Modelism - RHC Forum: Freza portal - solicit pareri - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Freza portal - solicit pareri

#1 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 15 September 2014 - 07:55 PM

Salut. Ma gandesc la o freza cu portal din otel pentru la anul; dimensiunile de gabarit ale masinii ar urma sa fie 1500 mm / 3000 mm. Problema este ca doar portalul ar urma sa cantareasca cam 150 kg. Intrebare: ar fi suficiente 2 motoare (pe axa lunga) care sa impinga portalul cu tot ce va avea pe el, daca motoarele vor fi Leadshine de 8 Nm nominal fiecare, cu closed-loop, iar prin raport de 1,5/1 sa ajunga la 12 Nm ? Astept pareri de la oricine care a construit ceva in zona aceasta de greutate. Freza ar urma sa fie pentru lemn de esenta tare si aluminiu, posibil prelucrare otel moale cu DOC mic. Precizez ca pot compromite la vitezele de deplasare fara mare deranj. Multumesc.
0

#2 Useril este offline   sebba 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 31-July 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:sailing...

Postat 16 September 2014 - 08:52 PM

150kg nu sunt dificil de deplasat daca nu vrei si acceleratii mari dar fiind din otel imi e tare teama ca vei depasi aceasta greutate
dar nici asta nu ar fi o problema
insa, daca vei vrea ca si acestea (acceleratiile) sa fie rapide, atunci va trebui sa pui niste suruburi cam de la 25mm diametru in sus, sa poata prelua fara mare dificultate "opririle" si "pornirile" ansamblului
eu personal as merge pe varianta surub fix/piulita mobila, obtinand astfel inca un raport de demultiplicare de la motor la piulita si diminuind necesitatea franelor electromagnetice
---
Gone Sailing! S/Y Haimana
0

#3 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 16 September 2014 - 10:55 PM

Salut Sebba. Asa este, surub fix si piulita mobila am gandit si eu. Suruburile vor fi de 25 intr-adevar. La acest moment inca ma gandesc la solutia constructiva a portalului, care este oricum veriga slaba a oricarui sistem de acest fel. Una din variante-repet este doar o ipoteza de lucru, poate tembela la acest moment-este sa gandesc structura fixa a portalului, careia sa-i atasez o parte mobila, mai precis un profil detasabil din otel (poate de forma U) in care am sa torn beton polimeric (si care NU va avea rol structural) si pe care sa-l pot atasa/detasa prin 4 suruburi, la nevoie. Asta inseamna ca atunci cand am nevoie de frezare de precizie, atasez la spatele portalului acest profil strict cu rol atenuare vibratii si imi asum acceleratii mici; cand frezarea nu va fi neaparat de precizie (lemn in special), detasez profilul si imi pot permite acceleratii mai mari. Voi folosi freza atat pentru repere mai precise din aluminiu cat si pentru proiecte decorative din lemn, care nu cer supre-precizie. Repet, doar o ipoteza la acest moment. Ce parere ai ?
0

#4 Useril este offline   sebba 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 31-July 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:sailing...

Postat 17 September 2014 - 07:24 AM

un tip de portal care eu il fac de la vreo 4 masini incoace si la care nu prea ma indeamna nimic sa renunt e cel in care toata traversa X-ului (axa portalului) se deplaseaza sus-jos pe Z, ca aici

cu fix aceleasi componente utilizate si doar un motor+surub in plus, obtii o rigiditate sporita a ansamblului, mai ales ptr curse mari pe Z
tipul asta de portal mai are avantajul ca nu "pierde" rigiditatea cand coboara pe Z ci - dimpotriva - cu cat lucreaza mai jos cu atat e mai rigid
iar in practica, frezarile in materiale mai dure nu se face la Z mare decat in extrem de putine cazuri

spre deosebire, portalul clasic de router - care nu este conceput ptr curse mari pe Z, Z-ul mare se obtine prin ridicarea/departarea sinelor acestuia de masa de lucru
dupa ce te ridici relativ mult cu sinele X-ului pui motorul de frezare sa coboare pe Z catre planul mesei, departandu-l de axele X-ului... aparitia acestor parghii in ansamblu nu face decat sa slabeasca structura si sa o predispuna prematur la vibratii

greutatea mare a intregului ansamblu care se misca pe Z (40-45kg in cazul meu, la un portal din profile de aluminiu, deschidere de 1000mm si cu util pe X de 760mm si pe X de 240mm) am compensat-o cu doua pistoane de tip hayon auto, fiecare cu sarcina de 30kg, ajungand de fapt ca motoarele Z-ului sa munceasca ptr a cobori ansamblul si nu ptr a-l ridica, forta necesara fiind doar ptr a invinge sarcina celor 15-20kg diferenta

ptr o masina si mai rigida, daca ar fi dupa mine, as pastra acest tip de portal dar - asa cum ai zis si tu - fix si masa mobila pe axa Y, chiar daca ar iesi masina constructiv mai mare
ptr a compensa cumva dimensiunile marite din cauza mesei mobile, as pune portalul pe axa lunga a masinii si deplasarea mesei pe axa scurta

INSA...
nu as face o masina asa de mare doar ptr a fi capabila sa frezeze tot ce misca (si placi mari de lemn/pal/plastic etc dar si piese metalice de dimensiuni mici)
cel mai optim e sa faci masina oarecum dedicata si sa o pui la lucru
gandeste-te bine la ce o vei folosi
daca predomina placile mari de material, unde ai curse mari pe X si Y dar Z-ul nu prea mare, maxim 100, atunci fa un router clasic si care sa-l folosesti exclusiv la nemetale
si daca vrei si o masina ptr metale, aia nu cred ca va avea nevoie de curse asa de mari
si nu e economic sa faci o harabaie de 3 tone care 95% din timp va freza lemne sau plastice
asa ca ptr metale as face o alta masina, mai mica si mai solida, mult mai usor de obtinut

si in cazul (cazurile) asta nu vei face nici rabat de la viteza de lucru a masinilor
pluf faptul ca vei avea doua masini pe care vei lucra in paralel, comenzi diferite
adevarat, pretul... posibil sa fie mai mare, dar nu va fi dublu

bine, nu am luat in calcul varianta in care chiar ai nevoie sa pui placa de aluminiu de 1500x2500x20mm pe masina si sa o frezezi dintr-o bucata...
insa... practic... nici nu cred ca ai avea nevoie de asa ceva... n-ai avea nici cum sa manipulezi placa pe masina la cat de grea o sa fie... (vorbesc aici de conditii de amator sau mici ateliere de productie, nu de conditii gen Electroputere Craiova : )

cam tot ce ti-am scris face parte din experienta personala, dobandita in vreo 4 ani "pierduti" in lumea "bricolarii" si operarii de masini CNC si e posibil ca alte cerinte sa aibe alte solutii. pana la urma tu decizi ce anume vrei sa construiesti si in ce scop :)

spor la muncit creierii!
si sa ne tii la curent cu ce "surubaresti"... :)
---
Gone Sailing! S/Y Haimana
0

#5 Useril este offline   steelmind 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 934
  • Inregistrat: 17-December 13
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Materie de orice natura, Arhiectura, Design de produs,

Postat 17 September 2014 - 11:56 AM

Vezi postareasebba, la 17 September 2014 - 07:24 AM, a spus:

un tip de portal care eu il fac de la vreo 4 masini incoace si la care nu prea ma indeamna nimic sa renunt e cel in care toata traversa X-ului (axa portalului) se deplaseaza sus-jos pe Z, ca aici

cu fix aceleasi componente utilizate si doar un motor+surub in plus, obtii o rigiditate sporita a ansamblului, mai ales ptr curse mari pe Z
tipul asta de portal mai are avantajul ca nu "pierde" rigiditatea cand coboara pe Z ci - dimpotriva - cu cat lucreaza mai jos cu atat e mai rigid
iar in practica, frezarile in materiale mai dure nu se face la Z mare decat in extrem de putine cazuri

spre deosebire, portalul clasic de router - care nu este conceput ptr curse mari pe Z, Z-ul mare se obtine prin ridicarea/departarea sinelor acestuia de masa de lucru
dupa ce te ridici relativ mult cu sinele X-ului pui motorul de frezare sa coboare pe Z catre planul mesei, departandu-l de axele X-ului... aparitia acestor parghii in ansamblu nu face decat sa slabeasca structura si sa o predispuna prematur la vibratii

greutatea mare a intregului ansamblu care se misca pe Z (40-45kg in cazul meu, la un portal din profile de aluminiu, deschidere de 1000mm si cu util pe X de 760mm si pe X de 240mm) am compensat-o cu doua pistoane de tip hayon auto, fiecare cu sarcina de 30kg, ajungand de fapt ca motoarele Z-ului sa munceasca ptr a cobori ansamblul si nu ptr a-l ridica, forta necesara fiind doar ptr a invinge sarcina celor 15-20kg diferenta

ptr o masina si mai rigida, daca ar fi dupa mine, as pastra acest tip de portal dar - asa cum ai zis si tu - fix si masa mobila pe axa Y, chiar daca ar iesi masina constructiv mai mare
ptr a compensa cumva dimensiunile marite din cauza mesei mobile, as pune portalul pe axa lunga a masinii si deplasarea mesei pe axa scurta

INSA...
nu as face o masina asa de mare doar ptr a fi capabila sa frezeze tot ce misca (si placi mari de lemn/pal/plastic etc dar si piese metalice de dimensiuni mici)
cel mai optim e sa faci masina oarecum dedicata si sa o pui la lucru
gandeste-te bine la ce o vei folosi
daca predomina placile mari de material, unde ai curse mari pe X si Y dar Z-ul nu prea mare, maxim 100, atunci fa un router clasic si care sa-l folosesti exclusiv la nemetale
si daca vrei si o masina ptr metale, aia nu cred ca va avea nevoie de curse asa de mari
si nu e economic sa faci o harabaie de 3 tone care 95% din timp va freza lemne sau plastice
asa ca ptr metale as face o alta masina, mai mica si mai solida, mult mai usor de obtinut

si in cazul (cazurile) asta nu vei face nici rabat de la viteza de lucru a masinilor
pluf faptul ca vei avea doua masini pe care vei lucra in paralel, comenzi diferite
adevarat, pretul... posibil sa fie mai mare, dar nu va fi dublu

bine, nu am luat in calcul varianta in care chiar ai nevoie sa pui placa de aluminiu de 1500x2500x20mm pe masina si sa o frezezi dintr-o bucata...
insa... practic... nici nu cred ca ai avea nevoie de asa ceva... n-ai avea nici cum sa manipulezi placa pe masina la cat de grea o sa fie... (vorbesc aici de conditii de amator sau mici ateliere de productie, nu de conditii gen Electroputere Craiova : )

cam tot ce ti-am scris face parte din experienta personala, dobandita in vreo 4 ani "pierduti" in lumea "bricolarii" si operarii de masini CNC si e posibil ca alte cerinte sa aibe alte solutii. pana la urma tu decizi ce anume vrei sa construiesti si in ce scop :)

spor la muncit creierii!
si sa ne tii la curent cu ce "surubaresti"... :)




Salut. Am vazut mai demult solutia ta si e foarte misto; intr-adevar rezolva foarte bine problema Z-ului si cred ca atunci cand Z-ul este factorul principal (piesa inalta), solutia ta este cea mai buna, avand un Z auto-scalabil. In cazul meu, Z-ul nu este prima mea prioritate; adevarat ca Z-ul este foarte important inclusiv la piese subtiri, caci overhang-ul este una din cauzele vibratiilor fortate. Asa cum spui si tu, nici eu nu cred in ''all-purpose-machine''; tocmai de aceea, am deja o freza cnc din fonta, pentru otel si aluminiu, curse 500 (X) X 150 (Y) x 280 (Z). In cazul portalului, am un fix cu vibratiile; de aceea sunt un mare fan al betonului epoxidic, caci este nu doar cel mai bun atenuator de vibratii (5-8 ori mai bun decat fonta) ci si usor de pus in opera (cofrag, armaturi, sub-plate-uri, etc) pentru un hobbist. Batiul la care ma gandesc va fi din otel lamelat ( tabla de 5mm grosime pusa pe cant, taiata la plasma,sudata si frezata in fabrica) facuta ca un gratar gros, care va fi ingropata partial in beton. Probabil un otel hipoeutectoid, gen S 355. La acest moment, batiul este aproape terminat (conceptual) si va fi un prieten pe care ma voi putea baza, capabil sa preia probabil si 200 kg cu 0 deflectie. Portalul insa este, cum spuneam, veriga slaba. In masinile facute de tine, probabil ca la 40 kg un portal este mai usor de stapanit si deduc din ce-am mai citit in posturile tale ca esti multumit de cum isi face treaba. M-am gandit daca solutia ta se potriveste in cazul meu, dar 150 de kg de portal( grosso-modo) sunt greu de conceput ca pot fi controlate la capitolul vibratie, atunci cand fortele implicate sunt compuse si simultane. Nu o sa frezez niciodata nici titan nici branza. Dar privesc partea de conceptie a masinii ca si cum va trebui sa frezez otel, caci asta ma face sa simt ca am pus in proces maximum din ceea ce sunt in stare in termen de timp, minte si bani. Eu am nevoie de o latime utila a mesei de 1,05 m, ca atare lungimea portalului trebuie sa fie 1,5 m. Nu pot folosi aluminiu la lungimea asta fara sa ajung cam tot pe la 150 kg, stiut fiind ca 1 cm grosime de otel este la fel de greu ca 3 cm de aluminiu, moment in care ne amintim ca otelul este superior in atenuarea vibratiilor, prin insasi legaturile sale atomice fiind mai rigid (modulul de elasticitate). Deflectia portalului de 1,5 m la jumatate risca sa devina mare; daca stam si facem o harta a frezarii unui obiect oarecare, constatam ca aproximativ 95% implica forta radiala si cam 5% forta axiala (in majoritatea cazurilor, nu in toate bineinteles).Frezarea axiala in lungul portalului este preluata mai usor de insasi lungimea portalului, fiind un cuplu de forte care se simte mai mult in patinele pe care aluneca portalul decat in flexarea lungimii portalului pe directia perpendiculara pe sol. In schimb, la frezare radiala in directia perpendiculara pe portal(si paralela cu solul ) apare deflectia maxima si implicit cauza de vibrare. Asta este situatia care ''separa baietii de barbati''. La masinile tale, tu ai mediat foarte bine acest lucru pentru ca ai sectiunea portalului patrata, sinele plasate pe centru, iar fortele se distribuie simetric. Noi toti stim ca orice masinuta in coordonate se linge pe bot de bucurie cand ii dai simetrie, iar asta inseamna o conceptie corecta a masinii/portalului. Cand insa se mareste lungimea portalului, chiar si o conceptie corecta nu poate sa invinga ce spune Young cu modulul lui de elasticitate, care rezida din simplul fapt ca lungimea este mult mai mare decat latimea/grosimea. Lucrez acum la o profilare cat mai corecta a portalului care sa tina cont de aceasta deflectie a portalului la jumatate (incovoiere+torsiune), posibil prin compensare structurala cu adaugare de beton epoxy. Multumesc pentru sfaturi si impartasire din experienta ta si orice sugestie ai de facut o voi aprecia. Cheers !
0

#6 Useril este offline   sabinescu2006 

  • Sabinescu
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 521
  • Inregistrat: 06-June 09
  • Gender:Male
  • Location:lupeni ,HD
  • Interests:cnc

Postat 19 September 2014 - 08:39 AM

Vezi postareasteelmind, la 15 September 2014 - 07:55 PM, a spus:

Salut. Ma gandesc la o freza cu portal din otel pentru la anul; dimensiunile de gabarit ale masinii ar urma sa fie 1500 mm / 3000 mm. Problema este ca doar portalul ar urma sa cantareasca cam 150 kg. Intrebare: ar fi suficiente 2 motoare (pe axa lunga) care sa impinga portalul cu tot ce va avea pe el, daca motoarele vor fi Leadshine de 8 Nm nominal fiecare, cu closed-loop, iar prin raport de 1,5/1 sa ajunga la 12 Nm ? Astept pareri de la oricine care a construit ceva in zona aceasta de greutate. Freza ar urma sa fie pentru lemn de esenta tare si aluminiu, posibil prelucrare otel moale cu DOC mic. Precizez ca pot compromite la vitezele de deplasare fara mare deranj. Multumesc.

Salutare!
Parerea mea este ca ajung cele 2 motoare de 8 Nm pe axa cea lunga!
Recomand 2 suruburi pe axa cea lunga 25 ~ 32 mm( eu as pune 32 mm...)cum a zis colegu: surub fix si piulita rotativa!
Si daca ai posibilitatea exclude aluminiul din constructia portalului!
Cele bune! :drinks:
"Este doar o parere si trebuie tratata ca atare! :good: "
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro