new - and other - machine build
#1
Postat 05 May 2013 - 02:21 PM
Pentru cei ce nu ma cunosc - si aici e si vina mea ptr ca nu prea activez pe forum - numele meu e Seba, sund din Arad, si de vreo 2 ani si ceva am inceput si eu sa cochetez cu domeniul asta
Am ceva experienta in a da banii pe piese si materiale, masina mea de frezat fiind la a 8-a sau a 9-a modificare...
Acum e cam aproape de finish, mai ales din punct de vedere al principiului de lucru
In timp am ajuns la concluzia ca cea mai optima varianta - este cea in care traversa portalului se misca cu totul sus/jos (axa Z)
Marele avantaj al acestui "stil" se regaseste la masinile cu cursa mare pe Z (si nu numai) si consta in faptul ca nu necesita plasarea sinelor axei portalului (X la unii, Y la altii) la inaltime mare fata de masa si apoi coborarea "lunga" pana la suprafata mesei
Nu o sa va plictisesc cu poze cu masina pe care lucrez pentru ca nu este chiar fotogenica :D , o sa va prezint doar masina pe care o am in lucru acum si care va fi pusa la vanzare pe eBay
vedere de ansamblu:
http://htm.ro/media/kunena/attachments/69/IMG_20130415_173945.jpg
vedere portal:
http://htm.ro/media/kunena/attachments/69/IMG_20130415_173734.jpg
si cu motoarele axei Z in pozitie de lucru:
http://htm.ro/media/kunena/attachments/69/IMG_20130416_110023.jpg
si una din lateralele portalului, 3 patine pe fiecare parte:
http://htm.ro/media/kunena/attachments/69/IMG_20130416_131812.jpg
masa masinii va fi dintr-o placa de aluminiu PLANCAST 5083 de 12mm grosime
am ales varianta asta ptr ca permite o adaptare mai buna la diferite tipuri de lucrari:
adica, pe placa respectiva, se pot fixa profile de aluminiu de tip T-slot sau alte variante de suprafete de lucru
masina va avea 3 motoare Nema23 de 3Nm, 1 ptr ax X (portal) si 2 ptr axa Z conectate in configuratie Master/Slave
axa Y, axa lunga masinii, va fi miscata de doua motoare Nema34 de 6Nm, conectate tot in configuratie Master/Slave
controllerul va fi un Ethernet Smoothstepper iar suruburile de ghidaj vor fi 1605 ptr Z si 1610 ptr X si Y
utilul masinii va fi de 1300x670x200mm
Gone Sailing! S/Y Haimana
#3
Postat 05 May 2013 - 02:52 PM
Dar masele plimbate nu sunt mai mari ( in loc sa misti doar axa Z , tu vrei sa ridici si sa cobori
tot ansamblul YZ ... ) ? Vad un avantaj major la alinierea portalului paralel cu masa , dar asta puteai
s-o faci si din ghidaje ... Bine , probabil ca ai ajuns la concluzia ca acest design e mai destept
dupa ceva studii ... n-ai vrea sa detaliezi nitel ?
Sunt extrem de curios sa vad testele de taiere un aluminiu ... vitezele obtinute si precizia de lucru ...
Succes.
Aceasta postare a fost editata de katran: 05 May 2013 - 02:54 PM
#4
Postat 05 May 2013 - 04:09 PM
la masina "veche" tot ce se misca pe Z are aprox 40kg, si trag de ele doua motoare de 3Nm care sunt ajutate de 2 pistoane ca cele de hayon auto
motoarele de fapt imping in jos in loc sa ridice portalul
inainte, acum vreun an, aveam si eu varianta clasica pe care o face toata lumea
diferenta era ca avem un singur motor, tot de 3Nm, care ridica undeva la 15kg, fara sa mai fie si ajutat de vreun piston
avantajul? portalul este mult mai rigid! si cu cat frezezi mai jos cu atat se mareste rigiditatea!
cu ceasul comparator - gradat in microni - pus in botul motorului am incercat sa misc portalul, sa imping din lateral, perpendicular pe lateralele portalului... am impins/tras cat am putut de tare... nu s-a miscat deloc, nici macar un micron
acelsi lucru l-am facut in timpul frezarii, efectiv nu se simte nici macar o schimbare a zgomotului frezei in material
la un design clasic ce faci ca sa ai Z-mare? ridici sinele da? le inalti undeva la 3x cursa utila, corect?
si apoi, ca sa frezezi jos, la suprafata mesei, ce faci? te cobori de acolo! alta parghie!
pe masina "veche" frezez aluminiu cu freza proxxon de 3mm la 20000 rpm, 1.5mm DOC, 100% angajare (slot) si 500 mmpm feed. Cu motor de 1.5kW, ER20 in bot.
ca dezavantaj al sistemului cu 2 motoare pe Z si 2 motoare pe Y ar fi faptul ca ptr o masina cu 3 axe ai nevoie de 5 motoare si asta nu poti decat cu 2 porturi paralel sau cu un SmoothStepper pe USB sau Ethernet
studii de specialitate nu am facut! :D
doar am testat si ras-testat si incercat cam tot ce am putut incerca, in limita bugetului relativ restrans
mai multe poze cu masina sunt pe linkul din semnatura, in Forum
Aceasta postare a fost editata de sebba: 05 May 2013 - 04:11 PM
Gone Sailing! S/Y Haimana
#5
Postat 06 May 2013 - 12:09 AM
Si sa intaresti lateralele de pe z. Adica sa le dublezi cu aceasi constructie, cu distantiere intre ele, ca sa formezi schela.
Atunci poti sa discuti pe alte nivele.
Fiind inalta pe lungime mare, cred ca o sa intre in diverse frecvente joase (vibratii).
In rest spor la treaba.
Si totusi, ingroapa 2mm patinele in aluminiu pe laterale.
Si muta sina de pe axa x de jos pe fata profilului (deci aia sus pe profil este ok, dar cea de jos trebuie mutata, ca in momentul cand impinge freza sau trage, sa nu se deplaseze sinele pe canalul profilului de aluminiu)
Cred ca stii despre ce vorbesc.
Aceasta postare a fost editata de mincof: 06 May 2013 - 12:14 AM
#6
Postat 06 May 2013 - 12:19 AM
Dar depinde de ce buget ai, si ce vrei sa faca masina.
#7
Postat 06 May 2013 - 08:56 AM
stiu ce zici si cu ingroparea patinelor, ai dreptate, dar nu am facut-o. pe moment cred ca se va compensa prin faptul ca sunt 3 patine pe fiecare parte, deci 12 suruburi care sa asigure rigiditatea
sinele de pe Y nu le-am pus sus, la fel le am si pe masina pe care lucrez si nu am avut probleme pana acum
cat despre dublarea lateralelor, da, s-ar justifica daca masina ar prelucra predominant materiale mai tari ca aluminul
chiar si in configuratia actuala, portalul se autorigidizeaza (privit din fata, 4 puncte fixe - considerand si patinele lateralelor + 4 puncte mobile, adica cele 4 patine ale Z-ului)
m-am gandit la vibratii de rezonanta dar sper sa nu le am mai ales din cauza placii de aluminiu care va rigidiza foarte bine cadrul
totusi, in caz ca vor fi, voi umple profilele cu nisip sau ceva asemanator
multumesc ptr urari
spor la lucru si voua
Gone Sailing! S/Y Haimana
#8
Postat 06 May 2013 - 01:36 PM
sebba, la 06 May 2013 - 08:56 AM, a spus:
sinele de pe Y nu le-am pus sus, la fel le am si pe masina pe care lucrez si nu am avut probleme pana acum
Puteam sa jur ca sunt de 60/30, de fapt 60/60 ca acum vad ca ai doua santuri si pe partea sinelor..
Nu vorbeam de axa y (cea lunga), vorbeam de axa x (cea cu z) sa pui sina de dedesupt pe fata profilului.
Aceasta postare a fost editata de mincof: 06 May 2013 - 01:40 PM
#9
Postat 07 May 2013 - 09:59 AM
poate la vreun laser, ceva non-contact, dar altfel nu
am vazut ca pe aici se folosesc mai mult profilele ITEM dar neatragandu-ma ca pret, am preferat "vecinii" din TM
si ca o parere personala, parca arata mai altfel profilele de la MK, parca au colturile mai drepte, nu asa rotunjite ca ITEM-ul
oricum, si unii si altii sunt scumpi ca dracu :D
Gone Sailing! S/Y Haimana
#11
Postat 24 May 2013 - 08:12 AM
am stat o luna dupa strungari :(
dar lasa ca ma fac io mare si-mi iau strung, macar sa stiu de ce le stric :D
azi imi vine si cablul ptr motoare si reincep lucrul :)
Gone Sailing! S/Y Haimana
#14
Postat 27 July 2016 - 09:27 PM
da, l-am terminat, cam de pe atunci, de cand am facut topicul
si nu l-am mai vandut atunci, l-am oprit pentru mine si l-am mai modificat intre timp (am modificat suruburile, le-am facut fixe, cu piulita rotativa)
acum ma gandesc din ce in ce mai serios sa-l scot la vanzare din nou pentru ca o sa activez mai mult timp dincolo de Atlantic
Gone Sailing! S/Y Haimana
#16
Postat 26 September 2016 - 12:19 PM
7k euro, as cum e sau 8k si ii fac si cosmetizarea: lanțuri port cablu, șuruburi noi, cam tot ce mai trebuie pentru un RK serios
Câteva detalii:
Util 1350*670*240
Structura din profile de aluminiu, masa din placa de aluminiu plancast de 12mm grosime, acoperă tot cadrul mesei. Zona de sacrificiu din placa de forex
Mai multe detalii pe site-ul meu sau la cerere
Gone Sailing! S/Y Haimana