Modelism - RHC Forum: Lamuriri-brushless - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Lamuriri-brushless

#1 Useril este offline   BILSON 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 79
  • Inregistrat: 24-April 03
  • Gender:Male
  • Location:oradea
  • Interests:electronica

Postat 28 November 2003 - 12:59 PM

As dori sa stiu:
1. de ce este mai bun un motorelectric brushless la care din cate am vazut statorul este din bobine si rotorul are partea magnetica, caci la celelalte (obisnuite) este invers.De ce are randament mai mare?care este explicatia ?
2.de la brushless am observat ca bobinele se pot lega in mai multe feluri.care este scopul?o legare in stea a bobinelor cu ce difera fata de o legare in alt mod?
3.cam cum arata montajul electronic care comanda acest motor.deoarece am observat ca in final sunt cam trei fire , ele banuiesc ca vin la un montaj electronic.
Sper sa ma "lumineze" cineva.
Va multumesc anticipat.
Cu stima,Cristi-Oradea.
0

#2 Useril este offline   One 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 192
  • Inregistrat: 22-July 03

Postat 28 November 2003 - 02:36 PM

Asa cum indica denumirea lor, sunt motoare Brushless, adica "fara perii". In cele mai multe cazuri, periile produc diverse neplaceri.
Cel mai mare dezavantaj al periilor este ca, mai devreme sau mai tarziu, se uzeaza. O alta problema este generarea de zgomot, perturbatii. Exista unele unitati CD-ROM care au motor cu perii pentru antrenarea discului, evident din considerente de pret. La un astfel de CD-ROM, daca vrei sa asculti un CD cu muzica, se aude zgomotul motorului si este destul de enervant, cel putin pentru cineva care stie sa aprecieze calitatea unei auditii. La un model telecomandat, periile pot genera zgomot care afecteaza receptorul, in cazul in care motorul nu este prevazut cu circuite eficiente de deparazitare. Se poate constata fenomenul apropiind motorul de un receptor radio reglat pe unde medii. Cu cat curentul absorbit de motor e mai mare, cu atat mai mult creste uzura periilor si generarea de zgomot.
Motoarele brushless permit controlul precis ar rotatiei, (viteza de rotatie + pozitia la un moment dat ). Asta daca motorul are prevazut un senzor magnetic ( sau mai multi). Se realizeaza si alte functii, prin controlul electronic (pornire lenta, etc.). Schimbarea sensului de rotatie se face prin schimbarea succesiunii fazelor curentilor de alimentare.
Nu stiu cat de mare este randamentul unui motor brushless fata de un motor normal cu perii, daca are un controller cu comutatie simpla, si doar 3 bobine, cum sunt majoritatea. Exista circuite elecronice driver pentru brushless care comanda motorul cu o unda sinusoidala, astfel se reduce defazajul dintre curent si tensiune, datorat inductantei bobinei, se evita aparitia varfurilor de curent la comutatie de la o faza la alta, altfel creste eficienta, adica randamentul. La astfel de controllere, curentul circula prin toate bobinele simultan.
Majoritatea motoarelor brushless au bobinele legate in triunghi, nu in stea, pentru simplitate.
La o legare in stea ar interveni o conexiune suplimentara la centrul stelei.
Montajul electronic care comanda motorul trebuie sa realizeze aceeasi functie pe care o indeplinesc periile.
Deci, daca am un motor cu 3 bobine legate in stea (99% din cazuri), am la un moment dat 2 conexiuni la un pol al sursei de alimentare si una la celalalt pol. Se poate observa ca la un moment functioneaza 2 bobine.
Evident, pot exista motoare cu mai multe bobine si comutarea prin acestea mai complexa. La o masina de gaurit ati observat probabil, numarul mare de conexiuni la colector. Acolo sunt mai multe bobine, iar comutarea cu un circuit electronic ar putea imbunatati intr-o anumita masura randamentul. Oricum, motoarele pentru actionari de forta sunt in general in curent alternativ si de aceea exista reteaua trifazata, asa ca iar controllerele electronice au o aplicabilitate limitata, de exemplu pentru variatia vitezei de rotatie. Dar si pentru aceasta exista mai multe rezolvari, care evita folosirea motoarelor brushless. In general, se merge pe linia simplificarii, nu a complicarii. Pentru a renunta la perii, in curent alternativ se folosesc pe scara larga motoarele cu stator bobinat si rotor in scurtcircuit, de exemplu motoarele pentru coolere la 220V.
Puteti studia un motor brushless demontand de exemplu, motorul de la un cooler la 12V. Acolo exista doar 2 bobine, bobinate pe 4 poli, atfel incat polii opusi apartin unei bobine. Acestea lucreaza alternativ, frecventa cu care comuta curentul printr-o bobina fiind egala cu viteza de rotatie. Mai exista si un senzor magnetic acolo, pentru ca primul impuls aplicat bobinelor la pornire sa fie astfel incat motorul sa se roteasca in sensul dorit. Comutatia prin bobine este asigurata cu un circuit cu 2 tranzistoare, ca la "licuriciul" auto, cu 2 led-uri.
In sfarsit, un rotor bobinat este mai usor, deci porneste mai usor si se pot atinge turatii mai mari daca motorul are o sarcina destul de mica.

Aceasta postare a fost editata de One: 28 November 2003 - 02:38 PM

Pentru a inventa ceva ai nevoie de o imaginatie bogata si o gramada de gunoi. Thomas A. Edison (1847 - 1931)
0

#3 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 28 November 2003 - 02:59 PM

Nu stiu daca randament mult mai mare, dar ceva avantaje fata de cele clasice cu colector, are.
Dispare sistemul colector-perii, ca sistem mecanic, cu toate avantajele care decurg de aici. Cu rulmenti buni si alimentare bine controlata se pot obtine turatii foarte mari. Plus ca de multe ori se foloseste magnet din materiale ceva mai bune. Electronica e mai ieftina, gabaritul poate fi mai mic. O sa pun si o schema, desi e mai simplu sa cauti un circuit specializat. Sunt ieftine si bune. Spor la treaba!
PS. Pâna sa raspund eu a facut-o mult mai bine One.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 28 November 2003 - 03:00 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#4 Useril este offline   BILSON 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 79
  • Inregistrat: 24-April 03
  • Gender:Male
  • Location:oradea
  • Interests:electronica

Postat 28 November 2003 - 03:41 PM

Va multumesc de raspuns.Acum o sa stau sa "rumeg" informatiile sa vad ce iese.Am inteles ca in locul periilor este montajul electronic in mare asemanator cu o"fuga de lumini" cu atatea canale cate bobine sunt.Deci functie de viteza de alimentare consecutiva a bobinelor obtinem turatia.
Am inteles ca la cooler-ele din calculator e folosit montajul electronic de "licurici " pt. alimentarea celor doua bobine.Banuiesc ca fiind numai doua bobine si randamentul,turatia..sunt mai reduse.
Inca odata multumiri pt. explicatii.
0

#5 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 28 November 2003 - 04:22 PM

Bitex nu cumva ai o schema modificata de licurici care sa mearga cu mai multe leduri?
Vreau sa fac un motor bobinat de mine si sa-l alimentez cu o schema de licurici (bistabil) dar sa folosesc mai multe bobine sa am randament mai mare.
0

#6 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 28 November 2003 - 05:40 PM

Numai scheme modificate de licurici n-am strâns... Trebuie sa te las fara berea aia cu care te tot lauzi ca esti tare imprastiat. De fapt am vrut sa spun "lenes", dar m-am incurcat. O sa rectific data viitoare. E plin netul de scheme de licurici de la din alea cu 2 tranzistori, la CI-uri, la microcontroler, procesor sau PC. Mai bine construieste ceva pentru LPT1, un buffer (HCT573 e tare sexi = 10.000lei) sa nu prajesti portul ca o sa-ti pice avionul ala de MAC precum un MIG, si un CI (sa zicem ULN2803 = 16.000 lei) cu 8 amplificatoare la 0.5A bucata si alea 8 LED-uri plus Rez. de rigoare. Apoi programelul in C chior si faci probe cum vrei, pâna devii expert in licurici si o sa ai randament mai mare. Ete ca ti-am zis-o! Sâc!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#7 Useril este offline   KRI 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 197
  • Inregistrat: 04-February 03
  • Gender:Male

Postat 29 November 2003 - 01:05 AM

Pentru comanda motoarelor brushless gasesti doua documentatii foarte faine la microchip
AN857 foloseste linkul asta
http://www.microchip.com/download/appnote/...ic18/00857a.pdf
sau AN843
http://www.microchip.com/download/appnote/...ic18/00843a.pdf
poti sa mai cauti si dupa AN885 Brushless DC (BLDC) Motor Fundamentals

Si daca nu vrei sa reinventezi roata, astia de la microchip iti dau si o schema pentru un controler simplu pentru motare electrice pentru RC
AN847
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro