Modelism - RHC Forum: Pilotaj - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Pilotaj secrete de pilotaj si sfaturi

#1 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 20 December 2013 - 09:50 PM

Ma gindeam ce ziceti daca impartasim citeva sfaturi despre pilotaj aici.

Primul lucru care vrei sa faci este sa pui cele 3 pozitii la flaps (Viteza Coraziera Termica) pe intrerupatoare la radiocomanda. Eu prefer sa le am pe tote pe un intrerupator cu 3 pozitii. Lansare pe un buton separat. Trimurile trebuiesc sa fie depinda de modul de zbor. Fiecare trim separat si dedicat la Modul de zbor respectiv.
Flaps aterizare pe mansa de aceleratie.

La inceput eu ajustez trim Modul de Viteza si Croaziera.
Cind ajustez trimul la termica il ajustez in viraj. Pun aripa interioara la orizontala sau poate 5 grade jos si folosec trim pina cind este bine. Daca faci asta cin intri in termica pune aripa inerioara la unghi corect da de buton si activeaza Mod Termic si modelul zboara singur de acolo mai departe si sta singur unde trebuie. Intervii aici cind ai nevoie sa schimbi un pic directia sa stringi virajul un pic sau sa centrezi mai bine in termica. Am descpoerit ca este mai bine sa lasi modelul sa zboare singur decit sa intervin eu.

Aceasta postare a fost editata de F2B: 20 December 2013 - 09:51 PM

0

#2 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 21 December 2013 - 08:15 AM

Vezi postareaF2B, la 20 December 2013 - 09:50 PM, a spus:

Am descpoerit ca este mai bine sa lasi modelul sa zboare singur decit sa intervin eu.



Pai asta e regula de aur la planoare. Orice interventie - duce la modificari de profile, si de aici cresteri de rezistente la inaintare, pierderi de inaltime, sau de portanta.
0

#3 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 21 December 2013 - 10:48 AM

se mai practica o solutie:
http://www.rhcforum....lanor-orion-v3/
am descris-o la postul 10; e mai dinamica (poti experimenta incontinuu)
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#4 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 24 December 2013 - 06:51 PM

Nu va grabiti mai frati sa va dati toate secretele de gol. Mai pastrati si pentru voi citeva. :o

Aceasta postare a fost editata de F2B: 24 December 2013 - 06:52 PM

0

#5 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 24 December 2013 - 07:06 PM

Vezi ce rau e?...

Euy am incercat pe "zburatorii" de F3P sa face ce ceri tu ...bineinteles ca nu am reusit sa aflu mare lucru...
0

#6 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 27 December 2013 - 07:40 PM

Hai baieti aici ma refer la sfaturi de pilotaj in ceea ce se pretinde la planoare. Sint multi dintre noi care ajung sus cu sandou motor sau ce vrei si se intreaba ce facem acuma.
0

#7 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2068
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 28 December 2013 - 07:32 PM

De obicei după ce ajung sus, încep să planez în 8 ca şi cum aş fi la pantă până agăţ câte ceva. Apoi încerc să mă centrez cât mai bine pe termică/curent ascendent şi "trăiesc" clipele....
Spun ascendenţi deoarece terenul de zbor este la marginea Constanţei iar aerul cald generat de oraş trece de multe ori prin zonă.
Pentru zilele cu vânt mai puternic fie adaug greutate pe model, fie mut centrul de greutate mai în faţă.
Sultan Eduard
0

#8 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 28 December 2013 - 08:12 PM

in spiritul sarbatorilor...pe vantul de astazi din Loc. Limpezis, Jud. Buzau (pe unde-mi mai fac veacul cate-odata) am pus un lipo 3S 2200mah si vreo trei pietricele in coada pe Guppy si am testat variometrul de la Renato...

Adica urci suss de tot...si de acolo cand bip-aie intri repede in viraj, si strangi virajul in asa fel incat sa bip-aie in contiuu - si urici la loc!!!//...


Mi-e teama ca nu astea sunt cuvintele asteptate pe topicul asta....
0

#9 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2068
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 28 December 2013 - 08:17 PM

Cam asta e atunci când ai cine să-ţi bipăie, în rest e "după miros". Dacă modelul e centrat să simtă termica, restul e poezie. De fapt zborul în general este o poezie ce încântă simţurile......
Sultan Eduard
0

#10 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 28 December 2013 - 10:09 PM

Vezi postareaedisultan, la 28 December 2013 - 08:17 PM, a spus:

Cam asta e atunci când ai cine să-ţi bipăie, în rest e "după miros". Dacă modelul e centrat să simtă termica, restul e poezie. De fapt zborul în general este o poezie ce încântă simţurile......


Adica cum sa simta termica?

Nu am nimic care sa bipaie - cum fac sa simt termica?
Adica ce face modelul cand intra in termica? ca sa inteleg si eu ceva....
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#11 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 28 December 2013 - 10:42 PM

Mihai,

daca ai abandonat curometrul, ochiometrul si conditia meteo, pozitia norilor etc. pentru tot felul de variometre electronice nu e prea bine, e semn rau.

Ciao Sorin

Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 28 December 2013 - 10:44 PM

0

#12 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2068
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 28 December 2013 - 11:30 PM

Scuze, partea cu bipăitul se referă la staţiile dotate cu telemetrie care prin intermediul variometrului îţi pot comunica în timp real dacă modelul urcă sau coboară.
Sultan Eduard
0

#13 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2068
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 28 December 2013 - 11:51 PM

Legat de centraj astfel încât modelul să "simtă" orice schimbare de curenţi, poţi să arunci un ochi în topicul "Tuning ajustări" din secţiunea "Planoare", deschis de colegul @F2B, care în postul #1 are o exprimare atât de plastică, încât descrie fără echivoc ceea ce vreau să spun. Zboruri line.
Sultan Eduard
0

#14 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 29 December 2013 - 03:29 PM

Vezi postareaedisultan, la 28 December 2013 - 11:51 PM, a spus:

Legat de centraj astfel încât modelul să "simtă" orice schimbare de curenţi, poţi să arunci un ochi în topicul "Tuning ajustări" din secţiunea "Planoare", deschis de colegul @F2B, care în postul #1 are o exprimare atât de plastică, încât descrie fără echivoc ceea ce vreau să spun. Zboruri line.



Multumesc.
De cand caut un topic ca asta. Am gasit raspuns la o mie de intrebari aici.
Multumesc mult baieti.
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#15 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 December 2013 - 03:38 PM

Vezi postareaedisultan, la 28 December 2013 - 07:32 PM, a spus:

De obicei după ce ajung sus, încep să planez în 8 ca şi cum aş fi la pantă până agăţ câte ceva. Apoi încerc să mă centrez cât mai bine pe termică/curent ascendent şi "trăiesc" clipele....
Spun ascendenţi deoarece terenul de zbor este la marginea Constanţei iar aerul cald generat de oraş trece de multe ori prin zonă.
Pentru zilele cu vânt mai puternic fie adaug greutate pe model, fie mut centrul de greutate mai în faţă.


Si la faleza nimic ?
Am trait la Eforie niste clipe... de neuitat...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#16 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2068
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 29 December 2013 - 04:31 PM

Ştiu şi de Eforie şi de Tuzla dar, natura serviciului şi programul din ultimii ani nu mi-au permis să ajung acolo, să nu mai aduc aminte de balamucul creat de reparaţia podului de la Agigea.
Sultan Eduard
0

#17 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 03 January 2014 - 07:35 AM

Am descoperit un secret mic. ;)
Eu zbor mult cu DLG, asa ca vijul il influenteaza mult in special cind bate in rafale. Ce fac atunci in loc sa ma duc cu botul in vint ma duc la 85-90 de grade deci aproape perpendicular pe directia vintului si asa rafalele nu ma influenteaza aproape de loc si daca modelul se duce in sus logica este ca daca nu este o rafala ce altceva poate fi decit termica. Si este mai usor de zburat plus nu zbori in acelasi aer la dus si la intors chiar daca zbori relativ prin acelasi loc.

Cind cauti termica o tehnica este sa te duci la 45 de grade in referinta la directia vintului dupa care schimba directia la 45 de grade din nou in zig zag. Zboara drept inainte, nu atinge mansele, si lasa planorul sa vorbeasca cu tie, o sa-ti spuna ce se intimpla acolo unde este.
0

#18 Useril este offline   mack_ro 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 219
  • Inregistrat: 21-February 08

Postat 29 January 2014 - 05:20 PM

Salut,

Prin 2009 am inceput sa zbor cu planor pur (nu moto) la panta; acum vreo 3 ani m-am bagat in F3J iar de anul trecut am incercat si F3B. M-am documentat cat m-am priceput pe forumuri (inclusiv aici), am citit mult din RC Soaring Digest (fara sa am pretentia ca am inteles la fel de mult) si am incercat sa testez la zbor lucrurile citite. In rezumat, experienta mea este cam asa:
(N.B explicatiile se refera la o configuratie cu 2 suprafete de comanda pe fiecare semiplan adica: Eleron Drept, Flaps Drept, Flaps Stang, Eleron Stang si servouri pentru fiecare suprafata, cu canale dedicate):

Eleron diferential - cat incape; la planorul de F3B (Nan Tracer) am diferential 100% (eleronul de pe exteriorul virajului nu coboara deloc) pe toate modurile de zbor (“Lansare”, “Normal”, “Termic”) mai putin “Viteza”. Motivatia este minimizarea efectului de giratie inversa (adverse yaw) generata de eleronul care coboara.

Curbura profil – atat eleronul cat si flapsul le brachez in asa fel incat sa fie aliniate la bordul de fuga; aceasta regula o aplic la toate modurile de zbor.

Mixaj Eleron cu Flaps – la orice comanda a eleronului se bracheaza si flapsul; mixajul afecteaza numai flapsul de pe interiorul virajului (vezi explicatia de la “eleron diferential”) iar bracarea este aproximativ 30% din cea de la eleron.

Trimare – diferita pentru fiecare mod de zbor. Pentru modul “Lansare” trimarea este “usor cabrat”. Pentru modul “Viteza” este usor picat. Pentru “Normal” este neutru.

Mixaj Eleron cu Directie – nu folosesc la niciun mod de zbor desi am observat ca-i foarte greu sa virezi coordonat atunci cand planorul spiraleaza departe in termica.

Mixaj Profundor cu Flaps – numai pe modul “Viteza” si motivat numai de nevoia rasturnarilor din scurt la proba de viteza F3B. Expermental am descoperit la planorul meu (Nan Tracer) ca valoarea bracarii la flaps este foarte mica (2-3 mm); la valori mai mari apar reactii necontrolate (instabilitate in giratie).

Frana aerodinamica – activa pe toate modurile de zbor mai putin “Lansare”. Mult flaps in jos si putin eleron in sus (chiar daca scade eficacitatea franei in ansamblu, pastrez autoritatea eleroanelor)

Pozitia centrului de greutate – cat mai in spate. Plec de la reactia neutra in “testul picajului” si-l mut 1-2 mm (mai mult psihologic) in fata.

Pozitia carligului (lansez la vinci) – putini mm (2-3) in fata centrului de greutate. Se poate si mai agresiv (carlig mai in spate) dar momentan asta-i limita mea de siguranta.

Cursele la comenzi – cat mai mici. Aici mai am de lucrat, inca nu-s multumit.


Configuratie comenzi/ comutatoare (folosesc Futaba T8FG)
eu zbor Mod 2 cu frana aerodinamica pe canalul “Throttle” (dar configurata invers, la mine “frana scoasa” este la “gaz in plin” si nu invers)
un comutator cu 3 pozitii (la mana stanga) pentru selectia modurilor de zbor (sus – “Lansare”, mijloc – “Normal”, jos – “Viteza”)
un al doilea comutator cu 2 pozitii (tot la mana stanga) imi permite selectia intre “Normal” si “Termic”. Acest comutator este activ numai cand primul (cel cu 3 pozitii) este pe “Normal” – acest lucru ma ajuta sa nu bulibasesc curbura profilului.

Momentan nu am un potentionetru (sau slider) alocat pentru curbura profilului in modul “Termic”; practic am o singura pozitie (la flapsuri si eleroane) data direct de modului de zbor. Pe viitor ma gandesc sa aloc un slider pentru acest lucru. La fel ma gandesc sa mut trimarea profundorului de pe butonul implicit (butonul de trim de linga mansa) pe un slider (in modul “Termic”). Combinat cu ideea de mai sus as putea sa “optimizez” curbura profilului si trimarea corespunzatoare fara sa misc prea mult mainile de pe manse (statia mea are 2 slidere pe spate numai bune pune pentru asa ceva).

Am incercat o singura data configuratia "4 axe" - flapsul pe canalul "Throttle" dar prima impresie a fost atat de neplacuta (mi-a venit greu sa evit comanda involuntara a flapsului la actionarea directiei) incat n-am mai repetat experienta.


Daca este cineva interesat, pot sa adaug explicatii/ motivatii pentru fiecare din cele spuse mai sus. De exemplu – trimare usor picat pentru modul “Viteza”; gasesc ca este mult mai usor sa corectez panta intr-un singur sens (reducerea unghiului de panta) decat sa fac corectii in ambele sensuri.
Cele scrise nu sunt descoperite de mine, doar lucruri citie si validate la nivelul meu de experienta in zborul RC.

Ganduri bune,
"Anyone who's not interested in model airplanes must have a screw loose somewhere"
Paul MacCready
0

#19 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 31 January 2014 - 08:32 PM

Eleron diferential 100% nu este o ideie buna. Cind le ai pe o singura parte pierzi balanta la forta portanta plus folosesti foarte mult eleron pe o parte care este ineficient. Fa testul asta in zbor si vezi ce se intimpla. Iti garantez ca daca zbori in directie dreapta si dai din eleron dreapata stings botul se duce in jos sitrebuie sa compensezi cu profundor. Daca folosesti ambele parti (mai mult jos decit sus) atunci ar trebui sa stea pe panta de planare cind dai din eleron fara sa intervii cu profundor. Daca vrei sa compensezi pentru viraj Mix Eleron cu cirma.
Mixaj pe curba Flaps cu profundor numai in Mod aterizare. Mixaj Profundor cu flaps va nerge bine la Mod Termic ca sa adauge flaps jos automat cind brachezi profundorul mai mult.
CG eu as prefera sa fie mai in fata sa fie mai stabil. Pozitia CG nu prea infuenteaza L/D dar infuenteaza cum se comporta in zbor modelul.
Frina aerodinamica mumai la Mod aterizare.
Cit despre Flaps sus pe mansa de acceleratie jos nu suna bine. Nu am vazut pe nimeni sa faca asa. Ideia este Flaps controleaza viteza. Flaps sus (mansa in fata) viteza mare, Flaps Jos (mansa catre tine) Viteza mica.
Lasa pozitiile pentru flaps PRESET pentru Lansare Croaziera si Termic.
Succes
0

#20 Useril este offline   mack_ro 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 219
  • Inregistrat: 21-February 08

Postat 01 February 2014 - 06:26 PM

Salut,

Multumesc pentru reactie.

Vezi postareaF2B, la 31 January 2014 - 08:32 PM, a spus:

Eleron diferential 100% nu este o ideie buna.
...
Daca folosesti ambele parti (mai mult jos decit sus) atunci ar trebui sa stea pe panta de planare cind dai din eleron fara sa intervii cu profundor.
...


Am ajuns la valoarea aceasta dupa multe zboruri; din cate stiu si am citit in mai toate cazurile cursa eleronului trebuie sa fie mai mare "in sus" decat "in jos" motivatia fiind, asa cum am spus in primul post efectul de giratie inversa (eleronul care coboara creste portanta acelui semiplan, implicit rezistenta indusa si astfel apare un moment de giratie, invers virajului, ce trebuie compensat cu "mai multa" directie pentru viraj coordonat.

Vezi postareaF2B, la 31 January 2014 - 08:32 PM, a spus:

...
Cit despre Flaps sus pe mansa de acceleratie jos nu suna bine. Nu am vazut pe nimeni sa faca asa. Ideia este Flaps controleaza viteza. Flaps sus (mansa in fata) viteza mare, Flaps Jos (mansa catre tine) Viteza mica.
Lasa pozitiile pentru flaps PRESET pentru Lansare Croaziera si Termic.
...

La mine mansa "de acceleratie" controleaza numai frana aerodinamica; pozitiile la flaps (si eleron) sunt definite direct din modul de zbor.
Motivatia pentru care am frana aerodinamica "pe invers" este data de precizia ma mare pe care o am la comanda directiei cand degetul aratator se sprijina pe mansa "in jos" (eu tin numai degetele aratatoare pe mansa, asa m-am obisnuit)

Modul in care-ti configurezi statia, incepand de la mod si pana la ultimul comutator, tine la urma urmei de preferinte.

Ganduri bune,
mack_ro
"Anyone who's not interested in model airplanes must have a screw loose somewhere"
Paul MacCready
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro