Modelism - RHC Forum: Dinam sau alternator? - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Dinam sau alternator? Pt. o eoliana ce este mai bine sa folosesc?

#1 Useril este offline   Cornelius 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 41
  • Inregistrat: 27-April 07

Postat 25 April 2010 - 04:01 PM

Deoarece nu pot construi un generator cu magneti, va rog sa ma sfatuiti ce este mai bine sa folosesc: dinamul sau alternatorul auto? Care ar fi argumentele pro si contra pentru fiecare din solutiile indicate? Multumesc!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 April 2010 - 07:30 PM

0

#2 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 April 2010 - 05:21 PM

Alternator, pt. ca poti obtine usor 220 alternativ (ai nevoie sa-ti bobinezi un traf trifazic de 13V in primar si monofazic 220v in secundar). Cu dinamul nu obtii decat CC, plus lipsa de fiabilitate din cauza comutatiei mecanice (carbunii).

Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 April 2010 - 07:23 PM

Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#3 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 25 April 2010 - 08:10 PM

Si cu eoliana din alternator ce vrei sa faci? Sa aprinzi niste led-uri? :unsure:
It's difficult to make things simple!
0

#4 Useril este offline   dece 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 490
  • Inregistrat: 03-September 08
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti
  • Interests:aeromodelism

Postat 25 April 2010 - 08:55 PM

alternator de dacia 1300 + un invetor si o baterie de mare capacitate.

Aceasta postare a fost editata de dece: 25 April 2010 - 08:55 PM

0

#5 Useril este offline   tetea 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 759
  • Inregistrat: 04-April 08
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 27 April 2010 - 05:32 AM

 Am un coleg care are o casuta de vacanta intr-o zona izolata si pierduta de lume (nu-i palat, dar este functionala, are o sufragerie, un dormitor, baie si bucatarie)......chiar daca are un generator electric pentru iluminat, foloseste cel mai des o eoliana cu diametrul de 3 m, cu trei pale (homme made), alternator de Iveco Daily, trei baterii de 120 A puse in paralel, iluminat cu tuburi fluorescente cu starter si convertizor electronic si, pentru 220 are un convertizor de 800W. Pentru iluminatul de seara, chestia asta chiar functioneaza....
0

#6 Useril este offline   d_popa 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 19-February 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 27 April 2010 - 11:34 AM

Vezi postareaMLGore, la Apr 25 2010, 06:21 PM, a spus:

Alternator, pt. ca poti obtine usor 220 alternativ (ai nevoie sa-ti bobinezi un traf trifazic de 13V in primar si monofazic 220v in secundar). Cu dinamul nu obtii decat CC, plus lipsa de fiabilitate din cauza comutatiei mecanice (carbunii).



Salut,

Deacord cu dl MLGore.

Iata cateva aspecte:

1: Alternatorul s-a dovedit a fi varianta constructiva optima adoptata pentru functia de generare a curentului electric, datorita randamentului superior pe care il are in procesul de conversie al energiei mecanice in energie electrica. S-au utilizat si alte tipuri de masini electrice generatoare, cum ar fi dinamul sau magnetoul insa nici unul dintre acestea nu a fost capabil sa concureze cu avantajele oferite de alternator, motiv pentru care sunt si depasite tehnologic.

2:Alternatorul propriu-zis se compune in esenta dintr-un rotor si un stator. Rotorul (inductorul) are rolul unui magnet permanent iar statorul (indus), este bobinajul in care se induce curent electric prin variatia fluxului magnetic generat de rotor, variatie ce se realizeaza prin rotirea acestuia in vecinatatea statorului. Dispunerea bobinajului de pe stator si plasarea polilor magnetici ai rotorului este facuta in asa fel incat liniile de camp magnetic generat de rotor sa intersecteze perpendicular spirele statorului, pentru ca efectul inductiv sa fie maxim. Pentru aceasta, rotorul are o bobina si doua piese polare sub forma de gheara, ce realizeaza asa-numitii "poli aparenti". Ei realizeaza variatia maxima a campului magnetic indus in stator.
Rotorul poate produce camp magnetic doar daca primeste un curent electric care se face prin inelele colectoare si periile alimentatoare (carbunii). Unul din carbuni este legat la masa sistemului iar cealalt poarta denumirea de borna de excitatie.

3: La autovehicule, statorul are trei bobine in care ia nastere tensiunea electrica. La bornele statorului se culege o tensiune electrica alternativa trifazata (deoarece sunt 3 bobine) -- de asta iti trebuie traf trifazat in primar.
Daca doresti sa folosesti un invertor electronic atuncti aceasta tensiune trebuie redresata, adica transformata in curent continuu. Acest lucru este realizat de puntea de diode, ce contine 6 diode montate in asa fel incat la intrare primesc tensiunea alternativa trifazata (din cele 3 fire de la bobine), iar la iesire furnizeaza tensiune continua

4: Viteza de rotire a alternatorului (rotorului), influenteaza direct viteza de variatie a fluxului magnetic si deci tensiunea furnizata de alternator. Pentru alimentarea consumatorilor insa este nevoie de o tensiune constanta (fie in primar 13V cum zice dl MLGore fie in secundar 220V).
Aici intervine rolul releului regulator, care controleaza tensiunea indusa in rotorul alternatorului, prin micsorarea acesteia pe masura ce creste turatia rotorului. Astfel la iesire tensiunea va ramane constanta.

Sper sa ajute.
Cu stima,
Daniel
Cu stima,
Daniel
0

#7 Useril este offline   Cornelius 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 41
  • Inregistrat: 27-April 07

Postat 27 April 2010 - 07:32 PM

Problema ar fi turatia, in ambele cazuri. Alternatorul papa curent din baterie pt. propria-i excitatie si trebuie ca rotorul sa se invarta cu cel putin cu 800rot/min ca sa-si faca treaba de generator. Dinamul nu consuma din baterie, iar ca turatie ii trebuie mult mai putin. Din acest punct de vedere, pare-se ca dinamul ar fi mai indicat, eliminand mutiplicatorul de turatie. Ca uzura- perii, rulmenti etc.- ar fi cam aceleasi.Ca sa treci din cc in ca se rezolva usor.
0

#8 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 27 April 2010 - 08:02 PM

Dinamul n-are nevoie neaparat de perii. Se ia una bucata alternator si se inlocuieste rotorul bobinat cu un magnet permanent.Voila!
It's difficult to make things simple!
0

#9 Useril este offline   Sir_Vaska 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1117
  • Inregistrat: 23-November 03
  • Gender:Male
  • Location:Maramures, Baile Borsa
  • Interests:RC - utilaje agricole, de constructii , camioane , trenulete si ... drone

Postat 27 April 2010 - 08:09 PM

Vezi postareaCornelius, la Apr 27 2010, 08:32 PM, a spus:

Problema ar fi turatia, in ambele cazuri. Alternatorul papa curent din baterie pt. propria-i excitatie si trebuie ca rotorul sa se invarta cu cel putin cu 800rot/min ca sa-si faca treaba de generator. Dinamul nu consuma din baterie, iar ca turatie ii trebuie mult mai putin. Din acest punct de vedere, pare-se ca dinamul ar fi mai indicat, eliminand mutiplicatorul de turatie. Ca uzura- perii, rulmenti etc.- ar fi cam aceleasi.Ca sa treci din cc in ca se rezolva usor.


Salut
Cea mai buna alegere este alternatorul , singurul dezavantaj este ca necesita curent de excitatie la pornire. Curentul pentru excitatie nu reprezinta energie pierduta decat cea aferenta caderii de tensiune (caldura) , restul o regasesti inapoi la iesire! La dinam nu ai stabilizare atat de precisa a tensiunii si culmea nu fara pierderi considerabile..

Din cc cum treci usor in ca fara a pierde aproape jumtate din cantitatea de energie produsa ? :rolleyes:
Oricum stai linistit , atat alternatorul cat si dinamul (avand rotor cu magnet permanent) produc curent alternativ

Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 27 April 2010 - 08:20 PM

0

#10 Useril este offline   d_popa 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 19-February 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 27 April 2010 - 09:35 PM

Vezi postareaCornelius, la Apr 27 2010, 08:32 PM, a spus:

Problema ar fi turatia, in ambele cazuri. Alternatorul papa curent din baterie pt. propria-i excitatie si trebuie ca rotorul sa se invarta cu cel putin cu 800rot/min ca sa-si faca treaba de generator. Dinamul nu consuma din baterie, iar ca turatie ii trebuie mult mai putin. Din acest punct de vedere, pare-se ca dinamul ar fi mai indicat, eliminand mutiplicatorul de turatie. Ca uzura- perii, rulmenti etc.- ar fi cam aceleasi.Ca sa treci din cc in ca se rezolva usor.


Salut,

Desi nu am verificat practic (rog specialistii sa ma corecteze), cred ca aceasta problema cu pornirea se poate rezolva foarte usor.
Orice corp feromagnetic (rotor) are ceea ce se numeste inductie remanenta (cativa mT). Este suficient pentru a obtine o mica tensiune in stator in cazul in care rotorul se invarte.
In acest caz, se poate lega excitatia direct pe iesirea alternatorului (tensiunea continua dupa puntea de diode) iar tensiunea rezultata se poate folosii la marirea excitatiei. Este ca o reactie in lant.

Acest principiu se foloseste la pornirea motorului sincron cu autoexcitatie. In acest caz nu ai nevoie de o sursa separata de cc.

Cu stima,
Daniel
Cu stima,
Daniel
0

#11 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 28 April 2010 - 05:07 AM

Sa ma bag si eu in seama.
Dinamul nu are nici un avantaj. De aceea a si disparut in totalitate de pe autovehicule. Pana si generatorul de la bicicleta este tot alternator.

Vezi postareaZen, la Apr 27 2010, 08:02 PM, a spus:

Dinamul n-are nevoie neaparat de perii. Se ia una bucata alternator si se inlocuieste rotorul bobinat cu un magnet permanent.Voila!


In acest moment dinamul se transforma in alternator. Tensiunea de iesire va fi alternativa. Asa este facut generatorul de bicicleta.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 28 April 2010 - 05:17 AM

0

#12 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 19 May 2010 - 12:44 AM

Vezi postareaCornelius, la Apr 25 2010, 05:01 PM, a spus:

Deoarece nu pot construi un generator cu magneti, va rog sa ma sfatuiti ce este mai bine sa folosesc: dinamul sau alternatorul auto? Care ar fi argumentele pro si contra pentru fiecare din solutiile indicate? Multumesc!

pai de ce nu poti construi un alternator cu magneti? (si dinamul si alternatorul auto nu-s tocmai indicate).
0

#13 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 19 May 2010 - 12:45 AM

Vezi postareaZen, la Apr 27 2010, 09:02 PM, a spus:

Dinamul n-are nevoie neaparat de perii. Se ia una bucata alternator si se inlocuieste rotorul bobinat cu un magnet permanent.Voila!

pai asta e exact un generator cu magneti (brushless) care zicea ca nu poate sa-l construiasca.
0

#14 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 19 May 2010 - 08:44 PM

Urmaresc greu subiectul si nu-s tentat sa-l recitesc pe tot.
Exista niste masini de spalat LG cu motor fain, care am inteles ca ar merge rebobinat si folosit pe post de geneartor. Are cineva idee de detalii despre o astfel de varianta? Am vazut doar poze si pare OK, dar n-am pus mana... Nu pun link, cine stie raspunsul n-are nevoie de ajutor :D
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#15 Useril este offline   protheus 

  • 日本語
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1719
  • Inregistrat: 26-August 07
  • Gender:Male
  • Location:Manage
  • Interests:Cate un pic din fiecare domeniu.

Postat 19 May 2010 - 10:27 PM

Cred ca e vorba de cele cu motor direct drive, la care seamana motorul cu cele de la ventilatoarele alea vechi cu pale mari din lemn.

Sunt mai multe modele care au asa ceva, in gama LG, in mare, motoarele brushless folosite sunt "aplatizate" (fata de cele vechi) si prinse direct de spatele cuvei rotative (este ceva foto ilustrativa pe google la cautare de imagini, daca cautati cu termenii "direct drive washing machine").
 "Pai, impartim egal totul, o jumate tu, o jumate eu si o jumate Ion."  
0

#16 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 19 May 2010 - 10:49 PM

La alea ma refer, si astept o parere in cazul ca cineva a lucrat cu asa ceva si stie despre ce-i vorba. Pe scurt, daca un astfel de motor merita achizitionat si adaptat ca generator. Sau daca se poate si mai simplu,dar plecand de la ceva partial construit.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#17 Useril este offline   RazvanTI 

  • Nick Anterior:incepator_rau
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 252
  • Inregistrat: 05-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Slobozia Ialomita

Postat 21 May 2010 - 02:55 PM

motore direct drive le zice
avantajul ar fi ca sunt partial construite dupa cum ai zis si tu.
dezavantajul major este efectul de "cogging" care se creeaza intre magneti si polii statorului.
practic ar trebui un vant pe cinste sa invinga aceasta frana magnetica.
ar mai fi dezavantaje ca nu poti scoate prea mult din motoarele astea.
cel mai bun este procedeul cu bobinele " in aer" sau fara miez feromagnetic.
intra mai multa sarma la bobinaj dar scoate curenti mari pe vant slab.
plus ca sistemul stalp, pivot si scoatere din vant tot trebuiesc construite asa ca nu castigi mare lucru.
Ãœber den Wolken !!! de natura broscar :)
http://modelmania.110mb.com/home.html
0

#18 Useril este offline   Rasputin 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 64
  • Inregistrat: 26-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Navodari

Postat 24 May 2010 - 12:45 PM

În principiu orice tip alegeţi, dinam sau alternator, tot aceleaşi belele rămîn de rezolvat.
O primă belea o reprezintă turaţia nominală a celor două tipuri de generatoare, turaţie ce este mai mare decît turaţia unui motor eolian. Deci de multiplicatoare de turaţie nu scăpaţi.
A II-a problemă o reprezintă excitaţia. Şi dinamul şi alternatorul (ambele cu destinaţie auto şi an de fabricaţie mai recent, nu de la 1800, deci ce aveţi şansa să găsiţi la dezmembrări auto, nu la muzeul tehnic) au nevoie de tensiune de excitaţie,deci şi de releu regulator.
Legat de natura tensiunii generate, continuă sau alternativă, zic eu că nu putem vorbi de avantaje sau dezavantaje dat fiind faptul că ambele trebuie să satisfacă necesarul instalaţiei auto, şi care instalaţie este de curent continuu. De asemeni energia produsă de generator în perioadele cu vînt, e de dorit a fi înmagazinată şi utilizată şi cînd generatorul nu mai funcţionează, din lipsă de vînt, deci tot la curent continuu se ajunge. Povestea cu alternator şi transformator ridicător de tensiune, viabilă de altfel pe hîrtie, în practică nu-i de abordat.
Pe lîngă valoarea tensiunii, curentul alternativ este caracterizat şi de frecvenţă, spre deosebire de becurile cu incandescenţă ce acceptă curent cu tot felul de "gogolaşe sau gogoloaaaee" ceilelţi consumatori fac mofturi şi pretind ca tensiunea să aibă frecvenţa pentru care au fost ele realizate. Pe la noi 50Hz, pe la alţii olecuţă mai mult, dar nu asta contează, contează că şi transformatorul folosit pe post de ridicător de tensiune va cere tot 50Hz.
Soluţie la problema în cauză, evident că există, dar se pretează la case mai mari, nu la nivel de amator. Deci, regulatoarele de turaţie pentru motorul eolian sînt o obţiune, dar nu şi în acest caz.
Deci, pînă aici, nici unul din cele două tipuri de generatoare, nu putem spune că este mai cu moţ.
Legat de puterea celor două tipuri de generatoare, dat fiind domeniul comun de utilizare,zic eu că diferenţe notabile nu sînt.
Acum, ca părere personală, dacă ar fi să aleg între cele două tipuri, ar avea cîştig de cauză cel cu tensiunea şi puterea mai mare. Adică 12V în loc de 6V, sau 24V în loc de 12V.
Ar mai fi de spus:
Excitaţia generatoarelor, indiferent de tensiunea produsă (continuă sau alternativă) se poate realiza cu ajutorul magneţilor cît şi cu ajutorul înfîşurărilor de excitaţie.
Părinţii maşinilor electrice, au numit Dinam, generatorul de curent continuu de la care se culege tensiune continuă, în urma redresării tensiunii alternative , cu ajutorul lamelelor colectoare ( colector cu lamele ). Deci numele dinamului nu este legat de natura excitaţiei, magnet permanent ,el este legat de prezenta colectorului cu lamele pe post de redresor.
Că obţinerea tensiunii continue se poate face prin redresarea celei alternative, cu ajutorul redresoarelor bazate pe
semiconductori, e un fapt, numai că dispozitivele în cauză se numesc redresoare, şi chiar şi în situaţia în care ele fac parte constructivă a generatorului de tensiune alternativă, nu-i vor da generatorului numele de dinam.
0

#19 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 25 May 2010 - 07:44 PM

Eu vad eoliana home-made o solutie buna in cazul in care ai o casa de vacanta mai izolata si tragerea curentului ar costa prea mult,ori altfel de amorul artei cum spunea cineva :)
In "paralel" cu ceva panouri solare,cu un eventual parau prin apropiere (turbina hidro) se poate alimenta "decent" o casuta unde n-ai pretentii de electrocasnice ce necesita 50Hz.

Brushless-urile direct-drive de la scutere,biciclete, se gasesc relativ usor si nu au nevoie de turatie mare pentru a produce curent deci se elimina necesitatea multiplicatorului care trebuie evitat cu toata putinta.
It's difficult to make things simple!
0

#20 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 May 2010 - 08:15 PM

Daca vrei tensiune stabilizata, e mai usor cu alternator cu excitatie separata, pt. ca se controleaza curenti mici pe elementul de putere al regulatorului. La varianta cu magneti permanenti in rotor, partea de control al tensiunii e mult mai dificil de facut. Ca sa scapi de excitatia la pornire, ai nevoie de doi magneti permanenti de dimensiuni mici, lipiti pe polii rotorului.
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#21 Useril este offline   RZV87 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 3
  • Inregistrat: 15-December 14

Postat 29 May 2016 - 12:13 PM

salutare ! imi cer scuze daca nu postez exact unde trebuie dar sper sa ma puteti ajuta . este vorba de o eoliana pe care vreau sa o fac si as avea cateva nelamuriri :

1.Motor Output voltage: 6V-24V
Maximum output current exceeds: 1500mA
Maximum load power: 20 watts
Easy to use,Hand power generation
This machine can be used as standby lighting power supply, charging, experiment, teaching, hydroelectric generator...You have a lot of methods to the application.Make small experiment, for small capacity battery, and so on. astea ar fi datele motorului.(Brand Name:noneContinuous Current(A):1500mAUsage:Boat,Car,Electric Bicycle,Fan,Home ApplianceOutput Power:20WProtect Feature:Totally EnclosedType:Micro MotorConstruction:Permanent MagnetCertification:CCC,CESpeed(RPM):30 rpmCommutation:BrushlessVoltage(V):6V-24VModel Number:46295Efficiency:small

2. YesCurrent Type:DCModel Number:B3606Phase:otherUsage:Voltage Regulators Step-down ModuleItem:ParameterThe modular nature: Non-isolated BuckBUCKInput Voltage:6V~40VOutput Current:0~6AOutput voltage:0~36VConversion efficiency:92%maxFrequency:-40℃~+85℃Control method:Digital control + LED display
As vrea sa imi spuna cineva daca este bun acest regulator pentru ce vreau eu sa fac si cam ce baterie as putea sa incarc. Nu vreau ceva foarte industrial sa zic asa , vreau doar sa aprind o banda led pe timp de noapte . va multumesc .( nu am pus linkuri pentru ca nu stiu daca este voie )
0

#22 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 30 May 2016 - 07:12 PM

In loc de dinam sau alternator un Motor Pas cu Pas. Cu cat mai mare cu atat mai bine.
If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro