Modelism - RHC Forum: LiPO - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

LiPO Acumulatori LI Po despre

#1 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 20 April 2005 - 06:54 PM

Am vazut ca incep sa apara din ce in ce mai mult modele cu acumulatori LiPo (Litiu polimer) . As avea si io niste intrebari pentru cine stie sa raspunda :

Ce fel de controler imi trebuie pentru asa ceva ?
De ce difera controlerul de LiPo de celalte ?
Am vazut ca au curent maxim de descarcare 8C -10 C . Sunt si cu mai mult dar marea majoritate asa sunt. Daca motorul meu trage mai mult curent pacu ce face ? Sau asta regleaza controlerul ?
Exista pacuri cu doua mufe. Una alimenteaza controlerul si una pentru egalarea celulelor ... despre ce e vorba ?
Stiu (la modul general) ca acumulatorii LiPo se descarca altfel decat NiMh sau MiCd. Adica cum ? (ma refer la consumul efectiv)
De ce explodeaza pacurile LiPo daca nu sunt incarcate cum trebuie ? Ce inseamna sa nu le incarci cum trebuie ?
De ce la pac ii zice LiPo ?
Orice alta informatie despre LiPo...

Aceasta postare a fost editata de ZOD: 20 April 2005 - 06:55 PM

DT
0

#2 Useril este offline   nitrometan 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 392
  • Inregistrat: 31-July 04
  • Gender:Male
  • Location:SUCEAVA-LRSV

Postat 20 April 2005 - 07:00 PM

Daca vrei intra pe skipe si iti spun eu ce te intereseaza.add nitrometan100
0

#3 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 20 April 2005 - 07:08 PM

Nu, nu vreau. Merci.
DT
0

#4 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 20 April 2005 - 07:22 PM

Majoritatea raspunsurilor imi sunt necunoscute..

Stiu decat ca daca se descarca prea mult se deterioreaza. De aia controlerele speciale pt. LiPo nu mai sug curent daca scade tensiunea mai jos de 2,5 Volt / element.

Unele controlere au un jumper ca sa stie ca are LiPo si cate elemente (1, 2 sau 3) are acesta.
Cred ca sunt sensibile si la incarcare, daca se supra incarca iar se strica. Da asta-i valabil si pt. alte tipuri de acumulatori.

Mai stiu ca anumite pack-uri vin cu "electronica inclusa" - asta le impiedica sa se descarce complet si probabil ca le protejeaza si la supra incarcare.

Se mai gasesc si circuite de protectie separate, cel putin pentru protectia impotriva descarcarii.

cezar
0

#5 Useril este offline   AB17LUK 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 333
  • Inregistrat: 03-December 04

Postat 20 April 2005 - 07:23 PM

I-ti trebuie, intr-adevar, un controler care sa stie LiPo. Dece? Pt ca unul 'normal', desi merge, nu detecteaza tensiunea minima sub care un pack LiPo nu are voie sa se descarce (2.5-3V care depinde de la caz la caz).
Se pot intimpla doua lucruri la o descarcare mai mare decit cea specificata pe pack: ori se arde regulatorul, ori se supraincalzeste packul. O supraincalzire poate duce la o deteriorare ireparabila (scade capacitatea) sau chiar la 'explozia' acestuia.
Prin mufele alea, chiar asta se poate face: egalizarea celulelor.
Daca la incarcare se depaseste o anumita tensiune, un pack LiPo mai mult ca sigur ca va 'pusca'.

Ultimele packuri LiPo pe care le-am achizitionat au protectie electronica la sub si spratensiune. Tot aceeasi protectie inclusa in pack, face si 'balansarea' elementelor.

Ar mai fii foarte multe de discutat...

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1114017839.jpg

Aceasta postare a fost editata de AB17LUK: 20 April 2005 - 07:25 PM

Luci
0

#6 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 April 2005 - 07:29 PM

nitrometan, te rugam sa scri aici cite ceva despre Li Po. De exemplu raspunde la intrebarile lui ZOD caci si eu sint curios si cred ca si alti.
Multumim.


0

#7 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 20 April 2005 - 07:29 PM

Balansare ... ce inseamna ? ca celulele individuale se pot descarca/ incarca diferit si le aduce la acelasi nivel ?
Cum imi dau seama daca pacul e cu protectie sau nu ?
DT
0

#8 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 20 April 2005 - 07:55 PM

Salve
Acumulatorii Li-po sunt foarte aemenatori cu cei Li-ion doar ca astia ai nostrii (Lipo) nu iau foc cand sunt supraincarcati si merg bine pe o plaja mare a temperaturilor ambiante.. Aia li-ion isi pierd calitatile la temperaturi de peste 50 grede celsius si la temperaturi scazute sub 0.
De ce trebuie controler separat... asta e chiar important deoarece acumulatorii astia, ca si cei Li-ion, pe masura ce se descarca tensiunea pe ei variaza ff mult de la 4.2-2.5V (se mai zice ca au 3.7V , in medie chipurile)

Apropo de incarcare.. multi zic ca un chargrer cu li-ion nu-i bun pt li-po.. asta e doar pe juma adevarat
Treaba sta asa.. sunt doua feluri de accu li-ion in functie de tipul anodului: cu grafit sau metalic. unul are tensiunea amxima 4.2 (si se zice ca are 3.7V)iar celalalt 4.1V (si e mai folosit in celulare si se zice ca are 3.6V) (nu mai stiu care anod cu care tensiune).
Oricum daca chargerul poate fi setat pt 4.2V sau 4.1 (si am vazut astfel de chargere) atunci cu setarea de 4.2V poate fi folosit pt li-po. acum sa nu credeti ca e greseal de tipar acei 100mV se pare ca conteaza!!! cel putin pt cazul cand Accu cu cu max 4.1V sunt incarcat cu charger de 4.2V max.

Tensiunile aste de 4.1V sau 4.2V sunt f importante ele netrebuind niciodata depasite pt ca duc la deterioararea acumultorului.. precizia masurari tensiunii este de vreo 10mV pentru a nu exista confuzii legat de ce cerinte trebuie sa indeplineasca chargerul de accu li-po

Ca sa nu ziceti ca aberezi si va periclitez, la firma la car lucrez am luat niste accu Li-po de la SONY ,pt alte dracovenii ielectronice, si nu ni i-au dat pana nu le-am aratat chargerul (care e pt li-ion) si au confirmat si ei ca daca e setat pt 4.2V e super OK

Daca motorul tau o sa vrea mai mult curent decat poate acumulatorul sa dea, nu o sa aibe de unde si tensiunea pe acumulator o sa scada.. nu e prea sanatoasa chestia asta.

Sanatos butonul ala cu modifica in caz ca mai uit cate ceva.. :D
Am intanit si eu accu cu protectie incorporata la fabricanti absconsi dar nu le-am dat credit.. sincer nu stiu exact cum sa-tidi seama ca au protectie sau nu.. nici nu stiu cum au protectie aia...
Dar un lucru e sigur cand au trei fire unul este + unul - iar al treilea este pinul unui termistor ce e folosit in masurarea temperaturii packului..
multe chargere, ca si cel pe care il folosesc aici au trei conditi de terminare a incarcarii:
1- tensiune maxima atinsa
2-temperatura maxima atinsa
3-timp maxim de incarcare
daca una din aceste trei conditii este depashita incarcarea se opreste.. ultimele 2 cazuri e bine sa nu se intample


Spor la zbor

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 21 April 2005 - 11:11 AM

0

#9 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 April 2005 - 06:45 PM

Cite "ceva" mai ai si pe aici:
inca un subiect despre LI-PO
0

#10 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 27 May 2005 - 11:19 AM

Avand in vedere ca accumulatorii LiPo nu au acel efect de memorie mai trebuie formatati ?
Acumulatorii Lipo se pot incarca la mai mult de 1C ?
DT
0

#11 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 27 May 2005 - 11:57 AM

ZOD, la 27 May 2005, 11:19, a spus:

Avand in vedere ca accumulatorii LiPo nu au acel efect de memorie mai trebuie formatati ?
Acumulatorii Lipo se pot incarca la mai mult de 1C ?

De formatat nu am auzit sa trebuiasca.
Cat despre curentul de incarcare asta ti-l zice fabricantul pentru ca poate varia destul de mult ca si cel de descarcare.
Eu nu-ti recomand sa incarci cu mai mult de 1C daca fabricantul nu-ti recomanda.
Am vazut specificatii f diferite de la fabruicant la fabricant sau chiar acelasi abricant facea accu ce suporta curenti mari (la descarcare incarcare) si alte modele ce nu suportau curenti aia (la acesi capacitate evident)
0

#12 Useril este offline   alexella 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 431
  • Inregistrat: 21-May 02

Postat 27 May 2005 - 12:35 PM

LiPo-guys......


Hai sa bag si io doua-trei vorbe despre LiPo asta.

LiPo nu-i panaceu universal. NICI UN TIP DE BATERIE nu are aplicatii universale, fiecare si-a gasit nisa lui.

De ce a aparut LiPo? Din dorinta unei densitati mai mare de energie. Adica la acelasi volum si greutate sa ai o capacitate mai mare.
Cu aplicatii directe in telefonia mobila si in toate sculele portabile. Si LiPo mai degraba e facut sa tragi putzinel din el o durata mare de timp decat
sa-l forjezi pe tot in juma de ora. Merge si asa.. .da nu asta a fost scopul lui. Pentru asta, probabil sunt (sau se vor face) niste LiPo mai speciali.
(vezi diferenta Pb de masina si Pb de UPS. Merg si interschimbate dar nu cu acelasi randament si... cu ceva probleme)


Cu cat creste densitatea de energie cu cat celula este mai periculoasa. De ce? Pentru ca este in stare sa debiteze o cantitate mai mare de curent.
Problema se pune la consum exagerat sau la punerea in scurt.

Dezavantaj LiPo: e bagata in punga!!! Nici o protectie la explozie. De-asta e foarte bine sa folositi mereu si un circuit de protectie la LiPo, atat la incarcarea lui cat si la descarcarea lui. LiIon sunt bagate in recipienti metalici, multi dintre ei au o siguranta tip "pop" care sare singura la presiune. La LiPo sunteti singuri, voi si curajul vostru.

LiPo prefera curenti de incarcare de 1-1.5C si la descarcare pana la 7C. Deocamdata.... depasirea lor duce la supra-incalzire, expansiune si... poc?

Nu va zgarciti, care v-ati luat LiPo, luati si circuitu' cela. Asa.. pentru sanatate. Cautati pe net, exista.. nu tre' bricolat acasa.
Oriunde vei merge, acolo vei ajunge............
0

#13 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 29 May 2005 - 06:56 AM

1. Formatarea e necesara. Macar o data trebuie incarcati la 0,1 C, goliti si apoi incarcati din nou! Eu am 2 si prima data cind am zburat cu ei nu stiam de ce dupa 2 minute nu mai trage motorul... :)
2. Un incarcator destept nu te va lasa nici o data sa-i incarci la mai mult de 1C
de fapt chiar si in "regim manual" al meu are un soi de progam:
- incepe cu 0,07A
- trece in 0,12 A undeva dupa un sfert de ora sau la atingerea unui anumit prag
- merge apoi la 0,45 ......
ORICUM isi face singur programul de incarcare.
0

#14 Useril este offline   leo 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 312
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 29 May 2005 - 07:09 AM

La incarcare LiPo se utilizeaza sursa de curent constant si tensiune constanta, incarcarea se opreste la aproape 95% din capacitate, comparativ cu NiCd sau NiMH care utilizeaza detectia "delta peak" la terminarea incarcarii si foloseste sursa de curent constant.
Marele avantaj in constituie raportul capacitate/greutate, ex. un acumulator de 2000mA / 7.4V, LiPo are in jur de 160-180g comparativ cu 330- 350g celule SC, unul NIMH.
Dezavantaj este rata destul de mica a descarcarii in jur 10C, mai nou au ajuns la 20C, dar pretul este aproape de trei ori mai mare la cel de al doilea fata de primul.

Daca se doreste curent mare se pot conecta in paralel doi acumulatori si problema este rezolvata, dar este relativ scump.

Aceasta postare a fost editata de leo: 29 May 2005 - 07:10 AM

Nu lasa pe maine ce poti strica astazi!
0

#15 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 29 May 2005 - 08:41 AM

leo, la 29 May 2005, 07:09, a spus:

La incarcare LiPo se utilizeaza sursa de curent constant si tensiune constanta, incarcarea se opreste la aproape 95% din capacitate,

Pai si cum "stie" incarcatorul sa opreasca incarcarea ?
DT
0

#16 Useril este offline   leo 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 312
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 30 May 2005 - 06:41 AM

Teoretic celula Li-Ion are 3.6V iar cea Li-Po 3.7V.
La supraincarcare Li-Ion are tendinta de evacuare a gazelor rezultate din faptul ca ionii de litiu la atingerea valorii max. de incarcare se transforma in litiu metalic, reactionind cu electrolitul.
Dupa cum am scris mai sus incarcarea trebuie sa se termine cind tensiunea pe celula ajunge la 4.05-4.1V pt Li-Ion si 4.2-4.25V pt. Li-Po, dar practic incarcarea se opreste cu aprox. 0.1V inainte de acest prag, ceea ce reprezinta 90-95% din capacitatea bateriei.
La incarcare se seteaza nr. de celule (deci incarcatorul "stie" valoarea de terminare a incarcarii), capacitatea bateriei si curentul de incarcare.
Un alt aspect important este ca nu ar trebui sa se depasesca la descarcare valoare de 2.5V/celula deoarece se poate distruge celula.

Aceasta postare a fost editata de leo: 30 May 2005 - 06:43 AM

Nu lasa pe maine ce poti strica astazi!
0

#17 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 30 May 2005 - 10:17 AM

Leo, Zod nu stiu daca sunt ai multe feluri de incarcari ale acumulatoarelor, dar eu aici folosesc un circuit spcializat pentru incarcat acumulatori Li-po si Li-ion BQ24002 de la texas instruments.
Incarcarea are loc in dou faze:
Mai intai incarcare in curent constant- pna cand tensiunea pe celula ajunge la 4.1V (sau 4.2. cu o precizie de +/- 50mV) dupa care urmaza incarcarea la tensiune constanta.....
Acuma in faza incarcarii la tensiune constata pe masura ce celul se incarca curentul va scadea!!!! Circuit de incarcare supravegheaza acest curent iar cand ajunge pe la o valaore de 50-25mA se opreste incarcarea.
De fapt cum am mai zis incarcarea se poate oprin din3 motive:
1- datorita curentului de incarcare care scade
2- daca timpul de incarcare a depasit un timp prestabilit 3,4, 6h
5-daca temperatura pe celula depasteste o valore stabilita (de ex 60 grade)
datasheetul e aici:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/texasi...nts/bq24002.pdf

graficul de pe pagina 12 este f relevant!

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 30 May 2005 - 10:27 AM

0

#18 Useril este offline   charlie 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 765
  • Inregistrat: 31-May 04

Postat 30 May 2005 - 12:30 PM

O singura chestiune nu au zis baietii astia, dealtfel foarte documentati, si anume ca daca vrei sa-i transporti cica nu e voie cu ei in avion. Asa ca asta devine o problema as zice au. In rest asteptam sa se mai ieftineasca.

Discharge rate a ajuns si pe la 20C numai ca asta se intampla doar la celulele de capacitate mica....sub 500mA. Cu cat creste capacitatea celulei discharge rate-ul scade si ajunge ca o celula de 1500mA sa poata fi descarcata cu 6C. Pentru valori mai mari se folosesc configurartii paralel-serie astfel incat sa ai curentul necesar.

Ex: vrei sa descarci 20A din pack....trebuie sa pui 3 celule de 1200mA (care au discharge rate de 6C) in paralel si obti astfel 3600*6=21.6A pentru gruparea asta paralel.
Acum daca vrei 7.2V inseriezi doua grupuri de cate 3 celule. Daca vrei 11.1V inseriezi 3 grupuri de cate trei...
pack-ul asta costa cam $100 de dolari la configuratia calculata mai sus...cred ca te-ai calmat nu?


Concluzia mea este ca pentru modele grele..peste 1Kg deja costul motorului si al polimerilor necesari este mult, mult, mult, mai mare decat al avionului in varianta termica.

Aceasta postare a fost editata de charlie: 30 May 2005 - 12:34 PM

0

#19 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 30 May 2005 - 01:36 PM

charlie, la 30 May 2005, 12:30, a spus:

Concluzia mea este ca pentru modele grele..peste 1Kg deja costul motorului si al polimerilor necesari este mult, mult, mult, mai mare decat al avionului in varianta termica.

Aualeeuuu.. vin aia cu subiectu peste noi ...
DT
0

#20 Useril este offline   leo 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 312
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 31 May 2005 - 06:44 AM

Exista rata de descarcare mare si la capacitati mari. ex. 20C:

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...?&I=LXHFG3&P=ML
Nu lasa pe maine ce poti strica astazi!
0

#21 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 31 May 2005 - 08:32 AM

ZOD, la 30 May 2005, 14:36, a spus:

Aualeeuuu.. vin aia cu subiectu peste noi ...

Am venit: statistic, la fiecare crash, cred ca o sa ai nevoiede un nou pachet LiPo, in comparatie cu ceilalti acumulatori...sunt tare fragili!

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 31 May 2005 - 08:33 AM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#22 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 31 May 2005 - 01:51 PM

@Leo a zis:
[/QUOTE]Exista rata de descarcare mare si la capacitati mari. ex. 20C:

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...&I=LXHFG3&P=MLE [QUOTE]

Aia cred ca deja aveau celule in paralel, judecind dupa pret si dupa comentariul articolului.


0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro