Modelism - RHC Forum: Echilibrarea Elicelor - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Echilibrarea Elicelor Despre

#1 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 27 August 2004 - 04:04 PM

Pe un site unde se vad elici APC (gasiti si aici la RHC) scire ceva de genul asta :
"ALL props require balancing, this is VERY important" (text luat cu copy / paste )

Aia cu echilibrarea o stiam . Aia cu VERY important nu o stiam .

Deci ? Ce vor sa zica astia ? E la plesneala , trebuie echilibrata, nu trebuie , trebuie din cand in cand , trebuie doar la alea mari , doar la alea mici ?

E clar ca am vazut la camp elici scoase din cutie si puse direct pe motor. Deci sunt putini care fac asta dar ar trebui sa facem si noi ? Cat e de greu ? Cum se face ?
DT
0

#2 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 27 August 2004 - 04:33 PM

eu cred ca nu e cazul la astea de le cumparam noi.
ca-s gata echilibrate de fabrika.(inclusiv densitate de material,etc)
echilibrarea se facea sigur la eliciile din lemn antice,ca nu era lemnu la fel dens si nu ieseau cele 2 pale la fel de grele.
la ce folosesti matali la trainer nu cred ca vrei sa pui un plumb pe o pala ca sa o echilibrezi :rolleyes:
si oricum nu cred ca ai aparatul si tehnika necesara ca sa vezi daca elicea este echilibrata sau nu.
flying is my life...
0

#3 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 27 August 2004 - 04:45 PM

Cam as zic si eu, ca la alea de lemn (ca tot le faci) e musai echilibrare sa stii macar cand sa te opresti din cioplit. Pe langa faptul ca lemnul nu-i uniform ca densitate mai trebuie si lucrat bine.
La astea de plastic se poate face un soi de echilibrare dar se merge (si nu stiu daca e bine sau nu) pe incredere ca plasticul e uniform ca proprietati, ca matrita a fost perfecta si bine centrata, deci sanse mari ca si elicea sa fie buna.
Apoi e problema ca un stand de echilibrat BUN nu-i totdeauna accesibil. Ca noi facem simplu o echilibrare statica dar nu si dinamica, si chiar si pe aia statica o facem pe jumatate. Depinde de aplicatie. La o turbina de 2000 euroi parca se merita facuta echilibrare serioasa pe cand la ceva ce decoleaza cu Raduga mea, daca echilibrez o elice de la Graupner parca ceva imi spune ca-s putin imbecil.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#4 Useril este offline   LooSeR 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1108
  • Inregistrat: 14-May 04
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti

Postat 27 August 2004 - 04:54 PM

"ALL props require balancing, this is VERY important, use TOPQ5700. May need prop reamer, use GPMQ5005" a, gasit si eu un citat !
Dupa pararea mea la prima traducere !
Toate recuzitele treubi reglate ! Asta e inportant ! Folositi TOPQ5700 ! puteti folosi ( cred ca se refera la ce este pus in poza )
A pilota e un vis frumos..... dar devine greu o realitate
Galeria mea
0

#5 Useril este offline   LooSeR 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1108
  • Inregistrat: 14-May 04
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti

Postat 27 August 2004 - 04:55 PM

am uitat poza ! Nu o mai gasesc ! dar e un fel de T care in varf e ceva ca o pila

uite ca am gasit

Aceasta postare a fost editata de LooSeR: 27 August 2004 - 06:17 PM

A pilota e un vis frumos..... dar devine greu o realitate
Galeria mea
0

#6 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 27 August 2004 - 05:06 PM

bitex, la 27 Aug 2004, 16:45, a spus:

pe cand la ceva ce decoleaza cu Raduga mea, daca echilibrez o elice de la Graupner parca ceva imi spune ca-s putin imbecil.

esti cam dur cu tine...


@zod

totusi asteapta pana luni si parerea lu marinaru ca el e doctor in elicii...
flying is my life...
0

#7 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 27 August 2004 - 05:08 PM

Pare a fi un largitor, un alezor conic. Cu muchia lui poti sa razuiesti si pe ici pe colo pe unde-i cazul, dar nu stiu daca asta e solutia ce a mai buna.

PS. Silviu, am zis doar "putin", asa ca nu exagerez mult.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 27 August 2004 - 05:09 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#8 Useril este offline   LooSeR 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1108
  • Inregistrat: 14-May 04
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti

Postat 27 August 2004 - 06:18 PM

Daca ! cauti pe google la imagini Denumirle din cotex le gasesti!
Poate gasesti mult mai mult !

Aceasta postare a fost editata de LooSeR: 27 August 2004 - 06:18 PM

A pilota e un vis frumos..... dar devine greu o realitate
Galeria mea
0

#9 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 27 August 2004 - 06:33 PM

N-am zic ca nu am priceput ce-i in poza ci ca nu cu scula aia se centraza o elice. Se poate modifica gaura astfel incat elicea sa se centreze static, dar nu cred ca e cel mai corect. Am completat cumva ca daca iti pui mintea cu elicea poti folosi scula si la razuirea palei pentru usurare, dar nu asa se foloseste in mod normal.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#10 Useril este offline   LooSeR 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1108
  • Inregistrat: 14-May 04
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti

Postat 27 August 2004 - 07:09 PM

deci TOPQ5700. - este asta
iar GPMQ5005 - este aici

acestea sunt codurile din text :rolleyes:
A pilota e un vis frumos..... dar devine greu o realitate
Galeria mea
0

#11 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 27 August 2004 - 07:24 PM

Prima este buna. A fost o incurcatura cu poza pusa in linkul din mesajul de la ora 16.55, dar acum cred ca-i clara.
Cu dispozitivul asta sau similar se face foarte bine o parte din echilibrarea statica. Parerea mea.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 27 August 2004 - 07:41 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#12 Useril este offline   Andyatf 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 84
  • Inregistrat: 21-October 03

Postat 27 August 2004 - 07:54 PM

LooSeR, la 27 Aug 2004, 19:09, a spus:

deci TOPQ5700. - este asta
iar GPMQ5005 - este aici

acestea sunt codurile din text :D

Prima poza este a unui dispozitiv de echilibrare a eliciilor...eu zic ca este ideal ca eliciile sa fie cat mai bine echilibrate pentru a reduce la maximum vibratiile neplacute ce se pot transmite modelului...eu chiar in WE treut era sa o patesc...dupa ce am ciupit elicea de o piatra am mers pe stupidul principiu " las' ca merge si asa"...drept urmare era cat pe aci sa o ia motorul singur singurel la plimbarica pe cerul patriei deoarece primul panou de care era atasat batiul a crapat destul de frumusel, iar adezivul cu care era lipit incepuse sa se resemneze si el...
cat despre a doua piesa este un dispozitiv de largire a gaurilor eliciilor pana la aducerea acestora la dimensiunea axului motorului intrebuintat

P.S.- Nu vreau sa fac reclama...dar spre marea mea dezamagire din cate elicii am vazut doar cele de la Master Airscrew sunt echilibrate dinamic din fabrica :rolleyes:
Crash is my midlle name
0

#13 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 August 2004 - 08:26 AM

LooSeR, la 27 Aug 2004, 16:54, a spus:

"ALL props require balancing, this is VERY important, use TOPQ5700. May need prop reamer, use GPMQ5005" a, gasit si eu un citat !
Dupa pararea mea la prima traducere !
Toate recuzitele treubi reglate ! Asta e inportant ! Folositi TOPQ5700 ! puteti folosi ( cred ca se refera la ce este pus in poza )

Luuzere,
traducerea (si adaptarea) corecta este asta:

"Toate ELICELE trebuiesc echilibrate, aceasta fiind foarte important. Folositi TOPQ5700 (asta este un stand magnetic pt. echilibrajul static, n.tr.). Daca s-ar putea sa aveti nevoie de alezorul de elice, folositi GPMQ5005"

Adicatelea, daca te uiti intr-un dictionar englez-roman si te opresti la traducerea lui "prop", intr-adevar, o sa vezi ca inseamna "recuzita". Dar, foloseste-ti si tu putin imaginatia! La ce mortii ma-si ne-ar interesa pe noi ca "recuzitele treubi reglate"??

Acuma, de fapt, eshtia de Dincolo cu "D" mare, folosesc "prop" ca prescurtare de la "propeller" si atunci ne luminam cu totzii, ca mai intelegem cate ceva...

Iar "reamer" inseamna alezor. Pt. noi, se gasesc alezoare conice precum si alezoare cilindrice, cu mai multe trepte de diametru pe aceeasi scula. Cu aceste alezoare, se alezeaza gaura din butuc, pana la cota dorita, astfel incat elicea sa intre fest pe ax.

Alezorul conic (mai ieftin), face o alezare... conica, ceea ce pare a fi mai putin precisa, dar nu este asa. Conicitatea uzuala este de 1:50. La un butuc de elice cu grosimea de 20mm (adica groasa!), inseamna ca diferenta pe raza a diametrului de intrare si de iesire va fi de doar doua zecimi. Dar, alezorul se baga o data dintr-o parte si apoi din partea cealalta, cu incercari succesive, pana cand elicea intra fest pe butuc. Astfel, abaterea se injumatateste.

Io am un alezor de asta iar golanii de pe camp stiu despre ce e vorba. Intentionam chiar sa pun o taxa de folosire a lui, ca io l-am cumparat din Bruxelles, da' a venit nesimtzitu' de Marinar si si-a cumparat unul industrial din targ, i-a dat o gaura in coada, i-a pus maner si acum sparge piata cu el, 'zgura mamii lui!

Alezorul clindric, ca si ala din GPMQ5005, are avantajul ca face alezarile fix cilindrice, la cotele palierelor ce le are pe el. Dezavantajul este ca nu mai ai posibilitatea de a aleza orice cote intermediare, ca si cu ala conic.

Si oricum, alezajul din butuc nu e musai sa fie cilindric. Alezajul, prin "puparea" lui cu axul motorului, nu realizeaza decat pozitionarea radiala a elicei pe ax. Muuuult mai importanta - sau cel putin tot atat de importanta - este asezarea "in plan" a elicei pe ax. Adica perpendicularitatea planului elicei pe axul motorului! Si asta este data de "fetzele" butucului, cu care elicea se asheaza pe flansha axului. Evident ca daca axul este fest in gaura din butuc si gaura este stramba, atunci ura si la gara! Elicea poa sa fie super echilibrata static, dar "aerodinamic" va fi puternic dezechilibrata. Inchipuiti-va ca gaura este data a.i. o pala este mai lunga decat cealalta. Se face totusi echilibrarea statica, dar dpdv aerodimanic elicea este dezechilibrata. Scenariul asta nu e chiar asa nasol! Inchipuiti-va acum ca gaura este data inclinat a.i. o pala are unghi de incidenta mai mare decat cealalta! Acum aveti un dezechilibru aerodinamic adevarat. Toate astea, dau vibratii puternice si solicitari variabile in axul motor, batiu, structura, etc.

Totusi, vibratiile cele mai nasoale sunt date de dezechilibrele masice. De aceea elicea tre echilibrata cat mai bine static (dinamic iese din discutie, asta nefiind la indemana noastra, a muritorilor de rand). Echilibrarea cea mai rapida si grosolana si neeficienta (dar un bun punct de plecare) se face suspendand elicea cu palele orizontale (bipala fiind), pe un ac, spitza, andrea, etc, trecuta prin ax. Se mai pot face standuri simple de echilibrat elicea clasic, din doua lame de ras superparalele si orizontale fixate pe un suport de lemn. Prin elice va trece fest un ax de otel ce va fi pus pe lame. Mai exista dispozitive cu role pe rulmenti sau cu suspendare magnetica, ca si ala din poza Luuzarului.

Ideea este ca elicea sa stea cat mai precis pe un ax iar axul sa fie suspendat cat mai orizontal si cu frecari cat mai mici. Aici, cel mai tare e ala cu magneti, frecarile fiind aproape zero. Io am facut unul de asta cu magneti. Magnetii erau de aia cu suport de atarnat sapunul la baie. Chestia este ca nu puteau sustine ansamble ceva mai grele.

Elicea ar trebui sa ramana in poz. orizontala, sau in orice alta pozitie ar fi pusa. Daca o pala coboara, este evident ca aia este mai grea. Daca dupa verificari dimensionale (sabloane, subler, etc) se dovedeste a fi mai "grasa" decat vecina, se ajusteaza. Daca nu se descopera abateri dimensionale, vecina se poate incarca cu inca o mana de lac (daca e de lemn) sau chiar cu benzi de scoci la varf, preferabil pe intrados, daca e de plastic, fibra, etc.

Din experienta mea (care nu e vasta) pot spune ca nici o elice nu vine super echilibrata de la mama ei si un echilibraj este intotdeauna daca nu musai, macar binevenit, mai ales daca elicea are masa mare. Io echilibram chiar si "urechile de iepurash" Gunther, alea albe, de speed 400, razuind de pe intrados inscripiile alea in relief.

Iar la Junkersul 52 ala maaaare si electric a lu' amicu' Philipp, care avea halici de 17x8 (43x20 cm!), am facut munca de negri o dupa masa intreaga echilibrand trei halici, ca altfel rupea batiurile alea de placaj. Bine, Marinare, nu vorbeam acum de aeromodele, ca asta mergea cu curent. Cam cat ai tu la Dacie...

Fisiere atasate


Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#14 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 August 2004 - 08:39 AM

LooSeR, la 27 Aug 2004, 18:18, a spus:

Daca ! cauti pe google la imagini Denumirle din cotex le gasesti!
Poate gasesti mult mai mult !

Ma Luuzare!

Futere modul tau de esprimare a gandurilor gandite prin modul nou totodata, putem spune, de a le transpune in sris de citit de catre cititori - decat de ce sa lentzelaga?!!

Espica-mi si mie ca sa intzeleg intru pricepere cu capul, ce semnificatie ezoterica de dezermetizat are semnul ala de escalmatiune (adica asta: !), dupa primul cuvant al enuntului tau din citat!

Si mai desluseste-ma din negura gandirii mele ce-mi joaca feste de pacaleala care nu mai intzeleg io, ce este cu cuvintele encriptate "Denumirle din cotex le gasesti!"

Ca daca e f'un mesagiu tainic care f'un tovarash de taina, macar sa nu ma storc de cleierii capului si mai bine sa iau o pauza la-ncordare pa f'un sait XXX.

Te rog!
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#15 Useril este offline   Crios 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 08-September 03

Postat 28 August 2004 - 09:14 AM

Imi cer scuze @bitex ca intervin dar cele dua imagini reprezinta un alezor manual pentru alezarea gaurii elicei.
Echilibrarea unei elici confectionate (cele fabricate industrial respectiv injectate sunt gata echilibrate asa cum s-a mai spus) se poate face folosind o prisma triunghiulara mai mica de cat gaura elicei.
O elice echilibrata ar trebui sa stea in orice pozitie.
Prisma seamana oarecum cu ce ati vazut in imagi asa ca ati fost usor indusi in eroare.
Bafta.
0

#16 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 28 August 2004 - 01:38 PM

Dupa explicatia lui Valteras (multumiri ca a avut rabdarea sa scrie asa mult si la obiect!) nu mai am nimic de adaugat. Cel mult se poate aprofunda subiectul, dar pentru ce facem unii dintre noi (cu motoare de 2 lei mai neechilibrate decat orice poate exista pe lumea asta si modele de 4 lei ca tot nu conteaza cum sunt daca zboara) este si asa prea mult. Plus ca sunt si alte aspecte: mai toti suntem constienti ca totul trebuie echilibrat, dar putini se pricep s-o faca bine. Teoretic o echilibrezi static si scurtand o pala dar nu asa se face...
O iau batraneste:

"Imi cer scuze @bitex ca intervin dar cele dua imagini reprezinta un alezor manual pentru alezarea gaurii elicei."
Imi cer si eu scuze, una din imagini (TOPQ5700.jpg) parca nu seamana a alezor. Zic si eu, ca strungar ce-am fost in trinerete.

"Echilibrarea unei elici confectionate (cele fabricate industrial respectiv injectate sunt gata echilibrate asa cum s-a mai spus) se poate face folosind o prisma triunghiulara mai mica de cat gaura elicei."
- nici cele injectate nu-s centrate perfect din fabrica. Depinde si de fabrica. E un proces complex, scump si in productie se merge pe compromis.
-o prisma triunghiulara (cutit) introdusa in "gaura" poate ajuta la centrare dar metoda este foarte imprecisa. Totdeauna centrul de greutate este aproape de axa de rotatie si totdeauna SUB locul de sprijin pe prisma. Pricepi ce vreau sa zic. Metoda este imprecisa.

"Prisma seamana oarecum cu ce ati vazut in imagi asa ca ati fost usor indusi in eroare."
Oricine poate gresi. Toti suntem indusi in eroare de ceva sau cineva.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 28 August 2004 - 06:51 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#17 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 28 August 2004 - 04:43 PM

Valteras, la 28 Aug 2004, 08:26, a spus:

Io echilibram chiar si "urechile de iepurash" Gunther, alea albe, de speed 400, razuind de pe intrados inscripiile alea in relief.

cu ce razuiai urechile lu' gunther?
rezultatele erau vizibile?adika se simtzea ceva la randament-sau la viatza motorului?
eu le folosesc si la aripa si la easystar da "rasucite" in con ca le folosesc pentru "impins" nu pentru "tras"
ma ajuta cu ceva daca razui si eu scrisu? sau nu se prea simte nimik?
flying is my life...
0

#18 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 28 August 2004 - 04:46 PM

Merci Valteras. De asemenea multumesc si celorlalti participanti la subiect care cu toate ca nu au experienta in asa ceva si-au dat cu parerea fara sa intrebe nimic (presupun ca stiau dar m-au tinut in suspans fara sa zica nimic concret ).

Deci din ce citesc eu aici , poti sa iti echilibrezi elicea daca nu vrei sa ai vibratii in model, vibratii care duc la diverse neplaceri, dar merge si asa la motoare mai mici . Problemele apar cand puterile , rotatiile cresc si atunci incepe sa devina obligatorie echilibrarea chiar si in modelismu pa genunchi pe care il practic EU ( a nu se interpreta era vorba doar de mine )
DT
0

#19 Useril este offline   IlPadrino 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1437
  • Inregistrat: 17-January 04
  • Gender:Male

Postat 28 August 2004 - 05:35 PM

Zod! - fundamentalmente gresit - concluzia klara e ca cel putzin unul e maniak si sado-masochist daca'l suprima pe Nea Gunther prin aschiere shi mai strica si doua savoniere da de alea magnetice. In rest il cunoastem pa om shi ne bucuram sa-l avem sanatos printre noi.

Homo Echilibratus Magneticus

Aceasta postare a fost editata de IlPadrino: 28 August 2004 - 05:37 PM

If You don't have enough time, than sleep faster
0728.26.93.19
0

#20 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 28 August 2004 - 05:36 PM

A facut asta cand a descoperit elicea aia . Acu nu mai face. Sau mai face ???????
DT
0

#21 Useril este offline   IlPadrino 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1437
  • Inregistrat: 17-January 04
  • Gender:Male

Postat 28 August 2004 - 05:55 PM

SILVIU66, la 28 Aug 2004, 16:43, a spus:

ma ajuta cu ceva daca razui si eu scrisu?

Zoadeee! - fii atent ca unu e in stare nascanda....
ne pare rau sa te informama colega, da Gunther a raposat deja (fie-i tzarana usoara) sub raspelul altui modelist.

Jack razuitoru'
If You don't have enough time, than sleep faster
0728.26.93.19
0

#22 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 August 2004 - 06:02 PM

Bashcalioshilor!

Suprimarea lui Gunther nu a dus la rezultate fudroaiante, dar nici nu am vrut sa-mi dau doctoratul in asta, asa ca nu pot sa zic ca am facut o cercetare exhaustiva a problematicii.

Dar oricum, comonsensul chiar si al lui IlPadrino del tutti Padrini, ar zice ca rau nu-i face. Elicea si asa este mititica. D-apoi sa las ditamai muntzii pe intradosul ei?

Silve, poti sa razuiesti scrisul cu o lama de cutter, cu grija, sa nu "jignesti" si restul.

Crios, gresesti. Elicele industriale nu sunt neaparat echilibrate din nastere, bai difolt! Intotdeauna trebuie macar verificate. Bitex are dreptate. Procesele tehnologice au si ele un grad de repetabilitate mai mic sau mai mare, iar rezultatele sunt functie de muuulte variabile, inclusiv de faptul ca "i-a stat" sau nu nevasta muncitorului, cu o noapte inainte...

Nu tre sa va fie frica sa "intrati" intr-o elice, chiar si de plastic fiind, chiar de la o firma consacrata. La linkul asta:

http://www.charlesriverrc.org/articles/all...e2m.htm#propmod

gasiti un articol "Graupner CAM 6x3 high performance prop modification" despre cum poate fi modificata o elice deja clasica.

Articolul este scris de dr. Mark Drela care este un soi de super guru in aeronautica si aeromodelism. Se zice ca atunci cand M. Drela deschide gura, comunitatea aeromodelistica tace, se ridica in picioare si ia notitze...

don' doctor Valteras, felcer de eliciuri

Hai ca ma duc si io acas' de la joib...
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#23 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 30 August 2004 - 07:37 AM

Acu ca am venit si eu, constat ca nu mai am nimic de adaugat...s-a terminat cu doua persoane-nainte!...si totusi, pot sa imi dau si eu cu parerea: pentru centrajul static pe divaisul descris de Valterasu (cel cu doua lame de ras, asezate in "T" pe niste baghete), nu folosesc axe mai groase de 1 mm, iar acestea ca urmare trebuie sa fie de otel!!! Cu cat axul e mai gros, cu atat dispozitivul este mai putin receptiv la imperfectiunile masice!
Un exemplu de centraj static: pentru modele de record de viteza F2A, elicile folosit sunt monopale, echilibrate cu plumb sau alama! Echilibrarea se face ca mai sus si totusi, la cele aprox 30.000 rot/min, pala nu vibreaza si nici nu paraseste motorul...dar uneori plumbul da si poate face chiar minuni...o plomba gratis cuiva, o strungareatza sexi altcuiva...sau o glezna umflata mie in 1997! Deci elicea nu vibreaza, dar da un moment de incovoiere pe ax care teoretic ar trebui sa fie anulat de pala pereche inexistenta!...ceea ce duce la uzura prematura a rulmentilor de palier!..inchei cu "parerea mea".
Sigur, exemplul a fost dus in extrema (monopala) pentru a arata ca se poate avea de suferit si daca centrajul masic e bun...acelasi fenomen e valabil si la bipala descrisa de Valterasu, in care gaura e alezata stramb si elicea se aseaza defectuos, urmand ca o pala sa atace cu un unghi de calaj mai mare iar alta cu un unghi mai mic!...duce deasemenea la solicitarea rulmentului sau cuzinetului, cu toate ca vibratii nu exista!

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 30 August 2004 - 07:42 AM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#24 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 30 August 2004 - 08:38 AM

Ce frumos le spui tu, Marinare!
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#25 Useril este offline   Crios 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 08-September 03

Postat 30 August 2004 - 08:40 AM

Ai dreptate Bitex. e vina mea ca am deschis de doua ori aceiasi imagine fara sa-mi dau seama. Prima este la subiect. Mi de plecaciuni de rusine din partea mea. Stiam ca esti strungar.

Marinare asteptam mai demult interventia ta (dupe cum ma asteptam buna)

Concluzia (mea) este ca tot ce se invirte in jurul unei axe trebuie echilibrat (nu conteaza viteza >0) daca nu vrei sa ai probleme suplimentare inutile.

Multa bafta in continuare!
0

#26 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 30 August 2004 - 10:26 AM

@Valteras
Alezorul conic (mai ieftin), face o alezare... conica, ceea ce pare a fi mai putin precisa, dar nu este asa. Conicitatea uzuala este de 1:50. La un butuc de elice cu grosimea de 20mm (adica groasa!), inseamna ca diferenta pe raza a diametrului de intrare si de iesire va fi de doar doua zecimi. Dar, alezorul se baga o data dintr-o parte si apoi din partea cealalta, cu incercari succesive, pana cand elicea intra fest pe butuc. Astfel, abaterea se injumatateste.

Io am folosit atat alezor conic (de la Valterasu' sa traiasca la multi ani!) cat si din ala in trepte (de la wabo sa traiasca la multi ani!). Ala conic are dezavantajul de care zicea Valteras: nu stii cand trebuie sa te opresti si trebuie sa tooot incerci sa vezi daca intra axul motor. Ala in trepte nu are problema asta dar are alta: poti gresi foarte usor directia in care dai gaura. In concluzie as prefera sa le am pe amandoua. Pe ala conic ca sa dau 80% din gaura si pe cel in trepte pentru restul de 20%.

In legatura cu echilibratul elicilor, tocmai am patit la Cluj urmatoarea chestie:
- elice cu 3 pale
- o pala mai grea decat restul
Din cauza vibratiilor
- s-a desprins toba si era sa o pierd in zbor
- combustibilul se facea spuma si din cauza asta se oprea aleator motorul
0

#27 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 30 August 2004 - 10:30 AM

Daca folosesti elici de la toti tilicarii!!!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#28 Useril este offline   Silfax 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1450
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Gender:Male

Postat 30 August 2004 - 11:46 AM

Bai, statzi asa, care spuneai ca fol si banda adeziva la echilibrare? Ca vb. lu' Bitex, am si eu frecaciune de Raduga si-am facut vant la elicea originala tocmai din motive de vibratzii... Cum facetzi? Aplicatzi pe pala mai usoara 1/2 de-a lungul bordului de atac? Nu se dezlipeste?
...audaces fortuna iuvat...
0

#29 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 30 August 2004 - 01:16 PM

La cat poate fi de neechilibrat motorul, poti sa tot echilibrezi elicea ca tot nu scapi de vibratii. Doar sa le potrivesti cumva sa se anuleze reciproc efectele sau macar sa se micsoreze...
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#30 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 30 August 2004 - 02:02 PM

bitex, la 30 Aug 2004, 13:16, a spus:

La cat poate fi de neechilibrat motorul, poti sa tot echilibrezi elicea ca tot nu scapi de vibratii. Doar sa le potrivesti cumva sa se anuleze reciproc efectele sau macar sa se micsoreze...

Adica ca nu inteleg . Tu cum ai facut ?
DT
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro