Yak 54 - Jamara povestea
#31
Postat 26 June 2009 - 02:01 PM
La profundor insa le poti chiar micsora. Pt profundor eu am prins furca pe servo pe cea mai apropiata gaura de centru, iar la eche pe cea mai departata => cursa minima, rezolutie maxima!
Directia e ok oricat de mare cursa.
#32
Postat 26 June 2009 - 02:25 PM
Asa e, pe la panoul de foc e cam lipsa de rasina, o sa pun.
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#33
Postat 27 June 2009 - 07:07 PM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#34
Postat 29 June 2009 - 12:09 PM
Eu am bagat acumulatorul de receptie de 6V, 5 celule in linie chiar sub lonjeron si l-am fixat cu dublu adeziv de suportul servourilor iar in partea opusa am bagat un burete care sa-l tina presat, burete care se sprijinea in suportul servoului de acceleratie. Receptorul l-am fixat chiar pe platoul servourilor.
#35
Postat 29 June 2009 - 12:44 PM
Abburo, la Jun 29 2009, 01:09 PM, a spus:
Eu am bagat acumulatorul de receptie de 6V, 5 celule in linie chiar sub lonjeron si l-am fixat cu dublu adeziv de suportul servourilor iar in partea opusa am bagat un burete care sa-l tina presat, burete care se sprijinea in suportul servoului de acceleratie. Receptorul l-am fixat chiar pe platoul servourilor.
Ok. Roti mai mari vor aduce in stoc zilele astea. Sa iau de 70mm sau chiar de 85mm, date fiind denivelarile de la Chitila (sau 3D) ?. Elicea o sa vina APC Sport 12x6, la recomandarea vanzatorului, e ok? (reamintesc.. motor OS55 de 9 cmc). Multumesc.
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#36
Postat 17 July 2009 - 07:31 PM
Trebuie neaparat sa remarc grija cu care a fost asamblat, si transformarea lestului pe care l-am avut eu in material util. Zborul este mai curat decat la al meu, probabil si prin usoara scadere a greutatii.
Nu a fost necesar absolut nici un trim....
@misumat: Sa-l stapanesti sanatos... si lasa si tu impresii de la primul zbor astfel incat dupa ce te vei obisnui cu el sa poti face o comparatie :rolleyes:
#37
Postat 17 July 2009 - 07:59 PM
In cazul de fata cu elice APC 12x6 am masurat 10800rpm maxim.
Cu un MA 13x5 s-au masurat 10000+rpm... il rog pe misumat sa spuna exact valoarea.
Personal credeam ca motorul asta trebuia sa duca 12000rpm cu 12x6 fara sa comenteze.
S-a folosit Tornado 10%.
In zbor mi-a placut mai mult cu 13x5 din punct de vedere dinamica aeromodel, insa motorul a sunat parca mai "sanatos" cu 12x6. Regimul tranzitoriu a fost foarte bun in ambele variante.
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 17 July 2009 - 08:00 PM
#38
Postat 17 July 2009 - 08:42 PM
Abburo, la Jul 17 2009, 08:59 PM, a spus:
In cazul de fata cu elice APC 12x6 am masurat 10800rpm maxim.
Cu un MA 13x5 s-au masurat 10000+rpm... il rog pe misumat sa spuna exact valoarea.
Personal credeam ca motorul asta trebuia sa duca 12000rpm cu 12x6 fara sa comenteze.
S-a folosit Tornado 10%.
In zbor mi-a placut mai mult cu 13x5 din punct de vedere dinamica aeromodel, insa motorul a sunat parca mai "sanatos" cu 12x6. Regimul tranzitoriu a fost foarte bun in ambele variante.
In primul rand iti multumesc pentru sfaturi, rabdare si zborul de azi cu cablu trainer. Si pentru faptul ca ai insistat sa nu zbor singur de la inceput, azi m-am convins ca erau sanse nule sa-l zbor singur si sa ramana intreg. Recunosc ca m-am intins prea mult, direct la un model de avansati. Ce fac in continuare... inca nu stiu, primul impuls era sa renunt la avioane si sa raman doar cu heli. Dar voi vedea in urmatoarele zile. Cert e ca solutia cu cablu trainer si cu Abburo la celalalt capat al cablului mi-a salvat YAK-ul de la cateva caderi sigure. Cat despre turatiile de mai sus, sunt corecte, cu mici variatii date probabil de temperatura (e drept ca nu am masurat-o).
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#39
Postat 19 July 2009 - 06:08 PM
#40
Postat 19 July 2009 - 06:16 PM
TUROK, la Jul 19 2009, 07:08 PM, a spus:
Mie nu mi s-a parut :)... prea putine ture pt elicele in cauza... de aceea am intrebat si de alte masuratori....
#41
Postat 19 July 2009 - 06:16 PM
TUROK, la Jul 19 2009, 07:08 PM, a spus:
Spre rusinea mea nu am decat un cantar digital pana la 1 kg. Iau unul de 5 kg cat de urgent si postez. Nici macar heli nu stiu ce greutate are.
Cum e cu turatia, de care a intrebat Abburo, e normal sa nu urce de 10.000 rpm cu elicele cu care am testat?
Aceasta postare a fost editata de misumat: 19 July 2009 - 06:20 PM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#42
Postat 19 July 2009 - 06:55 PM
DUPA CATEVA REZERVOARE O SA SE MAI ASEZE .
o sa masor si eu cu ADY , os 55 ax care il am in dotare si te anunt .DAR numai cu elice Master A .seria K ( numai asa ceva folosesc) . :)
#43
Postat 19 July 2009 - 10:57 PM
TUROK, la Jul 19 2009, 07:55 PM, a spus:
DUPA CATEVA REZERVOARE O SA SE MAI ASEZE .
o sa masor si eu cu ADY , os 55 ax care il am in dotare si te anunt .DAR numai cu elice Master A .seria K ( numai asa ceva folosesc) . :blink:
Am reusit sa masor greutatea. Are 3 kg fix fix. Elicea de 13x5 pe care am incercat-o e si ea Master Airscrew K-series si nu prea sarea de 10.000. Motorul e luat folosit, dar foarte putin, din sursa de incredere si arata foarte bine, nici pe piston nu se vedeau zgarieturi sau semne de uzura.
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#44
Postat 21 August 2009 - 04:14 PM
Ghidundu-ma Abburo spre topicul realizat de el m-am pricopsit si eu cu un yak-54 aceleasi caracteristici. Eu o sa-l echipez pentru moment cu motorul recomandat de 7,5 cc de la OS max46 ax desi imi doream unu de 10 cc dar era mai greu oricum nu se stie niciodata. Echiparea cu servo e cu hitec 311 alimentate la 6v impreuna cu receptorul parerea mea isi fac treaba bine evident daca nu e suprasolicitat in zbor la acrobatie , poate pe parcurs voi schimba unele dintre aceste servouri. La mine a venit echipat cu balamale la flapsuri , profundoare si directie din fabrica .
Saptamna ce vine ma apuc de asamblat.
Telecomanda si radioul e de la hitec zic foarte buna pentru acest model si pentru altele ... are multe reglaje asa cum stiti si voi.
Ca acumulator nu m-am aruncat la 2A li-po ci am mers pe 4 bucati de NiMH plus inca unul montat adaugat de mine. Pentru combustibil folosesc 10% nitro+16,5% ulei sintetic asta am gasit ( pana cand mi se ia si ai schimb motorul cu unul eletric ).
Oare extra 330 cu anvergura de 1,4-1,2M sunt mai usoare daca sunt realizate total din balsa si placaj ? E un pic mai mare fata de yak-54 au cam acelasi motor recomandat 7,5 cc au aceeasi greutate ... Ce mi-a placut la yak e ca in mare fuselajul e din fibra daca pica ... barim salvezi ce ai in interior.
Una peste alta m-am saturat de eletrice in mare si de aceea am trecut si eu pe termic cel putin pentru zgomot asurzitor :)
#45
Postat 21 August 2009 - 06:28 PM
#46
Postat 21 August 2009 - 06:41 PM
adrian82, la Aug 21 2009, 05:14 PM, a spus:
Ghidundu-ma Abburo spre topicul realizat de el m-am pricopsit si eu cu un yak-54 aceleasi caracteristici. Eu o sa-l echipez pentru moment cu motorul recomandat de 7,5 cc de la OS max46 ax desi imi doream unu de 10 cc dar era mai greu oricum nu se stie niciodata. Echiparea cu servo e cu hitec 311 alimentate la 6v impreuna cu receptorul parerea mea isi fac treaba bine evident daca nu e suprasolicitat in zbor la acrobatie , poate pe parcurs voi schimba unele dintre aceste servouri. La mine a venit echipat cu balamale la flapsuri , profundoare si directie din fabrica .
Saptamna ce vine ma apuc de asamblat.
Telecomanda si radioul e de la hitec zic foarte buna pentru acest model si pentru altele ... are multe reglaje asa cum stiti si voi.
Ca acumulator nu m-am aruncat la 2A li-po ci am mers pe 4 bucati de NiMH plus inca unul montat adaugat de mine. Pentru combustibil folosesc 10% nitro+16,5% ulei sintetic asta am gasit ( pana cand mi se ia si ai schimb motorul cu unul eletric ).
Oare extra 330 cu anvergura de 1,4-1,2M sunt mai usoare daca sunt realizate total din balsa si placaj ? E un pic mai mare fata de yak-54 au cam acelasi motor recomandat 7,5 cc au aceeasi greutate ... Ce mi-a placut la yak e ca in mare fuselajul e din fibra daca pica ... barim salvezi ce ai in interior.
Una peste alta m-am saturat de eletrice in mare si de aceea am trecut si eu pe termic cel putin pentru zgomot asurzitor ;)
Intre timp al meu a ajuns la 3160g fara combustibil in incercarile de a ateriza la Chitila. Desi are multe carpeli, greutatea e inca sub control, dupa spusele lui Abburo. Am zburat azi la Sirna-Tariceni, singur pe pista imensa, si am aterizat de vreo 7 ori fara nici o problema. Reamintesc insa ca motorul meu e OS55AX si merg cu Tornado de heli, de 15%, e mai vioi asa, se simte diferenta.
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#47
Postat 21 August 2009 - 06:56 PM
misumat la mine fara combustibil cantareste 2580 aproximativ adaugand combustibil ajunge pe la 2900 oricum proba se face fara combustibil. Nu bag 15% nitro fiindca motorul e aproape nou , e de ajuns 10% nitro am si bujia calda gen A3 , daca bag 15% apar si rateurile creste avansul ... bate pistonul si se distruge motorul in scurt timp. Poate daca as schimba si bujia cu una mai rece ar fi ceva . Oricum manine primesc ultimile maruntisuri si ma apuc de treaba.
#48
Postat 21 August 2009 - 07:02 PM
adrian82, la Aug 21 2009, 07:56 PM, a spus:
misumat la mine fara combustibil cantareste 2580 aproximativ adaugand combustibil ajunge pe la 2900 oricum proba se face fara combustibil. Nu bag 15% nitro fiindca motorul e aproape nou , e de ajuns 10% nitro am si bujia calda gen A3 , daca bag 15% apar si rateurile creste avansul ... bate pistonul si se distruge motorul in scurt timp. Poate daca as schimba si bujia cu una mai rece ar fi ceva . Oricum manine primesc ultimile maruntisuri si ma apuc de treaba.
Ai acum 2580g cu toata electronica montata, cu acumulatorii si cu balastul din fata pentru echilibrare? (in cazul meu balastul fata e acumulatorul de 4,7 Ah pentru bujie si comandat din telecomanda) Cam ciudat. Al meu avea 3 kg inainte de reparatii. Cat despre 15% nitro, am mers si eu cu 10% si se chinuia tare. Cu 15 se simte diferenta.
Aceasta postare a fost editata de misumat: 21 August 2009 - 07:05 PM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#49
Postat 21 August 2009 - 07:11 PM
misumat, la Aug 21 2009, 07:41 PM, a spus:
Tornado de heli, de 15%, e mai vioi asa, se simte diferenta. ( O SA-L FACI VARZA REPEDE ) MERGI PE 10%SI BAGA 13X6 ...SA VEZI DIFERENTA .
CU 13X6 ...ACELASI TIP DE MOTOR CU10% NITRO, AM AJUNS LA 11500 ROTATI ( POATE MOTORUL MEU ESTE CEVA MAI NOU ) ...desi am ceva zboruri la activ cu el ...
Aceasta postare a fost editata de TUROK: 21 August 2009 - 07:15 PM
#50
Postat 21 August 2009 - 07:16 PM
Raman tot pe 10% nitro .
Aceasta postare a fost editata de adrian82: 21 August 2009 - 07:17 PM
#51
Postat 21 August 2009 - 07:18 PM
TUROK, la Aug 21 2009, 08:11 PM, a spus:
Pai lamureste-ma si pe mine. La heli un 15% e un minim de bun simt iar 30% e ceva uzual. Totusi motoarele rezista destul si asa. La avion e solicitarea mult mai mica a motorului ca la heli. Unde gresesc? Pe de alta parte, am scris mai sus in topic toate pataniile mele, si cu MA de 13x5, cu care merg acum cu 15% e ok, si nu urca mai mult de 10.500rpm. Cu 10% si 13x6 o sa am turatia cat? 9000? Lui Abburo i se parea si 10.500rpm mult prea putin. Oricum o sa mai bag si 10% ca ma un bidon de 5L aproape plin si trebuie sa-l termin, asa ca o sa vad cum se mai misca. Stiu ca ai acelasi motor si merge mai bine ca al meu. Poate fi o explicatie si carena foarte mare de la YAK-54 comparativ cu ce avion ai tu, si de-aia sa munceasca motorul mai mult?
Aceasta postare a fost editata de misumat: 21 August 2009 - 07:21 PM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#52
Postat 21 August 2009 - 07:25 PM
#53
Postat 22 August 2009 - 09:07 PM
adrian82, la Aug 21 2009, 08:16 PM, a spus:
Raman tot pe 10% nitro .
Pai accu de receptie sunt 5 celule marime AA si de 2700 mAh. La bujie e o singura celula de 4700mAh care e montata pe batiu, sub motor. Dintr-un canal al telecomenzii aprind sau sting bujia. Pentru ca mi-e lene sa pun si sa scot mufa cu o alimentare externa pentru bujie si pentru ca uneori merg cu bujia alimentata tot timpul. Cu ce te deranjeaza ca am pus aceasta baterie de vreo 60g in fata in loc sa pun 60g de plumb care nu are nici o functionalitate, alta decat echilibrarea. Iar tu, avand motor mai mic ca al meu, vei pune chiar mai mult balast pe fata. Si nu mi-ai raspuns cum ai tu 2,5 kg avionul cand pana si producatorul zice ca are 2900g. Intreb din nou.... are 2,5 kg cu totul pe el gata de zbor (fara fuel) cu balast, echilibrat, etc?
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#54
Postat 22 August 2009 - 09:09 PM
adrian82, la Aug 21 2009, 08:25 PM, a spus:
Daca citesti atent vei vedea ca nu am zis ca acum merge la 9000 rpm. Era doar o intrebare daca nu cumva va ajunge la 9000 cu o anumita elice. Urca si la 12.500 cu 12x6.
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#55
Postat 22 August 2009 - 10:22 PM
#56
Postat 22 August 2009 - 11:10 PM
Am pus mana pe 3 astfel de yakuri si te asigur ca sub 2,9 kg nu a avut niciunul... echilibrat si fara combustibil.
Motorul .46 ti-l trage, dar nu poti avea foarte mari pretentii (un looping frumos trebuie sa-l pregatesti dintr-un picaj), iti zic din proprie experienta. Insa cu .52-.61 se comporta foarte bine.
#57
Postat 22 August 2009 - 11:20 PM
#58
Postat 22 August 2009 - 11:29 PM
Da, am pus si capacele la servourilel de pe aripi!
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 22 August 2009 - 11:29 PM
#59
Postat 22 August 2009 - 11:33 PM
#60
Postat 23 August 2009 - 12:08 AM
Oricum, tija aia de carbon s-a comportat foarte bine... comenzile au fost ferme, iar cele doua semiprofundoare au mers sincron.