Masurarea parametrilor motoarelor de rachetomodele sugestii, ideii, comentarii
#1
Postat 09 February 2003 - 03:25 PM
Am si eu o "durere": ma intereseaza sa incerc realizarea motoarelor de rachetomodel cu combustibili solizi cu impuls specific ridicat!
La viatza mea am realizat doar rachetomodele cu motoare cu pulbere neagra, ma intereseaza sa incerc un combustibil pe baza de nitrat de amoniu si metal sau altceva...
Se pare ca apar tot felul de probleme, principala mea durere e lipsa informatziilor!
Asa ca ma bate gandul sa realizez un mic stand de test, super simplu...
Ideea mea e cam asa:
Se va realiza carcasa unui motor, cu un ajutaj ce se infileteaza, ma intereseaza sa realizez mai multe ajutaje cu diametre critice diferite, pentru presiuni in camera de ardere diferite!
Bancul de test propriu-zis va consta dintr-un bratz mobil legat la un capat de un potentiometru rotativ, la celalalt capat fiind motorul nostru!
In functie de unghiul realizat putem determina fortza de tractiune. va putea fi calculata si viteza de ardere.
O prima problema ar fi masurarea directa a presiunii in camera de ardere, indirect o putem calcula din marimile direct masurate!
Aici o sa pun o schitza cu motorul de test (care ar trebui sa fie cam de 10cm lungime, 3 cm diametreu, din metal sau ce materiale imi recomandatzi)
Se observa ca intentionez ca combustibilul sa fie si cu nitrat de moniu, dar si cu KNO3 pt initierea arderii, se pare ca sunt probleme la aprinderea combustibilului cu nitrat de amoniu!!!
Astept idei si critici!
#2
Postat 09 February 2003 - 03:28 PM
Intentinez sa folosesc un PC pentru inregistrarea marimilor masurate, si prelucrarea acestora.
Astept cu nerabdare parerile voastre, sugestiile si criticile! :rolleyes:
#3
Postat 09 February 2003 - 05:34 PM
Eu nu le am cu electronica numai cu "fiarele" fiind lacatus de aceea ideea mea de stand de proba ar fi
bazata mai mult pe piese mecanice.Eu m-am gindit la o masa pe care sa se plimbe un carucior pe care
s-ar afla motorul racheta.Masa ar avea un canal pe mijlocul ei care sa cada exact pe mijlocul caruciorului.
Sub carucior s-ar atasa un instrument de scris ceva care sa lase urme pe hirtie(carioca,creion etc.)Sub
masa ar rula un tambur de hirtie cu viteza mica.De carucior ar veni legat un arc dinamometric corect
etalonat(se gasesc cintare pt. piata de acest fel).Cind motorul racheta s-ar aprinde ar intinde arcul pe
o anumita lungime care ar veni inregistrat pe tamburul de hirtie de sub masa sub forma de grafic.In
momentul cind motorul se aprinde si se deplaseaza 1-2mm caruciorul va intrerupe un fascicol laser din
alea folosite ca jucarie si ca breloc care va cupla un cronometru electronic care va incepe sa numere.In
momentul cind nu mai exista tractiune caruciorul va reveni la loc iar fascicolul de laser va decupla
cronometrul.Impartind axa x din grafic pe zecimi sau sutimi de secunda vei vedea forta motorului in
functie de timp.Treaba cu bratul oscilant nu mi se pare prea coshera pentru ca daca bratul e prea usor
motorul ar avea tendinta sa-l dea peste cap iar daca atasezi greutati calcularea fortei va trebui facuta
tinind seama si de ele in plus ar tot oscila din cauza inertiei.Sigur ca si in cazul caruciorului ar exista forte
de frecare dar cred ca ar fi neglijabile pt. masuratori.
Skyspy
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#4
Postat 09 February 2003 - 06:11 PM
Daca tot vrei sa masori forta motoarelor de ce nu incerci sa faci un banc orizontal cu un mic carucior in care sa fixezi motorul si care sa comprime un arc cilindric obisnuit .Miscarea orizontala o preiei cu un potentiometru liniar ( eventual bobinat pe un suport cilindric coliniar cu deplasarea caruciorului) .Citirea valorii acestuia o faci in PC eventual daca nu ai o placa de achizitie cu un instrument digital cu transmisie RS232 - oferta bogata pe piata pe la Conex Electronic samd.Ceea ce iti propun eu este de fapt un dinamometru clasic cu teletransmisie .Mi se pare mai rezonabil asa pentru ca poti foarte usor sa-l etalonezi intorcandu-l vertical si asezand pe el chiar greutati etalon.In principiu aici arcul este problema ptr ca trebuie sa gasesti unul ce nu se deformeaza si plastic dupa mai multe comprimari.
Este si solutia propusa de Skyspy.
O sa ma gandesc si la masurarea presiunii in motor si revin.
Salutari
Aceasta postare a fost editata de S62: 09 February 2003 - 06:14 PM
#5
Postat 09 February 2003 - 06:11 PM
M-am gandit cam asa : carcasa motorului sa fie pusa cu jetul in sus, asezata pe un aparat de masura al fortei da? ... Sa fie calculata in prealabil masa carcasei fara combustibil .. ..
In jurul carcasei motoruluisa fie atasata o banda ( pt a vedea deformatia materialuli din care este confesctionata carcasa ) .. iar din studierea tabelului rezistentelor materialelor, si cu niste simple calcule, se poate afla presiunea din interiorul acesteia ...
Acum, stiu ca este o ideie f simpla fata de ale voastre, dar ... poate va da rezultate ....
Forta fie cu voi daca nu :) ........
Respekt to all
#6
Postat 09 February 2003 - 06:21 PM
Salutari
#7
Postat 09 February 2003 - 06:51 PM
In legatura cu arcurile... am o mica animozitate se pot deforma plastic (sa nu-si mai revina)???
Si o dambla tot am - folosesc PC-ul ca am experienta practica in DAQ, nu prostii! mai ales ca am cumparat deja un CAD pe 12 biti cu S&H cu 8 canale si pot sa-l folosesc ( de fapt era pt REPA pt senzori :) :) )
Va rog sa ma ajutati cu un amanunt:
Oare cantarele electronice nu se pot cupla la PC???? ar fi foarte bune! oare ce preturi au respectivele!
Celulele alea tensiometrice parca vad ca costa sute de $ si nu ma incumet
#8
Postat 09 February 2003 - 06:54 PM
#9
Postat 09 February 2003 - 09:38 PM
Un cantar electronic cuprinde un ansamblu doza tensometrica - amplificator analogic - unitate de comanda cu microcontroler.Doza tensometrica este cu element elastic din AL ( cam in 99% di cazuri) - deci un pic mai sensibila la depasirea valori maxime admisibile.De obicei in aceste cazuri ii fuge zeroul si cam in 50% din evenimente nu se mai poate compensa din tara ( sau autozero) .In cazul tau este cred ok sa-ti iei unul de 15-20 KG. Semnalul de la doza in cele mai multe cazuri ( 99%) este de tip cc, doza fiind alimentata cu o tensiune foarte bine stabilizata de cc. Semnalul de iesire este de cele mai multe ori de 1V dupa amplificatorul de cc pe care este bine sa-l pastrezi, eventual umbland numai la banda de trecere.In continuare semnalul trece printr-un CAN care este de sine statator si genereaza semnal numeric ptr microcontroler .Este evident ca poti cu un buffer sa preiei chiar de aici semnalul ptr PC.
Problema in general este ca la cantarele electronice se face o integrare a semnalului analogic ( uneori si o filtrare digitala suplimentara) pentru a elimina trepidatiile ultimei cifre.De obicei banda de frecventa este de max 20-30 Hz .
Doza tenometrica de la cantare este in majoritatea cazurilor de tip "S" , deci foarte usor de montat in orice sistem mecanic si foarte usor de etalonat .De asemene ea este de tip metalic (tip marca tensometrica din constantan) avind sensibilitatea de 2 mV/V sau in cel mai rau caz 1mV/V.
Cred ca facand mici modificari poti adapta sistemul la nevoile tale.
Succes!
Aceasta postare a fost editata de S62: 09 February 2003 - 09:41 PM
#10
Postat 09 February 2003 - 10:47 PM
#13
Postat 10 February 2003 - 05:43 PM
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 10 February 2003 - 10:22 PM
bitex, la 10 Feb 2003, 17:43, a spus:
Merge si asa direct pe cantar insa dupa cum vad MrSpace vrea cu PC-ul la vedere , cu parametrii frumos afisati cu Labwiev .............................. da bine si la cercetare si la public!
Iar daca zici de aruncatul milionului pe fereastra atunci e vorba de milioanele pe fereastra!
Dar sa nu disperam si sa punem raul in fata treaba poate merge foarte bine din start daca se lucreaza cu ceva grija.
Salutari
Aceasta postare a fost editata de S62: 10 February 2003 - 10:25 PM
#15
Postat 10 February 2003 - 11:21 PM
Dar cineva se ofera voluntar cu un cantar bun sa vedem masa bratului a motorului inainte de start si dupa start etc.. :) :) :) ???
#17
Postat 11 February 2003 - 10:17 AM
Nu are absolut nici un rost sa testezi propelantii direct in motoare! Asta e partea a doua!
Ca sa faci teste adevarate, trebuie sa iti confectionezi o bomba calorimetrica (un recipient inchis ermetic), dintr-un auto-sifon vechi sau un extinctor auto, ii pui un manometru si in interiorul lui aprinzi (electric) cantitati mici de ordinul gramelor (oare de ce e bine cu cantitati mici...?sic) de propelanti care sa te faca sa intelegi daca esti pe drumul cel bun sau nu! Dupa ce ai tras ceva concluzii, te apuci si faci din ele motoare...cum doresti!
Cu rabdare si ciocan.
#18
Postat 11 February 2003 - 10:43 AM
Ai perfecta dreptate.
Acum m-am decis: fac bomba calorimetrica!!!! da'sa stii ca pe capul tau vin sa ma lamuresti!!
Ideea imi place!
DAR (al naibi dar, daca nu-s as fi asa tolomac as pricepe mai usor) in forumul vechi ziceai ca e nevoie de vreo 4 bari si ceva sute de grade pentru a aprinde cu simtz de raspundere amestecurile astea mai exotice (cu nitrat de amoniu perclorat de potasiu etc etc, nu ma bate la cap cu KNO3 ca nu pt el ma obosesc)
Si daca rezolv problema asta promit ca o sa incerc sa fac sifonul ala!!! Parol!!! :) :) :)
#22
Postat 11 February 2003 - 12:18 PM
Lasa ca dupa ce si daca-mi raspunzi astept si eu o ora pâna primesti raspunsul, sa vezi si tu cum este! Sâc!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 February 2003 - 12:21 PM
Telefon: 0721 385365
#23
Postat 11 February 2003 - 12:43 PM
Pt a va ajuta sa ma lamuriti (sunt in plin proces de iluminare aici, momentan sunt in ceatza :) )
am sa pun un link spre minunatul.. extraordinarul site al lui Nakka mai precis pagina in care descrie cum determina viteza de ardere!
De ce a facut el ce parere aveti????
Nakka burn rate
#24
Postat 11 February 2003 - 12:55 PM
MrSpace, la 11 Feb 2003, 10:43, a spus:
Si daca rezolv problema asta promit ca o sa incerc sa fac sifonul ala!!! Parol!!! :) :) :)
...pai eu de ce zisei ca trebuie un autosifon sau extinctor?!!!! ... 4 BARI...! Ca altfel iti recomandam in aer liber...ragaitura, briza...ai pornit pe un drum cotoios!
Daca vrei sa-ti faci lucrarea de doctorat in domeniu, nimeni in lume nu a studiat produsele secundare de ardere in cazul pulberii negre...PAROL!
P.S.: viteza de ardere e determinata fain de prietenul tau nakka, chiar daca o sa vezi ca toti folosesc acelasi algoritm!!!
Cu rabdare si ciocan.
#26
Postat 10 March 2003 - 04:34 PM
Uite ca revin cu un mesaj despre motoarele de racheta cu propergol solid deoarece am observat in zona un interes sporit pentru ele.
Am cautat pe Internet si am gasit un document interesant la adresa http://trs.nis.nasa....1/01/sp8041.pdf
Este o monografie folosita la NASA prin anii 1971 si este foarte interesanta ca sa nu mai zicem ca ofera informatii destul de bine fundamentate din punct de vedere experimental. Eu zic ca dupa studiul teoretic al unui motor cu propergol solid este bine sa citim acest document pentru o ancorare si in domeniul experimental :D
MIG-29
#27
Postat 12 March 2003 - 02:46 PM
Pe unde ai mai umblat?
Eu lucrez la telecomanda aia a mea, am niste belele mici, dar se rezolva!
Poate pun niste poze curand!!!
#28
Postat 23 July 2003 - 11:21 AM