Proiect CNC Router
#1
Postat 18 February 2015 - 10:11 PM
Numele meu este Bogdan, sunt din Timisoara si de ceva vreme urmaresc aceasta sectiune a forumului, fiind interesat de construirea unui CNC. Nu am de gand sa-l fac in timp record, nimeni nu ma grabeste, asa ca as vrea sa fac totul cum trebuie.
Ma intereseaza in special o precizie ridicata (aluminiu) si dimensiuni de prelucrare acceptabile (lemn)
- Dimensiuni utile (aprox): 660 x 540 X 200
- Ghidaje profilate 25
- Suruburi cu bile Ø16
- Spindle China 2.2kw
Ok, avand in vedere ca la electronica sunt zero, ma gandeam la un kit cnc. "4 Axis 13Nm(1841oz.in) Nema 34 Stepper Motor & MA860H Driverr Kit For CNC Router", am ales motoare mai puternice, pentru ca in prima faza... am vrut sa folosesc doar unul pe axa lunga (X), si sa nu apara probleme de pierdere a pasilor. Dar dupa mai multa documentare, pentru a scadea vibratiile, am pus totusi doua motoare pe axa X.
Pun niste poze cu o prima versiune (precizez ca suruburile vor fi protejate de o tabla)
As vrea sa aflu cateva pareri din partea voastra, in special despre aceste motoare. Ma mai ingrijoreaza putin si faptul ca am "aplecat" motorul de frezare, depasind un pic zona de prindere a carucioarelor.
#2
Postat 18 February 2015 - 11:06 PM
Ai ales motoare puternice, ai curse scurte si o geometrie nu foarte complicata. Nu stiu daca e mult sau putin cu doua motoare pe X la latime asa mica. Niste patine puse cum trebuie si un motor pe un surub central si-ar face bine treaba, sau doua suruburi sincronizate corect ar fi la fel de bune. Pana la urma vezi ce scule o sa folosesti si de ce regimuri ai nevoie. Cel putin teoretic, ai ales materiale suficient de puternice pentru ce ti-ai propus. Partea cu precizia la prelucrarea aluminiului e foarte discutabila. La ce-ti trebuie precizie ridicata la aluminiu? Cam ce piese speri sa prelucrezi?
PS. Ai intarit structura in partea superioara, dar patinele tot apropiate sunt... Cam dezlanata partea de ghidare si transmisie pe X. Ghidajele prea jos, surubul prea sus... Mai grupeaza si micsoreaza distantele. No, era o gluma, faci cum vrei. Bine ca ai bani de materiale.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 February 2015 - 11:13 PM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 18 February 2015 - 11:08 PM
Am o masina in Timisoara, facuta de un user cu experienta suficienta (katran)... daca vrei sa te "inspiri"... :)
L.E. Scuze, am vazut ulterior ghidajele de pe lateral... :)
Aceasta postare a fost editata de informer: 18 February 2015 - 11:09 PM
... niste lucrari :)
#4
Postat 18 February 2015 - 11:16 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 February 2015 - 11:19 PM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 19 February 2015 - 09:20 PM
Nu stiu sa-ti dau un raspuns destept :D, sa zicem ca am preferat sa nu mai unesc placile laterale pe dedesubtul mesei. O sa incerc sa
cobor suruburile sub ghidaje, sa-l mai compactez un pic.
Intr-un fel ma gandesc sa raman la un singur surub (mai mare in diametru), si sa folosesc al patrulea motor din kit, pentru o eventuala axa rotativa. (ramane de vazut)
Bitex, vreau o precizie suficienta pentru a putea face un lagar de rulment, si sa pot respecta niste tolerante geometrice pe toata suprafata utila.
Realizez ce spui in privinta carucioarelor de pe Y, o sa maresc putin distanta.
Banii practic nu-i am, sau cel putin nu pe toti, dar fac niste sacrificii destul de mari in speranta ca o sa-i scot dupa, tocmai deaceea nu vreau sa-i irosesc pe piese de slaba calitate.
Imi cer scuze pentru poze, realizez ca nu sunt ok.
As vrea sa incep sa comand din piese, si as vrea sa stiu daca a mai comandat cineva de pe site-ul asta (sper ca nu e o problema link-ul)
http://www.omc-stepp...uter-p-304.html
Va multumesc pentru sfaturi, si va urez o seara faina!
#7
Postat 20 February 2015 - 06:13 AM
n-o sa reusesti cu suruburi chinezesti ... nu din cauza mecanicii sau alinierii incorecte , ci pur si simplu pentru ca
suruburile alea nu sunt suficient de bune ( la chinezi , clasa de precizie C7 declarata , este o minciuna gogonata , intreaba-l pe Hypo ... )
Daca protejezi suruburile alea cum trebuie , o sa fie in regula ... mie mi se pare ca ai urcat portalul prea sus , si nu e suficient de compact/rigid .
De ce vrei neaparat sa pui motoarele pe distantiere ? Ca sa scapi de niste blocuri de rulment ? Nu prea merita deranjul ...
Electronica e una din problemele tale cele mai putin importante ... mecanica e esentiala , alinerea corecta , eliminarea vibratiilor si rigiditatea
ansamblului ( mai ales daca vrei precizii ridicate ) ... Eu as merge pe solutia cu servomotoare echipate cu encodere , cred ca ai avea mai multe sanse ...
Eu am procedat nitel altfel , dar nu semnificativ ... uite : http://www.rhcforum....-machine-build/
cheers.
#8
Postat 20 February 2015 - 10:03 AM
Felicitari pentru initiativa. Da-mi voie sa fac doua remarci. Dupa cum zicea si Katran ori protejezi super bine suruburile alea, ori le pui jos.O sa-ti fie incomod, tot timpul o sa sara span peste ele, si poti sa le mai si lovesti cand pui piese mai mari in masina.
Portalul... e cam inalt. Stiu ca sunt mai multe teorii, si o sa spuna cineva ca niciodata axa Z nu e prea mare, DAR 90% din timp o sa frezezi la maxim 80mm deasupra mesei. Iti spun din experienta. Si eu am 200 utili la Z, dar consider ca pierzi prea multa rigiditate in detrimentul unei curse pe care nu o poti valorifica maxim. Depinde insa care va fi destinatia masinii.
Spor la mesterit!
Bogdan
0742 796 172
#9
Postat 21 February 2015 - 12:54 PM
masina aia e tot in Timisoara (Sanandrei), facuta acum vreun an
eventual te poti intalni cu posesorul ei, Shubi - aici pe forum, sa o vezi live
la fel, ia legatura si cu informer, daca te duci la el cu o bere iti arata masina lui, te mai inspiri, mai vezi ceva solutii/variante constructive
bafta
Gone Sailing! S/Y Haimana
#10
Postat 21 February 2015 - 08:26 PM
sebba, la 21 February 2015 - 12:54 PM, a spus:
Asa sunt eu mai morocanos sfertul asta de secol si pare mereu ca-s Gica-Contra... Sper sa-mi treaca. Poate candva o sa se inteleaga ca incercam sa spun altceva dar nu reuseam si se intelegea gresit.
Din ce-l cunosc eu de pe forum (si-mi pare rau ca suntem atat de putini pasionati de CNC-uri si nu facem mai mult sa ne cunoastem in carne si oase...), poti sa mergi si fara bere. N-o sa-ti para rau. Putini au ocazia sa ajunga langa un astfel de om.
Sper sa ai norocul... Stiu eu la ce ma refeream cand spuneam ca ai meseriasi in zona...
Haidi pa!
Nu te grabi, chiar daca problema arde.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 21 February 2015 - 09:21 PM
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 21 February 2015 - 09:12 PM
Bogdane, daca vrei sa vezi o masina "made by katran" cu niste modificari "made by informer" poti sa vii linistit... ne intelegem pe PM... bere am io in frigi, nu-i problema. :)
... niste lucrari :)
#13
Postat 22 February 2015 - 11:31 AM
suruburile testate au 500mm - si pe toata distanta abaterea maxima este de 0.07 mm - de la un capat la altu, cei drept exista 2P unde apar abateri de 0.01mm.
Nu stiu cum se comporta dupa folosiri indelungate.
Cat despre motoarele alese, sunt de RPM mic pe sursele date. un maxim de 200RPM , acum depinde foarte mult la ce viteze de lucru vrei mergi si de pasul suruburilor folosite.
pentru ce doresti tu sa faci nu iti trebuiesc motoare asa de mari. mai bine cauta motoare de turatie mai mare si cuplu mai mic.
eu folosesc motoare de 11.5Nm pentru freza in aluminiu, unde am folosit freze de 12mm
#14
Postat 22 February 2015 - 01:29 PM
bitex, la 21 February 2015 - 08:26 PM, a spus:
lol, scuze daca s-a inteles gresit... ziceam de bere ca sa fie pe post de "cauza de motiv"... plus ca m-am intalnit si eu o data (din pacate doar o data) cu jupanu respectiv... si stiu ca-i place, ca si mie de altfel :drinks:
si offtopic: poate facem dracu si noi o intalnire, p-aci prin vestu tarii... informer, shubi, eu... cine mai rupe freze prin zona? (facem topic nou cu asta, neaparat)
Aceasta postare a fost editata de sebba: 22 February 2015 - 01:30 PM
Gone Sailing! S/Y Haimana
#15
Postat 22 February 2015 - 02:23 PM
Cred ca am vazut si studiat in mare parte toate cnc-uri contruite de voi. Adevarate opere, va felicit!
Am modificat putin pozitia rulmentilor, dandu-mi seama ca pot obtine u paralelism mai bun cu ghidajele, insa mai am de lucru.. si merge un pic mai greu in conditiile in care sunt acum.
Informer, mersi de invintatie, cu proxima ocazie ... Cred ca as avea o multime de intrebari :D .. momentan sunt cam departe de casa ..
Referitor la suruburi, vor fii cu pas 5, insa tre sa le caut bine, o sa tr. niste mailuri prin dif locuri.. sa obtin niste preturi..
Cursa Z, o vreau mai mare pentru eventualele matrite, dar o sa fac in asa fel incat daca nu-i ok, sa pot "repara" usor situatia...
Gantry-ul dupa programul de proiectare ar avea undeva la 50-60 kg
O sa mai cercetez si in privinta motoarelor..
Va salut!
#16
Postat 22 February 2015 - 03:21 PM
teoretic e buna solutia dar practic vei depinde de cine va prelucra componentele si orice eroare va fi greu corectabila
prefer varianta mai "neoficiala" in care sinele le asez pe profil de aluminiu care imi asigura un paralelism si o liniaritate mai mult decat satisfacatoare si imi si permit reglaje "fine" ale pozitiei subansablelor
e mai mult de lucru, mai migalos, dar nimic laborios in esenta
ca si rezultat al celor 4 ani si ceva de surubarit in domeniul asta as recomanda ca marimea sinelor sa nu fie sub 30mm, mai ales ptr axe mai lungi de 500mm
compensarea slabei calitati a sinelor (mai) ieftine (gen Hiwin, comparativ cu THK si ceilalti mai "profi") o fac prin montarea a 3 patine in loc de 2
http://htm.ro/media/kunena/attachments/69/h2d20a84.JPG
http://htm.ro/media/kunena/attachments/69/h259b226.JPG
la fel, la suruburi, minim 20mm diametru, si eventual cu 2 piulite, a doua cu posibilitate de "reglare" a preloadingului - ajuta la eliminarea/atenuarea backlash-ului
Gone Sailing! S/Y Haimana
#17
Postat 22 February 2015 - 06:02 PM
katran, la 21 February 2015 - 11:23 PM, a spus:
Modificariile se refera la accesorii si electrica: aparatori pentru sine/suruburi, fixarea unui dispozitiv pt. aspirat (frezez mult PCB-uri), "dust shoe" si dispozitiv de fixare pe motorul de frezare, conectare detasabila a spindle-ului pt. inlocuire usoara, limitatori de cursa etc.... n-am modificat ce nu trebuia modificat... dar esti bine-venit si tu la o bere, sa vezi ce si cum. :)
Aceasta postare a fost editata de informer: 22 February 2015 - 06:02 PM
... niste lucrari :)
#18
Postat 22 February 2015 - 09:41 PM
sebba, la 22 February 2015 - 01:29 PM, a spus:
Tot off topic: io-s f. interesat cu toate ca nu "apartin" chiar domeniului... da-s sigur c-ar fi multe lucruri interesante de discutat si am fi "castigati" cu totii.
Din pacate, persoanele pe care le cunosc interesate in domeniu din partea asta a tarii le pot numara pe degetele de la o singura mana... :(.
... niste lucrari :)
#19
Postat 23 February 2015 - 01:19 AM
Cand, unde ?!?!? 😍
Chiar ar fi placut sa ne vedem, cu ocazia asta ii duc si ceva resturi de material la informer ca-l mint de un an 😃
Seba draga, tin sa te informez ca ...nici nu-mi m-ai aduc aminte cum se rupe o freza, m-am invatat 😃
Oricum, in 99% din cazuri le rupeam din neatentie 😉
#20
Postat 23 February 2015 - 09:18 AM
sebba, la 22 February 2015 - 01:29 PM, a spus:
si offtopic: poate facem dracu si noi o intalnire, p-aci prin vestu tarii... informer, shubi, eu... cine mai rupe freze prin zona? (facem topic nou cu asta, neaparat)
Scuze ca m-am exprimat nepotrivit, dar poti sa nu ma scuzi chiar de tot. Am vrut si sa te necajesc putin...
Acum pe bune, in ultma vreme se misca treaba mai bine la voi, mai spre Vest, si ar fi potrivit de stabilit cateva intalniri tematice, pe bisericute, in functie de drumuri, vecinatati sau interese. Noi la Bucuresti parca ne-am adunat 4 pasionati cu multi ani in urma cand Alexandru F. ne-a invitat in Politehnica la ISEL. Dar in rest, intalniri doar in grupuri de cate trei. Si am mai prins o intalnire legata de prezentarea si construirea unui cnc, la un workshop periodic organizat de Tehnorama. Tot cu multi ani in urma... Va cunoasteti treburile mai bine. Cred ca o sa fie treaba buna.
Scuze de offtopic.
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 February 2015 - 11:38 AM
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 27 February 2015 - 10:05 AM
informer, la 22 February 2015 - 06:02 PM, a spus:
si totusi , ne bucuri cu o poza ? :)
#22
Postat 27 February 2015 - 12:39 PM
Hypo, la 27 February 2015 - 10:05 AM, a spus:
http://i.imgur.com/oObcubO.jpg
... niste lucrari :)
#24
Postat 03 March 2015 - 09:59 AM
Shubi, la 03 March 2015 - 12:45 AM, a spus:
Nu chiar zilnic da` sistematic... io am "sentimente parintesti" fata de toate sculele mele... :rofl: .
... niste lucrari :)
#25
Postat 23 March 2015 - 04:16 PM
N-am mai postat de ceva vreme.. Inaintam cu greu din cauza timpului disponibil..
Am mutat suruburile sub ghidaje, am mai adaugat inca un carucior, si o piulita pe axa X.
Sebba, in poza am incercuit posibilitate de "reglare" a preloadingului. La chestia asta te referi ?
http://i.imgur.com/HQnuUWB.jpg
http://i.imgur.com/U4ggqvP.jpg
Am citit mai mult despre motoare si drivere, servo-motoarele iasa din discutie din cauza finantelor.
Am ajuns si eu la concluzia ca ar fii mai bine sa folosesc steppere: Nema 34 CNC Stepper Motor 4.5Nm(637oz.in), pentru a obtine o mai mare viteza. Sursele recomandate de ei ar fii: 350W 60V 5.9A
Am vazut multe feedback-uri pozitive la G540 4-Axis Digital Step Drive, in principiu, acesta ar fii in plan.
Still working on it...
Numai bine!
#26
Postat 23 March 2015 - 11:04 PM
insa as completa reglajul printr-o cama sau alt sistem cu surub, ceva care sa permita un reglaj mai fin al preloadingului...
acolo vei avea deplasari de ordinul sutimilor/zecimilor de mm
e de dorit o cursa mare ptr pozitionarea piulitei dar completata si de un reglaj fin al acesteia
Gone Sailing! S/Y Haimana