Modelism - RHC Forum: Indicatii (ax / tub / ghidaje) arbore cu tub pupa home-made - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Indicatii (ax / tub / ghidaje) arbore cu tub pupa home-made caracteristici - consum auxiliar

#1 Useril este offline   H7-25 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 242
  • Inregistrat: 28-June 12
  • Gender:Male
  • Location:Botosani
  • Interests:modelism, fishing, surveying

Postat 26 March 2013 - 06:08 PM

Salutari utilizatorilor acestui forum! deschid acest topic pt. cei interesati de constructia unui arbore tub pupa si doresc daca se poate opinia unor "avizati" sau a celor care au experimentat diverse scheme constructive (printre care si eu).
Pornesc de la ideia ca acest reper poate contribui semnificativ la succesul sau ratarea unui proiect de barcuta prin faptul ca are influienta mare asupra zgomotului (produs de vibratii) suparator la o barca de plantat, consumul exagerat si inutil de curent, etc.
Pe scurt, am cumparat niste axe inox (nu spun de unde) si am avut surpriza ca nici unul sa nu fie drept (testul cu rostogolirea pe sticla da diferente de 0.2-0.5mm),poate sa fie vina postei. Dupa rectificarea manuala cu atentie si ceva timp pierdut am obtinut vibratii acceptabile si diferente sub 0.1mm (se poate si mai bine).
Am incercat varianta cu 2 rulmenti si semering pe capatul cu elicea (pt. a nu ajunge apa in rulment).Merge bine dar se pare ca sporeste consumul semnificativ de aceea solicit parerea unor "batrani" in domeniu. In cazul meu, un motor Venti660 alimentat cu Ni-Cd 7,2v x4 pakuri de 2Ah=8 ah (dar cred ca trec de 30A in sarcina) cu motorul liber trebuie sa consume 1,25Ah (2Ah cu esc si aparat de masura). Cu elicea in aer are un consum undeva pe la 6Ah (doar conectat la tub cu ax, ghidaje,elice,semering)iar in apa ,cu elice de 42/3 pale se incinge in cateva secunde iar ampermetrul trece de 20A.
Intreb daca a masurat cineva care este consumul cu ax si fara ax cuplat la motoarele uzuale si a obtinut un consum aproximativ pierdut datorita acestui element si care ar fi consumul normal/rezonabil versus consum aberant.(evident depinde de viteza,cantitatea de vaselina si calitatea ei, centrare, etc).
Mentionez ca tubul este facut din inox de 10mm/7mm cu strunjirile aferente pe capete pt. rulment de 8/4mm si semering industrial (decupat partea utila de la un semering industrial cu arc pe interior si cauciuc special albastru)si tub flexibil de introducere a lubrefiantului lichid din exterior. Testul a fost facut cu tubul avand vaselina auto pe o portiune de numai 10mm lungime intre semering si primul rulment.
In God we trust, all others must pay cash!
0

#2 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 27 March 2013 - 10:57 AM

...solutia este sa cumperi un ax de gata, cele mai bune sunt cele de la sierra, evident fara rulmenti !!!
...tabula crasa, mortua est!
0

#3 Useril este offline   costeld 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 113
  • Inregistrat: 26-April 09
  • Gender:Male
  • Location:Botosani

Postat 28 March 2013 - 05:57 PM

Nu se foloseste vaselina in mediu rece (mai mic de 18°C) densitatea ei fiind f. mare rezulta o forta mare de frecare.
0

#4 Useril este offline   H7-25 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 242
  • Inregistrat: 28-June 12
  • Gender:Male
  • Location:Botosani
  • Interests:modelism, fishing, surveying

Postat 08 April 2013 - 09:44 PM

Vaselina si semeringul erau de vina. Am scos arcul de pe gulerul semeringului si acum sta mai relaxat, am inlocuit vaselina cu ulei 10W-30 auto ,pe o portiune de numai 1cm din lungimea axului ( intre semering si rulment)doar pt. a asigura lubrefierea semeringului si a evita ajungerea apei la rulment. Consumul creste doar cu 0.3Ah (bucsa bronz grafitat pe capatul cu elicea + semering + ulei + rulment). Din pacate motorul Venti 600 are turatia prea mare pt. direct-drive si nici chiar cu elice de 30mm nu ajungea sub 18Ah consum (suprasarcina). Am confectionat o reductie (pinion 13T cu pinion 30T bronz)si cu elicea de 42mm ajunge in maxim (8,2v)undeva pe la 14Ah ceea ce este rezonabil desi e mai mult decat cei 12Ah recomandati de producator poate fi folosit 2...3 min. fara sa treaca de 60 grade C. Problema este ca a crescut zgomotul datorita reductiei.
In God we trust, all others must pay cash!
0

#5 Useril este offline   b75danny 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 166
  • Inregistrat: 11-April 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 08 April 2013 - 10:07 PM

Curentul se masoara in Amperi si nu are legatura cu timpul. Amperi/ora este alta unitate de masura.
0

#6 Useril este offline   b75danny 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 166
  • Inregistrat: 11-April 11
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 08 April 2013 - 10:10 PM

Vezi postareab75danny, la 08 April 2013 - 10:07 PM, a spus:

Curentul se masoara in Amperi si nu are legatura cu timpul. Amperi/ora este alta unitate de masura. Manualul de fizica de clasa a 7-a, cred. :)

0

#7 Useril este offline   manolo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3539
  • Inregistrat: 25-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti prin 4
  • Interests:Navo

Postat 08 April 2013 - 10:10 PM

Mie nu mi se pare o solutie cistigatoare, la acest consum in jur de 15A poti incerca un 700/13 si neaparat ax cu bucsi de la siera.Uleiul de motor nu este indicat in axe ,din cauza aditivilor continuti,va iesi un "mehlem" de toata frumusetea.
Barcute intinse!
Tel. 0744915775
0

#8 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 08 April 2013 - 10:32 PM

....ulei ceramic pt tratament termic sau litol dizolvat in dura-lube ,il recomand pe primul !!!
...tabula crasa, mortua est!
0

#9 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 09 April 2013 - 08:25 AM

Vezi postareaipsihi, la 27 March 2013 - 10:57 AM, a spus:

...solutia este sa cumperi un ax de gata, cele mai bune sunt cele de la sierra, evident fara rulmenti !!!



Vezi postareaipsihi, la 08 April 2013 - 10:32 PM, a spus:

....ulei ceramic pt tratament termic sau litol dizolvat in dura-lube ,il recomand pe primul !!!



Amin! Mai convenabil din punct de vedere al raportului calitate/pret si al timpului pierdut nu o sa iesi.


0

#10 Useril este offline   Florin_C 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 2
  • Inregistrat: 09-October 12
  • Gender:Male
  • Location:Cugir

Postat 09 April 2013 - 01:03 PM

Vezi postareaipsihi, la 27 March 2013 - 10:57 AM, a spus:

...solutia este sa cumperi un ax de gata, cele mai bune sunt cele de la sierra, evident fara rulmenti !!!


La aceasta solutie am ajuns si eu.....chiar daca initial eram hotarat sa raman pe axul meu home-made din inox cu rulmenti. Am demontat si aruncat axul si rulmentii iar pe tubul ramas am avut norocul sa intre alt ax, cu bucse de Bz., cu tot cu tub.
Problema reducerii consumului a fost rezolvata!!!

Spor la bricolat!
0

#11 Useril este offline   H7-25 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 242
  • Inregistrat: 28-June 12
  • Gender:Male
  • Location:Botosani
  • Interests:modelism, fishing, surveying

Postat 12 April 2013 - 10:04 AM

Scuze pt. greseala elementara de notare (din graba)si multumesc pt. corectarea prompta. Cat despre tubul simplu cu bucse, am o intrebare: daca motorul se afla sub nivelul apei (din motive de greutate/stabilitate), fara lubrefiantii care sa umple micile spatii dintre ax si bucse, nu intra apa atunci cand stationezi sau mergi in revers si elicea impinge apa spre tub? In tractiune "pe inainte" se face etansarea datorita presarii bucsei de pe ax cu cea de pe tub (din capatul cu elicea) tocmai datorita fortei de impingere a elicei iar curentul apei este orientat astfel incat creeaza o depresiune ce impiedica apa sa intre, insa atunci cand e in revers dispare etansarea axiala dintre bucse datorita tractiunii spre spate iar apa este impinsa inspre tub. Solutia este sa mergi doar spre inainte?
Este adevarat ca lubrefierea bucsei de bronz grafitat duce la formarea unui lichid negru consistent datorita amestecarii grafitului in lubrefiant insa nu cred sa dauneze bucsei. Nu stiu daca folosirea bucselor versus rulment este de natura a reduce consumul sau doar costul deoarece presupun ca aveau dreptate profesorii de fizica ce ne invatau ca forta de frecare la rostogolire este mai redusa decat forta de frecare la alunecare . Se spune ca de asta pot alerga barbatii mai repede decat femeile - "deoarece frecarea pe bile e mai mica decat pe cusineti" :D
Multumesc celor care incearca sa convinga de faptul ca e mai simplu sa cumperi un lucru gata de montat si mai ieftin. Probabil au dreptate dar rostul forumului este (cred eu) de a discuta/analiza variante diferite, teste, a compara rezultate pt. ca in final fiecare sa aleaga varianta potrivita scopului sau. Daca vrei sa faci barci pt. comercializare evident folosesti subansamble standardizate ,le montezi si in 2 ore barca e gata de pus pe apa, ba chiar este mai convenabil si pentru cumparator care poate gasi piese de schimb identice in magazine dar MODELISM inseamna candva cu totul altceva (atunci cand se citeau reviste nu postari pe net, cand se putea lipi doar cu aracet, AGO sau prenadez si cand piesele erau facute nu cumparate). Desigur nu se poate aplica acest principiu modelelor de competitie de azi insa nici pescuitul nu mai este ce era. NO OFENCE!

Aceasta postare a fost editata de H7-25: 12 April 2013 - 10:05 AM

In God we trust, all others must pay cash!
0

#12 Useril este offline   manolo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3539
  • Inregistrat: 25-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti prin 4
  • Interests:Navo

Postat 12 April 2013 - 12:18 PM

Despre mers inainte ,inapoi ai dreptate ,dar.....sa luam cazul axului cu rulmenti ,in primul rind ei ar trebui sa fie din inox,lucru cam rar ,in al doilea rind sa aibe o fata libera care sa fie in contact cu lubrifiantul si problema este la simering care este din caucic siliconic dar fara arc si in timp tot intra apa la rulment si de aici incep necazurile,mai ales daca se foloseste un motor cu turatii mari.Fiind in domeniul barcilor de plantat mersul cu spatele se foloseste in putine cazuri ,ce nu inteleg de ce barca trebuie sa stea in apa cind nu o folosesti,ai nu ai suport o scoti din apa cind nu mai ai treaba cu ea.
Deci eu sint adeptul axului cu bucsi cu lubrifiantul adecvat ,introdus la fiecare inceput de sezon.
Barcute intinse!
Tel. 0744915775
0

#13 Useril este offline   H7-25 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 242
  • Inregistrat: 28-June 12
  • Gender:Male
  • Location:Botosani
  • Interests:modelism, fishing, surveying

Postat 12 April 2013 - 06:43 PM

Eu am deschis acest topic tocmai pt. a optimiza acest accesoriu pornind de la "insuccesul" primului ax confectionat la care m-a mirat tocmai diferenta foarte mare intre a avea si a nu avea o etansare "stransa". Tradus in autonomie de functionare (implicit numar de curse la punctul de plantare per set de baterii) exista o diferenta mare atunci cand pierzi 5A x 8V = 40W doar pt. a nu avea apa in barca sau 0,3A x 8V = 2,4W (cazul fericit). Eu am testat si o baterie de 12V/7,4A bunicica la un consumator ce trage cam 2,2...2,4A si dupa 2 ore a rezultat o energie utilizabila totala de aprox. 45-50W/h (acumulator incarcat rapid deci la 70...80 procente),ori daca pierzi o putere de 40W doar pt. a invinge frecarea in ax... :o ...inseamna ca folosesti in mod util doar o mica parte din capacitatea bateriei si cum baltile de pe la noi nu sunt prevazute cu prize de 220v la fiecare ponton...De asta tot intreb, dar se pare ca nimeni nu are timp de astfel de glume, cat este un consum normal ? Sa stiu la ce ma raportez! Toti spun ca sunt bune tuburile cu ax de la SIERRA dar nu spune nimeni ce tensiune foloseste si cat zice un ampermetru ca-i consuma barca cu elicea in aer (consumul specific al motorului in gol este de obicei dat de producator). Si mai apare aspectul ca in tractiune exista frecarea axiala intre bucsa fixa pe ax si cea fixa in tub , ori la rulmenti se poate folosi o picatura de adeziv pe ax si rulmentul preia cu succes si efortul axial (0,5...1,5 Kg - forta de tractiune)deci pt. o masuratoare corecta trebuie impinsa elicea axial (in aer) cu forta respectiva de tractiune iar bucsele udate pt. ca si apa are rol de lubrefiere. Deci, daca a obtinut cineva o valoare mai mica de 2,5...3W pierdere de frecare a axului in tub la o turatie aprox. 7000...10000 rot./min in tractiune de 0,5...1,2Kg , rog sa ma "ilumineze" si pe mine cu solutia gasita spre folosul tuturor celor ce vor dori sa o aplice. Eu mai incerc sa caut optimizari. Multumesc anticipat!
In God we trust, all others must pay cash!
0

#14 Useril este offline   manolo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3539
  • Inregistrat: 25-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti prin 4
  • Interests:Navo

Postat 12 April 2013 - 08:40 PM

Him ,mai era un ciudat pe aici care sustinea ca un motor 755/40 alimentat la 5S consuma mai putin decit alimentat al un pb12v.nu conta ca si la li-po4s se incalzeste mult,asa ca pune ceva practic ,poze ,masuratori sa vedem de unde scoti aceste asertiuni.M-ia placut treaba cu picatura de adeziv,la masuratori eu folosesc deobicei un watmetru ,aratimd mai multe date .
Barcute intinse!
Tel. 0744915775
0

#15 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 12 April 2013 - 09:06 PM

...daca ai fi rumegat temeinic sectiunea asta ai fi aflat raspunsurile la tot ceea ce te framanta, un 755/40 centrat corect va consuma undeva intre 0,75 si maxim 1A , frecarea in ax este neglijabila daca alinierea este bine facuta si sunt respectate tolerantele dintre colierul de siguranta si bucsa interioara, aprox 1mm, restul e teorie de 2 lei , daca pt un amarat de ax dezvolti atata polologhie ,ma intreb ce urmeaza cand vei ajunge la restul detaliilor !!!
...tabula crasa, mortua est!
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro