Modelism - RHC Forum: Setarea unui heli - mura in gura - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 4 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »

Setarea unui heli - mura in gura e mult mai simplu decat pare la inceput

#1 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 July 2010 - 02:41 PM

Rugat de niste prieteni fac un minighid (din care exista cu sutele). Daca va place continui.

Setarea heli - mura in gura - indiferent de statie. Setarea unui heli este foarte usoara.

Vorbim de heli electrice tip Trex.

Intr-un heli sunt 4 servo. Unul misca coada, 3 misca swash-ul.

3 servo sunt legate de swash la 120 grade. Ele misca swash-ul si de la swash miscarea se duce mai sus catre pale si flybar dar asta nu ne intereseaza acum.

Cand facem setarea unui heli ne uitam la un singur lucru, la swash.

O sa tot auziti despre unghiuri si rigla de masurat unghiul. Se poate foarte bine si fara rigla. Cel mai important unghi de masurat este unghiul de 0 grade cand palele sunt orizontale si heli nu trage nici in sus nici in jos. Acest unghi se evalueaza cu ochiul:
- Desfaci palele si te uiti de-a lungul lor. Cu mana tii de flybar sa fie orizontal. In felul asta se vede foarte bine daca pala are sau nu unghi zero.

Deci tot ce tine de setarea servo tine de fapt de miscarea swash-ului:

- swash orizontal - heli sta in hover
- swash inclinat la stanga - heli merge in stanga
- swash inclinat in fata - heli merge in fata

- heli se duce in directia in care este inclinat swash-ul.

Swash la mijloc - unghi zero la pale - tractiune zero

Swash sus - unghi pozitiv la pale - heli urca

Swash jos - unghi negativ la pale - heli coboara

Toate astea cu heli tinut cu coada la noi.

Pentru ca swash-ul sa se miste stanga-dreapta cele 2 servo din fata se misca in contratimp (similar eleroanelor la avion)

Pentru ca swash-ul se se miste fata-spate se misca toate 3 servo - cele 2 din fata impreuna urca sau coboara si cel din spate merge in contratimp (similar profundor, elevator la avioane)

Daca vrem sa crestem unghiul la pale (si heli sa urce) swash-ul trebuie sa urce - deci toate cele trei servo vor impinge sincron swash-ul in sus.

Cum se face asta din statie ?

Simplu - statia are un meniu de heli in care se alege swash la 120 grade.

O sa apara in meniul statiei optiunea de swash cu 3 sub-optiuni

Eleron - 60
Elevator - 60
Pitch - 60

In dreptul fiecareia este o cifra care poate fi modificata de la -100 la +100 (si de obicei vine automat cu 60). Cifra ne da amplitudinea miscarii pe fiecare comanda in parte si anume:
- stanga-dreapta - eleron
- fata-spate - elevator
- sus-jos - pitch

Sa ne jucam cu cifra de la pitch. Daca o punem pe zero vom vedea ca swash-ul nu mai urca, nu mai coboara. Daca lungimea bratelor la servo este corecta unghiul din pale o sa fie zero.

Acum sa punem 60 - vom vedea ca swash-ul coboara cand dam gaz - nu e bine, schimbam la -60, bingo - swash-ul urca exact cum trebuie. Aceasta operatie se efectueaza pentru fiecare in parte (punand cifra cu + sau - ca sa ne iasa bine miscarea). 60 este un bun inceput. Vrem miscare mai ampla (heli mai nervos) punem mai mult, miscare ma bleaga punem mai putin. Daca exageram nu e bine.

Ce ne facem daca dam de gaz in sus si cele 3 servo in loc sa urce swash-ul merg in directii opuse (si swash-ul e din ce in ce mai stramb) - no problem. Aici intervine servo reverse. Inversam servo care se misca altfel decat celelalte 2 din meniul de reverse al statiei.

Daca nicicum nu merge inseamna ca servo nu sunt puse cum trebuie in receptor, le puneti bine si o luati de la capat.


Mai departe.

Swash-ul se misca cum trebuie dar e nu e chiar orizontal. Cine are rabdare umbla la lungimea linkului pana e orizontal, dar daca diferenta nu e mare se poate aranja usor din meniul de subtrim. Se intra in subtrim si se misca pe rand fiecare servo in parte pana suntem multumiti si swash-ul e orizontal.

Iarasi, nu e nevoie de scule, ochiul evalueaza foarte bine un plan orizontal.

In episodul urmator despre curbe de throtle si pitch si unghiuri - de asemenea foarte simplu.

Recomand si excelentul tutorial scris de Primus:
http://www.rhcforum....showtopic=26304 - mai serios decat ce am scris eu

Foarte important - cand va jucati cu setarile decuplati motorul - foarte multi au patit-o si a decolat heli in casa.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 29 July 2010 - 04:44 PM

0

#2 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 July 2010 - 03:10 PM

In completare grafica si vizuala pun link-ul catre clipul filmat de nen pe acelasi subiect. Nu ne-am vorbit, l-a facut simultan cu postul meu. Explicatii clare, muzica buna:


curbele de gaz si pitch sunt locul in care si cel mai inteligent incepator se loveste de un zid - care curbe ? normal si 3d si stunt si idle-up ? Eu unul nu am inteles nimic cand am luat primul Walkera - am dar de comutatorul de 3d si era sa il distrug. De fapt nu e nici o curba si sunt niste setari foarte simple la randul lor. Totul se invarte in jurul stick-ului de gaz (throtle) care face mai multe chestii deodata la un elicopter.


Bun ca sa intelegem ce e cu aceste curbe trebuie sa intelegem cum zboara un elicopter CP (cum e Trex) - ideal motorul are turatie constanta, palele au turatie constanta si noi schimbam doar pasul palelor - in felul asta variem forta ascensionala. Pas zero palele nu fac nimic, pas pozitiv heli o ia in sus, pas negativ - o ia in jos (sau sta cu talpile in sus - hover inverted)

In acest caz stick-ul de gaz variaza doar pasul palelor (pitch). Cea mai uzuala setare este asa:
- stick la minim (punctul 1 pe curba) - pas la minim - daca pasul ar fi controlat de un servo (cum e la Raptor care are mixaj mecanic) servo ar fi la minim adica 0% din statie
- stick la mijloc (punctul 2 pe curba) - pas de 0 grade - servo la mijloc adica semnal 50% din statie
- stick sus (punctul 3 pe curba) - pas maxim pozitiv - servo la limita de sus 100% pe statie
in acest timp motorul este tinut la turatie constanta 80%-100% in curba de throtle

exact ca la un motor de avion doar ca nu comandam turatia motorului ci pasul colectiv.

Asta e marea curba 3d sau stunt sau idle-up sau orice astfel de denumire. De ce se chema asa ? pentru ca in aceasta faza de zbor se pot face toate figurile nu doar hover.

Problema e ca nu putem arunca heli cu prastia si acolo sus undeva sa ajunga la turatie constanta. De aceea mai avem inca o "curba" de zbor numita normala sau de hover.

Cand stick-ul e jos (punctul 1) motorul sta. Pe masura ce ridicam gazul facem 2 lucruri - marim turatia motorului si marim pasul palelor. Plecand de jos nu avem nici un motiv sa folosim pas negativ (desii putin acolo nu strica). Curba de normal tipca e asa:

stick jos (punctul 1) - motor 0% , pas putin negativ 40%
stick pe mijloc (punctul 2) - motor 50%, pas neutru 50%
stick sus (punctul 3) - motor 100%, pas pozitiv maxim 100% (a nu se uita din lectia anterioara ca pasul il dau cele trei servo care se misca simultam si imping swash-ul sus sau jos)

Deci pornim heli in modul normal. Creste gazul si motorul se invarte din ce in ce mai repede; simultam pasul la pale creste pana cand heli se desprinde de la sol si intra intr-un hover linistit.

In acel moment comutam pe curba de 3d si continuam zborul la fel de linistit - diferenta e ca viteza motorului nu se mai modifica.

Siuplimentar mai exista un comutator - throtle hold - acesta tine motorul oprit pur si simplu. Motorul este oprit dar pasul se misca in continuare conform programarii - Este exact ca la 3d doar ca motorul merge constant pe zero. La ce e buna ? la 2 chestii: reglaje si autorotatii.

Toate statiile au acest gen de programare. Unele au mai mult de 3 puncte (5, 7 sau mai multe) pentru o programare mai fina. Unele au si o reprezentare grafica care te ajuta sa vezi mai bine, altele nu o au (in practica nu castigi mare lucru cu multe puncte si vizualizare grafica - asta e bun pentru termice si reglaje ultrafine). Statiile RTF gen Esky nu au nici un fel de curbe de reglat. Programarile sunt gata facute si poti doar comuta intre normal si 3d (daca te tin nervii)

Inca odata:

curbele de throtle si pitch insemana programarea vitezei motorului si a pasului colectiv la un heli functie de pozitia stick-ului de gaz.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 14 December 2012 - 08:40 AM

0

#3 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 July 2010 - 03:14 PM

coada e cel mai simplu de setat (si cel mai greu de reglat hehe)

Presupun ca ati montat cum trebuie si coada si servo de coada. De asemenea cei 2 conectori de la gyro sunt infipti unde trebuie in receptor: cel principal in canalul rudder (can 4) si cel de gain in canalul de gain/gear - de regula canalul 5. Iarasi presupun ca gain-ul e pus la o valoare de mijloc in modul Heading-Hold (adica vreo 50 la Futaba si vreo 70 la JR). Daca astea sunt facute bine la pornire Led-ul de pe gyro se aprinde (de regula cand e stins gyro e in modul rate)

Nu miscati heli in timpul initializarii gyro !!!!

Acum trebuie stabilit daca se misca corect. Pentru asta trebuie sa ne uitam la un singur lucru:

- sliderul de pa axul din coada - adica piesa care aluneca pe axul din coada - care se duce din stanga in dreapta pana la capete daca miscam de stick-ul de coada (stick-ul din stanga pe statie miscat stanga-dreapta, caci sus-jos e gazul)

Pasul 1.

Miscam stick-ul spre stanga - sliderul merge in dreapta; miscam stick-ul in dreapta sliderul merge in stanga - e bine - nu facem nimic.

Daca se misca invers din meniul statiei dam revers pe canalul rudder si verificam din nou.

Pasul 2.

Punem heli pe podea si indepartam coada de noi rotind elicopterul. Daca sliderul vine spre noi e bine. Continuam si apropiem coada de noi - daca sliderul se indeparteaza e pefect. Coada e setata bine.

Daca nu se intampla asa si cand indepartam coada sliderul se indeparteaza trebuie sa dam reverse pe gyro (pentru asta trebuie citit manualul de la gyro) - cele ieftine au un mic switch pe ele..

Verificam din nou - daca se misca cum trebuie inseamna ca e bine si coada. Asta inseamna ca la prima desprindere de la sol heli nu o sa se invarta ca nebunul si coada va raspunde corect ca in simulator (si anume se invarte invers miscarii stick-ului)

Fiecare gyro in parte se regleaza puitn altfel, din nou nen a pus instructiuni bune mai demult.

http://www.rhcforum....showtopic=23565

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 26 July 2010 - 08:20 AM

0

#4 Useril este offline   nomad 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 24-April 10
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 25 July 2010 - 03:15 PM

O actiune binevenita,cel putin ptr. incepatori.
0

#5 Useril este offline   raoul_bvand 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1676
  • Inregistrat: 16-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Viena
  • Interests:MODELISM
    FILATELIE
    PESCUIT
    NUMISMATICA

  Postat 25 July 2010 - 08:27 PM

Vezi postareanomad, la Jul 25 2010, 03:15 PM, a spus:

O actiune binevenita,cel putin ptr. incepatori.


Asa este,multumim mult.
Stima
Tot ce-ţi provoacă plăcere este ilegal, imoral sau îngraşă !
0

#6 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 July 2010 - 08:49 PM

Binevenita, binevenita - intrebarea e:

ati inteles ceva ?

si pentru cei care stiu cum sta treaba:

am scris prostii ?

am completat cu clipul lui nen - explicatii clare, muzica buna.
0

#7 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 25 July 2010 - 09:27 PM

stefan m-ai spart .Filmuletul meu e muci e facut la graba, heli e setat aiurea,logica mea e infailibila ex:curba dreapta..etc.dar sper ca se intelege ideea de setare.
West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#8 Useril este offline   nomad 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 24-April 10
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 26 July 2010 - 07:01 AM

Astept cu nerabdare urmatoarele setari,dar mai ales la cele ptr. coade unde mai am ceva mici probleme si nelamuriri.
Si ca sa-i raspund colegului Stefan:
Daca o sa fie la fel ca si primul post este ok si vine la fix ptr cosolidarea cunostintelor invatate din filmuletele vizionate tot la recomandarea dansului.

Aceasta postare a fost editata de nomad: 26 July 2010 - 07:03 AM

0

#9 Useril este offline   morph 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 951
  • Inregistrat: 18-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 July 2010 - 08:51 AM

Felicitari producatorilor de content video si scris :blink:
O mica observatie: flybarul trebuie pozitionat paralel cu coada si pe directia cozii, altfel pasul poate iesi simetric + cu - dar nu in toate pozitiile. E cel mai usor de setat asa, se poate si altfel dar trebuie tinut cont de mai multe repere pentru o setare corecta.
0

#10 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 26 July 2010 - 09:07 AM

la colectiv poti masura oriunde la ciclic ai nevoie sa faci masuratoare tinand flybarul acolo.daca swash plate e la nivel colectivul nu e important unde il masori....cel putin asa stiu eu.
West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#11 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 775
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 July 2010 - 10:09 PM

Vezi postareastiganas, la Jul 25 2010, 03:41 PM, a spus:

Rugat de niste prieteni fac un minighid (din care exista cu sutele). Daca va place continui.

Setarea heli - mura in gura - indiferent de statie. Setarea unui heli este foarte usoara. :) :D


In episodul urmator despre curbe de throtle si pitch si unghiuri - de asemenea foarte simplu. ;) ;)

Apreciez lucrarea si umorul fin ;) Stiu ca sunt sute de minighid-uri - multe le-am parcurs - majoritatea au in comun ceva

Le lipseste o structura si un index proiectat pentru capul unui incepator care mai intai ar trebui sa inteleaga cum functioneaza fizic un heli si apoi sa-si bata capul cu HH si AVCS....

Deja cu ajutorul lui Stefan si Dacian am reusit sa setez pentru prietenul meu Radu, un T6EX cu HK450 si sa facem oratania sa zboare bine

Din continutul acestui mini ghid multe lucruri sunt deja familiare acum - mai am multe e invatat la coada ( cu noroc a mers foarte bine la 20% sensibilitate )

Astept continuarile voastre - le experimentez dupa care le pun in howto-ul meu, creat asa cum vrea mintea mea de incepator si vi-l dau la aprobat

Merci inca o data Stefan
0

#12 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 775
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 July 2010 - 10:21 PM

Vezi postareanen77, la Jul 25 2010, 10:27 PM, a spus:

stefan m-ai spart .Filmuletul meu e muci e facut la graba, heli e setat aiurea,logica mea e infailibila ex:curba dreapta..etc.dar sper ca se intelege ideea de setare.

Logica e simpla si la obiect - a luminat multe lucruri gresite cum ar fi setare servo-ului de swash la 90 grade pe zero ca sa ai actiune egala

Mai vreau

Si vreau si de la Stefan ca si el are talent la povestit !
0

#13 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 27 July 2010 - 03:49 PM

Se pare ca e acceptabil ghidul. Profit de superputerile mele de moderator si o sa updatez ghidul daca imi vin idei (pot sa editez posturile oricat de vechi :) )

Pentru cine crede ca e dificila setarea unul heli ECCPM 120 grade il invit sa arunce o privire pe manualul Futaba FP-8SGHP - prima statie cu mixaj electronic aparuta prin anii 80. Am cautat dar nu am gasit cat costa.

http://manuals.hobbi...sghp-manual.pdf. Stefan
0

#14 Useril este offline   nomad 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 24-April 10
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 27 July 2010 - 08:12 PM

Ghidul este super si este pe intelesul celor ce se afla la inceput.
Si eu fiind incepator ,deci fiind in tema cu ce probleme intampina cei ca mine, sugerez (daca mi se permite) explicarea pe scurt a setarilor ce mai trebuie facute obligatoriu la unele statii mai des intalnite (Futaba FF7,Spektrum Dx6i,etc).
Adica din setarile default cu care vin statiile,care trebuie modificate.
0

#15 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 775
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 27 July 2010 - 10:17 PM

Vezi postareanomad, la Jul 27 2010, 09:12 PM, a spus:

Ghidul este super si este pe intelesul celor ce se afla la inceput.
Si eu fiind incepator ,deci fiind in tema cu ce probleme intampina cei ca mine, sugerez (daca mi se permite) explicarea pe scurt a setarilor ce mai trebuie facute obligatoriu la unele statii mai des intalnite (Futaba FF7,Spektrum Dx6i,etc).
Adica din setarile default cu care vin statiile,care trebuie modificate.

Mda si la MC-19 daca se poate

Dacian ?
:lol:
0

#16 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 27 July 2010 - 11:29 PM

Setarea Spektrum DX6i - ca pe asta l-am avut. cea mai intuitiva statie care e pe lumea asta, nu ai nevoie de manual si nici sa stii limba engleza :lol:

- alegi heli ca tip de model si alegi swash la 120 grade (are numai 2 tipuri celalat fiind la 90 grade fara mixaj gen Raptor asa ca e usor)

- La swash meniu lasi cifrele la 60 ca sunt bune, eventual le pui cu semn invers daca e cazul sa schimbi sensul miscarii (dupa ce stii ce faci le mai ajustezi)
- Dai revers la servo daca e cazul
- Umblii la subtrim sa faci swash-ul orizontal

Curbele au 5 puncte si sunt grafice asa ca e usor sa vezi ce faci. Eu am cam asa:

Normal:
throtle 0 25 50 75 100 - adica motorul creste liniar
pitch 40 45 50 75 100 - pas usor negativ, neutru la mijloc dupa aceea creste liniar

Idle-up (are unul singur)
throtle 80 80 80 80 80 (sau dupa gust 100)
pitch 0 25 50 75 100 (adica liniar de la negativ la pozitiv)

putin expo pe eleron si elevator dupa gust 30-50%

meniu gyro
pos 0 - 70 - gyro e in HH (aici mai ajustezi dupa gust)
pos 1 - 25 - gyro e in rate (dar nu il folosesc niciodata)

la throtle hold am aceleasi setari la pitch ca la normal.

In mod normal e munca de 5-10 minute daca heli e bine setat mecanic.

Dupa cum vedeti sunt multe care se ajusteaza ca la bucatarie dupa gust. E de repetat ca un heli normal zboara din prima fara ajustari.


La cine e frica de idle-up se poate modifica curba de throtle in modul normal sa semene cu cea de idle-up. Ceva in genul:
0 50 70 75 80 - in felul asta turatia motorului dupa jumatea cursei la stick e cat de cat constanta si coada o sa stea rezonabil. Cand turatia motorului variaza gyro oricat de bun ar fi nu poate sa tine coada bine.

Iarasi e bine sa te joci cu curbele astea astfel incat trecerea de la normal la idle-up sa se faca fara smucituri - eu ma joc cu curba de throtle din normal pana sunt multumit.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 27 July 2010 - 11:30 PM

0

#17 Useril este offline   raoul_bvand 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1676
  • Inregistrat: 16-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Viena
  • Interests:MODELISM
    FILATELIE
    PESCUIT
    NUMISMATICA

  Postat 28 July 2010 - 03:37 AM

Are cineva Futaba T6EX 2.4ghz pe hely?
Ne poate spune care sunt setarile?Este posibil da fie usor pentru unii.Eu am statia de putine vreme si sint si incepator rau de tot in helly.
Multumesc anticipat.
Tot ce-ţi provoacă plăcere este ilegal, imoral sau îngraşă !
0

#18 Useril este offline   nomad 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 24-April 10
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 28 July 2010 - 06:37 AM

Cel mai bun topic destinat incepatorilor,din cate am mai citit eu pe aici.
0

#19 Useril este offline   nomad 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 24-April 10
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 28 July 2010 - 06:56 AM

Pe mine personal m-a ajutat foarte mult in sensul ca la unele setari la care nu eram sigur ,acum le-am inteles iar la cele pe care le stiam cunostintele sau consolidat.
Cand citesti in mai multe locuri cam acelasi valori despre aceeasi setare atunci esti sigur ca aia este.
Sa vedem ce s-ar mai putea scrie util ptr incepatori in acest topic.
0

#20 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 775
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 10:57 AM

Vezi postarearaoul_bvand, la Jul 28 2010, 04:37 AM, a spus:

Are cineva Futaba T6EX 2.4ghz pe hely?
Ne poate spune care sunt setarile?Este posibil da fie usor pentru unii.Eu am statia de putine vreme si sint si incepator rau de tot in helly.
Multumesc anticipat.

Avem noi T6EX - tocmai am devenit doctori in ea ....

Ce doresti anume - sau vrei un mic compendiu caz inc are fac unul deseara ....
0

#21 Useril este offline   morph 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 951
  • Inregistrat: 18-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 12:18 PM

Inca o mica observatie. Daca setezi pitchul intre 0 si 100 sigur o sa ai bind la capete si daca totusi nu ai sigur o sa ai cand misti swashul la maxim. Plus ca aici intervine si swash mixul unde depinde mult si ce valori ai acolo. Spre exemplu, eu am pe 700n pitch -13 +13 si valorile pe statie sunt ceva de genul 18% echiv pitch -13 si 48% echivalent +13. Deci rigla pe pale si de acolo se da pitchul minim, 0, maxim. Cifrele pe statie nu conteaza. La fel si la throtle. 50% la motor la pas 0 e mult prea putin, mai realist ar fi o curba care este orice altceva decat curba, 0 50 75 75 80. Turatia trebuie sa fie constanta in punctul de hover mai ales pentru incepatori. Si turatia asta trebuie setata in functie de cate rpm-uri sunt la rotor, in functie de clasa heliului rpm-ul la head difera. Valori aproximative ar fi: 3000rpm la 450, 2600 clasa 500, 2300 clasa 600, 2000 clasa 700. Si acest lucru este dupa gust, o turatie mai mica da instabiliatte mai mare, dar heli se comporta mai lent si mai cuminte, o turatie mare il face mai agil, sa raspunda mai bine la comenzi. E bine sa va hotarati de la inceput cum sa mergeti si sa setati heliul ca altfel o sa dublati timpul de invatare si formare a reflexelor.
0

#22 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 28 July 2010 - 03:23 PM

Materialul este cat se poate de bun pentru a prelua cunostintele de baza. As evita "zapacirea" incepatorilor cu informatii pentru avansati pentru ca sunt sigur ca nimeni nu va avea la indemana un turometru in acele momente iar daca chiar detine asa ceva, va uita sa-l utilizeze in febra evenimentului.

As insista putin pe explicarea in detaliu a celor doua (trei) moduri sau sa le zicem "curbe de gaz". Antevorbitorii mei au explicat cat se poate de clar care sunt avantajele si dezavantajele insa mai pe intelesul incepatorilor as spune asa:

1. Curba de gaz sau "normal/hover1" depinde de marca statiei sau dialect, inseamna ca odata cu miscarea stick-ului de pas colectiv (inainte/inapoi mansa din stanga in cazul Mode 2), va porni motorul si va creste turatia in functie de pozitia stick-ului si evident curba setata. Greseala obisnuita este ca multi raman setati standard la un mixaj liniar pas/gaz de la 0 la 100 si nu inteleg de ce nu se ridica elicopterul sau tremura in draci la sol. In primul rand as seta astfel extremele pasului colectiv incat acesta sa nu depaseasca -2...-3grade pas negativ si +8...+10grade pas pozitiv. Daca luam capetele de cursa -3...+8grade, in functie de tipul de elicopter acesta poate fi impartit in cinci puncte astfel: 40-60-70-80-90, repet, este doar o simulare si poate varia de la tip la tip! Asa, avem curba de pitch, acum adaugam motor (throttle) la acesta curba si anume astfel incat in plaja de mijloc (hover) sa avem o turatie relativ constanta iar daca totusi avem nevoie de o miscare mai violenta pe capatul cursei pozitive, sa nu moara motorul. De exemplu 0-40-50-55-65.

Observatie: La turatie mica, elicopterul poate fi instabil si fara vlaga iar eficienta rotorului anticuplu scazuta. Chiar daca regulatorul de turatie (ESC) este setat pe mod "governor" la aceste turatii nu va ajunge sa prinda turatia constanta dar poate diferi de la tip la tip. Recomand utilizarea unui tren de antrenament format dintr-o cruce de tuburi nu foarte lungi si nici foarte elastice deoarece pot intra intr-o rezonanta de prebausesti elicopterul. Trenul trebuie sa fie prevazut la capete cu bile (mingi de ping-pong) sau un cerc (gen hola-hop) pentru a putea aluneca pe terenul de iarba/beton fara sa se agate de sol ->risc de a capota.

Avantaje: Pilotul incepator avand deja morcovii amplasati strategic pe intrados, va avea posibilitatea de a porni/opri ventilatorul din mansa de gaz cu care dealtfel va controla miscarea pe verticala (sus/jos). Daca cele doua curbe au fost corect adaptate astfel incat turatia sa fie suficienta dar nici prea mare incat sa poata ridica fara efort ansamblul heli+tren si sa aibe si eficienta pe directie si mai ales sa fie cat mai stabila in zona de hover, ridicarea respectiv asezarea pe sol va fi extrem de moale. Orice situatie speciala se poate anihila cu reducerea la minim a pasului si implicit oprirea motorului.

Dezavantaje: Multi dintre cei care au inceput sa prinda aripi si sa faca deja cercuri sau 8-uri si au intrat intr-o situatie de criza au patit sa loveasca boom-ul (coada) cu palele din cauza reducerii bruste a turatiei intr-o pozitie mai putin orizontala afata de sol. Este un termen specific dar nu-mi vine in minte. RECOMAND trecerea pe "gaz liniar" cat mai repede dupa ce ati trecut de faza de hover pe care o stapaniti perfect si sunteti in stare sa asezati elicopterul acolo unde vreti voi si nu unde vrea el!

2. "Gaz liniar" sau "idle-up" este momentul in care curba devine liniara (ce tare sunt) si la pasul obisnuit din faza anterioara pe care l-am avut 40-60-70-80-90 in limitele -3...+8grade asociem o turatie constanta de 60-60-60-60-60 spre exemplu. Evident, acest 60 poate fi 70 sau mai mult in functie de combinatia motor+pinion+nr.celule+greutateheli+tren incepator+eficienta anticuplu. Nu va speriati, nu este asa de greu. Pornirea respectiv oprirea motorului se realizeaza prin mixarea unui canal auxiliar de tipul potentiometru sau switch pe canalul de control al ESC-ului (canal 6 la JR/GR).

Observatii: Se recomanda folosirea in continuare a trenului pentru incepatori si a iepurasilor din dotare intrucat trebuie sa va obisnuiti ca de acum incolo ventilatorul nu se mai opreste cand trageti de stick in jos, lucru frecvent uitat in febra evenimentelor. In cazul in care regulatorul (ESC-ul) nu este atat de destept incat sa aibe soft-start (putin probabil sau ca nu este programat) atunci trecerea pe acesta "curba liniara" nu se poate realiza decat prin comutarea din normal in idle-up in timp ce se invarte ventilatorul. In caz contrar elicopterul va efectua o smucitura, va plia palele si se va da peste cap de cateva ori pana realizati care este butonul de oprire sau pana ce ii curmati suferinta cu o bata de baseball aflata tocmai la indemana. In cazul in care regulatorul (ESC) este setat cu governor dar turatia aleasa este sub limita minima de "a prinde" turatia constanta, se recomanda o usoara forma de V dar astfel incat capetii sa fie inegali intrucat nu uitati, aveti doar -3 pe negativ si +8 pe pozitiv, deocamdata..... Cum ati scapat de reflexul trasului de masa la minim, SCAPATI DE TRENUL AJUTATOR!!! Veti observa ca elicopterul se va comporta altfel si dupa ce v-ati obisnuit, continuati exercitiile de zbor.

Avantaje: Asa cum mi-au recomandat si altii, asa va spun si voua: gazul liniar este modul de lucru normal al unui elicopter si asa trebuie sa va invatati, punct! Lasati prostiile si scapati cat mai curand de curbe (atentie, aici ne referim exclusiv la heli electrice!) Prin turatie constanta veti avea eficienta permanenta pe anticuplu (coada), stabilitate in zbor, raspuns prompt in comenzi.

Dezavantaje: veti da de pamant cat ai spune "heli" evident cu elicopterul daca nu va concentrati la faptul ca aveti deja turatie si pe pasul negativ, oricat de putin ar fi acel -3 grade negativ. Trebuie sa constientizati ca de acum incolo elicopterul se aseaza pe pamant fara a mai da pas negativ si motorul se va opri din switch sau slider si nu prin reducerea la minim a mansei indiferent ca este vorba de o situatie de urgenta sau o aterizare normala!

Inainte de a incheia, ca deja fac spume la tastatura, as face referire la cele 2-3 faze de zbor pe care consider ca ar trebui sa le aiba un pilot de elicopter cu cunostinte mediu putin spre avansat:

1. Normal/Hover - gaz liniar la o turatie peste limita inferioara suportata de heli cu un pas negativ mai mic fata de pasul pozitiv (gen -3...+8 grade). Acest gaz liniar, cum am mai spus, poate fi usor adaptat in V daca nu intruneste conditiile minime ale ESC-ului pentru a mentine turatia la acest nivel inferior.

2. Idle-up/Sport - gaz liniar la 70-80% din turatie cu pas marit si cat se poate de egal la -10...+10grade. In speranta ca ESC-ul va prinde acesta turatie, nu va mai ramane decat sa va antrenati la zborul in cercuri, 8-uri, cate un looping mai larg, tonou, etc.

3. Acro/3D - gaz cat cuprinde, 100% liniar dar evident in limita acceptata de elicopter ca altfel va treziti cu palele infipte in teasta si pasul maxim acceptat, egal, de +/- 12...13grade si puteti rupe elicopterul in aer!

In functie de preferinte, puteti renunta ulterior la punctul faza 1 si sa rmaneti in plaja sport/3D sau daca doriti sa zburati mai batraneste sau scale, atunci ramaneti cu fazele 1 si 2.

Recomandarile se refera exclusiv la elicoptere electrice sau termice care au governor. Pentru termicele fara governor trebuie sa aveti in permanenta curbe, ca doar are nevoie saracul de zeama in carburator si evident sa-i taiati din turatie cand pasul este pe zero.

Considerati interventia mea ca una venita de la un pilot care nu aspira spre 3D dar cu ajutorul acestor sfaturi am reusit sa invat cativa incepatori de la zero sa se descurce singuri si sa avenseze.

In cazul in care nu sunteti de acord.... make heli, not war... Peace!
0

#23 Useril este offline   Primus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3026
  • Inregistrat: 14-June 07
  • Gender:Male
  • Location:FR

Postat 28 July 2010 - 03:38 PM

Excelenta completarea zozo. ;)

Citeaza

Este un termen specific dar nu-mi vine in minte
Boomstrike? :rolleyes:
0

#24 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 04:52 PM

Multam de contributii/completari.

Eu vad acest thread din perspectiva cuiva care e singur cu un heli si o statie in fata. Pe camp e usor, in 10 minute pot face pe oricine sa inteleaga cum merge un heli. Cel mai dificil pas e sa faci heli-ul sa topaie intr-un hover cat de cat controlat.

Daca reusesti sa faci asta intelegi setarile din statie in mod natural si poti sa modifici curbele si alte setari astfel incat heli sa zboare bine. De altfel eu nu sunt bun la citit manuale. De regula fac asa:

- intai citesc niste instructiuni supersimple ca sa pot pornii scula respectiva (heli, televizor, cuptor cu microunde)
- ma joc pana incep sa inteleg cum functioneaza, care e logica
- ma duc la manualul de 500 pagini si citesc cu mare atentie punctele care implica setari fine sau subtilitati - de regula din manuale fix astea lipsesc. Sunt zeci de pagini cu vorbarie si foarte putine cu informatie utila.

morph ar putea contribui cu un mic ghid de setare pe Futaba FF7 - o stie perfect; motzu sa contribuie cu Futaba T6EX - nu e cea mai prietenoasa pentru heli (nu are subtrim) dar e raspandita si isi face treaba.
0

#25 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 775
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 05:03 PM

Zoli a fost pe sufletul meu cu organizaciunea ideilor !!!

Dankeschoschon

Daca ma ajutati cu MC-19 ( Daciaaaaannnn ! ) fac compendiu de Futaba T6EX si MC-19
:rolleyes:


HK450 a zburat perfect pina l-a dus Radu la fufe ( citit tufe ) si acu' are head metalic si pale carbon ( + pemparsii standard ca ax , roata, ax, bara... )

Zboara de moare porcu' Ghita, ceea ce inseamna ca :

1: Nu suntem facuti chiar gramada asa incepatori cum suntem
2: Initiativa ceruta de moa' lui Stefan nu e de kkt si are efecte benefice

Multamim !!!

P@P Continuati ca va ia mama dreacu' ! ;)

Aceasta postare a fost editata de motzu: 28 July 2010 - 05:06 PM

0

#26 Useril este offline   raoul_bvand 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1676
  • Inregistrat: 16-December 08
  • Gender:Male
  • Location:Viena
  • Interests:MODELISM
    FILATELIE
    PESCUIT
    NUMISMATICA

Postat 28 July 2010 - 05:21 PM

Vezi postareamotzu, la Jul 28 2010, 11:57 AM, a spus:

Avem noi T6EX - tocmai am devenit doctori in ea ....

Ce doresti anume - sau vrei un mic compendiu caz inc are fac unul deseara ....



Ma intereseaza setarile,asa cum le-a postat si Stiganas.
Ma intereseaza felul in care trebuie facute reglajele pe aceasta statie.
Stima
Tot ce-ţi provoacă plăcere este ilegal, imoral sau îngraşă !
0

#27 Useril este offline   Primus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3026
  • Inregistrat: 14-June 07
  • Gender:Male
  • Location:FR

Postat 28 July 2010 - 06:35 PM

Citeaza

Daca ma ajutati cu MC-19 ( Daciaaaaannnn ! )


Motzule, tre' s-o vaz in fata ochilor, sa imi amintesc meniul ala... din ce imi amintesc era super intuitiv. Te sun maine sa vedem daca ne putem intalni.
0

#28 Useril este offline   RAPTOR 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 277
  • Inregistrat: 05-December 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:heli,aero......

Postat 28 July 2010 - 07:16 PM

Mai raoul dar tu pentru ce ai nevoie de setari si curbe?Heli al tau nu stie pas colectiv si nici 120 grade,ca sa zici ca tre aranjate servourile asa intrun fel......tu dai gaz si gata,heli teoretic ar trebui sa se ridice(daca ai facut setarile mecanice corect),tu nu ai nevoie de curba de gaz fiindca oricum nu poti face 3d cu el si nici nu e cazul sa mixezi gazul cu pich-ul ....
In cazul tau eu as face cam asa.
canalul 1 si 2 pe platou in curse cat mai puturoase si expo chiar 50%
canalul 3 o sa ii dai curba de gaz lineara adica 0-25-50-75-100,cand heli o sa prinda o anumita rotatie....o sa se ridice,in functie de unde iti cade la mansa,daca se ridica mai sus de jumatatea mansei trebuie sa mai inclini mecanic din pale,si daca se salta mai devreme de jumatate,tot mecanic inclini spre pas negativ palele....toate astea ar trebui facute cu rigla de unghiuri pe ambele pale in parte
canalul 4 giro(mufa principala)unde o sa pui expo cam intre 30-50% si tot pe canalul asta vei ajusta centrul servoului de coada(de preferat e sa sa fie setat servoul de coada mecanic).ATENTIE servoul de coada se aranjeaza in modul RATE,deci....GRIJA ca sunt satul de cate greseli dinastea am vazut si dupaia se intrebau de ce nu sunt cursele egale....
canalul 5 o sa ai a 2 a mufa de la giro unde vei regla sensibilitatea de la giro in functie de viteza servoului ales de tine si de calitatea giroscopului,Sensibilitatea la giro este particulara pentru fiecare combinatie de servo/giro.
canalul 6 alimentezi cu 4,8-6V.

Ar mai fi ceva de facut....giro sa fie pe modul digital daca ai servo digital si invers daca nu ai....verifici in ce parte lucreaza giro si daca nu e partea care trebuie dai revers DIN EL NU DIN STATIE.
Setaarile acestea sunt particulare pe heliul tau si pe alte heli cu platou fix fara pich


Ps.Daca vi se pare o idee buna,propun un topic separat pinet in care sa postam fiecare,pe clase de heli eventual,setarile statiilor pe care le detinem (eventual dotarile care le are heli pe care sunt valabile setarile).De exemplu...eu am airtronics rds si am setarile pentru 450-500-raptor 30.MI se pare o idee buna ca un incepator sa isi gaseasca intr-un topic setarile la statia si heli-ul lui fara sa mai caute inebunit ore intregi.

Aceasta postare a fost editata de RAPTOR: 28 July 2010 - 07:29 PM

0

#29 Useril este offline   motzu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 775
  • Inregistrat: 23-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 07:47 PM

Vezi postareaRAPTOR, la Jul 28 2010, 08:16 PM, a spus:

Ps.Daca vi se pare o idee buna,propun un topic separat pinet in care sa postam fiecare,pe clase de heli eventual,setarile statiilor pe care le detinem (eventual dotarile care le are heli pe care sunt valabile setarile).De exemplu...eu am airtronics rds si am setarile pentru 450-500-raptor 30.MI se pare o idee buna ca un incepator sa isi gaseasca intr-un topic setarile la statia si heli-ul lui fara sa mai caute inebunit ore intregi.


Sustin ! Daca nu e un efort e moderare prea mare - e vorba si de timpul lor
0

#30 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8268
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 July 2010 - 08:03 PM

Repetati dupa mine de 20 de ori:

curbele reprezinta relatia dintre mansa de throtle si:
1. turatia motorului
2. pasul (pitch) elicopterului

Nu conteaza ce fel de swash avem, ce fel de heli avem - asta nu se schimba.

Heli lui Raoul (hirobo) este cu pas colectiv cu mixare mecanica asa cum este si Raptor. Are nevoie de curbe.

Honey Bee FP - nu are pas colectiv - nu are nevoie de curbe (de fapt are o curba implicita liniara pentru motor)
0

Arata acest topic


  • 4 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »


Raspuns rapid

  

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro