Modelism - RHC Forum: Efectul COANDA - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Efectul COANDA in modelism

#1 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 24 April 2003 - 01:25 PM

Ce este efectul coanda , de ce ii zice Bristol - Coanda si cum ar putea sa ne ajute in modelism . Tot la capitolul asta intrebare : In DEX si in cartile de istorie Traian Vuia a efectuat primul zbor din lume la 18 martie 1906. Tot odata din diverse surse daca nu chiar din DEX fratii Wright au zburat la 17 decembrie 1903.
Din cate stiu eu toti au zburat cu avioane care s-au ridicat de la sol prin forte proprii .Cine a fost primul si unde e confuzia ?
doua linkuri ce sustin afirmatiile mele : Primul zbor fratii Wright si Traian Vuia
DT
0

#2 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 24 April 2003 - 06:45 PM

Efectul coanda este o chestiune complexa destul de greu de explicat pe un forum, in cateva cuvinte. dar se refera la proprietatea fileurilor de aer de a urmari contururi rigide. Este in stransa legatura cu legea lui Bernoulli. Ambele sunt extrem de importante in aviatia mare, incepand cu proiectarea primara, alegerea profilelor de aripa si pana la obtinerea efectelor hipersustentante la viteze mici si unghiuri mari de incidenta, suflarea stratului limita etc...

Despre Vuia vs. Wright: pai istoria zice cam asa ceva: Lilienthall a zburat prima data cu un aparat mai greu decat aerul. El este primul care a zburat planat dar si plutit, folosind panta pentru decolare si curentii dinamici ce se formeaza in fata acestora, pentru a prelungi durata zborului. Urmatorii sunt fratii Wright care au zburat cu motor, dar au decolat prin catapultare. Vuia are meritul de a fi decolat prima data cu mijloace proprii, adica fara catapultare, fara panta, direct de pe roti.

Cam asta ar fi...

Big.
FROGS CAN FLY!
0

#3 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 24 April 2003 - 06:57 PM

Uff uff . M-ai facut praf cu explicatia . Cred ca am depasit un pic limita cu intrebarea asta (limita mea ).
Si la V vs W diferenta e doar ca Vuia a avut roti ...
DT
0

#4 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 24 April 2003 - 08:32 PM

Nu vreau sa par patriotard, insa in cazul lui Vuia discutam despre alt concept, mult diferit ca abordare de al celorlalti care se concentrau pe zborul in sine. El era preocupat de simplificarea zborului, a manevrelor premergatoare si ulterioare pentru ca a inteles ca in acest mod zborul nu va mai depinde de instalatii complexe si va putea sa se extinda liber. El asa visa zborul: simplu. Cam asta este.

Big.
FROGS CAN FLY!
0

#5 Useril este offline   chiftirica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 117
  • Inregistrat: 22-April 02

Postat 25 April 2003 - 09:03 AM

Efectul Coanda reprezinta proprietatea unui fluid de a urmari o suprafata curba in apropierea careia se deplaseaza, cu conditia ca aceasta suprafata sa nu aiba o curbura exagerata sau unghiul pe care-l face cu directia de miscare a fluidului sa nu fie prea ascutit.
Astfel se explica de ce fileul de aer urmareste conturul unui profil de aripa (generand portantza) in loc sa se desparta in doua fileuri de aer paralele.
Coanda povestete ca in momentul in care facea demonstratia cu avionul lui cu reactie (la prezentarea de la Paris) a observat ca jetul de la motor se lipea de fuselaj; a fost atat de absorbit de chestia asta ca nu si-a dat seama cand a decolat...urmarea fiind avarierea avionului. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif
Cel mai simplu experiment al efectului Coanda poate fi facut la robinet; daca bagi un deget in jetul de apa poti observa cum directia jetului se schimba aderand la suprafata degetului... Sau cand versi un pahar, apa intai se prelinge pe buza paharului si abia apoi se desprinde.
ZOD diferenta dintre Vlaicu si Wright nu este ca primul a avut roti si celalalt nu... Vlaicu a decolat fara nici un ajutor extern, ceea ce nu este cazul fratilor Wright.
Toate cele bune.
"Reversul medaliei" este dusmanul meu
0

#6 Useril este offline   teo 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Banned
  • Postari: 466
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 25 April 2003 - 11:07 AM

hm...
domn' chiftirica..,aia cu robinetu' e putin cam alta treaba..
adevarat ca si apa e un fluid dar nu sunt de acord..
si eu m-am gandit la chestia asta si mi-am dat seama ca explicatia este diferita..
Explicatia consta in fortele de adeziune si coeziune dintre apa si solid.
Ex:cand ai apa intr-un pahar transparent, observi ca la suprafata,intre apa si pahar, apa se ridica putin.Cel mai bine se vede cand pui 2 placi de sticla paralele.
Daca ai o picatura pe varful degetului, si nu cade, e pt ca acolo fortele de adeziune sunt mai mari decat greutatea picaturii.
Daca dai drumul la picatura sa se prelinga pe mana si ajunge cu viteza la varful degetului, se desprinde din cauza ca fortele de adeziune sunt mai mici decat greutatea si inertia picaturii..asa ca asta e ce numiti voi efectul coanda..

Aceasta postare a fost editata de teo: 25 April 2003 - 11:10 AM

Avion, cu motor...ia-ma si pe mine-n zbor..
0

#7 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 25 April 2003 - 11:23 AM

...ii spune efectul Coanda, nu Bristol-Coanda...aia e alta mancare de peste!

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 25 April 2003 - 11:24 AM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#8 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 25 April 2003 - 06:19 PM

In ce priveste intiietatea zborului cu motor exista sigur multe controverse.Au fost sigur si altii inaintea fratilor
Wright care au facut salturi mai mici sau mai mari de la sol cu motoare cu abur.Insa fratii Wright au fost primii
care au fost consemnati oficial ca efectuind un zbor cu motor cu mijloace proprii adica fara catapultare.Ati citit
bine si acum sa ma fac explicit.Am citit nu de mult o carte autobiografica despre fratii Wright scrisa de un
cercetator de la Muzeul Smithsonian.In carte sint explicate amanuntit toate detaliile privind activitatile legate
de zbor a celor doi frati.In memorabilul zbor din 17 decembrie 1903 ei au reusit un zbor de citeva sute de
metrii cu un motor de numai 12CP asta datorita conditiilor favorabile care erau pe dealurile de la Kitty Hawk
unde batea aproape tot timpul un vint la viteza de 40-50km/h.Ca si ajutor la decolare au folosit doar o sina
din lemn cu o lungime de 18m pe care rula rola de ghidare din fata.Au mai avut nevoie de doua ajutoare
care tineau aripa in echilibru pina la accelerarea motorului si atingerea vitezei de decolare de aprox.20 km/h
(reala fata de sol).Daca nu ar fi existat aceste conditii propice s-a efectuat un calcul de spacialisti si s-a ajuns la concluzia ca ar fi avut nevoie de un motor de peste 100 CP pt. a efectua un zbor similar.Dupa ce
si-au inscris avionul ca brevet de inventie si au obtinut un contract din partea armatei americane au schimbat locul experimentarii si au vazut ca nu mai pot decola ca si la Kitty Hawk.Atunci au folosit un turn
cu o contragreutate care dupa accelerarea motoarelor era eliberata si imprima printr-un sistem de scripeti
viteza necesara decolarii.Deci primul zbor a fost efectuat fara catapultare confuzia e ramasa de pe vremea
raposatului cind se incerca idolatrizarea fiecarei reusite romanesti ca si o victorie asupra capitalismului.Cei
contemporani cu mine poate isi aduc aminte ca intre anii 50-60 masina,avionul, trenul au fost toate inventate de cei din tara unde se bea cea mai multa vodka ca si omagiu al victoriei comunismului asupra capitalismului.Comentariile sunt cred ca de prisos.
A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#9 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 25 April 2003 - 09:00 PM

Marinaru, la 25 Apr 2003, 11:23, a spus:

...ii spune efectul Coanda, nu Bristol-Coanda...aia e alta mancare de peste!

Bristol Coanda = biplan proiectat de Coanda la BA pe vremea cand era mare sef pe acolo.Nu v-a spus-o Marinarul ca sa nu va bage in ceata de tot!
Iulian
0

#10 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 25 April 2003 - 09:05 PM

.... si de pe unde ,probabil datorita tot amintirilor placute lasate pe acolo de academicianului Coanda am "primit" si noi licenta ptr BAC 1.11 fabricat la Avioane Bucuresti!
Iulian
0

#11 Useril este offline   chiftirica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 117
  • Inregistrat: 22-April 02

Postat 29 April 2003 - 11:24 AM

Salutare Teo,
imi cer scuze, dar nu vad unde m-ai contrazis !!?
Eu mai sus am incercat sa dau o definitie a efectului coanda si nu o explicatie fizica a fenomenului. Tot ce ai spus tu este perfect adevarat dar nu contrazice cu nimic ce am zis eu :huh: - mai degraba este o completare
Toate cele bune.
"Reversul medaliei" este dusmanul meu
0

#12 Useril este offline   cpt. Picard 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 19-May 03

Postat 23 May 2003 - 10:24 AM

Cum se aplica efectul coanda la aeromodele? ce importanta are ?se aplica si la planoare?
0

#13 Useril este offline   Dino 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 3
  • Inregistrat: 10-February 04

Postat 10 February 2004 - 08:45 AM

Skyspy, la 25 Apr 2003, 18:19, a spus:

Ca si ajutor la decolare au folosit doar o sina
din lemn cu o lungime de 18m pe care rula rola de ghidare din fata.Au mai avut nevoie de doua ajutoare
care tineau aripa in echilibru pina la accelerarea motorului si atingerea vitezei de decolare de aprox.20 km/h
(reala fata de sol).Daca nu ar fi existat aceste conditii propice s-a efectuat un calcul de spacialisti si s-a ajuns la concluzia ca ar fi avut nevoie de un motor de peste 100 CP pt. a efectua un zbor similar.Dupa ce
si-au inscris avionul ca brevet de inventie si au obtinut un contract din partea armatei americane au schimbat locul experimentarii si au vazut ca nu mai pot decola ca si la Kitty Hawk.Atunci au folosit un turn
cu o contragreutate care dupa accelerarea motoarelor era eliberata si imprima printr-un sistem de scripeti
viteza necesara decolarii.Deci primul zbor a fost efectuat fara catapultare confuzia e ramasa de pe vremea

Multumesc batrane, in sfarsit sunt lamurit. Chiar cautam de ceva timp sa imi lamuresc diferentele inter zborul lui Vuia si al fratilor Wright. Eram intradevar in ceata cand se pomenea intr-un loc de catapultare iar in descrierea zborului nu vedeam nici o catapulta.
0

#14 Useril este offline   kerosen 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 127
  • Inregistrat: 25-September 03

Postat 11 February 2004 - 10:15 PM

In ceea ce-l priveste pe Vuia eu nu am gasit vreo referire clara in literatura de specialitate straina unde sa fie clar descris vreun zbor al lui. Am cumparat o carte numai pentru ca se amintea de Vuia intr-um mod cit de cit important. Cartea se numeste "The History of Aviation" by Dennis Balday, Chancellor Press 1999. Zice asa:
"At about the same time, another expatriate living in Paris, the Romanian Trajan Vuia, experimented with two little aeroplanes which, although themselves unsuccessful, had a profound influence on the history of aviation. They were bat-like monoplanes with tractor propellers, the first driven by a carbonic acid motor and the second by a 24hp Antoinette. The pilot sat well below the wing on a framework to which a four-wheeled undercarriage was attached. Between March 1906 and 1907 Vuia made several short hops from level ground using this first monoplane, and although it could barely fly, it was destined to be the immediate ancestor of the many monoplanes which flourished in Europe until shortly before World War I."

Not bad at all... Totusi nu prea a fost zbor. Se stie ca monoplanul lui Vuia nu avea suprafete de comanda in acceptiunea moderna a termenului. Faptul ca profilul aripilor se putea schimba, voit sau involuntar, nu ne permite sa spunem ca zborul a fost unul controlat. Mai trebuie sa amintesc ca, noua romanilor, ne-a lipsit intotdeauna rigoarea, nu prea am stiut sa ne vindem marfa, asa putina cum era. Vuia nu a organizat o actiune de omolagare niciodata asa cum fratii W au facut-o mai inainte. Sint marturii multiple chiar inainte de zborul legendar al fratilor W, despre desprinderi cu masini mai grele decit aerul dar fara a fi fost realizate intr-un cadru cit de cit organizat si inregistrate in presa vremii. Nici Lilienthal, nici Wright nu e absolut sigur ca au fost primii la categoriile lor dar cu siguranta au fost primii omologati si inregistrati de presa vremii si au ramas in istorie. (Ati auzit de nume ca F. Penaud, Clement Ader, Letur sau Le Bris?)

Dar despre zborul sau "zborul" lui Coanda cine stie de ceva literatura straina de specialitate unde sa fie cumva mentionat?
"Simplicity is the ultimate sophistication."
0

#15 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 13 February 2004 - 09:39 AM

kerosen, la 11 Feb 2004, 22:15, a spus:

Ati auzit de nume ca F. Penaud, Clement Ader, Letur sau Le Bris?

Dar despre zborul sau "zborul" lui Coanda cine stie de ceva literatura straina de specialitate unde sa fie cumva mentionat?

Kerosene, cu F. Penaud si Clement Ader nu prea ai nimerit! Da, lumea a auzit de ei.

Cel putin a auzit de unul Alphose Penaud (o fi F. Penaud al tau?). Asta e tata la aeromodelelelele cu motor de cauciuc.

http://www.flyingmac...s.org/pend.html

Iar masokistii care vrea sa-si faca makete de "freeky airplanes", poa sa o faca din hartie, Eole-ul asta a lui Clement Ader:

http://digilander.libero.it/ucontrol2000/U...l-2000/eole.htm

In rest, sunt de acord cu tine. Si nici nu stiu de fo mentiune a zborului lui Coanda.

Ceea ce nu-i stirbeste cu nimic din merite!

Fisiere atasate


Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#16 Useril este offline   droopy 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 131
  • Inregistrat: 06-May 03

Postat 13 February 2004 - 10:00 PM

Mai bagati cate cava si despre ef. coanda ca e interesant.
De ce are loc acest efect, fizic vorbind?

Bafta

Aceasta postare a fost editata de bitex: 13 February 2004 - 11:37 PM

Un nebun lanseaza un aeromodel,
si 10 modelisti nu-l pot ateriza.....
0

#17 Useril este offline   xorg 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1352
  • Inregistrat: 16-February 03

Postat 14 February 2004 - 08:35 PM

teo, la 25 Apr 2003, 11:07, a spus:

hm...
domn' chiftirica..,aia cu robinetu' e putin cam alta treaba..
adevarat ca si apa e un fluid dar nu sunt de acord..
si eu m-am gandit la chestia asta si mi-am dat seama ca explicatia este diferita..
Explicatia consta in fortele de adeziune si coeziune dintre apa si solid.

Cei drept au si fortele de adeziune un cuvant de spus, dar daca apropii un corp solid rotunjit (ex spatele unei linguri) de jetul de la robinet constati o forta mult mai mare care tinde sa atraga solidul.
0

#18 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 14 February 2004 - 09:35 PM

Remarca lui S62 in legatura cu licenta lui BAC 1.11 imi aduce aminte de niste fapte comice petrecute in
culisele afacerii BAC.In acea perioada (inceputul anilor 70) firma BAC (British Aircraft Corporation) se afla
intr-o situatie financiara mai precara iar vanzarea licentei avionului BAC1.11 iar fi adus o "injectie de capital"
cum se spune aici in occident cit de cit favorabila.Dupa ce s-au facut toate demersurile si negocierile si s-a
ajuns la o intelegere urma ca pingelica sa zboare la Londra sa semneze contractul.Pingelica un populist
convins ca sa demonstreze lumii pe ce culmi inalte ale civilizatiei se putea ajunge cu 4 clase a stipulat in
contract ca o conditie sine qua non de semnare a ei purtarea inaltei delegatii de la aeroportul Heathrow in
caleasca regala pina la Buckingham Palast.Regina s-a simtit cam jignita de pretentiile micului oltean si la
inceput nici n-a vrut sa auda.Abia mai tirziu la insistentele consilierilor si a altor persoane influente din
conducerea statului (BAC-ul fiind o firma cu capital majoritar de stat, pe atunci nu stiu acum) a jucat pe rol
de "salvatoare" a natiunii si a acceptat in cele din urma.Cei contemporani cu mine au urmarit faza la TVR1
de altfel ca si mine si ne minunam. :huh: ;) :D
A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#19 Useril este offline   critx 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 137
  • Inregistrat: 18-December 07
  • Gender:Male

  Postat 05 June 2008 - 08:51 PM

Salutari tuturor,

Gasesc si eu acest subiect foarte vechi pe forum ( subiecte cautate cu ajutorul cuvintului cheie "coanda") si din pacate acest subiect - Efectul Coanda se termina asa ... subit discutand despre cine a efectuat cu adevarat primul zbor.

E clar ca nu am fost noi primii si asa cum scrie si mai sus cineva, se poate ca n-au fost nici macar cei cu acte in regula, ... dar au fost si romani printre ei si asta e bine (a aparut si la Discovery).

Sa revenim insa la efectul coanda, si sa vedem daca a fost folosit in aviatie.

Eu stiu ( de-aici si idea sa scriu ) ca a fost folosit de rusi la proiectarea (si realizarea) unui avion cu doua reactoare desupra aripilor aripilor, care prin acest efect vroiau sa obtina un avion STOL .

Mai stie cineva si alte proiecte de acest gen?
0

#20 Useril este offline   ice.age 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 256
  • Inregistrat: 24-July 04

Postat 05 June 2008 - 10:54 PM

Discovery din anumite pct de vedere e o mare vrajeala, trage pe turta americanilor si englezilor.
Da a aparut de Coanda ca a fost primul, in spotul ala in care vorbea un roman si nimic mai mult, doar atit, iar intr-o emisiune in care era vb de evolutia avioanelor ghici cine a inventat efectul si primul motor cu reactiee ? Un vorbitor de inglish ! Asa ca discoperi e bun dar nu lua tot ca atare. Doar e de la sine inteles ca cei mai tari si cei mai buni, sint desigur englezoii si americanosii .
0

#21 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 05 June 2008 - 11:53 PM

Buna seara!
Parerea mea e ca sunt cateva aspecte. Intai ca e descoperire nu inventie. Adica fenomenul exista de cand exista fluidele si miscarea pe lume. Poate Coanda l-a studiat mai serios la vremea lui. Cred ca e corect spus ca el l-a descoperit daca e sa ne referim strict la acte. Putem sa fim mandri dar nu neaparat pentru asta. A brevetat o inventie care aplica fenomenul, dar nu a brevetat fenomenul in sine.

Practic e un fenomen de care nu poti scapa si e bine de beneficiat de pe urma lui decat sa ti-l pui in cap...
Doar ca sa pun putin gaz pe foc, eu zic ca mai putine sunt aplicatiile in aero si navo decat in alte domenii, ale efectului cu pricina. In aviatie folosesti sau nu fenomenul ca n-ai de ales. Dar au aparut numeroase aplicatii (chiar ramuri) industriale bazate pe fenomen. Poate aici e marele merit, ca l-a studiat si pus pe tava industriei. Cred totusi ca perioada de glorie a exploatarii fenomenului aproape a trecut. Si mai cred ca tot cele doua domenii (aero si navo) vor ramane singurele unde o sa mai fie folosit ca nu te poti lipsi de fluide. Parerea mea si scuze de offtopic...

Aceasta postare a fost editata de bitex: 06 June 2008 - 07:12 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#22 Useril este offline   Etaju III 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 68
  • Inregistrat: 14-January 10

Postat 17 January 2010 - 11:15 PM

Efectul Coanda este un efect care are o cauza. Un exemplu este cand cauza este un zid : exista o asimetrie (la stanga este zid, la dreapta nu este zid). Jetul cauta sa atenueze/inlature aceasta asimetrie.

http://thermogeometry.org/wp-content/uploads/2010/01/turbina-de-ninsoare.jpg

si 7 metri mai incolo, o nuca lipita cu apa.

http://thermogeometry.org/wp-content/uploads/2010/01/nut-on-wall.jpg

Una din conseciintele imediate ale efectului Coanda este ca apa ingheata instantaneu in jetul lipit de zid. In plus, avem o inca dovadaca apa este lipicioasa.

Aceasta postare a fost editata de Etaju III: 17 January 2010 - 11:16 PM

0

#23 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 17 January 2010 - 11:51 PM

Vezi postareaEtaju III, la Jan 17 2010, 11:15 PM, a spus:

Efectul Coanda este un efect care are o cauza. Un exemplu este cand cauza este un zid : exista o asimetrie (la stanga este zid, la dreapta nu este zid). Jetul cauta sa atenueze/inlature aceasta asimetrie.
...
Una din conseciintele imediate ale efectului Coanda este ca apa ingheata instantaneu in jetul lipit de zid. In plus, avem o inca dovadaca apa este lipicioasa.


Cum cauta jetul sa atenueze asimetria? Trage zidul spre dreapta sau aerul spre stanga?
Parca nu e chiar asa instantaneu procesul de inghetare in experimentul tau, din moment ce ai urme de apa pe tot peretele. Instantaneu insemna un "turture" de apa de la cana spre perete, perpendicular pe suprafata. Si nuca in varful lui. Ca nuca sa ramana in varf trebuia sa fie pe fundul canii in momentul aruncarii apei spre zid.
Eu am lipit asa un ou de bibilica intr-o iarna. Nu s-a mai spart de perete ca n-a mai ajuns la el. Nuca plutea pe apa si nu mi-a reusit incercarea.

Candva am vazut apa mai mult decat lipicioasa. Am vazut intr-o iarna, niste apa aproape gelatinoasa, parca dadea sa polimerizeze. Nu stiu daca de la frig sau de la alte fenomene. Nu ma pricep sa le analizez pe toate, da-mi place sa le observ.
Vorbim. Spor la treaba!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#24 Useril este offline   Etaju III 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 68
  • Inregistrat: 14-January 10

Postat 18 January 2010 - 01:21 AM

Vezi postareabitex, la Jan 18 2010, 12:51 AM, a spus:

Eu am lipit asa un ou de bibilica intr-o iarna. Nu s-a mai spart de perete ca n-a mai ajuns la el. Nuca plutea pe apa si nu mi-a reusit incercarea.


Poze, poze nu vorbe !

Poze cu efectul Coanda !
0

#25 Useril este offline   uncris 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 59
  • Inregistrat: 30-July 08
  • Gender:Male

Postat 18 January 2010 - 08:22 AM

O buna descriere a Efectului Coanda : http://jnaudin.free.fr/html/coanda.htm

Iar daca memoria nu-mi joaca o festa urata, in lucrarea lui Ion Iacovachi & V. Cojocaru ( "Henri Coanda"-aparuta in Editura Stiintifica si Enciclopedica – 1983 ) sunt descrise pe larg – chiar de catre Coanda- primele experiente cu aer comprimat, unghiurile optime ale suprafetelor deflectoare, devierea jetului motoreactorului / zborul / distrugerea avionului (si a degetelor mainii stangi ), aplicatii privind hipersustentatia aripii prin controlul stratului limita, exhaustoare Coanda-Carafoli, etc.

Cat despre “primul zbor”, am gasit in “The Airplane – How ideas gave us wings” de Jay Spenser urmatoarea afirmatie : “Trajan Vuia, a Hungarian-trained Romanian whose fascination with flight brought him to Paris. Vuia created a Cayley-style monoplane in 1906 that, although unable to fly, presciently anticipated the modern configuration.”

Iar la capitolul "motor cu reactie” sunt amintiti ( in aceeasi lucrare ) doar Hans Pabst von Ohain si Frank Whittle. Coanda nu exista.
0

#26 Useril este offline   Etaju III 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 68
  • Inregistrat: 14-January 10

Postat 18 January 2010 - 12:03 PM

Salut uncris,

Daca este adevarat ce ai postat, inseama ca o prima aplicatie in modelism (pe langa lifturi de vid) ar putea fi o aripa care este lucioasa in partea de jos si cu asperitati (si deci efect Coanda maii pronuntat) in partea de sus.

Nu mai putin, inseamna s-ar putea redeschide discutia despre Bernoulli si cleiul de Magdeburg.
0

#27 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 18 January 2010 - 01:03 PM

Si ce efect ar avea efectul Coanda in varianta propusa de tine asupra modelului?
Care ar fi parerea ta despre influenta rugozitatii peretelui si efectul in discutie? Prin marirea rugozitatii se accentueaza efectul Coanda sau se micsoreaza?
Ca se foloseste in modelism ce spui, dar am impresia ca exact pentru fenomenul invers. Adica se doreste micsorarea lui. Probabil ca gresesc. Oricum, prin anii 80 il foloseau si sportivii nostri la zborul liber, presupun ca e mult mai vechi in modelism. E nevoie de teste si multa munca, de aceea cred ca nu oricine ajunge sa lipeasca una-alta pe extrados.

Poti redeschide discutia fara probleme, terenul e pregatit. Tu afirmi deja ca apa e lipicioasa, eu zic ca polimerizeaza. Si mai apar idei pe parcurs. Pana la clei nu mai e cale lunga.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 January 2010 - 01:04 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#28 Useril este offline   uncris 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 59
  • Inregistrat: 30-July 08
  • Gender:Male

Postat 18 January 2010 - 01:17 PM

Vezi postareaEtaju III, la Jan 18 2010, 12:03 PM, a spus:

Daca este adevarat ce ai postat, .........

Eu nu am postat decat doua link-uri. Nu am nici pregatirea teoretica necesara, nici nu am experimentat in vreun fel aplicatii ale efectului C. Am retinut ca efectul este mult mai pronuntat daca sub fanta de ejectie a fluidului este un prag (de anumite dimensiuni), iar suprafata deflectoare e mai eficienta daca este formata dintr-o succesiune de planuri dispuse unul fata de precedentul sub anumite unghiuri (precizate in susamintita carte), decat o suprafata curba continuua.

Vezi postareaEtaju III, la Jan 18 2010, 12:03 PM, a spus:

.......o aripa care este lucioasa in partea de jos si cu asperitati (si deci efect Coanda maii pronuntat) in partea de sus....

Pai, stimati aeromodelisti, memoria mea vizuala inca mai functioneaza si imi amintesc perfect niste desene - sectiuni de aripa de aeromodele pe care le-am admirat prin anii ’70 ( nu imi mai amintesc revista, dar era vorba de “Patentele naturii” – aripa de libelula ). Sectiunea prin aripa era chiar deosebita. Extradaosul nu era curb, ci cu niste sicane care creeau turbulente, Iar in revista “Stiinta si Tehnica” din cam aceeasi perioada era prezentat un avion experimental STOL care avea la aripa (pe langa volet de bord de atac + fanta Fowler ? + flapsuri ) si niste suprafete mobile pe extradaos care se ridicau sub un anumit unghi creeand turbulenta si, deci un profil ff cambrat = portanta marita.
0

#29 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 18 January 2010 - 01:20 PM

Vezi postareaEtaju III, la Jan 18 2010, 12:03 PM, a spus:

Salut uncris,

Daca este adevarat ce ai postat, inseama ca o prima aplicatie in modelism (pe langa lifturi de vid) ar putea fi o aripa care este lucioasa in partea de jos si cu asperitati (si deci efect Coanda maii pronuntat) in partea de sus.

Nu mai putin, inseamna s-ar putea redeschide discutia despre Bernoulli si cleiul de Magdeburg.


La multi ani Etajule, vad ca te-ai mutat mai aproape de cer, de la II la III - vb cantecului: "... so close to heaven..." :unsure:

Mai ai mandria aia de umbrela HP Invent? Ai facut-o sa zboare? Poze nu vorbe!

Mult succes!
0

#30 Useril este offline   Etaju III 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 68
  • Inregistrat: 14-January 10

Postat 18 January 2010 - 04:26 PM

La multi ani MrSpace !

Sa sti ca am pe teava si un sustentor cu plasma de mercur (de ce oare trebuie sa le fac eu pe toate ?) imi trebuie insa o butelie solida in care sa tin plasma de mercur, sa nu rasufle ca la rachete.

uncris > am notat ideile descrise de tine ; o sa incerc sa lipesc ceva sfori/panglici pe spinarea zmeului meu.

bitex > eu studiam pila K man, si cum se muta aerul de la temperatura mica la temperatura mare, dar aici pe forum veni vorba de un al doilea exemplu containtuitiv, cum se muta aerul de la presine mica la presiune mare. Eu zic, pana una alta, sa-ti faci un tricou cu "Si totusi se aplica Bernoulli".
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu