Modelism - RHC Forum: Bricul Mircea 1 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

Bricul Mircea 1 primul si adevaratul Bric Mircea, construit pe la 1882

#1 Useril este offline   Corsaru 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 15-March 07

Postat 05 April 2007 - 12:10 PM

Daca se mai intereseaza cineva de bricul Mircea (1882) ar fi interesant de reluat subiectul, legat mai ales de eventuala posibilitate a gasirii planurilor originale. Se pare ca planurile din Corabii strabune si din Modelism nu corespund caracteristicilor decat in privinta lungimii.

Pe internet circula informatia ca a fost construit la Thames Ironworks and Shipbuilding Company din Londra. A fost comandat la 6 noiembrie 1881 impreuna cu alte patru nave care au fost construite pentru Romania de acelasi santier (salupele Rahova, Smardan, Opanez si puitorul de mine Alexandru cel Bun). Iata caracteristicile lui Mircea asa cum se gasesc pe internet:

Mircea 390.1t 118ppx25ftx11ft6inx14ft6in(depth) - training brig

Nava a sosit la Galati la 12 august 1882.

Aceasta postare a fost editata de Corsaru: 05 April 2007 - 12:56 PM

0

#2 Useril este offline   Pacific 231.000 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 712
  • Inregistrat: 23-March 04

Postat 05 April 2007 - 02:04 PM

Nu vreau sa te dezamagesc, dar planurile barcului Mircea sunt greu de obtinut. Dar ale bricului...
Realitatea e chiar in fata...dar adevarul este dincolo de noi!
0

#3 Useril este offline   Corsaru 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 15-March 07

Postat 05 April 2007 - 02:57 PM

Pacat. Asadar planurile publicate de Craciunoiu nu au in nici un caz de-a face cu originalele?
0

#4 Useril este offline   Corsaru 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 15-March 07

Postat 06 April 2007 - 03:13 PM

Cred ca ar trebui deschis un topic "Bricul Mircea 1882" pentru ca de fiecare data cand se vorbeste despre bric, se ajunge inevitabil la barc.
0

#5 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 17 June 2007 - 12:17 PM

si pina la urma planuri pentru primul mircea se gasasc pe undeva?
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#6 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 22 August 2007 - 09:46 PM

drake, la 17 Jun 2007, 12:44, a spus:

Am eu niste planuri de andocare .Sunt niste copii facute de francezi dupa planurile originale,nu stiu cum au scapat.Sunt foarte exacte. pot fi folosite pt constructia exacta a corpului si cu ajutorul planurilor lui cracunoiu si a fotografiilor se poate realiza macheta.Problema este ca aceste planuri le avem doar pe hartie.Sa le fac poze sau cum?Ca nu ma pricep.Vara asta dupa ce se intoarce din mars voi face mai multe poze.

bafta!

sal.cum facem sa ne pui si noua la dispozitie ce ai despre primul mircea?
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#7 Useril este offline   drake 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 12-May 07

Postat 23 August 2007 - 09:38 PM

Despre primul Mircea nu am prea multe ,si le am pe hartie.Imi pare rau.O sa fac tot posibilul sa pun ceva , dar nu promit mare lucru.
.
0

#8 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 24 August 2007 - 07:49 AM

drake, la 23 Aug 2007, 21:38, a spus:

Despre primul Mircea nu am prea multe ,si le am pe hartie.Imi pare rau.O sa fac tot posibilul sa pun ceva , dar nu promit mare lucru.
.

in ce masura ai posibilitatea sa le faci copii si sa le trimiti prin posta sau sa trimit pe cineva sa le ia?
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#9 Useril este offline   drake 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 12-May 07

Postat 24 August 2007 - 10:32 PM

Asa se poate.Dar sa stii ca nu sunt cine stie ce , dar pot fi de ajutor.Acum ma pregatesc de campionatul european si nu am timp,dar dupa o sa fac tot posibilul.
0

#10 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 25 August 2007 - 11:50 AM

multumesc.crezi ca ai putea sa faci un efort pentru luni sau marti,nu de alta dar incepe un concurs pe cartula si vreau sa ma inscriu cu mircea.
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#11 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 07 October 2007 - 09:45 AM

Hello,

Salutare tuturor si bine v-am gasit. Sunt nou pe acest forum, acesta este primul meu mesaj aici. S-a intamplat pur si simplu sa dau un search pe Google cu privire la bricul Mircea si astfel am gasit discutia voastra.

Chiar daca sunt un incepator in ceea ce priveste forumul RHC, nu sunt un incepator si in ceea ce priveste bricul Mircea. Ma ocup de el (cu intermitente) cam de prin 1984, adica de cand a aparut cartea domnului Craciunoiu "Corabii strabune" in care exista o incercare de reconstituire (nereusita) a planurilor acestei nave. Din pacate sau din fericire, depinde cum o luati, alaturi de planuri erau publicate si niste fotografii, care aratau o nava complet diferita. Asta m-a enervat dar m-a si ambitionat totodata, astfel incat am inceput sa caut informatii de prima mana despre nava. Deci astazi va pot spune cu destula certitudine cam tot ce se mai poate cunoaste despre bricul "Mircea", o nava cu structura compozita si motor cu aburi auxiliar construita la Londra in 1882, numit adeseori Mircea I pentru a-l deosebi de actuala nava "Mircea" care este un barc complet metalic cu motor Diesel.

Nu cautati planuri originale, fiindca n-o sa gasiti, exceptand cazul fericit in care de la arsenalul Marinei de la Galati a scapat ceva si zac nestiute pe cine stie ce pod.

Arhivele din Londra ale firmei Thames Iron Works and Shipbuilding Company nu mai exista, au fost incendiate in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Am un raspuns oficial in acest sens din partea Amiralitatii Britanice!

Drake, spui ca mai exista planurile de andocare ale bricului? Asta este o veste absolut excelenta!!! As fi foarte interesat sa vad aceste planuri, fie chiar si in forma unor simple fotografii. As vrea sa vad in ce masura se potrivesc cu planul de forme reconstituit de mine pe baza fotografiilor cu nava pe doc, a unor restitutii perspective ale liniilor de apa si a cunostintelor mele de constructii navale din perioada victoriana.

Niste planuri pe hartie format mare se pot scana foarte convenabil la "Arexim" in cladirea Salii Sporturilor, daca poti veni cu planurile acolo!

De asemenea, astept intrebarile voastre legate de bricul "Mircea" I.

Salutari din Constanta,
Dorin
0

#12 Useril este offline   vasia 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1049
  • Inregistrat: 26-April 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:navomodelism

Postat 09 October 2007 - 12:23 PM

Salut,

In ce conditii am putea reface planurile bricului pe baza informatiilor adunate de toata lumea de aici?
si sa ajungem cat mai aproape de realitate

Spor
0

#13 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 18 November 2007 - 04:30 PM

salut dorin.am in constructie mircea 1 ,dupa planurile lui craciunoiu din pacate,insa am nevoie de detalii de punte ,ceva imagini in plus fata de ce s-a publicat.crezi ca ma poti ajuta?
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#14 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 18 November 2007 - 10:19 PM

uff... am detalii, insa daca am sa-ti postez aici poze ale puntii, ai sa incepi sa plangi si are sa-ti fie mila de timpul pierdut facand nava dupa planurile sus mentionate...

In primul rand planurile tale arata o nava mult mai mica decat este in realitate. Toate informatiile intalnite de mine pana cand am ajuns la documentele de la Arhivele Statului din Bucuresti precizeaza ca nava are 36 m lungime, dar nu specifica CE lungime e asta. Ca sa nu-ti raman dator cu raspunsul, pentru o nava sunt de obicei precizate mai multe lungimi. Iti dau cateva exemple: lungimea chilei, lungimea intre perpendiculare, lungimea la linia de plutire, lungimea totala a corpului.

La Arhivele Statului, unde se gasesc specificatiile originale ale navei se precizeaza si ce lungime este. E vorba despre LUNGIMEA INTRE PERPENDICULARE. Aceasta e o lungime teoretica folosita in special de constructorii de nave si, pentru nave de felul lui "Mircea" se defineste ca fiind lungimea masurata la nivelul puntii de la fata anterioara a etravei pana la latura posterioara a etamboului. Planurile tale considera ca 36 de m (mai precis 118 picioare, deci 35.9664 m) este lungimea totala a navei. Dar la asta se mai adauga partea iesita in consola a pupei, deasupra carmei, si partea iesita in consola a provei, care e o constructie aparte, tipica navelor din perioada victoriana, si foarte diferita de ce vezi tu pe plan. Deci una peste alta iti cam lipsesc vreo 2.75 m.

Vestea buna este ca planul de forme este principial corect, doar ca fiind corpul mai lung, cuplele ar fi trebuit mai distantate, iar prova nu este ca la "Mircea" II asa cum o arata planul tau, ci mai degraba ca la "Cutty Sark".... compara cu acest plan sa vezi diferentele!

Iar amenajarile de pe punte sunt din pacate in mare parte fantasmagorice, fiindca in momentul respectiv domnul Craciunoiu nu avea poze clare la dispozitie. Cea mai buna sursa ca sa te inspiri privind amenajarile puntii este o carte publicata acum mai multa vreme, mai precis in 1977. Se cheama "Veteranul valurilor" si autorul este regretatul comandor in rezerva Valentin Donici. Cartea nu are planuri, doar cateva poze interesante si o descriere foarte precisa a elementelor care se intalnesc pe punte. Este datorata convorbirilor dintre autor si maistrul de marina Nicolae Valeanu, un om care a cunoscut nava pana la ultimul surub.

Cam atat pentru moment, dar voi reveni cu detalii cand timpul imi va permite!

Aceasta postare a fost editata de Victorian: 18 November 2007 - 10:29 PM

0

#15 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 19 November 2007 - 02:56 PM

multumesc pentru raspuns.te rog sa postezi cit mai multe poze pentru ca chiar am nevoie,cartea de care amintesti mi-e imposibil sa o gasec pe la noi in galati.
deci am nevoie de orice material m-ar putea ajuta la constructia navei.

Aceasta postare a fost editata de stamy: 19 November 2007 - 03:15 PM

Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#16 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 19 November 2007 - 09:25 PM

da mai Victorian posteaza niste poze cu Mircea I...

eu am una...

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-31-1195500327.jpg

0

#17 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 21 November 2007 - 05:54 PM

victorian,ne-ai abandonat?aparuse-si ca o raza de soare in subiectul asta. :mellow:
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#18 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 26 November 2007 - 11:46 AM

Salut baieti,

Imi cer iertare pentru tacerea prelungita, peste o saptamana plec la Londra si trebuie sa termin tot ce mai am de facut in anul asta inainte de a merge acolo, asa ca va dati seama ca-s cam multe... :lol:

Sper sa reusesc saptamana asta sa scanez si sa va pun cateva poze ale Bricului Mircea, ca sa vedeti cum aratau elementele de pe punte. Cele mai grozave fotografii ale navei sunt continute intr-un album care se afla la Muzeul Marinei Romane din Constanta. Albumul a fost facut de sublocotenentul de marina (de atunci) Bordenache Ovid, care era pasionat de fotografie si a fost "insarcinat administrativ" pe nava in anul 1928, asa ca s-a distrat facand fel de fel de poze. Intre altele, inclusiv de sus din gabia arborelui mare privind in jos spre punte!

Din pacate pozele sunt asa numite "copii contact" adica pozitivul este realizat prin suprapunerea filmului peste hartia fotosensibila, deci pozele originale sunt extrem de mici, iar rezolutia este limitata de granulatia hartiei.

Asa ca, pentru a intelege detaliile, exista doua metode: ori ochi buni, o lupa puternica si mult timp de studiu in biblioteca muzeului. Ori, daca nu, trebuie fotografiata fiecare poza originala in parte, folosind un sistem optic adecvat, in conditii de laborator, pentru a obtine niste imagini de calitate.

Personal va pot spune ca am folosit ambele variante si fiecare are avantajele si dezavantajele sale!
0

#19 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 26 November 2007 - 09:43 PM

am gasit cartea "veteranul marilor"dar nu am gasit nimic despre mircea ,nimic edificator.ai ceva in plus?
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#20 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 27 November 2007 - 07:37 PM

eu nu cred ca am fost sarcastic in exprimare,ti-am spus ca ma asteptam,dupa cum ai spus,sa gasesc o serie de imagini cu primul bric mircea.nu pot sa construiesc macheta dupa povesti de genul "catargul era rotund si timona cu spite".si de construit am construit am construit suficiente nave .
apropos,daca mai vrei sa ma iei la misto,fa-o pe privat.

Aceasta postare a fost editata de stamy: 27 November 2007 - 11:17 PM

Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#21 Useril este offline   Gyula 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 391
  • Inregistrat: 04-June 02
  • Gender:Male
  • Location:Tg Mures

Postat 27 December 2007 - 01:04 PM

Am facut mai demult aceasta poza cu modelul de la Muzeul Marinei din Constanta

http://img132.imagevenue.com/loc659/th_53246_IMG_1201_122_659lo.JPG

Aceasta postare a fost editata de Gyula: 27 December 2007 - 01:04 PM

Sailing is not a contact sport. Let's race with the rules

The pessimist complains about the wind, the optimist expects it to change, and the realist adjusts the sails
0

#22 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 27 December 2007 - 10:00 PM

am gasit printr-o hruba mai multe reviste modelism si tehnium mai vechi...printre care si Mircea I...daca are cineva nevoie de plan...;)]
0

#23 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 16 February 2008 - 06:09 PM

planul din tehnium si corabii strabune nu prea are legatura cu nava care a fost.eu lucrez la macheta acum in varianta de santier,imediat dupa lansare,culoarea navei fiind negrul.
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#24 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 16 February 2008 - 07:08 PM

stamy, la 26 Nov 2007, 22:43, a spus:

am gasit cartea "veteranul marilor"dar nu am gasit nimic despre mircea ,nimic edificator.ai ceva in plus?

..."Veteranul valurilor" nu 'marilor', scrisa de Valentin Donici, cartulia e numai despre Mircea, atat 1 cat si 2.
...tabula crasa, mortua est!
0

#25 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 17 February 2008 - 01:21 PM

greseala mea.ma poti ajuta cu ceva in privinta lui mircea?chiar si cu poze ale machetei de la muzeul marinei,orice in afara de planurile lui craciunoiu.
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#26 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 01 March 2008 - 10:58 AM

http://www.cartula.ro/forum/index.php?show...118&#entry58118
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#27 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 14 March 2009 - 11:19 AM

Bricul "Mircea" este un subiect asupra caruia m-am aplecat pentru prima data cu mai multa vreme in urma, atunci cand am asezat in biblioteca pentru prima data revista "Modelism" numarul inaugural din 1982, si mai apoi cartea "Corabii strabune" din 1983, unde a aparut pentru prima data incercarea de reconstituire a planurilor datorata domnului Craciunoiu. Este meritul domniei sale ca a atras atentia modelistilor romani asupra acestui fascinant subiect. Tot domnia sa este cel care a publicat primele imagini ale bricului pentru uzul modelistilor romani.

Pornind insa tocmai de la aceste poze am fost nevoit sa constat ca in poze se vede o nava un pic diferita decat o arata planurile. Planurile infatiseaza o nava cu 10 hublouri egal distantate, exceptand ultimele trei, care sunt un pic mai apropiate.

Pozele insa infatiseaza o nava care are un prim grup de 10 hublouri (ultimul un pic mai apropiat) apoi o pauza si inca cinci hublouri, dintre care ultimul un pic mai apropiat.

Aranjamentul asta pur si simplu nu este posibil insa pe planul din Modelism. Ce se intampla? Pur si simplu planul respectiv reprezinta o nava mai mica. Este o poveste veche. Inca de la inceput, vajnicii nostri marinari au stiut ca nava are 118 picioare lungime, adica 36 de metri. Dar n-a fost niciodata foarte clar ce lungime este asta. desi documentele de la Arhivele Statului precizeaza foarte clar ca este vorba despre "Lungimea intre perpendiculare". Aceasta insa este o lungime teoretica, relevanta doar pentru constructor, ce se masoara intre partea din fata a etravei la nivelul puntii si partea din spate a etamboului, tot la nivelul puntii.

Nava era de fapt mai lunga cu atata cat iesea galionul in consola deasupra puntii la prova, si cat iesea rotundul pupei in consola peste etambou. Asta inseamna inca 12 picioare la prova si inca 6 picioare la pupa, adica un plus de circa 5,50 metri!

Stamy, spuneai despre modelul de la "Muzeul Marinei" ca ar fi cel mai corect realizat dintre toate. Asa si este. Modelul respectiv a fost realizat de domnul Anghel Ciobanu si a castigat "argintul" la clasa C1 in campionatul Naviga din martie 1989 de la Berlin. Constructorul modelului n-a avut la dispozitie planuri, in schimb l-a cunoscut personal pe maistrul de marina Valeanu, ultimul sef de echipaj al bricului "Mircea", asa ca a putut sa puna la punct o multitudine de detalii care se pot vedea in macheta.

Inclusiv lungimea navei la acel model este mai apropiata de cea corecta, pur si simplu pe baza unei anecdote:

Conform traditiei, pe bricul Mircea nu existau pedepse corporale, intr-o vreme in care la alte marine bataia era ceva obisnuit pentru gradele inferioare. In schimb, pentru cei care trebuiau pedepsiti, elevii-ofiteri inventau pedepse ingenioase, care sa le puna la incercare nu numai rabdarea, dar si inteligenta. Asa s-a intamplat ca odata un elev-marinar a fost pedepsit sa masoare lungimea totala a puntii navei cu un ..chibrit. Dupa trei incercari succesive, elevul respectiv a fost nevoit sa raporteze ca puntea totala a bricului Mircea era de 37 de metri, adica un metru in plus fata de cei 36 cunoscuti "oficial". A fost randul elevilor-ofiteri sa verifice lungimea totala cu ajutorul unei rulete. Rezultatul a fost acelasi, dovedind ca lungimea navei era mai mare decat cei 36 de metri cunoscuti "oficial".

Am vazut ca va chinuiti sa puneti cap la cap un plan de forme al bricului. Intamplator, planul de forme prezentat de domnul Craciunoiu este corect si apropiat de realitate. Singura problema este ca nava avea o structura compozita, adica niste coaste de metal peste care erau prinse DOUA straturi de bordaj, cel interior din lemn de ulm canadian, cel exterior din lemn de teck. Acest sistem nu este rezultatul unei fantezii debordante din partea constructorilor, ci doar o modalitate tehnica de rezolvare a unei probleme tehnice insolubile altfel: bricul avea opera vie placata cu cupru, adica un metal care provoaca in contact cu apa o reactie galvanica puternica si "mananca" orice piesa de fier care se afla prin apropiere. De aceea, invelisul interior era fixat de coastele de fier cu suruburi galvanizate, iar invelisul exterior era fixat de primul cu niste suruburi speciale din cupru. Planul de forme prezentat de domnul Craciunoiu reprezinta formele INTERIOARE ale coastelor metalice.

Forma totala a corpului se obtinea adaugand cele doua grosimi ale bordajului, care erau alcatuite din scanduri de grosimi diferite.

(Va reamintesc ca planul de forme in practica navala se proiecteaza in doua modalitati diferite: la navele din lemn, se da exteriorul bordajului. La navele metalice, se da interiorul bordajului, adica exteriorul coastelor. Bricul era compozit, asa ca ar putea foarte bine sa le aiba pe amandoua. Cel putin asta ar fi explicatia pe care o gasesc eu, desigur pot exista si alte variante!)

Vedeti mai jos planul de forme exterior, la care am ajuns dupa ce am studiat in amanunt mai multe poze ale bricului ridicat pe docul plutitor, dupa ce am facut o restitutie perspectiva a corpului la nivelul liniei de plutire (rezultand in felul acesta o sectiune orizontala perfecta) in fine, dupa ce am facut mai multe scamatorii destul de complicate, dar finalmente sunt multumit de rezultat:

http://666kb.com/i/b7767fc51y31qdcex.jpg
0

#28 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 15 March 2009 - 12:40 PM

incepi sa faci lumina intr-un subiect pe care multi il trateaza cu o neinteleasa superficialitate.bricul face parte din istoria marinei noastre,un simbol lasat sa "moara" in nu stiu ce arhiva sau mai rau,disparut fara urma. insa poate cu ajutorul celor pasionati de aici si de pe alte forumuri reusim sa strigem si sa punem informatia cap la cap ,sa incercam sa lasam ceva si pentru cei ce vor veni dupa noi.eu personal i-ti multumesc victorian si astept cu nerabdare cele nespuse inca de tine.
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#29 Useril este offline   Victorian 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 202
  • Inregistrat: 07-October 07

Postat 17 March 2009 - 03:18 PM

Unul din lucrurile cele mai putin intelese despre bricul Mircea se refera la modul de rezolvare al provei. Acolo este gresit atat planul despre care vorbeam la inceput, atat modelul domnului Craciunoiu aflat la Muzeul Militar National, cat si modelul mai recent realizat de Anghel Ciobanu, de la Muzeul Marinei Romane din Constanta.

Asta pur si simplu fiindca noi suntem "copii" ai secolului al XX-lea, un secol in care s-a generalizat aproape ceea ce constructorii din secolul al XIX-lea denumeau "the clipper bow" - prova de clipper. Acest tip de prova a fost inventat de catre constructorii de nave scotieni odata cu lansarea navei "Scottish Maid" in anul 1839, si a avut un asemenea succes, incat, dupa cum spuneam, a ajuns sa "stearga" complet din memorie celalalt tip de prova, cel traditional, care isi revendica filiatia inca de la navele bizantine si romane.

Despre ce este vorba? Pe scurt, bordajul navei, realizat din scanduri, se imbina in partea din fata intr-o piesa fundamentala numita etrava, iar in partea din spate prin alta piesa denumita etambou. Inclinarea etravei a constituit unul dintre elementele fundamentale de realizare al navei. In functie de aceasta inclinare, nava e capabila fie sa despice valurile, sau din contra, in loc sa le despice, se ridica peste ele. In primul caz, pericolul major este ca, in momentul in care nava intra cu "botul" sub un val, apasarea acestuia pe suprafata orizontala a puntii sa fie atat de mare incat sa impieteze serios tendinta de inaintare a navei. In cealalta alternativa, o prova verticala permite navei sa "urce" peste valuri, dar in schimb nava devine foarte "jucausa" si poate face viata imposibila marinarilor...

Ansamblul pe care il vedem noi la navele din secolul al XIX-lea in partea din fata a navei este o "excrescenta", un fel de "nas" atasat IN FATA etravei. Am atasat alaturat un desen, care reprezinta o prelucrare a mea dupa o imagine publicata initial in cartea "China Tea Clippers" de G.F. Campbell.

http://666kb.com/i/b7adk2otu0azvj5ll.jpg

Linia a-b reprezinta extremitatea anterioara a etravei, piesa principala de rezistenta a navei. Tot ceea ce este in fata acestei linii este doar o butaforie, niste elemente nestructurale cu rol mai degraba estetic decat functional, alcatuite numai din elemente verticale. In mod specific, aceste elemente nu sunt "inchise" in partea superioara cu nici un element orizontal, care ar putea ingreuna scurgerea apei in cazul in care nava intra cu etrava intr-un val. De aceea, liniile negre care apar in planul domnului Craciunoiu nu reprezinta o liniatura neagra pe prova navei asa cum in mod eronat se poate interpreta, ci sunt de fapt niste goluri prin care apa se poate scurge cu repeziciune atunci cand este nevoie.

Insist in a preciza ca nivelul puntii nu se duce in partea din fata dincolo de punctul a, si acolo este doar un loc gol. Chiar daca pe lateral exista cele doua "scanduri verticale" de forma triunghiulara (detaliul din partea de jos) ele nu sunt inchise de o punte, ci raman pur si simplu in aer, avand doar un rol estetic. Pentru unele nave, aceste "scanduri" chiar erau demontabile si se puneau la locul lor doar atata timp cat nava trebuia sa "arate bine" in port.

De fapt, puntea se termina in partea din fata cu primul segment al bompresului, care era rezemat pe partea superioara a etravei.

Acest aranjament este "standard" pentru majoritatea navelor din secolul al XIX-lea. "Scottish Maid" are diferit de restul navelor doar faptul ca bordajul nu mai merge in sus peste etrava, ci se urca peste elementul decorativ atasat initial etravei.

Au existat numeroase nave ulterioare datei de 1839 care au mers insa pe sistemul traditional de realizare al provei. Intre ele, celebra "Cutty Sark", precum si celebrul nostru, uitat pe nedrept in ziua de azi, "Mircea" I.

Ar mai fi de precizat ca ambele nave aveau structura compozita.
0

#30 Useril este offline   claudiu_ne 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 03-July 07

Postat 17 March 2009 - 06:48 PM

frumoasa si buna prezentarea si mai asteptam si altele la fel de bune, pentru viitor si daca se poate la alte nave
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro