automodel 1/10 hand-made
#1
Postat 13 August 2003 - 08:41 PM
#8
Postat 13 August 2003 - 11:15 PM
1.si acum nu de rautate da ce diametru au suruburile de la fuzete?
la mine 1/10 are suruburi M4 la fuzete, in spita de bicicleta deci subtirica.
2. Diferentialul cu ce pinioane l-ai facut, si ce motorizare intentionezi pentru masinuta electric sau termic?
La termic s-ar putea sa nu-ti reziste cu un singur satelit
#9
Postat 14 August 2003 - 12:25 AM
Ma credeam "mesterica" dar uite ca cineva chiar a MESTERIT!!!
un 10 pentru initiativa.
e posibil ca masinaria ta sa arate pana la urma ca-n Waky Races, dar este
ceva facut de tine.
dupa cum am vazut prin poze, presimt ca masina ta are sa trepideze din toate cele.
In plus, folosind mult metal, masina e destul de grea. Trebuie un motor puternic ca s-o
miste din loc. Oricum, din prima, incearca cu un motoras mai simplu.
Din poze nu-mi dau seama de finetea lucrarii....
Daca esti sigur de ea, poti incerca direct cu un motor termic.
Daca nu.. nu te complica. PUne un electric sa vezi cum se misca.
e bine asa.. spor la lucru, mesterica...
alexella
#10
Postat 14 August 2003 - 05:35 PM
Aceasta postare a fost editata de Duf: 14 August 2003 - 06:28 PM
#13
Postat 15 August 2003 - 08:12 AM
La sfirsitul lucrarii, poate reusesti sa faci si o suma totala, pe care ai cheltuit-o cu modelul...nu de alta dar sa vedem ce avantaje ar avea un constructor fata de un cumparator.
ASTA IN AFARA DE PLACEREA LUCRULUI MANUAL,ADICA A MODELISMULUI IN SINE!
Spor la lucru in continuare.Sper sa ne anunti si pe noi la prima tura.Cind ii dai drumul pe pista vreau sa fiu personal acolo sa te felicit.
Succes in continuare.
#14
Postat 15 August 2003 - 08:23 AM
Duf, la 14 Aug 2003, 17:35, a spus:
intotdeauna m-am intrebat CAT de instabila va fi o masina fara diferential.
Acest lucru poate fi testat foarte usor pe o masina electrica ce are acel diferential cu bile care daca il strangi tare-tare, nu mai functioneaza ca diferential... O sa testez...
cu toate astea, NU prea stiu sa existe automodel fara diferential, incepand de la scara 1/12 si pana la 1/8. Nu stiu de 1/5 dar...
Rotile motrice tre' sa aiba diferential.
mai tine-ne la curent...
alexella
PS:
Nope! I guess he meant "ImpreSSed"
Aceasta postare a fost editata de alexella: 15 August 2003 - 02:33 PM
#15
Postat 15 August 2003 - 01:39 PM
I guess you "guesS he meant <<impressed>> " http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
Aceasta postare a fost editata de Duf: 15 August 2003 - 01:41 PM
#16
Postat 15 August 2003 - 02:33 PM
sunt si 1/8 cu unisens pe fata... dar sunt si 1/10 cu unisens pe fata...
altceva le leaga pe astea unisens: majoritatea sunt automodele tip
'masini de cursa'. acolo unde ai viraje mai largi si viteza mare.
unisensul face ca masina sa nu poata sa mearga inapoi, chiar daca se rasuceste.
de asemenea, la aceste tipuri de masini nici variatorul nu stie sa comande motorul pe
revers....
la 4x4 eu n-am auzit sa fie vre-una cu unisens pe fata...
Dar, poate n-am vazut eu toate masinile....
dar nu conteaza: las-o asa, pune-i motor si.... zi ce se mai intampla.
alexella
#18
Postat 15 August 2003 - 08:32 PM
alexella, la 15 Aug 2003, 14:33, a spus:
sunt si 1/8 cu unisens pe fata... dar sunt si 1/10 cu unisens pe fata...
altceva le leaga pe astea unisens: majoritatea sunt automodele tip
'masini de cursa'. acolo unde ai viraje mai largi si viteza mare.
unisensul face ca masina sa nu poata sa mearga inapoi, chiar daca se rasuceste.
de asemenea, la aceste tipuri de masini nici variatorul nu stie sa comande motorul pe
revers....
la 4x4 eu n-am auzit sa fie vre-una cu unisens pe fata...
Dar, poate n-am vazut eu toate masinile....
dar nu conteaza: las-o asa, pune-i motor si.... zi ce se mai intampla.
alexella
Hai sa ne lamurim un pic.
Rolul unisensului nu este de a nu lasa masina sa merga inapoi!! El pastreaza un raport optim intre diametrele rotilor puntilor fata-spate si anume: cauciucurile fata se tocesc mai repede decat cele spate (vorbim de microporos). In scurt timp masina devine foarte instabila daca transmisia intre punti este fixa. De aceea cand rotile din fata devin mai mici se invart mai repede si practic nu mai au tractiune, ramanand ca de asta sa se ocupe puntea spate. In scurt timp, datorita tractiunii, rotile spate se tocesc si ele mai mult decat cele din fata si tractiunea devine integrala din nou. Procesul se repeta pana la tocirea gumelor. Un alt rol al unisensului este de a face 'tractoare", in viraje, numai roata din interior. Diferentiale pe puntea spate nu se mai folosesc decat la 2WD, la 4WD acestea fiind ineficiente la vitezele respective si la latimea masinii. Toate masinile de perfomanta 1/8 4WD track au unisens pe fata.
Continuam discutia saptamana viitoare, daca vreti, pentru ca acum trebuie sa-mi fac bagajele sa plec in concediu....la mare.... iupiiiii!!!
PS: pentru Duf.
Diametrul fuzetelor fata este cam mic 3 mm. De exemplu, la 1/8 diametrele sunt de 12 mm (teava) atat fata cat si spate. La 2 kg 3 mm este ca un pai!
Cu cat diametrul este mai mic, cu atat o sa ai joc mai mare in janta!
Sa ne vedem cu bine!
Cristi
Aceasta postare a fost editata de CristiM: 15 August 2003 - 08:37 PM
#19
Postat 15 August 2003 - 10:27 PM
#20
Postat 15 August 2003 - 11:53 PM
Cit despre unisens la 1/8 nu stiu daca imi amintesc bine dar parca este impus de regulament.
Oricum problema diferentei de diametru la roti fata spate poti sa o rezolvi cu trei diferentiale, cite unul pe fiecare punte si unul la transmisia principala, intre punti
#21
Postat 24 August 2003 - 05:19 PM
KRI, la 15 Aug 2003, 23:53, a spus:
Oricum problema diferentei de diametru la roti fata spate poti sa o rezolvi cu trei diferentiale, cite unul pe fiecare punte si unul la transmisia principala, intre punti
Unisensul nu este impus de regulament!
Lucrul impus de regulament este frana, care trebuie sa fie doar pe rotile din spate. Cu trei diferentiale este cam greu sa faci asta! Daca gasesti alta solutie, nu are nimeni nimic impotriva!
#22
Postat 24 August 2003 - 09:49 PM
Treaba cu unisensul nu este asa de simpla pe cat pare.
Ca sa raspund si eu mai multora, unisensul nu este pentru "mersul inapoi"cum zice Alex si nici pentru pastrarea raportului optim cum zice Cristi.
Franarea pe puntea fata nu este interzisa, este permisa insa numai franarea prin intermediul transmisiei
(de ex. inlocuirea unisensului cu diferential cu sateliti sau chiar ax rigid).
Ce este interzis este folosirea sistemelor de franare direct pe punte (roata sau carcasa diferential).
Este adevarat insa ca roata fata de pe interiorul virajului "trage".
Masinile cu unisens, chiar daca sunt 4x4 (integrale), de fapt sunt mai mult 2wd !!! Ciudat nu ?
Explicatie. Masinile de 1/8 au diametrele rotilor fata/spate inegale.
Raporturile de demultiplicare de la motor la puntea spate si cea fata sunt diferite
si sunt calculate in raport de diametrul rotii. Cu toate aceste repartizarea tractiunii nu este 50-50% (fata-spate).
De fapt este 100% tractiune spate pe linia dreapta si o combinata de 2 roti motrice in viraj
(roata exterior spate si interior fata).
Ca sa fiu mai explicit, alegerea diametrelor initiale a rotilor se face cu ajutorul unui tabel de uzuri si
a unui grafic de tractiune.
Termenul se numeste "overdrive" si inseamna procentul cu care puntea spate depaseste puntea fata.
Procentul uzual folosit este 1.1 - 1.05%. Mai simplu: distanta pe care o parcurge roata spate este mai lunga
decat cea pe care o parcurge roata fata cu 1/1 - 1.05 %.
In functie de traseu (numar de viraje, tip asfalt) ,stil de condus, se alege duritatea gumei si diametrul rotilor.
Exemplu concret:
Pt. un overdrive optim de 1.05 sa zicem se aleg diametrele:
Spate 80 mm si fata 76.
Dupa 10 minute de mers uzura se afla la: spate 78 si fata 74.
In acest moment raportul overdrive nu mai este de 1.05 ci creste (sa zicem...nu calculez acum exact) la 1.15.
Cresterea procentului modifica comportamentul in curba, roata "purtata", cea de pe interior, intrand mai tarziu in actiune.
Pentru a contracara fenomenul de iesire din overdrive optim se aleg duritati diferite de cauciuc.
In cazul de mai sus se vor utiliza pe fata gume mai tari, cu uzura mai scazuta, astfel incat dupa 10 minute de cursa raprotul
sa nu fie de 78/74 ci de 78/75 (care sa zicem ca se apropie de overdrive 1.15. Se poate observa ca si utilizare de gume mai moi pe spate
conduce acelasi rezultat, dar uzura general pe masina este mai mare.
Avantajul unisensului este ca permite in cel mai mare timp o tractiune spate (stabilitate mare la demaraj),
rezistenta la inaintare mica (rotile fata nu sunt tractoare si nu au frecare datorata tractiunii) respectiv viteza mare.
Dezavantajul major este lipsa franarii pe puntea fata, insemnand ca franarea trebuie sa se faca mai devreme.
Ce se intampla cu roata fata ? Ce face ea de fapt ? O masina cu tractiune spate fara diferential va cauta sa-si mentina directia,
ea "nedorind" sa se inscrie pe o traiectorie curba. Fenomenul se numeste sub-virare si masina are tendinta sub viratoare.
La 4wd cu unisens roata tractoare (cea de pe interior) contrabalanseaza acest fenomen, tragand de masina in interior.
Echilibrul intre opozitia masinii si "tragerea" facuta de roata fata face ca masina sa fie stabila sau nu in viraje.
Jongleria acestui echilibru este data de diametrul rotilor la un moment dat (fenomen variabil in timp datorita uzurilor inegale)
si de geometria masinii (chestie fixa stabilita de la inceput: respectiv unghi de fuga , cadere si convergenta si blocajele de cursa )
Astfel se explica si comportamentl masinilor care la un moment dat nu mai stau bine....
Pot sa marturisesc ca masina mea sta mai prost la inceput de cursa si isi imbunatateste stabilitatea spre sfarsit (30 minute)
Daca tot am atacat si subiectul asta (discutat de altfel in particular cu majoritatea ) recomand ca fiecare sa isi masoare
diametrele la inceputul de antrenamnet si la sfarsit, Evident antrenamentul trebuie sa simuleze o cursa ca intensitate si durata.
Cu rezultatele obtinute faceti ceva calcule si vedeti cu ce raport ati pornit si unde ati ajuns.
Alegerea diametrelor este capitala la proba de 4wd !!!
P.S. Am uitat sa spun ca raportul overdrive poate deveni si subunitar, caz in care masina are comportament underdrive.
Puntea fata "musca mai repede" decat spatele si masina este un 2wd fata. Oricum nu este o varianta aleasa de multi, pilotajul fiind dificil.
Varianta cea mai "echilibrata" de masina este cea cu 3 diferentiale, cate unul pe fiecare punte si unul intre punti.
Varianta pemite varierea tractiunii de pe o punte pe alta sau de pe stanga pe dreapta.
Are insa si dezavantaje: pierderi mari datorate numeroaselor angrenaje si in cazul diferentialelor fara autoblocare sansa de a invarti o singura roata !
Oricum merita sa incercati. Folositi diametre pentru overdrive si underdrive si vedeti cum merge masina.
Experimentul individual este cel mai graitor.
Acum cutia Pandorei fiind deschisa....asteptam etapa 3 de Campionat !!!
Si bineinteles noul PRO RACE !!!!!
Aceasta postare a fost editata de PiccoMaster: 25 August 2003 - 08:25 AM
#24
Postat 27 August 2003 - 08:13 PM
#25
Postat 28 August 2003 - 06:12 PM
#26
Postat 08 October 2004 - 12:24 AM
Costuri:
mecanica:
tabla zincata 0.8mm un sfert de metru patrat vreo 100.000 lei
Suruburi M3 cu piulita 200buc parca 100lei =20.000 lei
rulmenti 6x60.000 lei =360.000 lei
Diferential din otel 500.000 lei
jante chiar numai stiu cat am dat
Cauciucuri: un pad de mouse 20.000 x 4roti =80.000 lei
Plus poxipol, superglue, alte suruburi, scule stricate
In total in jur de un milion lei
bineinteles se adauga electronica.
Din pacate arborele de transmisie se pare ca are sageata mica dar suficient sa ii dea o tendinta de derapare.Dar se va rezolva cand ii pun planetare.Oricum fuge de rupe pamantu esi are maxim 100W.
Alte detalii privind pivotii, basculele cand ne vedem la pista;)