calcul pt o rezistenta electrica
#3
Postat 26 December 2007 - 09:20 AM
urshi, la 26 Dec 2007, 00:54, a spus:
Salut
Nichelina pentru resouri care o gasesti de regula la magazine cu produse electrocasnice nu prea rezista la 12A , devine prea incandescenta si se topeste. De exemplu cea de 1000W devine incandescenta la in jur de 4A , cea de 2000W la 8A. Nici una din astea nu o sa mearga la 12A, pentru acest curent trebuie sa fie destul de groasa. Depinde la ce aplicatie vrei s-o folosesti, poate va trebui puse mai multe in paralel. In rest ramane valabil ce a zis @aflo.
#4
Postat 26 December 2007 - 10:51 AM
R[ohmi]= "RO" x lungimea / sectiunea
unde RO este rezistivitatea materialului, in cazul tau al nichelinei. Am scris Ro in loc de litera greceasca "RO"
Problema este ca rezistivitatea nichelinei variaza foarte tare cu temperatura. Adica nichelina are o rezistivitare "RO" la 0 grade si alta la 30 de grade celsius.
rezistivitatea "RO"= "RO zero" x (lungimea + alfa x deltaT) unde "ro zero" este rezistivitatea la temperatura de 0 grade celsius. "ro zero" este caracteristica de maerial si se gaseste tabelata pentru diferite materiale (nichelina, constantan, wolfram, cupru, etc) pentru nichelina este cam 44*10^-8 ohm *metru iar alfa este 0.0001 grad^-1
asadar tu nu vei obtine acel curent decat daca poti tine temperatura pe loc...adica firul sa nu se incalzeasca ...adica puterea acelei rezistente sa fie foarte mare astfel incat o incarcare de 12V x12A = 144W si fie o nimica toata pentru ea....adica sa reprezinte ceva gen 5% din puterea ei pentru ca acel curent de 12 A sa stea cat de cat constant.
Asadar pana la urma ce vrei sa faci cu rezistenta respectiva
Aceasta postare a fost editata de charlie: 26 December 2007 - 10:53 AM
#5
Postat 26 December 2007 - 12:59 PM
#6
Postat 30 December 2007 - 04:07 PM
Am facut masuratorile pe o sursa ATX, unde la borna de 12 V sunt 12 V, pe cand la masina sunt 14,4 V.
Oricum si pe mine ma intereseaza subiectul asa ca-l voi urmari :mellow:
#8
Postat 13 August 2008 - 11:38 AM
- acumulatoarele cu plumb de la masini nu sunt tot una cu cele "deep discharge" de la instalatiile solare, adica dupa citeva descarcari mai puternice ... se vor distruge partial ... incarcindu-se in continuare la capacitati tot mai mici : 80%, 75% ...
Un consumator de 12A la 12V tinut conectat vreo 4-5 ore ... are un consum de 4ore *12A = 48A ...adica cam 40% din capacitatea acumulatorului ... ori din cite stiu eu producatorii lor nu recomandsa descarcarea lor cu mai mult de 20% - tot ceea ce am scris aici poate nu e chiar conform cu parametrii oficiali .... dar nu e nici departe de ei
Prin urmare la urmatoarea incarcare a acumulatorului acesta se va incarca undeva la maxim 90% din capacitatea nominala ... adica nu va mai avea 110A ci spre 100A ... si tot asa ...prin descarcari din astea mai profunde ... se micsoreaza capacitatea simtitor ... nu cred ca te va tine acumulatorul nici o iarna in regimul acesta.
Se schimba situatia daca motorul merge cind e conectata rezistenta ...si se incarca in mod continuu acumulatorul.
Data fiind o descarcare de aprox 40% ....evident va fi influentata si capacitatea acumulatorului de a porni motorul ...daca se mai adauga si o temperatura mai scazuta a acumulatorului ... !!!!
- nu e recomandata utilizarea de rezistente care se inrosesc la masini ...pericol mare de incendiu
- de ce nu utilizezi becuri de far de masina ?... se stie ca la un bec cu filament cea mai mare parte a curentului electric se transforma in caldura ... si poti lega cite becuri doresti ...in paralel ...pina obtii puterea dorita
- pe de alta parte 12A*12V = 144W ...cam putin sa incalzesti o cabina ..nu ? E adevarat ca e spatiu mic dar si izolatia termica e varza si cu multe geamuri ....
- rezistenta de 2000W ...e calculata la 220V nu la 12V ...deci nu stiu daca e ok sa o tai in patru !
Cel mai bine e sa pui o rezistenta ..in serie cu un ampermetru care poate masura curentul de care ai tu nevoie ...si prin tatonari si taieri succesive ... ajungi la ceea ce iti doresti, rezistenta electrica este functie de compozitia materialului ... ideal ar fi sa te uiti in parametri de catalog ai respectivei rezistente ...dar nu stiu unde gasesti tu asa ceva si sa stii ca este de la rezistenta pe care ai cumparat-o
- o alta solutie ...vezi ca sint aeroterme pentru masina ... electrice ... eu am una din aceea .... pentru geamul din spate ...dar ma deranjeaza foarte mult zgomotul ventilatorului
Aceasta postare a fost editata de sebip: 13 August 2008 - 11:39 AM
#9
Postat 13 August 2008 - 04:35 PM
sebip, la Aug 13 2008, 12:38 PM, a spus:
- acumulatoarele cu plumb de la masini nu sunt tot una cu cele "deep discharge" de la instalatiile solare, adica dupa citeva descarcari mai puternice ... se vor distruge partial ... incarcindu-se in continuare la capacitati tot mai mici : 80%, 75% ...
Un consumator de 12A la 12V tinut conectat vreo 4-5 ore ... are un consum de 4ore *12A = 48A ...adica cam 40% din capacitatea acumulatorului ... ori din cite stiu eu producatorii lor nu recomandsa descarcarea lor cu mai mult de 20% - tot ceea ce am scris aici poate nu e chiar conform cu parametrii oficiali .... dar nu e nici departe de ei
Prin urmare la urmatoarea incarcare a acumulatorului acesta se va incarca undeva la maxim 90% din capacitatea nominala ... adica nu va mai avea 110A ci spre 100A ... si tot asa ...prin descarcari din astea mai profunde ... se micsoreaza capacitatea simtitor ... nu cred ca te va tine acumulatorul nici o iarna in regimul acesta.
Se schimba situatia daca motorul merge cind e conectata rezistenta ...si se incarca in mod continuu acumulatorul.
Data fiind o descarcare de aprox 40% ....evident va fi influentata si capacitatea acumulatorului de a porni motorul ...daca se mai adauga si o temperatura mai scazuta a acumulatorului ... !!!!
Am si eu o rugaminte, valabil si pentru urshi: puneti unitatile de masura cum trebuie, ca altfel nu mai intelege nimeni ce ziceti (revenim la adunarile de mere cu pere si obtinem rezultat exprimat in gutui). Fizica implica si niste dimensiuni, pe langa numere ("doar numerele" e treaba matematicii). Ajustand corespunzator postul tau de mai sus rezulta urlatoarele:
"Un consumator de 12 A la 12 V tinut conectat vreo 4-5 ore ... are un consum de 4 h * 12 A = 48 Ah... adica aproximativ 40% din capacitatea acumulatorului"
"adica nu va mai avea 110 Ah ci spre 100 Ah"
Citeaza
- de ce nu utilizezi becuri de far de masina ?... se stie ca la un bec cu filament cea mai mare parte a curentului electric se transforma in caldura ... si poti lega cite becuri doresti ...in paralel ...pina obtii puterea dorita
- pe de alta parte 12 A * 12 V = 144W ...cam putin sa incalzesti o cabina ..nu ? E adevarat ca e spatiu mic dar si izolatia termica e varza si cu multe geamuri ....
- rezistenta de 2000W ...e calculata la 220V nu la 12V ...deci nu stiu daca e ok sa o tai in patru !
Cel mai bine e sa pui o rezistenta ..in serie cu un ampermetru care poate masura curentul de care ai tu nevoie ...si prin tatonari si taieri succesive ... ajungi la ceea ce iti doresti, rezistenta electrica este functie de compozitia materialului ... ideal ar fi sa te uiti in parametri de catalog ai respectivei rezistente ...dar nu stiu unde gasesti tu asa ceva si sa stii ca este de la rezistenta pe care ai cumparat-o
- o alta solutie ...vezi ca sint aeroterme pentru masina ... electrice ... eu am una din aceea .... pentru geamul din spate ...dar ma deranjeaza foarte mult zgomotul ventilatorului
- rezistente care se inrosesc - c'mon, rezistente INCANDESCENTE poate...
- pentru ca nu-l intereseaza si lumina...
- 144 W e intr-adevar destul de putin;
- R = 24,2 ohm => P = 8 W, nici sa te speli cu ei pe cap nu-ti ajunge. Teoretic poti sa scurtezi firul de nichelina - impartit la 4 rezulta o putere de 4 ori mai mare, adica 32 W dar esti oricum departe de cei 2 kW (si oricum acumulatorul n-ar duce 2 kW in primul rand, ar insemna 2000 W / 12 V = 166 A...)
- acum daca omului ii este frig iarna, cred ca are de ales intre caldura si zgomot sau frig si liniste. Din diverse motive inclin sa cred ca prefera prima varianta.
#10
Postat 13 August 2008 - 05:05 PM
Ia o rezistenta de resou, care merge la 220V. Taie sirma in 16 bucati egale. Conecteaza bucatile in paralel. Rezistenta astfel construita conecteaz-o la acumulatorul de 12V. Vei obtine puterea pentru care a fost proiectata rezistenta initiala, daca ar fi fost conectata la 220V. Acuma... numai acumulatorul si firele sa te tina :) Trebuie sirme groase la conexiuni, ca altfel se incing si ele, se arde izolatia si dai peste alta belea. Daca rezistenta initiala este de 1000W la 220v, trebuie sa te astepti la un curent de vreo 70A cand le conectezi in paralel pe alea obtinute prin taiere. La 70A si o densitate de curent de 5A/mmp (ca sunt aerisite si disipatia e mare), trebuie sa pui conductor plin cu diametrul de 4.5mm la conexiuni. Daca e fir litat trebuie putin mai gros, cam 5mm.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#13
Postat 16 August 2008 - 03:09 AM
sebip, la Aug 15 2008, 10:38 AM, a spus:
Oare sunt suficienti cei 150W sa incalzesti o cabina de camion? Este aceeasi caldura data de trei becuri de far (50Wx3=150W).
Eu cred ca singura solutie viabila este utilizarea acelui dispozitiv....am un lapsus si nu-mi pot aminti numele....care incalzeste aerul din cabina cu ajutorul motorinei. Sunt sigur ca-l poti gasi si la mana a doua de la camioanele dezafectare. Incalzirea electrica nu este posibila datorita cantitatii mici de energie pe care o ai stocata in acumulator. Si de asemeni trebuie sa te gandesti ca acea energie electrica este obtinuta tot din arderea motorinei. Dar cu un randament ridicol fata de cel din aparatul de incalzit.
#14
Postat 18 August 2008 - 02:14 AM
dan_mitea, la Aug 16 2008, 04:09 AM, a spus:
Eu cred ca singura solutie viabila este utilizarea acelui dispozitiv....am un lapsus si nu-mi pot aminti numele....care incalzeste aerul din cabina cu ajutorul motorinei. Sunt sigur ca-l poti gasi si la mana a doua de la camioanele dezafectare. Incalzirea electrica nu este posibila datorita cantitatii mici de energie pe care o ai stocata in acumulator. Si de asemeni trebuie sa te gandesti ca acea energie electrica este obtinuta tot din arderea motorinei. Dar cu un randament ridicol fata de cel din aparatul de incalzit.
m-ai bagat in ceata,si eu am uitat cum se numeste dispozitivul,
eu mi-am luat din tirg o aeroterma suplimentara pt dacie.
in 10-20 de minute data la maxim face 40 de grade in habitaclu.
este montata in dreptul scaunului din dreapta,pe polita.
baga caldura ca nebuna,
prietenei mele i-a topit ciorapii din nylon.
#16
Postat 18 August 2008 - 03:43 AM
Ca sa ne facem o baza de discutie. Oricum, 150W cu izolatie zero, par cam putini...parerea mea.
Daca ar fi atat de simplu inseamna ca marile firme de camioane sunt incompetente de folosesc siroco-ul. Multumesc pentru aducerea aminte.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 18 August 2008 - 03:43 AM