Centrajul elicopterului
#1
Postat 02 June 2009 - 04:56 PM
Centrajul static:
Centrul de greutate trebuie sa fie in ax.
Platoul ciclic obligatoriu perpendicular pe ax.
Daca nu este asa, elicopterul ar avea nevoie de trimaj. Daca la avion nu e mare problema, la elicopter se intimpla urmatorul fenomen: daca centrul de greutate nu corespunde cu centrul de presiune (in ax), platoul ciclic ar trebui sa compenseze. Sa presupunem ca-l trimati un milimetru. Un singur milimetru. Daca sta in fata in sus un milimetru (patoul ciclic), atunci sta un milimetru in spate in jos. Atunci, intrg ansamblul de comanda, toate, absolut toate pirghiile de comanda de pe capul rotativ, se misca 2 mm per rotatie. La o viteza medie de 2000 rpm (desi la electrice e mai mult), la o durata de 10 minute de zbor, inseamna ca toate legaturile de comanda, sunt actionate de 20.000 ori la un singur zbor. Cedeaza, sau cel putin se uzeaza foarte, foarte rapid, oricit de bune ar fi.
#2
Postat 02 June 2009 - 05:13 PM
Se doreste eliminarea 'vibratiilor' din ansamblul rotativ.
Se porneste de la pale echilibrate si compensate. Daca nu sunt echilibrate static si dinamic palele, tracking-ul este o abureala inutila. Se monteaza tijele de lungime egala pentru fiecare pala. De obicei un subler este suficient pentru masurarea lungimii tijelor cu cuplaj cu tot.
Prima data se regleaza platoul Bell (palele mai mici). Fara palele pricipale, elicopterul trebuie sa mearga 'uns' numai cu platoul Bell. Palele trebuie sa aiba acelasi unghi, sa nu bata, nici in plan orizontal, nici in plan vertical. Daca bat, se poate regla lungimea pirghiilor care le actioneaza. Dar deja este o problema undeva, ori de greutati, ori de piese strimbe, pentru ca fara pale, elicopterul trebuie sa poata fi turat la maxim fara nici un fel de vibratie. Dupa ce este reglat corect, se pot monta palele principale. Daca acestea bat, se poate modifica lungimea tijelor care le actioneaza, dar fara a afecta platoul bell.
Centrajul dinamic nu se poate face simultan, si nu se poate compensa o bataie din platoul bell cu alta bataie din platoul principal, in speranta ca au sa se compenseze.
#3
Postat 02 June 2009 - 10:33 PM
vlad1, la Jun 2 2009, 05:56 PM, a spus:
Centrajul static:
Centrul de greutate trebuie sa fie in ax.
Platoul ciclic obligatoriu perpendicular pe ax.
Daca nu este asa, elicopterul ar avea nevoie de trimaj. Daca la avion nu e mare problema, la elicopter se intimpla urmatorul fenomen: daca centrul de greutate nu corespunde cu centrul de presiune (in ax), platoul ciclic ar trebui sa compenseze. Sa presupunem ca-l trimati un milimetru. Un singur milimetru. Daca sta in fata in sus un milimetru (patoul ciclic), atunci sta un milimetru in spate in jos. Atunci, intrg ansamblul de comanda, toate, absolut toate pirghiile de comanda de pe capul rotativ, se misca 2 mm per rotatie. La o viteza medie de 2000 rpm (desi la electrice e mai mult), la o durata de 10 minute de zbor, inseamna ca toate legaturile de comanda, sunt actionate de 20.000 ori la un singur zbor. Cedeaza, sau cel putin se uzeaza foarte, foarte rapid, oricit de bune ar fi.
hmm vlad cum adica platoul ciclic sa compenseze ??? nu inteleg
cand inclini elcicopterul in mers legaturile raman fixe??
cand fac inverted centrul de greutate ramane tot acolo cu ala de presiune??
-adica daca zbor pe spate imi uzez elicopterul??
dar in tic-toc??? (pendul)
in concluzie fac doar hover cu elicopterul perfect echilibrat??
inca ceva la heliurile nitro ai rezervoul perfect pe centrul de greutate ?? cand se goleste ce faci ??
Aceasta postare a fost editata de nen77: 02 June 2009 - 10:34 PM
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#4
Postat 02 June 2009 - 10:36 PM
Aceasta postare a fost editata de Andrei Marius: 02 June 2009 - 10:41 PM
#5
Postat 02 June 2009 - 10:42 PM
Andrei Marius, la Jun 2 2009, 11:36 PM, a spus:
logic??
exista nevoie de echilbrare dar din alte motive :)
partea cu uzatul pieselor daca trimezi elicopterul insa.... mi-ar place sa fie mai bine argumentata de vlad pentru ca explicatia cu miscatul inegal al platoului care compenseaza e ...
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#6
Postat 02 June 2009 - 10:56 PM
Sa-l vad pe acela care tine platoul ciclic perfect echilibrat si nemiscat mai mult de 1 secunda, hai maxim 2....
Nu de alta dar probabil e ultimul sau zbor.
Si atunci uzura nu prea mai conteaza.
--------------------
Modele: Robbe Pitts S12, GL-450C, Pelikan X-treme, Ripmax Bossanova 15cc, Raptor 620SE
R/C: Futaba FF9C 35MHz/Jeti Duplex 2.4GHz, ESU ECoS II
#7
Postat 02 June 2009 - 11:01 PM
poza nr 1 sau nr 2
p.s. mic indiciu
in cele 2 poze difera centrul de greutate ....
Aceasta postare a fost editata de nen77: 02 June 2009 - 11:07 PM
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#8
Postat 03 June 2009 - 12:10 AM
elicoptere:blade msr, t-rex450sev2, t-rex 600esp si o jumate de t-rex 500esp
planor multiplex cularis
)
#9
Postat 03 June 2009 - 09:52 AM
Nen:
Astept cu interes scrierile tale despre centraj nu despre parerea mea despre centraj. (nu am scris despre unghiuri sau curbe)
Or m-ai fi subiecte de interes, ca nici p'asta nu l-am epuizat, asa ca scrie tata, noi citim si comentam.
#10
Postat 03 June 2009 - 11:06 AM
vlad1, la Jun 3 2009, 10:52 AM, a spus:
Nen:
Astept cu interes scrierile tale despre centraj nu despre parerea mea despre centraj. (nu am scris despre unghiuri sau curbe)
Or m-ai fi subiecte de interes, ca nici p'asta nu l-am epuizat, asa ca scrie tata, noi citim si comentam.
vlad
nu am nimic personal cu tine.
sunt convins ca sti ce vrei sa spui insa formularea si concluzile sunt total absurde.
-uzura apare categoric dar nu din cauza unei echilibrai imperfecte.Nu am gasit pana acum in elicopter tije uzate ,linkuri uzate sau posibile cauze de dezechilbrare.
E necesare o "centrare a elicopterului" dar eu consider din alte motive .
ex: daca il centrezi prin trimare (eu sunt convins ca nu uzeaza nimic in elicopter) cand vei zbura normal va avea o tinuta de zbor ,iar cand vei zbura invers , cantitatea de pas trimata se va reflecta in sens opus.
ex daca heli e greu de bot si tu il trimezi sa fie echilbrat, in zbor normal sau hover ,cand vei zbura inverted pe langa faptul ca heli e greu de bot se va mai adauga si efectul trimarii.de fapt platoul ciclic e pus invers.
Mai concret multi considera ca elicoptere trebuie contruite cat mai bine si zburate chiar netrimat si se considera ca nu este necesar compensarea efectului de rotatie a palelor prin trim -un heli bine reglat va avea o usoara tendinta de drift, si nu sta perfect paralel cu solul.
Trackingul este alta poveste .Este absolut necesar , intradevar produce vibratii care produc uzura , dar asta e doar un efect al unei proaste functionari.
trackingul va influenta tinuta de zbor ,randamentul palelor ,consumul-la un elicopter electric, compensarea gyroscopului care e foarte sensibil la vibratii. etc.
inca odata :
-consider ca anumite parti ale afirmatilor tale sunt nefondate ,gresite si chiar nu stiu pe ce baza rationala le formulezi.
mentionez aici: repararea palelor de lemn ca sa zbori ulterior cu ele, sau deteriorarea componentelor din heli datorita trimarii(desi poate e posibil - daca il trimezi prea mult si dai cu el de sol -spui ca nu e vina ta era doar trimat mai mult)
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#11
Postat 03 June 2009 - 11:52 AM
Inca o data CENTRAREA ELICOPTERELOR, parerea ta.....
Poti, stiu ca stii, scrie tata, asteptam....
Cu niste ani in urma, am cautat mult si bine, si-a trebuit s-o dibui in straineza. Nu toti stiu si pot s-o discearna in elgleza (ca daca scrie in engleza atunci e adevarat).
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 03 June 2009 - 11:55 AM
#12
Postat 03 June 2009 - 01:40 PM
vlad1, la Jun 3 2009, 12:52 PM, a spus:
Inca o data CENTRAREA ELICOPTERELOR, parerea ta.....
Poti, stiu ca stii, scrie tata, asteptam....
Cu niste ani in urma, am cautat mult si bine, si-a trebuit s-o dibui in straineza. Nu toti stiu si pot s-o discearna in elgleza (ca daca scrie in engleza atunci e adevarat).
Vlad:
in primul rand nu sunt tatal tau pe fiica mea o cheama carina si nu am cunostinta sa am alti copii.
ti-am scris si mai sus e necesara dar conluzia cu uzatul pieselor si restul pieselor e putin zis ilara.
metoda e simpla ..chiar prea simpla:
daca nu e relevanta urmatoarea poza o sa si explic.
Aceasta postare a fost editata de nen77: 03 June 2009 - 01:41 PM
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#15
Postat 03 June 2009 - 08:58 PM
Andrei Marius, la Jun 3 2009, 05:48 PM, a spus:
din contradictii cateodata ies si lucruri bune.
raspunsul la offtopic -o sa ai o baterie 3s2p de 11,1 volti amperajul find dublat fata de cel nominal al fiecarei baterii.(probabil daca te chinui iti mai aduci aminte ai facut motajele serie paralel la fizica prin gimnaziu)
Van kit conversie T-rex 250e in 700Nitro
#17
Postat 04 June 2009 - 11:58 AM
"centrajul" este un lucru destul de relativ. cat de mult ai vrea sa crezi ca, centru de greutate este aproape de axul principal te poti insela (ai palele pincipale care schimba asta tot timpul) .
#18
Postat 05 June 2009 - 10:16 AM
lifesaver, la Jun 4 2009, 12:58 PM, a spus:
"centrajul" este un lucru destul de relativ. cat de mult ai vrea sa crezi ca, centru de greutate este aproape de axul principal te poti insela (ai palele pincipale care schimba asta tot timpul) .
1.Eu fac verificarea generala dupa FIECARE zbor (zi de zbor).
2. Daca elicopterul e bine centrat, cum schimba palele centrul de greutate prin invartirea lor?
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#19
Postat 05 June 2009 - 06:45 PM
elicoptere:blade msr, t-rex450sev2, t-rex 600esp si o jumate de t-rex 500esp
planor multiplex cularis
)