Parasuta pentru modele sa salvezi modelu in caz de picaj irecurabil
#1
Postat 16 March 2011 - 09:31 AM
---------------------------------
Aero: Spacewalker, Zaggy, Ultron, Sonic Low Wing(Termic), HK Bixler, Nemuritoru(Termic)
---------------------------------
Tx: Turnigy 9X
----------------------------------------------
#2
Postat 16 March 2011 - 10:04 AM
Sa reluam, :D in caz ca se pierde controlul, la cati metri de sol s-ar intampla la un model? Si cat timp ar fi disponibil sa se deschida o parasuta? Eu nu cred ca ar avea timp macar sa o arunce afara sistemul cu arc, balistic, sau oricare altul s-ar folosi, ca de obicei controlul iti dai seama ca l-ai pierdut cand esti deja prea jos.
PS: Ce ai vazut pe Discovery, cel mai posibil era un sistem de parasutare folosit pentru recuperarea dronelor aeriene (daca e emisiunea care am vazut-o si eu), nu pentru salvarea in caz de probleme.
Aceasta postare a fost editata de protheus: 16 March 2011 - 10:06 AM
#3
Postat 16 March 2011 - 10:26 AM
protheus, la 16 March 2011 - 10:04 AM, a spus:
Sa reluam, :D in caz ca se pierde controlul, la cati metri de sol s-ar intampla la un model? Si cat timp ar fi disponibil sa se deschida o parasuta? Eu nu cred ca ar avea timp macar sa o arunce afara sistemul cu arc, balistic, sau oricare altul s-ar folosi, ca de obicei controlul iti dai seama ca l-ai pierdut cand esti deja prea jos.
PS: Ce ai vazut pe Discovery, cel mai posibil era un sistem de parasutare folosit pentru recuperarea dronelor aeriene (daca e emisiunea care am vazut-o si eu), nu pentru salvarea in caz de probleme.
emisiunea era numai despre aeromodelism, si prezenta un negrotei si un tip mai batran, expert in modele si constructie clasica. eu de regula zbor sus si de regula de sus vad ca e in picaj, deja am gasit material si o sa incep sa fac un prototip si sa il testez.
---------------------------------
Aero: Spacewalker, Zaggy, Ultron, Sonic Low Wing(Termic), HK Bixler, Nemuritoru(Termic)
---------------------------------
Tx: Turnigy 9X
----------------------------------------------
#4
Postat 16 March 2011 - 01:09 PM
Daca vrei sa faci un asemenea sistem ii ok dar trebuie sa te gandesti sa nu-l folosesti la joasa inaltime in caz de ceva, ca mai rau se intimpla si nu ai avea timp sa actionezi... :rofl:
#5
Postat 16 March 2011 - 01:23 PM
rares marco, la 16 March 2011 - 01:09 PM, a spus:
Daca vrei sa faci un asemenea sistem ii ok dar trebuie sa te gandesti sa nu-l folosesti la joasa inaltime in caz de ceva, ca mai rau se intimpla si nu ai avea timp sa actionezi... :rofl:
eu de regula stau sus cu modelele si cand se indeparteaza nu ma descurc sa le mai aduc innapoi, mai ales daca bate vantu, asta e experienta putina cu timpu poate invat, si decat s ail las sa cada ca bolovanu ii deschid parasuta, si daca intra in vrie si vad de sus o deschid iar, poate salveaza ceva, o sa fac teste si revin cu impresii:)
---------------------------------
Aero: Spacewalker, Zaggy, Ultron, Sonic Low Wing(Termic), HK Bixler, Nemuritoru(Termic)
---------------------------------
Tx: Turnigy 9X
----------------------------------------------
#6
Postat 16 March 2011 - 03:07 PM
Eu zic ca electronica de calitate are cel mai important aport in micsorarea riscului de accident.. HOWGH :drinks:
#7
Postat 16 March 2011 - 03:28 PM
cum zici tu ca ti-l ia vantu si nu il mai poti intoarce, gandeste-te, ... cu parasuta o sa il ia si mai bine, necontrolat si o sa alergi dupa el mult si bine pana o sa cada
invata sa tii avionul aproape de tine si scapi de parasuta
bafta
#9
Postat 16 March 2011 - 08:28 PM
Sistemul nu are nevoie receptor si e alimentat direct din pack
Eleftronica necesara:
- 1 buc acelerometru ieftin adxl335 sau 345
- 1 buc arduino nano... cel mai mic
- 1 buc servo
- 1 bucata program
Filozofia programului e simpla
scanare acceleratie la nivel de 50 milisecunde (0,05 secunde)
if acceleratie oricare axe > .... valoare stabilita atunci actioneaza servo ptr parasuta
End
S-a facut ptr quadro dar nu mai stiu linkul
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 16 March 2011 - 08:29 PM
#10
Postat 16 March 2011 - 08:34 PM
#11
Postat 16 March 2011 - 09:15 PM
http://diydrones.nin...arachute&page=2
#12
Postat 16 March 2011 - 10:03 PM
La un receptor ppm, cand se pierde semnalul servourile glitchuiesc.
Se pozitioneaza un servo pe un canal liber astfel incat la o anumita deviatie sa declanseze mecanic parasuta. Cand incepe sa glitchuiasta servoul deviaza si declanseaza, fara sa aveti treaba cu comanda pe statie.
Aceasta postare a fost editata de Zen: 16 March 2011 - 10:06 PM
#13
Postat 16 March 2011 - 10:06 PM
Zen, la 16 March 2011 - 10:03 PM, a spus:
La un receptor ppm, cand se pierde semnalul servourile glitchuiesc.
Se pozitioneaza un servo pe un canal liber astfel incat la o anumita deviatie sa declanseze mecanic parasuta. Cand incepe sa glitchuiasta servoul deviaza si declanseaza, cu comanda pe statie n-aveti treaba.
eu folosesc un spektrum dx6i, nu cred ca este ppm si nu cred ca e posibil sa iasa din raa, avand in vedere ca eu abia vad modelu si el tot raspunde bine:) oricum o sa adun informatiile si ma pun pe testari si prototipuri. multumesc pentru sfaturi si indicii.
---------------------------------
Aero: Spacewalker, Zaggy, Ultron, Sonic Low Wing(Termic), HK Bixler, Nemuritoru(Termic)
---------------------------------
Tx: Turnigy 9X
----------------------------------------------
#15
Postat 17 March 2011 - 05:16 PM
R3dD3vil, la 16 March 2011 - 10:06 PM, a spus:
Atunci macar are failsafe. Evident daca aveti failsafe solutia este mai eleganta intrucat setati pe canalul respectiv ca servoul sa declanseze la pierderea legaturii.
Iar daca nu pierdeti controlul atunci n-aveti decat sa comandati declansarea.
Parasuta trebuie proiectata la suprafata minima posibila astfel incat modelul sa nu sufere avarii la revenirea pe sol. Trebuie sa cada repede pentru a nu fi luat de vant.
Aceasta postare a fost editata de Zen: 17 March 2011 - 05:18 PM
#18
Postat 23 May 2011 - 07:24 PM
apopiku, la 24 March 2011 - 10:57 PM, a spus:
Aici, inca o idee. Daca urmaresti si filmul vezi cum functioneaza (Scythe Recovery.mpg or .wmv)
#19
Postat 17 July 2016 - 11:23 AM
Acestea fiind spuse sa vedem totusi ce am facut.. Asadar, dupa consultarea mai multor calculatoare a vitezei descendente a unui obiect am decis ca o parasuta de trei metrii diametru ar oferii o rata de coborare in limita "supravietuirii" pentru un obiect de 7-8kg si desi pare mare, cand o pliez intr-un mod relaxat, nu foarte stransa ea devine destul de mica. Parasuta este facuta din tesatura de nailon genul umbrelei, tesatura banala de captuseala din magazin de textile si am facut-o cu 16 suspante. Avionul este Great Planes CAP 232 27% 53cc twin engine 7-8kg. Parasuta este montata in cabina, care a trebuit ranforsata evident pentru a fi rigida.
Pe scurt..doua servouri(pe acelasi canal) trag de cate doi pini metalici care deblocheaza cupola,un arc o ridica 7-10 cm iar aerul se ocupa de restul, arunca cupola in spate si umfla parasuta. Suspantele sunt montate sub parasuta in litera S ca in cazul celor reale pentru a evita incalcirea si pentru o extragere rapida. Binenteles ca deja va ganditi de ceva timp: Bine mai dar cand se umfla maglaoaia de trei metrii si modelul are 80 la ora nu cumva vezi parasuta ramanand pe loc si modelul plecand mai departe? Evident ca o mare parte din atentie am dedicat-o reducerii socului cauzat de umflarea voalurii incercand sa-l impart in mai multe trepte. Evident ca nu puteam sa leg pur si simplu suspantele de nailon de structura avionului asadar in structura trenului de aterizare care, impreuna cu placa de foc(batiul motorului) sunt cele mai rezistente structuri din avion(tub in aripa nu are, e dintr-o bucata aripa) sunt montate doua suruburi care pentru a nu se indoi, rupe sunt legate cu o placa de aluminiu de alte doua suruburi existente in placa de foc. De aceste doua suruburi sunt legate doua coarde elastice de extensor de fitness care pleaca pe langa rezervor si prin panoul cu instrumente de bord si ies in carlinga. Pe langa ele sunt trase doua alte corzi neelastice dar care au cate un arc fiecare, corzile din urma fiind de diferite lungimi, calculate astfel incat atunci cand corzile elastice se intind aproape de limita sa intre, pe rand celelalte doua corzi cu arcuri constituind a doua si a treia treapta de absorbire a impactului. De asemenea pe suspantele parasutei, pe la mijloc am montat acel inel specific si celor reale care intarzie putin umflarea si prin urmare cresterea graduala a socului. Corzile care trec prin panoul de foc, trec si prin doua inele de tabla de aluminiu prinse de structura avionului, astfel incat daca parasuta ajunge deasupra modelului, de exemplu la coborare, corzile nu vor presa pe panoul de comanda din cabina caci l-ar face varza. Intregul sistem cantareste undeva la 5-6 sute grame. Evident ca influenteaza zborul si modelul e mai greoi si mai putin 3D dar mie oricum nu mi-a placut niciodata un avion pe benzina atat de usor incat sa-l invart ca pe o frunza, ci mi-au placut viteza, zgomotul si ..siguranta iar zborul sportiv il realizeaza bine in continuare.
Dupa un timp am si avut "oportunitatea" de a o testa fara voia mea. Regret ca nu m-a filmat nimeni dar nu a fost ceva programat. Pe scurt, eram in laterala pistei, la vreo 12-15m inaltime si destul de departe de pista. Mi s-a oprit motorul, am decis imediat ca nu voi ajunge la teren, iar in jur era teren arat deci moarte curata. Nu am stat mult pe ganduri,am stiut ca daca il aterizez pe aratura se rupe trenul cu toata structura ce-l sustine si poate si alte parti asa ca am actionat butonul imediat.. cupola a plecat instantaneu, in urma ei s-a desfasurat parasuta in 2 sec. Tocmai montasem o parasuta din polietilena(nailon cu care acoperim mobila cand zugravim, dar nu cel mai slab) de 3m diametru, si ma bucuram ca e foarte usoara 130g(folia doar). Doar ca a venit cu un pret. Asa ca suspantele au taiat folia de nailon astfel ca am vazut decat modelul cu ceva alb in urma lui si nu intelegeam de ce nu arata a parasuta. Modelul a fost franat considerabil si a inceput sa cada oblic cu o viteza nici suficient de mare ca profundorul sa aiba efect nici cum ar fi trebuit sa cada cu parasuta intreaga.
Conul de aluminiu a fost deteriorat, panoul de bord pe unde merg corzile s-a desprins, iar structura de sustinere a gurii rezervorului deteriorata, nimic serios cu alte cuvinte. Spre surprinderea mea trenul de aterizare cu toata structura de prindere a fost intact, iar micile deteriorari s-au rezolvat in cateva ore cu epoxy. La inspectie spre stupoarea mea am remarcat ca din 16 suspante, parasuta mai avea prinse de voalura doar vreo 7.(Folia aceasta de nailon nu este rezistenta, o puteam rupe usor cu degetele ceea ce nu e si cazul tesaturii de nailon actuale a carei suspante si implicit folia de care se prind le-am testat pe fiecare cu 3kg tractiune aplicata). Iar daca cu o jumatate de parasuta care nici nu a avut forma necesara franarii, dar totusi l-a franat, a suferit asemenea avarii minore, caci la cateva zile il zburam deja si-l zbor si azi, cum era daca avea parasuta de tesatura si cobora cu ea intacta cu franare maxima? Imediat i-am inlocuit parasuta de folie cu una de tesatura de 2,8m care e putin mai grea 350g(voalura) dar imi da mai multa incredere ca de altfel tot proiectul. L-am ingreunat DA, daca aveam 20 avioane pe benzina mai faceam proiectul? Probabil ca nu, desi era si o curiozitate la mijloc. Imi ofera mai multa incredere dupa fiecare decolare? Categoric!
Visez la acest sistem de mai multi ani dar mereu mi s-a parut greu de realizat si cu multe semne de intrebare. Dar am fost impins de curiozitatea realizarii si cea a functionarii proiectului. Sunt constient ca sunt situatii in care poate salva modelul si in care nu dar cu siguranta sunt multe situatii in care poate face diferenta dintre: modelul a suferit deteriorari minore si modelul a fost complet distrus impreuna cu majoritatea componentelor. Pozele in care parasuta este pliata sunt ale parasutei initiale de 5m din polietilena(netestata), care ulterior a fost inlocuita cu una de 3m din acelasi material(testata) iar apoi cu cea actuala din tesatura de 2,8m(netestata). Acesta este raspunsul meu pentru cel care a initiat discutia si pentru cei care, ca si mine, decid ca se merita munca si greutatea in plus. Eu m-am decis daca se merita sau nu in cazul meu, l-am facut, il consider un succes si vreau sa-i inspir pe cei care sunt interesati. Intrucat doar 500k pot incarca, la urmatorul link, postarea nr 4 vedeti articolul meu cu poze cu tot cu parasuta initiala. Aici voi pune cateva cu cea actuala. Numai bine! http://www.rcgroups....05#post33409856