Statie Viper X04 pot s-o folosesc la navomodele?
#1
Postat 20 March 2008 - 07:07 PM
intreb pe cei cu experinta care au facut de mult tot felul de combinatii intre TX-uri si Rx-uri, daca pot sa folosesc aceasta statie pentru un navomodel pe care l-am inceput si la care nu am nimic din electronica (am doar cocca de fibra, motor, ax, elice)
Vreau inainte de a incepe munca prin maruntaiele barcii, sa stiu pe ce pot conta in ceea ce priveste canalele de comanda, respectiv ce pot sa actionez (nr. de motoare ,servouri, led-uri,etc) si prin urmare cite kg de accu trebuie sa bag.
Ideal ar fi sa pot folosi si RX-ul de la heli dar nu are reverse, nu cred ca duce un motor 600 si mai are si giro.
Prin urmare ....?
#2
Postat 20 March 2008 - 07:46 PM
Revers-ul este dat de variator. Sau ai cumva receptor cu tot cu variator? Atunci nu-l poti folosi (RX-ul).
Later edit:
Dupa o scurta cautare am gasit ca rx-ul este 3-1, adica receptor, variator si gyro, deci nu va merge la navo.
Aceasta postare a fost editata de CristiM: 20 March 2008 - 07:50 PM
#3
Postat 20 March 2008 - 07:56 PM
Statia are comenzile clasice pentru un heli, daca as putea folosi sau adapta Rx de pe heli ca ca pot folosi la un navo un motor si 2-3 servo atunci e Ok. Daca nu ce rx sa caut ca sa pot sa am reverse?
#4
Postat 20 March 2008 - 08:02 PM
Pentru ce ai nevoie de mai multe canale? 2 sunt suficiente. Iar o statie in doua canale gasesti la 60-70 lei (tx + rx)
Bafta
#6
Postat 20 March 2008 - 10:05 PM
Chestia cu reverse e alta socoteala, dar asta depinde de ESC, cum spunea si CristiM.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#8
Postat 21 March 2008 - 08:22 AM
Canalele 1 si 2 sunt cuplate la mansa din dreapta, si au iesire normala de servo. Intr-unul pui servo normal, in celalalt, pui variator corespunzator motorului pe care-l ai. Nu folosi insa variatoarele din receptor (accesibile pe canalele 3 si 4 atit la emitator cit si la receptor), nu pentru ca sunt mixate prin giroscop, ce pentru ca au limita maxima de 6 A curent.
Atentie la raza de actiune, heli-urile nu au rost la mai mult de 200 de m.
#9
Postat 21 March 2008 - 11:04 AM
Pe spatele statiei exista 8 microintrerupatoare, banuiesc ca de acolo se mixeaza.
1.On
2.Off
3 si 4 On
5,6,7,8 Of
PS, Incerc sa atasez niste foto si nu reusesc, cum fac?
#13
Postat 23 March 2008 - 03:54 PM
Citeaza
Inteleg ca pe canal1 (acum servo de elevator) pot sa cuplez un variator cu reverse pentru motor iar pe canal 2 (acum servo aileron) ramine cirma barcii.
Intrebare:
Pot sa cuplez un variator alimentat la 12v/7A (respectiv si motorul de propulsie) si in acelasi timp rx-ul sa-l alimentez de la 8.4v/650mA ?
Adica: scot servo canal 1 si cuplez comanda variatorului motorului care insa este alimnetat de la 12v/7A, separ astfel alimentarea rx-ului de cea a motorului dar la tensiuni diferite.
Imagini atasate
#15
Postat 23 March 2008 - 11:00 PM
Minitechnicus, la 23 Mar 2008, 23:14, a spus:
Daca nu, nu-mi ramine decit sa ma apuc de prajit tx-uri.
salut
Tx u nu ai cum sa l prajesti cu experiente de acest fel , in cel mai rau caz Rx-u.
Alimentarea receptorului este chiar recomandabil sa se faca separat , numai ca trebuie la 5V max nu la 8V cum ai de gand. Acolo unde ESC nu are BEC incorporat nici nu exista alta solutie.
Personal prefer alimentarea separata in orice situatie pentru a evita neplacerile create pentru Rx la descarcarea acumulatorului de propulsie.
La statia pe care o ai poti folosi la receptor si un al treilea canal independent , care de fapt merge in paralel cu esc u incorporat , dar e controlat independent de canalele 1 si 2. Daca nu ma insel poti folosi si al 4 canal independent, din cate imi aduc aminte mixarea se face undeva intre esc-uri , nu chiar la iesirea din receptor. O sa mai verific odata la statia mea , am una aproximativ identica dar cu ceva butoane in plus (la un walkera x40)
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 23 March 2008 - 11:06 PM
#16
Postat 23 March 2008 - 11:14 PM
eu cred ca rx-ul de heli are bec incorporat pentru ca accu de 8.4V intra direct in el iar spre motoare sunt iesiri directe,
noul ESC pentru motorul de navo nu va avea BEC. corect?
Imagini atasate
#17
Postat 24 March 2008 - 12:08 AM
Daca nu ai BEC la noul ESC atunci e bine sa alimentezi receptorul cu un pack separat de 4.8V
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 24 March 2008 - 12:13 AM
#18
Postat 24 March 2008 - 12:33 AM
1. motor coada (rudder)
2. stg-dr (aileron)
3. fata-spate (elevator)
4. motor principal (throttle)
5,6,7,8 sunt off iar daca le trec pe on nu se intimpla nimic.
Citeaza
pai asta nu inteleg, daca acum merge cu 8,4V inseamna ca are BEC, oricum eu voi folosi o iesire de servo pentru a comanda noul ESC.
La citi volti functioneaza un servo?
#19
Postat 24 March 2008 - 12:50 AM
Chiar daca esc u din receptor are bec, nu e rentabil sa folosesti 8.4V pentru a scoate din el numai 4.8V. Daca tot nu folosesti acel esc , mai bine sa nu il alimentezi deloc.
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 24 March 2008 - 12:51 AM
#20
Postat 24 March 2008 - 09:38 AM
W-04 are receptor cu 4 in 1. Daca -l alimentezi dintr-un BEC extern, ai sa ii dai tensiune pe iesirea BEC-ului intern, si acesta cred ca are sa protesteze.
Eu as face asa:
- tai firul rosu de la controlerul tau (ESC-ul extern). Asa suprim BEC-ul din controlerul extern
- cuplez intrarea BEC-ului intern la acumulatorul nou (alimentezi receptorul asa cum a fost si pina acuma).
- cuplez pe canalul 1 un servo normal, pe 2 controlerul motorului nou.
Asa are sa mearga precis, dezavantajul este ca atit motorul cit si directia (cirma) au sa fie pe aceeasi mansa.
#21
Postat 24 March 2008 - 03:55 PM
Citeaza
controlerul extern nu are BEC
intrebam la un moment dat cu ce tensiune se alimenteaza un servo (sau daca conteaza ce tip de servo e)?
#22
Postat 24 March 2008 - 05:01 PM
Minitechnicus, la 24 Mar 2008, 15:55, a spus:
In general un servo se alimenteaza intre 4.8 si 6V. Tipic in montaj sunt alimentate cu 5V.
Eu nu am inteles pana acum daca ai sau nu mixaje, adica daca dai de maneta de gaz, se mai misca si alte canale?
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#23
Postat 24 March 2008 - 05:20 PM
Daca schimb comutatorul 4 (de pe spatele statiei) din on in off se inverseaza cursa, zero devine maxim
idem pentru comutatoarele 1,2 si 3 (doar inversare de comanda)
Citeaza
inseamna ca pot sa cuplez in loc de un servo (sa zicem pe canal3) un ESC extern (fara BEC) care-mi asigura controlul cu reverse al motorului alimentat prin acest ESC la 12V/7A si uit de canal 1 si 2, folosesc doar 3 si 4 (cele de la servouri).
Putem sa facem abstractie de toata discutia de pina acum in legatura cu statia de heli si sa ne imaginam ca folosesc o statie cu 2 canale, in acest caz rx-ul acesteia are 3 intrari:
1. alimentare de la accu (sa zicem 8.4V)
2. servo cirma (la navo)
3. iesire catre ESC motor
daca inversez 2 cu 3 ce se intimpla? Teoretic mi se inverseaza comenzile pe tx. Corect?
#25
Postat 24 March 2008 - 08:09 PM
Minitechnicus, la 24 Mar 2008, 17:20, a spus:
Minitechnicus, la 24 Mar 2008, 17:20, a spus:
Putem sa facem abstractie de toata discutia de pina acum in legatura cu statia de heli si sa ne imaginam ca folosesc o statie cu 2 canale, in acest caz rx-ul acesteia are 3 intrari:
1. alimentare de la accu (sa zicem 8.4V)
2. servo cirma (la navo)
3. iesire catre ESC motor
daca inversez 2 cu 3 ce se intimpla? Teoretic mi se inverseaza comenzile pe tx. Corect?
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#26
Postat 24 March 2008 - 08:28 PM
e clar ca trebuie multa atentie pentru ca altfel poti sa strici multe, metoda empirica e depasita de mult timp in electronica, citesc si admir pe cei ce stiu sa lege sute de PNP-uri si NPN-uri si scot cite un ESC imbunatatit.
Speram sa nu fiu primul (si in continuare cred ca nu sunt) care sa incerce sa adapteze 4 canale de la un heli la un alt tip de model, personal cred ca e satisfactia mai mare daca reusesti.