Modelism - RHC Forum: Masurarea parametrilor motoarelor de rachetomodele - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Masurarea parametrilor motoarelor de rachetomodele sugestii, ideii, comentarii

#1 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 09 February 2003 - 03:25 PM

Dragi impatimiti ai rachetomodelismului!
Am si eu o "durere": ma intereseaza sa incerc realizarea motoarelor de rachetomodel cu combustibili solizi cu impuls specific ridicat!
La viatza mea am realizat doar rachetomodele cu motoare cu pulbere neagra, ma intereseaza sa incerc un combustibil pe baza de nitrat de amoniu si metal sau altceva...
Se pare ca apar tot felul de probleme, principala mea durere e lipsa informatziilor!
Asa ca ma bate gandul sa realizez un mic stand de test, super simplu...
Ideea mea e cam asa:
Se va realiza carcasa unui motor, cu un ajutaj ce se infileteaza, ma intereseaza sa realizez mai multe ajutaje cu diametre critice diferite, pentru presiuni in camera de ardere diferite!
Bancul de test propriu-zis va consta dintr-un bratz mobil legat la un capat de un potentiometru rotativ, la celalalt capat fiind motorul nostru!
In functie de unghiul realizat putem determina fortza de tractiune. va putea fi calculata si viteza de ardere.
O prima problema ar fi masurarea directa a presiunii in camera de ardere, indirect o putem calcula din marimile direct masurate!
Aici o sa pun o schitza cu motorul de test (care ar trebui sa fie cam de 10cm lungime, 3 cm diametreu, din metal sau ce materiale imi recomandatzi)
Se observa ca intentionez ca combustibilul sa fie si cu nitrat de moniu, dar si cu KNO3 pt initierea arderii, se pare ca sunt probleme la aprinderea combustibilului cu nitrat de amoniu!!!

Astept idei si critici!

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Motor.gif

0

#2 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 09 February 2003 - 03:28 PM

Aici este o schitza cu standul de test!
Intentinez sa folosesc un PC pentru inregistrarea marimilor masurate, si prelucrarea acestora.
Astept cu nerabdare parerile voastre, sugestiile si criticile! :rolleyes:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: TestStand.gif

0

#3 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 09 February 2003 - 05:34 PM

Space
Eu nu le am cu electronica numai cu "fiarele" fiind lacatus de aceea ideea mea de stand de proba ar fi
bazata mai mult pe piese mecanice.Eu m-am gindit la o masa pe care sa se plimbe un carucior pe care
s-ar afla motorul racheta.Masa ar avea un canal pe mijlocul ei care sa cada exact pe mijlocul caruciorului.
Sub carucior s-ar atasa un instrument de scris ceva care sa lase urme pe hirtie(carioca,creion etc.)Sub
masa ar rula un tambur de hirtie cu viteza mica.De carucior ar veni legat un arc dinamometric corect
etalonat(se gasesc cintare pt. piata de acest fel).Cind motorul racheta s-ar aprinde ar intinde arcul pe
o anumita lungime care ar veni inregistrat pe tamburul de hirtie de sub masa sub forma de grafic.In
momentul cind motorul se aprinde si se deplaseaza 1-2mm caruciorul va intrerupe un fascicol laser din
alea folosite ca jucarie si ca breloc care va cupla un cronometru electronic care va incepe sa numere.In
momentul cind nu mai exista tractiune caruciorul va reveni la loc iar fascicolul de laser va decupla
cronometrul.Impartind axa x din grafic pe zecimi sau sutimi de secunda vei vedea forta motorului in
functie de timp.Treaba cu bratul oscilant nu mi se pare prea coshera pentru ca daca bratul e prea usor
motorul ar avea tendinta sa-l dea peste cap iar daca atasezi greutati calcularea fortei va trebui facuta
tinind seama si de ele in plus ar tot oscila din cauza inertiei.Sigur ca si in cazul caruciorului ar exista forte
de frecare dar cred ca ar fi neglijabile pt. masuratori.

Skyspy
A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#4 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 09 February 2003 - 06:11 PM

Mr. MrSpace,

Daca tot vrei sa masori forta motoarelor de ce nu incerci sa faci un banc orizontal cu un mic carucior in care sa fixezi motorul si care sa comprime un arc cilindric obisnuit .Miscarea orizontala o preiei cu un potentiometru liniar ( eventual bobinat pe un suport cilindric coliniar cu deplasarea caruciorului) .Citirea valorii acestuia o faci in PC eventual daca nu ai o placa de achizitie cu un instrument digital cu transmisie RS232 - oferta bogata pe piata pe la Conex Electronic samd.Ceea ce iti propun eu este de fapt un dinamometru clasic cu teletransmisie .Mi se pare mai rezonabil asa pentru ca poti foarte usor sa-l etalonezi intorcandu-l vertical si asezand pe el chiar greutati etalon.In principiu aici arcul este problema ptr ca trebuie sa gasesti unul ce nu se deformeaza si plastic dupa mai multe comprimari.
Este si solutia propusa de Skyspy.
O sa ma gandesc si la masurarea presiunii in motor si revin.
Salutari

Aceasta postare a fost editata de S62: 09 February 2003 - 06:14 PM

Iulian
0

#5 Useril este offline   Alifie 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 06-February 03

Postat 09 February 2003 - 06:11 PM

eu am o ideie muult mai simpla ( nu stiu cat de corecta o fi.. )..
M-am gandit cam asa : carcasa motorului sa fie pusa cu jetul in sus, asezata pe un aparat de masura al fortei da? ... Sa fie calculata in prealabil masa carcasei fara combustibil .. ..
In jurul carcasei motoruluisa fie atasata o banda ( pt a vedea deformatia materialuli din care este confesctionata carcasa ) .. iar din studierea tabelului rezistentelor materialelor, si cu niste simple calcule, se poate afla presiunea din interiorul acesteia ...
Acum, stiu ca este o ideie f simpla fata de ale voastre, dar ... poate va da rezultate ....

Forta fie cu voi daca nu :) ........

Respekt to all
DIAVOLO VIRTUS IN CORPOS EST :P
0

#6 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 09 February 2003 - 06:21 PM

Daca vrei o masuratoare mai pretentioasa in locul arcului trebuie sa pui o celula tesometrica ( spre exemplu un Z6 de la HBM + amplificatorul AED ) si direct pe PC obtii atit variatia fortei in timp cat si forta maxima de tractiune.Avantajul este ca doza este calibrata de fabricant chiar in N daca vrei iar, precizia este foarte mare.Dezavantaj: PRETUL DE COST!
Salutari
Iulian
0

#7 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 09 February 2003 - 06:51 PM

Da! ideile voastre sunt intradevar interesante!
In legatura cu arcurile... am o mica animozitate se pot deforma plastic (sa nu-si mai revina)???
Si o dambla tot am - folosesc PC-ul ca am experienta practica in DAQ, nu prostii! mai ales ca am cumparat deja un CAD pe 12 biti cu S&H cu 8 canale si pot sa-l folosesc ( de fapt era pt REPA pt senzori :) :) )
Va rog sa ma ajutati cu un amanunt:
Oare cantarele electronice nu se pot cupla la PC???? ar fi foarte bune! oare ce preturi au respectivele!
Celulele alea tensiometrice parca vad ca costa sute de $ si nu ma incumet
0

#8 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 09 February 2003 - 06:54 PM

A si SkySpy, ca fapt divers, DA! bratul va oscila! nici nu incerc sa-l opresc din oscilatie. in PC pot introduce functia de oscilatie libera care va scade efectiv efectul oscilatiei mecanice din masuratori - vorbesc in cunostinta de cauza! nu ca-i fain sa lucrezi cu PC-ul nu gluma! iar eroarea va fi infima :) :)
0

#9 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 09 February 2003 - 09:38 PM

Deci,
Un cantar electronic cuprinde un ansamblu doza tensometrica - amplificator analogic - unitate de comanda cu microcontroler.Doza tensometrica este cu element elastic din AL ( cam in 99% di cazuri) - deci un pic mai sensibila la depasirea valori maxime admisibile.De obicei in aceste cazuri ii fuge zeroul si cam in 50% din evenimente nu se mai poate compensa din tara ( sau autozero) .In cazul tau este cred ok sa-ti iei unul de 15-20 KG. Semnalul de la doza in cele mai multe cazuri ( 99%) este de tip cc, doza fiind alimentata cu o tensiune foarte bine stabilizata de cc. Semnalul de iesire este de cele mai multe ori de 1V dupa amplificatorul de cc pe care este bine sa-l pastrezi, eventual umbland numai la banda de trecere.In continuare semnalul trece printr-un CAN care este de sine statator si genereaza semnal numeric ptr microcontroler .Este evident ca poti cu un buffer sa preiei chiar de aici semnalul ptr PC.
Problema in general este ca la cantarele electronice se face o integrare a semnalului analogic ( uneori si o filtrare digitala suplimentara) pentru a elimina trepidatiile ultimei cifre.De obicei banda de frecventa este de max 20-30 Hz .
Doza tenometrica de la cantare este in majoritatea cazurilor de tip "S" , deci foarte usor de montat in orice sistem mecanic si foarte usor de etalonat .De asemene ea este de tip metalic (tip marca tensometrica din constantan) avind sensibilitatea de 2 mV/V sau in cel mai rau caz 1mV/V.
Cred ca facand mici modificari poti adapta sistemul la nevoile tale.
Succes!

Aceasta postare a fost editata de S62: 09 February 2003 - 09:41 PM

Iulian
0

#10 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 09 February 2003 - 10:47 PM

Mda! se pare ca am sa maltratez un cantar electronic curand! trebuie sa stiu cam cat costa unu.. ???
0

#11 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 10 February 2003 - 08:27 AM

Nu stiu trebuie sa cercetezi oferta pietei!
salutari
Iulian
0

#12 Useril este offline   Radu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 152
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 10 February 2003 - 04:54 PM

Salutare lume .M-am intors :) :) :) Puneti-ma la curent cu ce ati mai discutat
F=m*a
0

#13 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 10 February 2003 - 05:43 PM

Electronist cum stiu ca esti cred ca arunci degeaba milionul pe fereastra, daca strici cântarul. Dupa tine, motorul fixat cu ajutajul in sus, pe un suport sanatos, direct pe cântar, ce crezi c-ar arata? Ia da-ti cu presupusul!!! Daca tii neaparat, poti intoarce tot montajul cu susul in jos. Mofturi, ca sa poti spune ca si pozitia de functionate e cea normala. Cred ca poti culege semnal de "lânga" afisajul digital, ca-i gata prelucrat, si faci ce vrei cu el in PC (conversie, evolutie in timp, bla bla bla). Poate apar ceva probleme cu vibratiile, da' esti baiat mare!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#14 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 10 February 2003 - 10:22 PM

bitex, la 10 Feb 2003, 17:43, a spus:

Dupa tine, motorul fixat cu ajutajul in sus, pe un suport sanatos, direct pe c?tar, ce crezi c-ar arata? Ia da-ti cu presupusul!!! Daca tii neaparat, poti intoarce tot montajul cu susul in jos. Mofturi, ca sa poti spune ca si pozitia de functionate e cea normala. Cred ca poti culege semnal de "l?ga" afisajul digital, ca-i gata prelucrat, si faci ce vrei cu el in PC (conversie, evolutie in timp, bla bla bla). Poate apar ceva probleme cu vibratiile, da' esti baiat mare!

Merge si asa direct pe cantar insa dupa cum vad MrSpace vrea cu PC-ul la vedere , cu parametrii frumos afisati cu Labwiev .............................. da bine si la cercetare si la public!
Iar daca zici de aruncatul milionului pe fereastra atunci e vorba de milioanele pe fereastra!
Dar sa nu disperam si sa punem raul in fata treaba poate merge foarte bine din start daca se lucreaza cu ceva grija.
Salutari

Aceasta postare a fost editata de S62: 10 February 2003 - 10:25 PM

Iulian
0

#15 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 10 February 2003 - 11:21 PM

Pai din cate se pare, tot cu potentiometrul rotativ fac treaba! e ieftin, stiu sa umblu cu el... nu-i bai
Dar cineva se ofera voluntar cu un cantar bun sa vedem masa bratului a motorului inainte de start si dupa start etc.. :) :) :) ???
0

#16 Useril este offline   Radu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 152
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 11 February 2003 - 09:12 AM

MrSpace vad ca discutati despre masurarea fortei motorului.
Eu cred ca cea mai buna metoda e cea cu ajutajul in sus si cu un cantar ,nu neaparat electronic.Uita-te le siteul lui Nakka ca este acolo cum sa faci un stand de masurare.
F=m*a
0

#17 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 11 February 2003 - 10:17 AM

...stii ce mi se pare mie cel mai amuzant? Ca daca cuiva i se pune pata pe creier, nu conteaza ce sfaturi ii dau ceilalti! El are sant pe creier si cu asta basta! :-) "Potentiometru rotativ", indiferent ce spun ceilalti!!!
Nu are absolut nici un rost sa testezi propelantii direct in motoare! Asta e partea a doua!
Ca sa faci teste adevarate, trebuie sa iti confectionezi o bomba calorimetrica (un recipient inchis ermetic), dintr-un auto-sifon vechi sau un extinctor auto, ii pui un manometru si in interiorul lui aprinzi (electric) cantitati mici de ordinul gramelor (oare de ce e bine cu cantitati mici...?sic) de propelanti care sa te faca sa intelegi daca esti pe drumul cel bun sau nu! Dupa ce ai tras ceva concluzii, te apuci si faci din ele motoare...cum doresti!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#18 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 11 February 2003 - 10:43 AM

Marinare, adevarat graiesti!
Ai perfecta dreptate.
Acum m-am decis: fac bomba calorimetrica!!!! da'sa stii ca pe capul tau vin sa ma lamuresti!!
Ideea imi place!
DAR (al naibi dar, daca nu-s as fi asa tolomac as pricepe mai usor) in forumul vechi ziceai ca e nevoie de vreo 4 bari si ceva sute de grade pentru a aprinde cu simtz de raspundere amestecurile astea mai exotice (cu nitrat de amoniu perclorat de potasiu etc etc, nu ma bate la cap cu KNO3 ca nu pt el ma obosesc)
Si daca rezolv problema asta promit ca o sa incerc sa fac sifonul ala!!! Parol!!! :) :) :)
0

#19 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 11 February 2003 - 10:57 AM

...OK...asa te vreau! :)
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#20 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 11 February 2003 - 11:05 AM

Adica zice ca tine si face tot ca el!!!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#21 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 11 February 2003 - 11:17 AM

Adica le fac pe ambele :) :) :)
0

#22 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 11 February 2003 - 12:18 PM

Tare-s mortali modelistii astia. Astept câte o ora sa mai scrie cineva ceva si nimic! Da' nimic! Vii sâmbata prin Bucuresti? Poate punem de-o intâlnire?

Lasa ca dupa ce si daca-mi raspunzi astept si eu o ora pâna primesti raspunsul, sa vezi si tu cum este! Sâc!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 February 2003 - 12:21 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#23 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 11 February 2003 - 12:43 PM

Dragi amici si prieteni!
Pt a va ajuta sa ma lamuriti (sunt in plin proces de iluminare aici, momentan sunt in ceatza :) )
am sa pun un link spre minunatul.. extraordinarul site al lui Nakka mai precis pagina in care descrie cum determina viteza de ardere!
De ce a facut el ce parere aveti????
Nakka burn rate
0

#24 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 11 February 2003 - 12:55 PM

MrSpace, la 11 Feb 2003, 10:43, a spus:

...in forumul vechi ziceai ca e nevoie de vreo 4 bari si ceva sute de grade pentru a aprinde cu simtz de raspundere amestecurile astea mai exotice (cu nitrat de amoniu perclorat de potasiu etc...
Si daca rezolv problema asta promit ca o sa incerc sa fac sifonul ala!!! Parol!!! :) :) :)

...pai eu de ce zisei ca trebuie un autosifon sau extinctor?!!!! ... 4 BARI...! Ca altfel iti recomandam in aer liber...ragaitura, briza...ai pornit pe un drum cotoios!
Daca vrei sa-ti faci lucrarea de doctorat in domeniu, nimeni in lume nu a studiat produsele secundare de ardere in cazul pulberii negre...PAROL!
P.S.: viteza de ardere e determinata fain de prietenul tau nakka, chiar daca o sa vezi ca toti folosesc acelasi algoritm!!!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#25 Useril este offline   SoulTrace 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 10
  • Inregistrat: 01-March 03

Postat 02 March 2003 - 09:19 PM

Dece nu incercati sa folositi unul dintre sotware-urile existente? Nu tin minte unde dar am vazut un soft cu care puteai sa specifici tot felul de lucruri despre motor (inclusiv ce compozitie folosesti) si-ti zicea ce rezulta.
0

#26 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 10 March 2003 - 04:34 PM

saliut:!)
Uite ca revin cu un mesaj despre motoarele de racheta cu propergol solid deoarece am observat in zona un interes sporit pentru ele.

Am cautat pe Internet si am gasit un document interesant la adresa http://trs.nis.nasa....1/01/sp8041.pdf
Este o monografie folosita la NASA prin anii 1971 si este foarte interesanta ca sa nu mai zicem ca ofera informatii destul de bine fundamentate din punct de vedere experimental. Eu zic ca dupa studiul teoretic al unui motor cu propergol solid este bine sa citim acest document pentru o ancorare si in domeniul experimental :D

MIG-29
0

#27 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 12 March 2003 - 02:46 PM

Iar ai lipsit MIG-ule!!!
Pe unde ai mai umblat?
Eu lucrez la telecomanda aia a mea, am niste belele mici, dar se rezolva!
Poate pun niste poze curand!!!
0

#28 Useril este offline   One 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 192
  • Inregistrat: 22-July 03

Postat 23 July 2003 - 11:21 AM

Fratilor,sunt nou pe aici si m-am gandit sa invat si eu cate ceva despre modelism. Lamuriti-ma intr-o privinta: intrucat motorul de racheta functioneaza dinamic, oare testele statice sunt aproape de realitate? De ce nu s-ar face un brat, avant la capat motorul, caruia i se ataseaza masa de transportat (ca pana la urma, pentru asta trebuie impuls) si se citeste viteza de rotatie, sau atingerea unei anumite viteze intr-un anumit timp? Este adevarat ca in brat va apare o tensiune datorata fortei centrifuge,dar cred ca in miscare altfel se comporta motorul.
Pentru a inventa ceva ai nevoie de o imaginatie bogata si o gramada de gunoi. Thomas A. Edison (1847 - 1931)
0

#29 Useril este offline   Radu 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 152
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 23 July 2003 - 11:33 AM

Pai daca stii forta cu care apasa motorul pe cantar de acolo poti sa deduci restul prin calcul
F=m*a
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro