Modelism - RHC Forum: Motor brushless de 1Kw, pentru o barca pneumatica - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 4 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4

Motor brushless de 1Kw, pentru o barca pneumatica

#91 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 15 December 2014 - 12:11 AM

Cred ca am gasit raspunsul la intrebarile referitoare la durata impulsului de comanda, in acest film. Minimul e 0,7ms, iar maximul e 2,3ms.
https://www.youtube....h?v=Bu5IxJhslm8

Aceasta postare a fost editata de pisica: 15 December 2014 - 12:13 AM

0

#92 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19163
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 15 December 2014 - 08:25 AM

Daca esc-ul este de aero, initial 1.1 si apoi cresti spre 1.9
Daca e auto/navo, cu revers, atunci la pornire 1.5, cresti durata spre 1.9 pentru mers inainte, scazi spre 1.1 pentru mars-arier.

Acelea din film sunt durate maximale, cu EPA 140%. Normal este cum ti-am scris eu mai sus.

De fapt, daca ai fi avut un motor care sa stii ca este ok, ar fi trebuit sa faci calibrarea esc-ului, se face la prima alimentare dupa ce il despachetezi, dar o poti reface oricand ulterior.
Cu mansa de gaz la pozitia care o consideri tu minim se face alimentarea, auzi beep beep, o muti la maxim, beep beep, inapoi la minim, deconectezi si asta este. ESC-ul si-a memorat cele doua pozitii de minim si maxim si va comanda motorul folosind aceasta informatie de acum incolo.

Beep-ul il face motorul, ca urmarea a unor impulsuri de inalta frecventa trimise de ESC, de asta trebuie un motor care sa stii ca e functional.

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 December 2014 - 08:30 AM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#93 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 15 December 2014 - 10:27 AM

In dimineata asta, am rezolvat problema. Intradevar, esc-ul trebuia alimentat, primind un impuls mai mic de 1,5ms. Dupa pornire, marind durata impulsului, se poate regla turatia, de la zero la maxim. Daca reduc durata sub 1,5ms, motorul e franat. Am folosit pentru teste un motor brushless cu 15 bobine pe stator si 10 magneti pe rotor. Motorul a echipat un ventilator auto, unde scotea vreo 500W/3000RPM.
https://www.youtube....h?v=ucPn9x9OQpw

Aceasta postare a fost editata de pisica: 15 December 2014 - 10:29 AM

0

#94 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 15 December 2014 - 03:06 PM

Azi mi-au sosit si magnetii neodyimium, 40 bucati, 20-10-5mm. Acum am tot ce-mi trebuie pentru constructia motorului si teste. Ramane sa bobinez statorul, apoi o sa vad ce rezultate voi obtine.
http://s28.postimg.org/tg0sjpzvd/2014_12_15_14_34_36_291.jpg
0

#95 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 16 December 2014 - 11:48 AM

Revin la constructia motorului...Am 18 bobine pe stator, deci cate sase bobine , pe fiecare faza. Daca la motoarele dedicate pentru modelism, exista 12 bobine pe stator si 14 sau 16 magneti pe rotor, in cazul meu, pastrand proportiile, ar trebui sa am 21 magneti, respectiv 24 magneti. Primul caz iese din discutie, trebuie un nr par de magneti, ramane a doua varianta, deci 24 magneti pe rotor. Dar...magnetii mei au 10mm latime si nu-mi incap 24 pe circumferinta rotorului. Ar merge sa folosesc mai putini magneti decat bobine ? De ex 12 magneti. Motorul cu care am testat in film, are 15 bobine si 10 magneti, deci un raport de 1,5. E drept ca rotorul e la interior, de aceea am oarece dubii. Daca nu merge, n-am alta varianta, va trebui sa bobinez 9 bobine pe stator si sa folosesc 12 magneti pe rotor...
0

#96 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2095
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 16 December 2014 - 12:15 PM

La un alternator auto fara punte redresoare si regulator, cu rotorul modificat cu magneti te-ai gandit? Ar iesi un inrunner... Ai acelasi bobinaj trifazic gata facut, scutul poate fi prelucrat la strung, solutii de carcasa etansa se pot gasi... :unknw:
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#97 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 16 December 2014 - 03:01 PM

Vezi postareaGigiGL, la 16 December 2014 - 12:15 PM, a spus:

La un alternator auto fara punte redresoare si regulator, cu rotorul modificat cu magneti te-ai gandit? Ar iesi un inrunner... Ai acelasi bobinaj trifazic gata facut, scutul poate fi prelucrat la strung, solutii de carcasa etansa se pot gasi... :unknw:

Multumesc de sugestie, dar m-am gandit si la alternator. Cu o mica pierdere de randament, nici de magneti n-ar fi nevoie, se alimenteaza rotorul cu 12V si gata motorul. Din pacate diametrul exterior e prea mare, bagat in apa, desigur etansat corespunzator, ar opune rezistenta la inaintarea barcii. Motoarele electrice de barca, sunt lungi, dar au diametru relativ mic, cca 10 cm. Alternatorul ar fi ideal de plasat deasupra apei, dar se complica realizarea mecanica. Trebuie reductor la 90 grade, etansari etc. Ar merge ca motor, in varianta modificarii unui motor termic de barca, de mica putere, 2-3 CP. Adica pastrata elicea, cizma, menghina, iar in locul motorului termic, alternatorul. Eu incerc insa sa simplific la maxim, de aceea m-am gandit la brushless racit direct cu apa, cu elicea direct pe rotor. Oricum, pana la primavara, timp de teste exista berechet...
0

#98 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2095
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 16 December 2014 - 03:08 PM

Vezi postareapisica, la 16 December 2014 - 03:01 PM, a spus:

Multumesc de sugestie, dar m-am gandit si la alternator. Cu o mica pierdere de randament, nici de magneti n-ar fi nevoie, se alimenteaza rotorul cu 12V si gata motorul. Din pacate diametrul exterior e prea mare, bagat in apa, desigur etansat corespunzator, ar opune rezistenta la inaintarea barcii. Motoarele electrice de barca, sunt lungi, dar au diametru relativ mic, cca 10 cm. Alternatorul ar fi ideal de plasat deasupra apei, dar se complica realizarea mecanica. Trebuie reductor la 90 grade, etansari etc. Ar merge ca motor, in varianta modificarii unui motor termic de barca, de mica putere, 2-3 CP. Adica pastrata elicea, cizma, menghina, iar in locul motorului termic, alternatorul. Eu incerc insa sa simplific la maxim, de aceea m-am gandit la brushless racit direct cu apa, cu elicea direct pe rotor. Oricum, pana la primavara, timp de teste exista berechet...


O carcasa gen "torpila" te-ar scuti de problemele hidrodinamice.
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#99 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2095
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 16 December 2014 - 03:16 PM

Sau o elice multipala ca cea de submarin cu magneti pe varfurile palelor, intr-un inel care sa contina statorul cu bobinele... Prin orientare scapi si de necesitatea carmei. Un fel de turbina aero modificata in care elicea este si rotorul motorului. E de lucru, dar ar fi elegant. Miezul statoric se poate face din tole de motor asincron trifazat intr-o carcasa cu sectiune transversala cu profil aripa. Simplu si elegant. Varfurile palelor cu magnetii pot fi incastrate intr-un inel exterior etans din rasina sau masa plastica.

Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 16 December 2014 - 03:19 PM

Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#100 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 16 December 2014 - 06:54 PM

Ideea cu magnetii in varful palelor e interesanta, dar e destul de complicat de realizat practic, iar in al doilea rand, daca maresc diametrul rotorului, punand magnetii in varful palelor, va creste frecarea cu apa, deci scade randamentul. Poate gresesc, dar cred ca motorul ce antreneaza elicea, trebuie sa fie cat mai mic posibil. In cazul meu, nu cred ca pot obtine cca 1500W/3000RPM, cu un diametru al rotorului, mai mic de 80-100mm. Si cum rotorul se va invarti in apa, sigur vor exista pierderi datorita frecarii, pierderi proportionale cu turatia. Cat vor fi pierderile, habar n-am. Cand motorul va fi gata, le pot masura. Masor puterea consumata de motor, in gol, in aer, la diverse turatii, apoi la aceleasi turatii, cu motorul in apa, fara elice. Astfel aflu ce putere se pierde, la diverse turatii. Dar mai intai trebuie sa termin motorul...
0

#101 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2095
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 16 December 2014 - 08:33 PM

Elicea se termina practic cu un inel care contine magnetii, iar palele sunt ca spitele rotii de bicicleta, caruta... cum iti place. Asta era ideea. La turatiile relativ mici folosite nu vad mare pierdere de energie prin rotirea inelului in jurul axei proprii.Bineinteles si sectiunea lui trebuie profilata ca o aripa pentru reducerea rezistentei la inaintare. Practic rotorul si statorul in sectiune comuna trebuie sa aiba profil de aripa cu un mic intrefier.

Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 16 December 2014 - 08:36 PM

Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#102 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 16 December 2014 - 10:50 PM

Azi am reusit sa bobinez statorul motorului. Am bobinat cu cate 10 fire de 0,6mm, respectiv cate 4 spire pe bobina. Am scos capetele la fiecare bobina, in ideea de a incerca diverse variante de legare, serie, paralel, mixt. Si daca tot am bobinat statorul, am asamblat motorul, am inseriat cate sase bobine pe fiecare faza, fazele legate in stea, iar pe rotor am pus doar 12 poli, fiecare pol fiind format dintr-un singur magnet de 20-10-5mm. Spre totala mea surprindere, motorul functioneaza. Turatia maxima e foarte mare, dar cu siguranta va scadea semnificativ cand voi monta toti magnetii pe rotor. Consumul in gol, foarte mare, probabil 4 spire sunt prea putine.
Una peste alta, rezultatul e insa incurajator. Un film cu primul test al motorului...
https://www.youtube....eature=youtu.be
http://s7.postimg.org/eqo6mbo5j/2014_12_16_19_58_22_580.jpg
http://s30.postimg.org/hjc758hul/2014_12_16_19_58_13_827.jpg

Aceasta postare a fost editata de pisica: 16 December 2014 - 10:55 PM

0

#103 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 16 December 2014 - 11:12 PM

Vezi postareaGigiGL, la 16 December 2014 - 08:33 PM, a spus:

Elicea se termina practic cu un inel care contine magnetii, iar palele sunt ca spitele rotii de bicicleta, caruta... cum iti place. Asta era ideea. La turatiile relativ mici folosite nu vad mare pierdere de energie prin rotirea inelului in jurul axei proprii.Bineinteles si sectiunea lui trebuie profilata ca o aripa pentru reducerea rezistentei la inaintare. Practic rotorul si statorul in sectiune comuna trebuie sa aiba profil de aripa cu un mic intrefier.

Am inteles ideea si chiar imi place, dar mi se pare destul de dificil de pus in practica.La stator e simplu, s-ar bobina, apoi turnat in rasina, realizat profilul hidrodinamic. Cu rotorul e mai greu. Magnetii trebuiesc montati pe un inel de otet, totul turnat in rasina, apoi foarte bine echilibrat, impreuna cu elicea. In plus, nu stiu daca s-ar putea folosi o elice de barca obisnuita, probabil ar trebui proiectata una, care sa permita fixarea la exterior al discului cu magnetii.
0

#104 Useril este offline   pisica 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 85
  • Inregistrat: 10-June 13

Postat 18 December 2014 - 10:50 PM

Azi am completat rotorul cu inca 24 magneti, in total 36. Am realizat astfel 12 poli, 60mm lungime, 10mm latime, 5mm grosime. Din pacate, acum motorul nu mai porneste. Trepideaza, iar dupa putin timp ESC nu mai alimenteaza motorul. Banuiesc ca vinovata e agatarea, adica forta de atractie dintre stator si magneti, care e destul de mare. Alta explicatie nu gasesc, de vreme ce cu doar 12 magneti, motorul functioneaza fara probleme. As fi incercat cu 24 poli, dar nu-mi incap pe rotor. Asa ca am doua solutii, sa comand magneti mai ingusti, de 8mm, sau sa fac un alt stator cu 12 bobine. Astfel as putea folosi fie 14, fie 16 magneti pe rotor.
0

Arata acest topic


  • 4 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro