ceva informatii despre motor cu combustibil solid si detonare in impul
#1
Postat 19 February 2013 - 08:38 PM
Am o intrebare teoretica in stadiul actual. Din cate stiu performanta unui motor de racheta poate fi crescuta prin cresterea vitezei masei eliminate prin ajutaj(Tiolkovski parca a demonstrat asta). La majoritatea motoarelor aceasta e limitata in portiunea cea mai ingusta a ajutajului la viteza sunetului(pentru gazul si temperatura date).
Am citit despre niste motoare Pulse Detonation Engine, care folosesc detonatie in loc de ardere/deflagratie, obtinand viteze supersonice(unde de soc). Din ce am gasit se pare ca detonatia substantelor solide da o unda de soc mai rapida decat in cazul combustibilului lichid.
Stie cineva daca s-a incercat un motor cu combustibil solid, la care propulsia sa fie data de detonatii succesive a unor cantitati mici, predeterminate din combustibil? Daca da sunt curios ce nume sucit i-au pus in engleza si eventual surse de documentatie.
Exista combustibil solid, detonabil in cantitati mici cu care e relativ legal sa experimentam?
#2
Postat 12 March 2013 - 08:56 AM
#3
Postat 13 March 2013 - 08:22 PM
#4
Postat 14 March 2013 - 04:16 PM
Zen, la 13 March 2013 - 08:22 PM, a spus:
In zona divergenta stiu ca viteza de evacuare creste peste 1 Mach pe baza diferentei de presiune, ma intereseaza viteza chiar in zona cea mai ingusta. Ai ceva rezultate masurate experimental sau documentatie consistenta in acest domeniu?
#5
Postat 14 March 2013 - 11:22 PM
Sekigahara, la 14 March 2013 - 04:16 PM, a spus:
Nu, vazusem in simulatorul SRM viteze prezise si de peste Mach 3. M-am uitat acum si viteza asta era la nozzle exit, dar si daca nu avem expansiune de la throat la exit tot putem avea peste Mach 1, cel putin asa arata. Nu e nici contra bunului simt. Ce, avioanele supersonice folosesc motoare cu detonare?
#6
Postat 15 March 2013 - 09:29 AM
Nu am gasit studii teoretice despre ajutajul unui motor cu detonatie in impulsuri, desi exista asa ceva pe combustibil lichid. Eu am comparat valorile gasite pe Wikipedia, viteze tipice de evacuare a gazelor la IESIREA din ajutaj, cu vitezele undei de soc produsa de detonatia in combustibil solid. Detonatia da o viteza pana la dublu, fara a lua in considerare folosirea unui ajutaj care sa mareasca viteza pe baza diferentei de presiune.
Aici dau un link unde se mentioneaza viteza minima in portiunea ingusta: http://www.engapplet...zle/cdinfo.html .
Aici sunt mentionate viteze tipice de evacuare pt trei categorii de motoare: http://en.wikipedia....t_engine_nozzle
Aici e un link despre viteza undei de soc: http://en.wikipedia....losive_velocity
#7
Postat 15 March 2013 - 01:34 PM
Sekigahara, la 15 March 2013 - 09:29 AM, a spus:
Pai tocmai ca nu e, de aia ziceam. Este mult mai mare viteza gazelor, ca avionul sa zboare supersonic viteza de evacuare trebuie sa fie de multi Mach.
Aceasta postare a fost editata de Zen: 15 March 2013 - 01:34 PM
#8
Postat 15 March 2013 - 04:21 PM
Cea mai performanta racheta militara, Iskander, atinge undeva pe la 6-7 Mach, adica sub 2,4km/s. In linkul de pe Wikipedia da pentru combustibil solid(cazul rachetei despre care vorbim) viteza tipica de evacuare de 2,1-3,2 km/s. Si aceasta viteza se obtine treptat, nu instantaneu prin evacuarea a catorva grame de combustibil.
Prin urmare se poate obtine o imbunatatire prin folosirea unei detonatii.
Un exemplu mai ilustrativ este motorul "pulse jet", unde se arde un combustibil in impulsuri comparativ cu PDE(pulse detonation engine), ambele pe combustibil lichid. Sunt destule documente pe net care arata avantajele obtinute din detonatie vs ardere. Ceea ce doresc eu sa imbunatatesc e tehnica mai accesibila in cazul unui combustibil solid, si in acelasi timp o performanta mai mare data de viteza de detonatie mai mare.
Din pacate nu pot experimenta nimic pana nu gasesc de undeva petarde(am vazut artifcii de vanzare online dar nu petarde).
#9
Postat 18 March 2013 - 08:22 PM
Zen, la 15 March 2013 - 01:34 PM, a spus:
Nu este asa, la rachete cel putin, viteza rachetei poate fi mult mai mare ca viteza de ejectie a gazelor. De ex pt a ajunge pe orbita e nevoie de un impuls de vreo 9km/s, pt zboruri interplanetare sondele sunt lansate si cu 21km/s, dar viteza ejectie a gazelor (la motorul chimic) e de max 4.5km/s, cel mai adesea sub 3.5km/s. cauta pe net formula lui Tsiolkovsky http://en.wikipedia....kovsky_equation
Cat despre viteza de ejectie a gaelor in zona ingusta aceea este egala cu vitea sunetului pentru conditiile de presiune si temperatura de acolo. La presiuni mari si temperaturi mari viteza sunetului poate fi si de 3x viteza sunetului in aer in conditiile atmosferice de la sol.
Bagati practica, lasati teoria :)
#10
Postat 19 May 2013 - 09:53 PM
#11
Postat 29 May 2013 - 06:18 PM
Prima idee a fost de a pune incarcaturi mici in trepte. Ceva de genul Forma paharului a directionat o mare parte din forta detonatiei pe suprafata fundului, relativ uniform.
O idee mai avansata aici: http://yarchive.net/...explosive.html.
Pentru a impinge incarcatura cu ajutorul detonatiei nu trebuie depasit un prag de presiune peste care apar probleme. Eu presupun ca din cauza presiunii creste si temperatura pana acolo ca metalul se comporta ca un burete care absoarbe presiune(se deformeaza bine) in loc sa fie rigid si sa fie impins. Se pot obtine totusi presiuni mari comparativ cu masa combustibila.
Incarcaturile pot fi montate una dupa alta cu pastrarea diametrului, in trepte. Acestea pot fi detonate electronic. Am vazut ceva schema pe net cu timerul 555 si CD 4017, numarator decadic, care se pot comanda de pe net si nu sunt scumpe. Se poate folosi tub PVC de 2cm diametru, segmente separate de monezi de 10 bani, in fiecare segment cam cate 1g de combustibil. Declansarea se poate face cu o bucata de fir de otel(parca otel inoxidabil scrie pe ele) de la spiralele alea de spalat vase(in locul ledurilor din schema, fara nici o rezistenta in serie). Nu dau detalii despre combustibil pentru ca poate fi detonat, si exista paranoici pe chestiile astea, dar se poate gasi usor pe net reteta accesibila, din materiale care nu atrag atentia.
Pentru optimizari prin forma combustibilului se poate vedea al doilea link, are si el alte linkuri. De mers merge si cu biluta in tub de PVC cum am zis. Probabil cea mai ieftina stabilizare se obtine prin montarea unui varf greu. Cu aripioare mi s-a parut complicat la atatea trepte.
#12
Postat 29 May 2013 - 06:20 PM
Imi cer scuze pt omisiune.
#13
Postat 08 June 2013 - 12:40 AM