Parasute ! in caz de pericol
#1
Postat 14 November 2004 - 03:18 PM
ma gandeam ca daca la 100m deasupra capului sau la o distanta desutl de marisoara iti dai seama ca nu zboara avionul cum tre .. apesi pe un buton si iese parasuta ...
Este o idee buna ?
#2
Postat 14 November 2004 - 04:08 PM
mai exprima-te odata.
pentru cine parasuta?pentru avion? :lol: sau pentru pasageri?
Citeaza
si capu unde e ?pe malu marii sau in varf de munte?
si tu itzi dai seama ca nu zboara avionu...da tu te afli in el sa inteleg.
de la 100 m avionu in picaj face max o sec pana la sol.n-ai timp nici sa tragi un zambet,ce sa mai vorbim de parasute.
totusi poate nu am inteles eu ce ai vrut sa spui... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/mellow.gif
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 14 November 2004 - 04:08 PM
#3
Postat 14 November 2004 - 04:16 PM
Ma refeream ca atunci cand gresesti ... si decat sa reisti sa te redresezi ... sa apesi pe buton sa iseasa parasuta !http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/tongue.gif
acum depinde si inaltime .. hai nu 100m hai 200m inaltime:P
#4
Postat 14 November 2004 - 04:21 PM
dar Loosere cind iti dai seama ca se prabuseste avionul nu prea mai ai timp sa se deschida parasuta , la 100 de metrii nu prea cum e pe la el pe acolo si daca vine si cu motorul la maxim se deschide parasuta cind el e deja maturat si bagat in punga http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
#5
Postat 14 November 2004 - 05:05 PM
tin sa te anuntz mai loosere ca modelele "PROFESIONALE" ca sa zic asa au parasuta incorporata
si daca cumva aeromodelul iese din parametrii de zbor initiali stabiliti de la sol parasuta, se declanseaza automat (asta in timp ce motorul este oprit tot automat) si modelul revine in siguranta la pamant.
iti dai seama totusi cat timp itzi ia sa programezi un zbor,cu ruta ,altitudini,viteze ...etc
modelul la care am vazut acest sistem era un jet facut de un maniac care avea contracte cu hollywoodu pentr diferite filmari.
pentru jucariile noastre te costa mai mult sistemul decat doo modele asa ca nu merita.
dar repet ideea este buna pentru aeromodele.
#6
Postat 14 November 2004 - 05:35 PM
Vorbind serios acum, ideea e foarte buna dar nu e noua. La cercul de modelism care activa la lacul Baneasa, prin anii 75 - 77 am vazut un aeromodel care avea parasuta de salvare (a avionului bineinteles dar si a capetelor eventualilor spectatori ce ar fi asistat la pierderea controlului acestuia :lol: )
Avionul era revolutionar pentru vremea aia : avea corpul, carlinga si alte elemente construite din rasina epoxi armata cu fibra de sticla, elemente de constructie si de incastrare a aripilor preluate de la avioanele adevarate si cred ca si tren de aterizare escamotabil. Anvergura era in jur de 2,5 - 3 m iar motorul un Graupner cu 2 cilindri de 20 cmc. Nu sint absolut sigur de datele astea dar de ceea ce sint sigur e ca avea carlinga rabatabila spre inapoi, cu balamale in capatul ei din spate si un zavor in capatul din fata ei (logic) actionat de un servo mai special.
Cineva de acolo mi-a explicat ca un circuit electronic sesiza scaderea tensiunii de la acumulatori sub un anumit prag, oprirea motorului, blocarea servomecanismelor, dar si comanda expresa a celui care pilota si in cazul unui asemenea eveniment, actiona acel "servo" (probabil doar un motoras cu reductor) asemanator unui cabestan de la veliere, care tragea prin intermediul unui fir de un stift ce intra pe post de ax intr-o balama folosita ca zavor.
Am mai vazut ca in momentul in care carlinga se rabatea spre spate, parasuta era aruncata un pic in afara de un fel de ham care era fixat int-un capat (in fata) de fuselaj si in celalalt (cel din spate) de carlinga in sine, undeva in interior.
Mi s-a mai spus ca cel care pilota avionul, putea declansa voit deschiderea parasutei in cazul ca nu avea spatiul necesar aterizarii (sau nu se pricepea la aterizari, zic eu http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif )
A si inca ceva: avionul cica n-ar fi fost construit in cadrul cercului de aero de acolo ci de un institut de cercetari in aviatie care ar fi facut mai multe modele si ar fi oferit unul acestui cerc de aeromodelism.
Eu personal m-am gindit de mult sa-mi montez o astfel de parasuta la trainerul meu de 1,42 m anvergura si singurul lucru care m-a oprit pina acum e ca aripa e asezata deasupra cabinei exact ca la modelele Cessna 177 si Cardinal pe care le vinde RHC. Astept si eu idei despre cum poate fi realizata ejectarea parasutei in acest caz.
Salutari si sa n-aveti nevoie niciodata sa declansati parasuta!
#7
Postat 14 November 2004 - 07:35 PM
Ma gandeam sa ca pt trainer sa fie pusa pe trunchi pe partea de jos - unde la elibierare sa nu se atinga de profundor sau directie -
Montarea : dupa impachetat ca la carte -ca sa se deschida repede , sa se inveleasca de o fole cu 3 airici la capete pusi ca marginile unei cruci - la actionarea servoului ( pt eliberae ) ariciul sa isi faca efectul si sa elibere parasuta - sau mai bine cu doi arici pusi indiagonala ca eliberatea parasutei sa fie mai rapida
Dupa eliberare .. la viteza pe care o are aeromodelul ar tre sa se deschida destul de repede
La ce mai ma gandeam este sa nu fie parasuta ci parapanta - parapanta se deschide si mai repede si este facuta pt inaintarea obiectului - deci dupa deschidere el inainteaza si mai pierde din viteza de coborare - problema este cealata - daca sunt curenti o pot duce departe oricum ... asta e o idee ...
#8
Postat 14 November 2004 - 07:59 PM
am un adeziv care l-am luat sa lipesc un biet scaun de lemn !
El se numeste ELVICO
ELVICO - adezive , transparent, cristalin. adecvat pt uz interior avand baza P.V.A NU ESTE TOXIC
Se da in tub de 1lt
Deci am facut test pe o bucata de placaj mesteacan cu o bagheta din pin - dupa intarirea TOTALA de 12ore - sa rupt bagheta in doua - si a ramas partea lipita acolo - forta aplicata foarte foarte mare
pretul este de pana in 100.000lei
Imagini atasate
#9
Postat 14 November 2004 - 08:00 PM
Imagini atasate
#10
Postat 14 November 2004 - 08:01 PM
P.S. - interiorul este alb ca aracetul dar devine transparent
Imagini atasate
#11
Postat 14 November 2004 - 10:50 PM
Ce proprietati .. sau la ce sa ma uit sa vad daca e bun pt aero - la lipit mici parti
#13
Postat 15 November 2004 - 09:15 AM
SILVIU66, la 14 Nov 2004, 18:05, a spus:
In era comunista s-au achizitionat de la fratii bulgari niste avioane superbe radiocomandate care aveau in dotare si o astfel de parasuta. In prospect scria ca in caz de parasutare, exista sanse de aprox 50% ca modelul sa scape...celelalte 50% dovedesc totusi ca afirmatia "modelul revine in siguranta la pamant" nu prea tine.
Deasemenea, tot in manual specifica cum ca la actionarea parasutei, motorul nu trebuia oprit ci numai redus iar dupa deschidere, tractiunea motorului putea fi folosita pentru dirijarea traiectoriei in plan orizontal...un astfel de model (cel putin) exista in trecut si la CSTA Baneasa iar motorul era intradevar cu doi cilindri...e posibil ca antevorbitorul meu sa fi descris de fapt acelasi aeromodel...sau nu neaparat.
Cu rabdare si ciocan.
#14
Postat 15 November 2004 - 02:12 PM
MARINARU: ba da, e bun!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 15 November 2004 - 02:42 PM
#15
Postat 15 November 2004 - 02:34 PM
Intradevar daca faci o greseala de pilotaj nu are cum sa sesizeze ca manutza e varza . Se putea desface manual dar la 2-3 metrii de pamant nu mai ai ce sa salvezi.
#17
Postat 15 November 2004 - 02:43 PM
#18
Postat 15 November 2004 - 03:03 PM
LooSeR, la 15 Nov 2004, 14:43, a spus:
Si cu grutatea ce facem ? Materialul domnului in cauza nu avea nimic de metal in el. Pus si simplu , impaturea parasuta in mana cand deschidea pumnu parasuta sarea in sus
#19
Postat 15 November 2004 - 03:25 PM
#21
Postat 16 November 2004 - 01:15 AM
probleme:
- timpu cam mare de intarire. Nu merge pentru urgente.
- expus indelung la umezeala tinde sa slabeasca.
- daca lipesti suprafete mari care nu respira (de ex folie de plastic peste polistiren) nu prea are cum sa se intareasca. poate sa ramana umed mult timp.
Legat de parasute - Cred ca mosu ala de pe discovery folosea cateva "spite" de EPP. Chiar daca nu , sunt aproape sigur ca ar merge.
De ex. baghete cu sectiune patrata de 1 cm introduse ca niste nervuri intr-o teaca cusuta nu se rup ci tind sa revina la forma intansa dupa ce sunt pliate.
Alte "betze" care nu se rupeau ci reveneau la verticala erau antenele de la statiile radio din armata.
Erau confectionate ca niste "vertebre" cu gaura pe mijloc prin care trece un cablu de otel care fiind tensionat, intindea antena. Presupun ca se poate face asa ceva din materiale mai usoare.
cezar
P.S. In revista Tehnium din Septembrie era o schema de automat care "proteja" aeromodelu in cateva feluri:
- cand se pierdea semnalu pune 1-2 servouri intr-o pozitie predefinita.
- si parca mai si chitzaia cand nu avea semnal (util la cautat prin porumb)
Cel putin asa mi-amintesc.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 16 November 2004 - 01:23 AM
#22
Postat 16 November 2004 - 11:15 PM
Prin 1947, unchiasul lui mosu ar fi gasit pe cimp niste material de ala pe care ziceau unii ca l-ar fi pierdut niste tipi cu capul mare si ochii asisderea. Doar ca n-aveau gura (nici n-aveau nevoie ca se hraneau doar cu hrana spirituala). Ei si pina sa vina armata sau politia sa stringa tot materialul ce se mai gasea pe cimp, unchiul ala a pus si el deoparte, la fereala niste material cu gind sa-l lase mostenire odata vreunui nepot mai priceput in arta modelismului, care i-o gasi el vreo intrebuintare.
Si uite asa a aparut parasuta "nesifonabila, autodesfacubila" si incalecai pe-o sa si va spusei povestea asa. :)
Acum spuneti-mi si mie unde fac trapa pentru parasuta la trainer cu aripa sus,pe cabina, fara sa slabesc rezistenta fuselajului? Dar va rog sa fiti seriosi. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/rolleyes.gif
#23
Postat 17 November 2004 - 06:58 AM
Daca vrei sa fie cu trapata ma gandeam la ceva !
imediat dupa roti ... este un locas destul de marisor ... trapa sa fie detasabila tota ... adica ii dai drumu si adoi trapa ( daca nu o ma igasesti )
Mai ma gandeam ca la actionarea servoului .. sa eliberezi un arc ... acest arca sa imipinga TRAPA cu viteza ... de trapasa sa fie lipita o parte sau centru .... parasutei ! Asa posibililitatea de a iesi si a se deschide e mai mare !
#24
Postat 17 November 2004 - 09:44 AM
La avioanele adevarate mici echipate cu parasuta de salvare (a avionului, nu zimbiti ca exista chiar o industrie in acest sens) cam pe acolo e ejectata parasuta.
Punctul de agatare trebuie fixat putin in spatele centrului de greutate astfel incit botul sa fie doar un pic inclinat in jos la modelele cu roata de bot (si probabil deloc inclinat la cele cu bechie sau roata la spate).
Motorul (asa cum a spus Marinarul) nu trebuie neaparat oprit dar pentru orice eventualitate, ar fi buna si o electrovalva sau ceva cu acest rol ca sa intrerupa alimentarea cind se doreste.
Ce simplu e la motorasele in 4 timpi pe benzina unde tai curentul la aprindere!
La modelele cu aripa incastrata cit si la cele cu aripa sub fuselaj e simplu, ca se poate folosi cabina (carlinga) si pe post de trapa si pe post de ejector al parasutei, asa cum am spus ca era la aeromodelul de la Baneasa.
Realizarea in sine nu e mare filozofie pentru cineva hotarit, pasionat si priceput la tehnica.
Si nici nu cred ca e prea costisitoare (bine inteles ca nu e cazul de aplicat la un slow flyer).
Dar daca-ti ofera 50% sanse sa-ti salvezi modelul in situatiile nedorite, merita incercat.
Plus satisfactia bricolajului care la unii (printre care ma numar si eu) e mai mare decit pilotajul in sine. Sper sa nu se supere cei care piloteaza.
#25
Postat 17 November 2004 - 01:54 PM
cand actionezi servoul pt Prarasuta .. sa fie legat in ceallata parte de motor ... asa ca atunci cnad o deschzi motorul sa se inchida !
#26
Postat 17 November 2004 - 02:01 PM
navigator, la 17 Nov 2004, 09:44, a spus:
Parasuta trebuie sa fie legata de CG-ul modelului ca sa zboare frumos.
#27
Postat 17 November 2004 - 10:55 PM
Asta am zis si eu mai jos cu vreo 2 rinduri. Dar nu pot face trapa prin aripa (ma rog, nu e recomandabil) ca i s-ar slabi rezistenta. O s-o fac imediat in spatele ei iar suspantele parasutei le voi uni si le voi prelungi cu un fir impletit de otel care va fi prins in final de un ochet aflat in centrul de greutate sau un pic mai in spate.
Cind parasuta e strinsa in avion, firul va sta intins si culcat pe linia unde cele doua jumatati de aripa se unesc, de la acest ochet pina la bordul de fuga, unde va intra sub trapa.
Ochetul va fi la capatul unei tije ce va trece prin aripa si se va fixa de fuselaj. Trebuie sa am insa grija cum intaresc aceasta zona cu orificiu prin aripa, caci nu vreau ca tija cu ochetul sa sfisiie aripa (construita din polistiren expandat invelit cu furnir de tei) atunci cind modelul se va zmuci in parasuta.
#28
Postat 07 December 2004 - 08:29 PM
am citit tot....interesant....dar gresit....
pt toti cei care vor sa incerce recupererea modelului prin parasutare ,va sfatuiesc sa NU ANCORATI IN NICI UN CAZ MODELUL DE CENTRUL DE GREUTATE !!!!!!!!!.veti recupera ce mai ramane, dupa ce se va rupe botul.
ancorarea trebuie facuta in cel putin trei puncte cu proiectia de legatura mult in fata centrului de greutate...de preferat deasupra bordului de atac....intre parasuta si si punctul comun de legatura trebuie pus un sandou de atenuare a socului la deschidere...este bun cel recomandat pt lansarea planoarelor.pt un model de 2-3kg parasuta nu trebuie sa fie mai mare de 1-1,2 m in diametru....se poate pune f bine in spatele bordului de fuga ,incasetata in fuselaj...
am facut destule teste in acest sens si functioneaza bine.este foarte interesanta reactia parasutei in caz de bruiaj sever cand toate servourile intra in trepidatii si declanseaza automat deschiderea parasutei ...
pt cazurile in care va aflati la altitudine mica veti mai recupera doar parasuta care este bine ascunsa in resturile de balsa ...
multa bafta