Antena receptie probleme cu distanta
#1
Postat 07 February 2003 - 11:08 AM
Este obligatoriu ca antena sa fie ridicata? Ar fi mai bine sa o ridic de la baza (sa o indoi si sa vin "inapoi") sau sa o mototolesc langa receptor si sa ma ridic doar cu capatul 20 - 30 cm.
100 cm e prea mult si ar fi mai bine sa tai firul?
Multumesc,
Iulian
#2
Postat 07 February 2003 - 11:17 AM
Cu rabdare si ciocan.
#3
Postat 07 February 2003 - 11:59 AM
sa-ti functioneze un sistem de emisie-receptie trebuie calculata si respectata lungimea antenei (pentru diverse vrecvente trebuie o antena de o anumita dinensiune).
La unele emitatoare sau receptoare datorita vrecventei (mai ales in modelism) pentru buna functionare este necesara o antena de citiva metri (5-6m) ceea ce face forte incomoda sau chiar imposibila folosirea emitatoarelor sau receptoarelor.
Pentru a evita lungimea antenei se foloseste un circuit LC (bobina-condensator) care se calculeaza in functie de cit iti trebuie antena de lunga. Circuitul asta inlocuieste lungimea antenei adica la o antena de 1-2m o poti aduce la 20-40 cm (nu trebuie nici prea scurta pentru ca un model se departeaza destul de mult si fiind antena prea scurta iese din zona de actiune a emitatorului.
Daca aveti nevoie de formule de calcul pot sa caut in teancu de carti si sa va ajut (nu le mai stiu pe dinafara).
#4
Postat 07 February 2003 - 12:18 PM
in nici un caz sä nu scurtezi sau sä prelungesti antena receptorului ! Lungimea antenei este exact definitä pentru raza maximä de actiune a sistemului de telecomandä.
Optimal este ca antena sä fie scoasä pe cel mai scurt drum din fuselaj si montatä, intinsä, spre ampenajul vertical, de acolo mai departe la stinga sau la dreapta la ampenajul orizontal. Ultima bucatä a antenei poate sä atirne liberä in aer.
Dacä folosesti o antenä de otel, firul original trebuie scurtat astfelincit lungimea totalä a antenei sä fie identicä cu lunimea originalä a antenei.
Solutia cea ma bunä este ca antena sä sie montatä jumätate pe axa longitudinalä a avionului iar cealaltä jumätate in sus, corespunzätor axei vericale. Partea verticalä sä fie din sirmä de otel 0.5 mm.
Mai multe informatii gäsesti, in germanä sau englezä, aici:
http://www.acteurope.de
CF4U
#5
Postat 07 February 2003 - 01:22 PM
Vivi
#6
Postat 07 February 2003 - 04:09 PM
Problema e la masinuta pentru ca nu am unde sa o desfasor si nu pot sa o las sa atarne. Daca i-as monta o antena de taximetrist :huh: cred ca se va dezechilibra ...
Pentru a nu taia firul ma gandesc sa-l pun in 4. Nu am nevoie sa functioneze la mai mult de 50 m pt auto. Daca tot nu va vrea ... voi lua alt receptor.
Emitatorul nu a stat pornit fara antena intinsa la maxim.
Iulian
#7
Postat 09 February 2003 - 09:17 AM
Lungimea ei este calculata functie de frecventa de lucru, si la unele receptoare functie de utilizare; de ex. la statiile pentru auto (tip pistol) mai nou lungimea antenei este mai mica decit la o statie pentru aero chiar daca cele doua au aceeasi frecventa, dar chestia asta este facuta de producator si presupune un acord la partea de RF a receptorului.
Incearca la masina sa scoti cel putin 20 cm antena in afara caroseriei, cum spune Marinaru printr-un tub de plastic, iar in interior sa nu aibe traseul, pe cit posibil, paralel cu cablurile de la servo si cu cele de alimentare.
Pe ce masinuta ai incercat-o electrica sau termica?
Daca este electrica verifica, cum ai alimentat receptorul?
Tensiunea de alimentare este din regulatorul de viteza?
#8
Postat 09 February 2003 - 12:13 PM
Teoria zice ca o antena pote fi scurtata fizic prin inserierea cu ea a unei bobine.
Pt inceput iulianv, inceara sa infasori pe un tb de PVC (de 1-2 cm diam) jumate din firul anteni (cu spirele formate foarte apropiate, aproape unite), sau mai mult de jumate....
Nu e tot una cu a o mototoli!!!
Eu zic sa incerci!
#9
Postat 10 February 2003 - 11:15 AM
Daca scot doar 20 cm ce fac cu restul?
MrSpace, daca infasor doar jumatate din antena, ce fac cu restul?
Voi incerca sa bobinez 70 cm si restul sa-l ridic vertical.
Legat de regulatorul de viteza: la cele reverse mai exista notiunea de inainte-inapoi? Sau mai bine spus conteaza polaritatea motorului? Leg motorul oricum si daca atunci cand imping mansa emitatorului inainte masina o ia inapoi modific la emitator (reverse) si e ok?
Merci,
Iulian
#10
Postat 10 February 2003 - 11:35 AM
Merci,
Iulian
#11
Postat 10 February 2003 - 12:26 PM
Curentii care trec prin el difera, de regula, functie de sens, adica, inainte suporta curenti de cel putin de doua ori mai mari decit inapoi. Mersul inainte este semnalizat pe regulator, fata de inapoi, (de obicei) prin led-uri diferit colorate sau prin aprinderea diferita a led-ului daca exista unul singur.
Motorul se leaga astfel incit la pozitia mansei spre inainte regulatorul sa semnalizeze acelasi sens ( asta se regleaza din switch-ul de reverse de pe emitator) si bineinteles modelul sa merga inainte.
Ce motor folosesti la masina si ce regulator ai? Cind fac probleme servo-urile, cu motorul oprit sau pornit?
#12
Postat 10 February 2003 - 03:02 PM
sa inteleg ca firul tau are caa 90 cm lungime
Adevarul e ca nu trebuie sa tai antena si sa o lasi intinsa!!! Poti sa o tai si o parte sa o faci bobina!!
Riguros trebuie facute ceva calcule....
firul tau e echivalent cu o bobina de 2uH in paralel cu un cond de 5pF.... aproximativ si se pastreaza cat timp e intinsa
daca o mototolesti se modifica si bobina si condensatorul
si pac problema nu merge
Ideea e ca daca pui ceva mai scurt trebuie sa compensezi efectul lungimii mici!
Am sa calculez ceva dar nu curand!
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 10 February 2003 - 03:09 PM
#13
Postat 10 February 2003 - 03:20 PM
Cat de lunga trebuie sa fie antena?, banuiesc ca producatorul livreaza receptorul cu antena optima.
Personal am patit-o cu antena la modul ca :
Intr-o duminica am mers la zbor cu receptorul dat jos de pe model deoarece cu o zi inainte l-am folosit la un automodel......am montat receptorul pe model dar grabit fiind am uitat sa intind antena aceasta ramanand infasurata pe receptor, rezultatul a fost un crash nu foarte spectaculos la o distanta de 50-60 metri.
Concluzia nu infasurati antena in jurul receptorului...
#14
Postat 11 February 2003 - 03:08 PM
Discutam despre doua probleme diferite:
1. Pierderea legaturii cu masina la distanta de 6-7 m. Ideea e ca trebuie sa ma plimb dupa masinuta pt ca daca se indeparteaza de mine nu mai merge. Nu am testat daca mai am comanda pe directie. Am presupus ca e de la antena pentru ca am la distanta mica (sub 6m) nu am probleme. Regulatorul l-am scos de la avion (Easy Go): RSC 105 BEC SLOW FLY de la Robbe. Motorul e standard: Midnight Pro 2.
2. Conectarea motorului la regulatorul reverse. Este vorba despre acelasi motor si de un regulator Duratrax Blast. Intr-un sens se aprinde un led mai intai rosu si apoi alb (?) pe masura ce accelerez. In sens opus nu se aprinde nimic. Regulatorul are 2 reglaje: maximum si neutral. Incepator fiind am dat maximul la "minim". (Acel minim este totusi prea mare pt mine si folosesc regulatorul de la avion, chiar daca nu mai pot da cu masinuta inapoi.) In sensul in care nu se aprinde ledul merge foarte repede. Am impresia ca nu mai exista "prportionalitatea".
Iulian
P.S. Imi dau seama ca nu am fost foarte clar de la inceput. Incepatorii nici nu stiu nici ce si nici cum sa intrebe, aveti mila de ei! :)
#15
Postat 11 February 2003 - 03:24 PM
Cu rabdare si ciocan.
#16
Postat 11 February 2003 - 04:19 PM
#17
Postat 11 February 2003 - 06:42 PM
1. Regulatorul rsc 105, poate duce max. 5 amperi, este conceput pentru motoare electrice f. mici nici nu te gindi ca ai putea obtine ceva punind Midnight-ul, care chiar daca este un motor, dupa cum spui, standard tot consuma la turatia maxima in jur de 15-20 amperi, daca folosesti combinatia asta este posibil sa functioneze citeva secunde daca cumva nu arzi regulatorul intre timp.
2. Regulatorul Duratrax, nici el nu este ceva deosebit, in sensul ca duce foarte bine un motor stock (adica standard ceea ce reprezinta un motor electric in general cu 27 de spire). Deci combinatia aceasta ar trebui sa functioneze f. bine.
Cele doua semireglabile de pe regulator:
- neutral regleaza punctul de zero cu mansa in pozitia neutra, motorul nu trebuie sa se invirteasca este similar cu trimerul de pe mansa emitatorului;
- maxim regleaza curentul maxim prin motor la capatul de cursa al mansei spre inainte. ( de regula acesta se regleaza cu mansa la capat, trebuie sa stea aprins led-ul rosu si apoi numai in pozitia max. trebuie sa se aprinda cel alb) deci nu la minim cum ai setat trimerul.
Cred ca problema nu este din ANTENA ci din tensiunea cu care se alimenteaza receptorul.
Incerca combinatia Duratrax + Motor si alimenteaza receptorul separat de la 4 acumulatori sau baterii (statia trebuie sa aibe in dotare suportul respectiv), dar ATENTIE scoate din mufa de la regulator pinul din centru SI IZOLEAZA_L CU CEVA, care este cel care genereaza tensiunea de alimentare pentru receptor.
Daca mai ai nelamuriri nu ezita sa le spui.
Numai bine.
ps Sper ca observatiile mele sa nu supere.
Aceasta postare a fost editata de leo: 11 February 2003 - 06:43 PM
#19
Postat 12 February 2003 - 07:31 AM
In acest caz putem trage o concluzie (daca servo raspunde la comenzi) despre statie.
#20
Postat 13 February 2003 - 01:18 PM
Nu vad pe cine sa supere "observatiile" tale si de ce. Am inteles tot. Nu vad logica explicatiilor tale desi inclin sa-ti dau dreptate. Imi lipsestc multe cunostinte in domeniu. Va trebui sa astept sa se faca mai cald sa pot iesi afara sa fac teste - sa invat cu ce se mananca modelismul ;)
Mr M8 merci pt manual. Mi s-a parut foarte bun. La cat ma pricep si eu ...
Iulian
#21
Postat 13 February 2003 - 01:38 PM
;) ;)
#22
Postat 25 June 2003 - 09:47 AM
iulianv, la 7 Feb 2003, 11:08, a spus:
Pe automodel l-am inghesuit in jurul receptorului. In jur de 6-7 m incepea sa o ia razna. Am desfasurat putin antena in plan orizontal. La fel.
Deseori unii recomanda sa ai antena de la emitator verticala, si cam la fel si cea de la model, stiu ei ce zic.
Semnalul cel mai puternic este perpendicular pe axa antenei, in mijlocul acesteia.
Deci optim este ca mereu linia imaginara care uneste cele 2 antene sa fie perpendiculara (sau aproape) pe ambele antene.
Desfasurarea antenei este importanta pentru ca lungimea e factorul cheie.
In general, sa ai antena desfasurata liniar, si sa nu fie perpendiculare una pe cealalta. (ex daca prelungesti imaginar o antena sa o intalneasca pe cealalta).
#23
Postat 25 June 2003 - 11:48 AM
Am desfasurat cat am avut loc antena in model si am reusit sa o ridic 20 cm vertical. Singura problema ramasa acum este lipsa antrenamentului. Lucrez in acest moment la asta.
Va multumesc,
Julius