Modelism - RHC Forum: Router lemn, aluminiu, otel - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Router lemn, aluminiu, otel dimensionare motoare, viteze, acceleratii

#1 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 04 June 2015 - 04:09 PM

Salut.

Planuiesc sa construiesc un gantry router. Ma apuc in curand de cumparat materiale si am facut niste calcule. Specificatiile ar fi urmatoarele :
-curse utile : X=2m ; Y=0,75-0,8 m ; Z=0,2-0,3 m
-sine 25, suruburi 25 (2 pe X), pas 5, Hiwin, roluite, clasa C5, piulite preload
-motoare , drivere, surse, Leadshine, 8Nm, closed loop, 72 V, bob C11;
-roti si curele HTD 8m, raport 1:1 sau 1: 1,5 (de vazut)

Va freza plastic, lemn, aluminiu si otel. Va fi probabil dual-head, motorul de otel probabil va avea 2 Kw cu ISO 30, 7000 rpm, VFD, iar cel de aluminiu- lemn probabil un Suhner de 1,8 Kw , 6000-18000 rpm sau Tehnik de 1,8 Kw cu rulmenti semi ceramici, 12000-24000 rpm. Cursa pe Y la motorul de otel va fi cursa intreaga (0,75-08m) iar motorul de lemn-aluminiu va avea un Y cam de 0,6 m (va fi pozitionat in offset fata de cel de otel).

Treaba este ca portalul va fi cam nesimtit si ma voi stradui sa-l tin sub 300 kg, dar fac dimensionarea pe 350 kg. Otel + beton epoxy. Sinele de sub portal vor sta pe subplaturi de otel, ingropate in beton epoxy, care beton se va constitui intr-un zid direct pe sol (2 ziduri paralele de fapt). Masa va fi din otel si beton epoxy, sprijinita direct pe sol prin reazeme de otel si beton epoxy, asa incat sa fie independenta de structura de sustinere a portalului. Covor de cauciuc sub ambele. Masa va fi reglabila mecanic pe inaltime, putand urca/cobora cam 0,6 m. Vreau sa tin circuitele de vibratie separate (portalul si reazemele sale sa nu fie unite cu masa si reazemele sale). Constrangerea majora legata de spatiu este ca-l voi construi in subsol la mine acasa, ceea ce inseamna culoar de 1,15 m latime si scara spiralata (doar un colt de 90 grade), deci elementele vor fi dimensionate pe segmente de max 120 kg ca sa-l poata transporta 4 oameni pe scara. Frezarile la portal si subplaturi le voi face in fabrica, probabil la UMB iar turnarile succesive ale betonului epoxy le voi face direct in subsol. Bineinteles, o mica macara DIY va completa peisajul industrial al unui subsol de 16 mp. Probabil ca intreaga masina va fi macar pe la 1000 kg. Deoarece n-am cum s-o mai mut vreodata de acolo, ma bucur ca peste 1000 de ani niste speologi vor gasi relicvele unui CNC din epoca Youtube-mbrianului.

Inca nu am definitivat desenele, caci sunt la momentul de calcule. Ma intereseaza cuplul mai mult decat viteza si acceleratiile, fara insa sa deriv placere din a face liniute cu melcii. Termen de realizare : nu ma grabesc ; poate fi si un an. Precizie de frezare la care ma astept la 2000 mm : orice pana in 9 sutimi este bine primit, 7 sutimi sunt bonus, 5 sutimi sunt vis erotic. Sub 5 sutimi, candidez la Presedentie. Pe distante scurte de pana in 500 mm ma astept la 7 sutimi, 5 sutimi fiind bonus. Sub 100 mm ma astept pe la 3-5 sutimi. Toate acestea fara corectii din Mach 3. Masa va putea urca pana la 2 cm sub portal, asa ca ma bazez pe overhang mic.

Am prestat niste calcule pe care le-am pus mai jos. Obiectivul calculelor este sa vad pe la ce viteze si acceleratii ma pot astepta sa misc portalul ca sa nu gafaie motoarele si sa pierd pasi.

Orice opinie este binevenita si orice sugestie lucrativa va fi apreciata si inglobata.

Asadar :

Pe axa X fiind 2 motoare, intuitia ne spune ca fiecare motor este responsabil pentru jumatate din greutatea portalului. Totusi, am ales sa fac calculul ca si cum ar fi 1 singur motor, ca sa-i vad muschii. Fara demultiplicare pentru inceput.

Cuplul motor : T=F x p / 2 x pi x e, in care : F este forta care trebuie invinsa de motor, p este pasul suruburilor, e este eficienta suruburilor cu bile, care este cam 0,8.

Forta F trebuie sa invinga : greutatea portalului, forta de aschiere, inertia portalului, inertia surubului, inertia rotilor dintate, inertia motorului.

Greutatea portalului=350 kg ; forta care trebuie sa invinga greutatea portalului va fi :

Fportal = Masa x acceleratia gravitationala x coeficientul de frecare, care este cam 0,003 la suruburi cu bile. Rezulta ca Fportal = 350 x 9.8 x 0.003 = 10,3 Newtoni

Forta de aschiere la otel : depinde de motor si parametrii de aschiere : in jur de 100 N la otel slab cu angajari mici (am ales sa nu ma grabesc !). Ea poate ajunge pe la 300, 400 N daca angajarile sunt ceva mai serioase, limita fiind data de motor. Este un parametru care se va experimenta la fata locului la final, in functie de feed, doc, woc, asadar entry level pentru calcul va fi 100 Newtoni.

Pana acum, cuplul care trebuie sa invinga doar greutatea portalului si fortele de aschiere, este : Tportal+forteaschiere = (10.3 + 100 ) x 0,05 (pas surub, m) / 2 x 3,14 x 0,8 = 1,1 Newton metru

Inertia portalului : trebuie calculata.

J portal = Masa portal x pas surub ^2 (in metri) / (2 x pi)^2 = 350 x 0,05 x 0,05 / 39,44 = 0,0222 kg m^2

Inertia surubului : trebuie calculata. (lungime totala surub = 2,2 m, densitate otel 7850 kg/m^3)

J surub = (1/2) x masa surubului x raza surubului ^2 = (1/2) x ( 3,14 x 0,0125^2 x2,2 x 7850 ) x 0,0125^2 = 0,000662 kg m^2

Inertia rotilor dintate. Trebuie calculata, dar este foarte mica asa ca o ignor.

Inertia motorului: din tabelul Leadshine, este 2,7 kg cm^2 = 0,00027 kgm^2

Ca atare, inertia totala este :

J total = 0,0222 + 0,000662 + 0,00027 = 0,023 Kgm^2

Deci, cuplul motor care trebuie sa invinga doar inertia este :

T jtotal = J total x acceleratia = J total x (w1-w0)/t, in care:

w1 este viteza unghiulara la care trebuie sa ajungem; w2 este viteza unghiulara anterioara accelerarii (pe care o consider 0 corespunzator starii de repaos, adica plecarii de pe loc); t este timpul in care vrem sa se produca acceleratia (timpul in care vrem sa se ajunga la w1).

Aici am dileme. Asa ca ma uit la graficul de mai jos si incerc sa decelez. Vedem cum cuplul de detenta este doar un parametru de showroom, caci valoarea reala a cuplului este data de rpm ; asadar, am ales sursa de 72 V, deci ne uitam la curba rosie. (Inductanta este 3,73 mH, deci 32 x radical din 3,73 = 61,8 V). Moment in care ma gandesc ca vreo 300 rpm ai motorului, la raport de 1 :1 si ax al motorului de 14 mm diametru, inseamna ca la surubul de 25 mm ajung 300 x 14/25 = 168 rpm ; la pas de 5mm inseamna o viteza de 168 x 5 = 840 mm/min, ceea ce mi se pare ok pentru un porc de portal de 350 kg. Daca asa stau lucrurile, mergem in grafic si vedem ca la 300 rpm ai motorului gasim aprox. vreo 4,8 Nm disponibili.

Convertim 300 rpm in rad/s si obtinem 31,4 rad/s, care este viteza unghiulara w1 de mai sus. Timpul de accelerare in schimb, habar n-am cum sa-l estimez. La intuitie el trebuie sa fie sub 1 sec, asa ca incerc la 0,5 sec. Ceea ce inseamna in formula de mai sus :

Tjtotal = 0,023 x 31,4 / 0,5 = 1,44 Nm

Iar acum aflam cuplul total, adunand Tportal+forteaschiere cu Tjtotal = 1,1 Nm + 1,44 Nm = 2,54 Nm, care este destul de mult sub 4,8 Nm din grafic. Moment in care bineinteles ca ma tiganesc si vreau mai mult, adica fie maresc rpm fie miscorez timpul t, fie amandoua . Aleg sa maresc rpm la 480 si sa mentin t=0,5 sec. Asadar, 480 rpm inseamna 50,26 rad/sec, ceea ce inseamna ca Tjtotal = 0,023 x 50,26 / 0,5 = 2,31 Nm, iar cuplul total devine : T= 1,1 + 2,31 = 3,41 Nm, care este consistent cu cuplul din grafic corespunzator 480 rpm. Iar la surub ajung 480 x 14/25 = 268 rpm, care inseamna 268 x 5mm = 1350 mm/min

Concluzii :

Portal de 350 kg, motor de 8Nm Leadshine, sursa de 72 V, viteza unghiulara de 50,26 rad/sec, max 480 rpm, viteza liniara de 1350 mm/min, fara demultiplicare, 1 singur motor. Vor fi 2 motoare din ratiuni de cinematica a miscarii portalului, dar unul singur pare ca-si face treaba.

Vede cineva alti parametrii ? Alt mod de a calcula ? Timpi de accelerare ?

Daca am gresit undeva pe la calcule, orice parere este binevenita.

Fisiere atasate


0

#2 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 05 June 2015 - 12:56 AM

Fac o mica corectie de forma la postul anterior; am scris amestecat cazul de angrenare nemultiplicata de 1:1 si cazul multiplicat 1:1,78 pe care l-am avut in minte (24 dinti cu 42 dinti, care este aprox acelasi cu 14/25). Calculul de viteza liniara de 1350 mm/min este viteza maxima a portalului in "the worst case scenario" dpdv al vitezei pt otel, in cazul demultiplicarii. In caz de nemultiplicare, 480 rpm x 5mm = 2400 mm/min este pt aluminiu/lemn. Oricum, in realitate nu va fi forjata decat pe la max 1000 mm/min, am eu o vaga parere. Iar acceleratia unghiulara este viteza unghiulara w1 / t , adica 50,26 / 0,5 = 100 rad /sec^2. Acceleratia liniara este acceleratia unghiulara x raza surubului = 100 rad/sec^2 x 0,0125 m = 1,25 m/sec^2= 0,128 G
0

#3 Useril este offline   katran 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1143
  • Inregistrat: 08-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest
  • Interests:CNC , motociclism , aviatie
    comerciala , grafica 3D .

Postat 05 June 2015 - 08:15 AM

Frate , ce de matematica .... sa fiu chinez daca am inteles mare lucru ... singura chestie care mi-a sarit in ochi sunt curelele alea . Presupun ca le vei folosi la
transmisia intre motoare si suruburi ... Eu n-as face asta , as pune motoarele direct drive , cu niste cuple serioase ( Oldham ) .

Sa torni in subsol juma de tona de beton ? Man , esti zdruli ... Investesti o caciula de bani intr-un fier care v-a ramane blocat intr-un subsol ? Da' esti pasionat , nu gluma ...

Pe mine ma freaca foarte tare desenele / schitele .... abia astept sa vad cat de mare e stolul care zboara in mintea ta ... cred ca o sa fie ceva complet ciudat ...

Succese , dom' profesor !!!!

cheers.
0

#4 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 05 June 2015 - 02:45 PM

[quote name='katran' timestamp='1433484938' post='808580']
.. singura chestie care mi-a sarit in ochi sunt curelele alea . Presupun ca le vei folosi la
transmisia intre motoare si suruburi ... Eu n-as face asta , as pune motoarele direct drive , cu niste cuple serioase ( Oldham ) .



Pe mine ma freaca foarte tare desenele / schitele .... abia astept


Salut Gabi. Multumesc de sugestie; am sa iau in calcul serios direct drive-ul. Inca nu stiu daca curelele vor fi ok sau nu....mai studiez.....curelele ma ajuta cu vibratiile....de fapt intreaga masina este gandita in jurul vibratiilor, caci performantele ei vor fi tot in zona hobby.....dar am o pasarica cu vibratiile iar pasarica are un cost.....desenele vor mai dura, caci studiez inca geometria portalului....inca nu stiu la ce turatii/feed/doc/woc va intra masina in prima si a doua frecventa naturala de vibratie, de care nimeni nu scapa, dar trebuie sa vad daca le pot duce intr-o plaja de prelucrare care nu ma intereseaza, gen peste 1500 mm/min sau sub 300 mm/min (la otel).... am gasit azi o teza de doctorat a unui neamt de la MIT care este foarte misto si plina de experimente interesante...mai am mult de studiat asa ca stiu ca va dura.....
0

#5 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 05 June 2015 - 03:13 PM

Meet my friend.....analizor vibratii 3d....habar n-am cum sa-l folosesc, e inca in tipla....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Screenshot_NormalAppImage(1)-1.png

0

#6 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 13 September 2015 - 05:17 PM

Salut Steelmind,

Da-mi voie sa exprim si eu o parere privind dimensionarea motoarelor pentru CNC.Ma bag in seama poate invat(am) ceva.

Nu reusesc sa inteleg de unde ai formula "Cuplul motor : T=F x p / 2 x pi x e, in care :
F este forta care trebuie invinsa de motor,
p este pasul suruburilor, e este eficienta suruburilor cu bile, care este cam 0,8."

Am gasit o explicatie care o inteleg a mecanicii surubului in articolul urmator:
http://www.scritub.c...le103178228.php
si pe scurt forta de infasurare H a surubului este
H=(0.16-0.17)*F, F fiind forta de apasare exercitata de surub; formula (3.6) din pagina
Bun.
Presupunand ca ai portalul pe bile, rulmenti, coeficientul de frecare de rostogolire metal/metal este =0.001
conform http://www.tribology...f.htm#mu_lagers
Atunci la greutatea portalului de 350kg exista o frecare de 3.5N. (g=10m/s2)
Forta de infasurare necesara=0.16*3.5=0.56 N
Sa zicem ca folosesti suruburi 20mm



0.56N....20mm
0.01N.....1000mm; /// 0.01Nm Cuplul motor necesar
Chiar daca tin seama de randamentul surubului cu bile 0.8 tot nu ajung la valorile tale.

Accept de la tine cei 100N forta de aschiere in otel
rezulta 16N forta infasurare; cuplu necesar 0.32 Nm

Si nepotrivirile la calcule pot continua ...

Intrebarea este de unde ai luat formulele ?

Aceasta postare a fost editata de La Trovanti: 13 September 2015 - 05:21 PM

0

#7 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 14 September 2015 - 10:47 AM

Nu ca nu-i important de unde sunt formulele sau daca ele sunt sau nu corecte, dar deseori in scrierea asta pe forum, fara simboluri sau in graba, se poate gresi usor. De aceea si eu recomand verificarea formulelor si a calculelor.
De regula, formularea scolareasca si scurta pentru moment era ca el este egal cu "forta x bratul fortei". Deci acel T (notatia momentului in acea formula) pleca mai degraba de la T= Fxd/2x... fara sa intervina initial pasul "p". In continuare apare o tangenta de ceva si probabil ca in urma unor aproximari, apar pasul si acel coeficient. Dar ramane si diametrul. Noi tot folosim diametrul exterior dar la suruburile cu bile raza de rulare a bilelor nu este d/2. Plus ca rar se tine cont de inelele/garniturile de etansare. Se ignora si la piulite si la suruburi. Adica in acea forta de invins, pe langa toate cele amintite intervine si forta de frecare a "pieselor de etansare" (sau de protectie impotriva impuritatilor, de gresare sau cum s-or mai fi numind) care este foarte mare. As estima ca la unele patine intervine cu cel putin 10-15 N pe bucata si nici nu-i aceeasi in timpul miscarii cu momentul inceperii miscarii.
Vorbim...
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#8 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 14 September 2015 - 03:06 PM

Poate cu o gandire colectiva am scoate cateva formule utile in dimensionarea motoarelor pentru CNC. Va rog participati cu pareri daca credeti ca este de interes.

Sa incepem cu ceva simplu.

Un motor de 3N*m pe un ax de 20mm(r=10mm) va dezvolta un cuplu de 300N*0.01m. De acord ?
Folosind formula H=(0.16-0.17)*F rezulta o forta de impingere in surub de 300/0.16=1875 N
Ca sa fim pe intelesul tuturor ,ar ridica pe verticala o greutate de 190 kg la viteza constanta !
Pare mai mult decat suficient comparat cu forta de taiere otel 100-300N sau rezistenta de rulare a portalului.

Practic daca eforturile de inaintare sunt pe la 300N diferenta poate fi folosita pentru compensarea inertiei si acceleratii.
De acord?


Il rog pe Bitex sa spuna cum se aduga textul "ID Yahoo Messenger: bitex25 Telefon: 0721 385365"

Aceasta postare a fost editata de La Trovanti: 14 September 2015 - 03:08 PM

0

#9 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 14 September 2015 - 03:19 PM

Ma gandesc ca verificare formulei

H=(0.16-0.17)*F, F fiind forta de apasare exercitata de surub, H forta de torsiune

s-ar putea face cu un cantar electronic care trage un brat legat de piulita si o greutate care sa fie ridicata de miscarea piulitei.
Ceva similar axa Z.

Aceasta postare a fost editata de La Trovanti: 14 September 2015 - 03:23 PM

0

#10 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 14 September 2015 - 05:09 PM

Cred ca in primul rand ar trebui sa renuntati la formule folosite in statica si sa abordati problema din punct de vedere dinamic. In al doilea rand cred ca terminologia e foarte importanta...de exemplu " forta de torsiune" nu prea cred ca o forta produce torsiune, poate moment de torsiune....si multe altele...
If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#11 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 15 September 2015 - 02:19 AM

Vezi postareaOldMann, la 14 September 2015 - 05:09 PM, a spus:

Cred ca in primul rand ar trebui sa renuntati la formule folosite in statica si sa abordati problema din punct de vedere dinamic. In al doilea rand cred ca terminologia e foarte importanta...de exemplu " forta de torsiune" nu prea cred ca o forta produce torsiune, poate moment de torsiune....si multe altele...



OldMann
Din ce am scris pana acuma este ceva bine?
Fa-ma sa inteleg ce numesti formule statice si dinamice ,
Mai explica te rog ce inseamna "...multe altele..."

Aceasta postare a fost editata de La Trovanti: 15 September 2015 - 02:21 AM

0

#12 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 15 September 2015 - 09:09 AM

Cam aici se incadreaza "multe altele"...din punctul de vedere al inginerului mecanic.

Un pic de lucru in Mathcad pentru cateva din problemele care apar numai pentru surub....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: ScreenShot042.jpg
  • Imagine atasata: ScreenShot043.jpg
  • Imagine atasata: ScreenShot044.jpg
  • Imagine atasata: ScreenShot045.jpg

If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#13 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 15 September 2015 - 10:10 AM

Si era sa uit cea mai importanta conditie...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: ScreenShot042.jpg
  • Imagine atasata: ScreenShot043.jpg

If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#14 Useril este offline   Elicopter 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 565
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Alba Iulia

Postat 15 September 2015 - 10:29 AM

Diferenta este ca suruburile la cnc sunt suruburi cu frictiune redusa , si nu cred ca au legatura mare cu un surub + piulita la care frictiunea este mult mai accentuata mai ales in sarcina .
Ceea ce cauti aceea gasesti
0

#15 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 15 September 2015 - 10:46 AM

Oldmann
Subiectul era estimarea efortului de deplasare a portalului pentru dimensionarea unui motor pas cu pas.

Daca ai opinii legate la subiect si care poti sa le argumentezi logic esti binevenit.
Eu nu vad ce legatura are cu subiectul ceea ce spui.
Ce legatura are flambajul, forfecarea, solicitarea la incovoiere a surubului ,...etc cu cuplul motor ?

Aceasta postare a fost editata de La Trovanti: 15 September 2015 - 10:48 AM

0

#16 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 15 September 2015 - 01:04 PM

Vezi postareaElicopter, la 15 September 2015 - 10:29 AM, a spus:

Diferenta este ca suruburile la cnc sunt suruburi cu frictiune redusa , si nu cred ca au legatura mare cu un surub + piulita la care frictiunea este mult mai accentuata mai ales in sarcina .


Indiferent de tipul surubului folosit nu frictiunea ,asa cum o numesti tu neaos, e importanta, ci solicitarile mecanice la care e supus in timpul transferului de lucru mecanic de la conducator(motorul) spre condus( surubul, etc)

Vezi postareaLa Trovanti, la 15 September 2015 - 10:46 AM, a spus:

Oldmann
Subiectul era estimarea efortului de deplasare a portalului pentru dimensionarea unui motor pas cu pas.

Daca ai opinii legate la subiect si care poti sa le argumentezi logic esti binevenit.
Eu nu vad ce legatura are cu subiectul ceea ce spui.
Ce legatura are flambajul, forfecarea, solicitarea la incovoiere a surubului ,...etc cu cuplul motor ?


Eu cred ca am intervenit la subiect, iritarea ta e de inteles. Tu vezi motorul, nu ca pe o piesa din tot lantul cinematic care transforma o miscare de rotatie intr-una de translataie. La tine motorul produce lucru mecanic in vant. Pentru cazu asta formulele aplicate de tine ( clasa X-a) sunt corecte. Fara a cupla motorul la elementul condus (surubul) poti deplasa "portalul"? Proiectarea unui lant cinematic pleaca in principal de la elementul conducator(motorul), si apoi pe rand intra in ecuatie celelalte organe care transmit cuplul motor.
Pe intelesul tau, daca am sa pun un motor pe o masina a carei cutie de viteze nu poate prelua cuplul motorul, ceva din acest lant va ceda.
Acel "efort de deplasare a portalului" se traduce prin
Ca un sfat, incearca sa folosesti terminologie consacrata in mecanica, exprimarile si interpretarile fenomenelor dupa pura ta inspiratie, fac dialogul stiintific greu de urmarit.
If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#17 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 15 September 2015 - 01:14 PM

Ramasesem la " efortul de deplasare a portalului", Hmmm...se poate traduce prin randamentul cuplei cinematice(surub+piulita). Am si pentru asta formule, datr iar ai sa lasi impresia ca nu intelegi.
If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#18 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 01:51 PM

Vezi postareaLa Trovanti, la 13 September 2015 - 05:17 PM, a spus:

Salut Steelmind,

Da-mi voie sa exprim si eu o parere privind dimensionarea motoarelor pentru CNC.Ma bag in seama poate invat(am) ceva.

Nu reusesc sa inteleg de unde ai formula "Cuplul motor : T=F x p / 2 x pi x e, in care :
F este forta care trebuie invinsa de motor,
p este pasul suruburilor, e este eficienta suruburilor cu bile, care este cam 0,8."

Am gasit o explicatie care o inteleg a mecanicii surubului in articolul urmator:
http://www.scritub.c...le103178228.php
si pe scurt forta de infasurare H a surubului este
H=(0.16-0.17)*F, F fiind forta de apasare exercitata de surub; formula (3.6) din pagina
Bun.
Presupunand ca ai portalul pe bile, rulmenti, coeficientul de frecare de rostogolire metal/metal este =0.001
conform http://www.tribology...f.htm#mu_lagers
Atunci la greutatea portalului de 350kg exista o frecare de 3.5N. (g=10m/s2)
Forta de infasurare necesara=0.16*3.5=0.56 N
Sa zicem ca folosesti suruburi 20mm



0.56N....20mm
0.01N.....1000mm; /// 0.01Nm Cuplul motor necesar
Chiar daca tin seama de randamentul surubului cu bile 0.8 tot nu ajung la valorile tale.

Accept de la tine cei 100N forta de aschiere in otel
rezulta 16N forta infasurare; cuplu necesar 0.32 Nm

Si nepotrivirile la calcule pot continua ...

Intrebarea este de unde ai luat formulele ?


Salut. Abia acum am vazut postul tau. Catalog Hiwin (una din variante ), pag 27, formula M19.
0

#19 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 02:00 PM

Atasez o poza facuta cu telefonul si trecuta prin Rhino. (Va trebui sa invat managementul celor 500 k alocati.)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: PaG 27 H.jpg

0

#20 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 15 September 2015 - 03:29 PM

Vezi postareasteelmind, la 15 September 2015 - 02:00 PM, a spus:

Atasez o poza facuta cu telefonul si trecuta prin Rhino. (Va trebui sa invat managementul celor 500 k alocati.)


Te rog da link-ul exact ca nu gasesc.
0

#21 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 15 September 2015 - 03:39 PM

Vezi postareaOldMann, la 15 September 2015 - 01:14 PM, a spus:

Ramasesem la " efortul de deplasare a portalului", Hmmm...se poate traduce prin randamentul cuplei cinematice(surub+piulita). Am si pentru asta formule, datr iar ai sa lasi impresia ca nu intelegi.


Recunosc ca ai dreptate.
Ai cumva si studii in domeniul mecanicii?
0

#22 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 04:11 PM

Vezi postareaLa Trovanti, la 15 September 2015 - 10:46 AM, a spus:

Oldmann

Ce legatura are flambajul, forfecarea, solicitarea la incovoiere a surubului ,...etc cu cuplul motor ?


Sunt importante. Flambajul mareste frecarea in piulita. In plus, din recipient al vibratiilor surubul devine sursa de vibratii. De forfecare are grija producatorul, daca grosimea surubului este aleasa corect, CONCOMITENT in raport cu ce-l invarte (motorul) si cu sarcina pe care o va deplasa piulita. De distanta intre reazeme are grija proiectantul cinematicii (nu putem pune un surub de 16 mm pe 3 m intre reazeme decat daca vrem sa uscam rufe pe el). Sunt convins ca stii ca un lant cinematic este un compromis intre rigiditate si elasticitate. Posibil sa stii ca rigiditatea si elasticitatea NU sunt proprietati opuse. Rigiditatea este capacitatea unui metal de a se opune unei deformatii iar elasticitatea este capacitatea unui metal de a-si reveni dupa deformatie. Chiar daca rigiditatea este exprimata prin modulul de elasticitate al lui Young, cuvantul elasticitate dinaintea cuvantului Young nu are de-a face cu proprietatea de elasticitate a materialelor, care in cazul general al BARELOR raspunde legii lui Hook. Spre exemplu, daca pui 3 scanduri una peste alta si pe urma le asezi pe 2 borduri (de-ale lui Videanu) si vrei sa le spargi cu piciorul, sanse mari sa nu reusesti. Dar daca le spargi una cate una, ai sa reusesti. Cele 3 scanduri formeaza un ansamblu rigid (chiar daca scandura este ''elastica''). Concluzia 1: rigiditatea scade sau creste cu masa, numarul, forma,etc. Pe de alta parte, daca ai in mana un elastic de infasurat banii si exerciti o forta X ca sa-l rupi, dupa ce l-ai rupt, oricare din bucatile rupte daca vrei sa le rupi din nou, vei exercita tot forta X ca sa le rupi. Concluzia 2: elasticitatea materialelor nu se schimba odata cu schimbarea formei, lungimii etc.
0

#23 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 04:13 PM

Vezi postareaLa Trovanti, la 15 September 2015 - 03:29 PM, a spus:

Te rog da link-ul exact ca nu gasesc.


Sorry, no link available. Il am in calculator; dar daca-l cauti pe net sigur il gasesti.
0

#24 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 04:20 PM

Vezi postareasteelmind, la 15 September 2015 - 04:13 PM, a spus:

Sorry, no link available. Il am in calculator; dar daca-l cauti pe net sigur il gasesti.


Uite aici o alta varianta de catalog Hiwin, mergi la pag. 26

http://www.hiwin.tw/...bs/Ballscrew-(E).pdf
0

#25 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 15 September 2015 - 04:24 PM

Nu mai fiti atat de rautaciosi...
Hai sa-ti raspund eu in locul lui, dar in calitate de moderator. Are destule studii (inclusiv in domeniul mecanicii) incat sa gestioneze eficient problemele cu care se confrunta. Si ai si tu destule din moment ce gasesti problemele (cu adevarat reale) din topicurile altora. Ceva studii de mecanica am si eu dar nu umblu cu ele lipite de frunte sa se vada de la distanta... De la o vreme nici nu ma mai ajuta, se indoaie totul de la mijloc.
Lamurita fiind problema, ca toti avem o pasiune comuna ce implica si ceva studii de mecanica, eu zic sa mergem mai departe.

Nu stiu cine a pomenit mai devreme de aspectul dinamic, dar la el revin si eu. Trebuie plecat de la "dinamica" dorita si mers spre motor. Se estimeaza (sau se calculeaza eventual se masoara efectiv) masele elementelor, se alege viteza dorita de lucru (tot pe aici apar din experienta si acceleratiile) si cunoscand ce mai apare la partea de miscare si prelucrare, se dimensioneaza motorul si driverul lui. Analizand totul static, verificam daca sistemul este stabil. Cu ceva experienta si indemanare mai si masuram deformatiile... Dar de regula sunt sub limita asteptarilor noastre, asa ca aproape n-are rost sa insistam asupra lor. Pe de alta parte, (sunt ceva diagrame prin documentatii...) daca o bucsa cu bile cu recirculare rezista static la multe zeci de kg, este inutil sa ne mai facem probleme ca o patina serioasa nu-si face treaba. Presupun ca am depasit toti faza de "neincredere" in rezistenta lor. Cu paralelismul si jocurile din ghidaje o scoatem fiecare cum poate si ramane sa ne certam pe partea de transmitere a miscarii, adica pe partea de surub-piulita.

Luam o pauza de bere, ne mai descretim fruntile si pornim cu forte noi, la lupta.
Vorbim.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#26 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 04:27 PM

Vezi postareasteelmind, la 15 September 2015 - 04:20 PM, a spus:

Uite aici o alta varianta de catalog Hiwin, mergi la pag. 26

http://www.hiwin.tw/...bs/Ballscrew-(E).pdf


Daca nu merge click direct, copiaza adresa si pune-o-n Google. Alternativ, copiaza asta in Google.

https://www.google.r...%2FBallscrew-(E).pdf&usg=AFQjCNGhS1IBfRCEVYMw1H9ppzPlD6308Q&sig2=-b7jMelsrpPH89aEjMnkrw
0

#27 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 06:12 PM

Vezi postareaLa Trovanti, la 13 September 2015 - 05:17 PM, a spus:

Salut Steelmind,

Da-mi voie sa exprim si eu o parere privind dimensionarea motoarelor pentru CNC.Ma bag in seama poate invat(am) ceva.

Nu reusesc sa inteleg de unde ai formula "Cuplul motor : T=F x p / 2 x pi x e, in care :
F este forta care trebuie invinsa de motor,
p este pasul suruburilor, e este eficienta suruburilor cu bile, care este cam 0,8."

Am gasit o explicatie care o inteleg a mecanicii surubului in articolul urmator:
http://www.scritub.c...le103178228.php
si pe scurt forta de infasurare H a surubului este
H=(0.16-0.17)*F, F fiind forta de apasare exercitata de surub; formula (3.6) din pagina
Bun.
Presupunand ca ai portalul pe bile, rulmenti, coeficientul de frecare de rostogolire metal/metal este =0.001
conform http://www.tribology...f.htm#mu_lagers
Atunci la greutatea portalului de 350kg exista o frecare de 3.5N. (g=10m/s2)
Forta de infasurare necesara=0.16*3.5=0.56 N
Sa zicem ca folosesti suruburi 20mm



0.56N....20mm
0.01N.....1000mm; /// 0.01Nm Cuplul motor necesar
Chiar daca tin seama de randamentul surubului cu bile 0.8 tot nu ajung la valorile tale.

Accept de la tine cei 100N forta de aschiere in otel
rezulta 16N forta infasurare; cuplu necesar 0.32 Nm

Si nepotrivirile la calcule pot continua ...

Intrebarea este de unde ai luat formulele ?


Am revizuit calculele pe care le-am facut la inceputul postului si am gasit o greseala de.....aritmetica. Mai precis, am scris

''Inertia portalului : trebuie calculata.

J portal = Masa portal x pas surub ^2 (in metri) / (2 x pi)^2 = 350 x 0,05 x 0,05 / 39,44 = 0,0222 kg m^2 ''. Greseala este la 0,05; am transformat 5 mm in metri si ''mi-a dat'' 0,05 m in loc de 0,005 m. Ceea ce ridicat la patrat, in loc de 0,0222 kg m^2 ar fi trebuit sa fie 0,000222 kg m^2. Ceea ce inseamna o inertie mai mica de invins de catre motoare. Si mai inseamna un 4 la aritmetica pentru mine.
0

#28 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 15 September 2015 - 06:35 PM

Vezi postareabitex, la 15 September 2015 - 04:24 PM, a spus:

Nu mai fiti atat de rautaciosi...
Hai sa-ti raspund eu in locul lui, dar in calitate de moderator. Are destule studii (inclusiv in domeniul mecanicii) incat sa gestioneze eficient problemele cu care se confrunta. Si ai si tu destule din moment ce gasesti problemele (cu adevarat reale) din topicurile altora. Ceva studii de mecanica am si eu dar nu umblu cu ele lipite de frunte sa se vada de la distanta... De la o vreme nici nu ma mai ajuta, se indoaie totul de la mijloc.
Lamurita fiind problema, ca toti avem o pasiune comuna ce implica si ceva studii de mecanica, eu zic sa mergem mai departe.

Nu stiu cine a pomenit mai devreme de aspectul dinamic, dar la el revin si eu. Trebuie plecat de la "dinamica" dorita si mers spre motor. Se estimeaza (sau se calculeaza eventual se masoara efectiv) masele elementelor, se alege viteza dorita de lucru (tot pe aici apar din experienta si acceleratiile) si cunoscand ce mai apare la partea de miscare si prelucrare, se dimensioneaza motorul si driverul lui. Analizand totul static, verificam daca sistemul este stabil. Cu ceva experienta si indemanare mai si masuram deformatiile... Dar de regula sunt sub limita asteptarilor noastre, asa ca aproape n-are rost sa insistam asupra lor. Pe de alta parte, (sunt ceva diagrame prin documentatii...) daca o bucsa cu bile cu recirculare rezista static la multe zeci de kg, este inutil sa ne mai facem probleme ca o patina serioasa nu-si face treaba. Presupun ca am depasit toti faza de "neincredere" in rezistenta lor. Cu paralelismul si jocurile din ghidaje o scoatem fiecare cum poate si ramane sa ne certam pe partea de transmitere a miscarii, adica pe partea de surub-piulita.

Luam o pauza de bere, ne mai descretim fruntile si pornim cu forte noi, la lupta.
Vorbim.


Am spus de la inceput ca vreau sa invat/ invatam ceva pentru dimensionarea unui stepper functie de greutatea portalului si eventual efortul de taiere.
Toata lumea zice ca e partea usoara
si ar fi interesant sa discutam flambajul, forfecarea, solicitarea la incovoiere a surubului etc.
Nu ma pricep la asta si tac din gura daca nu stiu.
Din ce am scris ,sper ca e corect, se poate face o estimare a cuplului motor necesar sa miste o greutate.
Ar fi rezolvarea a 80% din problema.
Nu vreti sa cadem de acord pe o formula doar pe segmentul asta?

Aceasta postare a fost editata de La Trovanti: 15 September 2015 - 06:38 PM

0

#29 Useril este offline   La Trovanti 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 07-January 15
  • Gender:Male
  • Location:Horezu
  • Interests:http://www.cazare-horezu-pensiuni.ro/

Postat 15 September 2015 - 06:37 PM

Vezi postareasteelmind, la 15 September 2015 - 04:27 PM, a spus:

Daca nu merge click direct, copiaza adresa si pune-o-n Google. Alternativ, copiaza asta in Google.

https://www.google.r...%2FBallscrew-(E).pdf&usg=AFQjCNGhS1IBfRCEVYMw1H9ppzPlD6308Q&sig2=-b7jMelsrpPH89aEjMnkrw


La mine nu merge
0

#30 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2015 - 07:42 PM

Vezi postareaLa Trovanti, la 15 September 2015 - 06:37 PM, a spus:

La mine nu merge


Tasteaza in Google:" hiwin ball screw catalog pdf" si este pe prima pagina pe primul rand.
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro