Modelism - RHC Forum: Cuptor electric pentru topit zinc,aluminiu, alama, bronz si tratamente - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Cuptor electric pentru topit zinc,aluminiu, alama, bronz si tratamente 3200 W, 1100 grade Celsius

#1 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 26 March 2015 - 12:08 AM

Salut. Vreau sa-mi fac un cuptor electric de topit zinc, aluminiu, alama, bronz, si-n care sa pot face si tratamente termice la otel (pentru punch&die). Mi-a luat ceva timp ca sa ma decid si alt timp ca sa sap pe net. Am facut calculul de dimensionare si m-am gandit sa pun niste randuri aici pentru cei care vor sa-si faca cuptor electric pentru diverse aplicatii. Adica sa aiba independenta in proiectarea lui, bazat pe calcule corecte ingineresti.

Un cuptor electric se compune din: caramizi refractare, ciment refractar, vata pentru cuptoare, tabla de otel pentru invelis, PID controller ramp&soak, sonda. Poate fi vertical sau orizontal, in functie de ce aplicatie are omul si disponibilitate de spatiu.

Pas 1. Se foloseste fir de Kanthal A1. Pe net se descarca ''Kanthal Mini handbook''. Atentie ca sunt 2 versiuni. Cea la care ma refer aici are 28 de pagini cu informatii de la producator, absolut necesare pentru dimensionare.

Pas 2. Caz concret: U=230 V; Putere cuptor pe care ne-o propunem = 3200 W (ca sa fie sub 16A putem merge pe 3500 W, dar o marja de siguranta de 10% este intotdeauna binevenita; rezulta 13,9 A ceea ce are fiecare in tablou pe acasa. Temperatura pe care ne-o propunem: 1100 grade Celsius. Pentru topit zinc (420 grade) si aluminiu (660 grade) este supersuficient, insa pentru tratamente este nevoie de mai mult (cam 800 grade pentru calire otel eutectoid; cam 900-920 pentru tratament de recoacere la un otel slab aliat, in jur de 0,1% carbon; uzual, la otel cu continut carbon intre 0,3 si 0,7 %, temperaturile de recoacere sunt intre 780 si 850 grade. Pentru bronz, avem nevoie de 1040 grade, in cuptor, ceea ce inseamna cam 1200 grade temperatura rezistentei, iar Kanthal A-1 rezista la 1400 grade C).

Pas 3. Calculam rezistenta cuptorului : R = U^2 / P = 230^2 / 3200 = 16,53 total Ohmi.

In Handbook la pag. 19, producatorul ne spune ca firul A-1 are rezistivitatea de 1,45 Ohmi x mm^2 / m. Tot la aceeasi pagina, producatorul ne spune ca pentru 1100 grade Celsius se aplica un factor de corectie de 1,04. Acest lucru se intampla pentru ca, in timp, prin incalziri-raciri multiple metalul din Kanthal isi pierde o parte din proprietati. De aceea se aplica acest factor de corectie, pentru a supra-dimensiona un pic de la momentul proiectarii. Rezulta ca rezistivitatea corectata este: 1,45 x 1.04 = 1,508 Ohmi x mm^2 / m.

Pas 4. Sectiunea firului. Aici este prin incercari. Eu am facut mai multe simulari si am ajuns la fir cu D=1,8 mm. Dar prezint in continuare metoda de calcul, pentru ca fiecare sa aiba independenta de a putea sa-si calculeze necesitatile proprii. Sectiunea firului este: Pi x r^2 = 3,14 x 0,9^2 = 2,5435 mm^2

Pas 5. Lungimea firului intins este = Rezistenta x aria firului / rezistivitatea corectata, adica = 16,53 x 2,5435 / 1,508 = 27,88 m de fir INTINS ( adica atat trebuie sa am firul inainte sa ma apuc sa-l bobinez).La cei aproximativ 28 m se mai lasa la capete un surplus de lungime, pentru cat iese din cuptor si prinderi la capete; aproximativ 0,5 m, dupa care se taie la final cand se fac legaturile intre Kanthal si mufele firelor PID-ului (sunt mai multe variante de prindere: cu surub-piulita, cu niste conectori ceramici etc )

Pas 6. Se calculeaza aria suprafetei firului intins in cm^2, care este un dreptunghi, reprezentand desfasurata unui cilindru , cu baza un cerc de diametru 1,8 mm si inaltimea de 27,88 m. Rezulta aria suprafetei firului (dreptunghi) = lungimea cercului de baza x lungimea firului = 2 x PI x 0,09 (cm) x 2788 (cm)= 1575 cm^2

Pas 7. Se calculeaza incarcarea pe suprafata firului, (in engleza ; surface load) care reprezinta de fapt cat din caldura totala se repartizeaza pe fiecare cm^2 de suprafata a FIRULUI, pentru ca firul sa nu se arda prin ''intoarcerea'' caldurii catre fir, radiata de interiorul cuptorului. Pentru acest lucru, se imparte puterea totala la suprafata firului calculata la Pas 6. Rezulta ca, incarcarea pe suprafata firului este = 3200 W / 1575 cm^2 = 2,0307 W / cm^2.

Pas 8. La pagina 7 din Handbook este un grafic care prezinta dependenta intre temperatura cuptorului si incarcarea pe suprafata. Din grafic, pe X este 1100 grade, ridicam o verticala pana la curba si gasim o incarcare de caldura pe suprafata firului de 3 W / cm^2. Acest lucru inseamna ca,( prin deductia noastra), un cuptor dimensionat la 230 V, 3200 W, 1100 grade Celsius, diametru fir 1,8 m, trebuie sa NU depaseasca o incarcare maxima de temperatura pe sectiunea firului de 3 W / cm^2. Dedesubtul tabelului scrie foarte mic ca, valoarea din grafic (adica cea de 3 W / cm^2) este adecvata daca se foloseste tiristor pentru controlul temperaturii; daca se foloseste PID ( de preferat ), valoarea trebuie amendata cu 20%, adica = 3 x 0.2 = 2,4 W / cm^2. Daca ne uitam la Pasul 7, valoarea gasita este de 2,0307 W / cm^2, deci mai mica de 2,4 W / cm^2, deci dimensionarea este corecta.

Pas 9. Am facut o simulare cu fir de 1,6 mm, care este standardul Kanthal imediat sub 1,8 mm. Rezulta ca incarcarea pe suprafata firului este 2,89 W / cm^2. Si acum sa recapitulam: la fir de diametru 1,8 mm, suntem sub 2,4 W / cm^2; la fir de diametru 1,6, suntem peste valoarea de siguranta de 2,4 W / cm^2. Corect inginereste este sa mergem pe fir de 1,8 mm diametru (daca mergem cu PID).

Recapitulare.

A) Ce stim pana acum: U=230 V; P=3200 W; 1100 de grade Celsius ; diametru Kanthal A-1 de 1,8 mm diametru ; lungimea INTINSA a firului rezistentei este de 27 m si 88 cm + aprox 50 cm pentru ''trecerea'' firului prin grosimea caramizii catre legaturile electrice exterioare cuptorului.

B) Ce nu stim pana acum : dimensiunile camerei interioare a cuptorului; din dimensiunile camerei, rezulta dimensiunile creuzetului, deci cantitatea de metal topit; dimensiuni finale ale rezistentei


Pas 10. Calcul camera interna cuptor.

Se porneste de la suprafata incalzita a camerei, adica cati Watts se regasesc pe fiecare cm^2 de ZIDARIE (si NU de fir, ca la surface load). In practica marilor producatori avem urmatoarele date:

Olson kiln= 0,92-1,3 W/cm^2 de zidarie incalzita
Evenheat kilns=0,669-0,639 W/cm^2 de zidarie incalzita
Paragon kilns=0,676-1,08 W/cm^2 de zidarie incalzita.

Vom ALEGE o valoare de 1 W/cm^2 de zidarie incalzita, cu mentiunea ca izolatia va trebui sa fie corect facuta ( de preferat cu caramida refractara + vata de cuptor pe exteriorul caramizii, acoperita la exterior cu tabla (de inox arata frumos ! ). Aceasta alegere este una SUBIECTIVA, a celui care proiecteaza si are la baza presupunerea ca randamentul unui cuptor cu minim 1 W / cm^2 este unul corect etalonat (cat mai aproape de potentialul maxim al cuptorului, in conditiile de proiectare alese).

La o putere de 3200 W, inseamna ca suprafata interioara a cuptorului va trebui sa fie: 3200 W / 1 W / cm^2 = 3200 cm ^2. Atentie: aceasta suprafata NU este suprafata bazei cuptorului; ea reprezinta SUMA tuturor suprafetelor interioare incalzite, adica 6 suprafete ( in cazul unui cuptor paralelipipedic). Acestea sunt: 1 baza ( partea de jos) + 1 ''tavan'' + 2 laterale + 1 suprafata de ''fund'' + 1 suprafata a usii ( am presupus ca forma cuptorului este un paralelipiped iar usa se deschide ca la ''soba bunicii '' ). Fundamental, sunt 6 dreptunghiuri interioare incalzite, cu care incepem sa ne ''jucam''. De aici, prin simulari, rezulta urmatoarele posibilitati ale dimensiunilor camerei cuptorului : ( fiecare decide pentru aplicatia lui care este lungimea, latimea si inaltimea in functie de cum vrea sa faca cuptorul, adica orizontal sau vertical )

a) L= 17 cm; l= 17 cm; H=38 cm ( verificare: 2 x ( 17 x 17 + 17 x 38 + 17 x 38 ) = 2 x (289 cm^2 + 646 cm^2 + 646 cm^2 ) = 3162 cm^2, care este sub 3200 cm^2, corespunzatoare unei puteri propuse de 3200 W , cu fir de 1,8 mm, la o incalzire a suprafetei ZIDARIEI de 1 W / cm^2 (valoare pe care am ALES-O din practica marilor producatori )

B) L=16cm; l= 16cm; H=42 cm . Rezulta o suprafata de fix 3200 cm^2, care este mai mica sau egal cu 3200 calculata mai sus

c) L= 18 cm; l=18 cm; H=35 cm. Rezulta o suprafata de 3168 cm^2, mai mica decat 3200 cm^2

d) L=14 cm; l= 14 cm; H= 50 cm. Rezulta o suprafata de 3192 cm^2

e) L= 20 cm; l= 20 cm; H = 30 cm. Rezulta o suprafata fix de 3200 cm^2

f) L= 23 cm; l=23 cm; H=23 cm. Rezulta o suprafata de 3174 cm ^2

g) L=15 cm; l=15cm; H= 45 cm. Rezulta o suprafata de 3150 cm^2.

Observatii: fiecare isi poate calcula camera interioara in functie de ce aplicatii are. Cine vrea cuptor de topit aluminiu , se duce la standardele de creuzet si va vedea ca, de exemplu,

( http://artisanfoundr...&products_id=78 ); a) creuzetul de grafit A10 are dimensiunile: gura mare a creuzetului are diametrul de 16 cm iar inaltimea creuzetului este de 20 cm. Fundul creuzetului (care nu conteaza oricum caci are diametrul mai mic decat gura creuzetului) are diametrul de 10,8 cm. Daca optam pentru creuzet A10, vom alege dimensiunile interioare ale camerei ( doar ca exemplu): L=20 cm; l=20 cm; H=30 cm; desigur ca fiecare isi calculeaza lungimea, inaltimea si latimea dupa cum poate fi ''mai aproape'' de creuzet, dar sa i se potriveasca posibil si pentru alte aplicatii, de exemplu ce tipo-dimensiuni ale pieselor din otel pe care vrea sa le trateze termic va avea . ATENTIE !!!!!!!

a) creuzetul se scoate din cuptor cu un cleste, deci trebuie ca intre creuzet si peretii cuptorului sa fie un spatiu liber pentru falcile clestelui, adica grosime perete falci + spatiu de deschidere/inchidere falci.(la cuptoarele verticale se deschide capacul si se trage creuzetul pe sus cu clestele )

B) distanta minima recomandata intre creuzet si peretii cuptorului, din punct de vedere al caldurii radiante (si nu din ratiunea a) cu clestele ) este de MIN 2-2,5 cm in fiecare parte. Exemplu: daca creuzetul are diametrul gurii de 16 cm iar cuptorul este paralelipipedic, lungimea si latimea cuptorului trebuie sa fie min 16 cm +2 cm dreapta + 2 cm stanga = 20 cm. Inaltimea camerei trebuie sa fie : 2 cm (dedesubtul creuzetului) + 20 cm (inaltime creuzetului) + 2 cm (deasupra creuzetului) = 24 cm. Repet: distante MINIME. Cine vrea sa faca tratament termic (de exemplu are ca hobby knife making), va alege probabil inaltimea si latimea mici iar lungimea mare, gen 14cm/14cm/50cm ( probabil ca Gabi Katran va ciuli urechile ). Apropos de creuzetul salamandra A10, are o capacitate de 18 kg ECHIVALENT alama; a se citi astfel: densitatea alamei de 8,25 / densitatea aluminiului de 2,7 este = 3,05. Impartind 18 kg de alama la 3,05, rezulta cam 6 kg de aluminiu, DACA CREUZETUL AR FI PLIN OCHI. Adica il versi in cuptor la prima manipulare. De aceea, se considera cam 75% din aceasta capacitate, deci cantitatea reala de aluminiu topit este de aprox. 4,5 kg.

Pas 11.

Firul intins trebuie bobinat ca sa-l transformam in rezistenta. In Handbook, firma Kanthal recomanda ca diametrul exterior al spirelor sa fie de 5-8 ori diametrul sarmei alese (in cazul nostru 1,8 mm x 5-8 = 9-14,4 mm, iar distanta intre oricare 2 spire trebuie sa fie de 2-3 ori diametrul sarmei alese, adica 1,8 mm x 2-3 = 3,6-5,4 mm. De aici, fiecare isi calculeaza cate spire ii ies. De exemplu, la diametru exterior al spirelor de 12 mm (din intervalul intre 9mm si 14,4 mm ), cu pasul intre spire de 5mm (din intervalul intre 3,6 mm si 5,4 mm), calculam asa: Lungimea unei spire = 2 x PI x r = 2 x 3,14 x 6mm = 37,68 mm, adica 3,768 cm. Lungimea firului intins de la Pas 5, adica 2788 cm, o impartim la 3,768 cm pentru 1 spira si rezulta = 740 spire. Inseamna ca avem 739 de distante intre spire a 5 mm fiecare, deci lungimea totala a firului bobinat va fi = 740 spire x 1,8mm grosime fir + 739 pasi intre spire x 5mm fiecare pas = 5,027 m. Aceasta este lungimea totala a firului bobinat, care trebuie ''incastrata'' in peretii cuptorului, adica dreapta, stanga, spate ( nu se pune pe usa, tavan, fundul cuptorului). De aici incolo, in functie de fiecare om ce dimenmsiuni interioare si-a ales, incepe sa vada cum ''incap'' cei 5,027 m pe cei 3 pereti, adica in cate treceri pe fiecare perete. Atentie cand se pozeaza rezistenta pe perete; sa spunem ca un perete va avea 4 treceri ale rezistentei ( 4 nivele pe inaltime); unde se face trecerea la urmatorul nivel (superior sau inferior), se curbeaza rezistenta in asa fel incat NICI O SPIRA SA NU SE ATINGA CU VECINELE SALE, caci spirele au tendinta-prin curbarea trecerii la nivelul urmator- de a se apropia unele de altele la partea de jos, catre interiorul arcului de curbare. Daca se ating, SE VOR ARDE.

Recapitulare generala.

Cuptorul va avea urmatoarele POSIBILE configuratii:

a) La o putere aleasa de 3200 W ca sa fie sub 16 A cat are tot omu' pe acasa prin tablou, pentru a atinge 1100 grade, cuptorul va topi: zinc, aluminiu, alama, bronz si va trata termic otel eutectoid (0,82% carbon) putand sa faca calire, revenire, recoacere, normalizare ( pentru cine are aplicatii cu otel obtinut prin forjare), detensionare.

B) fir de Kanthal A-1, diametru 1,8 mm, lungime fir intins 27 m si 88 cm pentru a fi bobinat + 50 cm pentru legaturile cu PID-ul (deci cumparam max 30 m ), care va da o incarcare termica de 2,03 W / cm^2 care este cu 20% mai jos decat limita maxim admisibila de 2,4 W / cm^2 ( adica rezistenta va avea longevitate in exploatare si nu se va arde de la supraincalzire); firul intins de 27,88 cm + 50 cm va avea la final prin bobinare o lungime de 5 m si 3 cm + 50 cm pentru legaturi la PID, cu un diametru exterior al rezistentei de 12 mm (poate fi orice intre 9 mm si 14,4 mm) si distanta intre spire de 5mm ; cuptorul va avea un randament termic de incalzire in echivalent electric de 1 W / cm^2

c) cuptorul poate avea dimensiunile interne ale camerei de ardere

L (cm) l (cm) H (cm) Arie (cm^2)
14 14 50 3192
15 15 45 3150
16 16 42 3200
18 18 35 3168
20 20 30 3200
23 23 23 3174
Sau orice alta combinatie care nu depaseste o arie totala incalzita de 3200 cm^2

d) Cuptorul va avea capacitatea de topire, pentru un creuzet salamandra din grafit standard A10, umplut la 75% din capacitatea maxima, de: 1) zinc= 11,5 kg; 2) aluminiu= 4,5 kg; 3) alama= 13,5 kg; 4) bronz= 12,5 kg

e) PID controller, ramp&soak + termocupla tip K (1300 grade C)



Sper ca materialul este explicit si de ajutor. Spor si salut !
0

#2 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 March 2015 - 01:09 AM

Multumim pentru ajutor. Nu cred ca se poate un tutorial mai explicit, pentru o problema atat de complicata. Tot respectul meu pentru ce ai facut. Numai cine nu a avut nevoie de informatie, nu stie ce-i aia, primita gratuit...
Desi ai tratat problema pentru aproape toate cazurile posibile, personal, m-ar incanta sa urmaresc realizarea cuptorului tau. Nu-ti face probleme daca realitatea o sa difere putin de calcule. Stim toti cum este. Calculezi, stii cum ar fi bine sa fie dar faci cu ce gasesti.
Prin urmare, nimeni nu o sa se supere daca dai denumiri de materiale, surse pentru achizitionare sau alte detalii "intime" ale procesului. Am lucrat oarece vreme la Caloris SA pe partea de proiectare si am trecut de nevoie prin toate proiectele lor. Stiu ce inseamna de la inceput pana la sfarsit proiectarea unui cuptor si cu respect recunosc ca se face exact cum spui. Cel putin la inceput. La plecare eu am primit cadou un cuptor mult mai micut dar are valoare sentimentala deosebita, a fost al doilea cuptor facut la firma de care vorbesc.
O valoare deosebita o au sursele pentru procurarea materialelor. Placi de izolatie ceramica s-ar gasi, materiale specifice domeniului s-ar mai gasi, dar nu strica putin ajutor. Ce lipseste si este scump: cum se face... Aici o sa vedem cine are rabdare sa intre in detalii. Spui lungimea firului de kanthal, dar e multisor pana ajunge sa-l vezi facut spirala si bagat pe canalul potrivit.
Vorbim.
In orice caz, jos palaria. Tot respectul meu!
Ovidiu.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#3 Useril este offline   Fantoche 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 13
  • Inregistrat: 13-October 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 March 2015 - 06:49 AM

Salut.
In luna decembrie am achizitionat de la Nabertherm Germania un cuptor pentru portelan cu incarcare verticala care nu difera aproape deloc de ce ati prezentat mai sus - 3.6Kw, 60l si 1300 grade C.Initial am avut intentia de a-l folosi si la topirea neferoaselor insa dupa ce am citit manualul foarte strict al nemtilor am renuntat pentru ca e specificat foarte clar ca daca este deschis inainte sa coboare la 50 de grade rezistenta sufera o contractie majora, sare din canale sau se rupe direct.Pe langa aceasta problema principala se recomanda sa nu se arda/topeasca alte elemente pentru ca gazele rezultate corodeaza rezistenta sau se depun pe ea scazand eficienta termica.Precizez ca aceste indicatii stricte sunt date pentru toate cuptoarele electrice, indiferent ca sunt cu incarcare frontala sau pe deasupra.Cuptoarele produse de ei pentru topire,tratament termic si ceramica japoneza Raku sunt numai pe gaz.La tehnica Raku se reduce nivelul de oxigen din cuptor pentru un anumit efect vizual, rezultand disparitia stratului protector de oxid de pe rezistenta.
Atentia mea este toata la acest topic pentru ca, desi nu prea vad cum, sunt foarte curios daca se gasesc solutii pentru problemele de mai sus.
Atasez cateva poze si detalii ale cuptorului
Imagine atasata: IMG_0108.JPG
Imagine atasata: IMG_0112.JPG
Imagine atasata: IMG_0111.JPG
0

#4 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 26 March 2015 - 12:41 PM

Vezi postareabitex, la 26 March 2015 - 01:09 AM, a spus:

Multumim pentru ajutor. Nu cred ca se poate un tutorial mai explicit, pentru o problema atat de complicata. Tot respectul meu pentru ce ai facut. Numai cine nu a avut nevoie de informatie, nu stie ce-i aia, primita gratuit...
Desi ai tratat problema pentru aproape toate cazurile posibile, personal, m-ar incanta sa urmaresc realizarea cuptorului tau. Nu-ti face probleme daca realitatea o sa difere putin de calcule. Stim toti cum este. Calculezi, stii cum ar fi bine sa fie dar faci cu ce gasesti.
Prin urmare, nimeni nu o sa se supere daca dai denumiri de materiale, surse pentru achizitionare sau alte detalii "intime" ale procesului. Am lucrat oarece vreme la Caloris SA pe partea de proiectare si am trecut de nevoie prin toate proiectele lor. Stiu ce inseamna de la inceput pana la sfarsit proiectarea unui cuptor si cu respect recunosc ca se face exact cum spui. Cel putin la inceput. La plecare eu am primit cadou un cuptor mult mai micut dar are valoare sentimentala deosebita, a fost al doilea cuptor facut la firma de care vorbesc.
O valoare deosebita o au sursele pentru procurarea materialelor. Placi de izolatie ceramica s-ar gasi, materiale specifice domeniului s-ar mai gasi, dar nu strica putin ajutor. Ce lipseste si este scump: cum se face... Aici o sa vedem cine are rabdare sa intre in detalii. Spui lungimea firului de kanthal, dar e multisor pana ajunge sa-l vezi facut spirala si bagat pe canalul potrivit.
Vorbim.
In orice caz, jos palaria. Tot respectul meu!
Ovidiu.



Multumesc Ovidiu. M-am inspirat de la altii si am mai pus niste chestii cap la cap. Deci meritul nu este al meu, ci al comunitatii online.

Ai dreptate cu detaliile de executie. Sunt convins ca hopuri vor fi. Momentan imi adun informatii si strang materiale. Nu ma grabesc, caci precum majoritatea oamenilor de pe aici, dorintele sunt mai mari decat putintele. Asa ca pana strang bani pt un proiect anume, fac research si planning. Cred cu tarie in planificarea in avans. Proiectarea este doar pasul 1. Intre timp, am gasit PID ramp&soak cu 50 segmente+ sonda, kit plug&play cu SSR, in Canada, insa se pare ca oamenii nu stiu cu Romania, adica nu au optiuni de transport la noi. Costa 233 US $ +taxe +transport. Sunt cu ei pe email, cautand solutii. Cand voi fi rezolvat cu ei, am sa postez detalii.

Domnii de la Kanthal Romania nu au pe stoc fir de 1,8 mm, dar pot aduce doar mosoare de 19 kg, adica aproximativ 800 de m liniari, la un pret de 30 Euro / 1 kg +tva, adica spre 800 euro. Un lucru deloc politicos daca ma intrebi pe mine. Am gasit in State niste baieti care vand si Kanthal si fac si bobinare pt 10% in plus din pretul firului, ceea ce nu este o avere. Nu stiu cum fac asta; daca intai o bobineaza pe o coada de matura si pe urma trag de spire sa obtina distanta, nu-i in regula. Unii fac asta pe strung, dar fara pas intre spire din bobinare. Personal, caut altă solutie, dar nu am date concrete.Probabil ca o teava strunjita cu pasul necesar, de macar 50 cm lungime, poate da voie la debobinare fara probleme ( adica dupa bobinarea a 50 cm se "desurubeaza" teava din fir, dupa care se continua bobinarea cu urmatorul tronson de 50 cm ).

Vata de cuptoare am gasit, nu stiu acum pretul, dar nu este decavant. Caut caramizi +ciment refractar; sa vad ce spun domnii de la Refarom din Brasov. Multi prefera caramida poroasa caci este usor de scobit si da o greutate mai mica a cuptorului, ceea ce o face mai usor de transportat, deci mai putini bani la transport. Eu am ceva dubii despre acuratetea acestei solutii; mai studiez. Insa daca ajung la concluzia ca asta este in principal o ratiune comerciala, imi voi da voie sa nu o adopt. Cand iti faci un device home-made ai o groaza de dezavantaje legate de lipsa de certitudine a informatiei tehnice + mijloace reduse de implementare; insa exista un singur avantaj major: te poti lipsi de anumite "ingrediente" ce au legatura cu marketingul si profitul producatorului ( gen hai sa subtiem peretii ca iese mai ieftin) si care uneori bastardizeaza device-ul. N-am nimic cu cenusa de furnal din caramizile poroase; doar ca simt "chemarea pamantului " si zau ca argila imi canta o melodie mai frumoasa in partea tehnica a urechilor mele. Studiez posibilitatea de a folosi caramizi refractare old-school fara a le scobi, ci a creea canale pentru rezistenta electrica din insasi pozitionarea caramizilor la momentul "facerii" cuptorului ( adica un rand de caramizi mai in fata-un rand de caramizi mai in spate ).Este work-in-progress. Cand voi avea ceva concret, voi posta.

Intre timp, te salut !
0

#5 Useril este offline   katran 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1143
  • Inregistrat: 08-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest
  • Interests:CNC , motociclism , aviatie
    comerciala , grafica 3D .

Postat 26 March 2015 - 04:39 PM

Fratie ... sunt numai ochi si urechi !!! Ma intereseaza in cel mai inalt grad chestia , asa ca o sa te inghesui cu intrebari , o gramada .
Am vreo 100 de kile de resturi de aluminiu pe care as vrea sa le transform in bare , plus ca vreau sa pot trata termic si niste lame de cutit ...
Sucese maxime !!!


cheers.
0

#6 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 28 March 2015 - 05:28 PM

Vezi postareakatran, la 26 March 2015 - 04:39 PM, a spus:

Fratie ... sunt numai ochi si urechi !!! Ma intereseaza in cel mai inalt grad chestia , asa ca o sa te inghesui cu intrebari , o gramada .
Am vreo 100 de kile de resturi de aluminiu pe care as vrea sa le transform in bare , plus ca vreau sa pot trata termic si niste lame de cutit ...
Sucese maxime !!!


cheers.


Sper ca nu e graba, caci va mai dura pana cand prinde proiectul viata. Uzual, planific proiectele cu min 6-9 luni luni inainte si cand vine toamna si se coc banii, incepe treaba. Acum este momentul inceptiei, urmeaza gestatia si apoi nasterea. Te salut !
0

#7 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 28 March 2015 - 06:07 PM

Vezi postareaFantoche, la 26 March 2015 - 06:49 AM, a spus:

Salut.
In luna decembrie am achizitionat de la Nabertherm Germania un cuptor pentru portelan cu incarcare verticala care nu difera aproape deloc de ce ati prezentat mai sus - 3.6Kw, 60l si 1300 grade C.Initial am avut intentia de a-l folosi si la topirea neferoaselor insa dupa ce am citit manualul foarte strict al nemtilor am renuntat pentru ca e specificat foarte clar ca daca este deschis inainte sa coboare la 50 de grade rezistenta sufera o contractie majora, sare din canale sau se rupe direct.Pe langa aceasta problema principala se recomanda sa nu se arda/topeasca alte elemente pentru ca gazele rezultate corodeaza rezistenta sau se depun pe ea scazand eficienta termica.Precizez ca aceste indicatii stricte sunt date pentru toate cuptoarele electrice, indiferent ca sunt cu incarcare frontala sau pe deasupra.Cuptoarele produse de ei pentru topire,tratament termic si ceramica japoneza Raku sunt numai pe gaz.La tehnica Raku se reduce nivelul de oxigen din cuptor pentru un anumit efect vizual, rezultand disparitia stratului protector de oxid de pe rezistenta.
Atentia mea este toata la acest topic pentru ca, desi nu prea vad cum, sunt foarte curios daca se gasesc solutii pentru problemele de mai sus.
Atasez cateva poze si detalii ale cuptorului
Atasament IMG_0108.JPG
Atasament IMG_0112.JPG
Atasament IMG_0111.JPG



Salut. E simpatica jucaria ta; nu ma pricep la portelanuri/sticla, dar sunt convins ca este un domeniu foarte interesant.

Nemtii au dreptate cu oxidarea. Tocmai de aceea, solutia cumva ''combo'' vine de la cuptoarele de bronz pentru bijutieri. N-am aprofundat problema in detaliu inca, insa ratiunea de design a cuptorului este simpla: volumul de aer de deasupra metalului topit trebuie sa NU fie in interiorul volumului camerei de ardere care contine rezistenta. De aceea, gura creuzetului va ''iesi'' deasupra partii superioare a cuptorului cu o inaltime X, uzual cativa centimetri, (la cuptor vertical ca al tau) iar capacul termic culisant, in loc sa fie plat ca in cazul tau, va avea geometria unui capac de sticla de apa plata (va avea un guler). Va arata cam ca turela la tanc. Posibil, capacul turnat din ciment refractar. In centrul acestui capac, o degajare circulara pentru gaze, astupata cu un dop conic muvabil pentru situatia in care cuptorul este folosit pentru altceva decat topire. Intre capacul culisant si partea superioara a camerei de ardere, se prevede o placa samotata (posibil turnata din ciment refractar) care la exteriorul ei va copia conturul exterior al camerei de ardere iar la interior va fi circulara ca sa acomodeze acel diametru al creuzetului care se afla cu X cm dedesubtul gurii creuzetului. Distanta X trebuie sa asigure ridicarea creuzetului cu clestele. In plus, cuptorul va avea si o usa pentru incarcare orizontala pentru tratament termic. Singura necunoscuta este cu cat scade temperatura la suprafata topiturii datorata acelei inaltimi X cu care iese creuzetul in afara; oricum, creuzetul va fi incarcat 75-80% ceea ce inseamna ca planul metalului topit va fi situat undeva la nivelul grosimii placii care sustine creuzetul, ceea ce ar trebui sa fie ok. In caz extrem, se suplimenteaza temperatura din PID, prin incercari.

Dupa ce adun materialele o sa am mai multe detalii. Te salut !
0

#8 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 28 April 2015 - 05:12 PM

Salut.

Controller-ul sosit. PID ramp&soak, 50 segmente, SSR, termocupla K, 1300 grade Celsius, 15A.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Control box -a.jpg
  • Imagine atasata: Control box -b.jpg

0

#9 Useril este offline   visinica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 94
  • Inregistrat: 23-July 08
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare
  • Interests:Electronica
    Calculatoare
    CNC
    Navomodelism

Postat 28 April 2015 - 10:30 PM

3kW?
:lol:
:rofl:

Aceasta postare a fost editata de visinica: 28 April 2015 - 10:31 PM

0

#10 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 29 April 2015 - 09:08 AM

Vezi postareavisinica, la 28 April 2015 - 10:30 PM, a spus:

3kW?
:lol:
:rofl:



Pana in 3,5 Kw.
0

#11 Useril este offline   visinica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 94
  • Inregistrat: 23-July 08
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare
  • Interests:Electronica
    Calculatoare
    CNC
    Navomodelism

Postat 30 April 2015 - 09:59 AM

sincer eu am mari dubii ca va merge cu 3.5kW sa faci tratamente termice in otel
eu am vazut un cuptor electric si daca tin minte parca era de vreo 30kw ca m-am uitat pe eticheta lui si avea camera mica , cam 100x100 in care faceau numai bucse, poansoane, maruntisuri.

Cele mai fiabile cuptoare sunt pe gaz, cu alea chiar merge treaba
la noi erau 3 cuptoare facute de ei si chiar m-am uitat cum is facute , nu mi sa parut greu de facut, pacat ca nu m-am uitat cu atentie la ele, mai demult se faceau lucruri de calitate si functionau
Le-au desfintat, ca nu erau facute de firma, politica UE :blush:
problema e timpul, dureaza mult pana sa faci un T.T.
si cea mai mare probema ar fi ca daca cumva in timpul T.T. cumva scade temperatura la care trebuie sa fie, poti sa arunci placa de otel ca devine casanta
eu vorbesc in mod practic ce am vazut
Nu stiu cat e de fiabil firul ala de Kanthal dar daca rezista sa mearga 3 zile non stop atunci e ok
Succes
:drinks:
0

#12 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 30 April 2015 - 06:32 PM

Vezi postareavisinica, la 30 April 2015 - 09:59 AM, a spus:

'' in care faceau numai bucse, poansoane, maruntisuri.''

La inceputul acestui post am mentionat punch&die, adica maruntisurile la care te referi.

''Cele mai fiabile cuptoare sunt pe gaz, cu alea chiar merge treaba''

Merge Si cu alea, mergea SI cu astea pe curent.


''Le-au desfintat, ca nu erau facute de firma, politica UE :blush: ''

N-am idee la ce te referi.

''problema e timpul, dureaza mult pana sa faci un T.T.
si cea mai mare probema ar fi ca daca cumva in timpul T.T. cumva scade temperatura la care trebuie sa fie, poti sa arunci placa de otel ca devine casanta
eu vorbesc in mod practic ce am vazut''

Am mentionat PID controller; tine temperatura la +/- 0,5 grade celsius fata de temperatura setata, de exemplu, intrerupe curentul cand ajunge la temperatura de 750,5 grade,dupa care ii da din nou drumul cand a ajuns la 749,5 grade si incalzeste pana la 750,5 grade, dupa care-l opreste etc.

''Nu stiu cat e de fiabil firul ala de Kanthal dar daca rezista sa mearga 3 zile non stop atunci e ok
Succes
:drinks:
''

Da-mi voie sa remarc ca introduci tratamentele termice intr-o categorie foarte generala, cum ar fi placintele. Placinta cu mere sta 1,5 ore in cuptor, placinta cu branza sta 45 minute. Amandoua sunt placinte, dar difera compozitia lor. De asemenea, daca grosimea este 5 cm, atunci sta un timp in cuptor, daca grosimea este dubla atunci va sta in cuptor cam cu 60-80% mai mult timp.

Dupa stiinta mea, tratamentele termice dureaza intre 2 ore (grosime pana in 5 mm) si 18 ore. Din cele 18 ore, aproximativ 12 ore sunt cu alimentare electrica on/off, dupa care se intrerupe curentul si piesele raman in cuptor pentru racire lenta odata cu racirea cuptorului. Desi, dupa intreruperea alimentarii, cand cuptorul ajunge pe la 400 de grade, poti deschide usa ca sa miscorezi timpul, caci perlita deja s-a format si legaturile sunt stabile. Ceea ce poate insemna cam 14 ore.

Cuptoarele de pe vremuri erau cu bare silita, care era foarte rezistenta dar randamentul termic era mai scazut, deci dura mai mult ca sa ajunga la ciclu complet. La fel si randamentul celor pe gaz. Oricum, 3 zile nu cred ca a durat vreodata vreun tratament termic CONTINUU. Poate doar ca sa-l perpelesti pe Basescu, ca-i carnea de drac pe el....

Te salut.
0

#13 Useril este offline   visinica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 94
  • Inregistrat: 23-July 08
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare
  • Interests:Electronica
    Calculatoare
    CNC
    Navomodelism

Postat 30 April 2015 - 07:51 PM

incearca

:good:

te salut si eu
:drinks:

Aceasta postare a fost editata de visinica: 30 April 2015 - 07:52 PM

0

#14 Useril este offline   fanefane 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 254
  • Inregistrat: 20-January 09
  • Gender:Male

Postat 01 May 2015 - 08:06 AM

Am facut si eu un cuptor de tratament termic cu Kanthal , 2,5Kw la un volum de incalzit mai mic dar nu am fost multumit de rezultate.
Pana la 900 °C mergea bine mai sus pe la 1000 °C se ardea firul de Kantal , poate calitatea lui era slaba .
Tot cu bara de silita sant mai bune se mai gasesc si acuma , vreau sa incerc cu MoSi2 care rezista pana la 1900 °C.
Imagine atasata: 1.jpgImagine atasata: 2.jpg
Pentru topit aluminiu am facut cea mai simpla versiune cu arzator cu gaz si o mica suflanta de aer, merge bine.
0

#15 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 01 May 2015 - 01:22 PM

Depinde de dimensionare, cât de regulat este bobinata rezistenta , așezarea rezistentei în locaș, contactul spirelor cu locașul, etc. Sunt oameni care au cuptorul cu Kanthal de 3 -4 ani și totul este Ok.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro