. iar eu nu pot decide care e procedura corecta … ?!?
#9
Postat 15 October 2015 - 11:49 AM
steelmind, la 15 October 2015 - 12:50 AM, a spus:
Le vei folosi si in alte situatii decat la cadru.
Pare ca trebuie sa-mi comand macar 2 bucati .. daca tot am extins plaja de interes a hobby-ului ...
steelmind, la 15 October 2015 - 12:50 AM, a spus:
Pentru inaltime sugerez un blat de bucatarie gros de macar 4 cm + 1 bucata de geam '
Masa de lucru pe care o utilizez are " blatul " de 35mm confectionat din "placaj" multistrat , deci suficeint de rigida , placata cu un material sintetic gen corian , are cateva mici zgarieturi acumulate in timp dar pare indeajuns de plana , " rigla " de sticla de 10mm 1200 x 150 chiar am de la alte aplicatii .. asa ca sper sa " ma pot desfasura " ...
GigiGL, la 15 October 2015 - 06:52 AM, a spus:
:drinks:
Cunosc aplicatia , o folosesc de multa vreme .. ce-i drept pe iPhone .. care are si laturile " drepte " :rolleyes: sincer nu mi-a trecut prin minte sa o utilizez in situatia asta ....
#10
Postat 15 October 2015 - 01:19 PM
Elicopter, la 15 October 2015 - 10:36 AM, a spus:
Trebuie sa fiu de acord cu asta ... atata doar ca " sculele de precizie " pare ca nu se prea inchiriaza ... sau foarte greu - tocmai am constatat -, asta presupune achizitia unui arsenal de sdv-uri :rolleyes:
Poate cineva sa-mi faca o " lista scurta " din cele care " ar fi de bun simt " sa le am ?
#12
Postat 15 October 2015 - 06:32 PM
LaserCut, la 15 October 2015 - 05:58 PM, a spus:
Hmm, e cu siguranta posibil , tocmai pentru asta mi-as dori sa stiu care sunt acelea pe care un utilizator hobbyst de router cnc le utilizeaza constant , adica fara de care nu se poate desfasura activitatea sa o numesc “ zilnica ” .
Cele necesare pt constructie voi incerca sa le imprumut de la firmele care le detin , in weekend nu sunt utilizate .. eu atunci am maxima disponibilitate pentru “ surubarit “ si modelism ... desigur nu e o solutie !
Ma repet , acesta e motivul pentru care imi doesc sa aflu " lista scurta "
#13
Postat 16 October 2015 - 11:59 AM
OcsiRC, la 15 October 2015 - 06:32 PM, a spus:
Cele necesare pt constructie voi incerca sa le imprumut de la firmele care le detin , in weekend nu sunt utilizate .. eu atunci am maxima disponibilitate pentru “ surubarit “ si modelism ... desigur nu e o solutie !
Ma repet , acesta e motivul pentru care imi doesc sa aflu " lista scurta "
De fel lista este lunga. Ca sa faca cineva o lista scurta dintr-o lista lunga trebuie sa stie cam ce vrei tu de la cnc in sensul formelor, dimensiunilor, repetabilitatii etc. Cred ca cel mai sanatos este sa te uiti pe Youtube la cei ce prelucreaza ceva similar cu ce vrei tu, tragi cu ochiul la sdv-uri si unde te incurci vii aici si intrebi. Oricum primele cu care incepi sunt pensetele si frezele; dar trebuie sa ajungi sa cumperi motorul de frezare ca sa stii daca acomodeaza r11, r16, r20 etc. Dupa care frezele in functie de ce vrei sa prelucrezi (coada scurta/lunga, 2-3 inceputuri si sau V-carving etc). Va trebui sa stii daca faci Z-ul cu hartia sau cu un Z-high probe, daca faci X-ul si Y-ul cu freza direct sau din nou iei un probe, daca veu folosi menghina sau nu si ce deschidere la falci etc. E ceva de munca si de informat.
#14
Postat 16 October 2015 - 03:47 PM
steelmind, la 16 October 2015 - 11:59 AM, a spus:
....
E ceva de munca si de informat.
Imi cer scuze pentru ca nu am fost destul de explicit … sdv-istica la care ma refeream , este cea pe care o consider necesara pt “ calibrarea “ masini si a materialului inainte de inceperea unei proceduri de prelucrare , ma gandeam de exemplu la comparator cu 3 axe pt aliniat “ materialul “ …
Pensetele si frezelele le consideram din categoria “ unelte “ … spuneam in primul post ca nu sunt foarte familiarizat cu terminologia MUCN , cu procedurile nici atat … o sa o invat din mers … asta este , mai greu la inceput !
#15
Postat 16 October 2015 - 10:04 PM
OcsiRC, la 16 October 2015 - 03:47 PM, a spus:
Pensetele si frezelele le consideram din categoria “ unelte “ … spuneam in primul post ca nu sunt foarte familiarizat cu terminologia MUCN , cu procedurile nici atat … o sa o invat din mers … asta este , mai greu la inceput !
.... iar masurarile cu comparator simplu+edge finder+surub de inaltime.
Ps. Am vrut sa scriu subler de inaltime.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 16 October 2015 - 10:07 PM
#16
Postat 16 October 2015 - 10:16 PM
OcsiRC, la 16 October 2015 - 03:47 PM, a spus:
Pensetele si frezelele le consideram din categoria “ unelte “ … spuneam in primul post ca nu sunt foarte familiarizat cu terminologia MUCN , cu procedurile nici atat … o sa o invat din mers … asta este , mai greu la inceput !
Este strict o chestiune de buget si de ratiune . Poti folosi un edge finder de 15 euro si hartie pe Z sau poti sa iei un Heimer 3D si sa dai aproape 500 euro pe el. Din ce-mi amintesc din postul lui Elicopter, tu ai spus ca vei prelucra materiale moi - mdf, polistiren, textolit, coriandru cu precizii de 0,07-0,15 mm. Moment in care un edge finder este foarte bun. Un "subler" de inaltime ti-as recomanda (60-80 euro); inteleg ca zona ta principala este modelismul, daca n-am inteles bine imi cer scuze. Fara sa ma pricep nici un pic la asta, ma gandesc ca aripi si fuselaje sunt cele mai pretioase repere care trebuiesc modelate. Daca asa este, prinderea reperelor ma gandesc ca se face pe jig-uri facute de tine (ma gandesc la matrite negative-gauri-pini de fixare). Sincer nu ma pricep, ca atare holdingul reperelor trebuie sugerat de cineva care lucreaza cu asa ceva, iar masurarile cu comparator simplu+edge finder+subler de inaltime.Bloc 123, un set de paralele, angle plates, menghina de precizie. Posibil subler de adancime si telescoape de alejaze.Daca ai piese de revolutie atunci un cap divizor, manual sau motorizat.
#17
Postat 16 October 2015 - 10:30 PM
steelmind, la 16 October 2015 - 10:04 PM, a spus:
Ps. Am vrut sa scriu subler de inaltime.
Perfect de acord ! Mi-a placut cum arata si cat de " util " e un comparator in 3 axe , apoi ... am renuntat instant !!! ..dupa ce am vazut ce cost are :rolleyes:
Depaseste cu mult orice asteptare :pardon: , de valoarea lui pot sa imi cumpar doua duzini de comparatoare zic eu decente ca cel de mai jos :
#18
Postat 16 October 2015 - 10:52 PM
steelmind, la 16 October 2015 - 10:16 PM, a spus:
Asa este , ratiunea constructiei acestei masini , este executia de “ matrite “ ( negative ) necesare producerii de componente pentru aeromodele - fuselaje / ampenaje / aripi - utilizand materiale compozite - tesaturi de sticla /aramid/carbon - precum si a “ miezului “ acestora din diverse “ spume “ polistiren expandat / extrudat samd urmarind obtinerea acurata a profilelor , repetabilitatea executiei si conservarea dimensionala care sa asigure inlocuirea in caz de deteriorare , precum si multe altele precum suporti de servomecanisme , parghii de comanda si multe alte “ maruntisuri utile “
Fixarea pe “ masa de lucru “ urmeaza sa o fac cu suruburi - in cazul mdf sau corian - sau prin vidare - in cazul “ spumelor “ , pe o “ masa “ pe care am sa o confectionez - sper - chiar cu masina in discutie .
Dat find ca dimensiunile active ale masini sunt acoperitoare pt dimensiunile pieselor pe care doresc sa le prelucrez , foarte probabil voi face axele x si y din freza , elimind astfel multe din potentialele “ dispozitive “ necesare repozitionari .
Pentru axa z cred ca e de bun simt sa folosesc un “ senzor” care sa seteze cota 0 , am vazut ca e o practica uzuala si orice breakout board mai decent stie sa o gestioneze pe una dintre input-uri .
Mai jos imagini ,reprezentand componente la care “ visez “ sa le execut …
#19
Postat 16 October 2015 - 11:01 PM
#20
Postat 14 November 2015 - 08:23 PM
Urmare , tocmai am imprumutat pentru acest weekend un subler de 1000 mm , numai bun pentru a verifica acuratetea imbinarii sasiului / suportului axelor X ..
Masa pe care urmeaza sa fie fixat / montat " sasiul " routerul e in executie , axele suspendate pentru axele X asteapta sa-mi fac timp pentru a le ansambla ... placile de aluminiu urmeaza sa fie “decupate “/ gaurite /prelucrate cnc …. pasi mici , dar fermi , executati in limita timplului liber , ingrozitor de putin fata de ce mi-as dori …
#21
Postat 15 November 2015 - 03:59 PM
OcsiRC, la 14 November 2015 - 08:23 PM, a spus:
Urmare , tocmai am imprumutat pentru acest weekend un subler de 1000 mm , numai bun pentru a verifica acuratetea imbinarii sasiului / suportului axelor X ..
Masa pe care urmeaza sa fie fixat / montat " sasiul " routerul e in executie , axele suspendate pentru axele X asteapta sa-mi fac timp pentru a le ansambla ... placile de aluminiu urmeaza sa fie “decupate “/ gaurite /prelucrate cnc …. pasi mici , dar fermi , executati in limita timplului liber , ingrozitor de putin fata de ce mi-as dori …
Salut. Cate zecimale are ? Stii si ce abatere are ? Desi nu e imposibil, va fi ceva munca sa masori cu rigoare 2 diagonale....
#22
Postat 15 November 2015 - 07:24 PM
steelmind, la 15 November 2015 - 03:59 PM, a spus:
Salutare !
Sublerul are 2 zecimale , e produs de Primat , a revenit de la " calibrare" din Germania in aprilie si apoi a si fost certificat de metrologie , nu am ideie de abateri sau clasa de precizie , stiu doar ca are valoarea de inventar de 780 Eur , e mare si greu de manipulat ... am avut nevoie de ajutorul unui amic ca sa pot masura cu precizie !
Cat priveste rezultatetele masuratorilor , pare destul de grav , oricat am incercat sa " aliniez " batiul , am o eroare pe diametrele patrulaterelor descrise de traversa de mijloc si cele laterale de 0,04-0.09 mm , nu stiu cat de ingrijorat sa fiu ...e clar ca au un pic de " trapezoiditate " pe interior ... asta in momentul in care abeterea de " latime " e de 0,02-0.04 mm la cei 600 mm latime , masurati la cei 1200 mm lungime ... mare noroc ca nu am " asigurat " imbinarile cu thread locker sau epoxi ... diagonalele mari nu am cum sa le masor , deschiderea e doar de 1000 mm
Maine trebuie sa-l restitui ... asa ca raman fara capacitate de masuratori pana in weekendul urmator ... nu stiu daca mai e cazul sa insist sau sa asigur imbinarile ... :rolleyes:
Aceasta postare a fost editata de OcsiRC: 15 November 2015 - 07:25 PM
#24
Postat 15 November 2015 - 09:17 PM
steelmind, la 15 November 2015 - 08:29 PM, a spus:
Multumesc steelmind pentru implicare !
Abaterile sunt ale profilelor de aluminiu de la ITEM de 80 x 40 care formeaza " cadrul " / batiul /suportul axelor X si care sunt imbinate cu " coltare "dedicate de 80x80x40 . A fost o procedura destul de " lucrativa" alinierea lor , ma bucur ca nu mai trebuie sa o reiau !!
Urmeaza sa imprumut o cheie dinamometrica ca sa pot strange definitiv toate ansamblarile , voi relua procedura peste 2-3 zile , am inteles ca aluminiul " se aseaza " in perioada asta , apoi le voi asigura - nu sunt convins ca e o procedura corecta , asa am fost sfatuit , daca e gresit ... mi-ar prinde bine sa stiu ...
#25
Postat 15 November 2015 - 09:59 PM
OcsiRC, la 15 November 2015 - 09:17 PM, a spus:
Abaterile sunt ale profilelor de aluminiu de la ITEM de 80 x 40 care formeaza " cadrul " / batiul /suportul axelor X si care sunt imbinate cu " coltare "dedicate de 80x80x40 . A fost o procedura destul de " lucrativa" alinierea lor , ma bucur ca nu mai trebuie sa o reiau !!
Urmeaza sa imprumut o cheie dinamometrica ca sa pot strange definitiv toate ansamblarile , voi relua procedura peste 2-3 zile , am inteles ca aluminiul " se aseaza " in perioada asta , apoi le voi asigura - nu sunt convins ca e o procedura corecta , asa am fost sfatuit , daca e gresit ... mi-ar prinde bine sa stiu ...
Nu stiu ce sa zic cu asezatul......cine te-a sfatuit poate stie si de ce este asa; eu unul as fi curios....exista o remanenta a tensiunilor intotdeauna, insa ea devine vizibila prin aplicarea unei noi forte, ulterioara celor care au generat tensiunile.... masurarea tensiunilor remanente se poate face cu tensiometre simple, asa ca cine este sigur de aceste ''asezari'' fie a facut teste fie a citit despre surse credibile care au facut testele respective...doar ca flotare logica: daca se ''aseaza'' dupa niste strangeri, se va aseza si dupa niste frezari (cand masina va fi gata), dupa care urmeaza alte frezari si alte asezari etc.....si daca ar fi asa nu cred ca modificarile au valori semnificative la parametrii urmariti de tine. Apropos, mai ramane valabil cadrul de aluminiu stabilizat in cadru de beton ?
#26
Postat 16 November 2015 - 10:29 AM
steelmind, la 15 November 2015 - 09:59 PM, a spus:
Apropos, mai ramane valabil cadrul de aluminiu stabilizat in cadru de beton ?
Nu doar ramane , e parte a proiectului ! Am doar o problema de temporizare , in sensul ca nu stiu cand ar trebui sa-l " betonez " , dat fiind ca pe lateralele lungi am de fixat ghidajele suspendate ale axei X iar pe cele scurte piesele de sustinere a suruburilor cu bile respectiv a motoarelor de antrenare ....
Pentru o " priza " corecta , imi propun sa ingrop cadrul macar pana la jumatatea distantei dintre baza profilelor si primul " canal " destinat elementelor de ansamblare si apoi , eventual , in pasul 2 dupa polimerizare sa " incarc " pana la nivelul mesei " interioarele " delimitate de cele 3 traverse - 2 laterale + cel central !
Asta ar trebui sa asigure o rigiditate de invidiat si o foarte buna absortie / disipare a vibratiilor cel putin cat priveste masa de lucru , nu am ideie despre cum se vor propaga cele de pe axele Y respectiv Z ...
#28
Postat 19 November 2015 - 06:01 PM
steelmind, la 15 November 2015 - 09:59 PM, a spus:
Am si eu o intrebare: cand vorbiti de tensiuni remanente faceti referire la cele electrice sau mecanice? Daca va referiti la cele electrice e OK. Daca va referiti la cele mecanice...nu exista asa ceva. Nici ca termeni nu pot fi asociati. Consultati DEX.
Abia cum am vazut...""masurarea tensiunilor remanente se poate face cu tensiometre simple""" .
I-mi cer scuze inca odata, cred ca asta a fost din putul gandirii, adanca si profunda.
Aceasta postare a fost editata de OldMann: 19 November 2015 - 06:02 PM
#29
Postat 19 November 2015 - 07:53 PM
Exista multe prelucrari care duc la aparitia unor tensiuni (daca deraneaza termenul poate merge inlocuit cu ceva de genul forte interne) care in anumite conditii pot sa dispara sau sa duca la deformarea corpurilor. De regula e pe procente, ca o parte dispar (se transforma) si altele deformeaza.
Pe langa asta, mai exista si procedee de detensionare. E un fel de arta, ca lucrezi cu ceva ce nu vezi sau simti pe moment. N-o face usor oricine.
Eu zic ca se poate... Cel putin un DEX mai neortodox incearca o definitie, unde apare si expresia "tensiuni mecanice". Daca sunt mai multe inseamna ca poate fi si una, deci exista.
Am mai cautat si eu si am gasit ambele denumiri ca fiind similare ( adica tensiune reziduala sau remanenta). Link aici
Tot asa, fara suparare!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 November 2015 - 08:02 PM
Telefon: 0721 385365
#30
Postat 19 November 2015 - 10:44 PM
OldMann, la 19 November 2015 - 06:01 PM, a spus:
Abia cum am vazut...""masurarea tensiunilor remanente se poate face cu tensiometre simple""" .
I-mi cer scuze inca odata, cred ca asta a fost din putul gandirii, adanca si profunda.
La tensiuni mecanice ma refeream. Dar ca sa impacam caprele si verzele merita sa ne amintim ca materia fizica are la baza legaturi electrice/electromagnetice intre atomi,(poate ne-or lumina si pe noi aia de la CERN ce este de fapt MASA) iar acestia oricum vibreaza in jurul punctului lor de echilibru. Rezulta ca notiunea de mecanica este doar un termen de convenienta care semnifica comportamente (similare sau disimilare) relativ predictibile ale grupurilor mari de atomi, atunci cand factori externi/interni vin si baga batul prin gard (temperaturi, solicitari de tot felul, etc).