Modelism - RHC Forum: RC - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

RC ...un pic de teorie...

#1 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 09 January 2006 - 10:56 PM

Pentru ca am vazut in mai multe randuri, multe intrebari legate de principii si elemente de baza, am deschis acest subiect, ca sa dezbatem pe marginea lui, si sa incercam sa uniformizam limbajul in ceea ce priveste notiunile utilizate in diversele subiecte. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/rolleyes.gif Deci tinta lui este aducerea la numitor comun a elementelor de baza!

In principiu, un sistem RC este un sistem de reglare, cu... reactie negativa.
O parte a buclei de control se compune din suportul radio de transmisie si cealalta parte a buclei de control este calea vizuala, care confirma prin comenzile executate de model, semnalele transmise din Tx.

Tx-ul contine generatorul de semnal de joasa frecventa (LF), semnal compus din impulsurile de comanda aferente stickurilor, modulate in durata (1,5 ms +/-0,5 ms) in sistem PPM (pulse position modulation) sau PCM (pulse cod modulation), etc. Nu mai insist asupra acestor notiuni, ele fiind, zic eu, destul de limpezi. La aceste impulsuri se adauga un implus mai mare de sincronizare, care asigura in decodorul receptorului, iesirea impulsului cu numarul 1, pe iesirea 1, a implusului 2 pe iesirea 2, s.a.m.d., fara eroare, ciclic si repetitiv. Dupa obtinerea acestui semnal complex de comanda (implusuri de comanda+implus de sincronizare), urmeaza operatia de transpunere pe purtatoare de radiofrecventa, care se numeste modulatie. Aceasta operatie se face in mai multe feluri: AM - modulatie de amplitudine, FM -modulatie de frecventa, FSK - frequency shift keying, IM- modulatie in implusuri, MIP - modulatie de implusuri in phaza, MIF - modulatie de implusuri in frecventa ... si lista poate continua. Fiecare tip de modulatie are o lista de avantaje si dezavantaje precum si modalitati de abordare tehnologica variate.. Modul de generare al impulsurilor se poate face analogic sau digital. Cea de-a doua varianta e muult mai precisa, da' si mai ... scumpa. De aici si clasificarea: statii cu soft si fara... Indiferent de tipul de modulatie, generarea purtatoarei RF se face in doo feluri: cu cristal de cuartz (asa zisele analogice) sau cu sinteza de frecventa. In acest proces de generare de purtatoare RF, intervin departajarile care delimiteaza canalele RC si ca efect, posibilitatea evolutiei simultane a mai multor modele, pe canale RC diferite in diferite benzi (nu bande !). In functie de cat de "curat" e generata purtatoarea RF, rezulta cat de mult poat fi afectate canalele adicente.

In acest sens exista reguli foarte stricte, stabilite prin norme si standarde.

Dupa operatia de modulatie urmeaza amplificarea acestui semnal modulat si ridicarea lui la un nivel de putere util in antena precum si adaptarea lui cu antena, care este sistemul radiant al emitatorului sau calea prin care tot ce s-a produs in Tx, iese in eter si umple tot spatiul in care poate evolua orice model RC. Tot in aceasta parte a Tx-ului se face si rejectia (eliminarea) componentelor de modulatie inutile care pot fi perturbatoare pentru canalele adiacente. Din antena semnalul RF modulat este radiat relativ uniform in eter (spatiul din jurul antenei), sub forma de unde aproape sferice, adica nedirectiv. Aici lucrurile mai pot fi dezvoltate... si cei in masura (daca exista interes pt problema !) pot aduce explicatii mai pe-ntelesu' tuturor.
De marimea acestui semnal (definit prin puterea Tx-ului) care pleaca din antena, depinde raza de actiune a Tx-ului. Aceasta raza mai depinde si de sensibilitatea Rx-ului, care in functie de aceasta marime va putea extrage din aceasta purtatoare modulata, semnalul modulator, adica acel semnal de joasa frecventa (LF), transpus prin modulatie in Tx si care contine informatiile despre pozitiile stikurilor Tx-ului, care trebuie traduse proportional, in pozitiile servo-urilor in fiecare moment si in timp real sau ... aproape.

In Rx, are loc procesul invers modulatiei, adica demodulatia si decodarea. Demodulatia se poate face in mai multe feluri: cu detectie, cu superreactie, cu heterodina, cu simpla schimbare de frecventa, cu dubla schimbare de frecventa, cu sinteza de frecventa, ...s.a.m.d. In Rx se pune cuartzu' de receptie, care in oscilatoru' local ajuta la pastrarea ecartului intre canalele RC. E obligatoriu ca cele doua cuarturi, din Tx si Rx, sa fie corelate pentru a se asigura demodularea de calitate si in conditii de siguranta. De regula intre frecventele celor doua cuarturi este o diferenta numita frecventa intermediara (IF), care de obicei este 455, 465 KHz sau alte valori alese de producatori astfel incat sa faca imposibila folosirea unui cuart de la o firma la Tx-u' sau Rx-u' altei firme. Aceasta frecventa intermediara, care are o valoare mult mai mica decat valoarea frecventei purtatoare, poate fi prelucrata (amplificata) mult mai usor si ofera in acealsi timp si o o rejectie a posibiblelor zgomote din canalul de transmisie. Concurenta... B)
Dupa demodulare, adica dupa extragerea semnalului LF de pe purtatoarea RF, urmeaza decodarea, adica trimiterea fiecarei comenzi pe canalul de iesire aferent, ferm si repetitiv. La anumite Rx-uri, se egsista un analizor de calitate al semnalului, care daca nu se incadreaza in parametrii norminali, "taie tot" (fail-safe), pentru a evita comenzi si respectiv, executii neconforme cu stickurile, pe servo. Din acest punct de vedere decodorul din Rx, poate fi considerat creurele asculator din sistem, in comparatie cu coderul, care este creurele emitator.
Adica Rx-u', prin decodor, furnizeaza semnalele de comanda pentru toate elementele de comanda din model. Din aceasta cauza Rx-u', care receptioneaza semnalu' de la Tx, este o SURSA de impulsuri, pe fiecare canal in parte, care sunt preluate de toate elementele de executie, terminale: servo-uri, controller-e, relee, etc.
Deoarece in Rx, la modelele electrice, exista controller-ul motorului de tractiune, care reprezinta consumatorul preponderent, conexiunea de fortza este facuta de la pack la motor, cu conductoare mai groase, pentru a avea pierderi cat mai mici pe traseu' de alimentare, si pe tot circuitu' pack-motor, nu exista decat elemente statice de comanda, de regula cu tranzistoare VMOS, care suporta curenti de sarcina maaari si ofera posibilitatea controlului valorii lor, proportional cu stickurile Tx-ului. Adica, cu alte cuvinte, controlleru' si servo-urile sunt elementele finale de executie, alimentate fiind din pack, DAR sub controlul semnalelor din decodorul Rx-ului. Deci Rx- este o sursa de semnale de comanda si toate elementele de executie sunt terminale comandate, ele fiind veriga finala in lantul de comanda RC.

Cei in masura sunt rugati sa completeze modesta prezentare si daca este cazu' sa... indrepte unde se impune !!

Cred ca scurta disertatie va ajuta celor care vor sa-si faca o prima idee despre RC, fara prea multe pretentii tehnice...

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#2 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 10 January 2006 - 01:00 AM

Mici adaugiri :
1.Reactie negativa apare la receptie unde pe sistemul receptor - servomotor se face acest lucru prin intermediul potentiometrului de pozitie din servo.
2.La nivel de emitator exista si acolo reactii negative de mentinere constanta a puterii de iesire si frecventei
3.Din pacate la statiile uzuale ptr amatori nu exista o reactie negativa globala de la servo pana la emitator ptr ca ansamblul receptor-servo nu transmite nimic spre emitator .Acest lucru apare numai la aplicatiile profesionale unde se transmite catre "mansa" o forta de reactie a elementului de executie final (eleron ,profundor...) ptr a avea comportare realista a mansei in raport cu solicitarile dinamice ale elementului de executie.
4.Propagare undelor nu este tocmai sferica ci sub forma unor lobi de radiatie cu propagare sferica aparind mai ales la distante mari si zone de umbra ale emitatorului.Exista si o polarizare a undelor lucru care impune ca antenele emisie si receptie sa fie paralele ca sa se obtina randamentul maxim de transfer emisie receptie.Deci mare grija la pozitionarea antenei la receptie si pastrarii lungimii acesteia comform datelor de la producator.De regula paralelismul nu se realizeaza in practica datorita miscarii modelului dar, se compenseaza din rezerva de putere de emisie astfel incat sa existe o distanta minima sigura de control undeva la 1Km ptr aero.Lucru valabil si pentru compensarea zonelor de umbra ale emitatorului.
5.Timpul de raspuns la o comanda din mansa de obicei este determinat mai ales de timpul de raspuns al servo-urilor care este cea mai "lenesa" componenta din sistem.De aceea mai modern au fost dezvoltate servo-uri digitale cu timp de raspuns mai mic.Evident la modelele cu actionare electrica a elicei tot motorul este lenesul.La sistemele cu motor mecanic pe langa timpul de raspuns al servo-ului mai apare si raspunsul la acceleratie si al motorului in sine care nu este tocmai cel mai neglijabil .O imbunatatire privind timpii de raspuns s-a obtinut la electrice cu motoarele "fara perii" iar, la cele mecanice folosind valve comandate electric -vezi spre exemplu la OS Engines modelul 1.40 RX-FI http://www.osengines...s/osmg0680.html

Cu stima,
S62

Aceasta postare a fost editata de S62: 10 January 2006 - 01:04 AM

Iulian
0

#3 Useril este offline   albastru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 213
  • Inregistrat: 07-June 05

Postat 10 January 2006 - 02:23 AM

Pe mine m-ar interesa protocolul PCM 1024. Am tot cautat si n-am gasit decat niste lucruri aproximative.Poate stie cineva ceva mai mult.
Semnalul, probabil, contine niste biti de start, adresa fiecarui canal, cate 10 biti reprezendand cumva latimea semnalului pentru servo si biti de stop.
N-am gasit, in mod clar, cum este organizata toata aceasta poveste. Nu stiu ce corespondenta exista intre cei 10 biti si latimea semnalului de comanda pentru servo ( 1,5ms+/_0,5ms).
Poate exista si ceva corectii de erori...?
V-as fi recunoscator daca exista cineva care stie in amanunt aceste lucruri.

Cu multumire, Albastru
0

#4 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 10 January 2006 - 08:40 AM

Printre altele vezi pe aici:
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PC...tml#Anker145194

http://www.futaba-rc...aq-pcm1024.html

In esenta cei 1024 biti din modulatorul de emisie asa cum vezi pe site-ul Futaba asigura transmisia informatiei catre receptor in 1024 cuante astfel incat pozitionarea la nivel de servo sa aiba 1024 pozitii distincte.Mai nou a aparut si PCM 2048 tot la Futaba.
Iulian
0

#5 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 10 January 2006 - 09:36 AM

S62, la 10 Jan 2006, 08:40, a spus:

In esenta cei 1024 biti din modulatorul de emisie asa cum vezi pe site-ul Futaba asigura transmisia informatiei catre receptor in 1024 cuante astfel incat pozitionarea la nivel de servo sa aiba 1024 pozitii distincte.Mai nou a aparut si PCM 2048 tot la Futaba.

Asta cu cele 1024 de pozitii ale servoului se intampla la PCM .. la PPM cum e ca nu inteleg din linkurile alea. Sunt mai putine pozitii?
Daca as pune un servo digital pe un receptor PPM l-as pune degeaba ?
DT
0

#6 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 10 January 2006 - 08:24 PM

S62, la 10 Jan 2006, 01:00, a spus:

1.Reactie negativa apare la receptie unde pe sistemul receptor - servomotor se face acest lucru prin intermediul potentiometrului de pozitie din servo.

Eu m-am referit la sistem in sine, Tx+Rx+servo+model, ca fiind sistem cu reactie negativa, adica fiind un sistem, nu prea simplu, care permite tranmisia unui semnal relativ complex (o suma de impulsuri de comanda modulate in durata + un implus de sincronizare), modulat pe o purtatoare de RF, care produce in Rx, prin intermwediul servo-urilor, niste efecte asupra modelului. In functie de aceste efecte, pilotu' (shefu' de la stickuri :D ! ) ia deciziile de modificare corespunzatoare a acestora. Cu alte cuvinte, vede ca modelu' o ia ... :D spre TERRA, corecteaza din profundor si-l ridica inapoi, spre a se delecta in continuare cu evolutia pasaroiului sau ma rog, a mashinutzei, barcutei, barcavionului,...

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#7 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 12 January 2006 - 08:42 AM

domnu_doctor, la 10 Jan 2006, 20:24, a spus:

S62, la 10 Jan 2006, 01:00, a spus:

1.Reactie negativa apare la receptie unde pe sistemul receptor - servomotor se face acest lucru prin intermediul potentiometrului de pozitie din servo.

Eu m-am referit la sistem in sine, Tx+Rx+servo+model, ca fiind sistem cu reactie negativa, adica fiind un sistem, nu prea simplu, care permite tranmisia unui semnal relativ complex (o suma de impulsuri de comanda modulate in durata + un implus de sincronizare), modulat pe o purtatoare de RF, care produce in Rx, prin intermwediul servo-urilor, niste efecte asupra modelului. In functie de aceste efecte, pilotu' (shefu' de la stickuri :D ! ) ia deciziile de modificare corespunzatoare a acestora. Cu alte cuvinte, vede ca modelu' o ia ... :) spre TERRA, corecteaza din profundor si-l ridica inapoi, spre a se delecta in continuare cu evolutia pasaroiului sau ma rog, a mashinutzei, barcutei, barcavionului,...

Stima,

Luand-o mai in gluma mai in serios operatorul mai degraba intervine ca o reactie "subiectiv variabia" daca-mi dai voie sa ma exprim asa!Nu mereu actioneaza in sensul negatival reactiei si cand e prea pozitiva actiunea ,hop cu modelul de pamant .

Aceasta postare a fost editata de S62: 12 January 2006 - 08:44 AM

Iulian
0

#8 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 12 January 2006 - 08:54 AM

ZOD, la 10 Jan 2006, 09:36, a spus:

S62, la 10 Jan 2006, 08:40, a spus:

In esenta cei 1024 biti din modulatorul de emisie asa cum vezi pe site-ul Futaba asigura transmisia informatiei catre receptor in 1024 cuante astfel incat pozitionarea la nivel de servo sa aiba 1024 pozitii distincte.Mai nou a aparut si PCM 2048 tot la Futaba.

Asta cu cele 1024 de pozitii ale servoului se intampla la PCM .. la PPM cum e ca nu inteleg din linkurile alea. Sunt mai putine pozitii?
Daca as pune un servo digital pe un receptor PPM l-as pune degeaba ?

PPM,PCM sunt doar moduri de codare a informatiei de l emitator la receptor.Iesirea receptorului este standard si poate actiona orice servo fie ca este analogic fie ca este digital.Efectul final este tot miscarea servo-ului ,difera doar timpul de raspuns si precizia de pozitionare.
Iulian
0

#9 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 12 January 2006 - 10:11 AM

S62, la 12 Jan 2006, 08:54, a spus:

PPM,PCM sunt doar moduri de codare a informatiei de l emitator la receptor.Iesirea receptorului este standard si poate actiona orice servo fie ca este analogic fie ca este digital.Efectul final este tot miscarea servo-ului ,difera doar timpul de raspuns si precizia de pozitionare.

Deci avem 1024 de pasi si pe PPM ? Evident PPM si PCM sunt doar metode de codare dar exista vre un motiv pentru care pe PPM nu se pot transmite din statie cei 1024 de pasi ?

Alta intrebare (e un fel de mit mai mult sau mai putin dovedit) : Se zice ca pe PCM esti mai putin expus bruiajului. Daca e asa cum stiu io bruiaju vine de la partea de trasmisie nu de la codare...

Si in final clar daca stie cineva : De ce peste tot scrie ca PCM e mai bun decat PPM ?
DT
0

#10 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 12 January 2006 - 10:46 AM

ZOD, la 12 Jan 2006, 10:11, a spus:

Si in final clar daca stie cineva : De ce peste tot scrie ca PCM e mai bun decat PPM ?

Astept si eu raspuns la acesta intrebare geniala! Vreau sa aflu totodata si modul in care utilizatorii de receptoare PCM utilizeaza functia Fail Safe. In principiu acesta functie este benefica in unele situatii insa faptul ca i-mi pune servourile pe o pozitie predefinita la aparitia unui bruiaj este aproape ca si frectia la piciorul de lemn daca modelul meu tocmai este intr-o evolutie acrobatica... macar nu intra cu gazul la plin in pamant! :)

Luand la modul serios! Vreau sa stiu aceste lucruri in oglinda faptului ca s-au intamplat fenomene paranormale la intalnirea le la Cluj de anul trecut unde doua modele s-au facut pulbere la care ambele NU AU MAI RASPUNS LA COMENZI fiind echipate cu receptoare PCM.

Astept si comentariile unuia dintre victime... alooo se aude?

Poate va este de folos studiul pe care-l anexez mai jos cu privire la bruiajele generate de armonicile unor statii de radioemisie in UUS care pot afecta negativ un anume canal R/C.

Fisiere atasate

  • Fisier atasat  ukw.pdf (15.1K)
    Number of downloads: 208

0

#11 Useril este offline   AB17LUK 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 333
  • Inregistrat: 03-December 04

Postat 12 January 2006 - 01:15 PM

Victima1: In SPCM se poate programa separat fiecare servo. Se pot programa fie pe o pozitie predefinita, fie pe hold (ramine unde este).
In PCM e putin diferit, adica nu se pot programa separat pe hold, in schimb ele pot intra in fail-safe dupa un anumit timp, programabil si asta.

Eu prefer ca suprafetele de comanda sa ramina pe hold. Ex: la un zbor la foarte mica inaltime apare un bruiaj -> in SPCM nici nu i-ti dai seama, in PPM apare acel glitch care poate sa dea cu modelul de pamint. Sau intr-u tonou, exact la fel. Aici e vorba doar de bruiajele "normale" care sub nici o forma nu depasesc citeva fractiuni de secunda. In cazul meu de la Cluj, acest bruiaj a tinut ceva mai bine de 5 secunde, suficient ca saracul extra sa intre in pamint.
Oamenii locului ziceau ca au mai patit-o si banuiau aeroportul din apropriere. Ma gindesc ca nu am fost "incalecat" de vre-un coleg de zbor din moment ce victima2 a patit-o exact la fel ca si mine la o distanta de 5 minute si 5 MHz. Numai unu' era cu acelasi canal ca si al meu si-mi pare bine ca e unu' cu capul pe umeri :) . Amindoi "suflam si in iaurt" cind zburam impreuna.

In toate modelele folosesc numai SPCM-uri, iar in cele serioase doar cu DS-uri.

Aceasta postare a fost editata de AB17LUK: 12 January 2006 - 01:17 PM

Luci
0

#12 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 12 January 2006 - 03:27 PM

http://home.nordnet....s/theorieRC.htm
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#13 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 12 January 2006 - 04:54 PM

S62, la 12 Jan 2006, 08:54, a spus:

ZOD, la 10 Jan 2006, 09:36, a spus:

S62, la 10 Jan 2006, 08:40, a spus:

In esenta cei 1024 biti din modulatorul de emisie asa cum vezi pe site-ul Futaba asigura transmisia informatiei catre receptor in 1024 cuante astfel incat pozitionarea la nivel de servo sa aiba 1024 pozitii distincte.Mai nou a aparut si PCM 2048 tot la Futaba.

Asta cu cele 1024 de pozitii ale servoului se intampla la PCM .. la PPM cum e ca nu inteleg din linkurile alea. Sunt mai putine pozitii?
Daca as pune un servo digital pe un receptor PPM l-as pune degeaba ?

PPM,PCM sunt doar moduri de codare a informatiei de l emitator la receptor.Iesirea receptorului este standard si poate actiona orice servo fie ca este analogic fie ca este digital.Efectul final este tot miscarea servo-ului ,difera doar timpul de raspuns si precizia de pozitionare.

In general, conform teoriei verificate si de praftica, modulatiile digitale, respectiv pachetele de coduri digitale, sunt mai bine protejate la zgomote, comparativ cu impulsurile analogice traditionale, modulate in durata, la care se adauga precizia sporita a semnalului electric aferent, respectiv a corespondentei intre pozitia stickului si pozitia bratului servo-ului.

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#14 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 12 January 2006 - 08:12 PM

Marinaru, la 12 Jan 2006, 15:27, a spus:


Mersi, @Marineru' pentru cuvintele puse la melodia pe care am deschis-o !!

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#15 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 12 January 2006 - 08:30 PM

AB17LUK, la 12 Jan 2006, 13:15, a spus:

... Aici e vorba doar de bruiajele "normale" care sub nici o forma nu depasesc citeva fractiuni de secunda. In cazul meu de la Cluj, acest bruiaj a tinut ceva mai bine de 5 secunde, suficient ca saracul extra sa intre in pamint. ...

Cand zici ... fractiuni de secunde, ar trebui sa precizezi mai exact cam cat de mari sunt acele fractiuni, pentru ca daca e vorba doar de cateva milisecunde (ms), asta inseamna afectarea UNUI SINGUR PACHET de implusuri de comanda, care NU AFECTEAZA zburatoarea !! ;) Afectarea acesteia se produce atunci cand durata zgomotului sau perturbatiei devine comparabil cu timpul de raspuns al servo-urilor, care e destul de mare... !!

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#16 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 12 January 2006 - 10:47 PM

domnu_doctor, la 12 Jan 2006, 16:54, a spus:

In general, conform teoriei verificate si de praftica, modulatiile digitale, respectiv pachetele de coduri digitale, sunt mai bine protejate la zgomote, comparativ cu impulsurile analogice traditionale, modulate in durata, la care se adauga precizia sporita a semnalului electric aferent, respectiv a corespondentei intre pozitia stickului si pozitia bratului servo-ului.

Stima,

Spui asta ca si cum PPM ar fi analogic si PCM digital... si din cate am inteles eu este vorba doar de un fel de codare ... semnalul ala cu patratelele ..

Poti sa fii mai explicit ?
Merci
DT
0

#17 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 13 January 2006 - 08:59 AM

domnu_doctor, la 12 Jan 2006, 20:30, a spus:

Cand zici ... fractiuni de secunde, ar trebui sa precizezi mai exact cam cat de mari  sunt acele fractiuni, pentru ca daca e vorba doar de cateva milisecunde (ms), asta inseamna afectarea UNUI SINGUR PACHET de implusuri de comanda, care NU AFECTEAZA zburatoarea !!

I-ti dai seama ca este imposibil de transformat in unitatea de timp bruiajul aparut pe campul de zbor... Nu degeaba s-a referit Luci la unitatea de masura "babeasca". Dar hai s-o tratam un pic... cam ce crezi ca poate bruia intermitent cateva milisecunde? Hai sa zicem ca eventual in miscare, modelul trece mai aproape pe langa emitatorul altuia care se afla la 10kHz distanta de canalul tau. Daca receptorul nu este destul de selectiv atunci poate sa receptioneze putin si din emisia celuilalt in functie de pozitia lui fata de cel "care bruiaza". Cred ca este singurul mod prin care scapi usor cu un bruiaj de scurta durata, eventual alte fenomene atmosferice, reflexii, etc. Din pacate bruiajele sunt de "extraordinarofantasticolungadurata". Daca cineva deschide statia pe acelasi canal, garantat va fi mai lung de 1-2 secunde ceea ce este deja fatal. Cazul intalnit de "Victima1" este cu atat mai interesant deoarece cu toate ca la el nu s-a putut reconstitui nimic dupa impact, la "Victima2" i-a ramas acumulatorul cuplat la sistem si dupa crash dar receptorul a ramas in "hold" in continuare fara sa receptioneze semnalul emitatorului.....

Anul trecut la RR, au fost si niste piloti care sunt si radioamatori dealtfel. Au avut cu ei si scule profesionale si au scanat toate frecventele utilizate legal. Interesant era faptul ca in frecventa de 70 sau 71 MHz receptionau un semnal puternic de emisie ceea ce nu provenea de la statiile in 72MHz.

Utilizarea scannerelor de frecvente la intalnirile organizate ar putea servi scop mai mult pentru verificarea si compararea tabelei de frecvente ca poate cineva a plecat la zbor si a uita sa-si agate clipsul pe panou sau invers, a terminat si nu si-a luat clipsul. La intalnirile la care am participat anul trecut in strainatate, am avut placerea sa observ ca a existat un om dedicat pentru urmarirea panoului de frecvente. Statea chiar in dreptul lui cu caietul in fata si nu te lasa sa ridici clipsul daca erai pe canal invecinat cu cel care tocmai zbura, ba mai mult, te avea in vizor si daca uitai mai mult de 5 minute de la aterizare sa pui la loc clipsul, intrai la penalizari... deseara cu o bere :)

Aceasta postare a fost editata de zozo: 13 January 2006 - 09:00 AM

0

#18 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 13 January 2006 - 01:59 PM

zozo, la 13 Jan 2006, 08:59, a spus:

... te avea in vizor si daca uitai mai mult de 5 minute de la aterizare sa pui la loc clipsul, intrai la penalizari... deseara cu o bere :)

Cate nu se rezolva lao BR !! :o

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#19 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 13 January 2006 - 02:05 PM

domnu_doctor, la 9 Jan 2006, 22:56, a spus:

... modulate in durata (1,5 ms +/-0,5 ms) in sistem PPM (pulse position modulation) sau PCM (pulse cod modulation), etc. Nu mai insist asupra acestor notiuni, ele fiind, zic eu, destul de limpezi. ...

Deci:
- la PPM (pulse position modulation), semnalu' modulator de joasa frecventa, este un pachet de impulsuri modulate in durata + un impuls de sincronizare
- la PCM (pulse cod modulation), semnalu' modulator de joasa frecventa, este o sucesiune de biti care formeaza un cod.
Daca te uiti in linku' lu' @Marineru' o sa te dumiresti.

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#20 Guest_esox_*

  • Grup: Guests

Postat 13 January 2006 - 03:28 PM

zozo, la 13 Jan 2006, 08:59, a spus:

[Dar hai s-o tratam un pic... cam ce crezi ca poate bruia intermitent cateva milisecunde?

Bruiaje aparent de scurta durata pot fi de mai multe feluri, fara pretentia de a insira toate posibilitatile:

1. Modelul trece printr-un fascicul de micounde, care realizeza legatura de date intre siteuri GSM. Desi frecventa e f. departata (GHz), fascicolul fiind foarte bine focalizat energia RF captata poate bloca receptorul RC
2. In apropierea aeroporturilor pot bruia radarele, avand de asemenea energie RF mare. Exista un anumit tip de radar, cred ca pentru orientare (pilotii sau cei priceputi pot sa spuna mai multe) care emit de-a lungul pistelor. La Cluj, daca tin bine minte, aeroclubul la Dezmir (sau o parte din el) se afla exact in dreptul pistelor de la aeroport. Si asta ar putea fi o cauza a bruiajelor de acolo.

Chiar daca locul bruiat nu se afla in "bataia" radarelor, se pot realiza reflexi , care pentru scurta durata ajung unde nu ar trebui.
0

#21 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 13 January 2006 - 03:55 PM

esox, la 13 Jan 2006, 16:28, a spus:

Exista un anumit tip de radar, cred ca pentru orientare (pilotii sau cei priceputi pot sa spuna mai multe) care emit de-a lungul pistelor.

alea se cheama "radiofar" .emit (perfect!?!) directional pe axul pistei ,si perfect vertical ,in fascicule inguste astfel incat pilotul stie daca este pe axul pistei si cand este la 1 km de prag.
emit ciclic in morse 2 sau 3 litere (indicativul aeroportului) cu frecventa cuprinsa intre 1 si 2 MHz.
puterea insa este destul de mare!
flying is my life...
0

#22 Useril este offline   ron_van_sommeren 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 124
  • Inregistrat: 03-June 05

Postat 13 January 2006 - 06:32 PM

PCM <> PPM

http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PC...CM_PPM_eng.html (English)
http://www.aerodesig...CM/PCM_PPM.html (Deutsch)
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro