Modelism - RHC Forum: Xplorer de la Nan Models - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 11 Pagini +
  • « Prima
  • 9
  • 10
  • 11
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Xplorer de la Nan Models variante si variante de echipare

#301 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1790
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 09 September 2019 - 09:31 PM

Vezi postareastiganas, la 09 September 2019 - 09:19 PM, a spus:

Am gasit cautand pe rcgroups:

Futaba 3270 servos on flaps, 3777 servos on Ail/Rudder/Elevator
https://www.rcgroups...r-F5J-Pros-cons

Sunt servo digitale, metal gear, S-bus (dar merg si pe normal). Si sunt mai ieftine decat MKS. De tinut minte.

S3270 e servo de 11.8 mm (practic 12 mm) ...nu stiu cat de bine merge la Explorer. Mai greu la Ultima, cred ca nu merge de loc la Ultima 2 (asta are coarda de 23 sau 23.5 si 7% grosime).



0

#302 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 7736
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 09 September 2019 - 09:55 PM

Hehe, accept orice cu atat mai mult cu cat nu am de gand sa cumpar ceva acum.

Ultimele servo cumparate sunt cele de 2 EUR de la HobbyKing care merg atat de bine pe Sharon Pro.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 09 September 2019 - 09:55 PM

0

#303 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1790
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 09 September 2019 - 10:20 PM

Apropo de servo si de mufe DB9 si de "standard" de lipire fire la DB9 si de interschimbabilitate orice aripa pe orice fuselaj Xplorer ... uite o schema inteligenta de cablare la DB9:
- plusuri pe extremele din randul cu 4 pini
- minusuri pe extremele din randul cu 4 pini
- flaps jos, eleroane sus
- pinul "orfan" de pe mijloc e folosit la SBus
In felul asta poti folosi si aripi cu servo normale si aripi cu servo SBus.

Fisiere atasate


0

#304 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 18361
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 10 September 2019 - 09:27 AM

Vezi postareaender67, la 09 September 2019 - 10:20 PM, a spus:

...
- minusuri pe extremele din randul cu 4 pini
...


randul cu 5 pini vrei sa zici... :unsure:

E chestie de preferinta, nu vad inteligenta in alegerea alocarii pinilor.
Eu pun alimentarile pe randul cu 4 pini, plusurile la extreme, minusurile la mijloc.
Pe randul de 5 pini pun semnalele: eleroane la extrem, pe urma flapsuri, adica pozitia lor de pe aripi sa se reflecte si in mufa, iar pinul de la mijloc nu e orfan, il folosesc la aripa cu flaps unic pe tot panoul central. Inteligent, nu ? :D

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 10 September 2019 - 09:28 AM

renatoa de la aacr.ro
0

#305 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1790
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 September 2019 - 09:35 AM

Vezi postarearenatoa, la 10 September 2019 - 09:27 AM, a spus:

randul cu 5 pini vrei sa zici... :unsure:

E chestie de preferinta, nu vad inteligenta in alegerea alocarii pinilor.
Eu pun alimentarile pe randul cu 4 pini, plusurile la extreme, minusurile la mijloc.
Pe randul de 5 pini pun semnalele: eleroane la extrem, pe urma flapsuri, adica pozitia lor de pe aripi sa se reflecte si in mufa, iar pinul de la mijloc nu e orfan, il folosesc la aripa cu flaps unic pe tot panoul central.

De gustibus ... chestia "inteligenta" era SBus pe pinul din mijloc, in felul asta puteai monta si aripi cu servo exclusiv SBus.
Plus ca denumirea fiserului ar fi trebuit sa iti dea de gandit: Soaring USA, principalul furnizor de pasaroi de compozit in SUA, deci "practic" ar fi standard de facto.
Cu Sbus am doar 2 servo Futaba si ceva FrSky (Futaba sunt deja montate in Xplorer cu sistem IDS), cele FrSky nu prea imi plac ca au ceva joc, slabe sanse sa fac o aripa SBus exclusiv, mai degraba trec totul pe mufe MPX



0

#306 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1790
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 September 2019 - 10:15 AM

Am gasit si varianta ta pentru DB9 ... pinul central NC (Not Connected) devine SBus...

Fisiere atasate

  • Fisier atasat  DB9.jpg (22.22K)
    Number of downloads: 7

0

#307 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 18361
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 10 September 2019 - 10:28 AM

Nu vad sensul la avantul asta pionieresc de a folosi s-bus, cand nu il mai ia in considerare nici un om serios... :unsure:
Ce castigi pana la urma, alimentarea este comuna in ambele scenarii, economisesti un singur fir de semnal, pentru flapsuri, si cu ce pret?! ca toate cele 4 servo pe aripa sa fie comandate de un singur pin !
Pai la naiba mai propovăduiești avantajul cozii V ca poti veni jos intreg doar cu jumatate (eu chiar am facut-o !) cand iti pui soarta aripii intr-un singur pin de semnal ?!
Cu servo clasice, daca ai un eleron sau flaps inert, inca mai ajungi jos, dar cu toate 4 suprafetele ramase cine stie in ce pozitie, sa te vad ce wursht esti ca sa mai salvezi mia cazatoare de parai...
renatoa de la aacr.ro
0

#308 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1790
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 September 2019 - 01:10 PM

Vezi postarearenatoa, la 10 September 2019 - 10:28 AM, a spus:

Nu vad sensul la avantul asta pionieresc de a folosi s-bus, cand nu il mai ia in considerare nici un om serios... :unsure:
Ce castigi pana la urma, alimentarea este comuna in ambele scenarii, economisesti un singur fir de semnal, pentru flapsuri, si cu ce pret?! ca toate cele 4 servo pe aripa sa fie comandate de un singur pin !
Pai la naiba mai propovăduiești avantajul cozii V ca poti veni jos intreg doar cu jumatate (eu chiar am facut-o !) cand iti pui soarta aripii intr-un singur pin de semnal ?!
Cu servo clasice, daca ai un eleron sau flaps inert, inca mai ajungi jos, dar cu toate 4 suprafetele ramase cine stie in ce pozitie, sa te vad ce wursht esti ca sa mai salvezi mia cazatoare de parai...

Pai vezi ca le cam amesteci, subus din aripa cu servo de la V-tail.
Eu n-am zis ca pun SBus...dimpotriva, vreau sa trec pe MPX.
Dar exista niste scenarii "valide" in care trebuie sa treci la SBUS.
Da, pentru 5 segmente cu un singur servo pe flaps central inca merge mufa DB9 (folosesti pinul ala central)
Cum ai sarit la 6 servo pe aripa (sau mai mult) trebuie sa schimbi configuratia si sa te bazezi pe un singur pin de alimentare in loc de doua.
Exista deja configuratii cu slats (suprafete de control la BA)...vezi El Nino special.
Problema e de simplificarea cablarii, 7x3 fire de la receptor incep sa conteze, eu trec pe configuratii redundante de receptoare master-slave pe sbus (cu mustati scoase in fata si in spatele aripii), fuselajele Explorer noi sunt slim, in cel mai rau caz pun un decodor SBUS/PWM de 4 canale (care e vreo 10 euro) in aripa si unul pentru servo ampenaje si motor decat sa folosesc un snop de 8 fire de servo.
Mai pe scurt: clasicul receptor de 7-8 canale cu iesire PWM il inlocuiesc cu 2 receptoare miniaturale pe SBUS in configuratie redundanta si pun decodere SBUS pe unde am nevoie (sau pun un receptor miniatural cu iesire SBUs si unul normal cu intrare SBUS si mai reduc din padurea de fire).



0

#309 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 18361
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 10 September 2019 - 01:58 PM

Cine te pune sa ajungi la snop, folosind servo extendere ciobanesti...
La nivelul asta se merge pe cablare personalizata, cu trasee de alimentare comune la toate servo-urile din aripa.
Si la 3 servo in aripa cu cate un mpx pe fiecare jumatate, tot ajungi la un singur pin pe sens la alimentare, deci tot la acelasi risc. Trecerea pe sbus iti elibereaza 2 pinii de semnal si poti dubla alimentarea, dar muti riscul de la alimentare la unicul pin de semnal. Cu un db9 pe fiecare aripa ai loc pentru toate, si alimentare dublata si fiecare servo cu semnalul lui.
De ce trebuie sa ne cramponam de db9 si mpx, ati cercetat la farnell/mouser/tme sa vedeti cate sute de conectori speciali de auto sau industriali sunt ?
Intr-o masina aveti idee intr-un manunchi de cate ori se dubleaza cablurile care conteaza pentru securitatea masinii ?
renatoa de la aacr.ro
0

#310 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 7736
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 10 September 2019 - 06:01 PM

Ar trebui sa vorbesti cu Nan, sigur iar fi utila ceva consultanta din partea unui expert in mufe si planoare F5J.

Serios vorbind planoarele moderne gen Explorer sunt proiectate din start pentru anumite mufe si servo. Pui mufele recomandate de constructor (DB9/MPX/etc.) si servo pentru care sunt facute locasurile asamblarea merge bine. Vrei altceva - ai probleme si trebuie sa fi (foarte) creativ.

Sunt multi modelisti care din start considera planul producatorului doar ca o simpla sugestie si vin cu nenumarate modificari (nu conteaza, kit/arf, spuma sau carbon). Eu merg pe ideea ca producatorul nu e idiot si are mai multa experienta decat mine asa ca mai degraba incerc sa respect planul.

Cat priveste S-bus-ul nu ma pricep dar afirmatiile bombastice de genul "Nu vad sensul la avantul asta pionieresc de a folosi s-bus, cand nu il mai ia in considerare nici un om serios... :unsure: " ma fac circumspect. Oricum la noi, din ce stiu eu foloseste s-bus fix nimeni.

De altfel cei care vin pe camp/la concurs si zboara pe bune sunt destul de putin excitati de mufe si componente, mai interesante sunt fazele de zbor/mixajele si echilibrarea modelului. Alea fac diferenta.

Ceea ce ma duce la o setare de zbor pe care nu o stiam. Dar asta in postul urmator.
0

#311 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 18361
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 10 September 2019 - 07:31 PM

fantastic, bombastic... ti se pare ca i-a urmat careva pe futaba in aventura s-bus ? sau au scos altii alternative ?
Firme chinezesti irelevante, care daca le intrebi de patent s-bus iti inchid discutia ?
Cine sa foloseasca servo s-bus in F5 daca la hyperflight sau soaring usa nu se vinde nici unul ?
De fapt toata argumentarea de mai sus a fost epuizata in urma cu cativa ani, la aparitia s-bus, dupa care l-au lasat in pace sa il ingroape piata.
Faptul ca bus-ul in sine inca mai supravietuieste, e tot de la multicoptere, l-au adoptat pentru comunicarea cu receptorul, ca un inlocuitor mai rapid al PPM-ului

Pe de alta parte, uiti ca in orasul asta sunt Ford si Hella, asa ca am cu cine discuta de un bus adevarat robust de periferice... compara si tu CAN-ul din auto cu s-bus-ul, si o sa te pufneasca... plansu. E un chin sa faci powerbox cu s-bus, posibilitatile de sincronizare la failsafe sunt ca si inexistente.
Daca tot am luat-o prin balarii, stii ca a fost o tentativa de a aduce CAN pe avioane? pe jet-uri, care chiar au nevoie...
renatoa de la aacr.ro
0

#312 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1790
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 10 September 2019 - 09:45 PM

Da, singurii care folosesc SBus sunt Futaba si FrSky, mai e un "pitic" pe nume Flysky si care din motive de marketing/ patent foloseste iBus ..si am mai vazut recent un producator chinez (parca Wfly sau pe acolo, am pus linkul de staie in topicul de T16) care a scos o clona ieftina de Futaba si care avea receptor cu WBus/WBus2 (si as putea paria pe o lada de bere ca daca pui osciloscopul sau analizorul logic pe chestia aia dai de niste semnale Sbus/Sbus2 de toata frumusetea).
Si de aia a ajuns Futaba la SBus2 ...ca Sbus n-a prins de loc si au zis ca daca baga un 2 in coada se schimba situatia radical (nota: ceva urme de sarcasm ...).
Deci SBus sau echivalente folosesc doar:
- Futaba ... producator mic, doar cateva statii indoielnice
- Jeti (acolo se cheama EXbus ...astia ofera chiar convertere EXbus / SBus si ca sa fie treaba treaba au bagat SBus in firmware de receptoare)
- FrSky ...astia sunt mai inapoiati, nu au SBus2 ...dar au scos si servo cu sBus
- Flysky cu iBus ala al lor
...deci cam astia ar fi:
- nr 1 mondial la RC (cu oferta completa statii / receptoare / servo)
- nr 1 ...ahh.. sa zicem in Europa, nu mai facem misto de ei (nu de alta dar un coleg de echipa are Jeti si gata, Jeti a devenit subiect tabu :))
- nr 1 din China la chestii cat de cat de calitate si cu ceva inovatie tehnica
- nr 1 din China la chestii de volum.
Mdah...nimeni nu foloseste SBus.
0

#313 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 18361
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 10 September 2019 - 09:55 PM

Frsky s-a retras din afacerea cu servo, au fost un fiasco.
Mult succes la echipat modelele cu receptoare si servo-uri futaba, ca niste adevarati campioni...
renatoa de la aacr.ro
0

#314 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 7736
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 10 September 2019 - 11:20 PM

Vezi postareastiganas, la 10 September 2019 - 06:01 PM, a spus:

Ceea ce ma duce la o setare de zbor pe care nu o stiam. Dar asta in postul urmator.


Treaba am vazut-o prima oara la filmarile de la mondialul F5J la Arijan si acum am vazut-o la Iasi la Silviu.

Este vorba de modul termic. Zic cum e la Silviu. Asadar cand da pe termic coboara putin eleroanele si flapsurile sincron cativa mm (nimic special).

Dar, la modul termic are cuplat un slider care - atentie - coboara suplimentar, continuu, doar flapsurile. Deci cand vrea sa amplifice modul termic coboara suplimentar doar flapsul (inca cativa mm) nu si eleroanele. Silviu zice ca se simte foarte bine, creste portanta, planorul urca mai tare in termica dar ramane la fel de manevrabil.

O sa incerc si eu (trebuie sa ma prind intai cum o fac din statie).

Acum la modul termic am si eu un slider care coboara suplimentar sincron si flapsul si eleroanele. Creste portanta dar manevrabilitatea sufera, planorul e mai instabil.
0

#315 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2236
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 11 September 2019 - 10:41 AM

Vezi postareastiganas, la 10 September 2019 - 11:20 PM, a spus:

Treaba am vazut-o prima oara la filmarile de la mondialul F5J la Arijan si acum am vazut-o la Iasi la Silviu.

Este vorba de modul termic. Zic cum e la Silviu. Asadar cand da pe termic coboara putin eleroanele si flapsurile sincron cativa mm (nimic special).

Dar, la modul termic are cuplat un slider care - atentie - coboara suplimentar, continuu, doar flapsurile. Deci cand vrea sa amplifice modul termic coboara suplimentar doar flapsul (inca cativa mm) nu si eleroanele. Silviu zice ca se simte foarte bine, creste portanta, planorul urca mai tare in termica dar ramane la fel de manevrabil.

O sa incerc si eu (trebuie sa ma prind intai cum o fac din statie).

Acum la modul termic am si eu un slider care coboara suplimentar sincron si flapsul si eleroanele. Creste portanta dar manevrabilitatea sufera, planorul e mai instabil.


Normal că e mai instabil pentru că îi scade viteza. Folosirea flapsurilor se sincronizează cu profundorul. Se dă și puțin picat să menții viteza necesară unei bune manevrabilități. Faptul că-i dai picat nu înseamnă că planorul va coborî, ba chiar urcă mai bine. Nu un picat brutal ci doar atât cât îi trebuie să-și mențină viteza.
Ca la aterizare, dar mai blând.

Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 11 September 2019 - 10:42 AM

URA şi la zbor fofezelor !
0

#316 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1102
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 11 September 2019 - 06:57 PM

La Viator am setat 2 moduri termice.
La primul coboara si flaps si eleron cativa mm
la al doilea eleronul ramane pe loc(cum e in mod termic 1)
si coboara doar flapsul inca cativa mm.

Dar am citit undeva- nu mai stiu unde- ca se fac 2 moduri termic
si la ambele flapsul se "cizeleaza" cu slider.

Avantaj cei cu slidere pe statii :)
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

Arata acest topic


  • 11 Pagini +
  • « Prima
  • 9
  • 10
  • 11
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro