Modelism - RHC Forum: Giroscoape - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Giroscoape

#1 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 19 January 2003 - 12:09 PM

Dragi Modelisti,
Cine ne poate prezenta putina teorie si referiri la practica despre giroscoape si piloti automati in aeromodelism cred ca mi-ar face o mare bucurie!
Salutari!
Iulian
0

#2 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 19 January 2003 - 02:38 PM

Din pacate nu pot sa te ajut cu teorie in aero dar pot sa-ti dau o idee de un fel de "pilot automat".
Urmatorul sistem eu cred ca-i ajuta pe incepatori care pierd controlul avionului.
Exista un tip de "comutatoare " cu mercur care atunci cind sunt inclinate intr-o directie fac un contart iar invers intrerupe contactul. Folosind doua comutatoare de acest tip si un sistem simplu in momentul in care avionul (receptorul)nu primeste nici o comanda de la operator iar acesta se dezechilibreaza prin inclinare inchide unul din contacte acesta actionind partea de comanda stinga-dreapta pina avionul se echilibreaza adica avionul nu mai este inclinat in nici o directie si nu actioneaza nici unul din comutatoare. Atita timp cit nu atingi radiocomanda avionul zboara drept indiferent de factori care actioneaza asupra lui.
0

#3 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 19 January 2003 - 06:59 PM

Ma refeream la giroscoapele speciale ptr aeromodele!
Salutari!
Iulian
0

#4 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 09:59 AM

Salutare.
Ma incumet eu sa dau ceva detalii despre giroscoape si piloti automati in aeromodelism.
Din cate cunosc, am avea 3 categorii:
1) Giroscoape care sesizeaza miscarea printr-un cristal (nu sunt 100% sigur) si care sunt folosite de obicei la stabilizarea aripilor la aeromodele in conditii de vant. Se utilizeaza de obicei la planoare pentru stabilizarea la decolare (in cazul remorcarii) si aterizare. In momentul in care avionul este miscat brusc, giroscopul contracareaza miscarea aducand avionul in pozitia in care s-a aflat inaintea abaterii de la directia de zbor. Unele giro. mai "inteligente" calculeaza abaterea si aduc modelul inapoi pe traiectorie. De asemenea la unele se mai poate regla si sensibilitatea, printr-un slider de la telecomanda.
Daca stie cineva cum functioneaza senzorul ... sa bage din top ;) ;) :wub:

2) Giroscoape "mecanice". Sunt formate dintr-un senzor de miscare si o parte electronica ce prelucreaza datele. Sunt folosite la elicoptere. Sunt foarte precise si costa destul de mult.

3) Pilot automat. Eu cunosc doar pilotul optic care este format din cate doi senzori pentru fiecare axa pe care o stabilizeaza. De exemplu daca vrem sa stabilizam avionul pe axa motorului se monteaza un senzor spre motor si celalalt inspre coada. Se foloseste la modelele pentru incepatori, si are cateva restrictii de functionare pe care o sa vi le spun imediat. Functionarea se bazeaza pe lumina primita de cei 2 senzori. Astfel, cand avionul se inclina in fata senzorul dinspre motor primeste mai putina lumina ca cel dinspre coada. Procesorul pilotului calculeaza deviatia si aduce modelul inapoi. De aici apare restrictia de a zbura doar in camp deschis, fara pomi in apropiere. De asemenea nu se poate zbura deasupra apei.

Vivi
0

#5 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 20 January 2003 - 10:52 AM

VIVI,
Daca ne mai spui si ceva despre legare n-ar fi rau.
Salutari!

Aceasta postare a fost editata de S62: 20 January 2003 - 11:45 AM

Iulian
0

#6 Useril este offline   Corsair4FU 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1020
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 January 2003 - 11:17 AM

Salut,

Citeaza

2) Giroscoape "mecanice". Sunt formate dintr-un senzor de miscare si o parte electronica ce prelucreaza datele. Sunt folosite la elicoptere. Sunt foarte precise si costa destul de mult.



cele mecanice sint piese de muzeu. Cu cristalul este corect. Piezo-Gyro. Numai cele mici nu au intrare AUX pentru reglarea sensibilitätii, din motive de greutate.


Gabi
Mesterica, pe ce pune mina strica.
0

#7 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 11:21 AM

Corsaire, zii tu ceva, te rog, de Piezo-Gyro si despre cum functioneaza cristalul (eu banuiesc ca emite o anumita frecventa in functie de miscare...).

S62: ce dreaq e ala "legar" ?
0

#8 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 20 January 2003 - 11:47 AM

Scuze , a gresit dactilografa .Ma refeream la legarea cu servo si pozitionare in aeromodel pentru o axa ce vreau sa o corectez !
Salutari!

Aceasta postare a fost editata de S62: 20 January 2003 - 11:49 AM

Iulian
0

#9 Useril este offline   Matrix 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 28-March 02

Postat 20 January 2003 - 12:19 PM

informatii de baza despre giroscop: click aici (http://www.howstuffw...e.htm/printable)

articolele sunt de asemenea interesante (NASA, gyrocompas...):

http://www.monmouth.com/~jsd/fly/how/htm/m...n.html#sec-gyro
http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/techno...f/sts-gnnc.html
=== The Matrix is YOU ===
0

#10 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 12:31 PM

Giroscopul cu cristal are o axa pe care o stabilizeaza, si care este desenata pe el. In model se monteaza in asa fel incat axa desenata sa fie paralela cu axa pe care vrei sa o stabilizezi. Giroscopul se afla intre receptor si servo, adica giro-ul se conecteaza la receptor, iar servo-ul la giro. Daca giro-ul este proiectat pentru aripa, atunci foarte posibil sa aiba 2 intrari pt servo. Si inca o chestie importanta: giro-ul cu cristal (cel putin ala pe care il am eu - ACT FUZZY) reactioneaza doar la miscari bruste. Daca invarti incet modelul NU reactioneaza.

Vivi
0

#11 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 12:33 PM

Site-ul asta (howthestuffworks) ar trebui sa-l avem ca shortcut pe tastatura. E super tare...
0

#12 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 20 January 2003 - 12:59 PM

te rog scrie adresa completa a site-ului.
0

#13 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 01:58 PM

A postat-o Matrix-ul, dar o mai scriu si eu: http://www.howstuffworks.com
0

#14 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 20 January 2003 - 02:23 PM

am mai intrat pe un link cred ca era de la voi si am vazut acolo schema unui motor termic. Era si demontat cu toate partile componente.
Daca stie cineva un link va rog sa-l scrieti.
Am mai observat intr-un filmulet ca turatia motorului o varia de la radiocomanda si ma intereseaza o schema a carburatorului si sistemului de comanda a variatiei.
0

#15 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 02:56 PM

Vezi http://www.osengines.com/ - e unul din principalii "jucatori" :D de pe piata.
0

#16 Useril este offline   Corsair4FU 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1020
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 January 2003 - 05:44 PM

Salut Vivi,


aici mi-se cam terminä cunostintele... Cum functioneazä Gyro exact din punct de vedere technic / electrotechnic nu stiu sä-ti spun exact.

Cu Fuzzi de la ACT ai perfectä dreptate. Nu functioneazä decit la miscäri bruste si la 100 % sensbilitate. Aici se vede diferenta de calitate si bineinteles de pretz intre ACT si Robbe sau Graupner. Incearcä sä montezi un G 300 sau G 3 D pe un avion cu un singur Servo pentru eleroane si vei vedea diferenta de la cer la pämint ...

Dacä montezi in Fuzzi pe un modell F3A sau un model cu profil semisimetric ( Mustang P... sau Spitfire ) nu poti folosi mai mult de 50 % sensibilitate. La 75 % avionul incepe sä se balanseze pe axa longitudinalä. tangajul devenind repede din ce in ce mai mare si pierzi urgent controlul asupra avionului. Singura sansä pe care o mai ai este sensibilitate imediat la 0% si gaz la relanti dupä care poti redresa avionul. Primele incercäri la altitudine sigurä si nu departe de tine.

Gabi
Mesterica, pe ce pune mina strica.
0

#17 Useril este offline   Corsair4FU 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1020
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 January 2003 - 05:46 PM

PS

Gyro Graupner si Robbe sint si mai sensibile, deci efectul descris este mai brutal ...
Mesterica, pe ce pune mina strica.
0

#18 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 20 January 2003 - 06:24 PM

Multumesc mult Mesterica! Chiar ca nu stiam chestiile astea. Eu mi-am cumparat Fuzzy de la ACT pentru ca era la jumate' de pret (parca) fata de Robbe si Graupner, si in plus, la astea nu era recomandata utilizarea lor in modele cu motor termic. Se pare ca stiu ei ce stiu....desi eu credeam ca e din cauza vibratiilor. Eu il folosesc pe un Alpha Junior la aterizari si in caz de vant cu turbulente.
Alea cu Piezo cum se comporta in practica? Reactioneaza la miscari foarte lente?

Vivi
0

#19 Useril este offline   Corsair4FU 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1020
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 January 2003 - 06:29 PM

Salut,


Trepidatiile nu au influentä asupra fuctionärii. Sistemele G 300 si G3D sint pentru elicoptere si pot fi folosite si pe avioane termice.

Fuzzi este Piezo adicä cu cristal. Intradevär ajutä la turbulente puternice.



Gabi
Mesterica, pe ce pune mina strica.
0

#20 Useril este offline   Vivi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 665
  • Inregistrat: 06-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Timisoara

Postat 21 January 2003 - 09:06 AM

Scuze, da m-am incurcat putin. Eu credeam ca G 300 si G3D sunt cu cristal, ca si Robbe si Graupner au din astea.
0

#21 Useril este offline   Corsair4FU 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1020
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 21 January 2003 - 01:14 PM

Robbe G 300 si Robbe G3D sint cu cristal. Cele macanice nu le mai gäsesti nicäieri !
Mesterica, pe ce pune mina strica.
0

#22 Useril este offline   bilutza 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 29-January 03

Postat 05 February 2003 - 05:32 PM

Nu sunt doctor in giroscoape dar am avut un curs la scoala.
Giroscoapele indica POZITIA de fapt unghiurile fata de o axa. Dupa cunostintele mele sunt de doua feluri mecanice si optice.
Giroscoapele mecanice au o piesa cu moment mare de inertie in miscare de rotatie (7-15000rpm). Acest rotor este suspendat in cadre care permit rotirea carcasei in timpul evolutiei fata de rotor (de ce isi pastraza axa paralela cu pozitia initiala explica prea frumos howstuffworks ca mai incerc eu). Informatia de inclinare se
citeste cu potentiometre montate pe carde.
Constructiile sunt foarte complexe grele si sensibile la socuri si vibratii. Totusi indicatiile sunt proportionale cu inclinarea (un fel de senzor pentru unghiuri).
Giroscoapele optice sunt construite din doua fibre optice bobinate in sensuri contrare care au la un cap o sursa de lumina iar la celalat in interferometru. Cand axa bobinei se roteste apare un defazaj intre cele doua unde luminoase proportional cu rotirea.

"Giroscoapele" cu piezo sunt de fapt accelerometre sau in cel mai bun caz indicatoare de viteza unghiulara, care ar trebui integrata pentru aflarea unghiurilor. Ce faci cu erorile? Dupa ce le corectezi? Daca nici macar nu sunt estimate indicatiile sunt absolut inutile. Poate nu am inteles corect cum functioneaza, mai caut.
Demontez orice!
0

#23 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 05 February 2003 - 09:24 PM

bilutza, la 5 Feb 2003, 17:32, a spus:

Giroscoapele optice sunt construite din doua fibre optice bobinate in sensuri contrare care au la un cap o sursa de lumina iar la celalat in interferometru. Cand axa bobinei se roteste apare un defazaj intre cele doua unde luminoase proportional cu rotirea.

Poti detalia pe aici cu cele optice?
Iulian
0

#24 Useril este offline   bilutza 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 29-January 03

Postat 07 February 2003 - 06:05 PM

Sunt multe de spus, depinde de modul de abordare al problemei, principial sau te tenteaza o improvizatie? Vezi o poza la http://www.fen.bilke...n/gyroscop.html. Daca vrei informatii mai riguroase pot scana o documentatie dar o sa dureze ceva.
Pentru piloti automati problema e la fel de spinoasa. Pilotii automati primesc o gramada de date, le prelucreza si fac diverse treburi. O lista (nu neaparat riguroasa) arata cam asa:
1. Mentine avionul in zbor orizontal.
2. Redreseaza avionul la zbor orizontal din orice pozitie (daca are suficienta altitudine).
3. Duce avionul la destinatie data in coordonate.
4. Pastreaza un culoar de zbor.
5. Decoleaza.
6 Aterizeaza.

Cel mai simplu upgrade (destul de usor realizabil) cred ca este indicatorul de viraj si glisada. Eu il vad pus intre receptor si servo pentru eleroane. Astfel inclinarea in viraj se va face cu pierdere de altitudine minima. Cred ca ar fi util pentru incepatori ca acrobatie adio.
Demontez orice!
0

#25 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 07 February 2003 - 08:50 PM

Mai citisem ceva despre giroscoapele optice ( cu laser deci ) prin Romania ,dar nu am priceput chiar asa cum am vrut eu.Chiar si acum nu imi este chiar foarte clar ,dar o sa ma uit mai atent ce scrie turcul din Ankara pe acolo .Deocamdata nu munci cu scanarea .Sa vedem daca e cazul .Sa cercetam un pic!
Si o sa mai pun intrebari!
Salutari
Iulian
0

#26 Useril este offline   S62i 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 280
  • Inregistrat: 24-May 02
  • Gender:Male
  • Location:BUCURESTI

Postat 07 February 2003 - 09:06 PM

Nu am avut inca in mana un giroscop de modelism ,dar din cate am dedus sunt de fapt traductoare de acceleratie piezo ( sau traductoare cu "siliciu" pe acelasi cip cu amplificatorul) .Gresesc cumva?

Aceasta postare a fost editata de S62: 07 February 2003 - 09:07 PM

Iulian
0

#27 Useril este offline   Alex Baccilu 

  • Membru care este
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 680
  • Inregistrat: 05-January 03
  • Gender:Male

Postat 26 October 2008 - 12:09 PM

Eu doar ce mi-am facut unul electromecanic, experimental.
E un motoras care invarte un volant, schema e simpla, cautati pe youtube "gyro-led compass", de acolo m-am inspirat.
Ceea ce as vrea sa stiu, daca sunt fizicieni buni pe aici: ce conteaza mai mult, sa fie volantul greu sau sa aiba diametrul mare?
Boardgame is the future!
0

#28 Useril este offline   charlie 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 765
  • Inregistrat: 31-May 04

Postat 26 October 2008 - 02:21 PM

Efectul maxim se obtine cand intreaga masa a volantului este concentrata la exterior...ca si cum ai avea o roata de bicicleta cu spite iar in loc de cauciuc ai avea plumb de exemplu.
Deci intre 2 volante cu aceesi greutate volantul care are greutatea concentarat spre exterior va "produce mai mult efect giroscopic" decat un volant de aceeasi greutate dar care este sub forma unui disc.


Giroscoapale piezo pot fi asimilate cu o bucata de lemn care pluteste in mijlocul unei galeti cu apa...daca misti galeata intr-o parte lemnul tinde sa ramana pe loc...Cu cat miscarea a fost mai brusca cu atat mai mut de va departa lemnul de pozitia de mijloc si cu atat mai mare va fi raspunsul.
0

#29 Useril este offline   Alex Baccilu 

  • Membru care este
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 680
  • Inregistrat: 05-January 03
  • Gender:Male

Postat 26 October 2008 - 03:30 PM

logic si exact raspuns, multumesc!
o idee de cum sa prind un volant pe axul unui motor de vibrator de tel mobil? Grosimea axului e cam cat un bold... si din ce as putea face un volant cu spite care sa fie si echilibrat...
Boardgame is the future!
0

#30 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 26 October 2008 - 11:15 PM

In plus este bine sa ai si turatie cat mai mare. Deci:
-masa mare distribuita la periferie
-diametru mare
-turatie mare
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro