Modelism - RHC Forum: Centrajul elicopterului - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Centrajul elicopterului

#1 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2647
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 02 June 2009 - 04:56 PM

Sper sa fiu util incepatorilor, reactia voastra m-ar putea determina sa contiinui.

Centrajul static:

Centrul de greutate trebuie sa fie in ax.
Platoul ciclic obligatoriu perpendicular pe ax.

Daca nu este asa, elicopterul ar avea nevoie de trimaj. Daca la avion nu e mare problema, la elicopter se intimpla urmatorul fenomen: daca centrul de greutate nu corespunde cu centrul de presiune (in ax), platoul ciclic ar trebui sa compenseze. Sa presupunem ca-l trimati un milimetru. Un singur milimetru. Daca sta in fata in sus un milimetru (patoul ciclic), atunci sta un milimetru in spate in jos. Atunci, intrg ansamblul de comanda, toate, absolut toate pirghiile de comanda de pe capul rotativ, se misca 2 mm per rotatie. La o viteza medie de 2000 rpm (desi la electrice e mai mult), la o durata de 10 minute de zbor, inseamna ca toate legaturile de comanda, sunt actionate de 20.000 ori la un singur zbor. Cedeaza, sau cel putin se uzeaza foarte, foarte rapid, oricit de bune ar fi.
0

#2 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2647
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 02 June 2009 - 05:13 PM

Centrajul dinamic (tracking-ul)

Se doreste eliminarea 'vibratiilor' din ansamblul rotativ.
Se porneste de la pale echilibrate si compensate. Daca nu sunt echilibrate static si dinamic palele, tracking-ul este o abureala inutila. Se monteaza tijele de lungime egala pentru fiecare pala. De obicei un subler este suficient pentru masurarea lungimii tijelor cu cuplaj cu tot.
Prima data se regleaza platoul Bell (palele mai mici). Fara palele pricipale, elicopterul trebuie sa mearga 'uns' numai cu platoul Bell. Palele trebuie sa aiba acelasi unghi, sa nu bata, nici in plan orizontal, nici in plan vertical. Daca bat, se poate regla lungimea pirghiilor care le actioneaza. Dar deja este o problema undeva, ori de greutati, ori de piese strimbe, pentru ca fara pale, elicopterul trebuie sa poata fi turat la maxim fara nici un fel de vibratie. Dupa ce este reglat corect, se pot monta palele principale. Daca acestea bat, se poate modifica lungimea tijelor care le actioneaza, dar fara a afecta platoul bell.

Centrajul dinamic nu se poate face simultan, si nu se poate compensa o bataie din platoul bell cu alta bataie din platoul principal, in speranta ca au sa se compenseze.
0

#3 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 02 June 2009 - 10:33 PM

Vezi postareavlad1, la Jun 2 2009, 05:56 PM, a spus:

Sper sa fiu util incepatorilor, reactia voastra m-ar putea determina sa contiinui.

Centrajul static:

Centrul de greutate trebuie sa fie in ax.
Platoul ciclic obligatoriu perpendicular pe ax.

Daca nu este asa, elicopterul ar avea nevoie de trimaj. Daca la avion nu e mare problema, la elicopter se intimpla urmatorul fenomen: daca centrul de greutate nu corespunde cu centrul de presiune (in ax), platoul ciclic ar trebui sa compenseze. Sa presupunem ca-l trimati un milimetru. Un singur milimetru. Daca sta in fata in sus un milimetru (patoul ciclic), atunci sta un milimetru in spate in jos. Atunci, intrg ansamblul de comanda, toate, absolut toate pirghiile de comanda de pe capul rotativ, se misca 2 mm per rotatie. La o viteza medie de 2000 rpm (desi la electrice e mai mult), la o durata de 10 minute de zbor, inseamna ca toate legaturile de comanda, sunt actionate de 20.000 ori la un singur zbor. Cedeaza, sau cel putin se uzeaza foarte, foarte rapid, oricit de bune ar fi.



hmm vlad cum adica platoul ciclic sa compenseze ??? nu inteleg


cand inclini elcicopterul in mers legaturile raman fixe??


cand fac inverted centrul de greutate ramane tot acolo cu ala de presiune??
-adica daca zbor pe spate imi uzez elicopterul??


dar in tic-toc??? (pendul)


in concluzie fac doar hover cu elicopterul perfect echilibrat??


inca ceva la heliurile nitro ai rezervoul perfect pe centrul de greutate ?? cand se goleste ce faci ??

Aceasta postare a fost editata de nen77: 02 June 2009 - 10:34 PM

West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#4 Useril este offline   Andrei Marius 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 10
  • Inregistrat: 02-June 09

Postat 02 June 2009 - 10:36 PM

foarte logic si util ce prezinti aici, chiar ajuta explicatiile tale, de ex eu il trimam la centrul de greutate, era prea greu pe fata si nu am pus in calcul uzura fiind incepator si entuziasmat ca zboara :lol: sper sa fi determinat sa continui aaa eu inca fac hover deci spui bine pt. nivelul meu de incepator, poate pt. avansati e altceva

Aceasta postare a fost editata de Andrei Marius: 02 June 2009 - 10:41 PM

0

#5 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 02 June 2009 - 10:42 PM

Vezi postareaAndrei Marius, la Jun 2 2009, 11:36 PM, a spus:

foarte logic si util ce prezinti aici, chiar ajuta explicatiile tale, de ex eu il trimam la centrul de greutate, era prea greu pe fata si nu am pus in calcul uzura fiind incepator si entuziasmat ca zboara :lol: sper sa fi determinat sa continui



logic??
exista nevoie de echilbrare dar din alte motive :)

partea cu uzatul pieselor daca trimezi elicopterul insa.... mi-ar place sa fie mai bine argumentata de vlad pentru ca explicatia cu miscatul inegal al platoului care compenseaza e ...
West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#6 Useril este offline   docmarius 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 398
  • Inregistrat: 05-July 08

Postat 02 June 2009 - 10:56 PM

Daca vrei sa nu uzezi mecanica de heli, cel mai sigur e sa-l tii in vitrina :lol:
Sa-l vad pe acela care tine platoul ciclic perfect echilibrat si nemiscat mai mult de 1 secunda, hai maxim 2....
Nu de alta dar probabil e ultimul sau zbor.
Si atunci uzura nu prea mai conteaza.
West Hobby Team
--------------------
Modele: Robbe Pitts S12, GL-450C, Pelikan X-treme, Ripmax Bossanova 15cc, Raptor 620SE
R/C: Futaba FF9C 35MHz/Jeti Duplex 2.4GHz, ESU ECoS II
0

#7 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 02 June 2009 - 11:01 PM

care e varianta in care il uzez mai mult?
poza nr 1 sau nr 2



p.s. mic indiciu
in cele 2 poze difera centrul de greutate ....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: corect.JPG
  • Imagine atasata: incorect.JPG

Aceasta postare a fost editata de nen77: 02 June 2009 - 11:07 PM

West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#8 Useril este offline   firedragon 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 502
  • Inregistrat: 04-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Padova(Italia)

Postat 03 June 2009 - 12:10 AM

E bun subiectul. Dar uzura e oricum. Uzura datorita oscilatiilor mecanismelor o sa fie oricand, cu cat e mai fortat cu atat mai puternic. Singura treaba ce poate fi eliminata e uzura datorita vibratiilor, prin centraj si echilibrare, despre care el vorbea. Iar vibratiile produc destula uzura componentelor din elicoptier.
Videoclipurile mele Spektrum DX8

elicoptere:blade msr, t-rex450sev2, t-rex 600esp si o jumate de t-rex 500esp

planor multiplex cularis

)Imagine postata
0

#9 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2647
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 03 June 2009 - 09:52 AM

Am incercat sa scriu niste sfaturi cu explicatii pentru incepatori. Nu sunt complete, sunt asa cum m-am priceput eu (sfaturi cu privire la centraj).

Nen:
Astept cu interes scrierile tale despre centraj nu despre parerea mea despre centraj. (nu am scris despre unghiuri sau curbe)
Or m-ai fi subiecte de interes, ca nici p'asta nu l-am epuizat, asa ca scrie tata, noi citim si comentam.
0

#10 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 03 June 2009 - 11:06 AM

Vezi postareavlad1, la Jun 3 2009, 10:52 AM, a spus:

Am incercat sa scriu niste sfaturi cu explicatii pentru incepatori. Nu sunt complete, sunt asa cum m-am priceput eu (sfaturi cu privire la centraj).

Nen:
Astept cu interes scrierile tale despre centraj nu despre parerea mea despre centraj. (nu am scris despre unghiuri sau curbe)
Or m-ai fi subiecte de interes, ca nici p'asta nu l-am epuizat, asa ca scrie tata, noi citim si comentam.

vlad
nu am nimic personal cu tine.

sunt convins ca sti ce vrei sa spui insa formularea si concluzile sunt total absurde.


-uzura apare categoric dar nu din cauza unei echilibrai imperfecte.Nu am gasit pana acum in elicopter tije uzate ,linkuri uzate sau posibile cauze de dezechilbrare.


E necesare o "centrare a elicopterului" dar eu consider din alte motive .

ex: daca il centrezi prin trimare (eu sunt convins ca nu uzeaza nimic in elicopter) cand vei zbura normal va avea o tinuta de zbor ,iar cand vei zbura invers , cantitatea de pas trimata se va reflecta in sens opus.

ex daca heli e greu de bot si tu il trimezi sa fie echilbrat, in zbor normal sau hover ,cand vei zbura inverted pe langa faptul ca heli e greu de bot se va mai adauga si efectul trimarii.de fapt platoul ciclic e pus invers.

Mai concret multi considera ca elicoptere trebuie contruite cat mai bine si zburate chiar netrimat si se considera ca nu este necesar compensarea efectului de rotatie a palelor prin trim -un heli bine reglat va avea o usoara tendinta de drift, si nu sta perfect paralel cu solul.


Trackingul este alta poveste .Este absolut necesar , intradevar produce vibratii care produc uzura , dar asta e doar un efect al unei proaste functionari.

trackingul va influenta tinuta de zbor ,randamentul palelor ,consumul-la un elicopter electric, compensarea gyroscopului care e foarte sensibil la vibratii. etc.




inca odata :
-consider ca anumite parti ale afirmatilor tale sunt nefondate ,gresite si chiar nu stiu pe ce baza rationala le formulezi.

mentionez aici: repararea palelor de lemn ca sa zbori ulterior cu ele, sau deteriorarea componentelor din heli datorita trimarii(desi poate e posibil - daca il trimezi prea mult si dai cu el de sol -spui ca nu e vina ta era doar trimat mai mult)
West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#11 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2647
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 03 June 2009 - 11:52 AM

Inca o data, care este sfatul tau despre centrarea elicopterelor ?

Inca o data CENTRAREA ELICOPTERELOR, parerea ta.....

Poti, stiu ca stii, scrie tata, asteptam....




Cu niste ani in urma, am cautat mult si bine, si-a trebuit s-o dibui in straineza. Nu toti stiu si pot s-o discearna in elgleza (ca daca scrie in engleza atunci e adevarat).

Aceasta postare a fost editata de vlad1: 03 June 2009 - 11:55 AM

0

#12 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 03 June 2009 - 01:40 PM

Vezi postareavlad1, la Jun 3 2009, 12:52 PM, a spus:

Inca o data, care este sfatul tau despre centrarea elicopterelor ?

Inca o data CENTRAREA ELICOPTERELOR, parerea ta.....

Poti, stiu ca stii, scrie tata, asteptam....




Cu niste ani in urma, am cautat mult si bine, si-a trebuit s-o dibui in straineza. Nu toti stiu si pot s-o discearna in elgleza (ca daca scrie in engleza atunci e adevarat).




Vlad:



in primul rand nu sunt tatal tau pe fiica mea o cheama carina si nu am cunostinta sa am alti copii.

ti-am scris si mai sus e necesara dar conluzia cu uzatul pieselor si restul pieselor e putin zis ilara.


metoda e simpla ..chiar prea simpla:

daca nu e relevanta urmatoarea poza o sa si explic.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: helimodel_balancing.jpg

Aceasta postare a fost editata de nen77: 03 June 2009 - 01:41 PM

West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#13 Useril este offline   Andrei Marius 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 10
  • Inregistrat: 02-June 09

Postat 03 June 2009 - 04:48 PM

daca tot se discuta contradictii va rog sa imi dati o parere, ce se intimpla daca legi 2 baterii lipo 3s in paralel? nu sariti pe mine ca doar intreb :blink:
0

#14 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6866
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 03 June 2009 - 05:55 PM

Vezi postareaAndrei Marius, la Jun 3 2009, 05:48 PM, a spus:

daca tot se discuta contradictii va rog sa imi dati o parere, ce se intimpla daca legi 2 baterii lipo 3s in paralel? nu sariti pe mine ca doar intreb :(

10% warn pt off-topic
flying is my life...
0

#15 Useril este offline   nen77 

  • --tadadam--
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1566
  • Inregistrat: 08-March 06

Postat 03 June 2009 - 08:58 PM

Vezi postareaAndrei Marius, la Jun 3 2009, 05:48 PM, a spus:

daca tot se discuta contradictii va rog sa imi dati o parere, ce se intimpla daca legi 2 baterii lipo 3s in paralel? nu sariti pe mine ca doar intreb :(

din contradictii cateodata ies si lucruri bune.
raspunsul la offtopic -o sa ai o baterie 3s2p de 11,1 volti amperajul find dublat fata de cel nominal al fiecarei baterii.(probabil daca te chinui iti mai aduci aminte ai facut motajele serie paralel la fizica prin gimnaziu)
West Hobby Team
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
0

#16 Useril este offline   Primus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3026
  • Inregistrat: 14-June 07
  • Gender:Male
  • Location:FR

Postat 04 June 2009 - 11:50 AM

Sa revenim, va rog... :rolleyes:
0

#17 Useril este offline   lifesaver 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 2
  • Inregistrat: 03-June 09

Postat 04 June 2009 - 11:58 AM

Este destul de simplu de intuit faptul ca un elicopter prin natura lui are uzura datorita vibratilor si frecarilor felurite, nu de alta se recomanda dupa cateva zboruri verificarea lucrurilor cheie, gen surunuri etc, .

"centrajul" este un lucru destul de relativ. cat de mult ai vrea sa crezi ca, centru de greutate este aproape de axul principal te poti insela (ai palele pincipale care schimba asta tot timpul) .
0

#18 Useril este offline   misumat 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 19-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 June 2009 - 10:16 AM

Vezi postarealifesaver, la Jun 4 2009, 12:58 PM, a spus:

Este destul de simplu de intuit faptul ca un elicopter prin natura lui are uzura datorita vibratilor si frecarilor felurite, nu de alta se recomanda dupa cateva zboruri verificarea lucrurilor cheie, gen surunuri etc, .

"centrajul" este un lucru destul de relativ. cat de mult ai vrea sa crezi ca, centru de greutate este aproape de axul principal te poti insela (ai palele pincipale care schimba asta tot timpul) .


1.Eu fac verificarea generala dupa FIECARE zbor (zi de zbor).
2. Daca elicopterul e bine centrat, cum schimba palele centrul de greutate prin invartirea lor?
ALIGN Trex 600N (in fuselaj de Bell Jet Ranger), OS 50SX-H, Futaba T10C 2,4 Ghz, GY-520/S9254, GV-1 Governor, 3xS3152
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
0

#19 Useril este offline   firedragon 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 502
  • Inregistrat: 04-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Padova(Italia)

Postat 05 June 2009 - 06:45 PM

centrul de greutate a elicoptierului nu e in centrul rotorului, se voia a spune ca zburand rasturnat centrul de greutate e deasupra rotorului, nu dedesubt ca in hover, dar inca nu am experienta necesara sa imi dau cu parerea in ale zborului rasturnat
Videoclipurile mele Spektrum DX8

elicoptere:blade msr, t-rex450sev2, t-rex 600esp si o jumate de t-rex 500esp

planor multiplex cularis

)Imagine postata
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1


Raspuns rapid

  

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro